Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Plzeňské tramvaje
Už od malička jsem obdivoval železnici, či železniční modely. O městskou dopravu jsem se sice mírně zajímal
také, avšak zlom nastal asi kolem roku 1999 v době oslav 100. let MHD v Plzni.
Přibližně v té době se také v Plzni začaly v pravidelném provozu objevovat nové tramvaje Astra a tato
novinka mne tehdy zaujala. Už tehdy mi však bylo divné, že na to, že jsou v DP čtyři tyto nové vozy, v provozu
jich najednou jezdí nějak málo (maximálně 1-2).
K internetu jsem poprvé přičichnul koncem roku 1998. Brzy jsem si chtěl vyzkoušet udělat www stránku.
První stránky byly o cestování do hor s přáteli, tedy takové cestopisy, či virtuální deník. A právě když
jsem se v roce 1999 začal zajímat o tramvaje, nenašel jsem na internetu žádnou stránku s fotografiemi
plzeňských tramvají.
Jedinou tehdy existující webovou stránkou o plzeňské MHD byla jedna z textových stránek Richarda Bílka. Ten popisoval
ve svém Ráji tramvají všechny tramvajové i další provozy MHD v ČR. Našel jsem tedy doma pár fotografií,
které jsem nafotil při oslavách 100. let MHD, nafotil pár dalších a udělal první stručnou stránku o
plzeňských tramvajích. Na webu se objevila v únoru 2000. Krátce na to jsem objevil internetovou diskuzi
časopisu K-report a na ní se seznámil postupně s mnoha lidmi se stejným zájmem. Někteří pomohli se
sháněním informací, či přispěli fotografiemi.
S mnohými tehdy novými přáteli dodnes příležitostně cestujeme nejen za MHD v jiných městech. Nejzajímavějšími cestami byly asi ty v letech 2003, 2005 a 2007 na dovolené po Ukrajině.
Krátce po spuštění stránek Plzeňské tramvaje jsem byl pozván i na schůzku přátel MHD - Tram Bus Clubu,
které dodnes navštěvuji. S fotografiemi, případně krátkými články jsem začal příležitostě přispívat i
do časopisů o městské dopravě, případně do propagačních tiskovin PMDP.
První dva roky jsem fotil na klasický kinofilm a fotografie skenoval. Web tak nebyl tak aktuální jako nyní, ale snímky z různých výluk se
objevovaly třeba až po několika měsících. Už od února 2002 jsem začal fotit prvním digitálním fotoaparátem.
Stránky se za ta léta postupně vyvíjely a tématicky rozšiřovaly. A protože přicházely pozitivní ohlasy,
případně i zajímavé dnes již historické fotografie, stránky se nadále rozrůstaly. Několikrát se také
stěhovaly po různých freewebech, než jsme se na několik let ustálili s kolegy tvořícími web o trolejbusech a autobusech na vlastní doméně
"plzenskamhd.net". Až od 1. 10. 2007 jsou stránky konečně přístupné na cz doméně, jež se shoduje s názvem
webu, který již od počátku je Plzeňské tramvaje.
Od roku 2010 je doplněním webu také stránka na Facebooku se shodným názvem Plzeňské tramvaje. Na ní jsou vkládány odkazy na aktuální články
věnující se plzeňské MHD, či významné zajímavosti odjinud. Také se na facebooku objevují rychleji některé žhavé fotografie z provozu.
Občas zde upozorním na některé aktualizace webu, nebo připomenu i zajímavé věci z historie.
Vzkaz pro řidiče tramvají: Uvědomuji si, že ne každý řidič je z fotografování nadšen. Ale věřte, že účelem není focení řidiče, ale zachycení tramvajového
provozu pro dokumentační účely. Vítané jsou i některé zvláštní události, výlukové trasy, či zajímavé vozy a soupravy. Na webu pak zveřejňuji
jen některé fotky a v poměrně malém rozlišení (640x480). Řidič na nich většinou není i díky různým odleskům příliš rozeznatelný. Pokud by však
někdo přeci jen poznat byl, nelíbí se mu to a chtěl by rozmazat, napište přesný název souboru a něco s tím provedeme. Setkávám se však spíše s
opačnými požadavky, že řidiči některou fotku shání. Velmi pak potěší právě reakce na starší snímky s odstupem let. Pro mnohé návštěvníky jsou
tak již velmi zajímavé starší stránky rubriky "Z provozu", kde je také kromě samotných událostí zachycena i měnící se Plzeň.
V roce 2015 tak web "Plzeňské tramvaje" slaví již patnácté narozeniny fungování. I když je to poměrně časově náročné, snažím se web i nadále udržovat
aktuální. V roce 2018 pak slaví web osmnácté narozeniny. Snímek vpravo je však jen fotomontáž :)
Ač jsem to původně úplně neplánoval, nastoupil jsem v listopadu 2018 do kurzu řidiče tramvají a od poloviny prosince pak vozím po Plzni cestující na všech
tramvajových linkách PMDP. Poznávám tak tramvajovou dopravu i z jiného pohledu.
V únoru 2020 pak web Plzeňské tramvaje slaví již dvacáté narozeniny. A vzhledem k tomu, že je snad nejdéle v kuse fungujícím fandovským webem o městské hromadné dopravě,
nenechal jsem toto výročí jen tak přejít. V neděli 2. února 2020 jsem tak uspořádal
krátkou projížďku tramvají Astra na Borská Pole. Na jízdu byli pozvání fotografové, kteří přispěli svými obrázky na web a další přátelé tramvají.
Vůz Astra byl vybrán s ohledem na možné ukončení provozu tohoto typu v letošním roce a také proto, že ač tyto tramvaje osobně nemám příliš v oblibě,
tak v roce 2000 byly u zrodu a částečně i příčinou vzniku webu Plzeňské tramvaje.
Jak bude dlouho web aktualizován samozřejmě netuším, jedná se o poměrně časově náročného koníčka. Ale zatím nemám v plánu skončit :)
Stránky jsou možná dnes poněkud až "oldschoolově" tabulkově přizpůsobeny tak, aby se zobrazovaly správně v původním webovém rozlišení 800x600.
V případě některých prohlížečů, bohužel nemusí jezdit tramvaje na úvodní stránce. Počítadlo zaznamenává skutečné přístupy. V současné době se jedná
o cca 9000 přístupů měsíčně. Nejsou započítávány opakované přístupy v krátkém časovém intervalu.
Samozřejmě uvítám zajímavé fotografie mimořádností v provozu, byť třeba ne všechny ťukance tramvají budou na web použity. A vítané jsou i
historické snímky. Pouze však takové, u kterých je jasný původ, ideálně třeba i souhlas autora s použitím zde na webu. Autor bude na snímku
vždy uveden, nebo na jeho přání to mohou být iniciály, či přezdívka.
Na vývoji webu mají také svůj podíl, či fotografie poskytli:
Míra Klas, Martin Janda, Jiří Šplíchal, Jiří Hertl, Jiří Rieger, Jiří Breník, Jiří Trnka, Josef Kvasil, Michal Režný, Milan Lindner, Tomáš Palyza, S.K., F.V., M.N., pavel2, Zbyněk Hupák, Petr Vaňač, Štěpán Esterle, Matěj Plzák, Karel Šimána, Vlastimil Leška, Milan Kratochvíl, Vladimír_B, Tomáš Mykl, Honza Janda, Lubomír Bis, Absolut, Jakub Klimeš, Adam Šťastný, Vojtěch Cekota, zaměstnanci PMDP a další.