Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Tramvaje T3 (a T3SU/CS)

T3 č. 180 v Prešovské ulici v roce 1981
Lothar Hülsmann Souprava 205+195(?) jedoucí po třídě 1. Máje (dnes Klatovská) 12. 11. 1985
Foto: L. Podivín Souprava 231+232 přijíždí ještě po staré trati na náměstí Republiky 12. 11. 1985
Foto: L. Podivín T3 na staré Přemyslově třídě 2. 5. 1986
Foto: J. Hertl T3 č. 164+169 u nádraží v Nádražní třídě  28. 2. 1987
Foto: J. Hertl Vozy T3 č. 235 a 201 se vozem KT8D5 ve vozovně Slovany 6. 9. 1990 
Foto: L. Podivín Vůz č. 200 v dílnách v Cukrovarské ulici 8. 3. 1997
Foto: Absolut Průčelí obchodního domu na pražském Smíchově je poslední památkou slavné české továrny na tramvaje - vagonky Tatry Smíchov - 29. 4. 2006

Vůz T3 č. 161 ve vozovně Slovany krátce po dodání v roce 1964 
Foto: sbírka M. Plzák Vůz T3 č. 160 na konečné Světovar pravděpodobně koncem šedesátých let.
Foto: sbírka M. Plzák Velkou část vozového parku Plzeňských městských dopravních podniků tvoří tramvaje typu T3 (či T3SU/CS), respektive dnes zejména jejich různé modernizované provedení. Celkem bylo do Plzně mezi roky 1964 - 1987 dodáno ze smíchovské Tatry (později ČKD) 128 vozů T3 či T3SU/CS různých sérií a dostaly postupně čísla 160 - 287.

Vůz T3 č. 160 ve vozovně Slovany 19. 8. 1991
Foto: M. Režný Vůz T3 č. 161 ve vozovně Slovany 19. 8. 1991
Foto: M. Režný První dva vozy T3 dorazily do Plzně v roce 1964 a další byly dodávány do roku 1976. Některé z nich ještě s pokladnou pro průvodčího. Starší vozy T3 neměly tak jako dnes zcela uzavřené kabiny řidiče. Sloupky mezi okny měly potažené hnědou koženkou Vůz T3 č. 176 ve vozovně Slovany (pravděpodobně v novém laku po velké prohlídce) 23. 12. 1988 
Foto: T. Palyza T3 č. 201 spolu s T2 č. 155 na Slovanech 11. 12. 1987
Foto: T. Palyza s drobným vzorkem. Z vnějšku měly okrasné hliníkové lišty, koncová světla na zádi byla kulatá, vodorovně umístěná, na pozdějších vozech již pak na výšku. Dveře měly také trochu jiný tvar a našlo by se ještě mnoho dalších rozdílů.

Souprava T3 míří do SKvrňan koncem osmdesátých let, foto: Ondřej Brouzda Souprava T3 200+198 na Nádražní třídě 19. 8. 1991
Foto: M. Režný Po roce 1976 přestaly být tramvaje T3 pro města ČSSR vyráběny, neboť se již vědělo o jejich technické zaostalosti a očekával se nový typ vozů, který byl vyvíjen. Souběžně však nadále pokračovaly dodávky podobných vozů do zahraničí, Souprava T3 185+197 na konečné Skvrňany 10. 7. 1996
Foto: Absolut Souprava T3 v čele s vozem č. 165 na Borech 3. 10. 1987 
Foto: T. Palyza zejména do Sovětského svazu. Vývoj tramvaje nové generace však nabíral zpoždění díky neshodám výrobce s různými provozovateli, kteří měly rozdílné technické požadavky a také díky nevyhovující kapacitě závodu při souběžné výrobě několika různých typů vozů pro zahraničí.

T3SUCS na vlečce ČKD Tatra v Praze 25. 1. 1985.  V Plzni pak dostaly čísly 253, 249, 252  Foto: J. Veselý Souprava T3 v čele s vozce 201 na náměstí Republiky v letech 1984-86, foto: J. Kvasil Situace s nedostakem tramvají začala být kritická na počátku osmdesátých let a tak začaly být pro československá města dodávány opět tramvaje T3, nejprve však v exportní verzi T3SU (v Plzni počínaje vozem č. 208). Nejmarkantnějším rozdílem pro cestující bylo uspořádání sedaček 2+1. Dále byly změny v topení, či na čelních orientacích. Zde cedule čísla linky nebyla vkládána do kolejniček z vnější strany, ale do proskleného okna, kam se dávala zevnitř. Koncem roku 1982 dorazilo 25 těchto vozů (208-232).

Dočasná souprava 262+265 na Slovanské třídě 3. 10. 2001 Na Chodském náměstí je zachycena souprava T3CS 262+263 ještě v červeném nátěru, v současné době je již po modernizaci na T3P a je ve žlutošedém kabátě. V roce 1983 přišly vozy č. 233 - 245, které již měly opět sedačky 1+1 a jejich přesné označení je T3CS. V roce 1985 a 1987 přichází postupně další vozy, až do čísla vozu 287.

Souprava 101+102 (EX Praha 6326+6393) v Prešovské ulici 29. 10. 1994
Foto: J. Hertl Již vyřazený šrotovaný vůz č. 104 v březnu 2002 ve vozovně Slovany Později bylo v devadesátých letech ještě odkoupeno dalších deset použitých tramvají z jiných měst (Praha a Most), které dostaly čísla 101 - 110. Mnoho vozů je již dnes samozřejmě vyřazeno. Nejstarší v provozu byly ještě v roce 2004 právě původně pražské vozy 101+102, vyrobené v roce 1964 a v jiné podobě se s nimi vlastně můžeme svézt dosud.

Souprava 187+188 v Sirkové ulici v roce 2001 Souprava 183+182 na náměstí Republiky v roce 2001 Vozy T3 mají nehospodárnou odporovou elektrickou výzbroj. Velmi stručně řečeno se k řízení jízdy a brzdy využívá tzv. zrychlovače. Jedná se o elektricky ovládaný mnohastupňový přepínač, který do obvodu motorů řadí odpory a tím reguluje jejich rychlost.

Souprava T3 206+207 přijíždí K Plzeňce 18. 10. 2003 Již vyřazená souprava 189+199 mezi mosty u nádraží

Soupravy vozů T3 (či T3SU/CS - dále uváděno souhrně jako T3) v klasickém červeném provedení v Plzni již vymizely. Na fotografii vlevo projíždí souprava 199+189 (dnes již vyřazena) mezi mosty u hlavního nádraží na lince číslo dva, vpravo pak jedna z posledních červených souprav (206+207) na Košutce. Od roku 2011 je v Plzni opět jeden vůz v původním nátěru a sice historický" vůz T3 č. 192.


Souprava 190+191 v zastávce Hlavní pošta 13. 10. 2001
Foto: M. Janda Souprava 183+182 na Palackého náměstí 7. 10. 2002 Souprava 250+251 U Zvonu 7. 4. 2002 Vůz č. 268 v sadech Pětatřicátníků 17. 1. 2003
Souprava 190+191 v Palackého ulici ještě před rekonstrukcí - 19. 1. 2003 Souprava 206+207 na Košutce 18. 10. 2003 T3 č. 260 vyjíždí z obratiště Malesická 7. 5. 2005 T3 č. 205+195 v ulici Terezie Brzkové 29. 4. 2004

174+178 v zastávce Slovanské údolí 284+285 na Chodském náměstí

V polovině devadesátých let minulého století bylo rozhodnuto, že plzeňská vozidla MHD dostanou barvy podle městského znaku. Tramvajím byla přidělena barva žlutá, trolejbusům zelená a autobusům červená. První záměr byl, aby tramvaje byly žlutobílé (dvacet jich v tomto barevném provedení jezdilo), ale později se přešlo na slušivější žlutošedý nátěr s bílým pruhem ve spodní části od designéra Ivana Linharta. Souprava 260+261 v zastávce Hlavní pošta Ve stejných barvách byly dodány i Astry. Na fotografii vlevo je souprava vozů T3 ev.č. 174+178 ve stanici Slovanské údolí v původním navrhovaném barevném schématu, vpravo 284+285 v současném městském nátěru na Chodském náměstí. Níže pak souprava 260+261 (jejíž každý vůz je v jiném nátěru) v zastávce Hlavní pošta.

Původní a současný záměr barevného provedení plzeňských tramvají:
Původně zvažovaný nátěr plzeňských tramvají Současný nátěr plzeňských tramvají


204+194 v Pražské ulici Interiér vozu T3 č. 207 s původními nepotaženými sedačkami Vozy T3 jsou za dobu své dlouhé služby samozřejmě pravidelně opravovány, ve většině jsou dnes laminátové sedačky potažené molitanem a látkou. V roce 2004 byly i do zbývajících vozů T3 nainstalovány boxy pro reklamní plakátky (původně byly vylepovány na okna, později pak na horní zaoblenou stěnu nad oknem). Postupně proběhla mezi roky 1995-99 modernizace 26 vozů na typ T3M, po roce 2001 pak dalších 36 vozů na typ T3P.

Souprava 183+182 v sadech Pětatřicátníků 13. 7. 2003 Souprava 206+207 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská 29. 4. 2002 Současně s modernizacemi tramvají T3 probíhají i tzv. velké prohlídky. Na nich spolupracuje dopravní podnik s firmou Datatechnik Plus v Třemošné, či s Dopravním podnikem Mostu a Litvínova. Nejvýraznějšími byly omlazovací kůry několika nejstarších souprav v roce 2004 (109+110, 187+188, 206+207, 183+182 a 174+178), Souprava 174+178 na konečné Slovany, náměstí Milady Horákové, v prvních dnech provozu po velké prohlídce Souprava 183+182 na náměstí Republiky 1. 6. 2004 kdy z ulic prakticky zmizely největší pojízdné vraky. Všechny obdržely nový žlutošedý lak, nové světle hnědé vnitřní obložení bočnic, bílé obložení stropu (některé vozy včetně nového osvětlení jako mají vozy T3P).

T3 č. 180+181 v zastávce Slovanské údolí 30. 9. 2004 Souprava t3 č. 174+178 projíždí kolem manipulační zastávky Jízdecká 23. 1. 2005 Souprava 256+257 v zastávce Dvořákova 18. 4. 2004 Souprava 258+259 v zastávce Náměstí Míru 29. 12. 2004

Sólo vůz č. 200 na Mikulášské třídě 20. 9. 2002 Se samostatnými sólo vozy T3 se setkáváme méně často, obvykle jen v době kdy je pro poruchu či před modernizací odstaven zadní vůz ze stálé soupravy. Několik fotografií sólo vozů T3 je zde: 183, 187, 200, 217, 231, 239, 250, 258, 260, 266, 266, 268

Sólo vůz č. 231 přijíždí do zastávky Majakovského 8. 7. 2006 Již pouze v soupravě 231+232 jsou sedačky v uspořádání 2+1. Vozy soupravy č. 231+232 byly posledními z plzeňských tramvají T3SU, které dosud měly sedačky v původním uspořádání 2+1. Všechny ostatní tramvaje T3SU byly již dříve modernizovány a získaly nové sedačky v uspořádání 1+1.

V létě 2006 začal DP díky dotaci z fondů EU s instalací informačních systémů i do starých souprav T3. Vozy dostávají shodné Souprava 284+285 v zastávce Habrmannova 21. 11. 2006 vybavení jako modernizované vozy, tedy vnější BUSE panely (velký přední a boční umístěný v okně a malý pro číslo linky vzadu), dále vnitřní panel v přední části vozu, hodiny, hlásiče zastávek včetně povelového systému pro nevidomé a montována jsou zároveň tlačítka pro poptávkové otevírání cestujícími.

