Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.


Plzeňské tramvaje

Čipové karty
Výhody, nebo díky politickému rozhodnutí vyhozené stovky miliónů?

Občas dostávám od přátel, kteří ví, že se zajímám o městskou dopravu dotazy, jak to bude s tím novým odbavovacím systémem. Informací na veřejnosti nebylo příliš a tak jsem se pokusil v březnu 2004 sem nějaké napsat a přidat i svůj názor. S novými informacemi pak byla stránka postupně aktualizována.

Mechanický znehodnocovač jízdenek - někdy nazývaný hřebíkový Plzeň se chystá zavádět projekt Citycard, který bude zejména novým odbavovacím systémem v městské hromadné dopravě. Občané, kteří chtějí i nadále využívat předplatné na MHD, musí požádat o vydání čipové karty nazvané Plzeňská karta. Musí tak učinit do 31. 10. 2004, do kdy je vydání karty bezplatné, nebo nejpozději do konce roku, kdy mají přestat platit stávající legitimace. Už tento přístup, kdy pravidelní cestující prakticky nemají na výběr a mají tedy nůž na krku, je nepopulární. Současně s vyplněnou žádostí je nutné podepsat ještě souhlas se zpracováním osobních údajů a souhlas s podmínkami pro používání plzeňské karty. Myslím že jsou napsány tak, že za jakýkoliv problém s fungováním karty bude moci její uživatel, protože s ní nesprávně zacházel. Zkrátka pokud to vše nepodepíšete (s něčím nesouhlasíte), máte smůlu a jezděte si autem nebo na jednotlivé jízdenky.

A co ten zázrak bude umět? Kromě použití v MHD, o kterém píši níže, by tato karta mohla sloužit k placení vstupného v různých městských organizacích, či k identifikaci občana, pomocí ní si budeme moci zarezervovat na internetu vstupenky na různé kulturní akce (což lze už nyní i bez čipové karty např. vstupenky do kina Elektra). Zkrátka nic moc, na to kolik to bude město a tedy nás všechny stát (na místo jiného vhodnějšího zlepšení v MHD).

A jak by to mělo tedy v praxi vypadat s tou jízdenkou na MHD? Pokud už kartu máme vydanou, můžeme si na ní převést stávající předplatné či zaplatit nové. To je možné na třech místech, v budoucnu to bude až na pěti. O tom, že však budou zrušeny prodejny jízdenek na konečných stanicích, kde bylo možné kupóny kupovat bez front, o tom už se takticky mlčí. V předprodejní kanceláři dopravního podniku si budeme moci zaplatit na určité období jízdné (podobně jako nyní např. na měsíc, či rok, nebo na určitý počet dní 1 - 123) a tento údaj bude nahrán do karty. Revizor pak bude vybaven čtečkou a bude kontrolovat, zda cestující má zaplaceno, či ne. Pro ty, kteří nevyužívají městskou dopravu pravidelně, budou v další fázi umístěny ve vozidlech automaty, ze kterých bude možné si pomocí Automat na výdej jízdenky pomocí čipové karty (dočasně umístěný ve voze KT8D5 č. 292) čipové karty zakoupit jednotlivou (ale i přestupní) jízdenku. Nejdříve si však bude muset někde na kartu převést hotovost, tedy aby mohl čipovou kartu využívat jako elektronickou peněženku.

Trochu nejasné je mi jednotlivé jízdné pro náhodné návštěvníky města. Ti si určitě nebudou pořizovat na jeden den čipovou kartu, tudíž bude nutné zachovat i jednotlivé papírové jízdenky.

Celý tento systém se mi jeví jako zbytečný a drahý. Plzeň by jistě potřebovala přestupné jízdné, nejen pro předplatitele, ale i pro nepravidelné cestující, či návštěvníky města, ale to by se snáze dalo vyřešit vyzkoušeným odbavovacím systémem, který využívá většina českých i zahraničních měst a sice osadit vozidla časovými označovači a zavést časové jízdné. Toto možná později vznikne i s čipovými kartami. Předplatné v současné podobě, tedy legitimace vyhovuje a není třeba jej výrazně měnit. Případně by stačilo, aby kupóny nebyly např. na celé kalendářní měsíce, ale na určitou dobu platnosti.

Vyšlo by to výrazně levněji, než do vozidel instalovat ještě jakési automaty na čipové karty, samotné karty také nejsou levnou záležitostí a jistě další nutné zařízení např. pro jejich nabíjení. Nemalé množství vozů MHD v Plzni již bylo při probíhajících modernizacích vybaveno kabely pro připojení časových označovačů, ale v případě zavádění odbavovacího systému za pomocí čipových karet bude nutné znovu i v těchto vozech dávat další kabeláž. Čtečky pro revizory samozřejmě také nebudou levnou záležitostí a nesmíme zapomenout ani na to, že se cestující budou čipovými kartami prokazovat i u jiných dopravců v rámci integrované dopravy, tedy ve vlacích ČD, či autobusech ČSAD a dalších dopravců. Pokud se budou vybavovat všichni čtečkami, pak náklady budou obrovské.

Jednou z výhod zmiňovaného systému, kterou uvádějí jeho propagátoři je to, že bude možné zavést tzv. plovoucí jízdné, tedy že si člověk bude moci zaplatit od jakéhokoliv datumu na určitý počet dní a že nebude potřeba stát fronty na přelomu měsíce. Toto plovoucí jízdné však lze zavést i bez čipových karet. Je tomu tak u ČD, nebo i v některých městech např. i v Praze či Mariánských Lázních a to i bez čipových karet!

Další výhodou snad má být placení touto kartou v dalších městských zařízeních (bazén, muzeum, ZOO). Osobně si nemyslím, že by to bylo ale nějakým přínosem. Nejdříve si stejně budu muset na tu kartu peníze převést, tedy uložit a potom jde o jakousi platební kartu s omezeným užitím, tedy motivace pro ukládání peněz na ní je minimální.

Z dostupných informací tedy žádné výrazné výhody zavádění čipových karet nevidím, ba spíše naopak se mi jeví jako neefektivní. V době, kdy peněz v městské pokladně pro MHD není příliš (když bylo nutné zdražovat), se mi zdají takovéto investice zbytečné a tyto peníze by se daly vynaložit účelněji.

Tím, že se tento systém prosazuje za každou cenu, tak vzniká dojem, že důvodem pro zavádění může být to, že se jedná o "velmi zajímavý kšeft" pro zúčastněné firmy, či pro lidi, kteří budou o dodavatelích zařízení rozhodovat.

Teď ještě jedna nepodložená fáma, ale jak se říká na každém šprochu pravdy je trochu. Povídá se dokonce, že jedním z důvodů proč dopravní podnik má nového ředitele je to, že ten bývalý nedával najevo dostatečné nadšení z projektu Citycard, ba spíše naopak. A tak byl městem vyměněn. Tolik alespoň "drby z pěší zóny".

Běžní cestující využívající předplatné MHD, tyto karty používat budou. Nic jiného jim ani nezbyde. Ale lidi, co jezdí většinou autem, tak sice o kartu také mohou požádata zdarma, ale i kdyby to náhodou udělali, myslím, že jednou jí doma někde založí a používat jí nebudou. Vždyť jak často průměrný plzeňan jde do muzea či do bazénu? Na to vždy vystačí zaplatit penězi.

A pak si také říkám, pokud se do vozů MHD nainstalují podobné automaty, jako se objevil zkušebně ve voze č. 292, jak dlouho asi odolojí vandalům? Cena takového přístroje s dotykovým displejem bude jistě v desítkách tisíc a když vidím čeho jsou naši milí spolucestující schopni, jistě jim zejména v zadních vozech tramvajových souprav neujdou ani tyto pěkné hračky.

Tolik můj názor na nový odbavovací systém, který jsem si vytvořil z dostupných informací, některé jsou však neověřené. Zatím mě zkrátka nikdo nepřesvědčil o výhodnosti tohoto nového systému. A hlavně tento systém samotný neřeší přestupné jízdné, jak bývá prezentováno, že je z tohoto důvodu zaváděn. Turista si totiž stěží bude kupovat čipovou kartu.

 

Odkazy na toto téma:

Čipové karty pomohou jen výrobci - Článek v MF Dnes 27. 2. 2004.

O čipových kartách se píše také na stránkách Společnosti pro veřejnou dopravu

Článek od nespokojených studentů gymnázia, na téma zdražování v MHD

Oficiální informace jsou na stránkách Plzeňská karta.

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer