Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Před rekonstrukcí sadů Pětatřicátníků, která proběhla v roce 2003, si bylo vhodné
připomenout, jak to v Plzni vypadalo při rekonstrukcích tramvajových tratí na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Některé
podobné provizorní tratě by se dnes ve stejné podobě těžko realizovaly při současném zvýšeném
automobilovém provozu. Proto vznikla tato stránka, která byla později doplňována dalšími hodnotnými snímky.
Od května do srpna roku 1986 probíhala rekonstrukce tramvajové trati na Koterovské třídě v úseku
Sladkovského - nám. J. Krautwurma (dnes gen. Píky). Byl to po Slovanské třídě druhý úsek, kde byly v Plzni při rekonstrukci tramvajové
trati použity BKV panely.
Linka číslo dvě jezdila během výluky Slovanskou třídou na Slovany a odtud dál po manipulační trati kolem vozovny na Světovar.
V úseku Světovar - náměstí J. Krautwurma byla po jedné koleji zavedena náhradní tramvajová kyvadlová doprava jednou soupravou 2xT3 PX (vozy T3 spojené zády k sobě - připomínám, že v té době ještě v Plzni nebyly obousměrné vozy KT8D5). Díky výstupu z vozů na
obě strany, musely být upraveny zastávky, v podobě panelových nástupišť. Cestující byli přepravování i v zadním opačně otočeném voze. Pro provoz na této
lince "X" byly upraveny dvě soupravy a to 185+186 a 187+188 (na fotografii), při čemž vždy byla jedna záložní. Vždy jen jedna nasazené souprava pendlovala obousměrně jen po jedné koleji sem a tam. S budováním této nové komunikace vznikla i první trať s otevřeným kolejovým svrškem, tedy první tramvajová trať železničního charakteru v Plzni. Zprovozněná v úseku Kalikova - Tylova byla v roce 1988. Žlábkové kolejnice byly uloženy na dřevěné pražce a podbity štěrkem. Na snímku vlevo je zachycena ještě stará trať na Přemyslově a Skvrňanské třídě v roce 1986. Na fotografii vpravo je již rozestavěná nová trať, ale provoz je ještě na staré. Obrázek vlevo z roku 1989 pochází z místa dnešní zastávky výstaviště. Zde je již provoz veden, oproti předchozímu snímku, po nové (současné) trati, ale vlevo od ní je ještě patrná trať původní. Na fotografii v pravo jsou vozidla vrchní stavby nezvykle na kolejích na otevřeném svršku. Od prosince 1988 se rekonstruoval úsek od pošty k výstavišti. Zde již jde trať místy ve své původní trase a tak ve směru do Skvrňan bylo nutné odklonit tramvaje jinudy. Vznikla tak kuriózní objížďka kolem parkoviště v Nejedlého sadech (dnes Pětatřicátníků). Spoje linky 2 tak ze Solní ulice odbočily vlevo (směrem na Bory) a po té na následující křižovatce u synagogy vpravo do Palackého ulice na kolejové provizorium (foto). To pak vedlo kolem parkoviště a po té se stáčelo zpět vlevo na Palackého náměstí na současnou trať k výstavišti. Celá přeložka Přemyslovou třídou, přes Palackého náměstí k hlavní poště byla dokončena 25. 2. 1989. Na jaře 1990 se rekonstruovala Pražská ulice. Většina kolejiště byla postavena technologií BKV panelů, pouze esíčko při příjezdu na náměstí bylo na pražcích a zadlážděno (zde se BKV panely objevily v roce 2001). Při rekonstrukci v roce 1990 byly tramvaje odkloněné od Zvonu po kolejovém provizoriu Dřevěnou ulicí a po panelech před kostelem sv. Bartoloměje do Solní ulice. Rekonstrukce byla ukončena v dubnu 1990 těsně před květnovými oslavami 45. výročí osvobození města americkou armádou.
Od července 1990 do června 1991 probíhaly rekonstrukce kolejiště v Prešovské ulici, v jižní části náměstí Republiky a ve Zbrojnické ulici. Nešlo jen o opravy kolejí, ale o celkové úpravy inženýrských sítí a následně povrchu ulic. Náhradní tramvajová trasa byla velmi zajímavá a v dnešních podmínkách už těžko realizovatelná. Z Klatovské třídy byla odbočka vpravo do Solní ulice a tudy tramvaje projížděly po kolejovém provizoriu položeném na chodníku proti zastávce. Po té přešla v krátký jednokolejný úsek vedoucí přibližně před radnici. Zde se trať opět odpojovala a obloukem vedla na kolejové provizorium do Dřevěné ulice. Z ní byla napojena na protisměrnou kolej (vyhybkou vedoucí do smyčky U Zvonu) a o kus dále téměř před kinem Hvězda byl přejezd na pravou kolej. Kuriózní bylo svezení linkou č. 1. Ta totiž neměla možnost od Bolevce přímého odbočení vlevo do Solní ulice a tak se to objíždělo vpravo na Palackého náměstí, kolem dispečinku k synagogoze, zde doleva přes sady Pětatřicátníků a vpravo do Solní ulice.
V dubnu 1992 probíhala obdobná rekonstrukce v Solní ulici. Tramvaje tak jezdily po kolejovém provizoriu
umístěném na levé straně od rekonstruované tratě. Jak je patrné z fotografie vpravo, na náměstí byla rovněž krátká
přeložka tratě, tentokrát vpravo. Na poslední sérii fotografií si můžeme připomenout jednu z posledních zásadních změn v trasování tramvajové trati v Plzni. Od počátku provozu tramvají až do roku 1992 byla tramvajová trať od mostu U Jána vedena více vlevo obloukem Nádražní třídou, kde byla zastávka poblíž křižovatky se Šumavskou ulicí.
Jak je patrné ze snímku vlevo, nejprve byla zastávka od křižovatky blíže k nádraží, později byla přeložena pod budovu "Hamburku", tedy ještě dál od nádraží, ale blíže k tehdejší konečné trolejbusů, která sem byla přeložena v roce 1977 po zrušení obratiště Městské Lázně. Tramvajová trať pokračovala až k nádražní zdi, podél ní esíčkem až pod viadukty a kolem nádraží dál na Slovany. Následující záběr ukazuje stavbu nové trati vedoucí přímým směrem, v dolní části místem, kde stávala Sirková ulice. Dnes se tak jmenuje silniční propojka, přes to že zde nestojí jediný dům s adresou Sirková. Pod novou křižovatkou Americká - Sirková - Šumavská, nedaleko od viaduktů hlavního nádraží byl vybudován halový podchod, který měl v případě potřeby sloužit i jako kryt. V dolní části stavby, v prostoru dnešní křižovatky U Prazdroje - Sirková, byla tramvajová trať dosud vedoucí do Nádražní ulice překládána postupně na různá provizória, než byla napojena definitivně do Sirkové ulice. Provoz Nádražní ulicí byl ukončen 27.11.1992 a po nové trati se tramvaje rozjely 30. 11. 1992. Zastávky s podchodem však byly otevřeny až minimálně o rok později. V této době tramvaje zastavovaly na provizorních zástávkách pod mostem nedaleko nádražní budovy. Zde jsou fotografie z roku 1992 a pro porovnání ze stejného místa v roce 2005. Dnes se již některá místa opět liší, díky stavbě hotelu.
Další stránky s historickými fotografiemi:
Fotografie poskytli: Jiří Hertl, archiv SPVD, Milan Lindner, Josef Kvasil, Michal Režný, Luděk Brejcha, Roman Janda a (DJ) Bobo Případné zajímavé doplňující informace či fotografie uvítám na E-mailu. © Jan Šlehofer a kolegové uvedení na fotografiích
|