Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(výběr příspěvů na toto téma z rubriky Z provozu 2014)
Rekonstrukce U Zvonu zahájena
V nejbližších dnech začnou první práce na rekonstrukci v okolí prostoru U Zvonu. V pátek 21. 3. 2014 došlo k předání staveniště
a 26. 3. 2014 se na místě objevila první vyblokovaná parkovací místa a stavební buňky.
S kácením zeleně v prostoru U Zvonu se začalo předposlední den, před koncem vegetačního klidu, tedy v neděli 30. 3. 2014. Poslední zbytky smrčků padly pak ještě v pondělí ráno.
Od začátku dubna začala rekonstrukce kolejiště, respektive celého prostoru U Zvonu. Hned během prvních týdnů se zde objevují složené dřevěné pražce pro stavbu provizorní trati. Jsou vybagrovány některé chodníky a vytrhány koleje v již několik let odpojeném obratišti podél sadů. To bude v rámci rekonstrukce také opět obnoveno. Začátkem dubna je zatím tempo probíhajících prací velmi pozvolné.
Po velikonocích jsou práce U Zvonu viditelnější. Po chodnících jsou vyfrézovány i vozovky ve směru z centra a také podél obratiště u sadů.
Co nového U Zvonu? Zdánlivě toho není příliš. V druhé polovině května zde probíhají různé výkopové práce na sítích. Nenápadně se také objevují patky pro nové sloupy trakčního vedení. Podél sadů pod manipulačním obratištěm je již upravováno nové podloží pod kolejiště.
Zatím, co v trase pojížděných tratí se s rekonstrukcí kolejiště ještě nezačalo, tak kolej v manipulačním obratišti se objevuje v posledním květovém týdnu rychle. Možná trochu překvapivě jsou kolejnice na dřevěných pražcích.
Ve středu 4. 6. 2014 byly do předem připravených patek vztyčeny nové sloupy trakčního vedení. O den později pak byly usazovány do roviny a zabetonovány.
Stavba provizorní trati v Pražské ulici Od pondělí 16. 6. 2014 se konečně začalo se stavbou provizorní trati u zastávky Anglické nábřeží. Zatím však jde jen o krátký kousek, neboť v navazujícím prostoru se ještě pracuje na vodovodním řadu. Po provizorní trati by se mělo začít jezdit až v průběhu července, ale jednokolejný provoz začne dříve. Mezi tím jsou postupně u nádraží v nočních hodinách instalovány výhybky kolejového přejezdu pro budoucí výluku. První se objevila 18. 6. a druhá 20. 6. 2014.
Výluka v Pražské ulici
Od soboty 28. 6. 2014 začala výluka koleje v Pražské ulici ve směru do centra. Tramvajový provoz je zajištěn následovně: Jak je patrné i z fotografií, pokračuje současně také výstavba provizorní trati, kam bude jednokolejný provoz převeden asi od 7. 7. 2014.
V sadech Pětatřicátníků je instalován povrchový kolejový přejezd, tzv. "kaliforňan". Slouží pro nájezdy tramvají z vozovny na linky č. 4 a 1/2. Tramvaje při cestě z vozovny přijedou jednokolejným úsekem do Prešovské ulice a odtud pokračují do sadů Pětatřicátníků. Sem však přijedou po protisměrné koleji a po přejezdu se tak dostanou na kolej správnou.
Díky "kaliforňanu" však musí linka č. 4 ve směru na Bory objíždět sady Pětatřicátníků přes Palackého náměstí a Palackého ulicí. Důvodem výše uvedené výluky je rekonstrukce dalšího navazující úseku Pražské ulice přes náměstí Republiky až na okraj Solní ulice.
Nepravidelně lze vidět najíždět tramvaje z vozovny, tedy jednokolejkou z Prešovské ulice a přes "Kaliforňan" v sadech Pětatřicátníků i ve dne. Může jít o zkušební jízdy, cvičné jízdy, objednané jízdy, či výjezd náhradních vozů za vadné. Takové jízdy musí jet Prešovskou ulicí vždy před oběma vozy linky č. 1 a 2, aby nedošlo k zablokování zastávky v Prešovské ulici. V odpoledních hodinách pak již zatahují šejdrové spoje jednokolejkou. Zatahující soupravy jezdí manipulačně bez cestujících, neboť obvykle musí čekat i několik minut v Prešovské ulici před zastávkou na příjezd vozů od Slovan a Světovaru. Následně se za ně zařadí a jedou do vozovny. Večer přibližně po jedenácté hodině zatahující soupravy berou i cestující.
Co nového na stavbě U Zvonu? V prvním červencovém týdnu se finišuje se stavbou provizorní trati. Ve čtvrtek na ní již "řádí" podbíječka. Ještě však zbývá úsek u Zbrojnické ulice a natáhnout troleje.
Mezi tím pokračuje rozebírání trati v Pražské ulici, včetně bagrování podloží.
Výluka při výluce O víkendu 5. a 6. 7. 2014 probíhá úplná tramvajová výluka v Pražské ulici, respektive ze sadů Pětatřicátníků na Slovany a Světovar. Tramvaje jsou v tomto úseku nahrazeny autobusovými linkami 1A a 2A. Ze Slovan a Světovaru jedou po tramvajové trase až do zastávky Hlavní nádraží. Následně za mostem U Jána pokračují bez zastavení vlevo po Anglickém nábřeží, Americkou třídou k Práci a až do sadů Pětatřicátníků. Zde je zastávka současně výstupní a pro opačný směr nástupní. Cestující si přestoupí na tramvajovou linku 1/2 v trase Bolevec - Skvrňany a naopak zde do autobusů nastupují cestující směřující na Slovany a Světovar. Autobusy ze sadů Pětatřicátníků pokračují po průtahu Tyršovou ulicí k nádraží a dále po tramvajové trase. Důvodem výluky je napojování provizorní tramvajové trati projíždějící lokalitou U Zvonu.
K fyzickému propojení kolejí došlo již v sobotu, ale během neděle se ještě na provizorní trati pracovalo. Úsek kolejiště u Zbrojnické ulice byl zasypáván štěrkem a dopoledne zde také pracovala podbíječka. Po třinácté hodině pak podbíječka dojela na most U Jána, kde se pomocí vlastních výsuvných pacek naložila na návěs. Podbíječka při práci je zachycena ve videogalerii.
Po podbití ještě na celé trati několikrát projel bagr se zametacím adaptérem, který tak rovnoměrně upravil štěrkový povrch kolejiště.
Večer ještě probíhaly práce na trolejovém vedení. Kromě napojení provizorní trati také pracovníci vrchního vedení ostříhali troleje nad původní tratí.
K víkendové výluce ještě zbývá dodat, že z důvodu odříznutí linek č. 4 a 1/2 od vozovny, nocovaly tramvaje na konečných. V obratišti Mozartova pak stály po celý víkend odstavené záložní vozy.
Provoz na provizorní trati
Od pondělí 7. 7. 2014 je tramvajový provoz veden po nové provizorní trati. Rozsah provozu, tedy dvanáctiminutový interval, bohužel na linkách 1 a 2 nadále zůstává.
V Pražské ulici v místě zastávky Anglické nábřeží jsou v polovině července vytrhány koleje a je vybagrováno podloží. V prostoru U Zvonu se pak mezi tím pracuje také na sítích.
V navazujícím úseku Pražské ulice od Zvonu k náměstí se rovněž pracuje na sítích. Na samotném náměstí Republiky pak patrně půjde jen o rekonstrukci kolejiště včetně podloží, avšak zřejmě s ohledem na ostatní práce v předcházejícím úseku Pražské ulice se s kolejištěm na náměstí příliš nespěchá.
