.
Přesto, že se jedná o poměrně malý tramvajový provoz, bývá Liberec pro svoji rozmanitost a mnohé zajímavosti mezi mnohými fandy označován českým rájem tramvají. Liberec je jediné město v ČR, kde byly donedávna v pravidelném provozu tramvaje na úzkém (1000mm) i běžném rozchodu (1435mm). Právě nejhezčí tramvajovou tratí v republice je pak jednokolejka mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Už v roce 1897 byl zahájen provoz na trati o úzkém rozchodu 1000mm a až v roce 1990 se začaly přestavovat tratě na normální rozchod. Dnes (2000) je úsek Viadukt - Fügnerova - Lidové sady veden tříkolejnicově (mohou zde vozy obou rozchodů), úsek Viadukt - Dolní Hanychov v normálním rozchodu a trať z Liberce - Fügnerova do Jablonce nad Nisou byla do léta 2021 úzkorozchodná. Při pohledu na velmi pěkně opravenou tramvajovou vozovnu (rekonstruovanou 1996-1998), doplněnou novými halami, se zdá že město má o tramvajovou dopravu zájem. Bohužel skutečnost již tak růžová není, o čemž svědčí občasné spory o financování provozu na meziměstské trati do Jablonce nad Nisou, či škrty v autobusové dopravě. Na fotografii vpravo je vůz 49 v myčce tramvají. V sobotu 30. října 2000 se konal, při příležitosti dne železnic, den otevřených dveří i v tramvajové vozovně v Liberci. Na zvláštní jízdy z vozovny na stanici Fügnerova jezdil i historický vůz č. 78 Bovera na fotografii v pravo. Vlevo dnes již neexistující pracovní vůz, v pravo pak hala pro údržbu vozů. Celý den platila zvláštní integrovaná jízdenka, která platila na všechny linky MHD (travaje i autobusy v Liberci a Jablonci nad Nisou), na jízdy historickou tramvaji v Liberci, historickými autobusy z vozovny v Jablonci nad Nisou, i na vlaky v okolí těchto měst. Další fotografie pochází již z provozu na libereckých tratích. Tyto dvě pochází z konečné Lidové sady a jsou na nich modernizované vozy T3. Vlevo vůz 69 modernizovaný v Pars Šumperk (s libereckým nátěrem) a vpravo vůz 76 ve Škodě Plzeň (s celovozovou reklamou).
Nejzajímavější tratí v republice, je meziměstská trať z Liberce do Jablonce nad Nisou. Trať je jednokolejná s mnoha výhybnami, a vede mimo město přes lesy a louky přes několik vesnic. Z části jde v souběhu s železniční tratí, a tak existovaly i návrhy na spojení těchto systémů.
Další libereckou zvláštností bylo to, že zde do nedávna jezdily ještě v pravidelném provozu vozy T2R. Nebyly už však původně úplně zdejší. Pocházely totiž z Ostravy a samozřejmě mají řadu úprav oproti původním vozů T2. Např. hned na první pohled je patrné, že mají vpředu dvě světla na místo jednoho s fousy. První fotografie pochází z liberecké vozovny, další dvě ze Zeleného údolí a poslední z konečné v Jablonci nad Nisou. V Liberci měly také vůz RT6. Zde však RT6S, tedy s výzbrojí Siemens. Při dni otevřených dveří však nebylo možno tento vůz spatřit. Skoro zázrak, že Míra Klas měl při své návštěvě v červenci 2000 zrovna to štěstí, že byl v provozu. Občas se vůz na několik týdnů objeví v provozu, aby pak zase několik měsíců stál ve vozovně.
Mezi svátky vánočními 2000 a Novým rokem 2001 jezdila Bovera z Lidových sadů k viaduktu zdarma a rozdávaly se v ní informace o MHD a formuláře pro získání legitimací. Pravidelné jízdy této historické tramvaje probíhají vždy ve státní svátky. Zde jsou dvě fotografie pořízené z přibližně stejného místa z odstupem jednoho roku. Vlevo je stavba trati do Dolního Hanychova (foceno v září 2000) a vpravo pak již současná podoba (říjen 2001). Úsek trati Kubelíkova - Dolní Hanychov byl otevřen v červenci 2001. Podobně je tomu i na těchto dvou fotografiích. Vlevo je provizorní zastávka - dočasná konečná Kubelíkova, kde se tramvaje otáčely na trojúhelníku. Na fotografii jsou již patrné koleje nové, ještě nedokončené trati. Nyní je zde již normální průjezdná zastávka (foto vpravo). Při naší návštěvě 12. 10. 2001 se nám poštěstilo, že jsme zahlédli vůz RT6S alespoň při zkušebních jízdách.
Jeden ze snů se mi pak splnil při naší návštěvě na podzim 2003, kdy jsem se poprvé svezl tramvají RT6 a udělala na mě velký dojem. Je škoda že pro různé technické problémy nejezdí, protože se svými otočnými podvozky se do libereckého provozu plného oblouků skvěle hodí oproti nízkopodlažním vozům s pevnými podvozky, které jsou v tu dobu na trhu. V polovině roku 2004 byl do Liberce výhodně zakoupeny dva zajímavé vozy z Gery. Vůz KT4D měl sloužit pro komerční jízdy. Nakonec byl však v roce 2014 prodán do maďarského Szegedu. Vůz T4D by měl brousit koleje. Přesto že obě vozidla jsou české výroby, jedná se o skutečné rarity. Nikde jinde v ČR se s nimi totiž nesetkáme. Zde foto kolejového brusu ještě v Geře. Kolem roku 2004 probíhá omlazování vozového parku modernizacemi tramvají T3 v Ostravě. Vozy dostávají i novou skříň Var CB3, celkově nový interiér, digitální výzbroj Progress, klimatizaci kabiny řidiče a narozdíl od vozů T3M modernizovaných pře lety v Plzni, také informační systém včetně Buse panelů. Následuje několik fotografií z meziměstské trati při odchodu zimy a něco málo z vozovny. Zde prochází souprava legendárních vozů T2 č. 26+27 vzornou opravou. Bude to poslední zachovaná souprava vozů T2 v pravidelném provozu, neboť další vozy byly již vyřazeny, nebo budou modernizovány za použití skříní Var CB3. Ve vozovně také členové Boveraclubu pracují na opravě historického vozu 6MT. V listopadu 2005 byly do Liberce dodány 4 vozy T3R.PLF. Stejně jako podobným vozům v Ostravě se jim říká "Wana". V neděli 18. 12. 2005 pak první dva tyto vozy vyjely do pravidelného provozu s cestujícími a Liberec se tak stal druhým městem, kde jsou tyto částečně nízkopodlažní vozy T3 v provozu. Po problémech s vozem RT6S jsou zde tak nyní v provozu opět nízkopodlažní tramvaje. První čtyři vozy jsou na standartním rozchodu 1435mm, později se však objeví další na metrovém rozchodu pro meziměstskou trať do Jablonce. A zde trocha zimní romantiky z meziměstské trati v prosinci 2005:
Během letních prázdnin v roce 2006 probíhala výluka na tramvajové trati do Jablonce nad Nisou. Důvodem byla výstavba silničního mostu přes nový silniční tah. Této výluky využil dopravní podnik i k rekonstrukci několika úseků na meziměstké trati. Tramvajová linka č. 11 byla tak nahrazena autobusy náhradní dopravy. Pro tento účel byly zapůjčeny kloubové autobusy z Hradce Králového. Pro obsluhu Liberce, byla tramvajová doprava ještě obohacena zajímavou linkou P. Z terminálu Fügnerova do zastávky Ústav sociální péče pendlovala souprava vozů T2 ve spojení zády k sobě (PX). Nasazovány zde byly konečně zprovozněné vozy po modernizaci T2 č. 26+27, případně zaskakovaly vozy č. 22+23, pro které to bylo poslední jejich nasazení.
Na rekonstruovaných úsecích meziměstské trati je na podzim 2006 zachycen jeden z nejfotografovanějších vozů libereckého DP - modernizovaný vůz T2 č. 26.
V září 2007 probíhá v radničním sklípku výstava o histori MHD u příležitosti stodesátého výročí provozu tramvají v Liberci. Výstavu historických fotografií, modelů a plánů připravil Boveraclub. Na náměstí byl při této příležitosti vystaven historický vůz 6Mt, jehož rekonstrukce byla Boveraclubem právě dokončena.
Jeden z mnohých dnů otevřených dveří probíhal také 22. 9. 2012. Premiéru s cestujícími při něm měla nová dvoučlánková tramvaj EVO2, vyvinutá aliancí TW Team (Pragoimex, VKV Praha a Krnovské opravny a strojírny). Tento typ tramvají měl obsluhovat plánovanou tramvajovou trať do sídliště Rochlice. Nakonec však byl do Liberec nakoupen pouze tento jeden vůz. Při tomto dni otevřených dveří přivážel do vozovny návštěvníky z terminálu Fügnerova.
Jediný liberecký vůz EVO2 dostal po pár letech zajímavou reklamu připomínající stodvacáté výročí tramvajové dopravy v Liberci. Jeho čelo připomíná tramvaje T2 s jedním reflektorem a vousy.
Jak se blížil domnělý konec provozu posledních vozů T2R, byly pořádány některými nadšenci různé "šotoorgie", nebo fotojízdy s vozy T2R. Níže tedy pár snímků Té dvojek. Zatím co červený vůz č. 17 zůstane zachován jako muzejní, tak vozy 18 a 19 čeká brzké vyřazení.
Konec pravidelného provozu vozů T2R v Liberci a vlastně konec provozu T2R na světě, proběhl v sobotu 17. 11. 2018. Při té příležitosti se do Liberce vydalo mnoho fandů a fotografů. Ráno souprava T2R č. 18+19 byla nasazena ještě na pravidelných spojích linky 11. Během odpoledne pak proběhla zvláštní jízda pro fanoušky, na kterou bylo potřeba se předem rezervovat. Zelenobílé vozy č. 18 a 19 na zvláštní jízdě doplnil ještě červený historický vůz T2R č. 17. Konvoj tří vozů T2R při poslední cestě do Jablonce nad Nisou při trati fotilo mnoho dalších fotografů. Úplně poslední jízdou vozů T2R pak byl spoj na lince č. 5 s odjezdem 18:00 z Liberce do Vratislavic a zpět.
Vozy T2R č. 18 a 19 se přesunou do Prahy, kde by po rekonstrukci měly doplnit vozy na retro lince č. 23.
S blížícím se začátkem výluky ma meziměstké tramvajové trati, při které má dojít k jejímu přerozchodování z 1000mm na běžný rozchod 1435mm, se na místě objevovalo mnoho fotografů zachycujících jak běžný provoz, tak i skupin objednávajících si historické tramvaje na zvláštní jízdy. Níže tak přidám také pár obrázků z pravidelného provozu.
Snad nejvíce fandů a fotografů tramvají v rámci jedné akce, bylo k vidění o víkendu 17. a 18. 7. 2021 na akci "Konec metrovky v Čechách". Sobota byla ve znamení posledního pravidelného provozu na úzkorozchodné trati z Liberce do Jablonce nad Nisou. V neděli již vyjely autobusy náhradní dopravy, ale trať ještě obsadily historické vozy. O akci byl obrovský zájem a historické tramvaje jezdily velmi plné. Celou meziměstkou trať lemovaly stovky fotografů, kteří nejen lovili neopakovatelné obrázky, ale pro mnohé to byla také příležitost se setkat s mnohými známými s podobným zájmem. Historické tramvaje na meziměstské trati jezdily dle zvláštního jízdního řádu. V 19:00 pak vyjel z Jablonce naposledy konvoj všech historických i současných tramvají do Liberce.
Prvním přerozchodovým úsekem, tedy z Liberce do Vratislavic nad Nisou, se cestující vozí od listopadu 2021. Mnoho úseků bylo při předchozích rekonstrukcích na přerozchodování připraveno, např tak, že stačilo přeložit na kovových ypsilonových pražcích kolejnici. Místy zase byla při rekonstrukci vystavěna tříkolejnicová trať. Zejména ve Vratislavicích však bylo nutné trať na více místech upravovat. Snímky pochází z léta 2022.
A jak to vypadá s dalším úsekem do Jablonce nad Nisou? V červenci 2022 je místy již přerozchodováno, jinde se na trati pracuje a to včetně mohutných teréních úprav před provedením přeložek (některé oblouky budou napřímeny). Jsou však i místa, zejména v Proseči, kde je trať ještě zcela v původním stavu (jen chybí trolejové vedení). Níže tedy snímky dokumentující stav mezi Vratislavicemi a Jabloncem během rekonstrukce s přerozchodováním v červenci 2022.
Pravidelný provoz tramvajové linky č. 11 v celé trase Liberec - Jablonec nad Nisou na rozchodu 1435mm funguje od 1. 5. 2024. Fotografie níže pochází však až z 1. 8. 2024. Některá pěkná foto místa zmizela, neboť trať byla na některých místech napřímena, oblouky jsou táhlejší pro větší rychlosti a vše je takové sterilně normované. Některá romanticka zákoutí pro focení tak ztratila trochu ze svého kouzla, ale důležité je, že meziměstká trať opět funguje a byla tak minimálně na pár desítek let zachráněna. I v nové podobě je to pro mnohé nadšence stále nejzajímavější tramvajová trať v ČR.
Odkazy: Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou - oficiální stránky
© Jan Šlehofer
|