Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(výběr příspěvů na toto téma z rubriky Z provozu 2017-2018)
Již několik let probíhá postupná rekonstrukce Hlavního nádraží. Nyní přicházejí na řadu také železniční mosty nad Mikulášskou třídou. Nové mosty mají být širší a vozovky včetně tramvajové trati budou položeny o 80 cm níže. Tyto snímky byly pořízené poslední víkend před uzavření dopravy před nádražím.
Od pondělí 23. 1. 2017 byla pod mosty uzavřena veškerá doprava, kromě tramvají. Také trolejbusová linka č. 12 byla odkloněna na most přes nádraží. Prostor pod severním mostem je uzavřen i pro chodce, kteří k příchodu na nádraží využívají podchod ze Šumavské ulice. Hned v prvním týdnu mizí veškerá zábradlí a obrubníky, i billboardy a rozbíhají se i práce na rozšiřování komunikace. Mezi mosty je odbagrovávána stráň.
Výluka kolem nádraží Postupující rekonstrukce nádraží a také příprava na další práce, vyvolaly desetidenní tramvajovou výluku. Od 1. do 10. 3. 2017 tak kolem nádraží tramvaje neprojedou. Tramvajové spoje ze Slovan označené 1X a ze Světovaru označené 2X, jsou ukončeny na Mikulášském náměstí. Tady, či v případě cesty od Světovaru již v zastávce U Duhy, si cestující přestoupí na náhradní autobusovou linku 1/2A směřující přes most nad nádražím až na náměstí Republiky. Odtud již pokračují tramvaje linek 1 a 2 do Bolevce či Skvrňan. Provoz na lince č. 4 je beze změn (s vyjímkou nezatahování vozů do vozovny Slovany).
Na Mikulášském náměstí vozy linek 1x a 2X obrací pomoci nainstalované povrchové úvraťové výhybky. Na každé lince jsou nasazovány 4 obousměrné vozy. Na dvojce jsou to dlouhé tramvaje KT8D5-RN2P a na jedničce obvykle VARIO LF 2/2 IN, případě také KT8D5-RN2P.
Díky vyloučené trati kolem nádraží se tramvaje z centra nedostanou na noc do vozovny. Po skončení provozu jsou tak odstavené na konečných Bory, Košutka, Skvrňany, U Zvonu a na odstavné koleji u hotelu CD na Karlovarské třídě. Zde probíhá i jejich úklid či drobné opravy. Pro vážnější opravy je k dispozici montážní jáma v Bolevci, viz. info ZDE. Další záložní vozy jsou také odstaveny v obratištích Malesická a Mozartova.
V úterý 2. 3. 2017 se během dopoledne objevuje zkušebně postupně na linkách 1X a 2X souprava T3R.P PX č. 276+277, tedy ve spojení zády k sobě. Tato nezvyklá souprava, která může svézt cestující vždy pouze v předním voze, by měla být nasazována pouze v případě nedostatku obousměrných vozů. V provozu jsme se těmito soupravami mohli setkat např. v roce 2003 při rekonstrukci sadů Pětatřicátníků, viz. ZDE. V dalším týdnu se souprava PX objevuje při cvičných jízdách. V právě probíhajícím kurzu si tak noví řidiči zajezdili s nezvyklou soupravou.
Ná následujcíh snímcích jsou zachyceny důvody výluky. Kromě instalace dvojité kolejové spojky na Mikulášské třídě, je nedaleko od ní tramvajová trať přerušena výkopem pro plynové potrubí a u severního mostu se pod přerušenou tratí pracuje také na sítích včetně kanalizace.
Od soboty 11. 3. 2017 opět projíždějí tramvaje i kolem nádraží a tak je obnoven standartní tramvajový provoz na všech linkách. Další podobné výluky však budou brzy následovat. V Sirkové ulici proběhly již některé přípravné práce (posunutí obrubníků, odkrytí kolejiště) v místech, kde budou také instalovány výhybky při další výluce.
Druhá výluka kolem nádraží Od středy 22.3. do úterý 28. 3. 2017 probíhá opět výluka u nádraží. Provoz je organizován stejným způsobem, jako při předchozí výluce, viz. výše. Drobnou změnou je to, že tramvaje linek 1X a 2X od Slovan a Světovaru končící na Mikulášském náměstí, jezdí bez cestujících na kolejovou spojku až na Mikulášskou třídu (tedy nemusel být na Mikulášském náměstí nainstalován "kaliforňan" jako při předchozí výluce). A jaké jsou důvody výluky? V Sirkové ulici jsou instalovány kolejové spojky. Narozdíl od Mikulášské třídy, kde je instalována "propletená" dvojitá kolejová spojka, zde budou dvě spojky za sebou. Spojky umožní dle aktuální potřeby organizovat jednokolejný provoz přes staveniště. Ten bude v určitých etapách organizován obousměrně jen po západní, nebo jen po východní koleji.
Současně při výluce probíhaji další práce pod kolejištěm, konkrétně se buduje kanalizace mezi mosty u nádraží.
Tramvaje provozované na linkách 1 a 2 (s trasami Bolevec - U Zvonu a Skvrňany - U Zvonu) a také na bezvýlukové lince č. 4 (Bory - Košutka) jsou jako při minulé výluce vypravovány z konečných, kde pak také nocují. Využívány jsou i manipulační obratiště Mozartova a Malesická a odstavná kolej u hotelu CD na Karlovarské třídě.
Jednokolejný provoz staveništěm u nádraží Po skončení výluky je od 29. 3. 2017 veden provoz kolem nádraží jednokolejně. Začátek jednokolejky je ihned za zastávkou Hlavní nádraží v Sirkové ulici, kde tramvaje přejedou po nové spojce na prostisměrnou kolej. Pokračují pod mosty u nádraží až na Mikulášskou třídu, kde se přes kolejovou spojku dostanou zpět na svojí kolej. V první den je provoz na jednokolejném úseku řízen ještě dispečery pomocí vysílaček. Ve čtvrtek již funguje dynamicky řízená světelná signalizace. Světelná signalizace, spolupracující s vysílači pro ovládání výhybek Vetra, funguje spolehlivě a pouští vozy efektivně. Tramvaj se po příjezdu k semaforu sama přihlásí systému prostřednictvím vysílače Vetra a pokud je jednokolejný úsek volný, systém ji do jednokolejného úseku pustí signálem "volno". Po průjezdu kolem návěstidla se návěst ihned změní na "stůj". Pokud se blíží další vůz ze stejného směru, tak je opět přihlášen a systém dá opět "volno". Z jednoho směru pustí za sebou maximálně tři soupravy. Pokud se nepřihlásí další vůz ze stejného směru a ani z druhé strany, zůstane tak úsek uzavřen z obou stran až do doby, než se z některého směru tramvaj přihlásí. Ta která se přihlásí dříve je pak ihned vpuštěna do jednokolejného úseku. Práce na staveništi se nyní z intenzivnily. Pod severním mostem a v jeho okolí se pracuje nejen ještě na sítích. Rozebrána byla také nyní nepoužívaná (západní) tramvajová kolej. Upravuje se také výstup z podchodu u severního mostu.
V termínu 14. - 24. dubna bude na trati kolem nádraží opět výluka, při které bude již snášen severní most.
Třetí výluka kolem nádraží, rozebírání mostu Od pátku 14. dubna, tedy od prodlouženého velikonočního víkendu, až do 24. 4. 2017 probíhá další výluka na tramvajové trati kolem nádraží. Důvodem je tentokrát již rozebírání severního mostu před nádražím. Již v předchozích týdnech byl ze severního mostu odkloněn železniční provoz, rozebráno trolejové vedení i železniční trať. Provoz MHD je organizován jako při předchozích výlukách. Linky 1 a 2 od Bolevce opět končí na náměstí Republiky, odkud cestující pokračují na Mikulášské náměstí náhradní autobusovou linkou 1/2A. Z Mikulášského náměstí pak opět jezdí tramvaje 1X a na Světovar 2X. Zatím, co při předchozích výlukách bývala na lince 1X nasazena Varia LF 2/2 IN a na lince 2X KT8D5-RN2P, tak nyní jsou vozové jízdní řády vytvořeny tak, že vozy střídavě přejíždějí z linky 1X na 2X a naopak. Díky těmto přejezdům vychází vhodněji bezpečnostní přestávky a je tak zapotřebí méně řidičů. Oba typy vozů se však objevují na obou linkách. Tramvajové trolejové vedení pod mostem bylo sneseno již po skončení provozu v noci na pátek. Samotný most je v pátek pomocí obřích nůžek nastříhán na několik dílů a pomocí velkého jeřábu je postupně snášen před nádražní budovu. V průběhu soboty jsou zde díly rozpalovány na kusy a odváženy do šrotu. V sobotu se na místě pak objevuje i druhý jeřáb a jeden z dílů je zvedán oběma jeřáby současně.
Většina mostu je tak snesena již v sobotu. V následujících dnech pak jsou jeho díly na místě rozpalovány a odváženy do šrotu. Až do úterý však zůstává poslední díl mostu na svém místě uvázaný na jeřábu. Na úterý je totiž naplánována tisková konference o rekonstrukci nádraží a poslední díl mostu je tak snesen až před přítomnými novináři. Do konce týdne je prostor vyklizen a bagry pracují na bagrování za opěrnými zdmi. Bourání mostu určitě nebylo jednoduché, ale dle činností na místě je vidět, že výluka tramvají mohla být o několik dní kratší. Během víkendu je pak postaveno provizorní trolejové vedení a trať je tak již zdánlivě průjezdná. Výluka tramvají však podle původních plánů ještě trvá i v pondělí. V pondělí 24. 4. 2017 kolem 13. hodiny proběhla zkušební jízda kolem nádraží a po osmnácté hodině již tudy zatahovaly záložní soupravy dosud odstavené na Mozartově či Malesické. Také vozy zatahující z linek již zajížděly večer do vozovny. Od úterý 25. 4. 2017 je tak opět na linkách č. 1 a 2 obnoven plný provoz, byť kolem nádraží opět jen jednokolejně.
Co nového u nádraží? Během května byly vybourány podpěry starého mostu i vybagrovány části náspů, protože průjezd pod novým mostem bude širší. Na stavbě probíhají další práce na kanalizaci a cca 10. 5. 2017 jsou patrné první stopy budoucí provizorní tramvajové trati, na kterou bude provoz převeden během června a kudy tramvaje pojedou během stavby nového mostu. Také se již v té době pracuje na základech podpěr nového mostu.
Koncem května a začátkem června 2017 byla postavena nová provizorní trať, po které bude veden obousměrně provoz po dobu stavby nového severního mostu. Do poslední chvíle v místech nové provizorní trati u jižního mostu předcházelo budování kanalizace. Přímo v místě stavby nového severního mostu je trať z bezpečnostních důvodů zastřešena. Následující fotografie ukazují různé fáze výstavby provizorní trati a jejího zastřešení.
Provoz tramvají byl na novou trať převeden 13. 6. 2017 a původní trať je ihned vybagrována. Na jejím místě totiž brzy začne vyrůstat středový pilíř nového mostu. Krajní podpěry již mezi tím vyrostly po obou stranách.
Jak pokračuje stavba nového mostu u nádraží? Nový severní most u nádraží již začíná být patrný. Během června a července jsou vybetonovány krajní podpěry. Začátkem srpna pak vyrůstají také nové středové pilíře. Pak již roste lešení pod celým mostem, aby mohla být odlita také betonová deska mostu. Tramvaj tak již neprojíždí "garáží", ale spíše "tunelem".
Výluka kolem nádraží, betonování mostu Z důvodu stavebních prací na železničních mostech v Mikulášské ulici probíhá ve dnech 22. – 25. 9. 2017 výluka tramvajové dopravy na linkách 1 a 2 v úseku náměstí Republiky – Mikulášské náměstí. Organizace dopravy je podobná jako při výlukách na jaře. Cestující linek č. 1 a 2 od Bolevce a Skvrňan si tak musí na náměstí Republiky přestoupit na autobusy náhradní dopravy linky 1/2A. Tramvaje se přes obratiště U Zvonu vrací zpět. Autobus jede k nádraží, dále Šumavskou ulicí, přes most na nádražím a železniční ulici na Mikulášské náměstí, kde si cestující opět přestoupí na tramvajové linky 1X či 2X. Od Světovaru a Slovan sem jezdí obousměrné vozy KT8D5-RN2P a Vario LF 2/2 IN, které využívají ke změně směru jízdy kolejový přejezd na Mikulášské třídě, tedy až před nádražím. Důvodem výluky je betonování poloviny mostu. V předchozích dnech, či týdnech, bylo dokončeno bednění nového mostu, včetně kovových armatur. V sobotu 23. 9. 2017 pak již na stavbu najíždí s betonem jeden domíchávač za druhým a na místě pracují tři pumpy na beton. Po dobu výluky u nádraží byl zbytek tramvajové sítě opět odříznut od vozovny. Tramvaje tak nocovaly na konečných. O víkendu pak stály vozy pro šejdrová pořadí na vnitřních kolejích obratiště Košutka a Bory i na odstavné koleji u hotelu CD na Karlovarské třídě. Dvě Astry pro linku č. 1 stály o víkendu také v obratišti U Zvonu. Záložní soupravy parkovaly v obratištích Mozartova a Malesická. V úterý 3. 10. 2017, zřejmě až v odpoledních hodinách, začali stavbaři s betonováním druhé poloviny severního železničního mostu u nádraží. Beton přivážený domícháviči na most ženou tři betonové pumpy. Vedle mostu na straně u nádraží stojí jedna a na straně k centru města pak další dvě. Tramvajový provoz tentokrát není přerušen.
Výluka kolem nádraží, rozebírání bednění mostu Další výluka pod železničními mosty v Mikulášské ulici probíhá od 3. 11. do 6. 11. 2017. Důvodem je tentokrát rozebírání bednění a lešení nad tramvajovou tratí u již nového severního mostu. Převěsy trolejové vedení zde byly přichyceny právě přímo ke konstrukci lešení, tedy nyní také musí být přidány další provizorní sloupky.
Provoz během výluky je organizován stejně jako při předchozích zdejších výlukách. Tramvajové linky č. 1 a 2 z Bolevce a Skvrňan jsou ukončeny na náměstí Republiky, tramvaje se obrací U Zvonu. Cestující si na náměstí Republiky přestoupí na autobusy linky 1/2A směřující po mostě přes nádraží a Železniční ulicí na Mikulášské náměstí. Zde si cestující musí opět přestoupit na tramvajové linky 1X a 2X na Slovany či Světovar. Obousměrné vozy jsou zde ukončeny díky kolejové spojce na Mikulášské. Po dobu výluky je odříznutá vozovna na Slovanech od části sítě a tramvaje tak po skončení špičky, či v noci zůstávají odstavené na konečných, na odstavné koleji u hotelu CD, v obratišti U Zvonu a záložní soupravy také v Mozartově ulici. Od 7. 11. 20017 je provoz tramvají pod železničním mostem obnoven a jak je patrné již i z předešlých fotografií, tak na mostě je již budováno železniční kolejiště.
Změna provozní koleje u nádraží Od středy 13. 12. 2017 je tramvajový provoz převeden obousměrně na definitivní kolej trati pro směr do centra. Definitivní trať je to alespoň v úseku pod novým severním mostem a až do Sirkové ulice. Mezi oběma mosty před nádražím je pak krátké provizorium. Ihned ve středu je sneseno trolejové vedení nad provizorní tratí, na které byl dosud veden provoz a trať je v nejblížších dnech rozebrána. Místy totiž ležela v poloze budoucí definitivní koleje pro směr z centra, která bude nyní budována.
Vlaky v současné době využívají oba železniční mosty. Bourání starého jižního mostu by však mělo začít v únoru 2018 a cca do srpna by měl být nahrazen rovněž novým širším mostem.
Co nového u nádražních mostů? Začátkem roku 2018 je železniční provoz veden jak na novém severním mostě, tak ještě i na starém jížním mostě. Ke konci února by se však již mělo začít s jeho rozebíráním. Po krátké vánoční přestávce se pod dokončeným severním mostem rozbíhají práce na stavbě definitivní koleje pro směr z centra.
Jižní železniční most u nádraží to má za pár
V týdnu před plánovanou tramvajovou výlukou v polovině února, začíná být na staveništi před nádražím rušno. Tramvajová výluka pod železničními mosty v Mikulášské ulici je naplánována od 19. 2. do 26. 2. 2018 a během ní bude snesen jižní železniční most.
Troleje železnice zmizely již v polovině předcházejícho týdne a od pátku je rozebíráno kolejiště pomocí kolejového jeřábu Gottwald. Pod mostem zmizela také druhá tramvajová kolej a probíhá rozebírání nějakého starého potrubí. Kolem toho po staveništi stále projíždějí tramvaje. Bagrován je také prostor za současnou opěrnou zdí vpravo, která rovněž s mostem zmizí. A také budova stavědla nahoře mezi mosty půjde brzy k zemi.
Výluka kolem nádraží - bourání jižního mostu
Od 19. 2. 2018 probíhá tramvajová výluka mezi Mikulášským náměstím a náměstím Republiky, která potrvá až do 26. 2. 2018. Důvodem výluky je právě snášení mostu. To probíhá po několika částech dopoledne 19. 2. 2018. Kusy mostu jsou skládány do prostoru před nádražní budovou.
Provoz tramvají a náhradní doprava jsou organizovány podobně jako při předchozích výlukách. Dopravě mírně ulevuje to, že výluka probíhá v době jarních prázdnin.
Tramvajové linky č. 1 a 2 od Skvrňan a Bolevce jsou opět ukončeny v zastávce Náměstí Republiky. Vozy se pak otáčí v obratišti u Zvonu. Cestující pak pokračují náhradní autobusovou linkou 1/2A směřující přes most na nádražím a Železniční ulicí na Mikulášské náměstí. Zde si cestující opět musí přestoupit na tramvaje linek 1X směr Slovany, či 2X směr Světovar. Na linkách 1X a 2X jsou nasazovány obousměrné vozy KT8D5-RN2P a Vario LF 2/2 IN. Z konečné zastávky Mikulášské náměstí jezdí obousměrné tramvaje manipulačně na kolejovou spojku až na Mikulášskou třídu těsně k bouranému jižnímu nádražnímu mostu. Zde tak přejedou na opačnou kolej a vrací se zpět.
Protože jsou tramvaje nasazované na linkách 1, 2 a 4 v centru odříznuté od vozovny na Slovanech, musí nocovat na konečných Bory, Skvrňany, Košutka a Zvon. O víkendu a mimo dopravní špičky zůstávají nevyužité tramvaje mimo konečných také na odstavné koleji u hotelu CD na Karlovarské třídě. V obratištích Malesická a Mozartova pak stojí další záložní soupravy. Vozy jsou samozřejmě na všech místech nepřetržitě střeženy.
Co se při této současné výluce úplně nepovedlo oproti předchozím, jsou jízdní řády. Bohužel autobusy 1/2A mají interval 7,5 minut, ale tramvajové linky na slovanské straně (1X a 2X) mají interval 8 minut. Tedy při přestupech na sebe spoje nenavazují. Sice jsou již zmiňované jarní prázdniny, ale i tak je vidět, že intervaly jsou dlouhé a ve špičce jsou autobusy hodně plné. Důvodem dlouhých intervalů je současný nedostatek řidičů autobusů. Kromě samotného jižního nádražního mostu jsou již bourány i okolní zdi, neboť nový most bude delší, tedy průjezd pod ním širší. Tramvajová trať bude mít své vlastní pásy a bude zde i více jízdních pruhů.
V podvečer posledního dne výluky, tedy v pondělí 26. 2. 2018 byl již umožněn návrat tramvají do vozovny. Zatahující šejdrové soupravy tak již projížděli staveništěm. Po sedmnácté hodině tudy projížděly také dva vlaky "čtyřčat". Jednalo se vždy o dvě spojené soupravy vracející se z obratiště Malesická, kde stály jako zálohy po dobu výlukou odřízlé vozovny. Od úterý 27. 2. 2018 projíždějí tedy staveništěm linky 1 a 2 opět jednokolejně. Současně se pokračuje ve vybourávání zbytků zdí a odvážení vybagrované masy. Bagrování, či spíše těžení skalního masivu, probíhá i v následujících dnech za plného provozu tramvají.
Na Mikulášské třídě začíná být patrné budování další provizorní trati, která bude napojena na kolej směrem z centra. Přeložením provozu na provizorní trať se uvolní místo pro stavbu definitivní trati.
Nová provizorní trať u nádraží
Během března roste na Mikulášské třídě a skrze stavbu nového jižního nádražního mostu nová provizorní trať napojená na kolej ve směru z centra. Její stavba spolu s provozem po původní koleji jsou zachyceny na následujícíh obrázcích.
Zkušební jízda pracovního vozu proběhla po poledni 3. 4. 2018 a od následujícuho dne, tedy od 4. 4. 2018 je tramvajový provoz převeden na novou provizorní trať. Jezdí se nadále střídavě po této jedné koleji. Původní trať je v následujících dnech ihned velmi rychle rozebírána.
Stavba definitivní trati u nádraží
V dubnou 2018 je před nádražím poměrně rychle budována definitivní tramvajová trať. Kolejiště je opět stavěno technologií pevné jízdní dráhy s upevněním W-tram. Kolej ve směru do centra roste v celé délce, ve směru z centra pak budou zatím chybět krátká místa v místě napojení provizorní trati.
Co nového u nádraží? V průběhu května 2018 se pokračuje na definitivní trati. Kolej ve směru do centra je brzy prakticky dokončena. Dokonce je přes beton položena také první asfaltová vrstva. Od rána 23. 5. 2018 je tramvajový provoz veden již po definitivní koleji (zatím stále střídavě po koleji později určené pro směr do centra). Provizorní trať po které se jezdilo do předchozího dne, je již rozebírána. Na stavbě jsou již patrné budoucí pilíře nového železničního mostu a také červený zárodek krycí konstrukce nad tramvajovou tratí, která bude stavěna během nadcházející víkendové tramvajové výluky. Nad konstrukcí pak vyroste nový most. V pozadí je již také zřejmé rozebírání budovy stavědla mezi nádražními mosty.
Víkendová výluka tramvají u nádraží O víkendu 26. a 27. 5. 2018 probíhala opět tramvajová výluka na trati kolem nádraží. Stejně jako při předchozích výlukách byl tramvajový provoz rozdělen na dvě části. Linky č. 1 a 2 od Bolevce a Skvrňan byly ukončeny v obratišti U Zvonu, kde si cestující museli přestoupit na autobusy náhradní dopravy. Ty je odklonovou trasou přes most nad nádražím odvezli na Mikulášské náměstí. Odtud cestující opět pokračovali tramvajemi linek 1X a 2X na Slovany či Světovar. Obousměrné vozy nasazené na těchto linkách využívaly k obratu kolejové spojky na Mikulášské třídě.
Důvodem výluky byla stavba ochranného rámu přes tramvajovou trať v místě budoucího nového jižního nádražního mostu. Ten by měl být následně vybetonován během léta. Ze snímků jsou již patrné jeho budoucí pilíře a v pozadí je již také zřejmé rozebírání budovy stavědla mezi nádražními mosty. Právě níže uvedené fotografi zachycují postupné bourání stavědla Radbuza.
Jak postupuje stavba u nádraží? V polovině července by byly již obě tramvajové koleje průjezdné, kdyby ovšem na té ve směru z centra nestály provizorní sloupy trolejového vedení nesoucí troleje pod rozestavěným jižním mostem. Až bude most a okolní zdi dokončeny, budou troleje převěšeny a druhá kolej zprovozněna. S pokračujícími pracemi na novém jižním mostě jsou také současně dokončovány okolní komunikace a celý přednádražní prostor, který vyplní zejména parkoviště.
U nádraží se finišuje Jižní železniční most již stojí a tak se během srpna u nádraží pokračuje s instalací obrubníků a následně dokončování povrchů. Zejména za jižním mostem na Mikulášské třídě je práce ještě více. Provizorní sloupy již byly odstraněny a trolejové vedení je převěšeno na nové definitivní.
Ve dnech 21. – 30. 8. 2018 probíhá další a při této stavbě poslední výluka tramvajové dopravy. V úseku náměstí Republiky – Mikulášské náměstí jsou tramvaje linek č. 1 a 2 opět nahrazeny autobusovou linkou 1/2A. Tramvajový provoz v centru města je tak opět oddělen od vozovny a tramvaje nocují na konečných. Před zahájením výluky tak byly do obratišť Mozartova a Malesická navezeny také záložní vozy. Kromě dokončovacích prací, probíhá při výluce také vyjmutí všech přejezdových výhybek, díky kterým byl v různých etapách organizován jednokolejný provoz. Na kolejišti se tak pracuje na Mikulášské třídě, i v Sirkové ulici. Na tramvajových linkách 1X a 2X od Slovan a Světovaru na Mikulášské náměstí jsou nasazeny opět obousměrné vozy. Protože výhybky na Mikulášské jsou již vyjmuty, na Mikulášském náměstí je nainstalován povrchový přejezd tzv. kaliforňan.
Tramvajová výluka kolem nádraží probíhala do čtvrtka 30. 8. 2018. Již večer byly poslední tramvaje směřující z Mikulášského náměstí na Slovany a Světovar nahrazeny autobusem a probíhala demontáž povrchové výhybky na Mikulášském náměstí. Z konečných Mozartova, Košutka a Skvrňany se po třiadvacáté hodině začaly vracet tramvaje zde odstavené jako šejdrové čí záložní vozy. Z důvodu nižšího počtu nutných řidičů tak jely i tři čtyřvozové vlaky. Tramvaje se ještě na chvíli zastavily v koloně před nádražím, před právě demontovanou povrchovou výhybkou na Mikulášském náměstí. Přes staveniště u nádraží byl ještě uzavřen provoz automobilů, takže tramvaje nebránily žádnému provozu. Během stavby sem byly namontovány nové lampy s LED svítidly s bílým studeným světlem. Někdy je takové světlo ostré, až nepříjemné, ale pro focení je fajn.
Od pátečního rána pak tramvaje již projíždějí dvoukolejně kolem nádraží. V poledne 31. 8. 2018 je před nádražím uspořádána tisková konference u příležitosti obnovení provozu pod novými železničními mosty. Na ní se vzájemně pochválili za výbornou společnou spolupráci představitelé města spolu se zástupci investora (SŽDC) a zhotovitele stavby (Metrostav). Termín zahájení provozu pod novými mosty byl sice dodržen, ale zbývá ještě spoustu dokončovacích prací. Třeba pro chodce zatím nejsou dokončené chodníky a na sociálních sítí se objevuje kritika spočívající v absenci zeleně před nádražní budovou. Provoz automobilů je před nádražím možný od soboty 1. 9. 2018 a od 3. 9. 2018 se sem vrací také trolejbusová linka č. 12.
Srovnávačky Na závěr pár snímků z let 2016-2019 zachycující staré a nové nádražní mosty. Zejména u toho "jižního" jsou rozdíly markantní. Připomínám, že původně kovové konstrukce byly nahrazeny železobetonovými, došlo k rozšíření podjezdů a k jejich zvýšení, respektive snížení terénu.
© Jan Šlehofer |