Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Tramvaje T3P (T3R.P) směřující na Ukrajinu:   

V roce 2023, po dodávkách nových vozů 40T, dochází k dalšímu většímu vyřazování vozů T3R.P. Vozy vyřazené předchozích letech byly odprodávány nejvyšší cenové nabídce. Ceny posledních prodávaných vozů se v praxi pohybovaly v řádů nižších desítek tisíc Kč a mnohé tak končily také na zahradách soukromých majitelů. Bohužel se tak zatím žádné neobjevily v provozu v jiném městě. Skupinu pěti vozů nakoupila v roce 2021 také firma TRAM FOR ENVI s.r.o. s vidinou přeprodání do zahraničí, ale to se následně nepodařilo a další osud vozů je nejistý. Z bývalých plzeňských tramvají jsou dnes v provozu pouze tramvaje T3M, které se přes prostředníka dostaly v roce 2015 do ukrajinského města Mykolajiv.

Progressy do Charkova 2023 V roce 2022 proběhla v médiích informace, že vyřazované vozy MHD budou v rámci humanitární pomoci darovány na válkou postiženou Ukrajinu. Do města Charkova pak v druhé polovině roku 2022 zamířilo již sedm autobusů a dva trolejbusy. Nyní v létě 2023 přichází na řadu tramvaje. Devět vyřazených vozů T3R.P v srpnu 2023 opustí Plzeň a jejich novým místem pobytu by mělo dle darovací smlouvy být ukrajinské město Charkov.

Než se v Charkově plzeňské vozy objeví v provozu, může trvat i několik měsíců a není vyloučené, že některé mohou být použité i jen jako zdroje náhradních dílů. V Plzni vozy dojezdily veškeré kilometry, umožňující jejich provoz a před dalším provozem by musely projít dílnami a vyšším stupněm údržby. Ačkoliv na Ukrajině platí jiné předpisy, než se vozy vydají do provozu, musí projít jistě místními technickými prohlídkami a po posouzení stavu možná i různými opravami. Nutná je pak zejména změna rozchodu kol (u nás je rozchod kolejí 1435mm, na Ukrajině 1524mm). V Charkově však podobné vozy již provozovali i provozují a plzeňské vozy mohou např. dostat podvozky od vozů zničených během ostřelování. Z podobných vozů jsou v Charkově provozovány tramvaje T3A z Rigy, či různé verze T3 původně provozované v Bratislavě, Ostravě, či Praze.

Osobně jsem město Charkov navštívil v roce 2018. Obrázky a stručný popis provozu je v rubrice Jiná města ZDE.

Tramvajový provoz ve městě Charkov byl během napadení Ukrajiny velmi zasažen. Jedna ze dvou zdejších tramvajových vozoven dostala v únoru 2022 mnoho zásahů ruskými raketami a je prakticky zničená. Tramvajový provoz byl obnovovám pomalu, postupně v různých úsecích a dodnes zůstalo v Charkově mnoho tratí bez obnoveného tramvajového provozu.

Plzeňské tramvaje darované do Charkova v srpnu 2023:

196, 208, 261, 262, 263, 264, 269, 276 a 277

ev. č.

v Plzni naposledy v provozu

foto

196

06/2023

T3R.PV č. 196 na konečné Bory v červnu 2023

208

07/2023

261

06/2023

261 na Borech v červnu 2023

262

05/2023

262+277 na Košutce v květnu 2023

263

06/2023

 263+252 u zastávky ZOO 27. 6. 2023

264

08/2023

269+264 na Klatovské třídě 12. 6. 2023

269

08/2023

Souprava 269+264 v Pražské ulici v červnu 2023

276

06/2023

276+277 na náměstí Milady Horákové

277

06/2023

Interiér vozu 277 v květnu 2023

Popřejme bývalým plzeňským tramvajím ještě hodně dalších kilometrů a těšíme se na fotografie z nového působiště.

Další vozy T3R.P budou ještě postupně vyřazovány (11ks) a je tedy pravděpodobné, že budou opět darovány na Ukrajinu. Do roku 2025 pak budou vyřazeny také 4 vozy K3R-NT.

Podobné stránky:
Plzeňské vozy T3M provozované v ukrajinském městě Mykolajiv.

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer