Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje
Plzeňské tramvaje

Rekonstrukce Karlovarské
(výběr z rubriky Z provozu)

2009, 2011, 2016


První etapa

2009

Souprava 284+285 klesá po Karlovarské třídě 18. 3. 2009 Koncem dubna byla zahájena dlouho plánovaná rekonstrukce jedné z nejdůležitějších tramvajových tratí v Plzni - trati na Karlovarské třídě, respektive celé trati na Košutku. Ta je již více než akutní, což cestující mohli poznat i např. díky nepříjemnému houpáním tramvaje při jízdě ze stanice pod Záhorskem nahoru. Celá rekonstrukce bude rozložena do několika let a i letošní úsek od konce BKV panelů před zastávkou Pod Záhorskem k ulici Na Chmelnicích bude probíhat v několika etapách.

První omezení pocítili cestující od večerních hodin 27. 4. 2009, kdy cca od 21:30 probíhala na Lochotín tramvajová výluka až do ukončení provozu. Doprava byla v té době zajištěna tramvajovou linkou 1/4 v trase Bory - Slovany a z náměstí Republiky na Košutku a Bolevec vyjely autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky byla instalace povrchových vyhybek na Karlovarské třídě.

ASouprava 270+271 na lince 1/4 v zastávce Solní, pošta 27. 4. 2009 Autobusy náhradní dopravy v Solní ulici 27. 4. 2009 Instalace kaliforňanů na Karlovarské třídě 27. 4. 2009 Autobus náhradní dopravy (č. 496) na náměstí Republiky 27. 4. 2009

Souprava 217+233 přijíždí do prostoru dočasně zrušené zastávky Pod Záhorskem 28. 4. 2009 Astra č. 301 projíždí dočasně zrušenou zastávkou Pod Záhorskem 28. 4. 2009 Od úterý 28. 4. 2009 je pak dočasně zrušena zastávka Pod Záhorskem a provoz v dotčeném úseku (až před vyhybku odbočky do Bolevce) veden střídavě po jedné koleji (pro směr do centra). Pro zabezpeční provozu jsou zde instalována návěstidla, která mohou běžet na pevný cyklus, nebo má do řízení možnost zasahovat dispečer.

Souprava 211+212 na kaliforňanu na Karlovarské třídě 30. 4. 2009 K3R-NT č. 311 netypicky nasazena na lince č. 1 projíždí jednokolejkou na Karlovarské třídě 30. 4. 2009 Souprava 260+265 projíždí zrušenou zastávkou Pod Záhorskem 30. 4. 2009 Souprava 323+324 zdolává kaliforňan na Karlovarské třídě 30. 4. 2009

Betonování nové vrchní desky podchodu Pod Záhorskem 3. 5. 2009 Zatím co provoz je v rekonstruovaném úseku veden obousměrně po koleji pro směr do centra, koncem dubna zmizela kolej ve směru na Košutku. V kolejišti se po vytrhání kolejí zpočátku zdánlivě nic neděje, ale práce pokračují na zpěvňování podchodu, jehož jeden východ (na nástupiště směr Košutka) bude zaslepen.

Souprava 319+254 projíždí po jednokolejce v rekonstruovaném úseku, kde právě probíhá pokládka BKV panelů 15. 5. 2009 Astra č. 304 projíždí po jednokolejce v rekonstruovaném úseku, kde právě probíhá pokládka BKV panelů 15. 5. 2009 Původní kolejiště zde bylo zašroubováno do betonové desky a přikryto zádlažbovými panely. Stará podkladní betonová deska zůstává a je překryta několika vrstvami asfaltu. V polovině května jsou pak na asfaltový koberec pokládány BKV panely.

Vůz č. 254 zdolává kaliforňan na Karlovarské 17. 5. 2009 K3R-NT č. 313 na jednokolejce na Karlovarské 17. 5. 2009 První pás svařených kolejnic připravený k montáži do BKV panelů 20. 5. 2009 Kaliforňan u zastávky Pod Záhorskem a traktor popotahující svařenou kolejnici do BKV panelů 20. 5. 2009

Koncem května jsou kolejnice svařeny a za pomocí zatlačovačky utěsněny do BKV panelů. V sobotu 30. 5. 2009 pak cca od čtrnácti hodin začíná plánovaná výluka, při které se provoz převede na novou kolej Pracovníci horního vedení překládají troleje pro jízdu po druhé koleji 30. 5. 2009 (pro směr Košutka) a po té začně rekontrukce koleje (pro směr do centra). Výluka byla plánována původně pouze na sobotní den, ale ještě v pátek je rohodnuto, že potrvá i v neděli, vzhledem ke komplikacím, které se na stavbě objevily.

K3R-NT č. 314 nasazena na lince 1/4 přijíždí ze Solní ulice do sadů Pětatřicátníků 30. 5. 2009 KT8D5-RN2P č. 292 směřuje kolem synagogy od Bor na náměstí Republiky 30. 5. 2009 Solaris č. 524 se otáčí na košutce 30. 5. 2009 Solaris č. 522 v Solní ulici 30. 5. 2009

Během výluky je provoz tramvají zajištěn opět linkou 1/4 v trase Slovany - Bory. Z náměstí Republiky pak pokračují na Košutku a Bolevec autobusy náhradní dopravy. Na autobusové lince č. 4 jsou nasazeny výhradně kloubové Solarisy.

Hned od pondělí se těžká technika vrhá na kolej ve směru do centra. Během pár dnů je pryč a prostor s původní betonovou deskou je vyčištěn a připraven na pokládku asfaltového koberce a následně BKV panelů.

Nový vůz KT8D5-RN2P č. 298 projíždí dočasně zrušenou zastávku Pod Záhorskem 1. 6. 2009 Pohled z okna tramvaje na bagr rozebírající trať 1. 6. 2009 Souprava 198+196 sa na chvilku zastavila při problému na kaliforňanu na Karlovarské třídě 1. 6. 2009 Souprava 315+286 klesá po nové koleji Karlovarské třídě 1. 6. 2009 Astra č. 303 stoupá Karlovarskou 8. 6. 2009, foto: K. Růžička KT8D5 č. 295 stoupá Karlovarskou 8. 6. 2009, foto: K. Růžička KT8D5-RN2P č. 294 na kaliforňanu na Karlovarské 21. 6. 2009, foto: K. Růžička Souprava 258+259 projíždí dočasně zrušenou zastávkou Pod záhorskem 1. 7. 2009, foto: K. Růžička

V sobotu 20. 6. 2009 probíhala shodná výluka jako 30. 5. 2009. Provoz tramvají je z Karlovarské třídy vyloučen a v provozu je opět linka 1/4 v trase Slovany - Bory. Na Košutku a do Bolevce jsou vypraveny autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky bylo rozebírání krytí další části trati z důvodu zjištění stavu a podezření na jiný typ podloží v dalším úseku.

Souprava 316+287 na výlukové lince 1/4 projíždí kolem synagogy 20. 6. 2009, foto: Honza Janda Škoda 21Av č. 471 vyjíždí ze Solní ulice při výluce 20. 6. 2009, foto: Honza Janda Souprava 317+233 na výlukové lince 1/4 u hlavního nádraží 20. 6. 2009, foto: Honza Janda Solaris č. 530 naszaný na lince č. 4 při výluce 20. 6. 2009, foto: Honza Janda

Souprava 264+261 na náměstí Republiky nasazana na lince 1/4 při výluce 5. 7. 2009 O prodlouženém prvním červencovém víkendu probíhala opět výluka ve stejném rozsahu, tj. tramvajový provoz 1/4 Slovany - Bory a z náměstí Republiky na Košutku a do Bolevce autobusy náhradní dopravy. Výluka začala již v pátek 3. 7. 2009 v devatenáct hodin a pokračovala až do pondělního (státní svátek) večera (6. 7. 2009).

Solaris Urbino 18 č. 513 nasazený na lince č. 4 při výluce - sady Pětatřicátníků 4. 7. 2009 KT8D5-RN2P č. 288 na lince 1/4 v sadech Pětatřicátníků 4. 7. 2009 Solaris Urbino 18 č. 511 nasazený na lince č. 4 při výluce - Rondel 4. 7. 2009 Solaris Urbino 18 č. 530 nasazený na lince č. 4 při výluce - náměstí Republiky 4. 7. 2009

Příčinou výluky bylo zejména napojení obou kolejí nové tratě s původní tratí v místě, kde již musel být zpočátku Rekonstrukce Karlovarské v místě napojení staré a nové trati (v první etapě zde musel být umístěn kaliforňan) 4. 7. 2009 umístěn kaliforňan (blíže do centra to nebylo možné z důvodu oddalujících se kolejí od sebe pod rondel). V dotčeném úseku tedy proběhlo vytrhání kolejí včetně podloží, položení asfaltového koberce, BKV panelů a vložení kolejnic. Kaliforňany byly mezi tím přeloženy do dalšího úseku. První je umístěn před koncem Rekonstrukce Karlovarské - přeložený kaliforňan do dalšího úseku 5. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské - horní přeložený kaliforňan do dalšího úseku 6. 7. 2009 nové tratě před vyhybkou předjízdné koleje pro odbočení do Bolevce. Sjízdný kaliforňan je pak umístěn před zastávkou Lékařská fakulta Karlovarská. Během víkendu také pokračovaly další práce na dokončování zastávky Pod Záhorskem. Pracovníci horního vedení také vytahovaly a odvážely staré sloupy trolejového vedení (troleje i osvětlení jsou během rekonstrukce přendavány na nové). Pracovat se začalo také na dalším úseku směrem na Košutku. Vytrhávány jsou tedy koleje v okolí křižovatky u lékařské fakulty, včetně odbočení do Bolevce.

Rekonstrukce Karlovarské trhání kolejí v místě odbočení tratě do Bolevce 4. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské trhání kolejí v místě odbočení tratě do Bolevce 4. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské křižovatka Karlovarská - Lidická 6. 7. 2009 Bolevecká trať odřízlá od zbytku kolejové sítě - křižovatka Karlovarská - Lidická 6. 7. 2009

Od úterý je totiž linka č. 1 přesměrována také na Košutku. Na autobusy náhradní dopravy směrem do Bolevce je možno přestoupit v zastávce U Družby či Sokolovská (otáčí se blokově).

KT8D5 č. 291  4. 7. 2009 Souprava 260+265 na kaliforňanu 8. 7. 2009 Souprava T3M 237+238 ve znovu zprovozněné zastávce Pod Záhorskem 8. 7. 2009 Citybus č. 464 na lince č. 1(A) v Sokolovské ulici 9. 7. 2009

Jak je patrné z dalších fotografií, práce pokračují docela svižným tempem.

Dočasně společná konečná pro Linky č. 1 a 4 Košutka se soupravou 219+220 a Astrou 301 - 9. 7. 2009 Postupující rekonstrukce na Karlovarské třídě 10. 7. 2009 T3M č. 211+212 na jednokolejce u lékařské fakulty na Karlovarské třídě 10. 7. 2009 Autobusy náhradní dopravy (Citelisy č. 500 a 492) v Bolevci 11. 7. 2009

Další dva snímky z 16. 7. ukazují, že se zde v křižovatce setkávají hned tři technologie kolejiště. Na dalších obrázcích z 1. 8. je vidět, že v polovině léta se již v tomto středním úseku dokončuje kolej směr na Košutku, včetně napojení odbočující tratě do Bolevce.

Rekonstrukce Karlovarské - křižovatka s Lidickou 
16. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské - křižovatka s Lidickou 
16. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské K3R-NT č. 313 v křižovatce s Lidickou 1. 8. 2009 Rekonstrukce Karlovarské T3R.P č. 236 v křižovatce s Lidickou 1. 8. 2009 Souprava 262+263 na Karlovarské - 1. 8. 2009 Rekonstrukce Karlovarské - vůz č. 278 - 1. 8. 2009 Astra č. 307 projíždí přes kaliforňan 1. 8. 2009 K3R-NT č. 313 v zastávce Pod Záhorskem, kde právě probíhá zálivka spár mezi MKV panely 1. 8. 2009

Solaris č. 525 nasazený na lince č. 4 při výluce 2. 8. 2009 V neděli 2. 8. 2009 probíhá další z výluk na Severní předměstí, při které jsou opět přeinstalovány kaliforňany a provoz převáděn na druhou kolej. Již tradičně tramvaje v úsecích Bolevec nám. Republiky a Košutka - Nám. Republiky nahrazují autobusy a v provozu je výluková tramvajová linka 1/4 Slovany - Bory.

Autobusy Škoda 21 Ab č. 472 a 471 v Bolevci 2. 8. 2009 Solaris č. 525 míjí odstavený pracovní vůz č. 175 na mostě generála Pattona 2. 8. 2009 Přeložený kaliforňan u lékařské fakulty 2. 8. 2009 Převěšování troleje nad druhou kolej v křižovatce Karlovarská - Lidická 2. 8. 2009 Pracovní vůz č. 175 odstavený (nebo uvízlý?) na mostě generála Pattona 2. 8. 2009 Pracovní vůz č. 175 sune zatlačovačku - Sady Pětatřicátníků 2. 8. 2009, foto: Honza Janda K3R-NT č. 312 na kaliforňanu u lékařské fakulty 11. 8. 2009 Astra č. 303 u lékařské fakulty 11. 8. 2009

O víkend později, tedy 8. a 9. 8. 2009, je z důvodů pokračující rekonstrukce Karlovarské třídy další výluka na Severní předměstí.

