Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, VarioLF Plus
V úterý 15. 6. 2010 byl na ostravské výstavě Czech Raildays představen prototyp vozu VarioLF Plus. Výrobcem vozu jsou firmy PRAGOIMEX, Krnovské opravny a strojírny, VKV Praha a Plzeňské městské dopravní podniky. Novináři, patrně dle výrobcem připravených tiskových zpráv, představili tramvaj jako úplnou novinku. Kdo se však o tramvaje v ČR alespoň trochu zajímá, tomu musí být jasné, že jde jen o další vůz z rodiny tramvají typu Vario a tedy o další novější typ tzv. wany. Design čel je stejný jako u již provozovaných vozů Vario LFR.E v Ostravě, Brně, či Olomouci. Navrhl jej František Pelikán a mezi fandy (či odbornou veřejností) získala tato čela přezdívku "bulwa". V Plzni se však objevuje "bulwa" poprvé a tak může vůz v ulicích budit velkou pozornost. Rozdílem oproti předchozím jmenovaným vozům, jsou nové typy podvozků KOMFORT plus, které umožňují snížit výšku podlahy i právě nad podvozky. Ani tyto podvozky však úplnou novinkou také nejsou, neboť poprvé byly použity na dvoučlánkovém voze VARIO LF2 plus, jehož prototyp byl na Czech Raildays představen v roce 2009 a je již provozován v Ostravě. Krátká "solo" tramvaj je však tato opravdu první. Vůz má u krajních dveří tedy pouze jeden schod a z této výšky uličky jsou pak po stranách sedačky na podestách (tedy na druhém schodu) podobně jako to bývá u některých autobusů. Tramvaj je tak sice zdánlivě více nízkopodlažní, ale jeji interiér je tak členitější a druhý schod tak cestující musí zdolávat později po nástupu, třeba i až za jízdy, což pro starší cestující může být složitější. Vůz má novou asynchronní výzbrojí od Škody Electric. V době dodání se jedná zatím o jediný asynchronní vůz (Astry nechme stranou) a nelze jej zatím s ničím spřahovat. Prototyp je stejně jako tomu bylo u ostravského Varia LF2+ ve stříbrno zlatém nátěru. Vůz je vybaven plzeňským informačním i odbavovacím systémem. Rozporuplné dojmy jsou ze sedaček. Bývá uváděno, že zejména z hygienických důvodů se místo polstrovaných sedaček ve vozech MHD začínají objevovat plastové, či v případě Aster dokonce dřevěné sedačky. Tyto plastové sedačky jsou docela dobře tvarované a tak posezení na nich je vcelku příjemné. Při delší cestě však již tlačí. Osobně však nejsem ani moc nadšen možností umísťování reklam do opěradel sedaček. Ve voze se tak objevuje další reklamní médium a občas to bude asi až přeplácaná strakatina. Varia mají lepená okna, což jsme u plzeňských tramvají dosud (s vyjímkou Aster) neměli. Lepená okna působí modernějším dojmem a lépe sa na ně lepí vnější celovozové reklamy. Z hlediska údržby jsou však méně vhodná, neboť jejich případná výměna je zdlouhavější. Proto např. někteří němečtí dopravci požadují okna v gumě a výrobce tramvají Bombardier jim v případě tohoto požadavku vychází vstříc i u nových nízkopodlažních vozů. U Varií jsou zajímavostí šoupací otevírací okénka. Právě zatím všechny předchozí vyrobené vozy Vario s novým designem v ČR a lepenými okny měly dosud jen malá vyklápěcí okénka (jako v Plzni známe z Aster). Plzeňské vozy Vario mají naštěstí okna posuvná (podobně jako vozy T3), takže by větrání mělo být účinější. Skládací spřáhla jsou schovány za krytem. Na pohled i z hlediska bezpečnosti v případě nehod, je zakryté spřáhlo určitě vhodnější. Nevýhodou jsou pak vyšší škody na tramvaji i při menších nehodách. Prototyp Vario LF plus byl v Plzni složen 21. 6. 2010 a je postupně oživován. Následovat bude zkušební provoz bez cestujících, aby mohl být později typově schválen. Nějakou dobu bude tedy ještě osamocen. Po dobu zkušebních jízd je vůz označen dočasným evidenčním číslem 116. Tedy dalším číslem v pořadím, pro testované vozy výrobců, které nejsou v majetku PMDP. Vůz byl v Plzni novinářům představen za účasti zástupců výrobce, včetně zástupců PMDP v pátek 25. 6. 2010. Krátká tisková konference proběhla na Slovanské aleji, kde bylo možné si tramvaj prohlédnout a následovala jízda na Světovar a zpět do vozovny. Na pohled vůz působí velmi moderním dojmem a až čas ukáže jak se osvědčí v pravidelném provozu. V budoucnu by mělo následovat několik dalších kousků. Dle informací s tiskové konference se další mají stavět v plzeňských dílnách a plánuje se, že pak tyto vozy budou jezdit spolu v soupravách.
