Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje

Po mnoha letech od doby, kdy se první tlačítka na plzeňských tramvajích objevila, byl spuštěn systém poptávkového otevírání dveří u všech vozů MHD v Plzni. Spuštění předcházela informační kampaň, včetně upozorňujícího hlášení ve vozech. V ní jsem se setkali s pro cestující pochopitelnějším označením "samoobslužné otevírání dveří". Dveře si tak cestující v Plzni otevírají od soboty 17. 11. 2007.

Samolepka umístěná u tlačítek na boku vozů

Co je to a k čemu je to dobré?

První tlačítka se již objevila na prvním modernizovaném voze T3M v roce 1995. Jednalo se o větší tlačítka v krabičkách umístěných na madle. Ta se svého používání nikdy nedočkala, neboť dříve byla nahrazena standartními tlačítky EAO. Postupně se tlačítka objevovala při dalších modernizacích vozů a na nových již jsou samozřejmě z výroby. Poslední vozy byly doplněny tlačítky při instalaci informačního systému v roce 2006. K zahájení používání však došlo až na podzim 2007.

Systém funguje tak, že řidič v zastávce po zastavení vozu dveře neotevírá, ale pouze uvolňuje. Cestující si tak otevírají za pomocí tlačítek jen konkrétní dveře pokud nastupují či vystupují. To lze stisknutím tlačítka u dveří předvolit již kdykoliv před stanicí. Tlačítko se po stisknutí rozsvítí a dveře se pak otevřou až ve stanici po zastavení a uvolnění řidičem.

Tlačítko poptávkového otevírání dveří ve voze T3M Zdá se že je to práce pro cestující navíc, ale význam toto má zvláště v zimním období a zvláště pak ve večerních hodinách, kdy na mnohých stanicích nevystupuje ani nenastupuje nikdo, nebo velmi málo lidí. Proč tedy vůbec otevírat všechny dveře a větrat tím tak celý vůz? Proč např. otevírat dveře v celé tramvajové soupravě kvůli jednomu člověku, který si může otevřít jen jedny dveře? Další nezanedbatelná výhoda při používání poptávkového otevírání dveří cestujícími je menší opotřebení dveřních mechanizmů, když nebudou tak často namáhány (když se nebudou otevírat každé dveře tak často).

Vnější tlačítko poptávkového otevírání dveří na tramvaji

Nyní, když si plzeňáci zvykli na tlačítka, nebudou si pak např. v Praze, Ostravě, ale i v Liberci připadat jako venkovani až přijede tramvaj, a dveře se neotevřou ...

Rada na závěr:
Snažte se naučit využívat předvolbu, tedy mačkat tlačítka raději dříve již před zastávkou, než až když se Vám neotevírají dveře.


A jak to vypadalo první den kdy si otevírali dveře cestující? Většina cestujících, když zůstala stát před zavřenými dveřmi, si rychle uvědomila, že mají stisknout tlačítko, jen se hned neuvědomili, že je již systém v provozu. Samozřejmě se našlo pár lidí, kteří se po neotevření nejbližších dveří vydali k jiným otevřeným. Po nástupu do vozidla pak již cestou většinou pochopil každý. U tramvají je to o to jednodušší, že jsou na madlech pouze tlačítka na otevírání dveří a to v jednotném provedení, narozdíl od autobusů a trolejbusů, kde jsou i tlačítka STOP pro zastávky na znamení.

Na následujícím videu je pár záběrů z prvního dne, kde jsou ještě někteří cestující trochu zmatení.

 

Další stránky:
Vozovna Slovany
Dílny DP v Cukrovarské ulici
Montážní jáma v Bolevci
Konstrukce tramvajových tratí
Napájení tramvají
Elektrické ovládání vyhybek
Akustický informační systém pro nevidomé
Dynamický dispečink
Inteligentní zastávky

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz