Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

Bolevec, Slovany, Skvrňany, Světovar, Bory, Košutka

Skvrňany Terezie Brzkové Macháčkova Karla Steinera Internáty Slovanské údolí Malesická Přední Skvrňany Škoda III. brána SHAPE= CAN, Skrňanská Palackého náměstí Sady Pětatřicátníků (Hlavní pošta) Náměstí Republiky Anglické nábřeží Hlavní nádraží Mikulášské náměstí Sladkovského, U Duhy Bazén Slovany Náměstí Generála Píky Radnice Slovany Brojova Světovar

Jedeme do Skvrňan

Odjíždíme ze Sadů Pětatřicátníků, přesněji ze zastávky Hlavní pošta. Přejíždíme přes křižovatku v sadech Pětatřicátníků a míjíme manipulační zastávku Jízdecká. V pravidelném provozu se nevyužívá a sloužila by např. při výlukových linkách 1/2 Bolevec - Skvrňany. Najíždíme na samostatné drážní těleso vedené uprostřed vozovky Palackého náměstí. Žlábkové kolejnice jsou na dřevěných pražcích a svršek je takto otevřený jako na železnici. Po pravé straně byl léta volný prostor tzv. „cirkus plac“, kde obvykle (pokud zde nestál cirkus) parkovaly auta. V současné době zde vyrůstá nové divadlo.

Po levé straně jsou původní domy, které zde zůstaly na rozdíl od pravé fronty domů, které padly při napojení této čtyřproudové komunikace v osmdesátých letech. Před zastávkou Palackého náměstí ještě přejedeme světelnou křižovatku. Hlavní průtah městem od Prahy na Rozvadov se zde připojuje zprava a jde naším směrem. Do leva odbočují z obou směrů koleje jednokolejné tratě Palackého ulicí, která je již dnes také pouze manipulační a v pravidelném provozu je nevyužívaná. Dříve po ní jezdily tramvaje linky číslo dva v opačném směru od Skvrňan, kolem synagogy a křížem přes sady Pětatřicátníků dál do Prešovské ulice směr náměstí Republiky.

Zastávka Palackého náměstí (dříve Výstaviště) prošla v roce 2010 rekonstrukcí. Nástupiště byly rozšířeny, přibyly zde přístřešky a nové přechody pro chodce. I za zastávkou pokračuje trať středem mezi čtyřproudou komunikací oddělena pásy trávníku. Po pravé straně stálo Výstaviště a na jeho místě Plaza postavila obchodní centrum. Přemyslova třída je tvořena opět jen levou stranou původních domů, pravá padla při stavbě průtahu v osmdesátých letech.

Za další světelnou křižovatkou s ulicemi Kotkova a Kalikova naopak zůstala zachována pravá strana původní ulice a levá byla zbourána. Na levé straně míjíme čerpací stanici a Centrální autobusové nádraží. Po něm je pojmenovaná i další zastávka. Na upravených nástupištích (v roce 2004) nechybí také přístřešky pro cestující a k zastávce vede přechod pro chodce se světelnou signalizací. Nyní již Skvrňanská třída mírně stoupá až ke křižovatce u třetí brány škodových závodů.

Zatím co hlavní průtah směrem na Rozvadov pokračuje rovně, mi odbočujeme vpravo. Díky poměrně dobře fungující preferenci pro tramvaje upravené po zprovoznění dálničního obchvatu na křižovatce obvykle nečekáme. Po odbočení najíždíme již na tramvajovou trať z BKV panelů a zastavujeme v zastávce Škoda III. brána. V prostoru po levé straně bývala tramvajová smyčka před otevřením tramvajové trati do Skvrňan, tedy před rokem 1973. Vpravo se pak otevírá široký pohled na louky a pole při řece Mži. V dálce vidíme Lochotín, sídliště Vinice i zámeček v Radčicích.

Tramvajová trať klesá mírným levým obloukem až do zastávky Přední Skrňany u křižovatky s Křimickou ulicí. Kromě panelových domů můžeme po pravé straně vidět budovu staré školy (dnes Martina Luthera), která je jedinou stavbou z původních starých Skvrňan. Většina staveních byla zničena při bombardování škodovky v letech 1943-45. Na světelné křižovatce odbočuje vpravo Křimickou ulicí silnice na Stříbro. Dříve se jednalo o hlavní výpadovku na Rozvadov. Rovným úsekem se dostáváme až k zastávce Malesická. Po levé straně vidíme hasičskou zbrojnici a kolem ní vedou koleje manipulační smyčky. Na ní se otáčely v letech 1991 - 2000 posilové linky na Košutku a do Bolevce.

Mírným stoupáním podjíždíme železniční trať Plzeň - Cheb. Vozovka se zúžila, je zde pouze po jednom pruhu v každém směru. Tramvajová trať již není od vozovky oddělena travnatými pásy, ale jde jejím středem. Po levé straně vidíme starší rodinné domky Slovanského údolí. Do stejnojmenné zastávky po chvíli přijíždíme. Vpravo je supermarket Lidl, díky kterému zde byla vybudována světelná křižovatka. Zastávky jsou zde nově upravené a stejně jako následující zastávka Internáty, jsou vybaveny přístřeškem přímo na nástupním ostrůvku. Před příjezdem do zastávky Internáty míjíme po pravé straně areál učňovských škol s atletickým stadionem. Vlevo se táhnou stále rodinné domky Slovanského údolí. Z nástupních ostrůvků zastávky Internáty vedou přechody pro chodce se zpomalovacími prahy. Tramvaj dále pokračuje posledním rovným úsekem. Vpravo již začíná sídliště Skvrňany s panelovými domy.

Tramvaj odbočí vpravo do ulice Terzie Brzkové. Za křižovatkou následuje zastávka Karla Steinera. Jedná se o jednu z nejfrekventovanějších zastávek zde ve Skvrňanech. Nedaleko po pravé straně se nachází supermarket Albert (původně Volha). Zatímco vpravo od tramvaje se nachází panelové domy, vlevo vidíme (kromě jedné vyjímky) novější cihlové bytovky. Trať mírně stoupá, po levé straně míjíme zdravotní středisko Skvrňany a přijíždíme do zastávky Macháčkova. Vpravo je hřiště a vlevo objekt bývalé prodejny potravin. Jedeme mírným obloukem vpravo a po levé straně míjíme budovy základních škol. Následuje oblouk vlevo a zastávka Terezie Brzkové. Po pravé straně leží Peny Market, vlevo pak služebna městské policie v budově ZŠ.

Ze zastávky jedeme ještě kousek rovně, ale následuje odbočení vpravo, kde tramvajová trať opouští vozovku a je vedena po samostatném tělese vlevo od ní. Jedná se o poměrně krátký úsek, avšak jediný v Plzni. Koleje již nejsou v BKV panelech, ale jsou uloženy jen v zarostlém štěrku. Tento úsek totiž neprošel kompletní rekonstrukcí jako celá skvrňanská trať postupně v devadesátých letech.

Přijíždíme na konečnou. Tramvajové obratiště Skvrňany se nachází na konci stejnojmenného sídliště na západním okraji Plzně. Tramvaje sem jezdí už od roku 1973, kdy se v některých částích sídliště ještě stavělo. Konečná leží dodnes vedle polí a tak se v těchto místech také uvažovalo o vybudování druhé plzeňské tramvajové vozovny.

Další info o Škvrňanech najdete také zde.

Bolevec, Slovany, Skvrňany, Světovar, Bory, Košutka

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer