Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Tramvaje T2:

T2 - nákres Jakub Klimeš

T2 č. 152 na náměstí Republiky 4. 4. 1987 
Foto: Michal Režný T2 na dnes již neexistující trati v Nádražní ulici v roce 1976   Foto: sbírka J. Hertl

Nástupci vozů T1, v době svého vývoje označované jako "Národní tramvaje", se v Plzni objevily po roce 1960. Vozy T2 měly čísla 134 - 159. První čtyři vozy z roku 1960 byly ještě vybaveny tyčovými sběrači. Pouze vůz 137 měl současně i pantograf. Další vozy již přišly jen s pantografy, které později nahradily tyčové sběrače i u předchozích vozů. Druhá a největší dodávka vozů T2 č. 138-151 T2 č. 150 v dílnách v Cukrovarské ulici 12. 10. 1980 
Foto: Michal Režný T2 č. 148 na konečné Bory 12. 10. 1980 
Foto: Michal Režný dodaná na podzim 1961 se lišila uzavřenými kabinami řidiče (jako u exportních vozů T2SU). Mohlo tak jít o zrušenou dodávku vozů původně pro SSSR. V červenci 1962 pak přišlo do Plzně posledních osm vozů T2 běžného provedení (152 - 159). Také díky dodávkám nových vozů T2 se Plzeň stala v roce 1963 prvním městem v ČSSR, kde skončil provoz dvounápravových tramvají.

T2 č. 159 na náměstí Republiky v roce 1981
Foto: Lothar Hülsmann T2 č. 147 na Mikálášské třídě v roce 1981
Foto: Lothar Hülsmann T2 č. 143 na Mikulášské třídě v roce 1981
Foto: Lothar Hülsmann T2 č. 140 na náměstí Republiky v roce 1981
Foto: Lothar Hülsmann

Od léta 1962 jezdila v Plzni jedna spřažená souprava dvou vozů T2, v druhé polovině roku 1963 byly nasazovány dokonce dvě soupravy až do prosince 1963. Později již nikdy soupravy 2xT2 v Plzni nevyjely.

Vůz T2 č. 153 u nádraží s pěkným dobovým nápisem na mostě 4. 4. 1987, 
foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 153 u nádraží s pěkným dobovým nápisem na mostě 4. 4. 1987, 
foto: Tomáš Palyza Tramvaje jsou vybaveny elektrickou odporovou výzbrojí typu TR36. Největší nevýhodou oproti předchozímu typu T1 je jejich vysoká hmotnost. Na těchto dvou snímcích z roku 1987 jsou zachycena také typická dobová hesla na mostech u hlavního nádraží.

Vůz T2 č. 144 na Sladkovského třídě 4. 4. 1987
Foto: J. Hertl T2 č. 153 v Nádražní ulici 4. 4. 1987
Foto: J. Hertl Vůz T2 č. 153 v Pražské ulici 4. 4. 1987
 Foto: J. Hertl Vůz T2 č. 139 na náměstí J. Krautwurma 3. 2. 1989
 Foto: T. Palyza

Mezi vozy T2 stojí vůz T1 při své poslední jízdě 4. 4. 1987  Foto: J. Hertl T2 č. 143 na náměstí Republiky
Foto: J. Kvasil (v letech 1984-86) Na barevné fotografii vlevo jsou na konečné Skvrňany tramvaje T2 společně s tramvají T1, při ukončení provozu T1. Vpravo pak T2 č. 143 projíždí náměstím Republiky. Za povšimnutí zde stojí také asfalt a kvalita kolejiště.

Vůz T2 z mostu chebské trati v dnešní zastávce Malesická a zajímavý pohled na přední Skvrňany 2. 5. 1986 
Foto: J. Hertl, archiv Jiřího Hertla (SPVD) Vozy T2 č. 133 a 159 na konečné Skvrňany 2. 5. 1986 Foto: J. Hertl, archiv Jiřího Hertla (SPVD) Velmi zajímavý snímek vlevo ukazuje pohled z chebské trati na přední Skvrňany s vozem T2 v dnešní zastávce Malesická. Vpravo pak odpočívá ve Skvrňanech značně obouchaný vůz T2 č. 133 následován vozem č. 159 ve výrazně lepším stavu.

Vůz T2 č. 159 na staré Přemyslově třídě, kde probíhají demolice domů z důvodu přípravy stavby silničního průtahu 2. 5. 1986 Foto: J. Hertl, archiv Jiřího Hertla (SPVD) Vůz č. 144 přijíždí k nádraží v letech 1984-86, foto: J. Kvasil Vlevo projíždí vůz T2 č. 159 ze Skvrňan po Přemyslově třídě, kde probíhá demolice domů z důvodu stavby silničního průtahu. Vpravo pak vůz č. 144 přijíždí Nádražní třídou k hlavnímu nádraží.

Vůz T2 U Jána koncem osmdesátých let.
Foto: Ondřej Brouzda Vůz T2 U Jána koncem osmdesátých let,
Foto: Ondřej Brouzda Vůz T2 nasazený na lince č. 3 míří koncem osmdesátých let do Skvrňan. Má omylem stranově opačně ceduli s linkou 3.
Foto: Ondřej Brouzda Vůz T2 nasazený na lince č. 3 se blíží k zastávce Křimická v koncem osmdesátých let.
Foto: Ondřej Brouzda

Vůz T2 č. 152 na křižovatce Nádaržní a Moskevské třídy 12. 11. 1985
 Foto: L. Podivín T2 U Zvonu v roce 1980 
Foto: sbírka J. Hertl Plzeňské Té dvojky jezdily po celou dobu prakticky bez výraznějších rekonstrukcí, či modernizací a zejména v posledních létech provozu byly ve velmi zanedbaném technickém stavu.

Vůz T2 č. 138 v Nejedlého sadech (dnes Pětatřicátníků), v květnu 1987, foto: Anders Forsberg Vůz T2 č. 141 na Světovaru v květnu 1987, foto: Anders Forsberg Vůz T2 č. 139 na Koterovské třídě v květnu 1987, foto: Anders Forsberg V květnu 1987 zachytil na barevné snímky provoz tramvají T2 také švédský fotograf Anders Forsberg během své návštěvy Plzně.

V posledních letech provozu přijížděl tramvaje T2 nafotit také Tomáš Palyza z Brna a od něj tak pochází mnoho barevných snímků na této stránce.

Vůz T2 č. 148 odbočuje do Sladkovského ulice 27. 10. 1988, foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 155 na Mikulášském náměstí 27. 10. 1988, foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 138 ve Skvrňanech 20. 6. 1987, 
foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 139 na Světovaru 20. 6. 1987, 
foto: Tomáš Palyza
Vůz T2 č. 153 v Pražské ulici 23. 12. 1988, 
foto: Tomáš Palyza T2 č. 142 ve vozovně Slovany 27. 10. 1988, 
foto: Tomáš Palyza Interiér vozu T2 č. 142 - 27. 10. 1988, 
foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 155 na mostě U Jána 27. 10. 1988, 
foto: Tomáš Palyza

Vůz T2 nasazený na lince č. 3 se blíží k zastávce Křimická v koncem osmdesátých let.
Foto: Ondřej Brouzda Vůz T2 č. 146 v zastávce U Gery krátce po otevření nové trati v roce 1986, foto: sbírka IGBT Ke konci svého provozu bývaly v provozu na lince č. 2 a své poslední kilometry pak dojezdily na lince č. 3 ze Skvrňan do Frunzeho ulice (dnes Mozartova), což byla od roku 1986 první otevřená část trati do Bolevce.

Vůz T2 č. 148 v zastávce Výstaviště 27. 10. 1988, 
foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 148 na náměstí Republiky 27. 10. 1988, 
foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 155 ve Skvrňanech 23. 12. 1988, 
foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 155 v zastávce Výstaviště 23. 12. 1988, 
foto: Tomáš Palyza

Vůz T2 č. 139 před odjezdem z Frunzeho 3. 2. 1989
 Foto: T. Palyza Vůz T2 č. 139 vyjíždí z konečného Frunzeho 3. 2. 1989, foto: Tomáš Palyza Tramvaje T2 zmizely z ulic z provozu celkem potichu v roce 1989 po dodávce vozů KT8D5. Dne 25. května 1989 byl náhle ukončen jejich provoz, když ještě v ranní špičce vozy jely na lince č. 3, odpoledne již na zásah magistrátu nevyjely a byly nahrazeny sólo vozy T3 Vůz T2 č. 139 odbočuje ze Sladkovského na Koterovskou třídu 27. 10. 1988
 Foto: T. Palyza Vůz T2 č. 153 na konečné Frunzeho 20. 6. 1987
 Foto: T. Palyza (tak se praví v tiskovině ing. Breníka). Říká se, že některý z tehdejších radních zahlédl z okna radnice některý z rezavých oprýskaných vozů T2 na náměstí a byl zděšen jeho technickým stavem. Následně provoz vozů T2 zakázal. Dokonce se traduje, že vůz T2 , který byl určen jako historický, Vůz T2 č. 155 u Lékařské fakulty 27. 10. 1988, foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 153 vyjíždí z konečné Frunzehoa (dnes Mozartova) 27. 10. 1988, foto: Tomáš Palyza nebyl vystaven na náměstí Republiky při oslavách 90. let MHD právě proto, že by to mohlo být bráno jako provokoce, když krátce před tím byl provoz vozů T2 zakázán.

