Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje Plzeňské tramvaje

S čím se bude v Plzni jezdit v blízké budoucnosti?
"... a nebo jaké jsou možnosti"
(sestaveno 2005(!), většina uvedeného se naplnila, pro zajímavost tedy ponecháno)

Kromě běžných modernizací vozů T3 v poslední době v českých městech objevují další možnosti omlazování vozového parku a částečné znízkopodlažňování vozidel.

KT8D5N č. 1729 jedoucí z Líšně do centra - Brno 4. 9. 2000 Podle vzoru brněnských tramvají KT8D5N s prostředním nízkopodlažním článkem (které ještě vyrábělo ČKD) a díky aktivitám zejména firmy ČKD Pragoimex se v mnohých městech objevují modernizované vozy KT8D5 s vyměněným středním článkem za nízkopodlažní. Tyto vozy jezdí již v Košicích, Brně, Ostravě a velmi velkoryse modernizované vozy se objevují již i v Praze. KT8D5.RN1 č. 1510 -  Hlavní nádraží - Ostrava 27. 8. 2004 KT8D5.RN2 při dni otveřených dveří ÚDDP v Hostivaři 17. 9. 2005 V Ostravě při těchto modernizacích současně vozy KT8D5 zjednosměrňují. Údajně nevyužívají jejich obousměrnost a tak díky odebraným dveřím a jen jednomu stanovišti řidiče vzniká zajímavé velkokapacitní vozidlo s příjemně uspořádaným interiérem (většina sedaček v uspořádání 2+1 je ve směru jízdy).

Plzeňské vozy KT8D5 prošly velkou prohlídkou s modernizačními zásahy (informační systém) v letech 2000 - 2002. Dá se tedy předpokládat, že za pár let budou zralé na další velkou prohlídku a je pravděpodobné že střední články budou rovněž vyměněny za nízkopodlažní.

Podobný nízkopodlažní článek byl vložen i do brněnských vozů K2, čímž vznikla zajímavá velkokapacitní tramvaj K3RN. Vůz prošel rovněž celkovou modernizací. V současné době jezdí v Brně již dva vozy, které takto zmodernizovala firma Pars nova a. s. A právě podobná vozidla se objeví i v Plzni. K3RN - Brno Bystrc 12. 6. 2005 Dle informací z médií, dostal DP společně s městem dotaci z fondů Evropské unie na modernizaci tramvají T3 na velkokapacitní částečně nízkopodlažní vozy. Ze zveřejněných informací vyplývá, že půjde o čtyři kusy postupně ve dvou letech. Bude se tedy jednat o přestavbu vždy dvou vozů T3 na jednu tříčlánkovou tramvaj se středním nízkopodlažním článkem. Podoba čela bude oproti brněnskému vozu na fotografii samozřejmě odlišná - shodná jako u našich vozů T3P. Další info o nich najde te zde.

Tramvaj T3R.EV s vlekem VV60LF při dni otevřených dveří v ÚD Martinov - Ostrava 29. 8. 2004 T3R.EV+VV60LF při zkušební jízdě v zastávce Elektra - Ostrava 1. 6. 2005 Zajímavým počinem firmy ČKD Pragoimex je také vozidlo VV60LF. Jedná se o nízkopodlažní nemotorový vlek. Tahat ho však mohou pouze modernizované vozy uzpůsobené k tomuto účelu. Vleky jsou vyrobeny zatím tři (jeden je v Ostravě a dva v Brně) a dojmy z tohoto projektu jsou zatím rozporuplné. Dosud se bohužel nepodařilo optimálně vyřešit brždění vleku. Úpravy a zkušební jízdy však i nadále pokračují.

T3RN.EV - Ostrava Zábřeh 1. 6. 2005 Interiér vozu T3RN.EV 1. 6. 2005 Novinkou, které se nyní dávají velké šance na úspěch a očekává se velké rozšíření v našich městech je přastavba vozu T3 do nové skříně s nízkopodlažním prostorem u prostředních dveří. Tyto "nízkopodlažní vozy T3" jsou o jedno okno delší než stávající vozy. Díky větší rozteči mezi podvozky mají průjezdný profil jako vozy KT8D5. První vůz pro DPO byl dokončen v Ostravě a již od jara 2005 byl ve zkušebním provozu s cestujícími. Nyní je jich v Ostravě již několik. Vůz T3R.PLF č. 37 v Liberci 30. 12. 2005 Vybaveny jsou asynchronní výzbrojí Eropuls, která je vhodná i pro tahání vleku. Jsou to v podstatě nové tramvaje, která jsou však legislativně stále modernizací. Podobné vozy, ale se skromnější výbavou (výzbroj Progress, původní čela, okna v gumě, ...) se objevily koncem roku 2005 již také v Liberci. Vůz, případně jeho koncepce, získal už i přezdívku. Zní sice možná poněkud hanlivě, ale vystihuje podstatu vozu. Podle zapuštěného nízkopodlažního prostoru se mu říká "VANA".

Podle neoficálních informací je možné že se v budoucnu s podobnými vozy setkáme i v Plzni. Fotografii nutno brát pouze jako ilustrační, neboť dveře, i čelo vozu závisí na přání zákazníka a tak by případné vozidlo pro Plzeň mohlo vypadat jinak. Podle mého názoru se jedná o zajímavé řešení, kdy dobré jízdní vlastnosti vozidla s otočnými podvozky nabízí nově i snadný nástup cestujícím s kočárkem či na invalidním vozíku.

Vektra na náměstí Republiky před plzeňskou radnicí 1. 8. 2004 V roce 2004 probíhalo v Plzni testování a následně zkušební provoz s cestujícími nové nízkopodlažní tramvaje Vektra (foto vlevo). Jednalo se o zkušební prototyp, dlouho garážovaný ve vozovně DP na Slovanech a výrobce si na něm občas testoval různé nové komponenty. Více podrobností o této tramvaji je ZDE.

Vektra na náměstí Republiky před plzeňskou radnicí 1. 8. 2004  Trio č. 1253 přijíždí Nádražní ulicí do zastávky Hotelový dům Jindřich - Ostrava - 28. 8. 2004 Nové sériové tramvaje vyráběné pro Prahu či Wroclav jsou kratší, mají změněný design čela i uspořádání dveří a interiéru. Další informace o tramvaji pro Prahu, která se na zkušebních jízdách na plzeňských kolejích objevila v prosinci 2005 jsou ZDE. Stále se také současně vyrábí tramvaje Anitra (Astra) pro Brno a také DPO Inekon nabízí podobné modernější vozidlo s názvem Trio (foto vpravo), nyní prodávané i do zahraničí. Zatím to však vypadá, že Plzeň v nejbližší době žádná nová nízkopodlažní vozidla kupovat nebude.

Obecně se proslýchá, že ze strany dopravních podniků bude velký zájem o výše zmiňované přestavby vozů T3 do nových skříní s nízkopodlažním prostorem u středních dveří. Finančně je to oproti novým nízkopodlažním vozům velmi výhodné a na víc se jedná o vozidlo s otočnými podvozky, které je šetrnější ke kolejím než tramvaje typu Astra/Trio/Vektra.

Sestaveno 2005!
Většina uvedeného se naplnila, pro zajímavost tedy ponecháno.

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz