Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Astra, Škoda Inekon LTM10.08,
později také Škoda 03T

Výrobcem tramvaje je Škoda, avšak na vývoji se podílel nemalou měrou Inekon. Tříčlánková tramvaj dříve označovaná LTM 10.08 je známá zejména pod přezdívkou Astra - Asynchronní tramvaj. Jedná se o vůz s délkou 20,09m se dvěma pevnými hnanými podvozky umístěnými pod krajními články vozidla. Astra 302 přijíždí do stanice Malesická 20. 8. 2000 Pohled na Astru zhora Mezi nimi je otočně zavěšen střední nízkopodlažní článek s výškou podlahy 350 mm nad temenem kolejnice. Zbývající část je ve výšce 780 mm. Dveře jsou vně předsuvné, v krajních článcích jednokřídlé, v prostředním článku dvoje dvoukřídlé. Elektrická výzbroj Elin je umístěna v kontejnerech na střeše vozidla (foto vpravo) a napájí čtyři asynchronní elektromotory s vlastní ventilací (4x90kW).

Prototypy:

Astra 300 při jedné z prvních zkušebních jízd. Za povšimnutí také stojí likvidace parku na Mikulášském náměstí, kde je nyní parkoviště. Prototyp Astry ve Škodovce při dni otevřených dveří

První tzv. modrý prototyp byl vyroben v plzeňské Škodovce v červnu 1997 (vlevo) a od podzimu jezdil zkušebně na plzeňských tratích. Kolega Míra Klas jej zastihl v prvních dnech provozu na Mikulášském náměstí, kde se tou dobou také dělaly parkové (nebo spíše parkovací !?!) úpravy. Astra 300 při prvních zkušebních jízdách v roce 1997 Astra 300 - prototyp na lince č. 4. v říjnu 1998 Druhý tzv. žlutý prototyp vznikal částečně s prvním a brzy po něm, tedy v roce 1998 začal jezdit také v Plzni. Oba prototypy jsem mohli vídat v pravidelném provozu, ale dnes již je v provozu pouze ten druhý, tedy č. 301.

Astra 300 u nádraží 9. 9. 2000 Tzv. Žlutý prototyp ve Skvrňanech 7. 8. 1998 Prototypy 300 a 301 bylo možné provozovat v soupravě. Vůz č. 300 byl vzadu, stejně jako vůz č. 301 vpředu, vybaven automatickým spřáhlem, umožňujícím přenášet i signály pro mnohočlenné řízení. Původně tato spřáhla byla pouze na voze č. 300. Před jeho zapůjčení do Ostravy v roce 1997, kde pokračovaly další zkoušky, bylo však jedno spřáhlo Astra 300 se soupravou 286+287 na konečné Skvrňany - prosinec 2000 z vozu 300 přemontováno na vůz č. 301. První cestující v pravidelném provozu se svezly dne 17. 4. 1998 v "modrém prototypu" v Ostravě, zde označaném č. 1201. V Plzni se tak v provozu s cestujícími objevil jako první tzv. "druhý", nebo také "žlutý" prototyp označený č. 301 dne 16. 7. 1998.

V létě 1999 byla zkoušena v provozu bez cestujících souprava Aster 300+301. Souprava jezdila v Plzni netypicky na jeden sběrač, předního nebo i jen zadního vozu. Ostatní plzeňské vozy Astra nebyly vybaveny automatickými spřáhly, ani zásuvkami pro mnočlenné řízení, takže jejich provoz v soupravách není v současné době možný.

Souprava T3 173+176 spolu se soupravou Aster 300+301 na konečné Skvrňany při zkušebních jízdách 12. 8. 1999
Foto: J. Trnka Souprava Aster 300+301 při zkušebních jízdách na Vejprnické ulici 12. 8. 1999
Foto: J. Trnka Souprava Aster 300+301 U Zvonu při zkušebních jízdách 12. 8. 1999
Foto: J. Trnka Souprava Aster 300+301 při zkušebních jízdách v Bolevci na zastávce Plaská 12. 8. 1999
Foto: J. Trnka

Žlutý prototyp 301 se od prvního vozu i od sériových v některých komponentech odlišuje. Narozdíl od ostatních Aster měl do roku 2008 holandský pohon zavírání dveří. Astra 301 (tzv. žlutý prototyp) v létě 1999 U Zvonu Astra 301 projíždí Sady Pětatřicátníků Zavírání bylo sice pomalejší, avšak zase dveře příliš nebouchaly. Kromě pohonu měly dveře i jinou výstrahu před zavíráním. Místo obvyklého pískání to byl zajímavý melodický zvonek (zvuk ke stažení zde). Společně s modrým prototypem 300 mají v interiéru fialová madla, narozdíl od ostatních Aster, kde jsou žlutá. Dalším rozdílem vozu 301 byly sedačky od výrobce C.I.E.B Kahovec (nahrazeny v roce 2011 dřevěnými).
Žlutý prototyp byl také v roce 1999 na prezentačních zkušebních jízdách v Praze. Kromě toho že tehdy projel bez problémů celou síť, byl také vypraven do provozu s cestujícími. Fotografie jsou ZDE a článek s dalšími fotografiemi také ZDE

 Astra 304 v zastávce Ulice Terezie Brzkové 24. 2. 2002  Interiér Astry 303 v dubnu 2004 Podle mého názoru je Astra po designové stránce velmi pěkná i v porovnání s jinými zahraničními nízkopodlažními vozy. Interiér tramvaje vypadá rovněž pěkně moderně, pominu-li dnes již poničený interiér od vandalů. Díky svým sedačkám 2+1 je však hůře uspořádaný pro dopravní špičky. Jízdní vlastností jsou díky díky svému asynchronímu pohonu zajímavé (rychlé rozjezdy, rychlá brzda), ale díky své konstrukci se dvěma pevnými podvozky a středním zavěšeným nízkopodlažním  Astra 306 v zastávce Internáty 8. 9. 2001 článkem, to na tratích s oblouky nepěkně škube, hlavně první náraz podvozku do oblouku je vždy cítit. Při průjezdu přes nerovnosti, zvláště přes kolejové křížení či výhybky je to také rachot (narozdíl např. od nízkopodlažních tramvají v Drážďanech). Řidiči tak musí zvolit jinou techniku jízdy, než s vozidly typu T a před oblouky tedy přibržďovat.  Astra 306 v zastávce u Synagogy 2. 5. 2001  Astra 303 v Pražské ulici 7. 3. 2001 I když se tedy zdánlivě Astra jeví jako rychlejší a živější, tak toto neplatí pokud se proplétá centrem Plzně. Na rovnějších úsecích s kvalitním kolejovým svrškem je s Astrou však velmi pěkné svezení. Se svými pevnými podvozky však Astry více ničí koleje v obloucích a proto se nákupu těchto vozidel brání v Liberci, kde je síť plná obloučků.

Další již sériové vozy:

Astra 302 u nádraží v lednu 2000 Astra 303 v lednu 2000 V roce 1999 přibyly další dva, již sériové vozy s čísly 302 a 303. Ty byly dodány již ve standartním žlutošedém "plzeňském" nátěru, narozdíl od třistajedničky, která je ve dvou odstínech žluté. Na fotografiích z ledna 2000 projíždí centrem Plzně (vlevo 302 u Hlavního nádraží, vpravo 303 vyjíždějící ze Zbrojnické ulice).

Již před lety, když jsem se o tramvajový provoz začal zajímat, jsem slýchal o větší poruchovosti Aster v porovnání s vozy T a vzhledem k tomu kolik jich např. v roce  Astra 310 uvízla na trolejbusovém křížení 18. 4. 2001 Foto: M. Klas 1999 skutečně bylo najednou v provozu (ze čtyř vozů jen výjímečně více než dva), něco na tom bude. Ani později jich v provozu z jedenácti vozů nebývá více než šest garantovaných v jízdních řádech. Největší problémy však byly s brzdovým systémem, který byl již nyní nahrazen jiným (viz dále). Tyto tramvaje (kromě prvních dvou prototypů), mají také možnost nouzové jízdy na akumulátory, v případě výpadku el. proudu. V Plzni jsem byl ale několikrát svědkem uvíznutí Astry na "trolejbusovém křížení" a bylo nutné ji popotlačit následujícím vozem.

Astra 304 u autobusového nádraží Astra 305 mezi mosty u hlavního nádraží V lednu 2000 byly dodány další čtyři vozy, které měly na rozdíl od předchozích vozů šedivé čelo, se žlutým číslem. Dostaly čísla 304 - 307. Od ledna 2000 jsou také v jízdních řádech na lince č. 1 označené garantované nízkopodlažní spoje. Na dvou pořadích linky č. 1 by tedy měly být nasazeny tramvaje Astra. Od pondělí 28. 2. 2000 jsou rovněž na lince č. 2 pravidelně nasazovány dva nízkopodlažní vozy Astra a jsou také označeny v jízdních řádech. V pravidelném provozu se tak objevují čtyři ze sedmi vozů.

Během léta 2000, byly u starších Aster vyměněny hlásiče za novější typy ovládané palubním počítačem a do počítačů všech Aster byl nahrán nový software. Astra 302 na Karlovarské třídě v roce 1999
Foto: M. Klas  Astra 301 (tzv. žlutý prototyp) při cvičné jízdě na konečné Skvrňany Ten ovládá nejen hlášení stanic, ale i zobrazování následujících zastávek na vnitřních informačních panelech. Také může mít v sobě nahraný aktuální jízdní řád a může např. řidiče na konečné upozornit signalizací, že je čas k odjezdu. Přibližně od září 2000 tedy tento systém s hlášením stanic funguje u všech Aster.

Astra neznámého čísla (308-310) krátce po dodání při manipulaci před vozovnou Slovany 8. 11. 2000 V listopadu 2000 byly dodány další tři vozy, tedy čísla 308 - 310. Tím jich celkový počet v Plzni stoupnul na jedenáct a o dalších se již neuvažuje. Na fotografii vlevo je zachycena některá z nových Aster ještě bez čísla, kdy při posunu musela na chvíli opustit vozovnu.

Zkušební jízdy nových Aster 310 a 309 dne 11. 11. 2000 Astra 309 při své první zkušební jízdě vjíždí do smyčky Mozartova 11. 11. 2000 Na dalších snímcích pořízených při první zkušební jízdě 11. 11. 2000 jsou nové vozy zachyceny v obratištích Skvrňany, Mozartova a Košutka. S cestujícími se pak začaly objevovat v provozu od 23. 11. 2000. Od tohoto datumu bývaly na lince č. 1 i na některých pořadích místo sólo vozů T3M, tedy mimo v jízdních řádech vyznačené nízkopodlažní spoje. Zkušební jízdy nových Aster 308 a 309 dne 11. 11. 2000 Zkušební jízdy nových Aster 310 a 309 dne 11. 11. 2000 Tyto vozy měly po dodání opět žluté čelo (stejně jako 302 a 303), narozdíl od předešlé dodávky (304-307), kde byla čela šedivá. Dnes již díky nehodám a následným opravám nejsou některá čela v původních barvách.

Astra 300 při cvičné jízdě na Košutce, krátce před vylepením zelovozové reklamy Astra 310 při cvičné jízdě na Košutce Na Košutce se v této době Astry objevovaly jen pouze zřídka či vzácně a to jen jako zkušební, či cvičné jízdy. Tak tomu bylo např. i 30. 12. 2000, kdy se zde objevily společně nejstarší a nejnovější vůz.

Astra 309 na lince č. 4 v Sadech Pětatřicátníků Až od 1. května 2001 dochází k nasazení Aster i na nejzatíženější plzeňskou linku - č. 4. Ke stávajícím spojům jsou přidány dva kursy Aster. Zpočátky byly obavy, zda na této lince nebudou problémy s velkým náporem cestujících, ale díky kratšímu intervalu za předcházejícím spojem, to Astry docela zvládají, pouze ve špičce bývají někdy přeplněné. Plzeň má tak již od 1. 5. 2001 garantované nízkopodlažní spoje na všech tramvajových linkách.

Astra 306 ve stanici Vřesová Astra 303 na náměstí Milady Horákové Na těchto fotografiích stejně jako na dalších starších snímcích, lze vidět Astry zachycené se složeným a zakrytovaným spřáhlem. Dnes obvykle u všech Aster trčí ven. Je tomu údajně tak proto, aby při případném odtlačování vadných vozů neměly řidičky problémy se skládáním spřáhel. Zpočátku jezdilo s Astrami jen několik málo řidičů, když zde bylo jen pár vozů a nyní se o ně střídají řidiči všichni.

Astra č. 309 při zkušební jízdě po výměně brzdového systému - konečná Skvrňany 9. 8. 2002 Astra č. 309 při zkušebním provozu s cestujícími na vloženém pořadí linky č. 2 - na fotografii společně s Astrou č. 302 na konečné Skvrňany Astra č. 309 byla první, která dostala nový hydraulický brzdový systém DAKO s řídící jednotkou firmy DI-ELCOM. Úprava byla provedena ve Škodě Dopravní Technika a byla provedena tak, aby bylo v případě nutnosti možné vůz vrátit do původního stavu. Vůz byl odvezen 21. 5. 2002 a na první zkušební jízdu bez cestujících vyjel 23. 7. 2002. Zkušební provoz s cestujícími probíhal od 5. 9. 2002, kdy Astra 309 byla nasazována na vložený odpolední šejdr linky č. 2, tedy jako přidaný spoj.

Astra č. 300 již ve žlutošedém nátěru 12. 6. 2004 Setkání prototypů ve Skvrňanech - Vektra na lince č. 2 a Astra 300 při zkušební jízdě po výměně brzdového systému 12. 7. 2004 V roce 2004 byly postupně provedeny u všech nejen plzeňských tramvají LTM 10.08 výměny brzdového systému, za nový systém Dako (stejně jako u vozu 309 - viz výše). U prototypu č. 300 byly u výrobce na náklady DP provedeny i další opravy, neboť některé věci se u prototypu údajně nepovedly (např. byly výměněny některé uhnívající plechy). Při té příležitosti dostal tento vůz i nový žlutošedý nátěr.

Astra 303 na Mikulášském náměstí 3. 8. 2002 Astra 302 sjíždí pod Rondel 7. 7. 2002 Astra č. 305 na Přemyslově třídě u výstaviště 22. 4. 2005 Astra 307 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská 4. 3. 2005

Astra č. 301 projíždí kolem hotelu U Zvonu 3. 5. 2006 Všechny Astry mají tedy vyměněn brzdový systém a pokud nejsou odstavené pro různé jiné závady jsou v provozu. Někdy je ale pro změnu problém vypravit i těch šest vozů, neboť dodací lhůty některých náhradních dílů jsou dlouhé. Také vysoké ceny náhradních dílů na tyto vozy velmi zvyšují náklady na údržbu ve srovnání s vozy T3.

Astry na ústupu:

V roce 2006 není situace s vypravováním Aster nejrůžovější. Nedaří se vypravovat vozy na garantovaná Astra č. 300 po nehodě na Borech 18. 1. 2006 Astra č. 300 s odstrojeným zadním čelem stále čeká ve vozovně Slovany na svou opravu po nehodě nízkopodlažní pořadí (6 z 11) a to občas i když jsou v provozu již další dva nízkopodlažní vozy K3R-NT. Astry jsou odstavovány pro různé závady a některé již porouchané vozy slouží jako zásobárny dílů pro udržení dalších vozů v provozu. Problém je totiž s dodávkami náhradních dílů od výrobce. Příkladem je vůz č. 300, který je odstaven již dva roky po nehodě (stala se 18. 1. 2006) a stále na své díly čeká. Poslední dobou se pro jeho atypičnost už spíše vážně uvažuje o jeho vyřazení. Na spolehlivosti Aster nepřidá i fakt, že tyto vozy jezdí od své výroby bez žádného vyššího stupně údržby.

Astry č. 305 a 308 na křižovatce Sirková - Americká 4. 8. 2007 Astra 306 náslodována vozem T3n č. 247 na Mikulášském náměstí 23. 4. 2006 Od září 2006 výkony garantovaných nízkopodlažních spojů na lince č. 4 přebírají vozy K3R-NT. Další Astry se tak objevují na dalších dvou pořadích linky č. 1, avšak nejsou garantovány v jízdních řádech. Od září 2007 se rozšiřuje nabídka nízkopodlažních spojů v jízdních řádech a na každé lince jsou garantována tři pořadí. V praxi obvykle na lince č. 4 jezdí tři vozy K3R-NT a na linkách č. 1 a 2 jsou po třech pořadích vypravovány Astry. Další nízkopodlažní vozy (zpravidla K3R-NT či KT8D5-RN2P) jezdí na libovolných negarantovaných pořadích.

Osud prototypového vozu č. 300 byl zpečetěn na podzim 2007, kdy bylo rozhodnuto o jeho vyřazení. Po odstrojení vozu a uchování všech použitelných dílů pro případné opravy dalších vozů, začala být skříň vozu likvidována v květnu 2008. Více informací a zejména fotografií najdete ZDE.

Astra č. 300 při rozebírání a následné likvidaci ve vozovně Slovany 15. 5. 2008, 
foto Vlastimil Leška, Plzeňský deník Astra č. 300 při rozebírání a následné likvidaci ve vozovně Slovany 15. 5. 2008, 
foto Vlastimil Leška, Plzeňský deník Astra č. 300 při rozebírání a následné likvidaci ve vozovně Slovany 15. 5. 2008, 
foto Vlastimil Leška, Plzeňský deník Astra č. 300 při rozebírání a následné likvidaci ve vozovně Slovany 15. 5. 2008, 
foto Vlastimil Leška, Plzeňský deník

Astra č. 305 v zastávce Náměstí generála Píky 30. 11. 2007 Od prosince 2007 se již o víkendech s Astrami nesetkáváme na lince č. 2 a v pracovní dny se zde objevují jen na dvou garantovaných pořadích. Třetí garantované nízkopodlažní pořadí zajišťují již velkokapacitní částečně nízkopodlažní vozy (K3R-NT či KT8D5-RN2P).

Astra č. 302 v zastávce Olšová směřuje na Slovany 
4. 5. 2008 Astry ve Skvrňanech jsou již minulostí, zde vůz č. 305 nedaleko zastávky Macháčkova 30. 9. 2007 "DeAstrizace" linky č. 2 pokračuje však i dále a tak se s nimi na dvojce již od prázdninového jízdního řádu platného od 28. 6. 2008 nesetkáme vůbec. Garantované nízkopodlažní spoje přebírají velkokapacitní vozy se středním nízkopodlažním článkem, případně soupravy s vozem T3R.PLF. Díky tomu jsou na dvojce jednotné intervaly mezi spoji (není nutné je před méně kapacitním vozem zakracovat). Astry jsou tak nyní nasazovány pouze na linku č. 1 na čtyři celodenní pořadí a jedno šejdrové (pokud je jich dostatek provozních).

Astra č. 301 na zkušební jízdě, ještě s velkým spřáhlem 
23. 2. 2009 Astra č. 301 na Karlovarské třídě 18. 3. 2009 V roce 2008 se začalo s úpravou dveří žlutého prototypu. Atypické dveře byly vyměněny za standartní, včetně jejich pohonu. Současně s nimi zmizela i nezvyklá melodická výstraha. Tramvaj se pak objevila v provozu téměř po roce a půl v pátek 13. 3. 2009. Krátce před tím jí také bylo odmontováno velké spřáhlo (ještě je na snímku vlevo při zkušební jízdě).

Protože díky závadám byla vypravenost stále velmi malá a dodací lhůty dodávek náhradních dílů dlouhé, vše směřovalo k postupnému ukončení provozu tohoto typu vozů. Plzen tak mohly Astry začít opouštět už koncem roku 2009. Článek z týdeníku Sedmička z 21. 5. 2009 Bylo vypsáno výběrové řízení na nákup nových vozů, ve kterém byla podmínka odkupu Aster. Zájemce se přihlásil i finanční prostředky byly na nové vozy pro rok 2009 připraveny. Patrně však politický zásah směřující ze strany výrobce toto zarazil a finanční prostředky na nové vozy jsou použity na modernizaci zbývajícíh vozů KT8D5 na KT8D5-RN2P.

Astra č. 302 v křižovatce Karlovarská - Lidická 16. 8. 2009 Následně je uzavřena mezi PMDP a výrobcem údajně složitá smlouva na údržbu Aster, tzv. "Full service". V praxi opravy provádějí stále stejní zaměstnanci PMDP (později Bammer Trade), ale je zajištěn dostatek náhradních dílů pro opravy. Vypravenost Aster a tedy počet provozních vozů, se zvýšil, ale vizuálně jsou vozy zatím stále ve špatném stavu.

Astry prochází opravami

Astra č. 309 se připravuje na odvoz 9. 3. 2010 V odpoledních hodinách dne 9. 3. 2010 je vůz č. 309 naložen a večer opouští Plzeň. Cílem jsou pražské dílny v Hostivaři, kde projde velkou prohlídkou. Jedná se o první vůz a následovat by měly postupně další.

Do Prahy děkuji za pár snímků z místních dílen. První čtveřice ukazuje vůz krátce po přivezení a při odstrojování.

Astra č. 309 po příjezdu do pražských dílen Astra č. 309 po příjezdu do pražských dílen Astra č. 309 v pražských dílnách Astra č. 309 v pražských dílnách

Druhá čtveřice naopak těsně po dokončení a před odesláním zpět do Plzně. Na pohled je vidět, že tramvaj docela prokoukla. Z viditelných věcí pro cestující má oranžová madla, nově potažené sedačky, dolní část vnitřního obložení se vzorem šedého mramoru, nechybí i nový vnější nátěr. Generálkou samozřejmě prošly i další části, jako podvozky, motory, atd. Osobně si nedělám žádné iluze, že by to nebyl stále stejný kostitřas, ale oproti ostatním "spotřebovaným" Astrám tahle viditelně omládla.

Astra č. 309 v pražských dílnách Astra č. 309 v pražských dílnách Astra č. 309 v pražských dílnách Astra č. 309 v pražských dílnách

Astra č. 309 na první zkušební jízdě na Mikulášském náměstí 1. 9. 2010, foto: Štěpán Esterle Do Plzně se Astra č. 309 vrátila 28. 8. 2010. Na zkušební jízdě se pak objevila 1. 9. 2010, ale do pravidelného provozu ještě nějakou dobu nevyjela. V Plzni totiž ještě před tím došlo k další výměně madel za nerezové a sedaček za dřevěné (zajímavé hospodaření). Dřevěné sedačky vyvolávají (podobně jako v pražském voze 15T, Astra č. 309 přijíždí do zastávky Studentská 6. 10. 2010 Dřevěné sedačky v Astře č. 309 6. 10. 2010 který přibližně ve stejnou dobu vyrazil do provozu s cestujícími) zejména zpočátku debaty mezi cestujícími. Plzeňský dopravní podnik argumentuje zejména hygienickými důvody, se kterými se dá souhlasit. Přesto, že cestující ve voze při svých cestách nesedí příliš dlouho a ani polstrované sedačky používané v plzeňských tramvajích Astra č. 309 v Bolevci 12. 10. 2010 nepatří k těm nejpohodlnějším na trhu, lze však instalaci dřevěných sedaček vnímat jako krok zpět a pomyslnou prohru s vandaly a bezdomovci. Kromě tvrdšího posezení je velkou nevýhodu sedaček jejich hladký povrch, na kterém cestující při sezení kloužou. Čas však ukáže, jak si tyto sedačky oblíbí sami cestující. Vůz vyjel 309 poprvé do pravidelného provozu 6. 10. 2010.

Astra č. 306 přijíždí k mostu U Jána 29. 3. 2011 Prohlídkami v různém rozsahu prochází i další vozy. Již však ne v Praze (kde zřejmě o práci na dalších těchto vozech neměli již zájem). VP vozu 306 proběhla v Třemošné u firmy Datatechnik (září - prosinec 2010). Vůz byl před tím odstaven od dubna 2006 a sloužil jako zásobárna náhradních díků. Do provozu s cestujícími vyjíždí tak téměř po čtyřech letech 15. 3. 2011. Astra č. 301 přijíždí do zastávky Majakovského 10. 2. 2012 Pracovníci Datatechniku pracují ve vozovně na Slovanech také na voze 301 (v menším rozsahu - SP). Dále se začátkem roku 2011 rozbíhá montáž nových dřevěných sedaček a nerezových madel i do vozů, které prohlídkami neprocházejí. Prvním takovým je vůz 304, který je s tímto interiérem v provozu od 22. 2. 2011. Postupně jej následují i ostatní.

Astry jsou v současné době pravidelně provozovány Astra č. 304 nezvykle na lince č. 2 ve Skvrňanech 27. 7. 2013 výhradně v pracovní dny a to na lince č. 1, kde jsou v jízdním řádu pro ně připravena zvláštní pořadí (s kratším intervalem za předchozím spojem). V roce 2011 to bývá pět pořadí (tedy 50% vozů) a o víkendu nejezdí až na vyjímky vůbec (obvykle vyjíždějí jen jako zálohy za případné porouchané sólo vozy, aby se nemusely rozpojovat další soupravy). Jinde než na jedničce se s nimi můžeme setkat zpravidla jen v případě nějakých provozních mimořádností.

Astra č. 303 na lince č. 2 u nádraží 7. 5. 2011 Astra č. 302 při cvičné jízdě na Koterovské třídě 25. 4. 2011 Astra č. 309 v Bolevci 16. 9. 2011 Astra č. 306 míří k zastávce Majakovského 10. 2. 2012

Převoz článku Astry č. 303 z Třemošné 3. 9. 2012 Astra č. 303 na Slovanech 30. 10. 2012 V říjnu 2012 vyjíždí do provozu také Astra č. 303 po velké prohlídce. Při ní dostala jako první plzeňská Astra novější orientační panely Buse s terčíky s LED podsvícením (DOT-LED). Tedy stejné jako známe z jiných vozů. Astry však všechny dosud měly ještě z výroby staré terčíkové panely, které osvětlovala zářivka. Rozdíl v čitelnosti je markatní zejména za tmy.

Kromě výše zmiňovaných vozů prošly mezi roky 2010 a 2013 i všechny ostatní Astry tzv. velkými prohlídkami. Pouze u vozu č. 301 to byla spíše SP menšího rozsahu. Zatím, co 309 byla v Praze v dílnách DPP a ostatní prohlídky dělal Datatechnik v Třemošné, tak poslední Astra č. 310 byla dokonce až v Šumperku. Bývalé ŽOS Šumperk, později Pars nova, patří od roku 2008 do skupiny Škoda Transportation patřící pod společnost Škoda Holding. Astra č. 310 byla odtud přivezena 5. 2. 2014 a ještě toto odpoledne se objevila ve měste na první zkušební jízdě.

Astra č. 310 na zkušební jízdě v Šumperku 28. 1. 2014, foto: J. Trnka Astra č. 310 po převozu ze Šumperku 5. 2. 2014, foto: J. Trnka Astra č. 310 po převozu ze Šumperku 5. 2. 2014, foto: J. Trnka Astra č. 310 na zkušební jízdě na Košutce 5. 2. 2014, foto: J. Klimeš

Začátkem roku 2014 bývá v pracovní dny vypravenost Aster vysoká. Na lince č. jedna je pro ně připraveno 7 pořadí a občas se osmá objeví ještě na dalším šejdrovém pořadí.

Astra 309 na Klatovské třídě 17. 7. 2014 šejdry odstavené na Košutce 17. 7. 2014 Od června do prosince 2014 jsou vypravovány pouze dva vozy. Po dobu výluky při rekonstrukci kolejiště U Zvonu a v Pražské ulici jsou totiž Astry po mnoha letech vypravovány opět na linku č. 4. Jedná se však jen o dvě šejdrová pořadí. Mezi ranní a odpolední špičkou pak vozy zůstávají na konečných, aby nekomplikovaly provoz na výlukové jednkolejce v centru města.

Astra 308 v Pražské ulici 30. 12. 2014 Astra 303 v Bolevci 30. 12. 2014 Od ledna 2015 byl na lince č. 1 upraven jízdní řád pro pravidelné nasazovní vozů o kapacitě 1,5T. Na deset celodenních pořadí jsou tak vypravovány výhradně Astry, nebo Varia LF 2/2 IN. Pouze na čtyři šejdrová pořadí vyjíždějí soupravy 2xT.

Astra 301 na konečné Bolevec 24. 6. 2015, foto: A. Šťastný Astra 301 U Zvonu 15. 7. 2015 Astra č. 301 prošla koncem roku 2014 "velkou prohlídkou". Při ní obdržela již také standartní žlutošedý lak. Co jí však zůstalo, je atypické výraznější pískání výzbroje. Její zprovoznění po VP se však poměrně dlouho příliš nedaří. Respektive vždy krátce po vyjetí na linku musí být z důvodu závad opět vyměněna. Opět se objevuje v červenci, ale málo kdy směnu dojezdí.

 

LTM 10.08 (Astra), později zmiňované jako 03T
ev. č. (foto) výrobní č. rok výroby stav
300 24 1997

vyřazen 2008

301 25 1997 v provozu
302 52 1999 v provozu
303 53 1999 v provozu
304 74 1999, v provozu od 2000 v provozu
305 75 1999, v provozu od 2000 v provozu
306 76 1999, v provozu od 2000 v provozu
307 77 1999, v provozu od 2000 v provozu
308 9148 2000 v provozu
309 9149 2000 v provozu
310 9150 2000 v provozu


Níže krátké video zachycující provoz tramvají Astra v Plzni.

Astry jezdí kromě Plzně ještě v Ostravě, Olomouci, od 18. 12. 2001 také v Mostě a dalším městem kde se pod jménem Anitra objevily je Brno.

Další příbuzné stránky:
Reklamy na vozech LTM 10.08 (Astra)
Portlandská Astra
O nízkopodlažních vozech tak trochu jinak
Vektra - zkušební prototyp
Astra č. 300 - zrušený prototyp

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz