Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, Astra, Škoda Inekon LTM10.08, Výrobcem tramvaje byla Škoda, avšak na vývoji se podílel výraznou měrou Inekon. Tříčlánková tramvaj původně označovaná Škoda Inekon LTM 10.08 je známá zejména pod přezdívkou Astra - Asynchronní tramvaj. Jedná se o vůz s délkou 20,09m se dvěmi pevnými hnanými podvozky umístěnými pod krajními články vozidla. Mezi nimi je otočně zavěšen střední nízkopodlažní článek s výškou podlahy 350 mm nad temenem kolejnice. Zbývající část je ve výšce 780 mm. Dveře jsou vně předsuvné, v krajních článcích jednokřídlé, v prostředním článku dvoje dvoukřídlé. Elektrická výzbroj Elin je umístěna v kontejnerech na střeše vozidla (foto vpravo) a napájí čtyři asynchronní elektromotory s vlastní ventilací (4x90kW).
Prototypy: První tzv. modrý prototyp byl vyroben v plzeňské Škodovce v červnu 1997 (vlevo) a od podzimu jezdil zkušebně na plzeňských tratích. Kolega Míra Klas jej zastihl v prvních dnech provozu na Mikulášském náměstí, kde se tou dobou také dělaly parkové (nebo spíše parkovací !?!) úpravy.
Druhý tzv. žlutý prototyp vznikal částečně s prvním a brzy po něm, tedy v roce 1998 začal jezdit také v Plzni. Oba prototypy jsme mohli vídat v pravidelném provozu, dnes již existuje pouze ten druhý, tedy č. 301. První cestující se tramvají Astra svezly dne 17. 4. 1998 v "modrém prototypu" a to v Ostravě, zde označaném č. 1201. V Plzni se tak v provozu s cestujícími objevil jako první tzv. "druhý", nebo také "žlutý" prototyp označený č. 301 dne 16. 7. 1998.
Prototypy 300 a 301 bylo možné provozovat v soupravě. Vůz č. 300 byl vzadu, stejně jako vůz č. 301 vpředu, vybaven automatickým spřáhlem, umožňujícím přenášet i signály pro mnohočlenné řízení. V létě 1999 vyjela zkušebně do ulic města bez cestujících souprava Aster 300+301. Souprava jezdila v Plzni netypicky na jeden sběrač, předního nebo i jen zadního vozu. Ostatní plzeňské vozy Astra nebyly vybaveny automatickými spřáhly, ani zásuvkami pro mnočlenné řízení, takže jejich provoz v soupravách není v současné době možný.
Žlutý prototyp 301 se od prvního vozu i od sériových v některých komponentech odlišuje. Narozdíl od ostatních Aster měl do roku 2008
holandský pohon zavírání dveří.
Zavírání bylo sice pomalejší, avšak zase dveře příliš nebouchaly. Kromě pohonu měly dveře i jinou výstrahu před zavíráním. Místo
obvyklého pískání to byl zajímavý melodický zvonek (zvuk ke stažení zde).
Společně s modrým prototypem 300 měly v interiéru madla ve fialové barvě, narozdíl od ostatních následujících Aster, kde jsou žlutá.
Dalším rozdílem vozu 301 byly sedačky od výrobce C.I.E.B Kahovec (nahrazeny v roce 2011 dřevěnými).
Podle mého názoru je Astra po designové stránce velmi pěkná i v porovnání s jinými zahraničními nízkopodlažními vozy. Interiér tramvaje vypadá rovněž pěkně moderně, pominu-li dnes již poničený interiér od vandalů. Díky svým sedačkám 2+1 je však hůře uspořádaný pro dopravní špičky. Jízdní vlastností jsou díky díky svému asynchronímu pohonu zajímavé (rychlé rozjezdy, rychlá brzda), ale díky své konstrukci se dvěma pevnými podvozky a středním zavěšeným nízkopodlažním článkem, to na tratích s oblouky nepěkně škube, hlavně první náraz podvozku do oblouku je vždy cítit. Při průjezdu přes nerovnosti, zvláště přes kolejové křížení, či výhybky, je to také rachot (narozdíl např. od nízkopodlažních tramvají v Drážďanech). Řidiči tak musí zvolit jinou techniku jízdy, než s vozidly typu T a před oblouky tedy více přibržďovat. I když se tedy zdánlivě Astra jeví jako rychlejší a živější, tak toto neplatí pokud se proplétá centrem Plzně. Pouze na rovnějších úsecích s kvalitním kolejovým svrškem je tak s Astrou velmi pěkné svezení. Se svými pevnými podvozky však také Astry více ničí koleje v obloucích a proto se nákupu těchto vozidel bránil Liberec, kde je síť plná obloučků.
Další již sériové vozy: V roce 1999 přibyly do Plzně další dva, již sériové vozy s čísly 302 a 303. Ty byly dodány již ve standartním žlutošedém "plzeňském" nátěru, narozdíl od třistajedničky, která je ve dvou odstínech žluté. Na fotografiích z ledna 2000 projíždí centrem Plzně (vlevo 302 u Hlavního nádraží, vpravo 303 vyjíždějící ze Zbrojnické ulice). Již před lety, když jsem se o tramvajový provoz začal zajímat, jsem slýchal o větší poruchovosti Aster v porovnání s vozy T a vzhledem k tomu kolik jich např. v roce 1999 skutečně bylo najednou v provozu (ze čtyř vozů jen výjímečně více než dva), něco na tom bude. Ani později jich v provozu z jedenácti vozů nebývá více než šest garantovaných v jízdních řádech. Největší problémy však byly s brzdovým systémem, který byl později nahrazen jiným (viz dále). Tyto tramvaje (kromě prvních dvou prototypů), mají také možnost nouzové jízdy na akumulátory, v případě výpadku el. proudu. V Plzni jsem byl ale několikrát svědkem uvíznutí Astry na "trolejbusovém křížení" a bylo nutné ji vždy spíše popotlačit následujícím vozem. V lednu 2000 byly dodány další čtyři vozy, které měly na rozdíl od předchozích vozů šedivé čelo, se žlutým číslem. Dostaly čísla 304 - 307. Od ledna 2000 jsou také v jízdních řádech na lince č. 1 označené garantované nízkopodlažní spoje. Na dvou pořadích linky č. 1 by tedy měly být nasazeny tramvaje Astra. Od pondělí 28. 2. 2000 jsou rovněž na lince č. 2 pravidelně nasazovány dva nízkopodlažní vozy Astra a jsou také označeny v jízdních řádech. V pravidelném provozu se tak objevují čtyři ze sedmi vozů. Během léta 2000, byly u starších Aster vyměněny hlásiče za novější typy ovládané palubním počítačem a do počítačů všech Aster byl nahrán nový software. Ten ovládá nejen hlášení stanic, ale i zobrazování následujících zastávek na vnitřních informačních panelech. Také může mít v sobě nahraný aktuální jízdní řád a může např. řidiče na konečné upozornit signalizací, že je čas k odjezdu. Přibližně od září 2000 tedy tento systém s hlášením stanic funguje u všech Aster. V listopadu 2000 byly dodány další tři vozy, tedy čísla 308 - 310. Tím jejich celkový počet v Plzni stoupnul na jedenáct a o dalších se již neuvažuje. Na fotografii vlevo je zachycena některá z nových Aster ještě bez čísla, kdy při posunu musela na chvíli opustit vozovnu. Na dalších snímcích pořízených při první zkušební jízdě 11. 11. 2000 jsou nové vozy zachyceny v obratištích Skvrňany, Mozartova a Košutka. S cestujícími se pak začaly objevovat v provozu od 23. 11. 2000. Od tohoto datumu bývaly na lince č. 1 i na některých pořadích místo sólo vozů T3M, tedy mimo v jízdních řádech vyznačené nízkopodlažní spoje. Tyto vozy měly po dodání opět žluté čelo (stejně jako 302 a 303), narozdíl od předešlé dodávky (304-307), kde byla čela šedivá. Dnes již díky nehodám a následným opravám nemusí některá čela být v původních barvách. Na Košutce se v této době Astry objevovaly jen pouze zřídka či vzácně a to jen jako zkušební, či cvičné jízdy. Tak tomu bylo např. i 30. 12. 2000, kdy se zde objevily společně nejstarší a nejnovější vůz. Až od 1. května 2001 dochází k nasazení Aster i na nejvytíženější plzeňskou linku - č. 4. Ke stávajícím spojům jsou přidány dva kursy Aster. Zpočátky byly obavy, zda na této lince nebudou problémy s velkým náporem cestujících, ale díky kratšímu intervalu za předcházejícím spojem, to Astry docela zvládají, pouze ve špičce bývají někdy přeplněné. Plzeň má tak již od 1. 5. 2001 garantované nízkopodlažní spoje na všech tramvajových linkách. Na těchto fotografiích stejně jako na dalších starších snímcích, lze vidět Astry zachycené se složeným a zakrytovaným spřáhlem. Dnes obvykle u všech Aster trčí ven. Důvodem je těžká manipulace se zakrytovanými spřáhly v případě nutnosti odtlačení vadného vozu a zejména řidičky by s tímto mohly mít problém. Zpočátku jezdilo s Astrami jen několik málo řidičů, když zde bylo jen pár vozů, později se pak již o ně střídají řidiči všichni. Astra č. 309 byla první, která dostala nový hydraulický brzdový systém DAKO s řídící jednotkou firmy DI-ELCOM. Úprava byla provedena ve Škodě Dopravní Technika a byla provedena tak, aby bylo v případě nutnosti možné vůz vrátit do původního stavu. Vůz byl odvezen 21. 5. 2002 a na první zkušební jízdu bez cestujících vyjel 23. 7. 2002. Zkušební provoz s cestujícími probíhal od 5. 9. 2002, kdy Astra 309 byla nasazována na vložený odpolední šejdr linky č. 2, tedy jako přidaný spoj. V roce 2004 byly postupně provedeny u všech nejen plzeňských tramvají LTM 10.08 výměny brzdového systému, za nový systém Dako (stejně jako u vozu 309 - viz výše). U prototypu č. 300 byly u výrobce na náklady DP provedeny i další opravy, neboť některé věci se u prototypu údajně nepovedly (např. byly výměněny některé uhnívající plechy). Při té příležitosti dostal tento vůz i nový žlutošedý nátěr.
Všechny Astry mají tedy vyměněn brzdový systém a pokud nejsou odstavené pro různé jiné závady jsou v provozu. Někdy je ale pro změnu problém vypravit i těch šest vozů, neboť dodací lhůty některých náhradních dílů jsou dlouhé. Také vysoké ceny náhradních dílů na tyto vozy velmi zvyšují náklady na údržbu ve srovnání s vozy T3.
Astry na ústupu: V roce 2006 není situace s vypravováním Aster nejrůžovější. Nedaří se vypravovat vozy na garantovaná nízkopodlažní pořadí (6 z 11) a to občas i když jsou v provozu již další dva nízkopodlažní vozy K3R-NT. Astry jsou odstavovány pro různé závady a některé již porouchané vozy slouží jako zásobárny dílů pro udržení dalších vozů v provozu. Problém je totiž s dodávkami náhradních dílů od výrobce. Příkladem je vůz č. 300, který je odstaven již dva roky po nehodě (stala se 18. 1. 2006) a stále na své díly čeká. Poslední dobou se pro jeho atypičnost už spíše vážně uvažuje o jeho vyřazení. Na spolehlivosti Aster nepřidá i fakt, že tyto vozy jezdí od své výroby bez žádného vyššího stupně údržby.
Od září 2006 výkony garantovaných nízkopodlažních spojů na lince č. 4 přebírají vozy K3R-NT. Další Astry se tak objevují na dalších dvou pořadích linky č. 1, avšak nejsou garantovány v jízdních řádech. Od září 2007 se rozšiřuje nabídka nízkopodlažních spojů v jízdních řádech a na každé lince jsou garantována tři pořadí. V praxi obvykle na lince č. 4 jezdí tři vozy K3R-NT a na linkách č. 1 a 2 jsou po třech pořadích vypravovány Astry. Další nízkopodlažní vozy (zpravidla K3R-NT či KT8D5-RN2P) jezdí na libovolných negarantovaných pořadích. Osud prototypového vozu č. 300 byl zpečetěn na podzim 2007, kdy bylo rozhodnuto o jeho vyřazení. Po odstrojení vozu a uchování všech použitelných dílů pro případné opravy dalších vozů, začala být skříň vozu likvidována v květnu 2008. Více informací a zejména fotografií najdete ZDE.
Od prosince 2007 se již o víkendech s Astrami nesetkáváme na lince č. 2 a v pracovní dny se zde objevují jen na dvou garantovaných pořadích. Třetí garantované nízkopodlažní pořadí zajišťují již velkokapacitní částečně nízkopodlažní vozy (K3R-NT či KT8D5-RN2P). "DeAstrizace" linky č. 2 pokračuje však i dále a tak se s nimi na dvojce již od prázdninového jízdního řádu platného od 28. 6. 2008 nesetkáme vůbec. Garantované nízkopodlažní spoje přebírají velkokapacitní vozy se středním nízkopodlažním článkem, případně soupravy s vozem T3R.PLF. Díky tomu jsou na dvojce jednotné intervaly mezi spoji (není nutné je před méně kapacitním vozem zakracovat). Astry jsou tak nyní nasazovány pouze na linku č. 1 na čtyři celodenní pořadí a jedno šejdrové (pokud je jich dostatek provozních). V roce 2008 se začalo s úpravou dveří žlutého prototypu. Atypické dveře byly vyměněny za standartní, včetně jejich pohonu. Současně s nimi zmizela i nezvyklá melodická výstraha. Tramvaj se pak objevila v provozu téměř po roce a půl v pátek 13. 3. 2009. Krátce před tím jí také bylo odmontováno velké spřáhlo (ještě je na snímku vlevo při zkušební jízdě). Protože díky závadám byla vypravenost stále velmi malá a dodací lhůty dodávek náhradních dílů dlouhé, vše směřovalo k postupnému ukončení provozu tohoto typu vozů. Plzeň tak mohly Astry začít opouštět už koncem roku 2009. Bylo vypsáno výběrové řízení na nákup nových vozů, ve kterém byla podmínka odkupu Aster. Zájemce se přihlásil i finanční prostředky byly na nové vozy pro rok 2009 připraveny. Patrně však politický zásah směřující ze strany výrobce toto zarazil a finanční prostředky na nové vozy jsou použity na modernizaci zbývajícíh vozů KT8D5 na KT8D5-RN2P.
Následně je uzavřena mezi PMDP a výrobcem údajně složitá smlouva na údržbu Aster, tzv. "Full service". V praxi opravy provádějí stále stejní zaměstnanci PMDP (později Bammer Trade), ale je zajištěn dostatek náhradních dílů pro opravy. Vypravenost Aster a tedy počet provozních vozů, se zvýšil, ale vizuálně jsou vozy zatím stále ve špatném stavu.
Astry prochází opravami V odpoledních hodinách dne 9. 3. 2010 je vůz č. 309 naložen a večer opouští Plzeň. Cílem jsou pražské dílny v Hostivaři, kde projde velkou prohlídkou. Jedná se o první vůz a následovat by měly postupně další. Do Prahy děkuji za pár snímků z místních dílen. První čtveřice ukazuje vůz krátce po přivezení a při odstrojování.
Druhá čtveřice naopak těsně po dokončení a před odesláním zpět do Plzně. Na pohled je vidět, že tramvaj docela prokoukla. Z viditelných věcí pro cestující má oranžová madla, nově potažené sedačky, dolní část vnitřního obložení se vzorem šedého mramoru, nechybí i nový vnější nátěr. Generálkou samozřejmě prošly i další části, jako podvozky, motory, atd. Osobně si nedělám žádné iluze, že by to nebyl stále stejný kostitřas, ale oproti ostatním "spotřebovaným" Astrám tahle viditelně omládla.
Do Plzně se Astra č. 309 vrátila 28. 8. 2010. Na zkušební jízdě se pak objevila 1. 9. 2010, ale do pravidelného provozu ještě nějakou dobu nevyjela. V Plzni totiž ještě před tím došlo k další výměně madel za nerezové a sedaček za dřevěné (zajímavé hospodaření). Dřevěné sedačky vyvolávají (podobně jako v pražském voze 15T, který přibližně ve stejnou dobu vyrazil do provozu s cestujícími) zejména zpočátku debaty mezi cestujícími. Plzeňský dopravní podnik argumentuje zejména hygienickými důvody, se kterými se dá souhlasit. Přesto, že cestující ve voze při svých cestách nesedí příliš dlouho a ani polstrované sedačky používané v plzeňských tramvajích nepatří k těm nejpohodlnějším na trhu, lze však instalaci dřevěných sedaček vnímat jako krok zpět a pomyslnou prohru s vandaly a bezdomovci. Kromě tvrdšího posezení je velkou nevýhodu sedaček jejich hladký povrch, na kterém cestující při sezení kloužou. Čas však ukáže, jak si tyto sedačky oblíbí sami cestující. Vůz 309 vyjel znovu poprvé do pravidelného provozu 6. 10. 2010. Prohlídkami v různém rozsahu prochází i další vozy. Již však ne v Praze (zřejmě se nepodařilo oboustraně sladit požadavky s financemi). VP vozu 306 proběhla v Třemošné u firmy Datatechnik (září - prosinec 2010). Vůz byl před tím odstaven od dubna 2006 a sloužil jako zásobárna náhradních díků. Do provozu s cestujícími vyjíždí tak téměř po čtyřech letech 15. 3. 2011. Pracovníci Datatechniku pracují ve vozovně na Slovanech také na voze 301 (v menším rozsahu - SP). Dále se začátkem roku 2011 rozbíhá montáž nových dřevěných sedaček a nerezových madel i do vozů, které prohlídkami neprocházejí. Prvním takovým je vůz 304, který je s tímto interiérem v provozu od 22. 2. 2011. Postupně jej následují i ostatní. V roce 2011 jsou Astry pravidelně provozovány výhradně v pracovní dny a to na lince č. 1, kde jsou v jízdním řádu pro ně připravena zvláštní pořadí (s kratším intervalem za předchozím spojem). V roce 2011 to bývá pět pořadí (tedy 50% vozů) a o víkendu nejezdí až na vyjímky vůbec (obvykle vyjíždějí jen jako zálohy za případné porouchané sólo vozy, aby se nemusely rozpojovat další soupravy). Jinde než na jedničce se s nimi můžeme setkat zpravidla jen v případě nějakých provozních mimořádností.
V říjnu 2012 vyjíždí do provozu také Astra č. 303 po velké prohlídce. Při ní dostala jako první plzeňská Astra novější orientační panely Buse s terčíky s LED podsvícením (DOT-LED). Tedy stejné jako známe z jiných vozů. Astry však všechny dosud měly ještě z výroby staré terčíkové panely, které osvětlovala zářivka. Rozdíl v čitelnosti je markatní zejména za tmy. Kromě výše zmiňovaných vozů prošly mezi roky 2010 a 2013 i všechny ostatní Astry tzv. velkými prohlídkami. Pouze u vozu č. 301 to byla spíše SP menšího rozsahu. Zatím, co 309 byla v Praze v dílnách DPP a ostatní prohlídky dělal Datatechnik v Třemošné, tak poslední Astra č. 310 byla dokonce až v Šumperku. Bývalé ŽOS Šumperk, později Pars nova, patří od roku 2008 do skupiny Škoda Transportation patřící pod společnost Škoda Holding. Astra č. 310 byla odtud přivezena 5. 2. 2014 a ještě toto odpoledne se objevila ve měste na první zkušební jízdě.
