Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, Tramvaje T2:
Nástupci vozů T1, v době svého vývoje označované jako "Národní tramvaje", se v Plzni objevily po roce 1960. Vozy T2 měly čísla 134 - 159. První čtyři vozy z roku 1960 byly ještě vybaveny tyčovými sběrači. Pouze vůz 137 měl současně i pantograf. Další vozy již přišly jen s pantografy, které později nahradily tyčové sběrače i u předchozích vozů. Druhá a největší dodávka vozů T2 č. 138-151 dodaná na podzim 1961 se lišila uzavřenými kabinami řidiče (jako u exportních vozů T2SU). Mohlo tak jít o zrušenou dodávku vozů původně pro SSSR. V červenci 1962 pak přišlo do Plzně posledních osm vozů T2 běžného provedení (152 - 159). Také díky dodávkám nových vozů T2 se Plzeň stala v roce 1963 prvním městem v ČSSR, kde skončil provoz dvounápravových tramvají.
Od léta 1962 jezdila v Plzni jedna spřažená souprava dvou vozů T2, v druhé polovině roku 1963 byly nasazovány dokonce dvě soupravy až do prosince 1963. Později již nikdy soupravy 2xT2 v Plzni nevyjely. Tramvaje jsou vybaveny elektrickou odporovou výzbrojí typu TR36. Největší nevýhodou oproti předchozímu typu T1 je jejich vysoká hmotnost. Na těchto dvou snímcích z roku 1987 jsou zachycena také typická dobová hesla na mostech u hlavního nádraží.
Na barevné fotografii vlevo jsou na konečné Skvrňany tramvaje T2 společně s tramvají T1, při ukončení provozu T1. Vpravo pak T2 č. 143 projíždí náměstím Republiky. Za povšimnutí zde stojí také asfalt a kvalita kolejiště.
Velmi zajímavý snímek vlevo ukazuje pohled z chebské trati na přední Skvrňany s vozem T2 v dnešní zastávce Malesická. Vpravo pak odpočívá ve Skvrňanech značně obouchaný vůz T2 č. 133 následován vozem č. 159 ve výrazně lepším stavu. Vlevo projíždí vůz T2 č. 159 ze Skvrňan po Přemyslově třídě, kde probíhá demolice domů z důvodu stavby silničního průtahu. Vpravo pak vůz č. 144 přijíždí Nádražní třídou k hlavnímu nádraží.
Plzeňské Té dvojky jezdily po celou dobu prakticky bez výraznějších rekonstrukcí, či modernizací a zejména v posledních létech provozu byly ve velmi zanedbaném technickém stavu.
V květnu 1987 zachytil na barevné snímky provoz tramvají T2 také švédský fotograf Anders Forsberg během své návštěvy Plzně. V posledních letech provozu přijížděl tramvaje T2 nafotit také Tomáš Palyza z Brna a od něj tak pochází mnoho barevných snímků na této stránce.
Ke konci svého provozu bývaly v provozu na lince č. 2 a své poslední kilometry pak dojezdily na lince č. 3 ze Skvrňan do Frunzeho ulice (dnes Mozartova), což byla od roku 1986 první otevřená část trati do Bolevce.
Tramvaje T2 zmizely z ulic z provozu celkem potichu v roce 1989 po dodávce vozů KT8D5. Dne 25. května 1989 byl náhle ukončen jejich provoz, když ještě v ranní špičce vozy jely na lince č. 3, odpoledne již na zásah magistrátu nevyjely a byly nahrazeny sólo vozy T3 (tak se praví v tiskovině ing. Breníka). Říká se, že některý z tehdejších radních zahlédl z okna radnice některý z rezavých oprýskaných vozů T2 na náměstí a byl zděšen jeho technickým stavem. Následně provoz vozů T2 zakázal. Dokonce se traduje, že vůz T2 , který byl určen jako historický, nebyl vystaven na náměstí Republiky při oslavách 90. let MHD právě proto, že by to mohlo být bráno jako provokoce, když krátce před tím byl provoz vozů T2 zakázán.
Z důvodu nedostatku místa ve vozovně, stávaly již vyřazené vozy T2 na "třetí" koleji na Slovanské aleji, kde čekaly na sešrotování. Bohužel se v Plzni žádný z těchto vozů nezachoval. I poslední, který měl být historickým vozem, byl pro nedostatek místa ve vozovně sešrotován dokonce až v roce 1995 (viz. dva barevné snímky v pravo nahoře). A jak vozy skončily?
Zachované T2 Začátkem druhého tisíciletí je v běžném provozu ještě jedna modernizovaná souprava vozů T2R v Liberci. Nejblíže Plzni je zachován historický vůz T2 v tramvajovém muzeu v Praze. Je však opatřen původním tyčovým sběračem, což znemožňuje běžné jízdy. Další historickou tramvaj T2 mají v Ostravě. Ta je však zachována v upravené podobě T2R, tedy ve stavu, jak zde jezdily tyto vozy v pozdějších letech. Nejvíce se tak plzeňským vozům T2, které neprošly téměř žádnými úpravami, podobá v té době asi historický bratislavský vůz č. 215, jehož snímky následují.
V lednu 2007 se podařilo do Plzně za symbolickou cenu odkoupit z Liberece vůz T2R a po postupných úpravách se stal nádherným historickým vozem. Více o něm najdete na zvláštní stránce: Historický vůz T2 č. 133
K odstavení posledních libereckých T2R z pravidelného provozu došlo po slavnostním rozloučení. To proběhlo za obrovské účasti veřejnosti a mnoha dopravních nadšenců 17. listopadu 2018. Ten den lemovaly hloučky fotografů trať z Liberce do Jablonce nad Nisou, kde byly vozy dopoledne ještě na pravidelné lince a odpoledne pak na zvláštních spojích.
Následně obě tramvaje zakoupil Dopravní podnik hl. m. Prahy. V roce 2019 prošly v Ostravě velmi pěknou renovací. Dnes jsou nasazovány také na pražské „retrolince“ 23 a samozřejmě je možné si je případně na zvláští jízdu objednat.
Zajímavé dobové video o začátku provozu vozů T2:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer, čerpáno také z materiálu J. Breníka, autoři fotografií uvedeni na fotografiích
|