Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje Plzeňské tramvaje

Soupravy ve spojení PX

Spojení tramvají označované jako PX je spojení dvou tramvají zády k sobě. Nejjednodušší vysvětlení označení PX je "Prdelí Xobě". Takové spojení vozů bylo používáno v době, kdy ještě v Plzni nebyly pro výlukový provoz k dispozici obousměrné tramvaje, nebo jich byl nedostatek. Na čela vozů byla provizorně namontována koncová světla fungující v době, kdy je toto čelo na konci soupravy. V Plzni takové soupravy byly do pravidelného provozu nasazeny třikrát.


2 x T3 PX č. 187+188 přijíždí na Světovar v srpnu 1986 
Foto: R. Janda 2 x T3 PX č. 187+188 v přestupní zastávce Světovar v květnu 1986 
Foto: R. Janda První nasazení souprav PX v Plzni bylo již v osmdesátých letech. Konkrétně od května do srpna roku 1986, kdy probíhala rekonstrukce tramvajové trati na Koterovské třídě v úseku Sladkovského - nám. J. Krautwurma (dnes gen. Píky).

Cedule z linky X v trase Světovar - nám. Krautwurma, kde v roce 1986 při rekonstrukci trati na Koterovské třídě pendlovala souprava T3-PX 2 x T3 PX č. 187+188 na Světovaru v srpnu 1986
Foto: R. Janda Linka číslo dvě jezdila během výluky Slovanskou třídou na Slovany a odtud dál po manipulační trati kolem vozovny na Světovar. V úseku Světovar - náměstí J. Krautwurma byla po jedné koleji zavedena náhradní tramvajová kyvadlová doprava jednou soupravou 2xT3 PX (v té době ještě v Plzni nebyly obousměrné vozy KT8D5).

2 x T3 PX č. 187+188 na náměstí J. Krautwurma v červnu 1986
Foto: J. Hertl 2 x T3 PX č. 187+188 na náměstí J. Krautwurma v srpnu 1986
Foto: R. Janda Díky výstupu z vozů na obě strany, musely být upraveny zastávky, v podobě panelových nástupišť. Cestující tak mohli být přepravováni i v zadním opačně otočeném voze. Pro provoz na této lince "X" byly upraveny dvě soupravy a to 185+186 a 187+188 (na fotografii), při čemž vždy byla jedna záložní. Vždy jen jedna nasazené souprava tak pendlovala obousměrně jen po jedné koleji sem a tam.


Souprava T3P (PX) 276+277 odjíždí přes kaliforňan ze zastávky U hlavní pošty 5. 5. 2003 Souprava T3P PX 217+218 přijíždí do Bolevce 23. 5. 2003 Po druhé byly soupravy ve spojení PX použité při jedné z etap rekonstrukce sadů Pětatřicátníků v roce 2003. Při této etapě (od 5. 5. 2003 do 24. 5. 2003) byly linky na severní předměstí odříznuté od ostatního tramvajového provozu a ukončeny povrchovou úvraťovou výhybkou v zastávce U Hlavní pošty, Souprava T3P PX 262+263 na lince č. 1 v zastávce Studentská 8. 5. 2003 Fronta tramvají (plných cestujících) čekající na uvolnění zastávky U Hlavní pošty předchozí soupravou 6. 5. 2003 nacházející se u mostu Generála Pattona. Na této části linky č. 4 na Košutku byly nasazeny obousměrné vozy KT8D5. Avšak pro linku č. 1 do Bolevece jich již nebylo dostatek a tak současně s nimi zde byly nasazeny soupravy T3R.P ve spojení PX.

Souprava PX v provizorní zastávce U Hlavní pošty 24. 5. 2003 Cestující však mohli být přepravováni vždy jen v předním voze soupravy. Pro tento provoz bylo upraveno pět souprav: 217+218, 264+249, 208+245, 262+263, 276+277. Nasazovány byly zpravidla čtyři a pátá stávala jako záloha v obratišti Mozartova.

 276+277 PX v zastávce Plaská 8. 5. 2003 Souprava 245+208PX v zastávce Majakovského 8. 5. 2003 Souprava T3P PX 262+263 přijíždí ke Geře 23. 5. 2003 Souprava 245+208PX na Karlovarské třídě 24. 5. 2003 Souprava 217+218 U Gery 8. 5. 2003 Souprava 217+218 v Bolevci 8. 5. 2003 Souprava 217+218 na Karlovarské třídě 8. 5. 2003 Souprava 208+245 u zastávky Mozartova 23. 5. 2003


Po třetí se občas soupravy PX objevovaly jako záložní při nedostatku obousměrných vozů KT8D5 při výluce v době rekonstrukce oblouků do obratiště Košutka, o letních prázdninách v roce 2004. Tehdy byla instalována úvraťová výhybka u Plzeňky a na lince č. 4 byly nasazovány v celé trase obousměrné vozy KT8D5. Jako záložní byly připravené dvě soupravy vozů T3R.P PX a občas i do provozu zasáhly v době aktuálního nedostaku vozů KT8D5. Také zde mohli cestující využít pouze první vůz v soupravě, což na lince č. 4 nebylo právě ideální. Nasazení však bylo jen v nouzi nejvyšší.

Souprava T3P PX (217+218) u zastávky Plzeňka 11. 8. 2004 Souprava T3P PX (217+218) u zastávky Plzeňka 11. 8. 2004 Souprava T3P PX (217+218) v sadech Pětatřicátníků 5. 8. 2004 Souprava T3P PX (217+218) na konečné Bory s vtrhaným vnitřním obloukem 11. 8. 2004


Objednaná jízda

Souprava T3P (PX) 260+265 ve vozovně 27. 6. 2024 V neděli 25. 8. 2024 v odpoledních hodinách se po Plzni pohybovala na objednané jízdě souprava T3R.P 260+265 ve spojení PX. V Plzni se totiž blíží konec provozu vozů T3R.P a provoz takto spojených souprav by i tak byl dnes velmi nepravděpodobný. V Plzni již máme velké množství Souprava T3P (PX) 260+265 ve vozovně 27. 6. 2024 obousměrných vozů (KT8D5-RN2P, Vario LF 2/2 IN a 40T) a tak tyto netradiční soupravy s omezenou kapacitou, již nejsou potřeba. Vozy T3R.P skončí v pravidelném provozu nejpozději během roku 2025 a proto si jeden dopravní nadšenec u příležitosti úspěšného završení vysokoškolského studia udělal radost a soupravu vozů T3R.P ve spojení PX objednal pro sebe a své přátele.

Termín fotojízdy byl dlouho předem naplánován a tak proběhla i ačkoliv počasí nebylo v ten den úplně ideální. I tak samozřejmě vzniklo mnoho zajímavých fotografií. Někteří lidé se za soupravou otáčeli a mohli se dost divit, co to jede, ale zase mnohým to bylo jedno a nic divného ani nepostřehli.

Souprava T3P PX (260+265) při objednané jízdě 25. 8. 2024 Souprava T3P PX (260+265) při objednané jízdě 25. 8. 2024 Souprava T3P PX (260+265) při objednané jízdě 25. 8. 2024 Souprava T3P PX (260+265) při objednané jízdě 25. 8. 2024
Souprava T3P PX (260+265) při objednané jízdě 25. 8. 2024 Souprava T3P PX (260+265) při objednané jízdě 25. 8. 2024 Souprava T3P PX (260+265) při objednané jízdě 25. 8. 2024 Souprava T3P PX (260+265) při objednané jízdě 25. 8. 2024

Společné foto v Bolevci 25. 8. 2024 Vzhledem k tomu, že pozváni byli účastníci s kladným vztahem k tramvajové dopravě, panovala během jízdy dobrá nálada a samozřejmě se vybralo i nějaké dobrovolné jízdné jako příspěvek na jízdu oslavenci.

I touto cestou přejeme "Ing. Jaklimu" hodně štěstí v další životní etapě.

Další podobné stránky:
Odvoz T3R.P na Ukrajinu
Fotojízda s Astrou 307 (2020)
Objednaná jízda s vozem T3 č. 192 (2012)
Narozeninová jízda s T1 (2008)
Akce pro čtenáře časopisu Městská doprava

  

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz