(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024), (2025)
Výluky, akce, bulvárek, ...
Padlý strom
Ve čtvrtek 13. 2. 2025 zastavil cca v 17:45 provoz tramvají v Bolevci strom. Ten přímo v obratišti spadl na trolejové vedení. Provoz linky č. 1 do Bolevce byl zastaven, respektive tramvaje od centra se otáčely již v obratišti Mozartova. Dál pokračovaly autobusy náhradní dopravy. V Bolevci mezi tím hasiči společně s pracovníky horního vedení postupně odřezávaly strom opřený o trolejové vedení.
Autonomní tramvaj
21. 2. 2025 proběhla ve vozovně na Slovanech prezentace autonomního pojezdu tramvaje, který vyvíjejí odborníci FEL ČVUT a FEL ZČU ve spolupráci SITMP a společností Pragoimex. Účelem by mělo být automatické popojíždění vozů na konečných a tím umožnení řidičům čerpat skutečnou přestávku, ale také snížit riziko nehod na konečných, které zde vznikají díky snížené pozornosti řidičů.
Prezentováno zde bylo funkční řešení, kdy snímače (kamery a lidar) byly umístěny na čele vozu, jejich signály směřovaly do počítače, kde byly díky vlastnímu softwaru vyhodnocovány a následně počítač vysílá povely do tramvaje přes zásuvku mnohočleného řízení. Tramvaj se tak chovala, jako by šlo o druhý (nebo řízený) vůz v soupravě, jen nedostávala povely od předního vozu, ale od počítače napojeného na zmíněné senzory.
Video sestřih z prezentace je ZDE.
Multimediální show přerušila provoz tramvají
V sobotu 8. 3. 2025 probíhala postupně tři představení multimediální show na náměstí Republiky, první se začátkem v 18:30 a dále ve 20:00 a 21:30. Kulturní akce
má připomenout začátek letošních oslav 730 let města Plzně a 10. výročí projektu Evropské hlavní město kultury. S předstihem měli občané města i návštěvníci akce informace o uzavření náměsti pro automobilovou dopravu a odklonu autobusových linek odtud (na zpravodajských webech, města či PMDP). Ohledně tramvají pak bylo pouze varování, že může během akce dojít k přerušení provozu tramvají.
Dle úplných uzávěr ulic např. hasičskými vozy, si myslím, že rozhodnutí o úplném uzavření i pro tramvaje bylo na straně města známé předem a je škoda, že nebylo více prezentováno směrem k cestujícím. Např. cestující od večerních vlaků tak na zastávce hlavní nádraží naplnili tramvaj, aby je ta odvezla pouze na Anglické nábřeží a žádné informace na zastávkách tentokrát nebyly, takže to asi občas "odnášeli" i řidiči tramvají. Později se informace objevily alespoň na elektronických ukazatelích odjezdů.
Linky č. 1 a 2 od Slovan a Světovaru byly tedy ukončeny již na Anglickém nábřeží. Následně se spoje obracely v obratišti U Zvonu a mířily zpět na Slovany či Světovar.
Na opačné straně náměstí pak spoj linky č. 1 odbočil od Bolevce do zastávky Jízdecká a pokračoval jako dvojka do Skvrňan.
Dvojky od Skvrňan ze zastávky Palackého náměstí pokračovaly Palackého ulicí a vlevo do sadů Pětatřicátníků a dále jako jednička do Bolevce.
Některé spoje byly vizuálně značené jako linka 1/2 (podobně jako při nedávné výluce) a některé byly značené linkou kam směřovaly, tedy z Bolevce bylo možné vidět dvojku mířící do Skvrňan a ve Skvrňanech třeba zase jedničku směřující odtud do Bolevce.
Oproti standartní výpravě byly v sobotu tramvaje posíleny tak, že na jedničce byly vypraveny místo sólo vozů středněkapacitní vozy EVO2 a na dvojce místo obvykle o víkendech nasazených tramvají EVO2 pak jely vysokokapacitní tramvaje (40T, KT8, K3). V době uzavřeného náměstí Republiky pak na lince 1/2 byla tak kombinace tramvají dle uvedené výpravy.
Plný provoz tramvají byl obnoven ve 21:07. Poslední představení, během kterého již bylo zřejmě na náměstí méně lidí, tak probíhalo již s provozem tramvají.
Oprava vozovek na Lidické a Plaské
Od 1. 4. 2025 probíhá opět oprava vozovek na Lidické a Plaské. V loňském roce byly měněny povrchy na dvojpruhu ve směru z centra, letos se opravuje ten pro směr do centra. Místy jdou stavbaři hodně do hloubky. Provoz automobilů je obousměrně veden na zbylé loni rekonstruované straně.
Od 1. 4. 2025 se pracuje v úseku od Karlovarské třídy po Boleveckou náves a patrně během letních prázdnin se práce přesunou mezi Boleleveckou náves a konec města. Tramvajového provozu se opravu dotýkají naštěstí jen minimálně.
Květnové oslavy osvobození
Také letošní rok probíhaly v Plzni oslavy osvobození. Novinkou však bylo posílení tramvajové dopravy ve dnech 3. a 4. 5. 2025 a to nejen vypravením kapacitnějších vozidel, ale také přidáním spojů. Interval na tramvajových linkách tak byl 6 minut, místo obvyklých víkendových 7,5 minut (či dopoledních 10 minut) a na všech linkách byly nasazené soupravy, či velkokapacitní vozy. V těchto dnech zajistilo město také provoz MHD zdarma.
V sobotu vyrazily potěšit cestující také historické vozy. Tramvaje vyjížděly z obratiště U Zvonu a byl to historický vůz Křižík & Brožík č. 18, který kroužil na obvyklém kolečku kolem centra města. Dále vůz T1 č. 121, který odtud vyjížděl na Slovany, kde se otáčel průjezdem skrz vozovnu.
V neděli dopoledne pak byl zorganizován tradiční konvoj vojenské historické techniky Convoy of Liberty, během kterého byl provoz tramvají omezen a to podobně jako v jiných letech. Sady Pětatřicátníků byly pro autobusovou dopravu uzavřeny cca od 8:50 a poslední tramvaje tudy projely krátce po desáté hodině. Následně zůstaly v prvozu pouze torza některých linek.
Tramvaje od Slovan a Světovaru se obracely U Zvonu a dvojka od Skvrňan pak na trojúhelníku na Palackého náměstí. Z Košutky i Bolevce mířily do zastávky Rondel autobusy náhradní dopravy. Na Bory byla pak doprava zastavena bez náhrady.
Provoz v sadech Pětatřicátníků byl obnoven kolem dvanácté hodiny a přes náměstí Republiky až kolem čtrnácté hodiny.
Krátkodobá výluka v Radyňské ulici
V sobotu 24. 5. 2025 probíhala v době 6:30 - 17:30 polookružní výluka na lince č. 2 z důvodu prací na trati v Radyňské ulici.
Linka 2 byla ve směru na Světovar vedena ve své trase po Koterovské, avšak ve směru do centra jela odklonem po Slovanské aleji na Slovany a do centra po trase linky č. 1. Cestující směřující z Koterovské ulice do centra mohli využít spoje linky 2 směřující na Světovar a ihned dále přes Slovany do Skvrňan.
V Radyňské ulici probíhaly práce na opravě kolejiště poblíž sjezdové výhybky tratí z obou směrů od Sladkovského ulice. Na snímku vpravo je také zachycena zatlačovačka gumy kolem kolejnic do BKV panelů, která zde na svůj výkon v Radyňské ulici teprve čeká.
Úvodní stránka
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích
|