Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Soupravy ve spojení PX
Spojení tramvají označované jako PX je spojení dvou tramvají zády k sobě. Nejjednodušší vysvětlení označení PX je "Prdelí Xobě". Takové spojení vozů bylo používáno v době, kdy ještě v Plzni nebyly pro výlukový provoz k dispozici obousměrné tramvaje, nebo jich byl nedostatek. Na čela vozů byla provizorně namontována koncová světla fungující v době, kdy je toto čelo na konci soupravy. V Plzni takové soupravy byly do pravidelného provozu nasazeny třikrát.
První nasazení souprav PX v Plzni bylo již v osmdesátých letech. Konkrétně od května do srpna roku 1986, kdy probíhala rekonstrukce tramvajové trati na Koterovské třídě v úseku Sladkovského - nám. J. Krautwurma (dnes gen. Píky).
Linka číslo dvě jezdila během výluky Slovanskou třídou na Slovany a odtud dál po manipulační trati kolem vozovny na Světovar.
V úseku Světovar - náměstí J. Krautwurma byla po jedné koleji zavedena náhradní tramvajová kyvadlová doprava jednou soupravou 2xT3 PX (v té době ještě v Plzni nebyly obousměrné vozy KT8D5).
Díky výstupu z vozů na obě strany, musely být upraveny zastávky, v podobě panelových nástupišť. Cestující tak mohli být přepravováni i v zadním opačně otočeném voze. Pro provoz na této lince "X" byly upraveny dvě soupravy a to 185+186 a 187+188 (na fotografii), při čemž vždy byla jedna záložní. Vždy jen jedna nasazené souprava tak pendlovala obousměrně jen po jedné koleji sem a tam.
Po druhé byly soupravy ve spojení PX použité při jedné z etap rekonstrukce sadů Pětatřicátníků v roce 2003. Při této etapě (od 5. 5. 2003 do 24. 5. 2003) byly linky na severní předměstí odříznuté od ostatního tramvajového provozu a ukončeny povrchovou úvraťovou výhybkou v zastávce U Hlavní pošty,
nacházející se u mostu Generála Pattona. Na této části linky č. 4 na Košutku byly nasazeny obousměrné vozy KT8D5. Avšak pro linku č. 1 do Bolevece jich již nebylo dostatek a tak současně s nimi zde byly nasazeny soupravy T3R.P ve spojení PX.
Cestující však mohli být přepravováni vždy jen v předním voze soupravy. Pro tento provoz bylo upraveno pět souprav: 217+218, 264+249, 208+245, 262+263, 276+277. Nasazovány byly zpravidla čtyři a pátá stávala jako záloha v obratišti Mozartova.
Po třetí se občas soupravy PX objevovaly jako záložní při nedostatku obousměrných vozů KT8D5 při výluce v době rekonstrukce oblouků do obratiště Košutka, o letních prázdninách v roce 2004. Tehdy byla instalována úvraťová výhybka u Plzeňky a na lince č. 4 byly nasazovány v celé trase obousměrné vozy KT8D5. Jako záložní byly připravené dvě soupravy vozů T3R.P PX a občas i do provozu zasáhly v době aktuálního nedostaku vozů KT8D5. Také zde mohli cestující využít pouze první vůz v soupravě, což na lince č. 4 nebylo právě ideální. Nasazení však bylo jen v nouzi nejvyšší.
Objednaná jízda V neděli 25. 8. 2024 v odpoledních hodinách se po Plzni pohybovala na objednané jízdě souprava T3R.P 260+265 ve spojení PX. V Plzni se totiž blíží konec provozu vozů T3R.P a provoz takto spojených souprav by i tak byl dnes velmi nepravděpodobný. V Plzni již máme velké množství obousměrných vozů (KT8D5-RN2P, Vario LF 2/2 IN a 40T) a tak tyto netradiční soupravy s omezenou kapacitou, již nejsou potřeba. Vozy T3R.P skončí v pravidelném provozu nejpozději během roku 2025 a proto si jeden dopravní nadšenec u příležitosti úspěšného završení vysokoškolského studia udělal radost a soupravu vozů T3R.P ve spojení PX objednal pro sebe a své přátele. Termín fotojízdy byl dlouho předem naplánován a tak proběhla i ačkoliv počasí nebylo v ten den úplně ideální. I tak samozřejmě vzniklo mnoho zajímavých fotografií. Někteří lidé se za soupravou otáčeli a mohli se dost divit, co to jede, ale zase mnohým to bylo jedno a nic divného ani nepostřehli.
Vzhledem k tomu, že pozváni byli účastníci s kladným vztahem k tramvajové dopravě, panovala během jízdy dobrá nálada a samozřejmě se vybralo i nějaké dobrovolné jízdné jako příspěvek na jízdu oslavenci. I touto cestou přejeme "Ing. Jaklimu" hodně štěstí v další životní etapě.
Další podobné stránky:
© Jan Šlehofer
|