Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Tramvaj 10T0 pro Portland (USA)
"Portlandská Astra"

Škoda Dopravní Technika odeslala v úterý 20. února 2001 krátce po sedmnácté hodině první z pěti nízkopodlažních tramvají Astra (10T0), určených pro společnost Portland Streetcar Inc. v americkém městě Portland, ve státě Oregon. Zbylé čtyři byly od výrobce vyexpedovány v dubnu. Tramvaj nejprve putovala na kamionu z Plzně po dálnici D5 směrem na Rozvadov, po té dál až do belgických Antverp a odtud pak přes vody oceánu do Portlandu. Tato první tramvaj byla v zelenomodrém provedení (jedno čelo a jeden bok zelený a druhé čelo a druhý bok modrý). Fotografie z odjezdu z Plzně, si můžete prohlédnout zde.



Zajímavostí nejen pro plzeňáky je to, že třetí z těchto tramvají byla 26. 2. 2001 dopravena do plzeňské vozovny Slovany a následující měsíc probíhalo její testování na síti PMDP. Ten přidělil vozu č. 111.

Za následující fotografie z převozu vozu 10T0 do plzeňské vozovny Slovany vděčíme zejména Martinu Jandovi, který je pořídil následujíce na svém bicyklu tento kolos. Některé fotografie poskytl také -TM-.




Od nízkopodlažních tramvají Astra LTM 10.08, které jezdí v Plzni v běžném provozu, se vozy 10T0 pro Portland liší tím, že jsou obousměrné tj. mají řídící stanoviště na obou koncích. Na trati, na které budou v Portlandu jezdit, není na jedné z konečných možnost otočení vozu, proto ona obousměrnost.
V krajních článcích jsou jednokřídlé dveře vpravo ve směru jízdy a v prostředním článku jsou dvoje dvoukřídlé dveře po obou stranách. Oproti tramvajím LTM 10.08 jsou tyto vozy tato také o něco širší a vyšší. Trakční výzbroj je konstruována pro napětí 750V. Maximální rychlost je 70km/h, ale v případě vozů pro Portland, je z důvodu zadání zakázníka softwarově omezena na 48 km/hod. Dle zvyklosti v USA však ukazuje tachometr rychlost v mílích.
Zcela nově je řešena ve srovnání s českými Astrami mechanická brzda. Jde o tzv. elektrohydraulickou třecí brzdu. Na součinost mezi ní a elektrodynamickou brzdou jsou kladeny velké nároky, neboť trať v Portlandu vede místy ve sklonu až 86 promile. Standardem americké výbavy je také klimatizace a to nejen v kabině pro řidiče, ale i v salonu pro cestující. Interiér se velmi podobá Astrám LTM 10.08, které jezdí v Plzni. Vyjímkou jsou snad jen nerezová madla a jiné sedačky, které jsou v prostředním článku i jinak uspořádany. Je zde více místa pro kočárek, případně invalidní vozík.

Poprvé byla 10T0 na plzeňských tratích údajně spatřena v noci z 1. na 2. března 2001. Na svojí první denní jízdu pak vyjela v sobotu dopoledne 3. 3. 2001, když před tím nejprve stála delší dobu před vozovnou na Slovanské aleji. Jak je vidět na horních fotografiích z té doby, zrovna sněžilo.




Portlandská Astra zkoušená v Plzni se svým nátěrem lišila od nátěru již odeslaného vozu (viz výše). Jedno čelo a přilehlý levý bok ve směru jízdy, je natřen zelenou barvou a opačné čelo s příslušným bokem červenou. Tento kuriozní design však uvedl v omyl mnohé obyvatele Plzně, kteří se domnívali, že jde o dva odlišné vozy. Nezvyklá tramvaj však přiváděla obyvatelstvo nejen v omyl, ale i v úžas. Kromě typického elektrického zvonku, je totiž vybavena i klaxonem. Málokdo hned pochopil, že to co na něj na křižovatce troubilo, byla tramvaj.



Zde se trochu podíváme dovnitř vozu. Na levé fotografii je stanoviště řidiče. Na jeho pravé straně pultu je dokonce dočasně umístěn přepínač na ovládání plzeňských radiových vyhybek. Na fotografii vpravo je interiér vozu. Na podlaze je naskládána zátěž a na stolech přístroje k měření.

Naposledy byla portlandská Astra v plzeňském provozu v pondělí 26. 3. 2001 odpoledne, odkud pochází tyto dvě fotografie a následující den, tedy 27. 3. 2001 byla převezena zpět k výrobci.

Objednávka na pět tramvají pro Portland byla podepsána v roce 1999. Současně byl potvrzen předběžný zájem o dalších 21 vozů, přičemž dva z nich budou pravděpodobně nakoupeny v nejbližší době. Zde je několik snímků vozů, ze zkušebního provozu na rovněž nové trati v Portlandu. Jak je vidět, tyto velmi pěkné moderní vozy do Portlandu dobře zapadnou. Slavnostní zahájení provozu proběhlo v sobotu 21. července a tak v současné době po městě Portland už jezdí české tramvaje.

Foto: ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA s. r. o. Foto: ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA s. r. o. Foto: ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA s. r. o. Foto: ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA s. r. o.

V únoru 2001 byla ve Škodovce zahájena výroba tří vozů typu 10T1, které budou expedovány v prosinci do města Tacoma ve státě Washington. Zajímavé je, že z důvodu propagace MHD, zde budou vozit cestující zdarma.

Zde je pohlednice z města Portland.

Photo by Steve Morgan

Na stránkách společnosti Streetcar, která provozuje Astry 10T0 na své nové trati, byly i fotografie z výroby Aster pro Portland a popis celého projektu nové trati, kde budou tyto Astry jezdit. Nyní slouží spíše potřebám cestujících.

Pěkný popis a fotografie z Portlandu jsou zde: http://spz.logout.cz/mhd/portland.html.

Mnoho fotografií z Portlandu najdete také zde: http://www.oldtrails.com/LightRail/PortlandStreetcar/raillpost.htm.

Podobné vozy byly prodány tako do města Tacoma: http://www.oldtrails.com/LightRail/Tacoma/railltact.htm.

Další informace lze také nalézt na stránkách výrobce , kterým je ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA.

Další podobné stránky:
LTM 10.08 - Astra
Vektra - zkušební prototyp
O nízkopodlažních vozech tak trochu jinak

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer, Míra Klas

NAVRCHOLU.cz