Citybus č. 462 v Solní ulici 9. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce na Karlovarské 9. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce na Karlovarské 9. 8. 2009 K3R-NT č. 312 přejíždí přes v předchozích dnech vyměněnou vyhybku v sadech Pětatřicátníků  nasazena na lince 1/4 při výluce na Karlovarské  9. 8. 2009

O posledním prázdninovém víkendu probíhá opět výluka tramvají na Karlovarské. Během ní jsou opět posouvány kaliforňany na další úsek a probíhají dokončovací práce tak, aby v pondělí 31. 8. 2009 mohl být obnoven také provoz linky č. 1 po své standartní trase do Bolevce.

Solaris č. 513 se otáčí při výluce na konečné Košutka 29. 8. 2009 Citybus č. 450 na lince č. 1 přijíždí při výluce do sadů Pětatřicátníků  29. 8. 2009 Solaris č. 529 projíždí místem rekonstrukce na Karlovarské třídě  29. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce v zastávce Lékařská fakulta  29. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce v zastávce Lékařská fakulta  29. 8. 2009 Broušení kolejnic na křižovatce Karlovarská - Lidická  29. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce Karlovarské u zastávky Ulice Boženy Němcové  30. 8. 2009 Instalace kaliforňanu u zastávky Ulice Boženy Němcové  30. 8. 2009

Zkušební jízda ve večerních hodinách s vozem 298 po rekonstruovaném úseku a k nově umístěným kaliforňanům 30. 8. 2009 Souprava 326+244 projíždní jednokolejným úsekem v křižovatce Karlovarská - Na Chmelnicích 31. 8. 2009 V neděli večer projíždí rekonstruovaným úsekem zkušebně vozy 298 a 196+198. Kromě pantografových zkušebních jízd se také testuje rozjízdná vyhybka před křižovatkou Karlovarská - Lidická, která je ovládána novým systémem Vetra. Od pondělí se pak rekonstrukce kolejiště posouvá do dalšího úseku a to mezi křižovatkou Karlovarská - Lidická a zastávku Ulice Boženy Němcové.

KT8D5-RN2P č. 297 na Karlovarské 1. 9. 2009 K3R-NT č. 314 přejíždí kaliforňan u zastávky Ulice Boženy Němcové 20. 9. 2009 Během září byla mezi Lékařskou fakultou a zastávkou Ulice Boženy Němcové vyměněna kolej pro směr na Košutku a to stejnou technologií jako v předchozích etapách. Provoz byl v té době obousměrně veden po koleji pro směr do centra. Zastávka Lékařská fakulta, Karlovarská je dočasně zrušena.

K3R-NT č. 314 přejíždí kaliforňan u zastávky Ulice Boženy Němcové 20. 9. 2009 Souprava T3M č. 221+222 projíždí jednokolejkou u křižovatky Karlovarská - Na Chmelnicích 20. 9. 2009 Citelis č. 495 projíždí kolem právě pokládaných BKV panelů na Karlovarské třídě  20. 9. 2009 Souprava 262+263 na Karlovarské třídě 27. 9. 2009

Karlovarská od křižovatky s ulicí Na Chmelnicích 4. 10. 2009, foto: Vladimír_B O víkendu 3. a 4. 10. 2009 pak během výluky došlo kromě dalších prací k výměně kaliforňanů, aby od pondělí mohl být v rekonstruovaném úseku obousměrně provoz převeden na dokončenou kolej pro směr Košutka. Protože výluka se již dotýká úseku, kde již jezdí jen linka č. 4, byly tramvaje této linky běhěm výluky přesměrovány po trati jedničky do obratiště Mozartova. Autobusy náhradní dopravy pro cestu na Košutku pak na tramvaje navazovaly ze zastávky Lékařská fakulta, Lidická.

Souprava 323+252 v obratišti Mozartova 4. 10. 2009, 
foto: Honza Janda Instalace kaliforňanů u zastávky Ulice Boženy Němcové 4. 10. 2009, 
foto: Vladimír_B Solaris č. 530 v Lidické ulici - náhradní doprava na lince č. 4 - 4. 10. 2009, 
foto: Vladinír_B KT8D5-RN2P č. 288 jedoucí z Mozartovky směrem na Bory - 4. 10. 2009, 
foto: Vladinír_B

V následujícím měsíci je tedy provoz převeden na kolej pro směr Košutka a pracuje se na koleji směr centrum. Během provozu po jedné koleji došlo v letošním roce nejméně ke dvěma případům sjetí tramvají na jednokolejce proti sobě. Jeden z řidičů projel návěst stůj a provoz se tak značně zkomplikoval. Souprava 198+196 couvá směrem na Košutku po té co došlo na sjetí tramvají na jednokolejce při rekonstrukci Karlovarské 15. 10. 2009, foto: F.V. Cestující na zastávce Plzeňka se asi diví, že jim přicouvala tramvaj s dveřmi na druhé straně. Souprava 276+277 couvá přes Košutku po sjetí tramvají na jednokolejce při rekonstrukci Karlovarské 15. 10. 2009, foto: F.V. Problém při této události je ten, že povrchové vyhybky "kaliforňan" jsou samovratné (jazyky se díky pružinám vrací do základní polohy a nelze je přehodit) a tudíž nelze přes ně vycouvat, zpět na kolej, odkud vůz přijel, ale jedině na kolej, po které se z jednokolejného úseku běžně vyjíždí. Vůz se tedy ocitne na špatné koleji Souprava 276+277 zachycena během couvání přes konečnou Košutka po sjetí tramvají proti sobě na jednokolejce při rekonstrukci Karlovarské 15. 10. 2009, foto: MK2 otočen do protisměru. Výsledkem setkání na jednokolejce tedy bylo couvání dvou souprav na konečnou Košutka, procouvání konečné a couvání zpět až opět do jednokolejného úseku. Odtud pak souprava po procouvání první vyhybky mohla vyjet z jednokolejného úseku po předu a to opět směrem na Košutku.

Další práce při rekonstrukci postupují a již vzniká i mírně posunutá zastávka Lékařská Fakulta, Karlovarská. Ta bude společná i pro tramvaj i autobusy linky č. 41 a tak osová vzdálenost kolejí je širší a objevují se zde i vjezdy pro autobus.

KT8D5-RN2P č. 297 projíždí rekonstruovanou zastávkou Lékařská fakulta, Karlovarská 5. 11. 2009 Souprava 217+218 v rekonstruovaném úseku Karlovarské v Křižovatce s ulicí Na Chmelnicích 5. 11. 2009 Souprava 264+261 přejíždí přes kaliforňan v zastávce Ulice Boženy Němcové 5. 11. 2009 T3M č. 223+224 přejíždí přes  kaliforňan v zastávce Ulice Boženy Němcové 5. 11. 2009

O víkendu 7. a 8. 11. probíhá pak poslední výluka spojená s letošní částí rekonstrukce Karlovarské třídy, při které jsou rozebírány kaliforňany, aby mohl být od pondělí provoz obnoven dvoukolejně v plném rozsahu. Tramvaje linky č. 4 jsou odkloněny do obratiště Mozartova a na Košutku pokračují ze zastávky Lékařská fakulta Lidická autobusy náhradní dopravy.