Souprava T3 204+194 na náměstí generála Píky 10. 2. 2007 Souprava T3 174+178 přijíždí do zastávky U Družby 10. 2. 2007 První takto upravená souprava (284+285) se objevila v provozu 20. 11. 2006 (foto vlevo nahoře). Další soupravy postupně následovaly a cedulové soupravy z provozu mizely. Poslední soupravou v provozu s cedulemi pak byla č. 206+207 ve středu 25. 4. 2007. Podrobnosti o konci cedulových souprav a kdy vyjížděli další tramvaje T3 s novým informačním systémem najdete na stránce Konec cedulových tramvají.

Souprava 250+251 při zkušební jízdě v zastávce Hlavní nádraží ČD, Sirková 29. 6. 2007
Foto: K. Šimána Interiér vozu č. 250 při dni otevřených dveří - 9. 7. 2007
Foto: K. Šimána Rozšířenou velkou prohlídku prodělala souprava 250+251. Po rozebrání v dílnách DP a při opravě skříně byla totiž zjištěna rozsáhlá koroze podlahy. Následně bylo rozhodnuto o dalších úpravách. Výsledkem je nakonec to, že oba vozy ze soupravy mají nejen novou podlahu s krytinou Altro, ale i nové sedačky uchycené do bočnic a samozřejmě také již standartní Souprava 250+251 na lince č. 1 na náměstí Milady Horákové 16. 8. 2007 nové osvětlení a opticko akustický informační systém. Tyto vozy jsou tak shodné s modernizovanými vozy z plzeňských dílen, avšak výzbroj zde zůstala původní se zrychlovačem. Na první zkušební jízdě se souprava objevila dne 29. 5. 2007. V pravidelném provozu je pak od poloviny srpna 2007.

Souprava 205+195 na konečné Skvrňany 31. 8. 2007 Souprava 205+195 na při cvičné jízdě na Karlovarské třídě 13. 1. 2008 Ve své době zajímavou soupravou byly také vozy 205+195. Přední vůz prošel velkou prohlídkou (v provozu asi od srpna 2007), při které se zde objevila podlahová krytina Altro, ale jsou zde původní laminátové sedačky. Zadní vůz (č. 195) jezdil s ním ještě nějakou dobu v původním provedení, včetně původních starých zářivek. Byla to poslední pravidelně provozovaná tramvaj v Plzni s tímto původním zářivkovým osvětlením. V ostatních vozech byla při modernizacích či velkých prohlídkách vyměněna svítidla za nová na 24V s individuálními střídači. Na podzim však vůz č. 195 byl na velké prohlídce v Ostravě, kde už dostal samozřejmě také nové osvětlení.

Souprava 187+188 v zastávce Habrmanova 1. 6. 2008 Souprava 187+188 uhání za mohutného pískování v Pražskou ulicí 2. 12. 2007 Ke konci roku 2007 bylo do Ostravy odesláno pět vozů T3 na velké prohlídky. Byly to vozy 187, 188, 195, 206 a 207. Vozy mají komplet opravené přístroje el. výzbroje, novou podlahu s krytinou Altro, nově obložený interiér ve standartním plzeňském provedení (šedé sloupky, světle bočnice se vzorem mramoru, bílý strop), nová okna a u vozů T3 se zde objevují poprvé oranžová madla. Nechybí samozřejmě nový vnější nátěr.

