Kromě běžných modernizací vozů T3 v poslední době v českých městech objevují další možnosti omlazování vozového parku
a částečné znízkopodlažňování vozidel.
Podle vzoru brněnských tramvají KT8D5N s prostředním nízkopodlažním článkem (které ještě vyrábělo ČKD) a díky aktivitám zejména firmy ČKD
Pragoimex se v mnohých městech objevují modernizované vozy KT8D5 s vyměněným středním článkem za nízkopodlažní.
Tyto vozy jezdí již v Košicích, Brně, Ostravě a velmi velkoryse modernizované vozy se objevují již i v Praze.
V Ostravě při těchto modernizacích současně vozy KT8D5 zjednosměrňují. Údajně nevyužívají jejich obousměrnost a tak díky
odebraným dveřím a jen jednomu stanovišti řidiče vzniká zajímavé velkokapacitní vozidlo s příjemně uspořádaným interiérem
(většina sedaček v uspořádání 2+1 je ve směru jízdy).
Plzeňské vozy KT8D5 prošly velkou prohlídkou s modernizačními zásahy (informační systém) v letech 2000 - 2002.
Dá se tedy předpokládat, že za pár let budou zralé na další velkou prohlídku a je pravděpodobné že střední články
budou rovněž vyměněny za nízkopodlažní.
Podobný nízkopodlažní článek byl vložen i do brněnských vozů K2, čímž vznikla zajímavá velkokapacitní tramvaj K3RN. Vůz prošel rovněž celkovou modernizací. V současné době jezdí v Brně již dva vozy, které takto zmodernizovala firma Pars nova a. s.
A právě podobná vozidla se objeví i v Plzni.
Dle informací z médií, dostal DP společně s městem dotaci z fondů Evropské unie na modernizaci tramvají T3 na velkokapacitní částečně nízkopodlažní vozy.
Ze zveřejněných informací vyplývá, že půjde o čtyři kusy postupně ve dvou letech. Bude se tedy jednat o přestavbu vždy dvou vozů T3 na jednu tříčlánkovou tramvaj se středním
nízkopodlažním článkem. Podoba čela bude oproti brněnskému vozu na fotografii samozřejmě odlišná - shodná jako u našich vozů T3P. Další info o nich najde te zde.
Zajímavým počinem firmy ČKD Pragoimex je také vozidlo VV60LF. Jedná se o nízkopodlažní nemotorový vlek. Tahat ho však mohou
pouze modernizované vozy uzpůsobené k tomuto účelu. Vleky jsou vyrobeny zatím tři (jeden je v Ostravě a dva v Brně) a dojmy z
tohoto projektu jsou zatím rozporuplné. Dosud se bohužel nepodařilo optimálně vyřešit brždění vleku. Úpravy a zkušební jízdy však
i nadále pokračují.
Novinkou, které se nyní dávají velké šance na úspěch a očekává se velké rozšíření v našich městech je přastavba vozu T3
do nové skříně s nízkopodlažním prostorem u prostředních dveří. Tyto "nízkopodlažní vozy T3" jsou o jedno okno delší než
stávající vozy. Díky větší rozteči mezi podvozky mají průjezdný profil jako vozy KT8D5.
První vůz pro DPO byl dokončen v Ostravě a již od jara 2005 byl ve zkušebním provozu s cestujícími. Nyní je jich v Ostravě již několik.
Vybaveny jsou asynchronní výzbrojí Eropuls, která je vhodná i pro tahání vleku. Jsou to v podstatě nové tramvaje, která jsou však legislativně stále modernizací.
Podobné vozy, ale se skromnější výbavou (výzbroj Progress, původní čela, okna v gumě, ...) se objevily koncem roku 2005 již také v Liberci. Vůz, případně jeho koncepce, získal už i přezdívku.
Zní sice možná poněkud hanlivě, ale vystihuje podstatu vozu. Podle zapuštěného nízkopodlažního prostoru se mu říká "VANA".
Podle neoficálních informací je možné že se v budoucnu s podobnými vozy setkáme i v Plzni.
Fotografii nutno brát pouze jako ilustrační, neboť dveře, i čelo vozu závisí na přání zákazníka
a tak by případné vozidlo pro Plzeň mohlo vypadat jinak. Podle mého názoru se jedná o zajímavé řešení,
kdy dobré jízdní vlastnosti vozidla s otočnými podvozky nabízí nově i snadný nástup
cestujícím s kočárkem či na invalidním vozíku.
V roce 2004 probíhalo v Plzni testování a následně zkušební provoz s cestujícími nové nízkopodlažní tramvaje Vektra (foto vlevo).
Jednalo se o zkušební prototyp, dlouho garážovaný ve vozovně DP na Slovanech a výrobce si na něm občas
testoval různé nové komponenty. Více podrobností o této tramvaji je ZDE.
Nové sériové tramvaje vyráběné pro Prahu či Wroclav jsou kratší, mají změněný design čela i uspořádání dveří a interiéru. Další informace o tramvaji pro Prahu, která se na zkušebních jízdách na plzeňských kolejích objevila v prosinci 2005 jsou ZDE.
Stále se také současně vyrábí tramvaje Anitra (Astra) pro Brno a také DPO Inekon nabízí podobné modernější vozidlo s názvem Trio (foto vpravo), nyní prodávané i do zahraničí.
Zatím to však vypadá, že Plzeň v nejbližší době žádná nová nízkopodlažní vozidla kupovat nebude.
Obecně se proslýchá, že ze strany dopravních podniků bude velký zájem o výše
zmiňované přestavby vozů T3 do nových skříní s nízkopodlažním prostorem u středních dveří.
Finančně je to oproti novým nízkopodlažním vozům velmi výhodné a na víc se jedná o vozidlo s otočnými podvozky,
které je šetrnější ke kolejím než tramvaje typu Astra/Trio/Vektra.
Sestaveno 2005!
Většina uvedeného se naplnila, pro zajímavost tedy ponecháno.