Souprava 209+210 v zastávce Lékařská fakulta, Karlovarská 15. 10. 2009 Od pondělí 9. 11. 2009 je provoz na Košutku již v normálu. Na staveništi se však nadále pracuje. Dokončují se nástupiště zastávky Lékařská fakulta Karlovarská, výjezdy pro vinické autobusy, které zde budou společně s tramvajemi zastavovat, vozovky, chodníky, cyklostesky, úpravy zeleně atd.

V posledních dnech listopadu se v novinách objevily články oznamující ukončení rekonstrukce v dodrženém termínu stavby do konce listopadu. Ve stejných článcích se však KT8D5-RN2P č. 297 projíždí křižovatkou Karlovarská - Lidická v době stříkání vodorovného doprvaní značení 29. 11. 2009 paradoxně hovořilo i o dokončovacích pracech (např. zábradlí) ještě začátkem prosince. Poslední listopadový víkend bylo dokončeno vodorovné dopravní značení na obou dotčených křižovatkách a také na autobusových nájezdech do tramvajové zastávky. Společná zastávka je nápadité řešení, která má cestujícím ulehčit přestup mezi tramvajovou linkou č. 4 a autobusouvou linku č 41. Bohužel provedení už je slabší. Jak už zaznělo K3R-NT č. 313 v zastávce Lékařská Fakulta, Karlovarská 5. 12. 2009 Plánovaný výjezd z tramvajové zastávky pro autobus ve směru do centra zůstane nevyužitý? 5. 12. 2009 v tisku a jak je zřejmé ze symbolů na označnících, bude patrně nakonec autobus linky č. 41 zajíždět na společnou zastávku pouze ve směru na Vinice. Původně měl zajíždět i ve směru do centra a stavebně je toto řešení připraveno. Že by se to však nějak nepovedlo? Uvidíme ještě jak bude uvedená zastávka fungovat, či zda nedojde ještě na nějaké úpravy, aby byla použitelná i společná zastávka pro tramvaj a autobus i směrem do centra. Pod přístřešek na Karlovarské třídě se v případě nepříznivého počasí moc cestujících neschová 5. 12. 2009 Někteří dopravní odborníci v souvislosti s nákladnou rekonstrukcí kritizují i další řešení. Například použitou technologii kolejště za pomocí BKV panelů, od které se všude již spíše ustupuje. Pro cestujcí jsou to pak jen poměrně malé přístřešky pro cestující, na to kolik lidí např. v zastávce Pod Záhorskem přestupuje. Každopádně však celkově rekonstrukce Karlovarské byla potřeba a cestujícím mimo jiné přinesla klidnější jízdu tramvají po novém kolejišti.

Testování průjezdu společnou zastávkou Lékařská fakulta, Karlovarská 16. 12. 2009, foto: M. Janda Testování průjezdu autobusů společnou zastávkou Lékařská fakulta, Karlovarská proběhlo 16. 12. 2009. Při zkouškách byly použité autobusy Solaris SU15 a SU18.

 

Souprava 276+277 ve zprovozněné společné zastávce s linkou č. 41 - Lékařská fakulta, Karlovarská 29. 1. 2010 Citelis č. 519 v zastávce Lékařská fakulta, Karlovarská 30. 1. 2010 Od pátku 29. 1. 2010 zastavuje autobus linky č. 41 směrem na Vinice na společné zastávce s tramvají linky č. 4 Lékařská fakulta, Karlovarská. Ve směru do centra pak odbavuje v novém zálivu na Karlovarské třídě, neboť plánované zastavování v tramvajové zastávce patrně zakázala Policie z důvodu nevhodného výjezdu zpět z kolejiště.

Zajímavý článek o rekonstrukci vyšel v časopisu Doprava (ekonomicko - technická revue) č. 2/2010:
(Anti)preferenční opatření v Plzni - o rekonstrukci Karlovarské třídy


Druhá etapa

2011

Další etepa rekonstrukce Karlovarské měla začít již v květnu. Nakonec však vypukne od 1. 7. 2011 a to od zastávky Ulice Boženy Němcové až kus za zastávku Sokolovská. Krátce před začátkem rekonstrukce jsem si původní trať nafotil a přináším několik snímků. Nejvíce se změní zastávka U Družby včetně okolí. Zde zmizí podchody a zastávka by neměla již být v oblouku.

KT8D5-RN2P č. 295 stoupá k zastávce U Družby 25. 6. 2011 Souprava 263+262 za zastávkou U Družby projíždí kolem podchodů, které budou zrušeny - 26. 6. 2011 Souprava 264+261 přijíždí do zastávky U Družby 26. 6. 2011 K3R-NT č. 313 přijíždí do zastávky U Družby 25. 6. 2011 Souprava 263+262 stoupá po Karlovarské 25. 6. 2011 Kolejiště u zastávky Sokolovská 25. 6. 2011 Souprava 223+224 v zastávce Sokolovská 25. 6. 2011 Souprava 264+261 v zastávce Sokolovská 25. 6. 2011


Druhá etapa Karlovarské zahájena

Jak bylo uvedeno výše, v pátek 1. 7. 2011 začala další etapa rekonstrukce nejen tramvajové trati na Karlovarské třídě. V úseku od ulice Tabule informující o rekonstrukci Karlovarské třídy 2. 7. 2011 Boženy Němcové k Družbě by trať měla být rekonstruována bohužel ještě pomocí BKV panelů položených na původní betonovou desku. Až od Družby dále, tedy za zastávku Sokolovská, bude celý nový svršek s kolejnicemi na pražcích se zákrytem z betonových panelů.

K3R-NT č. 314 v sadech Pětatřicátníků s cílem Mozartova ulice 2. 7. 2011 T3M č. 211+212 v obratišti Mozartova 2. 7. 2011 Od pátečního rána je tramvajová linka č. 4 jedoucí z Bor odkloněna. Ze zastávky Pod Záhorskem pokračuje stejně jako linka č. 1 směrem do Bolevce, ale končí již v obratišti v Mozartově ulici.

Přestup z autobusu 4A na tramvajovou linku č. 4 a naopak v zastávce Lékařská fakulta v Lidické ulici 2. 7. 2011 Souprava 270+271 linky č. 4 v zastávce Lékařská fakulta, Lidická 2. 7. 2011 Cestující mířící na Košutku mohou využít náhradní autobusové dopravy. Přestup na linku označenou 4A je v zastávce Lékařská fakulta v Lidické ulici. Linka je ve směru na Košutku vedena po Karlovarské třídě, ale zpět je od zastávky Sokolovská vedena středem sídliště, Alejí svobody ke Geře a po Lidické třídě k Lékařské fakultě. Schéma trasy z webu PMDP je zde.

Citelis 519 na lince 4A v přeložené zastávce Karlovarská v Sokolovské ulici 2. 7. 2011 Solaris 505 na lince 4A v zastávce U Gery 2. 7. 2011 Citelis 518 na lince 4 A na Karlovarské třídě před odbočením do Sokolovské ulice 2. 7. 2011 Karosa 403 na lince 4A na Karlovarské třídě míří na Košutku 2. 7. 2011

Hned první den výluky jsou v dotčeném úseku zahájeny stavební práce. Je sneseno trolejové vedení včetně převěsů a je rozebírána původní tramvajová trať. Původní kolejiště je místy zakryté panely a na některých opravovaných místech jsou koleje jen ve štěrku. Koleje jsou tedy vytrhány a v horní části, je rozbíjena i původní betonová deska.

Rozebírání zákrytových panelů nad zastávkou Ulice Boženy Němcové 2. 7. 2011 Vytrhané kolejiště v zastávce Sokolovská 2. 7. 2011 Rozebírání kolejiště mezi zastávkami Sokolovská a U Družby 2. 7. 2011 Rozbíjení podkladové betonové desky za zastávkou Sokolovská 2. 7. 2011

Na Karlovarské se rychle postupuje. V dolní části letos rekonstruovaného úseku Karlovarské třídy, jak jsem již výše uvedl, bude položeno kolejiště z BKV panelů. Až před zastávku U Družby je tak "pouze" vytrhané kolejiště a vybagrován štěrk a bahno až na původní betonovou desku. Postupující práce v tomto úseku cca v prvním týdnu ukazují následující čtyři snímky.

Rozebírání zákrytových panelů nad hotelem Cizinecký Dům 3. 7. 2011 Původní betonová deska již bez kolejí před hotelem Cizinecký Dům 8. 7. 2011 Zastávka Ulice Boženy Němcové již bez kolejí 9. 7. 2011 Pohled dolů od křižovatky U Družby na odbahněnou původní betonovou desku 9. 7. 2011

Zajímavější je však vývoj prací v horním úseku nad zastávkou U Družby. Zde bude nové kolejiště postavené na novém podloží a původní betonová deska musela pryč. Na kusy jí rozbušila zbíječka a střední pás připomínal řeku plnou ledových ker.

Rozbíjení podkladové betonové desky nad zastávkou U Družby 5. 7. 2011 Rozbitá betonová deska připomíná řeku a ledové kry - zde nad zastávkou U Družby 6. 7. 2011 Již vybagrované podloží v zastávce U Družby 9. 7. 2011 Vybagrované původní podloží nedlaeko zastávky Sokolovská 8. 7. 2011

Trhání kolejiště v prostoru zastávky U Družby, kde bylo kolejiště po opravách zakryté asfaltem 3. 7. 2011 Postupný průběh prací je zachycen také na níže umístěné sérií snímků z prostoru zastávky U Družby. Ta bude v napřímeném úseku trati, jak již začíná být na místě patrné viz. poslední fotografie.

Prostor zastávky U Družby již bez kolejí 5. 7. 2011 Rozbitá podkladová betonová deska v prostoru zastávky U Družby 6. 7. 2011 Vybagrované podloží v prostoru zastávky U Družby 8. 7. 2011 Vznikající nové podloží a náznak napřímení zastávky U Družby 9. 7. 2011

Při letošní rekonstrukci Karlovarské třídy je vidět vysoké pracovní nasazení. Ve srovnání s předchozími rekonstrukcemi se jedná o tempo obvykle nevídané. Tak jen tak dál a co nejméně komplikací!

Oprava kanalizace vyhnala auta z části Karlovarské třídy - 16. 7. 2011 Od 14. 7. 2011 čekají problémy zejména motoristy, neboť oproti původním plánům je pro ně zcela uzavřena část Karlovarské třídy a to od křižovatky U Družby dolů ke křižovatce s ulicí Na Chmelnicích. Objízdná trasa vede přes Alej Svobody a Lidickou třídu. Důvodem je oprava hluboko uložené kanalizce.

Štěrkové lože mezi zastávkami U Družby a Sokolovská 23. 7. 2011 Štěrkové lože mezi zastávkami U Družby a Sokolovská - 16. 7. 2011 V horní části rekonstruovaného úseku Karlovarské je v polovině července již připraveno štěrkové lože a objevují se první pražce a kolejnice. Práce i nadále v úseku až k Družbě postupují viditelně rychle.

Pokládka pražců v prostoru zastávky Sokolovská 23. 7. 2011 Pokládka kolejí v zastávce Sokolovská 24. 7. 2011 Vznikající kolejiště mezi zastávkami U Družby a Sokolovská 24. 7. 2011 Vzorek zákrytového panelu 23. 7. 2011

Zastavená doprava na Karlovarské krátce po nálezu cca ve 13:45 - 24. 7. 2011 V neděli 24. 7. 2011 krátce po půl druhé byla Karlovarská třída v okolí zastávky Ulice Boženy Němcové zcela uzavřena. Při výkopech kanalizace byla totiž nalezena nevybuchlá letecká puma ze Druhé světové války. Nejprve byla auta odkláněna na Vinice a do Kotíkovské ulice, ale později bylo uzavřeno i vzdálenější Autobusy náhradní linky 4A odkloněné Lidickou ulicí 24. 7. 2011 okolí a např. i sídliště Vinice bylo tím zcela odříznuto. Autobusy výlukové linky 4A i ostatní pravidelné linky byly odkloněny přes ulice Lidická a Studentská. Pyrotechnici nález vyzvedli a odvezli kolem půl osmé a doprava se tak vrátila k normálu, pokud tak lze nazvat výlukový provoz způsobený "jen" rekonstrukcemi.

V následujícím týdnu příbývají kolejnice na pražcích až k Družbě a jsou zasypávány štěrkem. Současné zvlnění není samozřejmě definitvní, kolejiště bude ještě podbito. Bývalý podchod v zastávce U Družby je zalévaný betonem.

Kolejiště na Karlovarské ještě před podbitím 28. 7. 2011 Pokládka kolejiště v oblouku u zastávky U Družby 28. 7. 2011 Vznikající narovnaná trať v zastávce U Družby 28. 7. 2011 Zalévání betonem podchodu u zastávky U Družby 28. 7. 2011

Skldádání podbíječky na Karlovarské třídě u zastávky Sokolvská 30. 7. 2011, foto: R. Janda Podbíječka ještě na návěsu po příjezdu do Plzně 30. 7. 2011, foto: M. Janda V sobotu v podvečer dorazila na Karlovarskou třídu strojní podbíječka ASP 400.1 firmy Viamont. Byla přivezena na návěsu a po devatenácté hodině složena na koleje na křižovatce u zastávky Sokolovská. Od stavby bolevecké trati je to zřejmě poprvé, kdy bylo v Plzni na tramvajové trati možné vidět podbíječku v akci a tak jí bude věnováno více prostoru. Tato běžně na železnici používaná podbíječka měla pro tuto zakázku přezutá kola pro práci na tramvajové trati s užšími žlábky.