Začátkem roku 2014 bývá v pracovní dny vypravenost Aster vysoká. Na lince č. jedna je pro ně připraveno 7 pořadí a občas se osmá objeví ještě na dalším šejdrovém pořadí. Naopak od června do prosince 2014 jsou dočasně vypravovány pouze dva vozy. Po dobu výluky při rekonstrukci kolejiště U Zvonu a v Pražské ulici jsou totiž Astry po mnoha letech vypravovány opět na linku č. 4. Jedná se však jen o dvě šejdrová pořadí. Mezi ranní a odpolední špičkou pak vozy šejdrových pořadí zůstávají na konečných, aby nekomplikovaly provoz na výlukové jednokolejce v centru města.
Od ledna 2015 byl na lince č. 1 upraven jízdní řád pro pravidelné nasazovní vozů o kapacitě 1,5T. Na deset celodenních pořadí jsou tak vypravovány výhradně Astry, nebo Varia LF 2/2 IN. Pouze na čtyři šejdrová pořadí vyjíždějí soupravy 2xT.
Astra č. 301 prošla koncem roku 2014 "velkou prohlídkou". Při ní obdržela již také standartní žlutošedý lak. Co jí však zůstalo, je atypické výraznější pískání výzbroje. Její zprovoznění po VP se však poměrně dlouho příliš nedařilo. Respektive vždy krátce po vyjetí na linku musí být z důvodu závad opět vyměněna. Opět se objevuje v červenci, ale i tehdy málo kdy směnu dojezdí. Později se situace zlepší.
Ke konci roku 2017 se počet vypravovaných Aster postupně snižuje. Některým vozů ubývá počet zbývajících kilometrů do dalších prohlídek a s těmi se již nepočítá. Nahradit je mají nové vozy EVO2, které mají být dodávány od roku 2018 do roku 2022. Také v té době skončí s externím dodavatelem smlouva na údržbu Aster. Vozy pak po vyřazení patrně budou nabídnuty k prodeji.
Koncem července 2018 byla odstavena z provozu většina Aster. V provozu vídáme pouze vozy 301, 304, 306 a 309. Důvodem odstavení ostatních je dle informací JPP (jedna paní povídala) technicko-administrativní problém na straně dodavatele provádějícího údržbu vozů. Během srpna 2018 se tak na několika pořadích linky č. 1 můžeme setkávat se sólo vozy také v pracovní dny. Od září jsou pak místo chybějícíh Aster vypravovány soupravy, nebo dlouhé vozy (KT8D5-RN2P, či K3R-NT). Protože se problém s neprovozní většinou Aster protáhl a místo nich byly nasazovány vozy s větší kapacitou, počet odježděných vozokilometrů (vozy Astra jsou brány jako 1,5xT a soupravy 2xT) značně narostl, jsou od 30. 1. 2019 na šejdry linky č. 1 nasazovány jen sólo vozy (1xT). Dalším důvodem tohoto kroku je také aktuální nedostatek vozů díky nehodám, ale právě také z důvodu odstavení Aster. I když už nebylo jisté, zda se Astry podaří zprovoznit dříve, než začnou na jaře přicházet nové vozy EVO2, které je mají nahradit, nebo zda budou rovnou vyřazeny, ledy se hnuly. V úterý 5. 2. 2019 se během dne objevují dosud odstavené Astry na zkušebních jízdách, 302 jezdí po městě na cvičné jízdě a na odpolední šejdr vyjíždí Astra č. 308. V dalších dnech již opět zasahují do pravidelného provozu. Druhou vyřazenou Astrou v Plzni se stává vůz č. 304. Doplatil na celkem banální nehodu na Slovanské třídě 18.1.2019. Vzhledem k naježděným kilometrům a jeho stavu bylo rozhodnuto, že již nebude opravován. Na snímku vlevo je zachycen ještě při cvičné jízdě ve Skvrňanech v prosinci 2018. O prázdninách 2019 jsou Astry spolu s Inkami nasazeny od druhého týdne na lince č. 2, zatím co na lince č. 1 jsou pouze sólo vozy. Tato vypravenost měla platit s vyjímkou prvního a posledního prázdninového týdne, kdy se předpokládá přeci jen vyšší počet cestujících. V té době tedy jsou 1x5T vozy na jedničce a na dvojce běžné soupravy 2xT. Avšak díky zaplnění některých spojů vyjíždí čtvrtý týden 1,5T vozy opět na linku č. 1 a na dvojku pak soupravy.
Po dodání vozů EVO2, respektive po jejich nasazení do provozu, jsou odstavovány tramvaje Astra. Jejich odstavení je postupné, dle najetých kilometrů do další nutné údržby. Po v lednu 2019 odstaveném vozu č. 304 následuje v červenci vůz č. 305, v srpnu jsou to pak 306 i 302 a v říjnu 310. Vyřazené tramvaje Astra jsou následně na webu PMDP nabízeny k prodeji formou veřejné soutěže o nejlepší nabídku. V prvním kole, kdy je požadována minimální cena 830 000,- Kč bez DPH se však žádný zájemce nepřihlásil. V druhém kole je pak požadována minimální cena 300 000,- Kč bez DPH za jeden vůz. Vozy 306 a 310 jsou prodány do Brna, kde budou rozebrány na náhradní díly pro místní vozy.
Podobně pak vůz 302 je prodán do Ostravy. Na na webu PMDP jsou opakovány nabídky Aster, včetně záměru odprodat zbývající vozy Astra do poloviny prosince 2020. Vůz 304 opuští vozovnu 24. 9. 2020 a míří k soukromému majiteli.
Ještě začátkem roku 2020 stále zůstává v provozu pět vozů: 301, 303, 307, 308, 309. V červenci 2020 je vyřazen vůz 309 po střetu s opilým chodcem. Vozu zbývaly kilometry jen na cca 6 směn a již se tedy neopravoval.
Astra č. 305 je 9. 10. 2020 naložena na tahač a v nočních hodinách pak Plzeň opouští směrem k soukromému majiteli. Jejím novým domovem se stává odpočívadlo na D10 nedaleko Bakova nad Jizerou, kde je vystavena s další zajímavou dopravní technikou. Astra č. 308 byla odstavena z provozu 2. 11. 2020 po předchozích stížnostech na hlučné vrzání kloubu a vůz již nebyl opravován. Následně pak 30. 11. 2020 byl naložen a odjel směr Brno, stejně jako již odstavený vůz č. 309, který do Brna vyrazil 24. 11. 2020. Vůz č. 307 byl pak naposledy v provozu 30. 11. 2020. Následně je 14. 12. 2020 naložen na návěs a míří ke svému zákazníkovi do Bakova nad Jizerou, stejně jako již dříve vůz 305, viz. výše.
Od prosince 2020 tak v provozu aktuálně zůstává v Plzni pouze vůz č. 303 a dále je ve vozovně od půlky listopadu 2020 odstavený vůz 301, který by měl zůstat zachován jako historický. Vůz 303 tak v provozu zažívá v lednu a únoru 2021 vydatnou sněhovou nadílku.
Na častou otázku, kdy provoz Aster v Plzni skončí, nebyla dlouho jistá odpověď. Astra 303 by měla být v provozu podle zbývajících kilometrů přibližně do poloviny března 2021 a následně si jí odveze její nový majitel do muzea dopravy do Strašic. Plánovaný historický vůz PMDP č. 301 byl sice od listopadu 2020 odstaven, ale teoreticky se v provozu mohl ještě objevit. Nebylo tak vyloučeno ani oficiálnější rozloučení, pokud to COVID situace dovolí, ale stejně tak z důvodu nějaké nehody, či vážné závady, mohl provoz Aster v Plzni skončit ze dne na den. Pravděpodobný konec provozu tramvají Astra v pravidelném provozu v Plzni se však očekával polovině března 2021.
Po dlouhé odstávce (naposledy v provozu 27. 11. 2020) vyjíždí tramvaj Astra č. 301 na cvičnou a zároveň zkušební jízdu 10. 3. 2021. Dlouhodobý odstav jí zřejmě na kondici nepřidal a vadný vůz musí být ze Skvrňan do vozovny přitažen.
Nakonec se posledním dnem pravidelného provozu tramvají Astra v Plzni stává čtvrtek 18. 3. 2021. Bohužel v aktuální covidové epidemiologické situaci nebylo žádoucí pořádat žádné pompézní oficiální rozloučení, aby se neshromažďovalo příliš lidí. Informací o posledním vypravení tak nebylo předem příliš známo. Ve čtvrtek 18. 3. 2021 jsou však vypraveny hned dva vozy. Na osmé pořadí je vypraven do té doby pravidelně nasazovaný vůz č. 303 a na sedmé pořadí vyjíždí budoucí historický vůz č. 301, který byl naposledy na lince loni v listopadu. I přes předešlé proběhlé zkušební jízdy musí být vůz 301 ráno pro závady vyměněn a zaskauje za něj EVO2 č. 373. I v samém závěru provozu jde tak vlastně o názornou ukázku nespolehlivosti těchto vozů. :) Naštěstí se vůz podařilo opravit, vyrazil znovu na trať a směnu pak dojezdil.
Behěm dopoledne jezdily oba vozy na kurzech za sebou, odpoledne se pak mezi sedmé a osmé pořadí vklíní šejdr. Počasí bylo tento den aprílové, ale zejména dopoledne se podařilo pěkné fotografie pořídit. Paradoxně pak v poledne, při pro novináře avizovaném společném focení obou vozů, přišla do Bolevce tma a sněhová přeháňka. PMDP o posledním vypravení Aster informovali tiskovou zprávou až v tento den ráno. Že se konec provozu Aster blíží, jsem však obecně opakovaně nejen já informoval a i díky sociálním sítím se tak v poslední den přišlo svézt poměrně dost fandů a fotografů.
Trochu mne jen mrzelo, že vozy nebyly nějak více vyzdobeny. Předpokládám, ale že dopravce měl právě obavy v současném stavu cokoliv organizovat, aby nebyl osočen z podpory zhlukování lidí a tak se alespoň symbolické věnečky od fandů objevily na vozech až v poledne. Na možná trochu symbolickém snímku vpravo projíždí vůz 303 kolem budovy radnice s vyvěšeným černým praporem.
Vůz č. 303 ukončil provoz tramvají Astra v Plzni při svém zátahu z osmého pořadí krátce před půlnocí. Zde na snímku ještě vpravo v sadech Pětatřicátníků při posledním svém "křižování". Zatím co vůz č. 301 by měl zůstat jako další historické vozidlo PMDP, vůz č. 303 dojezdil své poslední kilometry v Plzni. Jeho novým působištěm bude Muzeum dopravy ve Strašicích.
LTM 10.08 (Astra), později zmiňované také jako Škoda 03T
Astra č. 303 byla naložena 30. 6. 2021 a přepravcem APB převezena do Strašic. V Plzni tak zůstává od té chvíle pouze historický vůz č. 301. Více informací o přepravě vozu 303 najdete na zvláštní stránce: O tramvaji Astra č. 303 v Muzeu dopravy ve Strašicích. Také některé další tramvaje Astra můžeme vidět i po vyřazení. Vozy č. 305 a 307 stojí na dálničním odpočívadle nedaleko Bakova nad Jizerou, kde dělají společnost známému letadlu. Interiér byl doplněn o stolečky a můžete v nich tak posedět s občerstvením, případně si prohlédnout i další zde vystavenou dopravní techniku. Tramvaj Astra č. 304 stojí od roku 2020 v Ústí nad Labem v Žižkově ulici. Umístěna je na vyvýšené rampě v areálu firmy a je dobře viditelná s komunikace.
Astry kromě Plzně provozují od počátku jejich výroby ještě v Ostravě a Olomouci. Od prosince 2001 pak také v Mostě a dalším provozem, kde se od roku 2003 pod jménem Anitra objevují, je Brno.
Další příbuzné stránky:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|