Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Plzeňské tramvaje
Rekonstrukce Slovanské aleje (výběr z rubriky Z provozu)
V úterý 7. 3. 2006 byla oficiálně zahájena rekonstrukce tramvajové trati na Slovanské aleji. Celý prostor by měl být do léta
změněn k nepoznání. Kolejiště bude pokryto moderním zatravněným svrškem se samozavlažováním. Na fotografii vlevo zatahuje vůz
KT8D5 č. 297 do vozovny krátce před rozkopáním Slovanské aleje. Vpravo je pak situace v prvním týdnu s Astrou č. 303.
Na následujích fotografiích je zachycena Slovanská alej jak vypadala dosud. I nyní zde byla podivná varianta zatravněného svršku, či spíše udusané hlíny. Po manipulační trati k vozovně se čas od času mohli při výlukách svézt i cestující. Naposledy tomu bylo 3. 12. 2005.
Další některé fotografie Slovanské aleje před rekonstrukcí jsou zde: 1, 2, 3, 4,
5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,
12, 13, 14,
Od čtvrtka 30. 3. 2006 probíhá výluka na manipulační tramvajové trati na Slovanské aleji. Vlaky vyjíždějící tento den ráno
na linky a zatahující z ranních šejdrů ještě mohly využít trať na Slovanské aleji a jely tedy přes Slovany, ale po té cca od 9:00
byla trať uzavřena. Nyní jsou veškeré výjezdy i návraty do vozovny vedeny přes Světovar. Zatahující vlaky z linky č. 4 jsou
označeny "X-výluka" a cestující jsou i upozorňováni hlášením, že souprava jede na Světovar. Po trase linky č. 2 normálně odbavují
na všech zastávkách. Na Slovanské aleji jsou již vytrhávány koleje.
První dubnový týden bylo podloží tramvajové trati na Slovanské aleji důkladně vybagrováno a po té na chvíli stavební ruch
zdánlivě ustal. Pouze se zde objevily nové úzké dělící ostrůvky (chodníčky pro fotografy), mezi vozovkou a budoucím trávníkem.
Menší zdržení patrně zapříčinily napájecí kabely.
Podloží bylo zpevněno a jak dokládají postupně pořízené fotografie štěrkové lože pro stavbu kolejiště bylo dokončené kolem 23. 4. 2004.
Třetí odbočující kolej směrem na Světovar bude pouze v délce dvou tramvajových souprav před křižovatkou u vozovny.
Zbytek manipulační trati s moderním zatravněným svrškem bude dvoukolejný (původní stav zachycen na fotografiích výše).
V pondělí 24. 4. 2006 se pak na místě objevily první pražce a kolejnice a od té doby roste nová trať jako z vody. Po první
koleji se již v úterý prohání "bagrojeřáb" s kolejovým adaptérem a ukládá pražce pro druhou kolej. Poněkud zvláštně pak
působí v budoucnu nevyužitá třetí trolej zavěšená nad staveništěm.
Do konce týdne bylo položeno kolejiště v celé délce Slovanské aleje až před křižovatku s Francouzskou ulicí. Zde je již i
vyhybka s předjízdnou kolejí pro odbočku na Světovar. Od soboty 29. 4. 2006 je pak automobilový provoz veden obousměrně
pouze po pravé polovině z pohledu od Slovan, díky čemuž je možné rozkopat kolejiště i dál v křižovatce před vozovnou.
Francouzská ulice je díky rekonstrukci totiž také uzavřena.
Jak již bylo uvedeno výše, poslední dubnový týden bylo položeno kolejiště na Slovanské aleji s vyjímkou křižovatky
před vozovnou. Zde práce začala 29. 4. 2006. Začátkem května začaly pracovníci Staveb silnic a železnic s
podbíjením a rovnáním kolejiště v celé délce.
Současně pokračovaly práce i na křižovatce před vozovnou tak, že od soboty 27. 5. 2006 vyjíždí tramvaje
linek č. 1 a 4 již normálně po Slovanské aleji.
Další etapou rekonstrukce Slovanské aleje je výměna vyhybek na výjezdu z vozovny pro směr Slovany či Světovar.
Od pátku 9. 6. 2006 od šestnácti hodin do neděle 11. 6. 2006 do 20,00 hod probíhá výluka vjezdu do vozovny.
Tramvaje mohou zatahovat a vyjíždět pouze jednokolejně nepoužívanými vraty a tedy pouze přes Slovany. V praxi to znamenalo,
že už všechny páteční šejdry ze všech linek zatahovaly do vozovny couváním ze Slovan po koleji pro opačný směr.
Koncem června byl v první části Slovanské aleje instalován zatravněný svršek. Trávníkový koberec byl složen z dovezených
předpěstěných drnů. Kolejiště je tak esteticky velmi pěkné a pozvedne celou podobu Slovanské aleje. Jak je patrné z fotografií je v provozu již i automatické zavlažování.
V současné době rekonstrukce pokračuje také na kolejišti před vozovnou, konkrétně na zbylých dvou ramenech trojúhelníku,
tedy vozovna Světovar a Slovany - Světovar. Z tohoto důvody od 1. 7. 2006 vozy linky č. 2 vyjíždějí a zatahují do vozovny
přes Slovany.
Jak ukazují tyto dvě fotografie, ještě stále není celá Slovanská alej hotova, jak by se mohlo zdát z horních snímků. Zbývá
zrekonstruovat oblouk od Světovaru do vozovny, dokončit zatravněný svršek na trati z vozovny na Slovany a později přijde na
řadu také rekonstrukce vozovek.
Koncem července je již dokončeno kolejiště v křižovatce před vozovnou i ve směru Slovany - Světovar. Vyjímkou jsou už
jen oblouky vozovna Světovar, na kterých se ještě pracuje. Rovněž se ještě pracuje na nepoužívaném výjezdu z vozovny.
Trávník s automatickým zavlažováním je již položen v celé délce Slovanské aleje. Ta tak vypadá z estetického hlediska velmi pěkně.
Bohužel není všechno zlato co se třpytí. Prohlédneme-li si detailně protihlukového obložení kolejnic v rovných úsecích, kde nebylo lepené,
zjistíme, že na některých místech je zemina i mezi kolejnicí a bokovnicemi obložení. Pak bohužel obložení nebude mít takový
účinek, jaký by mělo mít.
ÿ P>
Poslední dokončovací práce probíhají v první polovině srpna. Na fotografiích zachycujích výjezd šejdrů dne 10. 8. 2006 je patrný i již dokončený výjezd směr Světovar.