Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
"Brněnské předchůdkyně"
Brněnská tramvaj K3R-N, vznikla modernizací a vložením nového nízkopodlažního článku do
kloubové tramvaje K2. Prototypová rekonstrukce od firmy Pars nova byla poprvé představena
na brněnském veletrhu v roce 2002.
"Pracovní název KT3"
Již v únoru 2005 se v médiích objevily informace, že Plzeňské městské dopravní podniky spolu s městem získají dotaci z fondů Evropské unie na modernizaci tramvají T3 na velkokapacitní
částečně nízkopodlažní vozy. Má se jednat o čtyři kusy ve dvou letech. Půjde tedy o přestavbu vždy dvou tramvajových vozů T3 na
jednu tříčlánkovou tramvaj se středním nízkopodlažním článkem.
Podoba čela bude oproti brněnskému vozu na fotografii samozřejmě odlišná.
Bylo rozhodnuto, že čelo bude shodné jako u našich vozů T3P, z důvodu lepšího výhledu
řidiče a možnosti používání shodných náhradních dílů. Dalším rozdílem je rozmístění dveří v
zadním článku. Oproti brněnské tramvaji bude mít ta plzeňská čtvrté dveře o jedno okno dále.
To je dáno opět tím, že brněnská tramvaj má zadní článek z vozu K2, zatím co plzeňská bude z T3
a rozložení oken a dveří u těchto vozů je rozdílné. Z rozdílné konstrukce skříní plynou i obavy,
jak skříň z vozu T3, která oproti vozům K2 nebyla stavěné pro kloubové vozidlo, bude snášet
jiné namáhání, než na které byla postavena. Z vozů T3 již vozidla KT3UA vznikla, ale pouze
ve skromnějším provedení pro ukrajinská města Kijev a Krivij Rog.
"Původní tramvaje"
V průběhu září 2005 byly do firmy Pars nova v Šumperku odvezeny plzeňské vozy T3 č. 101+102 a 109+110.
Souprava 101+102 byla již od ledna 2005 odstavena z provozu. Jedná se o původně pražské vozy č. 6326 a 6393 roku výroby 1964. Další info o soupravě 101+102 je zde.
Souprava 109+110 byla na poslední tůře dne 19. 9. 2005 na lince č. 2. Z důvodu nedostatku souprav se objevila ještě
na raním šejdru dne 20. 9. 2005, ale hned po návratu se začala rozebírat a připravovat také pro převoz.
Další informace o soupravě T3 č. 109+110 jsou zde. Na fotografii vpravo je zachycen vůz č. 109
v areálu firmy Pars nova společně s jednotkou RegioNova pro ČD.
V prvním čtvrtletí roku 2006 byly do firmy Pars nova v Šumperku odeslány také soupravy č. 266+267 a 272+273.
Souprava 272+273 dojezdila po drobné nehodě asi dne 21. 12. 2005 a souprava 266+267 byla naposledy v provozu v
pátek 13. 1. 2006.
Od následujícího dne, tedy od 14. 1. 2006 byl nasazován do provozu ještě sólo vůz č. 266. S tím jsme se mohli setkávat o víkendech a ve večerních hodinách na lince č. 1.
Mezi tím se v pracovních dnech ještě také krátce objevil v soupravách 266+187 a 266+188. Naposledy před odesláním do Šumperka byl v provozu v neděli 5. 2. 2006 na lince č. 1.
"K3R-NT"
Do Plzně budou dodány celkem čtyři kloubové částečně nízkopodlažní tramvaje v délce 28,65m (bez spřáhel), s elektrickou výzbrojí TV Progress s digitálním řízením.
Interiér bude podobný s plzeňskými vozy T3P. Uspořádání sedaček v krajních článcích však bude 2+1 (jako u Aster). Na dokončování vozů (sedadla, madla a topení) se mají podílet i PMDP.
Na těchto fotografiích poskytnutých společností Pars nova a. s. jsou zachyceny části našich budoucích
plzeňských vozů. Jejich evidenční čísla budou navazovat na vozy Astra, tedy od 311 výše. Na snímcích vpravo dole je budoucí vůz č. 311 krátce před odjezdem do Plzně.
První tramvaj byla do Plzně přepravena v noci z 5. na 6. 5. 2006. Přepravována byla na třech tahačích, tedy rozdělená na
jednotlivé články. Po složení na zadní koleji bez trolejového vedení, byla tramvaj pracovníky firmy Pars nova a. s. spojena.
Druhá tramvaj z původních vozů č. 109+110 a budoucího čísla 312 byla do Plzně dopravena v noci z 19. na 20. 5. 2006 a skládána byla následující dopoledne.
Tentokrát byla přivezena v celku a tak z návěsu sjela přímo na plzeňské koleje. Na fotografii vlevo je zachycena ještě v areálu firmy Pars nova spolu s jednotkou Regionova pro ČD, vpravo pak již na cestě ze Šumperku do Plzně.
Na těchto fotografiích je zachycen vůz č. 311 při první zkušební jízdě do města dne 25. 5. 2006. Pro nás plzeňáky zajímavě netypicky působí i plenty překrývající podvozky
v jedné rovině. Jejich účelem má být snížení hluku vozidla.
Představení vozu K3R-NT
V úterý 6. 6. 2006 proběhlo na v současné době nezatrolejované koleji U Zvonu oficiální představení tramvaje K3R-NT.
Primátor města Plzně a předseda představenstva PMDP Miroslav Kalous spolu s hejtmanem plzeňského kraje Petrem Zimmermannem a s
generálním ředitelem firmy Pars nova a. s. Tomášem Ignarčákem představili novinářům i zájemcům z řad veřejnosti nové vozidlo a
spolu s dětmi z dětského domova Domino pokřtili tramvaj. První vůz dostane jméno "Pampeliška", druhý pak "Špagetka".
Výkresy tramvají od dětí byly umístěny do boxů pro reklamní letáky tohoto prvního vozu.
Dle informací z tiskové konfernece byla z celkových nákladů na modernizaci čtyř tramvají ve výši 67 936 000,- Kč dopravním podnikům přiznána
dotace z fondu EU ve výši 75%, tj. částka 50 952 000,- Kč. Náklady nad rámec dotace poskytnuté ze strukturálních fondů EU budou hrazeny
z rozpočtu PMDP.
Po skončení tiskové konference, byla tramvaj tahačem odtažena zpět pod trolej a vlastní silou odjela zpět do vozovny.
V nejbližších dnech ještě uvidíme oba vozy na zkušebních jízdách, tak jako ve středu 7. 6. 2006, ale již brzy by se měly
objevit i v pravidelném provozu.
Svou prémiéru s cestujícími měl vůz č. 312 v sobotu 17. 6. 2006, kdy byl nasazen na lince D1 sloužící pro odvoz návštěvníků na letošní den otevřených dveří. O této akci se více dočtete ZDE.
Pomyslný den D nastal ve středu 21. 6. 2006. V tento den jsou oba vozy vypraveny do pravidelného provozu, nejprve na šejdrech (špičkových posilách). Vůz č. 311 byl již ráno vypraven na kurs 24/2, na který byl vypraven i odpoledne. Vůz č. 312 vyjel
na odpolední šejdr 27/2. Následují fotografie pochází z prvního dne pravidelného provozu.
Kromě dvojky se vozy K3R-NT začaly postupně střídat již na všech linkách. Na lince č. 4 se poprvé objevil vůz č. 311 dne
23. 6. 2006 a na lince č. 1 pak stejný vůz 28. 6. 2006. V současné době se objevují na všech linkách.
V budoucnu budou nasazeny na linku č. 4, kde mají nahradit na garantovaných nízkopodlažních spojích méně
kapacitní vozy Astra. Poprvé na garantovaných spojích linky č. 4 se objevily již v úterý 5. 7. 2006 a byly zde
i o následujících státních svátcích. Zatím však zde nebyly na stálo a objevovaly se i na ostatních linkách.
Se změnou jízdních řádů v září 2006 byl na lince č. 4 v pracovní dny odstraněn kratší interval před garantovaným nízkopodlažním spojem
z důvodu menší kapacity dosud nasazovaných vozů Astra. S vozy K3R-NT bychom se tak měli v pracovních dnech setkávat právě jen na této lince.
Zejména o víkendech se však objevují i na ostatních linkách.
A co další dva vozy?
Jak už bylo uvedeno výše, byly v prvním čtvrtletí roku 2006 do firmy Pars nova v Šumperku odeslány další soupravy
(č. 266+267 a 272+273), které budou přestavěny na další dva vozy K3R-NT. Na prvních dvou fotografiích z května 2006 jsou zachyceny odstrojené skříně vozů č. 273, 266 a 267.
Z fotografií je dle odříznutých čel vozů bývalých čísel 272 a 273 patrné, že budou použity či spojeny v
opačném pořadí, než jezdily v soupravě. Příčinou je drobné poškození čela vozu 272 po nehodě a tak bude použit na zadní článek.
Druhé dva snímky zachycují skříň původního vozu č. 273 po otryskání v červenci 2006.
Koncem listopadu 2006 je již budoucí vůz č. 313 před dokončením, jak je patrné z fotografií. Zde je zachycen v halách firmy
Pars nova a.s. spolu s rychlíkovými řídícími vozy řady 954 pro ČD.
V noci ze 7. na 8. 12. 2006 dorazil vůz budoucího čísla 313 do Plzně. Přivezen byl na návěsu opět v celku
a následující ráno byl skládán na plzeňské koleje. Stejně jako oba předchozí vozy, je i tento bez dokončeného interiéru.
Montáž sedadel, madel a topení budou provádět pracovníci PMDP a tak vůz do provozu patrně zasáhne až v příštím roce.
Čtvrtý a zatím poslední vůz K3R-NT budoucího čísla 314 dorazil do Plzně ve večerních hodinách dne 29. 12. 2006. Skládán z návěsu
byl pak následující den dopoledne.
V sobotu 27. 1. 2007 vyjely vozy K3R-NT č. 313 a 314 na své první zkušební jízdy mimo vozovnu. Zkoušeny byly v drsných
podmínkách, neboť před pár dny Plzeň pokryla sněhová peřina a i tento den se objevovaly vydatné sněhové přeháňky.
Do pravidelného provozu s cestujícími byly obě nové tramvaje poprvé vypraveny již v pondělí 29. 1. 2007. První den se objevily na
garantovaných nízkopodlažních spojích linky č. 1. V dalších dnech jsou nasazovány spíše na lince č. 4 a o víkendech i na lince č. 2.
Od září 2007 je v pracovní dny v jízdních řádech na lince č. 4 garantováno více nízkopodlažních spojů. Místo
dosavadních dvou, se nyní jedná o tři pořadí na které jsou zpravidla nasazovány vozy K3R-NT. O víkendu
zůstávají garantována nadále jen dvě pořadí. Od září 2008 se počet nízkopodlažních spojů opět zvyšuje,
takže jsou v pracovní dny na lince č. 4 garantovány 4, o víkendech 3. V Ideálnám případě jsou nasazovány tedy na linku č. 4 všechny vozy K3R-NT.
Díky tomu, že vozy K3R-NT jezdí prakticky neustále na dlouhá celodenní pořadí, najíždějí hodně kilometrů
a tak brzy mají nárok na velké prohlídky. Ty probíhají v Datatechniku v Třemošné a první
vůz, který je podstoupil je vůz č. 311. Přivezen zpět byl koncem srpna 2009. Následoval vůz 312 a během roku 2010 paky vozy 313 a 314.
V roce 2013 jsou vozy K3R-NT používány převážně jako záložní. Tedy v případě poruch jakýchkoliv typů na jakékoliv lince vyjíždí pak K3R-NT a na uvedeném pořadí pak již jezdí až do večera.
Nejsou tedy vypravovány pravidelně a kilometrů nyní najíždějí méně, ale i tak je v ulicích vídáme velmi často.
V roce 2014 jsou nasazovány opět standartně. Brzy tak mají naježděné kilometry pro další VP. V roce 2015 tak další prohlídky postupně probíhají a to již v dílnách
v depu Karlov. Po velké prohlídce pak vyjíždí na jaře 2015 vůz č. 312, v říjnu pak vůz č. 311, v lednu 2016 vůz č. 314 a v únoru 2016 pak vůz č. 313.
Další kolo VP vázne. Zřejmě složitá a ne ideálně nastavená smlouva s externí údržbou je příčinou toho, že při VP dostávají přednost krátké vozy. K3 tak dojíždějí kilometry
stanované do dalšího stupně vyšší údržby a následně na VP dlouho čekají.
Vůz č. 312 je odstaven koncem září 2018, 311 v lednu 2019, 314 v březnu 2019, 313 pak cca v září 2019. V březnu 2020 se konečně objevuje na zkušební jízdě po VP vůz č. 312. V té době se již pracuje na vozech 311 a 314.
