Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Škvrňany jsou pro mnohé obyvatele Plzně tak trochu stranou, a mnozí do této části města vůbec nepřijdou a ani sídliště neznají. A protože původně pocházím ze Škvrňan, tak jsem se rozhodl něco málo přidat i na tyto tramvajové stránky. Hned na úvod se nabízí otázka Škvrňany, nebo Skvrňany? Odpověď není jednoduchá. Zejména místní a i většina starších plzeňáků používá označení s háčkem, které najdeme i na starých pohlednicích. Na oficiálních místech a to i v následujícíh převzatých textech je však uváděno Skvrňany.
Něco z historie - úryvek ze stránek MO Plzeň 3:
Zajímavé čtení je i v brožurce Pozemní stavby Plzeň 1947 - 1978: Sídliště Škvrňany bylo budováno v letech 1967 - 1977 a jeho výstavba dále pokračuje podnikovou a družstevní výstavbou a dokončováním objektů občanské vybavenosti. Za uplynulé období zde plzeňští stavbaři postavili 3 800 bytových jednotek. Samotné stavbě sídliště předcházelo vybudování rozsáhlého areálu učňovských škol a internátů OP Škoda.Sídliště má vlastní rozsáhlou síť služeb, také zde najdeme překrásné školy, školky a jesle, moderní zdravotnické zařízení, restaurace, kino a tradiční dominantu, kterou jsou věžové domy. Samozřejmě ne vše platí do dnes. První na sídlišti narozená generace dětí už odrostla a tak mnoho školek bylo zavřeno, školy sloučeny. Kino je již dávno zrušené, tak jako ve většině plzeňských sídlišť. Svého času ojedinělý vyhřívaný venkovní bazén u zastávky Slovanské údolí už také mnoho let nefunguje. Sídliště Škvrňany však má díky své západní poloze poměrně čisté ovzduší, hodně zeleně a díky tramvaji rychlé a kapacitní spojení s centrem města. Družstevní výstavbu jmenovanou ve výše uvedeném článku najdeme vlevo od tramvajové trati. Jedná se o cihlové bytovky vystavěné na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Ulice Waltrova a Zmrhalova (dnes Pecháčkova) a jeden blok Terezie Brzkové - foto vpravo). Takže Škvrňany nejsou jen čistě panelákovým sídlištěm. Většina zdejších ulic, byla pojmenována jmény písmenem V, nebo blízkými písmeny v abecedě. Zřejmě při pojmenovávání většího množství nových ulic byla tato jména pro použití připravena v nějakém pořadníku. Původní ulice nesly tedy jména např. Vojanova, Vyhlasova, Volfova, Waltrova, Zmrhalova. Po roce 1989 byly pak některé ulice přejmenovány.
Tramvajová trať do Skvrňan Tramvajová trať v délce 2,9 km od Tylovy ulice do Zadních Škvrňan byla zprovozněna 30. 11. 1973. Do té doby se tramvaje otáčely na smyčce u třetí škodovácké brány a dál do rostoucích Zadních Škvrňan se dalo dojet autobusem. Dvojka se v tu dobu stala nejdelší plzeňskou tramvajovou linkou v Plzni a své prvenství si s délkou 8,6 km drží dosud.
V devadesátých letech byla skvrňanská trať postupně v několika letech celá rekonstruována a byl použit systém kolejnic uložených v BKV panelech. V roce 1991 byl zahájen provoz na nové smyčce Malesická v předních Skvrňanech. Až do jara 2000 se zde ve špičkách pracovních dnů otáčelo několik spojů linek č. 3 a 5 z Košutky a Bolevce. Další zajímavostí může být i to, že na lince č. 2 jezdily v minulosti vždy nejstarší vozy. Své poslední kilometry zde dojížděly jak tramvaje T1, tak i T2 (později na lince č. 3 v trase Frunzeho - Skvrňany). Vlastně i do nedávna jsem se zde setkávali s nejstaršími soupravami T3, i když později již byly příjemně namíchané s modernizovanými vozy T3P a dalšími typy tramvají. Dnes se zde naopak můžeme setkat s velkým množstvím nejnovějších vozů Vario, neboť na lince č. 2 nejsou žádné zastávky, na kterých by byly problémy s jejich vyklápěcími dveřmi (v počátcích provozu těchto vozů byly problémy např. v Bolevci, ale zastávky byly upraveny a dnes Varia mohou všude). Oblouky z BKV panelů vzniklé při rekonstrukci v devadesátých letech již dožívají a jsou postupně rekonstruovány novějšími technologiemi. To byl v roce 2012 případ oblouku z Vejprnické ulice do sídliště a v ulici Terezie Brzkové před konečnou. V roce 2014 mělo dojít k rekonstrukci kolejiště přibližně od křižovatky u zdravotního střediska, přes zastávku Macháčkova až do zastávky Terezie Brzkové. Nejen oblouk před ní, byl již ve špatném stavu a byla zde omezena rychlost na 15km/hod. Rekonstrukce nakonec proběhla v roce 2015 a to nejen kolejiště, ale celé ulice včetně inženýrských sítí, trolejového vedení, chodníků, cyklostezky atd. Vzniklo mnoho nových parkovacích míst a nová autobusová zastávka Lábkova ve směru do centra.
Od 1. 7. 2023 začala ve Skvrňanech rekonstrukce zbývající úseku ulice Terezie Brzkové v úseku mezi křižovatkami s ulicemi Macháčkova a Vejprnická. Nešlo opět jen o rekonstrukci tramvajové trati, ale také celé ulice včetně sítí. Výluka tramvají trvala až listopadu 2023. Ulice je mírně jinak uspořádaná, objevují se i jasně ohraničená parkovací místa, jako v již v předchozí rekonstruované části. Ostrůvky zastávky Karla Steinera dostávají zábradlí a přístřešky pro cestující.
Níže ještě výběr fotografií, které jsou použité na různých místech webu a na kterých je kromě měnících se vozů vidět také to, jak se mění sídliště, respektive zejména jeho panelové domy. Většina jich je nyní již zateplena a mají novou barevnou fasádu.
Popis jízdy po tramvajové trati do Škvrňan je ZDE. © Jan Šlehofer |