Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, V roce 2023, po dodávkách nových vozů 40T, dochází k dalšímu většímu vyřazování vozů T3R.P. Vozy vyřazené předchozích letech byly odprodávány nejvyšší cenové nabídce. Ceny posledních prodávaných vozů se v praxi pohybovaly v řádu nižších desítek tisíc Kč a mnohé tak končily také na zahradách soukromých majitelů. Bohužel se tak zatím žádné neobjevily v provozu v jiném městě. Skupinu pěti vozů nakoupila v roce 2021 také firma TRAM FOR ENVI s.r.o. s vidinou přeprodání do zahraničí, ale to se následně nepodařilo a další osud vozů je nejistý. Z bývalých plzeňských tramvají jsou dnes v provozu pouze tramvaje T3M, které se přes prostředníka dostaly v roce 2015 do ukrajinského města Mykolajiv. V roce 2022 proběhla v médiích informace, že vyřazované vozy MHD budou v rámci humanitární pomoci darovány na válkou postiženou Ukrajinu. Do města Charkova pak v druhé polovině roku 2022 zamířilo již sedm autobusů a dva trolejbusy. Nyní v létě 2023 přichází na řadu tramvaje. Devět vyřazených vozů T3R.P má v srpnu 2023 opustit Plzeň a jejich novým místem pobytu by mělo dle darovací smlouvy být ukrajinské město Charkov. Než se v Charkově plzeňské vozy objeví v provozu, může trvat i několik měsíců a není vyloučené, že některé mohou být použité i jen jako zdroje náhradních dílů. V Plzni vozy dojezdily veškeré kilometry umožňující jejich provoz a před dalším provozem by musely projít dílnami a vyšším stupněm údržby. Ačkoliv na Ukrajině platí jiné předpisy, než se vozy vydají do provozu, musí projít jistě místními technickými prohlídkami a po posouzení stavu možná i různými opravami. Nutná je pak zejména změna rozchodu kol (u nás je rozchod kolejí 1435mm, na Ukrajině 1524mm). V Charkově však podobné vozy již provozovali i provozují a plzeňské vozy mohou např. dostat podvozky od vozů zničených během ostřelování. Z podobných vozů jsou v Charkově provozovány tramvaje T3A z Rigy, či různé verze T3 původně provozované v Bratislavě, Ostravě, či Praze. Osobně jsem město Charkov navštívil v roce 2018. Obrázky a stručný popis provozu je v rubrice Jiná města ZDE. Tramvajový provoz ve městě Charkov byl během napadení Ukrajiny velmi zasažen. Jedna ze dvou zdejších tramvajových vozoven dostala v únoru 2022 mnoho zásahů ruskými raketami a je prakticky zničená. Tramvajový provoz byl obnovovám pomalu, postupně v různých úsecích a dodnes zůstalo v Charkově mnoho tratí bez obnoveného tramvajového provozu. Plzeňské tramvaje darované do Charkova v srpnu 2023: 196, 208, 261, 262, 263, 264, 269, 276 a 277
Po dojetí posledních kilometrů byl tramvajím vymontován odbavovací systém vč. palubního počítače a radiostanice, jinak odcházely tak jak dojezdily. Krátce před odvozem byly ještě odmontovány sběrače a spřáhla, aby se naložený náklad vešel do potřebných rozměrových limitů. Obojí bylo uloženo uvnitř vozů. Dle veřejně dostupné darovací smlouvy si dopravu zajišťovala ukrajinská strana.
Odvoz 2023 K odvozu prvních čtyř tramvají došlo z plzeňské vozovny na Slovanech 9. 10. 2023 v dopoledních hodinách. V první várce opustily Plzeň vozy 262, 263, 264 a 269.
Druhá várka tramvají byla odvážena 13. 10. 2023. Nakládání jsem byl přítomen a tedy přináším více obrázků. Pro nakládku byly tramvaje již několik dní připravené na koleji bez trolejového vedení, která je v zadní části vozovny a slouží právě pro nakládku a vykládku. Nakládání probíhalo tak, že tramvaj byla vždy zdvižena pomocí jeřábů, nacouval pod ní návěs a tramvaj byla uložena na střed návěsu. Následně proběhlo přikurtování a celkem rychle bylo pět vozů připraveno k odvozu. Přibližně v 9:15 pak vozy č. 196, 208, 261, 276 a 277 opustily plzeňskou vozovnu na vždy.
První várka tramvají (262, 263, 264 a 269) dorazila do Charkova v pondělí 16. 10. 2023. Dalších pět vozů (196, 208, 261, 276 a 277) pak byla v Charkově skládána ve středu 18. 10. 2023. Přejeme tak bývalým plzeňským tramvajím ještě hodně dalších kilometrů a těšíme se na fotografie z nového působiště.
Odvoz 2024 Další várka tramvají T3R.P byla pro odvoz připravena již v dubnu 2024. Protože však ve válkou postiženém Charkově měli zrovna jiné starosti, došlo ke zdržení. K nakládce a odvozu sedmi vozů tak došlo až 9. 7. 2024.
Na řadu tentokrát přišly tzv. ostravské progressy (tedy vozy které prošly v roce 2004 modernizací v Ostravě, s digitálním regulací a kotoučovými brzdami). Konkrétně se jedná o vozy: 243, 244, 252, 253, 280, 281 a vůz T3R.PV (s novou skříní) č. 198.
Také další vozy T3R.P budou ještě postupně vyřazovány a je tedy pravděpodobné, že budou opět darovány na Ukrajinu.
Přibližně během roku 2025 pak budou vyřazeny také 4 vozy K3R-NT.
Podobné stránky:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|