Souprava 183+182 zazlobila v posledních dnech svého provozu ve Sladkovského ulici 5. 10. 2007 Souprava 174+178 na Karlovarské třídě 24. 2. 2008 Další postupný soumrak nad vozy T3 začal koncem roku 2007. V té době přistoupil dopravní podnik k přestavbě vozů na typ T3R.PLF. Jedná se sice o modernizaci, ale prakticky je na doklady původního vozu postavena nová tramvaj s nízkopodlažní částí v prostřední části vozu. Během roku 2008 bylo takto přestavěno osm vozů. Z provozu tak zmizely soupravy T3 č. 183+182, 174+178, 180+181 a 200+179. K další obměně vozového parku se pokračuje, až do splnění smlouvy s dodavatelem na osmnáct vozů (v roce 2009 je to 6 vozů a v roce 2010 poslední 4 vozy).

Zbytky odstrojované skříně vozu T3 č. 178 ve vozovně Slovany 17. 5. 2008 Zbytky odstrojované skříně vozu T3 č. 178 ve vozovně Slovany 17. 5. 2008 Rozebírání vozu T3 č. 200 ve vozovně Slovany 17. 5. 2008 Odstavený vůz T3 č. 279 ve vozovně Slovany 2. 5. 2009

Souprava 204+194 na Košutce v poslední den svého provozu 1. 2. 2009 Rozebíraný vůz č. 285 ve vozovně Slovany 2. 5. 2009 V roce 2009 jsme se tedy z důvodu výše uvedených přestaveb rozloučily s vozy 204+194, 279, 284+285 a nakonec i 278. V roce 2010 jsou pak dodány poslední čtyři vozy T3R.PLF z nasmlouvané dodávky a tím skončily v provozu vozy T3 190+191. Další dva vozy pak jsou na papíry T3G č. 240 a T3M č. 246.

Vůz č. 250 ve Skvrňanech v poslední den svého provozu 27. 3. 2011 Odstavovány jsou však postupně i další vozy. Na jejich doklady totiž vyjíždí také tramvaje VARIO. V roce 2010 skončily vozy 239, 195, 205, na začátku roku 2011 končí i 251 a 250 a brzy je budou následovat také 231+232.

V dubnu 2011 jsou v provozu již jen následující zrychlovačové soupravy:
187+188, 206+207, 231+232, 258+259, 270+271,

Nasazovány jsou nejčastěji na lince č. 4, kde zpravidla jezdí i o víkendech na nenízkopodlažních kurzech. Je snaha, aby ještě najezdily co nejvíce kilometrů před vyřazením, či nahrazením vozy Vario.

Souprava 258+259 u Plzeňky 1. 4. 2011 Souprava 206+207 u zastávky Sokolovská 2. 4. 2011 Souprava 231+232 přijíždí k Severce 1. 4. 2011 Souprava 270+271 u Plzeňky 2. 4. 2011

Vůz č. 231 v poslední den svého provozu 7. 5. 2011 Vůz č. 231 v poslední den svého provozu 7. 5. 2011 V květnu 2011 skončila v provozu souprava T3SU č. 231+232, tedy již jediná souprava T3SU s laminátovými sedačkami v uspořádní 2+1 . V červnu je pak odstavena tramvaj č. 207 a ještě je krátce nasazována sólo 206. Souprava 270+271 dojezdila díky nehodě v září 2011 o pár měsíců dříve, než bylo plánováno.

Koncem roku 2011 tak ze "zrychlovačových" souprav zbývají v provozu již jen poslední dvě, tedy 187+188 a 258+259. Začínají se však také objevovat názory, Souprava T3 187+188 klesá kolem Družby 3. 9. 2011 Souprava 258+259 na Klatovské třídě 11. 8. 2012 že by nějaké vozy s odporovou výzbrojí měly zůstat zachované. V zimním období, za určitých meteorologických podmínek, pokud namrznou přes noc troleje, mají jakékoliv vozy s elektronickou výzbrojí na prvním ranním spoji problém se na Košutku, či do Bolevce dostat. Námraza , respektive 258+259 na Karlovarské třídě za zastávkou Sokolovská 11. 8. 2012 258+259 na Karlovarské třídě u Lékařské fakulty 5. 8. 2012 průjezd sběrače přes namrzlou trolej, způsobuje opakované výpadky napětí a to nové výzbroje nemají rády, vyhodnocují chyby a vůz nemá šanci se nahoru vydrápat. Když se tahle silná námraza párkrát do roka objeví, jsou "ledoborce" T3 s odporovou výzbrojí dobrou šancí, proti ranním velkým zpožděním prvních ranních spojů.

V létě 2012 to poslední zrychlovačové vozy v Plzni (T3 187+188 a T3CS 258+259), tedy tramvaje se starými sběrači, s laminátovými sedačkami a odporovou výzbrojí, mají již tak říkajíc za pár. Vůz č. T3 č. 187 na Mikulášské třídě 29. 7. 2012 Vůz č. T3 č. 187 na Skvrňanské třídě 29. 7. 2012 Mohou se objevovat v ulicích ještě několik týdnů, ale třeba již jen několik dní. V případě jakékoliv vážnější závady, či nehody již nebudou opravovány. V neděli 29. 7. 2012 nasazen netypicky sólo vůz T3 č. 187 na lince č. 2. V následujích dnech ještě opět v provozu celá souprava 187+188.

Souprava 258+259 na Klatovské třídě 18. 8. 2012 Interiér vozu č. 259 - 18. 8. 2012 Souprava 187+188 na náměstí Republiky 15. 8. 2012 Souprava 187+188 v Sirkové ulici 15. 8. 2012

Souprava 258+259 vyjíždí naposledy do pravidelného provozu 27. 9. 2012 na šejdr (špičkovou posilu) linky č. 1 (foto níže). Následující den je vůz 259 již rozebírán. S vozem 258 (již jen sólo) se dosud můžeme setkávat na večerních spojích linky č. 1.

Souprava 258+259 při své poslední jízdě projíždí přes sady Pětatřicátníků 27. 9. 2012 Souprava 258+259 při své poslední jízdě v sadech Pětatřicátníků 27. 9. 2012 Souprava 258+259 naposledy zatahuje do vozovny 27. 9. 2012 Souprava 258+259 naposledy zatahuje od vozovny 27. 9. 2012

Podobný osud potkává i poslední soupravu T3 č. 187+188. Posledním jejím nasazením je dne 10. 10. 2012 šejdrové pořadí č. 22 na lince č. 4. Níže opět fotografie z poslední jízdy. Od následujícího dne je odstaven zatím opět jen zadní vůz (jemuž prošly revize a bude již rozebírán). S předním vozem 187 se ještě pár dní budeme moci setkávat na večerních spojích linky č. 1.

Souprava T3 č. 187+188 naposledy nasazena v pravidleném provozu na linku č. 4 - Sady Pětatřicátníků 10. 10. 2012 Souprava T3 č. 187+188 naposledy v pravidelném provozu zatahující z linky č. 4 - U Družby 10. 10. 2012 Souprava T3 č. 187+188 naposledy zatahuje do vozovny 10. 10. 2012 Souprava T3 č. 187+188 naposledy zatahuje do vozovny 10. 10. 2012

Vůz č. T3 č. 258 na Slovanech v poslední dne svého provozu 30. 10. 2012 Vůz č. T3 č. 258 v Bolevci v poslední dne svého provozu 30. 10. 2012 Naposledy v pravidelném provozu byl vůz č. 258 v úterý 30. 10. 2012 na "noční" jedničce. Od středy je ve vozovně rozebírán a jeho doklady a podvozky budou po repasi použité pro další Vario (patrně č. 352).

Poslední vůz v provozu se kterým se tak můžeme setkat je T3 s číslem 187. V sobotu 3. 11. 2012 byl vypraven na na linku č. 1. Na čele vozu již s bílým nápisem: "T3 1974 - 4. 11. 2012 naposledy".