Na následujících snímcích je znovu zachycen ranní výjezd souprav z jednokolejného úseku cestou z vozovny. Každé ráno cca mezi 4:15 a 4:45 tak tudy vyjedou všechny spoje linek 1/2 a 4, tedy před tím, než zde začnou pendlovat obousměrné vozy linek 1 a 2 ze Slovan a Světovaru do Prešovské ulice.
Pokud někdy "umře" o víkendu vůz KT8D5-RN2P na lince 1 či 2, je to pro cestující hodně nepříjemné. Při zde běžném víkendovém intervalu 15 minut tak vznikne interval mezi spoji beroucími cestující tragických 30 minut, či při problémech s odtahem i více. Takto jel 20. 7. 2014 vláček dvou KT8 z Prešovské po osmnácté hodině.
Jak pokračují rekonstrukce v centru? Koncem července probíhají práce rychle zejména v Solní ulici. Na zdejší krátkém rekonstruovaném úseku je trať opět z BKV panelů. V polovině sprna by měla být Solní ulice znovu průjezdná pro automobily. Na náměstí Republiky bude trať postavena jiným způsobem. Bude zde pevná jízdní dráha s technologií upevnění W-tram. Po vytěžení spodních vrstev byla vybetonována podkladová vrstva včetně bočnic. Na betonovou desku jsou pokládány antivibrační rohože a teprve na nich roste vlastní konstrukce kolejiště s upevněním W-tram. Na kolejnice jsou samozřejmě nalepené pryžové protihlukové bokovnice. Celá konstrukce s kolejištěm bude zalita betonem a povrch následně zadlážděn. Pevná jízdní dráha s upevěnním W-tram se na krátkých úsecích společně se Rheodu použila na v obloucích ve Skvrňanech. V Plzni zatím tak není tento systém příliš rozšířen, ale jde kontrukci již mnoho let používanou v Praze, i v zahraničí.
U Zvonu se také již konečně začíná se stavbou definitivní nové trati. Pod hotelem Continental je vybagrováno a válcováno podloží a následně naváženo štěrkové lože. Však by definitivní kolej pro směr k nádraží měla být (byť dočasně v opačném směru) zprovozněna do září. Na stavbě tramvajové trati U Zvonu, stejně jako na náměstí před radnicí, pracuje subdodavatel stavby firma Hans Wendel. Narozdíl od předcházejících rekonstrukcí sítí (kde se o víkendu nic neděje), se na stavbě samotného kolejiště obvykle pracuje i o víkendech. Po vydatném dešti se staveniště může změnit v "tramvajové Benátky", jako tomu bylo i po bouřce v odpoledních hodinách dne 30. 7. 2014.
Práce na trati U Zvonu postupují Nová kolej prostorem U Zvonu od Zbrojnické ulice k mostu U Jána roste jako z vody. Od Zbrojnické ulice jsou kolejnice položeny na dřevěných pražcích. Přibližně od bývalého kina Hvězda až k mostu U Jána pak podklad tvoří VÚIS panely.
Ve čtvrtek 21. 8. 2014 pracuje na nové koleji U Zvonu podbíječka. Přivezena byla kolem deváté hodiny, z auta se spustila na koleje ve Zbrojnické ulici a v prostoru U Zvonu pracovala cca do sedmnácté hodiny. Pak znovu dojela do Zbrojnické ulice, kde se opět zvedla na návěs a byla odvezena.
Provoz prostorem U Zvonu po prázdninách Již od neděle 31. 8. 2014 začal platit nový poprázdninový jízdní řád. Od tohoto dne je také již v provozu definitivní kolej od Zbrojnické ulice k mostu U Jána, avšak dočasně pojížděna opačným směrem (tedy směrem do centra). Spolu s provizorní tratí (po které se jezdí směrem z centra) je tak dvoukolejný provoz veden až k výhybce pod hotelem Continental. Tím došlo k výraznému zkrácení jednokolejného úseku vedeného sem z Prešovské ulice, což umožnilo zkrácení intervalů z 12 na 8 minut. Denně je tak na trati deset obousměrných vozů a v případě nedostatku provozních vozů KT8D5-RN2P již musela zaskočit i během dne "Inka" (které jinak vyjíždějí místo KT8D5-RN2P až ve večerních hodinách).
