Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Nové článkové nízkopodlažní tramvaje Občas se na diskuzním fóru či na Facebooku někdo zeptá, proč v Plzni nejezdí nové nízkopodlažní tramvaje, např. Škoda 15T. Rozhodl jsme se tedy sepsat něco na toto téma. Předem však upozorňuji, že se jedná jen o mé vlastní názory, vycházející však z mnohaletého sledování tramvajových provozů. Při plánování obnovy vozového parku se patrně dopravní podnik snaží chovat hospodárně. Proč bychom měli mít drahé tramvaje 15T, když místo nich můžeme mít za stejné peníze více levnějších? Kupovaná Varia nepovažuji z hlediska výbavy za zcela ideální (nejsem nadšen z výzbroje Škoda, použitých plastových sedaček, ani výklopných dveří), ale i tak jsou to funkční tramvaje, kterým se již podařilo původní dětské nemoci odstranit. Jsou částečně nízkopodlažní, takže pomohou jak hendikepovaným, tak v praxi častěji zejména maminkám s kočárky. Výhodou oproti článkovým vozům je jejich variabilita, tedy že se tyto krátké vozy dají používat jak sólo, tak v soupravách. Jejich cena se pohybuje kolem 15 miliónů za kus, což odpovídá cca 30 miliónům za délku soupravy 30m. Cena vozu Škoda 15T (For City) v délce soupravy dvou Varií se pohybuje zhruba na dvojnásobku (cca necelých šedesát milionů). A zatím rozhodně stále nejsem přesvědčen, že v případě vozů 15T jde o spolehlivé tramvaje. Jízdní vlastnosti jsou celkem fajn, ale po předchozích jiných "dětských nemocech" se v Praze u tramvají 15T dlouhodobě projevují problémy s rychlým opotřebím kol, či s jejich protáčením a tedy nutnosti jejich pravidelné výměny po určitém počtu najetých kilometrů. Cena, (ne)spolehlivost a předpokládané náklady na údržbu po skončení záruk, určitě zatím pro tyto vozy nehovoří. Článek k tématu např. zde.
Vozy 13T a 14T (následovníci Aster) díky svým pevným podvozkům nemají dobré jízdní vlastnosti. Kapitolou samotnou, je pak uspořádání interiéru. I když je obecně u většiny nízkopodlažních tramvají vždy hůře uspořádaný interiér (daň za nízkopodlažnost - někde ta kola být musí), tak Škoda 14T je svým provedením snad nejhorší, s čím jsem se (i o proti různým zahraničním vozům) setkal. V krajních článcích podélné sezení odsazené od oken spolu s úzkou uličkou zde prakticky znemožňuje cestujícím stát. Ve své délce má tato tramvaj tak výrazně menší kapacitu, než souprava dvou běžných tramvají. Ostatně výstižně to popisuje i tento článek. Co se týká spolehlivosti tramvají místního výrobce, tak zkušenosti s Astrami nás v Plzni poučily a to i výší nákladů na jejich udržování v provozu. Ani u pozdějších typů to zatím příliš nevypadá lépe. Stačí když sledujeme, co se děje v Praze kolem 14T (problémy zejména s převodovkami, v roce 2013 dlouhodobé odstavena i 1/3 vozů). V roce 2014 se o problémech s vozy 14T již mluví i veřejně a Praha se chystá všech 59 těchto tramvají prodat (jeden vůz již byl vyřazen po nehodě). Důvodem je právě velká poruchovost a další nevhodné vlastnosti. Info v tisku např. zde. V srpnu 2014 byly téměř všechny tramvaje 14T odstaveny z důvodu praskání nosných částí vozidla a do provozu se po opravách vrací pozvolna jen jednotlivé kusy.
V roce 2013 byla v Plzni testována tramvaj Škoda 26T pro maďarské město Miskolc. Na to, že jde o vůz s pevnými podvozky, na mne udělala dojem a to zejména svým tižším pojezdem ve srovnání s předchozími typy (14T). Interiér byl také podstatně lépe uspořádán a již šlo o stoprocentně nízkopodlažní vůz. Vůz byl tižší zejména v interiéru. Na ulici však duněl opět podobně jako Astry (tedy na horších stycích či vyhybkách). V Miskolci mají však téměř rovné tratě po kompletní rekonstrukci a tak by jim tramvaje Škoda 26T mohly vyhovovat. Snad se tedy časem u nich neobjeví nějaké technické problémy jako u 14T či 15T.
Obecně k velkokapacitním nízkopodlažním tramvajím Ačkoliv vývoj jde dál a objevují se postupně mnohá vylepšení, v nabídce mi zatím stále chybí nízkopodlažní tramvaj s otočnými podvozky, něco na způsob lipské Bombardier Classic XXL, či drážďanské NGT D12 DD, nebo něco jako firmou Inekon nabízený Superior. Nejen cenově velmi zajímavá je tramvaj Pesa Twist (nejsem si sice jist, jak by se to jen se dvěma hnanými podvozky drápalo na Košutku, ale nabízí se i verze s hnanými třemi podvozky). S Pesou Twist jsem se svezl v polském městě Częstochowa a udělala na mne vynikající dojem. Díky otočným podvozkům je s ní příjemné svezení i na zdejších ne zcela kvalitních tratích. Tramvaj Pesa Twist je velmi tichá. Nakupují je také Katowice a podobné jsou také dodávány do Krakova a Moskvy. Některá z těchto tramvají by se mi jako cestujícímu v Plzni moc líbila a v případě zmiňované Pesy Twist by to nemuselo být ani příliš finančně náročné, ale bohužel si zde v místním "Škoda-stánu" musíme nechat zajít chuť. Také zřejmě proto v současné situaci vycházela jako nejrozumější obnova vozového parku vozy Vario. Dle různých internetových diskuzí (a účast ve výběrových řízení na tramavaje v českých městech tomu odpovídá) je v ČR tramvajový trh rozdělen tak, že krátké vozy (cca 15-20m) dodává Pragoimex a dlouhé vozy (cca 32m) pak Škoda. Konkurence zde tak prakticky neexistuje.
Dopravní podník se po již dokončených dodávkách vozů Vario chce nyní věnovat obnově autobusů. Aktuálně žádné nové tramvaje nejsou plánovány.
Osobně si ale myslím, že se v Plzni za pár let nějaký produkt nášeho místního výrobce objeví. Pak by bylo fajn, aby to byl alespoň již vychytaný výrobek.
Mnou vysněné tramvaji s otočnými podvozky se již mírně podobá tramvaj pro Bratislavu. Ta má mít dva krajní podvozky otočné a dva střední podvozky pevné.
Krajní otočné podvozky by tak měly zajistit plynulejší nájezd do oblouku. Velmi jsem zvědav na jízdní vlastnosti v Bratislavě. Takovou tramvaj si již dovedu v Plzni představit.
Samozřejmě pokud se u nich nebude objevovat příliš "nemocí". Vpravo je její nákres přebraven do plzeňských barev. Třeba se časem tedy dočkáme i nízkopodlažní tramvaje
jen s otočnými podvozky (tedy jako mají vysokopodlažní vozy).
Podobné stránky: © Jan Šlehofer
|