Podbíječka v oblouku před SPŠ Dopravní 31. 7. 2011 V deštivou neděli 31. 7. 2011 podbíječka pracovala na koleji pro směr do centra postupně v celé délce rekonstruovaného úseku. Zřejmě díky nepříznivému počasí a zhoršeným adhezním podmínkám jí při práci v prudkém stoupání u Družby z bezpečnostních důvodů kryl ještě bagr s kolejovým adaptérem.

Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011 Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011 Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011 Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011

V pondělí podbíječka již pracovala na koleji ve směru na Košutku. Podbíječka při své práci podbíjí pražce štěrkem a usazuje tak koleje do správné geometrické polohy (výšky i směru). Proces podbíjení je řízen pomocí počítače a poloha kolejí je během podbíjení kontrolně přeměřována geometry. První snímek dole ukazuje rozdíl mezi nepodbitou kolejí vlevo a již podbitou vpravo.

Vpravo již podbitá kolej pro směr do centra, vlevo kolej směr Košutka ještě před podbitím 1. 8. 2011 Podbíječka při práci U Družby 1. 8. 2011 Citelis č. 492 míjí podbíječku při práci U Družby 1. 8. 2011 Podbíječka při práci U Družby 1. 8. 2011

V úterý 2. 8. 2011 se ještě dokončovala kolej ve směru na Košutku. Ihned po podbití posledního úseku za zastávkou Sokolovská se podbíječka vrátila na křižovatku a kolem patnacté hodiny byla jeřábem naložena na návěs a odvezena zpět domů, do Chabařovic.

Podbíječka při práci na Karlovarské třídě 2. 8. 2011 Podbíječka při práci na Karlovarské třídě 2. 8. 2011 Nakládání podbíječky u zastávky Sokolovská 2. 8. 2011 A je čas udělat Pápá 2. 8. 2011

Asfaltový koberec jako podkladová vrstva pod BKV panely na Karlovarské třídě pod Družbou 6. 8. 2011 Asfaltový koberec jako podkladová vrstva pod BKV panely na Karlovarské třídě pod Družbou 6. 8. 2011 Koncem prvního srpnového týdne se konečně opět viditelně začíná pracovat i na trati ve spodním rekonstruovaného úseku, kde se poslední týdny pracovalo spíše jen na kanalizaci. Na původní betonovou desku je položen asfaltový koberec, jako podklad pod BKV panely.

BKV panely jsou pokládány v následujícím týdnu a to včetně odstavné koleje u hotelu CD.

BKV panely položené na Karlovarské u hotelu CD 
10. 8. 2011 BKV panely položené na Karlovarské 10. 8. 2011 BKV panely položené na Karlovarské v prostoru zastávky Ulice Boženy Němcové 13. 8. 2011 BKV panely položené na Karlovarské pod křižovatkou u Družby 13. 8. 2011

A co se děje v horní části? Kolejiště (tvořené kolejnicemi NT1 na pražcích) je zakrýváno zádlažbovými panely a usazovány jsou nové obrubníky. Rekonstrukce již zasáhla i křižovatku za zastávkou Sokolovská. Z důvodu nutného zachování průjezdu křižovatkou se zde kolejiště dělalo postupně po polovinách. Jak je patrné z fotografie, nové kolejiště bylo podbíjeno menší podbíječkou. Podél trati již rostou nové sloupy trakčního vedení, na které je montováno i veřejného osvětlení.

Rekonstrukce kolejiště v křižovatce u zastávky Sokolovská - podbíječka při práci 6. 8. 2011 Rekonstrukce kolejiště v křižovatce u zastávky Sokolovská - zákryt první poloviny nového přejezdu 10. 8. 2011 Panely zakryté nové kolejiště za zastávkou Sokolovská 10. 8. 2011 Rekonstrukce kolejiště v oblouku nad Družbou - zakrývání trati 13. 8. 2011

Zatlačovačka gumy kolem kolejnic do BKV panelů 
20. 8. 2011 Zastávka U Družby 25. 8. 2011 Instalace trolejového vedení na Karlovarské třídě 
26. 8. 2011 Zastávka Sokolovská 25. 8. 2011

Den před zahájení provozu, tedy 31. 8. 2011 se na trati již objevuje pracovní vůz T3 č. 175 při zkušební jízdě. Namontovány jsou označníky a postaveno provizorní pletivo místo zábradlí. Provoz tramvají tak od 1. 9. bude zahájen, ale je jasné, že na stavbě, která má být ukončena až v březnu příštího roku, je ještě hodně práce.

Práce na Karlovarské třídě v místě napojení tratě z BKV panelů a kolejnic NT1 na pražcích u křižovatky u Družby 
28. 8. 2011 Karlovarská třída - pohled od zastávky Ulice Boženy Němcové, vlevo sjízdná vyhybka odstavné koleje u hotelu CD 31. 8. 2011 Zastávka Sokolovská obehnaná provozorním pletivem den před spuštěním tramvajového provozu po rekonstrukci 31. 8. 2011 Zkušební jízda na Karlovarské třídě - pracovní vůz T3 č. 175 v zastávce Sokolovská 31. 8. 2011
Foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník

1. 9. 2011 vyjíždí linka č. 4 po rekonstruované trati na Košutku. Zatím, co je část Karlovarské třídy pro automobily ve směru do centra ještě uzavřena (v úseku U Družby - Na Chmelnicích), tramvaje tudy již odváží davy cestujících v první školní den.

Zastávka U Družby v první den provozu po rekonstrukci 1. 9. 2011 Zastávka U Družby v první den provozu po rekonstrukci 1. 9. 2011 Nástupiště zastávky U Družby bylo sice narovnáno, což je určitě přínosem pro řidiče tramvaje, kteří v oblouku neměli dobrý výhled na nastupující cestující, ale nová nástupiště jsou docela úzká, vzhledem k nárazové vysoké frekvenci Nevyužitý prostor vedle nástupiště zastávky U Družby 
2. 9. 2011 na této zastávce v době po skončení vyučování na zdejších středních školách. A při tom právě vedle zastávky směrem do centra je i spousta nevyužitého prostoru pro širší nástupiště (foto vpravo).

 

Souprava 258+259 klesá k Družbě 3. 8. 2011  Nezvykle spojené vozy 208+262 projíždí křižovatkou U Družby 3. 8. 2011 Následuje pár snímků tramvají projíždějích staveništěm. Za pozornost také stojí podivně tvarované odbočení na odstavnou kolej u hotelu CD.