Mezi fandy se zejména zpočátku poměrně rychle rozšířila přezdívka Vuvuzela. Důvodem je monotóní zvuk výzbroje. Tón se při rozjedu, ani při brždění vůbec nemění, ale zní pořád stejně, při delší jízdě až nepříjemně. Později však byla výzbroj utlumena a přezdívka zmizela. Nový vůz musí prodělat různé zkoušky, aby mohl být typově schválen. Některé zkoušky probíhají ve vozovně, některé ve městě, zpočátku zejména v nočních hodinách. V polovině července dochází k nehodě, při které vůz narazil ve vozovně při couvání do zdi a je poškozeno zadní čelo. Po opravě se však brzy pokračuje ve zkouškách. V polovině srpna začíná vůz intenzivně najíždět kilometry a tak je vidět ve městě výrazně častěji. Do Plzně jsou mezi tím dodávány i další "wany". Nová Varia LFR.S mají stejnosměrnou výzbroj Škoda. Jsou rovněž s novým designem "Pelikán" (v standartním žlutošedém nátěru), ale nejsou ve verzi "Plus". Nemají tedy sníženou podlahu nad podvozky, ale jen ve středu vozu, podobně jako "wany" T3R.PLF. Vario LF plus vyjíždí do zkušebního provozu s cestujícími 1. 9. 2010. Tramvaj je zatím stále označena dočasným evidenčním číslem 116. V provozu by měla být v době cca od 6 - 22 hodin a objevuje se na všech linkách. Jezdí mimo jízdní řád, tedy jako spoj na víc. Řidiči během dne i přejíždí mezi linkami. Děje se tak vždy přes Světovar (tramvaj jede jako Xka na Světovar a odtud zase vyjíždí kamkoliv jinam).
Zhruba po pěti týdnech jsou potřebné kilometry najety a vůz poměrně dlouho čeká patrně na vyhotovení potřebných dokladů. V té době ještě stále není v majetku PMDP a není zřejmě vyřešeno kdy a za jakých podmínek vyjede do běžného provozu. Vzhledem k tomu, že je také zatím sám, není jej ani kam vypravovat (sólo vozy jsou vypravovány pouze o víkendech, nebo ve večerních hodinách).
Až v únoru 2011 je vůz přeznačen na běžné číslo 336. Do pravidelného provozu s cestujícími pak vyjíždí 1. března na večerní jedničku. Od té doby se zde objevuje pravidelně a můžeme se s ním setkávat také o víkendech.
Druhé asynchronní Vario, tedy stejné a dokonce bohužel opět v atypickém stříbrnozlatém nátěru, aby byly do soupravy, je dodáno přibližně po roce. Na dalším ročníku Czech Raildays je v červnu 2011 vystavena souprava vozů 336+337 a následně je i vůz č. 337 dodán do Plzně. Do pravidelného provozu vyjíždí poprvé až 9. 9. 2011. V soupravě se pak spolu Varia LF plus 336+337 poprvé objevují v provozu s cestujícími 26. 9. 2011. Zpočátku je souprava nasazována zejména na lince č. 1, později pak spíše na lince č. 4, ale objevit se může kdekoliv. Ko konci roku 2012 je do výzbroje obou vozů nahrán nový SW, díky kterému vůz již nemá tak výrazný zvuk jako startující helikoptéra (viz. video níže). Nyní je trochu tižší, i když stále je souprava již z dálky po zvuku rozeznatelná. Těžko říci, zda je verze Vario LF plus lepší, než standartní Vario. Vůz má sice i v krajních částech o jeden schod méně, ale sedačky v interiéru "pluska" jsou na dalším schodu a interirér je tak členitější. Nové podvozky jsou pro údržbu složitější, kola jsou nepřístupná a i jen případné odstranění větších ploch na kolech vyžaduje vyvázání podvozku a práce je s tím jak při jeho "velké prohlídce". Třetí Vario LF plus budoucího čísla 354 bylo ve vozovně Slovany složeno z návěsu 5. 12. 2012. Bohužel je opět v atypickém stříbrnozlatém nátěru, stejně jako 336 a 337. Další vůz k němu do soupravy (patrně s číslem 355) by měl být dodán začátkem roku 2013. Dodavatel vozů je stejný, avšak vozy byly kompletovány tentokrát v dílnách DP Most. Poprvé do provozu vyjíždí vůz č. 354 na večerní jedničku 7. 2. 2013. Vzhledem k tomu, že je zatím sám, je možné vypravování v pracovní dny pouze na večerní spoje linky č. 1 a pak o víkendech na linku č. 1 a 2. Následující víkend je již také vypraven.
Vůz 354 má již také novější verzi SW pohonu a jeho výzbroj není tak hlučná, jako zpočátku souprava 336+337 (viz. video níže). Zatím poslední vůz s číslem 355 byl dodán 27. 2. 2013 a v pravidelného provozu je od 16. 4. 2013. Vůz má jako první plzeňské Vario umístěné na čele mezi světly logo TWT a evidenční číslo tedy níže. O víkendech jezdí zpravidla sólo, v pracovní dny je pak nasazována souprava 354+355. Od 3. 6. 2013 jsou v provozu vozy 354 a 355 s reklamním polepem na Plzeňskou kartu a Plzeňskou vstupenku. Je tak na těchto vozech schován atypický stříbrnozlatý nátěr. V té době ještě zbývá na soupravě 336+337.
Vozy soupravy 336+337 však v létě 2017 dostávají také celovozové reklamy a tak nestadardní stříbrnozlatý nátěr mizí. Nejprve v červnu 2017 vyjíždí vůz č. 337 s reklamou Dinaparku a ke konci srpna 2017 pak také vůz č. 336 s reklamou na ZOO. Po zdržení při výběrovém řízení na vozy o délce 20m na jaře 2017 bylo rozhodnuto, že bude ještě uplatněna opce z předchozí zakázky a jsou objednány další dva vozy Vario LF plus. První z nich, tedy budoucí číslo 367 byl na plzeňské koleje složen 29. 11. 2017, druhý 368 pak 6. 12. 2017. Na voze ve verzi "plus" je konečně poprvé plzeňský žlutošedý nátěr. Na první zkušební jízdu do centra města vyjíždí souprava ve spojení 368+367 ve večerních hodinách 14. 12. 2017. Vůz č. 367 se poprvé objevuje v provozu s cestujícími v neděli 17. 12. 2017 a to v soupravě se vozem 336. V interiéru nových 367 a 368 jsou poprvé v tramvajích instalovány LCD panely informačního systému (na kabině řidiče jeden jednostraný a uprostřed vozu jeden oboustranný). Známe je již s autobusů a trolejbusů. Cestující neocení ani tak zobrazované reklamy, jako hlavně informace o odjezdech ostatních spojů z následující zastávky. Odjezdy jsou samozřejmě aktualizované dle dat z dispečinku.
U nových vovů 367 a 368 se brzy objevují problémy na brzdičích a tak toho mnoho nenajezdily. Až po vyřešení problémů se cca po třech měsících objevují nejprve na zkušebních jízdách a pak v dubnu 2018 opět v pravidelném provozu. A tentokrát spolu v soupravě 367+368. Začátkem dubna 2023 se po sloupání reklamy objevuje v provozu souprava 336+337 ve svém původním "veletržním" stříbrnozlatém laku. Místy je poničený od reklamy a také vůz 336 má brzy drobnou nehodu a tak je ještě více oprýskaný. Souprava v této podobě bude patrně až do provedení vyššího stupně údržby, k čemuž jí zbývají ještě kilometry na několik měsíců provozu.
Přehled vozů VARIO LF plus
Video zachycující Vario LF plus v ulicích Plzně ještě před jeho mírným ztlumením.
Jak o prvním novém voze informovala média:
Podobné stránky:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|