Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2015)
Na internetových diskuzích se mezi fandy opakovně v intervalu několika let objevují spekulace o možnosti provozování trojic na plzeňské lince č. 4.
Česká legislativa mnoho let neumožňovala provoz trojic v pravidelném provozu, neboť délka třívozové soupravy překračovala maximální povolenou délku tramvajové soupravy.
V bývalém Československu byly trojice v pravidelném provozu nasazovány pouze v Košicích, kde byly provozovány na rychlodráze k železárnám. Dnes tam již však není taková
frekvence cestujících a trojice nejsou potřeba.
Naopak na brněnské lince č. 1 bylo potřeba zvýšit její kapacitu a legislativně zjednodušit provoz dlouhých souprav
(VarioLFR.E+VV60LF+T3R.EV, či 2x VarioLF2R.E, později VarioLF2R.E + VarioLFR.E).
Na popud brněnského dopravního podniku tak byla v roce 2009 ve spolupráci se Sdružením dopravních podniků iniciována legislativní změna. Maximální délka tramvajové soupravy tak
nyní může být až 65 metrů a tedy ani provozování trojic tak dnes nic nebrání.
V létě 2015 se pak objevují reálné úvahy o možném provozování trojic vozů na plzeňské lince č. 4. Dnes jde pravděpodobně o linku s nejkratším intervalem v ČR (mimo prázdniny v ranní špičce 2-3 minuty) a i během celého dne je linka č. 4,
zejména pak na borském rameni, velmi vytížená. Kromě největšího plzeňského sídliště na jedné straně, zajišťuje totiž obsluhu také mnoha středních i vysokých škol a nemocnic na Borech.
V současné době je většina nástupišť na zastávkách na trase linky č. 4 dostatečně dlouhá pro provoz trojic vozů. Vyjímkou je nástupní zastávka konečné Bory (myšlena tehdy stará konečná Bory), či zastávka U Družby ve směru do centra.
Zde bylo nástupiště zkráceno při rekonstrukci trati v roce 2011. Neměl by však být problém jej drobnou stavební úpravou mírně prodloužit a posunout označník o kus směrem do centra.
Spojením třívozových souprav by také klesl počet vysokopodlažních spojů v provozu. Za předpokladu spojení T3R.PLF + T3R.P + T3R.P, tedy první vůz částečně nízkopodlažní a dva
vysokopodlažní, by ubylo několik vysokopodlažních souprav, protože by se jejich vozy přesunuly jako další zadní vozy do trojic.
V zahraničí se s trojicemi vozů T3 či T4 můžeme setkat v některých provozech stále a zde je několik příkladů:
Asi nejblíže k Plzni byly třívozové soupravy T3+T3+B3 provozovány v německém měste Chemnitz (dříve Karl Marx Stadt). Přepravní potřeba na zdejších linkách však zřejmě mírně
klesla a tak kromě nízkopodlažních vozů jsou zde provozovány již pouze dvojice modernizovaných vozů T3.
Dalším německým městem s provozem trojiček jsou Drážďany. Zde byly provozovány soupravy T4+T4+B4 (tedy také dva motorové vozy a jeden vlečný).
Postupně však byly nahrazovány novými vícečlánkovými nízkopodlažními vozy (o délce až 45 metrů). Dodnes je však několik trojic T4 nasazováno na posilové školní spoje,
či tvoří provozní zálohu.
Trojice ve složení dvou motorových a jednoho vlečné vozu jsou stále nasazovány v německém Lipsku. A to jak s původními vlečnými vozy B4, tak i s novými nízkopodlažními od výrobce Bombardier. Minimálně na dvou linkách jsou trojice vozů T5C5 provozovány v Budapešti. Zajímavostí zde je také to, že vozy mají dveře po obou stranách a tak spojením zády k sobě vytváří obousměrné soupravy.
Nejen české vozy se objevují v trojicích. Podobné vozy Konstal (celé označení Konstal 105Na) jsou v trojicích provozovány v polském Krakově. I zde však poslední dobou začínají být nahrazovány nízkopodlažními vozy o délce 43 metrů. Na závěr ještě jedna zajímavost z Čech. V Praze byly v roce 2003 trojice vozů používány při zátěžových zkouškách nové tramvajové trati na Barrandov. Zkušební provoz však byl bez cestujících. Trakčně byly poháněny pouze dva vozy (nebo adekvátní počet podvozků) a třetí vůz sloužil jako zátěž.
První reálná stopa o tom, že se o provozování trojic v Plzni opravdu uvažuje, se objevila dne 28. 7. 2015, kdy po areálu vozovny koužila souprava 329+208+245.
Krátce na to, pak 6. 8. 2015 dokonce trojice vozů ve složení 328 + 269 + 282 tedy T3R.PLF + T3R.P + T3R.P vyjela na zkušební jízdu na Košutku a na Bory. Zda se skutečně tří vozové soupravy v pravidelném provozu v Plzni objeví, je zatím však nejisté.
2019 O letních prázdninách 2019 vyjíždí v Brně na lince č. 1 do zkušebního provozu s cestujícími trojice vozů T6A5. Zkušební provoz byl relativně úspěšný a tak od podzimu jsou nasazovány trojice vozů T6A5 i na dvě pořadí linky č. 1. Podobné trojice jsou nasazovány také příležitostně v Ostravě např. jako posily při konání hudebních festivalů.
2020
2021 A myšlenky na provozování trojic vozů "T" v Plzni také nejsou mrtvé. V pátek 16. 4. 2021 se na zkušební jízdě objevuje souprava 3 x T3R.PLF (č. 322+325+323). Souprava kromě pracovníků PMDP vezla také pracovníky SVS a účelem tak bylo také posouzení délky zastávek, respektive zjištění rozsahu jejich případných nutných úprav. Trojice T3R.PLF tak byla ještě o pár metrů delší, než před lety testovaná T3R.PLF + T3R.P + T3R.P a jde tak o nejdelší možnou kombinaci, která by se v provozu mohla objevit. Za pravděpodobnější však považuji případné nasazení vozů 3xVario se stejnou délkou a upraveným kamerovým systémem.
Aktuálně to v nejbližších měsících na provozování trojic nevypadá. Mohly by však v budoucnu doplňovat dlouhé vozy na lince č. 4, nebo být jejich zálohou. Proto je potřeba do té doby připravit infrastrukturu (tedy upravit několik málo zastávek).
Dlouhé vozy pro linku č. 4
© Jan Šlehofer a kolegové uvedení na fotografiích |