Vůz T2 č. 142 odstavený na Slovanské Aleji 6. 9. 1989
 Foto: J. Hertl Historický Vůz T2 č. 139 ve vozovně Slovany ve společnosti vozu KT8D5 č. 290 21. 7. 1993
Foto: M. Režný Plánovaný historický Vůz T2 č. 139 ve vozovně Slovany 
27. 8. 1993 Foto: M. Babický - Citytrans Interiér plánovaného historického Vůz T2 č. 139 ve vozovně Slovany 
27. 8. 1993 Foto: M. Babický - Citytrans

Z důvodu nedostatku místa ve vozovně, stávaly již vyřazené vozy T2 na "třetí" koleji na Slovanské aleji, kde čekaly na sešrotování. Bohužel se v Plzni žádný z těchto vozů nezachoval. I poslední, který měl být historickým vozem, byl pro nedostatek místa ve vozovně sešrotován dokonce až v roce 1995 (viz. dva barevné snímky v pravo nahoře).

A jak vozy skončily?

Vůz T2 č. 146 ve vozovně Slovany 27. 10. 1988
Foto: Tomáš Palyza Pozůstatky vozů T2 č. 141, 143 a 147 ve vozovně Slovany 27. 10. 1988
Foto: Tomáš Palyza Pozůstatky vozu T2 č. 147 ve vozovně Slovany 27. 10. 1988
Foto: Tomáš Palyza Vůz T2 č. 158 ve vozovně Slovany v červnu 1989
Foto: Radovan Šaur, sbírka: Tomáš Palyza


Zachované T2

Liberecký vůz T2R č. 26 při manipulační jízdě na nedávno rekonstruovaném úseku ve Vratislavicích - 9. 9. 2006 Začátkem druhého tisíciletí je v běžném provozu ještě jedna modernizovaná souprava vozů T2R v Liberci. Nejblíže Plzni je zachován historický vůz T2 v tramvajovém muzeu v Praze. Je však opatřen původním tyčovým sběračem, což znemožňuje běžné jízdy. Další historickou tramvaj T2 mají v Ostravě. Ta je však zachována v upravené podobě T2R, tedy ve stavu, jak zde jezdily tyto vozy v pozdějších letech. Nejvíce se tak plzeňským vozům T2, které neprošly téměř žádnými úpravami, podobá v té době asi historický bratislavský vůz č. 215, jehož snímky následují.

Bratislavský historický vůz T2 č. 215 - 1. 9. 2006 Bratislavský historický vůz T2 před Národním divadlem 1. 9. 2006 Bratislavský historický vůz T2 pod Hradem 1. 9. 2006 Hlavná stanica 1. 9. 2006

Vůz T2 č. 133 na Klatovské třídě při jízdách pro veřejnost při květnových oslavách 7. 5. 2011 V lednu 2007 se podařilo do Plzně za symbolickou cenu odkoupit z Liberece vůz T2R a po postupných úpravách se stal nádherným historickým vozem. Více o něm najdete na zvláštní stránce: Historický vůz T2 č. 133

 

Liberecké vozy T2R dopoledene ještě na pravidelné lince 17. 11. 2018 K odstavení posledních libereckých T2R z pravidelného provozu došlo po slavnostním rozloučení. To proběhlo za obrovské účasti veřejnosti a mnoha dopravních nadšenců 17. listopadu 2018. Ten den lemovaly hloučky fotografů trať z Liberce do Jablonce nad Nisou, kde byly vozy dopoledne ještě na pravidelné lince a odpoledne pak na zvláštních spojích.

Liberecké vozy T2R při slavnostním ukončení provozu T2R v Liberci 17. 11. 2018 Liberecké vozy T2R při slavnostním ukončení provozu T2R v Liberci 17. 11. 2018 Liberecké vozy T2R při slavnostním ukončení provozu T2R v Liberci 17. 11. 2018 Liberecké vozy T2R při slavnostním ukončení provozu T2R v Liberci 17. 11. 2018

Pražský vůz T2R na Palackého náměstí 19. 6. 2021 Interiér pražského vozu T2R 19. 6. 2021 Následně obě tramvaje zakoupil Dopravní podnik hl. m. Prahy. V roce 2019 prošly v Ostravě velmi pěknou renovací. Dnes jsou nasazovány také na pražské „retrolince“ 23 a samozřejmě je možné si je případně na zvláští jízdu objednat.

 


Zajímavé dobové video o začátku provozu vozů T2:

 

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer, čerpáno také z materiálu J. Breníka, autoři fotografií uvedeni na fotografiích
(T. Palyza, L. Hülsmann, M. Režný, J. Hertl, J. Kvasil, L. Podivín, R. Šaur, O. Bouda, M. Babický, A. Forsberg )

NAVRCHOLU.cz