Znovu v provozu s cestujícími po VP je od 31. 3. 2020. Je to tedy dva roky od odstavení a zároveň jde tak o první vůz K3 po půl roce od odstavení poslední provozní K3.
K3R-NT č. 311 po velké prohlídce vyjíždí 11. 9. 2020 na výlukový provoz linek 1 a 2 od Zvonu střídavě na Slovany a Světovar. Následně se pak samozřejmě objevuje i jinde, tedy obvykle na linkách č. 2 a 4.
Vůz č. 314 se po dokončené VP objevuje na zkušebních jízdách 13. 11. 2020. Po zkompletování, oživení vozu a vyzkoušení všech funkcí zařízení vždy vyjíždějí na zkušební jízdy nejprve dílenští pracovníci externí firmy,
která údržbu vozů provádí a následně při přebírání vozu od servisní organizace jede na zkušební jízdu ještě přebírající technik PMDP.
V únoru 2021 je z dílen do vozovny přivezen vůz K3R-NT č. 313. Jeho kompletace je náročnější z důvodu rekonstrukce vozovny. Koncem března se sice objevuje na zkušební jízdě, ale
do provozu vyjíždí až koncem dubna 2021.
Po dalších letech poměrně spolehlivého provozu, se však definitivní konec vozů K3R-NT bohužel rychle blíží. V souvislosti s dodávkami dalších nových vozů 40T dojde k vyřazení vozů K3R-NT nejpozději v roce 2025.
Je velmi pravděpodobné, že dojde stejně jako u vozů T3R.P k darování těchto vozů na Ukrajinu. Na nové vozy 40T je poskytnuta dostace z fondů EU na obnovu vozového parku a jednou z podmínek přijetí dotace je vyřazení adekvátního počtu vozů, které již nesmí být provozovány na území EU. Darování na Ukrajinu je tak ideálním řešením jak s vozy naložit.
Vozy č. 312 a 314 vyjíždí naposledy do pravidelného provozu 31. 12. 2024 na lince č. 4. Nasazeny jsou za sebou na pořadích 5 (314) a 6 (312). Uvnitř vozů jsou umístěny texty informující o poslední jejich jízdě a stručně o jejich historii. Vůz č. 314 naposledy zatahuje do vozovny cca v 19:20. Vůz č. 312 pak až po půlnoci.
Vozy K3R-NT č. 311 a 313 zatím zůstávají v provozu a budeme se s nimi moci setkávat přibližně do června 2025. V té době se předpokládá i nějaká rozlučka s nimi.
Od dubna 2012 vozila K3R-NT č. 313 reklamu v rámci kampaně "Nemám černý svědomí". Nápadně černý vůz jezdil v této podobě přes 3 roky.
Krátce po velké prohlídce na podzim 2015 dostal vůz č. 311 reklamu Techmania. Přední článek je ve žluté barvě a přes zelený střed pak přechází do tmavě modré oblohy
propagující planetárium. V této podobě je v provozu je od 20. 10. 2015 do cca konce roku 2018.
K3R-NT č. 312 dostala celovozovou reklamu společnosti Leuze Engineering. Poprvé v provozu byla 14. 9. 2020 na linkách 1 a 2 (výlukový provoz mezi Anglickým nábřežím střídavě na Slovany či Světovar). Reklam na vozech K3R-NT nebývá mnoho (dosud pouze Černé svědomí a Techmania) a tak jde o zajímavé zpestření provozu.
Červená barva je v kontrastu s ostatními plzeňskými žlutými tramvajemi výrazná, ale jinak mne osobně provedení příliš neoslovilo, zejména nemám rád reklamy přes okna. Design je však vždy subjektivní, účelem reklamy je zaujmout a třeba si cílovou skupinu najde. Reklama byla v provozu 4 roky, tedy do podzimu 2024.
Na odpolední šejdr linky č. 2 vyjíždí 7. 2. 2022 porvé K3R-NT č. 313 s celovozovou reklamou firmy Kion Stříbro. Převládá růžová barva a celkové provedení není úplně povedené. Místy reklama působí jako nedodělaná. Vůz v této podobě jezdí až do října 2024, pak je po sloupání v obvyklé žluté barvě.
V květnu 2023 se objevuje reklama také na voze č. 311. Převažující fialová, či bordo barva s reklamou firmy Amber Plasma má motivovat k darování plazmy. V provozu je vůz v této podobě jeden rok. V červnu 2024 je již opět žlutošedý.