Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Ač si to běžní cestující neuvědomují, k napájení tramvají a trolejbusů jsou zapotřebí poměrně složitá napájecí zařízení. Plzeňské tramvaje a trolejbusy jsou napájené stejnosměrným napětím 600 voltů (v praxi bývá trochu vyšší). Novější dopravní systémy používají 750 voltů (např. české Budějovice). V Plzni jsou při rekonstrukcích zařízení již tyto dimenzována i pro 750 voltů, neboť jsou úvahy, že se v budoucnosti na toto napětí přejde. Čím je totiž v síti vyšší napětí, tím jsou nižší ztráty ve vedení. Plzeňský dopravní podnik má vybudovanou napájecí síť s mnoha měnírnami (Hydro, Letná, Lochotín, Slovany, Zátiší, Bolevec, Bory, Karlov, Černice, Univerzita). Ty jsou napojené na moderní centrální energetický dispečink v hlavní měnírně Hydro, odkud je možné pomocí dálkového ovládání měníren operativně řešit případné problémy. Do měníren přichází napětí 22kV a z nich pak odchází napájecími kabely do trolejí napětí 600V stejnosměrných. V případě tramvajové dráhy je v troleji plusový pól a v kolejích je pól mínusový. Není tomu však ve všech městech (u nás např. Ostrava a Brno má polaritu obráceně).
Síť trolejového vedení je rozdělana na úseky úsekovými děliči. V tramvajácké hantýrce se úsekovému děliči říká sekce. Při průjezdu přes dělič jede okamžik sběrač po izolovaném úseku bez napětí a při průjezdu přes něj se tedy nesmí jet se zadanou jízdou, aby nedošlo k vytažení oblouku. Při vytažení oblouku dochází k opalování děliče i lišty sběrače. Rovněž to úplně nesvědčí elektrovýzbroji a také cestující při jízdě díky krátkému výpadku napětí pocítí nepříjemné cukání. Většina úsekových děličů je možné přemostit (viz foto) a zajistit v případě potřeby napájení ze sousedního úseku, např. v případě poškozeného napájecího kabelu.
Začátkem května 2022 se objevují na plzeňské tramvajové trati nové návěsti a sice „Diodový úsekový dělič“. V tramvajové síti se již cca v roce 2020 objevily
první zmiňované diodové úsekové děliče, které díky své novější konstrukci umožňují jízdu pod proudem. V květnu 2022 došlo k jejich přeznačení. Nová návěst
nemá přerušované bílé tečky, ale plnou bílou čáru, která má symbolizovat nepřerušované napájení. Aktuálně jsou diodové úsekové děliče umožňující průjezd při
odběru proudu na těchto místech: O trolejové vedení je také potřeba se podobně, jako o kolejiště, starat. Nejen při nehodách se strženou trolejí, ale i při údržbě či rekonstrukcích vedení se můžeme setkat s pracovníky horního vedení. Jejich některá vozidla se zvedací plošinou jsou vybavena i kolejovými adaptéry a mohou se tak pohybovat i po tramvajových kolejích na otevřeném svršku.
Dopravní podnik vlastní několik vozidel s plošinou různých typů a různého stáří (Liaz, Renault, Nissan). Na fotografii vpravo jich lze napočítat i pět najednou. Při některých větších rekonstrukcích či stavbách mohou vypomáhat také externí firmy, např. Elektroline.
Další fotografie vozidel horního vedení při práci jsou zde:
Další stránky:
© Jan Šlehofer
|