Zatím, co jsem se výše věnoval spíše lokalitě U Zvonu, tak na náměstí Republiky je kolejiště již zadlážděné a začátkem září probíhá rekonstrukce kolejiště v esíčku na vjezdu na náměstí z Pražské ulice. Křižovatka je tak uzavřena a doprava je odkloněna přes náměstí Republiky a Dominikánskou ulici. Autobusové linky jsou rovněž odkloněny (33 a 40 dokonce přes sady Pětatřicátníků).
V polovině září se pracuje na kolejišti i v navazujícím úseku Pražské ulice až ke křižovatce s Perlovou ulicí. Technologie je stejná jako na náměstí Republiky. Nejprve je tedy vybetonován betonový žlab, do něj položeny protivibrační rohože. Nad nimi je smontována konstrukce kolejiště s připevněním kolejnic W-tram. Kolejiště je usazeno do správné polohy a zalité betonem. Kolejnice mají nalepené protihlukové bočnice a povrch bude zadlážděn. Již od července probíhaly také opravy klenby starého Pražského mostu přes Mlýnskou strouhu.
Jak se pokračuje U Zvonu? U Zvonu je již položeno kolejiště celého obratiště a pomalu se staví kolej pro směr od mostu U Jána sem. Na snímku vlevo je aktuální snímek celého prostoru. Pro srovnání vpravo znovu přidávám již publikovaný srovnávací snímek z května. Z obou je patrné napřímení trati ve směru k nádraží. Zatím, co v celém obratišti jsou kolejnice na dřevěných pražcích, na trati od mostu od Jána jsou pod kolejnicemi VUIS panely.
V navazujícím úseku od Zvonu až k náměstí pak bude pevná jízdní dráha s uchycením W-tram (tedy stejná technologie jako přes náměstí). Začátkem října jsou položené kolejnice již v Pražské ulici od náměstí až na křižovatku s Perlovou. Dále je již připraven betonový žlab a postupně se s pracemi pokračuje. I zde bude trať v mírně odlišné poloze.
Co nového U Zvonu? V posledním týdnu před velkou výlukou se U Zvonu objevují např. již převěsy s úchyty pro trolejové vedení, na nových sloupech je instalováno také nové veřejné osvětlení. V Pražské ulici nedaleko bývalého kina Hvězda se také objeví několik stromů, pro které jsou již připravené skruže. V pátek 14. 11. 2014 je ve směru k nádraží naposledy provoz veden po provizorní trati.
Velká výluka 15. - 22. 11. 2014 Od soboty 15. 11. 2014 je pro MHD zcela uzavřeno historické centrum města. Důvodem výluky je původně zejména napojení tramvajových tratí rekonstruovaného úseku U Zvonu, ale přidala se k tomu i rekonstrukce esíčka z náměstí Republiky do Zbrojnické ulice. Díky tomu byly právě z náměstí Republiky odkloněny i autobusové linky. Již během noci z pátku na sobotu je svěšeno trolejové vedení na provizorní trati a hned od rána se pracuje na všech třech klíčových místech. Pro veškerou dopravu (včetně trolejbusových linek) je také uzavřena křižovatka Pražské ulice s Anglickým nábřežím. Zde je potřeba napojit obě koleje z mostu U Jána na definitvní trať v Pražské ulici, při čemž pod kolejí ve směru k nádraží se musí udělat i nové podloží. Pod kolejí ve směru do centra bylo již uděláno v době jednokolejného provozu v létě a tak přepojení této koleje je jednodušší. Práce probíhají velmi intenzivně a tak je kolejiště již během víkendu téměř hotové.
Na opačné straně rekonstruovaného úseku, tedy ve Zbrojnické ulici je potřeba vyjmout výhybku dosud napojující provizorní trať. Zmizela hned během soboty. Následně bylo upraveno podloží a pak napojena přímá definitivní trať.
