Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje

Transformátorovna měnírny Lochotín Rekonstrukce měnírny Bolevec 11. 1. 2009 Ač si to běžní cestující neuvědomují, k napájení tramvají a trolejbusů jsou zapotřebí poměrně složitá napájecí zařízení. Plzeňské tramvaje a trolejbusy jsou napájené stejnosměrným napětím 600 voltů. Novější dopravní systémy používají 750 voltů Pohled do měnírny ve vozovně Slovany (např. české Budějovice). V Plzni jsou při rekonstrukcích zařízení již tyto dimenzována i pro 750 voltů, neboť je pravděpodobné, že se v budoucnosti na toto napětí přejde. Čím je totiž v síti vyšší napětí, tím jsou nižší ztráty ve vedení. Plzeňský dopravní podnik má vybudovanou napájecí síť z osmi měnírnami (Hydro, Letná, Lochotín,Slovany, Zátiší, Bolevec, Bory, Karlov). Centrální energetický dispečink dopravního podniku Zařízení měnírny Hydro - 20. 11. 2003 Ty jsou napojené na moderní centrální energetický dispečink v hlavní měnírně Hydro, odkud je možné pomocí dálkového ovládání měníren operativně řešit případné problémy. Do měníren přichází napětí 22kV a z nich pak odchází napájecími kabely do trolejí napětí 600V stejnosměrných. V případě tramvajové dráhy je v troleji plusový pól a v kolejích je pól mínusový. Není tomu však ve všeh městech (např. Ostrava má polaritu obráceně).

Úsekový dělič či tzv. sekce Síť trolejového vedení je rozdělana na úseky úsekovými děliči. V tramvajácké hantýrce se úsekovému děliči říká sekce. Při průjezdu přes dělič jede okamžik sběrač po izolovaném úseku bez napětí a při průjezdu přes něj se tedy nesmí jet se zadanou jízdou, aby nedošlo k vytažení oblouku. Při vytažení oblouku dochází k opalování děliče i lišty sběrače. Rovněž to úplně nesvědčí elektrovýzbroji a také cestující při jízdě díky krátkému výpadku napětí pocítí nepříjemné cukání. Většina úsekových děličů je možné přemostit (viz foto) a zajistit v případě potřeby napájení ze sousedního úseku, např. v případě poškozeného napájecího kabelu.

Pracovníci horního vedení s vozidlem Nissan s kolejovým adaptérem na Košutce 29. 4. 2003 Pracovníci horního vedení při montáží tramvajové křížení při napojování trolejbusových trolejí do Šumavské ulice  14. 9. 2002 O trolejové vedení je také potřeba se podobně, jako o kolejiště, starat. Nejen při nehodách se strženou trolejí, ale i při údržbě či rekonstrukcích vedení se můžeme setkat s pracovníky horního vedení. Jejich některá vozidla se zvedací plošinou jsou vybavena i kolejovými adaptéry a mohou se tak pohybovat i po tramvajových kolejích na otevřeném svršku.

Pět vozidel horního vedení při rekonstrukci trolejového vedení V Heyrovského ulici 29. 6. 2002 Ve skvrňanech v ulici Terezie Brzkové 12. 7. 2008 Dopravní podnik vlastní šest vozidel s plošinou různých typů a různého stáří (Liaz, Renault, Nissan). Na fotografii vpravo jich lze napočítat pět najednou (šestý stál nedaleko, avšak všech šest vozidel se mi najednou v akci vyfotit nepodařilo). Další fotografie vozidel horního vedení při práci jsou zde:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,

Další stránky:
Vozovna Slovany
Dílny DP v Cukrovarské ulici
Montážní jáma v Bolevci
Konstrukce tramvajových tratí
Způsoby ovládání elektricky stavěných výhybek
Jízdenkové automaty
Akustický informační systém pro nevidomé
Poptávkové otevírání dveří
Dynamický dispečink
Inteligentní zastávky

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz