Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, VARIO LFR.S (někdy přezdívané jako Varia "standard")
V úterý 17. 8. 2010 byl do Plzně přivezen první z dodávky šestadvaceti vozů. Tramvaj pochází z rodiny tramvají Vario již provozovaných např. v Ostravě, Brně, či Olomouci. Skříň je podobná vozům T3R.PLF. Nejviditelnějším rozdílem oproti nim jsou nová čela v designu od Františka Pelikána a lepená okna. Moderně vypadající výklopné dveře však nejsou příliš oblíbené mezi řidiči, neboť dle zkušeností s vozy T3M 246, 247 zhoršují výhled a mohou mít problémy s některými zvýšenými nástupišti, zejména až se ojedou nákolky. V moderně řešeném interiéru (osobně jej považuji však za až moc chladný či sterilní) jsou i nové sedačky, kterých je zde díky jejich lepšímu tvaru více, než v předchůdcích T3R.PLF. Dojmy z nových sedaček jsou ale smíšené. Bývá uváděno, že zejména z hygienických důvodů se místo polstrovaných sedaček ve vozech MHD začínají objevovat plastové, či dokonce dřevěné sedačky. Sedačky v tramvajích Vario jsou poměrně dobře tvarované a tak krátkodobé posezení na nich je vcelku příjemné. Při delší cestě však již tlačí. I další vlastnosti vozu se shodují také s atypickým prototypem Varia LF plus. Varia mají lepená okna, což jsme u plzeňských tramvají (s vyjímkou Aster) neměli. Lepená okna působí modernějším dojmem a lépe sa na ně lepí reklamy. Z hlediska údržby jsou však méně vhodná, neboť jejich případná výměna je zdlouhavější. Proto např. někteří němečtí dopravci požadují okna v gumě a např. výrobce tramvají Bombardier jim v případě tohoto požadavku vychází vstříc i u nových nízkopodlažních vozů. U Varií jsou zajímavostí šoupací otevírací okénka. Právě zatím všechny vyrobené vozy Vario s novým designem v ČR a lepenými okny měly dosud jen malá vyklápěcí okénka (jako v Plzni známe z Aster). Plzeňské vozy Vario mají naštěstí okna posuvná (podobně jako vozy T3), takže by větrání mělo být účinější. Skládací spřáhla jsou schována za krytem. Na vnější pohled i z hlediska bezpečnosti v případě nehod, je zakryté spřáhlo určitě vhodnější pro automobilové účastníky nehod. Nicméně i při drobných nehodách zase dochází k větším škodám na tramvajích. Varia jsou vybavena kamerovým systémem. Díky němu bude mít řidič větší přehled o dění ve voze a předpokládá se, že pomůže i v boji proti vandalismu. Kamery v prostoru dveří eliminují výše uváděnou nevýhodu výklopných dveří (tedy zhoršený výhled řidiče přes dveře). Tramvaj má novou stejnosměrnou výzbroj výrobce Škoda Electric. Typové označení vozu je tedy VARIO LFR.S. Dle žlutého plzeňského nátěru, který jí mimořádně sluší, se již objevují první přezdívky - sršeň, či vosa. Moc se však neujaly a tak se tramvaji říká jen Vario. První tramvaj navazuje dál na běžnou číselnou řadu a vyšlo na ní pěkné číslo 333.
Po dlouhodobém oživování se vůz objevuje na zkušebních jízdách konečně v noci z 27. na 28. 9. 2010. V následujích dnech se začíná objevovat i ve dne. Při některých zkouškách jezdila tramvaj s naloženou zátěží a následně najíždí intenzivně kilometry pro schválení typu. V pátek 29. 10. 2010 se vůz č. 333 objevil v odpoledních hodinách poprvé ve zkušebním provozu s cestujícími. Vůz se střídal na všech linkách jako spoj na víc mimo pořadí. V rámci zkušebního provozu s cestujícími musel ujet 2500 km. Dojel je 11. 11. 2010 a od té doby se zřejmě čekalo na schválení typu a vystavení potřebných dokladů. Další dva vozy byly v Plzni složeny 5. 11. 2010. Dostaly čísla 334 a 335, ale dále čekaly na schválení typu, tedy na vystavení dokladů prvního vozu č. 333. Na první zkušební jízdě se pak poprvé objevily ve městě v soupravě 335+334 dne 9. 12. 2010.
V lednu 2011 probíhají ve vozovně postupně zácviky řidičů. Nové vozy se však stále zatím v provozu neobjevují, což přihrává mnohým spekulacím. Až v sobotu 19. 2. 2011 konečně vyjíždí Varia LFR.S do ostrého provozu s cestujícími. Vyjíždí hned všechny tři. Vozy 333 a 334 na jedničku a vůz č. 335 na dvojku. Zatím co vůz 333 již cestující svezl v rámci zkušebního provozu při schvalování typu, tak vozy 334 a 335 svezly dnes cestující poprvé. V následujících dnech pak bývá v pracovních dnech nasazována i souprava 334+335. Dočasně také bývají ve spojení 333+334. Zatím, co se první tři vozy jsou již v pravidelném provozu, v Krnově se pracuje na dalších vozech. Dodány by měly být v létě a na snímcích jsou zachyceny patrně vozy budoucích čísel 338, 339 a 340. V polovině května 2011 dostává Vario č. 333 reklamu na Regionální operační program (ROP) Jihozápad. Poměrně nezajímavá reklama s převládající bílou barvou je tak na jednom z vozů, které byly pomocí dotací z fondů EU financovány. I když byly vozy počínaje 338 dodány již začátkem června 2011, s jejich zprovozněním se nějak nespěchá. Dokonce i starší vozy začátkem léta nejezdí a stojí se závadami (což nahrává spekulacím o nespolehlivostí dalšího typu vozů s výzbrojí Škoda). V provozu se opět objevují až v druhé polovině července a na zkušebních jízdách se konečně objevují i nové kousky. S cestujícími souprava 338+339 vyjíždí 23. 8. a 340+341 pak 1. 9. 2011. Spolehlivost vozů Vario však zatím není dobrá. Vozy díky závadám často nedojezdí směnu a musí být měněny. Příkladem může být např. pátek 3. 9. 2011, kdy do konce směny nedojezdila ani jedna ze tří vypravených souprav a musely být nahrazeny jinými. Zatím se zdá, že více problémů je v horkých dnech (podobně jsou nespolehlivé také T3M, které mají problémy, když je moc horko, nebo moc zima). O víkendech se vozy objevují také sólo (viz. foto). Vozy č. 333-335 a 338-340 byly finančně podpořeny Regionálním operační programem (ROP) Jihozápad, narozdíl od dalších následujících. Protože první vůz č. 333 je lichý a byl vypravován méně (jen večer a o víkendech), bylo nutné jej spojit s nějakým jiným vozem, aby také najížděl potřebné kilometry a splnil tak podmínky čerpání dotace. Byla tedy rozpojena souprava 340+341 (která již nebyla dotována) a spojeny vozy 333+340. Samostatný, či lichý a méně vypravovaný tak nyní zůstává vůz 341. O víkendech jsou obvykle Varia rozpojena a vypravována sólo na linky 1 a 2. Nerad bych to zakřiknul, ale zdá se, že v létě 2012 jezdí Varia již spolehlivěji. Dokonce jich většina jezdila i ty dva týdny, kdy byla díky výluce při rekonstrukci Mikulášské třídy odříznutá od vozovny. Na vozech došlo totiž k úpravám měničů, tak snad si Varia nyní již zlepší svojí špatnou pověst. Od konce léta do konce roku 2012 bylo dodáno dalších 8 nových kusů, ale do provozu vyjíždějí opět jen velmi pozvolna, viz. tabulka níže. Koncem roku 2012 je tak v Plzni již devatenáct vozů.
Koncem roku 2012 dodaná Varia LFR.S č. 352 a 353 vyjela do pravidelného provozu konečně na večerní jedničku v pátek 15. 2. 2013 a nasazena jsou i následující víkend. Z celé vysoutěžené pětadvaceti kusé dodávky zbývá tak dodat posledních šest vozů. Pět jich je dodáno do konce roku 2013. Zbývající jeden poslední + jeden opční na víc pak budou dodány v prvním čtrtleti roku 2014. Ten jeden opční (tedy šestadvacátý) je z toho důvodu, aby byl vozů sudý počet do souprav. Tím bude tato zakázka ukončena a zda někdy budou nějaké další je v tuto chvíli nejisté. Každopádně žádné další výběrové řízení na další vozy dosud neproběhlo. Případně je ještě stále otevřená možnost nákupu dalších vozů VARIO LF plus, na jejichž dodávky je uzavřena nějaká pružnější smlouva (0-2 vozy za rok) a jejich dodávky budou záviset na finanční stituaci v následujících letech.
S tím jak vozy Vario jezdí již delší dobu, sjíždí se jim postupně jako všem tramvajím nákolky. Jak se tedy kola zmenšují a tramvaje Vario klesají, mají již některé problémy s výklopnými dveřmi, které tak nejdou otevřít na zastávkách se zvýšenými nástupišti. Problémy jsou hlavně na lince č. 1, konkrétně zejména v zastávce Okounová, kde jsou koleje zvlněné až propadlé, zatím co nástupiště je rovné. Proto některé vozy již do do Bolevce, respektive na linku č. 1 nemohou. Pro zajímavost např. v prosinci 2013 nesmí do Bolevec tyto vozy: 333, 334, 335, 340, 344, 345, 348 a 349. Také z těchto důvodů je nejvíce tramvají Vario nasazováno na linku č. 2, na které nejsou žádná zvýšená nástupiště a tedy žádné problémy s otevíráním výklopných dveří. V březnu 2013 byly dodány poslední vozy Vario LFR.S. s čísly 364+365. Oproti předchozím Variím mají skládací dveře. Tato souprava by tak neměla mít problémy s žádnými nástupišti. Tím byla dodávka těchto vozů, nebo minimálně této zakázky, ukončena.
Souprava 364+365, či také 365+364 se na první zkušební jízdě objevila 2. 4. 2014. Poprvé do provozu s cestujícími vyrazily oba vozy solo v sobotu 5. 4. 2013. Po víkendu pak je nasazována i spojená souprava 364+365.
V posledních dnech roku 2014 (u některých souprav až v lednu 2015) dochází ke změně spojení několika souprav Vario LFR.S.
Nově vznikly tyto soupravy: Oproti počátečním potížím, jezdí tramvaje Vario již relativně spolehlivě. V roce 2015 proběhla rekonstrukce kolejiště u zastávek Okounová a tak zde vozy již nemají problémy s drhnutím výklopných dveří, o hranu nástupiště, viz. info na stránce Z provozu. V roce 2016 dostávají některé vozy (342-346) zařízení pro automatické počítání cestujících. Jedná se o senzory nad všemi dveřmi a výsledky budou sloužit pro plánování dopravy. Automatické sčítání cestujících je v roce 2018 doplněno na další vozy (333-341, 347-351, 356-360). Později zařízení pro počítání cestujících mají také nové vozy EVO2 a další nové typy autobusů a trolejbusů. Mezi roky 2018 - 2021 vozy postupně podstupují SP (střední prohlídku). Převáženy jsou na ně do dílen v areálu Karlov. Začátkem roku 2023 se v provozu objevují první Varia po VP (velké prohlídce). Oproti SP při ní vozy dostávají i nový lak. Novinkou jsou sedadla potažená stejným potahem, jako ve vozech EVO2. V dubnu 2023 jsou v provozu již tři vozy po VP: 340, 341 a 335.
Přehled vozů VARIO LFR.S
Video zachycující tramvaje Vario LFR.S v ulicích Plzně
Podobné stránky:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|