A jak je zajištěn provoz tramvají? Linky č. 1 a 2 od Slovan a Světovaru jsou ukončeny již v zastávce Hlavní nádraží. Obousměrné vozy zde přejedou přes kolejovou spojku a vrací se zpět.
Cestující mají možnost využít náhradní autobusovou dopravu linky 1/2A. Ze zastávky Pařížská jede autobus bez zastavení po Americké a Klatovské do sadů Pětatřicátníků. Tato zastávka slouží jako výstupní a zároveň nástupní pro cestující směřující odtud k nádraží. Autobus pak jede kolem Rychtářky zpět k nádraží do zastávky Pařížská a stále dokola. Na zbytku tramvajové sítě je v provozu linka 1/2 v trase Skvrňany - Bolevec a linka č. 4 ve své stálé trase Košutka - Bory. Ta je již vedena přes centrální zastávku Sady Pětatřicátníků. Kolejový přejezd, který zde byl pro nájezdy vozů z Prešovské ulice (při výjezdech z vozovny), byl již během noci odinstalován a během víkendu se pracovalo i na obnovení nástupišť, které byly dočasně kolem přejezdu zúženy. Protože tramvajový provoz linek 1/2 a 4 je až do 22. 11. odříznutý od vozovny, musí být tramvaje odstavovány na konečných stanicích. Kromě konečných Bory, Košutka, Skvrňany jsou další vozy také v Malesické, Mozartově a na odstavné koleji u hotelu Cizinecký dům. V pátek večer sem již tak byly přesunuty i vozy pro špičku pracovních dnů. Po skončení denního provozu zůstávají tramvaje i na konečné Bolevec, ale během dne se ponechává kolej s montážní jámou volná, aby byla k dispozici pro případné opravy vozů
V rekonstruovaném esíčku z náměstí Republiky do Zbrojnické ulice budou opět BKV panely. Na podkladovou vrstvu asfaltu jsou položené nové panely, uloženy do nich nové kolejnice a v pátek je již okolí panelů dodlážděno a kolejnice přebroušeny.
V týdnu při velké výluce se dělají již také některé povrchy. Od mostu U Jána do zastávky Anglické nábřeží bude kolejiště zakryté asfaltem, od zastávky dále do centra bude již dlažba. Dokončena je většina asfaltových povrchů a dlažba je zatím jen mezi kolejnicemi.
V sobotu 22. 11. 2014 po sedmnácté hodině projela rekonstruované úseky při zkušební jízdě KT8D5-RN2P č. 289. Od mostu U Jána přijela ke Zvonu, kde projela dokola obratiště, pokračovala přes náměstí Republiky, Solní ulici do sadů Pětatřicátníků, zpět Zbrojnickou ulicí ke Zvonu a k mostu U Jána. Od neděle bude na tramvajových linkách obnoven plný provoz, pouze s vyloučenou zastávkou Anglické nábřeží. Koleje jsou nyní přebroušené a zpočátku to na nich bude možná trochu hvízdat (pár dní). Celkově by ale kolejiště od mostu U Jána až k Solní ulici mělo být díky své konstrukci tišší, než trať z BKV panelů.
Obnovení plného provozu Od neděle 23. 11. 2014 byl obnoven plný tramvajový provoz na všech linkách ve svých stálých trasách. Vyjímkou je pouze zastávka Anglické nábřeží, kterou se zatím pouze projíždí. Provoz je veden již po novém kolejišti U Zvonu, i zrekonstruovanou Pražskou ulicí na náměstí Republiky. Po mnoha letech se tak tramvaje vrací na kolejiště zakryté dlažbou. Zadlážděný je celý úsek od zastávky Anglické nábřeží, přes náměstí Republiky až na okraj Solní ulice. V Opačném směru pak bude dlažba od Zbrojnické ulice po zastávku Anglické nábřeží.
© Jan Šlehofer |