Vůz č. T3 č. 187 v Pražské ulici 3. 11. 2012 Vůz č. T3 č. 187 u boleveckého hřbitova 3. 11. 2012 Vůz č. T3 č. 187 na mostě U Jána 3. 11. 2012 Vůz č. T3 č. 187 na mostě Generála Pattona 3. 11. 2012

Vůz č. T3 č. 187 před svou poslední jízdou 4. 11. 2012 Informace o poslední jízdě 4. 11. 2012 V neděli 4. 11. 2012 proběhla rozlučková jízda, při které se vůz krátce objevil na všech linkách. Kromě nápisu na čele jsme na okna vylepili nápisy "Plzeň se loučí s T3" a z vnitřní strany stručné informace o historii vozů T3 v Plzni. Další přátele tramvají přinesli věnec na čelo vozu. Vůz pak vyjel ve třináct hodin na svou poslední jízdu dle zvláštního jízdního řádu.

Nejprve vyrazil na linku č. 1 ze Slovan do Bolevce a zpět. Následně přejel po manipulační trati na Světovar. Odtud jel jako linka č. 2 do Skvrňan. Jízdní řád byl udělán, tak že vůz č. 187 vždy půlil čas mezi běžnými spoji. Na konečných nechybělo samozřejmě focení. Tramvaj si přišli vyfotit ať už známí fandové, neznámé tváře a občas se přidali i zcela náhodní cestující. Nechyběl ani štáb České televize.

Vůz T3 č. 187 při své poslední jízdě v Bolevci 4. 11. 2012 Vůz T3 č. 187 při své poslední jízdě v Bolevci 4. 11. 2012 Vůz T3 č. 187 při své poslední jízdě v zastávce Macháčkova 4. 11. 2012 Vůz T3 č. 187 na konečné Skvrňany při své poslední jízdě 4. 11. 2012

Vůz č. T3 č. 187 při své poslední jízdě na Slovasnké aleji 4. 11. 2012 Vůz č. T3 č. 187 při své poslední jízdě na konečné Košutka 4. 11. 2012 Ze Skvrňan se jelo jako dvojka zpět na Světovar a po manipulační trati na Slovany. Odtud již s označením linky č. 4 na Košutku. Na lince č. 4, kam jsou vypravovány jen soupravy, vypadal sólo vůz obzvláště nezvykle. Na Borech se již začínalo smrákat a vůz odtud směřoval již označen 4X na Slovany a do vozovny. Poslední focení pak proběhlo již za tmy na Slovanské aleji a v 17:37 zajel poslední zrychlovačový vůz do vozovny na vždy.

Vůz č. T3 č. 187 při své poslední jízdě na Borech 4. 11. 2012 Vůz č. T3 č. 187 při své poslední jízdě na náměstí Milady Horákové 4. 11. 2012 Vůz č. T3 č. 187 při své poslední jízdě na Slovanské aleji 4. 11. 2012 Vůz č. T3 č. 187 zajíždí naposledy vo vozovny 4. 11. 2012

Interiér vozu T3 č. 187 4. 11. 2012 V Plzni se tak po 4. 11. 2012 v pravidelném provozu cestující již nesetkají s vozem s laminátovými sedačkami, starým sběračem a nehospodárnou odporovou elektrickou výzbrojí. Plzeň se dokonce stala prvním městem v ČR, kde vozy s odporovou výzbrojí v pravidelném provozu skončily. Provoz legendy tak skončil, ale s dalšími mnoha různými variantami modernizovaných tramvají T3 se budeme setkávat ještě mnoho let.

Fotografie soupravy 187+188 (či vozu 187) použité na různých místech tohoto webu pro zajímavost na jednom místě.

 


Video zachycující provoz vozů T3 v Plzni

Další příbuzné stránky:
Konec cedulových tramvají v Plzni
Poslední červené vozy v Plzni
Krátká epocha žlutobílých vozů v Plzni
Historický vůz T3 č. 192
Vůz T3 č. 195 v muzeu dopravy ve Strašicích
Celoplošné reklamy na T3 (T3M, T3P)

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a kolegové uvedení na fotografiích

NAVRCHOLU.cz