K3R-NT č. 312 stoupá po Karlovarské třídě k Družbě 
3. 8. 2011 KT8D5-RN2P č. 292 u poněkud zvláštně tvarované odbočky na odstavnou kolej u hotelu CD 3. 8. 2011 K3R-NT č. 314 klesá po Karlovarské třídě kolem odstavné koleje u hotelu CD 
3. 8. 2011 T3M č. 241+242 projíždí ještě nedokončenou (a tedy dočasně zrušenou) zastávkou Ulice Boženy Němcové 3. 8. 2011


Třetí etapa rekonstrukce Karlovarské, respektive již Gerské

2016

Autobus projíždí kolem rekonstruované trati na Košutce 3. 9. 2016 Paradoxně až ze začátkem školního roku, tedy ve čtvrtek 1. 9. 2016 začíná letošní největší rekonstrukce kolejiště a sice III. etapa rekonstrukce Karlovarské třídy. Fakticky však jde již o úsek nacházející se v Gerské ulici. Předchozí etapy probíhající v letech 2009 a 2011 jsou popsány v uvedených letech rubriky "Z Provozu" a také sesumírované ZDE.

KT8D5-RN2P č. 298 přejíždí přes tzv. kaliforňan 1. 9. 2016 Autobus náhradní linky 4A projíždí kolem povrchové úvraťové výhbyka 3. 9. 2016 Po dobu rekonstrukce je tramvajová linka č. 4 ukončena již v zastávce Sokolovská, kde je nainstalována povrchová úvraťová výhybka, tzv. "kaliforňan". Mohou sem tak pouze obousměrné vozy. Protože počet obousměrných vozů je omezen, má linka č. 4 interval ve špičce 6 minut.

SU 18 č. 593 na výlukové lince 3A odjíždí z Košutky 1. 9. 2016 V pracovní dny je tak od rána do cca 20:00 vypravována také posilová tramvajová linka č. 3 v trase Bory - U Gery (Mozartova). Na ní navazují od Lékařské fakulty autobusy náhradní dopravy označené jako linka 3A. Ty pokračují po trase tramvajové linky č. 4 až na Košutku. A protože linky č. 3 je v Plzni v provozu po mnoha letech, níže je více snímků.

Souprava 365+345 linky č. 3 u zastávky U Gery 1. 9. 2016 Souprava 330+255 linky č. 3 v zastávce Pod Záhorskem 2. 9. 2016 Souprava 329+262 přijíždí na Bory 12. 9. 2016 Souprava 330+255 linky č. 3 vyjíždí z Mozartovy ulice 3. 9. 2016
K3R-NT č. 311 v sadech Pětatřicátníků 9. 9. 2016 Souprava 354+355 na Lidické 12. 9. 2016 Souprava 252+253 na Karlovarské pod rondelem 14. 9. 2016 Souprava 286+287 u zastávky U Gery na Lidické 12. 9. 2016

V době, kdy posilová linka č. 3 a navazující autobusová linka 3A nejezdí (tedy v pracovní dny po 20 hodině a o víkendech) je v provozu autobusová linka 4A navazující na linku č. 4 ze zastávky Sokolovská a odtud na Košutku.

V prvních týdnech je tramvajová trať na Gerské třídě rozebírána. Kolejiště je odkryté zvednutím panelů, kolejnice vytrhány a následně se pokračuje i s rozbíjením podkladové betonové desky.

Rozebírání tramvajové trati v Gerské před konečnou Košutka 3. 9. 2016 Rozebírání tramvajové trati u zastávky Plzeňka 3. 9. 2016 Rozbíjení podkladové betonové desky u Plzeňky 9. 9. 2016 Vytrhaní trať u Plzeňky 9. 9. 2016

V druhé polovině září se již záčíná s pokládkou nového kolejiště v křižovatkách u Plzeňky a Gerská - U Jam, aby zde mohl být brzy obnoven provoz automobilů. Instalována je zde pevná jízdní dráha s upevněním W-tram. Ukotvené kolejiště bude tak zalité betonem. V úsecích mezi přejezdy by pak měly být kolejnice na pražcích.

Zárodek nového kolejiště na křižovatce Gerská - U Jam 15. 9. 2016 Nové kolejiště na křižovatce Gerská - U Jam 18. 9. 2016 Stavba nového kolejiště na křižovatce u Plzeňky 18. 9. 2016 Stavba nového kolejiště na křižovatce u Plzeňky 18. 9. 2016

Pohled od zastávky Severka k Sokolovské 18. 9. 2016 KT8D5-RN2P č. 295 na konci pojížděné trati a tedy před rekonstruovaným úsekem 18. 9. 2016 Až nyní se začalo s rozebíráním trati v úseku od Severky k Sokolovské. Zde však již v předchozích týdnech bylo v nových patkách vztyčeno několik nových sloupů a staré původní zmizely.

Betonování kolejiště v křižovatce Gerská - U Jam 15. 9. 2016 25. 9. 2016 Koncem září je u Košutky již připravené podloží a navážen štěrk pro pokládku pražců. Přejezdy v křižovatkách s ulicí U Jam a u Plzeňky jsou již zabetonované a po zatuhnutí zbývá udělat asfaltový povrch.

Na úsecích od křižovatky U Jam směrem k centru se pak připravuje nové podloží. Čím blíže k centru, tím jsou práce teprve více v počátečních fázích. U Plzeňky byl zrušen podchod a to tak, že je kompletně zalit betonem.

Nové podloží u Plzeňky 25. 9. 2016 Zalévání betonem podchodu u Plzeňky 25. 9. 2016 Zalévání betonem podchodu u Plzeňky 25. 9. 2016 Nové podloží u Plzeňky 25. 9. 2016
Nové podloží mezi Severkou a Plzeňkou 25. 9. 2016 Nové podloží u zastávky Severka směrem na Košutku 25. 9. 2016 Rozbíjení původní betobvé desky u zastávky Severka směrem do centra 25. 9. 2016 Rozbíjení původní betobvé desky u zastávky Severka 25. 9. 2016

Začátkem října již je od Košutky naváženo štěrkové lože a brzy jsou zde pokládány betonové pražce. Krátce na to se zde objevují nové kolejnice.

Položené nové pražce před konečnou Košutka 1. 10. 2016 Rekonstrukce kolejiště u Plzeňky 1. 10. 2016 Rekonstrukce trati mezi Severkou a Plzeňkou 1. 10. 2016 Zastávka Severka 1. 10. 2016

Severka 8. 10. 2016 Mezi Severkou a Plzeňkou 8. 10. 2016 Během prvního říjnového týdne jsou položené kolejnice na betonových pražcích od Košutky až po křižovatku u Severky. Místy ještě nejsou svařené, ale místy jsou již zaváženy štěrkem. O víkendu 8. a 9. 10. jsou také dokončované přejezdy tramvajové trati v křižovatkách u Plzeňky a s ulicí U Jam.

Čerstvě zasfaltovaný přejezd u Plzeňky 8. 10. 2016 Nové kolejiště u Plzeňky 8. 10. 2016 Asfaltování přejezdu v křižovatce gerská - U Jam 8. 10. 2016 Nové kolejiště před konečnou Košutka 8. 10. 2016

V polovině října se již po novém kolejišti prohání bagr s kolejovým adaptérem, rozhrnuje zde štěrk a zasypává kolejiště. Průběžně jsou také měněny sloupy. Místy jsou ještě jen staré, místy jsou staré i nové a místy už jen nové.

Bagr s kolejovým adaptérem se prohání na Košutce při zasypávání kolejiště štěrkem 16. 10. 2016 Kolejiště u zastávky Plzeňka 16. 10. 2016 Kolejiště u zastávky Severka 16. 10. 2016 Kolejiště u zastávky Severka 16. 10. 2016

Od pondělí 17. 10. pak pracuje na nové trati podbíječka. Ta zhutňuje štěrk pod pražci a prakticky vyrovnává a usazuje do konečné polohy nově položené kolejiště. Stroj, včetně obsluhy, pochází až z polské Wroclawy.

Podbíječka pracující na Gerské u Plzeňky 19. 10. 2016 Podbíječka pracující na Gerské mezi Plzeňkou a Severkou 19. 10. 2016 Podbíječka pracující na Gerské mezi Plzeňkou a Severkou 19. 10. 2016 Podbíječka pracující na Gerské mezi Plzeňkou a Severkou 19. 10. 2016

Informační cedule o stavbě umístěná před křižovatkou u Severky 22. 10. 2016 Informační cedule o stavbě umístěná před křižovatkou u Severky 22. 10. 2016 Koncem týdne je kolejiště podbité, ale ještě bude potřeba zapracovat na rovnoměrném rozložení štěrku. Místy je přes pražce a místy jeho zase málo. A tak se po kolejišti opět pohybuje bagr na kolejovém adaptéru a dosypává, nebo místy i odebírá štěrk. A také makáči musí přiložit ruce k dílu.

V následujícím týdnu se pak na kolejišti pohybuje bagr se zametacím adaptérem, který rovnoměrně upravuje štěrkový povrch kolejiště.

Bagr se zametacím adaptérem pracuje na kolejišti u Severky 26. 10. 2016 Bagr se zametacím adaptérem pracuje na kolejišti u Severky 26. 10. 2016 Kolejiště u zastávky Plzeňka 28. 10. 2016 Kolejiště u zastávky Plzeňka 28. 10. 2016

Pokračující rekonstrukce Gerské - u zastávky Severka 9. 11. 2016 Začátkem listopadu začíná být zakrývána trať zádlažbovými panely. Zakrytá bude pouze část po křižovatku u Severky a prostory zastávek Severka a Plzeňka. Ve zbylých úsecích mezi Severkou a Košutkou zůstane otevřený kolejový svršek. V celé trase jsou pak usazovány obrubníky oddělující trať od trávníku a u Plzeňky jsou budovány nové nástupní ostrůvky. Instalováno je znovu také nové trolejové vedení, zavěšené na nových sloupech. Většina starých sloupů již byla odstraněna.

Pokračující rekonstrukce Gerské - u zastávky Severka 12. 11. 2016 Pokračující rekonstrukce Gerské - u zastávky Plzeňka 12. 11. 2016 Pokračující rekonstrukce Gerské - montáž trolejového vedení u Severky 12. 11. 2016 Pokračující rekonstrukce Gerské - montáž trolejového vedení u Severky 12. 11. 2016

Pokračující rekonstrukce Gerské - Severka 13. 11. 2016 Pokračující rekonstrukce Gerské - montáž napájecího bodu trolejového vedení u Plzeňky 13. 11. 2016 Tramvajový provoz měl být obnoven o týden dříve, než bylo původně plánováno. Nakonec však s ohledem na stav dokončovacích prací bylo rozhodnuto o zahájení provozu od od rána 25. 11. 2016. Po celém staveništi však bude až do jara omezena rychlost, pravděpodobně na 30km/hod.

KT8D5-RN2P č. 289 před zkušební jízdou po rekonstruované trati na Košutku 16. 11. 2016 Ve středu 16. 11. 2016 v dopoledních hodinách proběhla první zkušební jízda po rekonstruované trati na Košutku. Vůz KT8D5-RN2P č. 289 musel přejet přes kaliforňan za Sokolovskou jako všechny zde končící vozy. Následně pak pokračoval po protisměrné koleji až na Košutku. Projel obratiště v protisměru a pokračoval po protisměrné koleji až na začátek rekonstruované úseku u Sokolovské. KT8D5-RN2P č. 289 před zkušební jízdou po rekonstruované trati na Košutku 16. 11. 2016 KT8D5-RN2P č. 289 před zkušební jízdou po rekonstruované trati na Košutku 16. 11. 2016 Při zkušební jízdě je ověřován zejména dosah sběrače na trolejové vedení a průjezdný profil kolem obrubníků. Od počátku rekonstruovaného úseku pak vůz projel znovu tramvajovou trať již ve správném směru znovu přes Košutku zpět k Sokolovské.

Pokračující rekonstrukce Gerské - u zastávky Severka 20. 11. 2016 Pokračující rekonstrukce Gerské - u zastávky Plzeňka 20. 11. 2016 Pokračující rekonstrukce Gerské - u zastávky Plzeňka 20. 11. 2016 Pokračující rekonstrukce Gerské - u zastávky Plzeňka 20. 11. 2016

Souprava 327+268 v konečné zastávce U Gery 24. 11. 2016 Provoz posilové linky č. 3 začal společně se začátkem výluky na čtyřce od 1. 9. 2016. Od pátku 25. 11. 2016 bude na lince č. 4 obnoven provoz až na Košutku a současně s tím končí provoz posilové linky č. 3. Naposledy tak byla v provozu ve čtvrtek 24. 11. 2016. Předchozí linka označená číslem 3 dojezdila v roce 2000, tedy letos jsme se s trojkou setkali po šestnácti letech. Zda a kdy trojku znovu v provozu uvidíme, je nyní ve hvězdách. Nic tomu však zatím nenasvědčuje.

292 a 282+283 na konečné Bory 24. 11. 2016 Souprava 336+337 v zastávce Chodské náměstí 24. 11. 2016 Souprava 344+347 v obratišti Mozartova 24. 11. 2016 Souprava v zastávce masarykovo náměstí 344+347 24. 11. 2016

KT8D5-RN2P č. 292 míří k Severce 27. 11. 2016 Jak již bylo výše zmíněno, provoz na lince č. 4 v celé trase, tedy až na Košutku, byl obnoven od ranní výpravy v pátek 25. 11. 2016. Tramvaje v rekonstruovaném úseku mají omezenou rychlost na 30 km/hod. Důvodem je skutečnost, že stále projížději staveništěm. Tramvajová trať je sice hotová, avšak ještě je potřeba dokončit její okolí. Budou se ještě opravovat vozovky, přechody a chodníky. Celá stavba bude dokončena až na jaře.

KT8D5-RN2P č. 293 přijíždí do zastávky Plzeňka 27. 11. 2016 K3R-NT č. 311 přijíždí do zastávky Plzeňka 27. 11. 2016 KT8D5-RN2P č. 289 odjíždí z Košutky 27. 11. 2016 KT8D5-RN2P č. 291 mezi Plzeňkou A Severkou 27. 11. 2016


Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích