Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
Plzeňské tramvaje T3M na Ukrajině Prodaných 11 tramvají T3M opustilo Plzeň 9. a 10. 7. 2015. Dle informací dohledaných na internetu, se pak vozy T3M objevují postupně od konce září 2015 v ukrajinském městě Mykolajiv (ukrajinsky Mykolajiv, rusky Nikolajev). Mykolajiv je průmyslové a přístavní město na jihu Ukrajiny, kde žije necelých 500 tisíc obyvatel. Bývalé plzeňské tramvaje jsou sem dodávány prostřednictvím firmy pocházející z Dnipra (dříve Dněpropetrovsk). Do Mykolajivu příchází již s repasovanými podvozky zdejšího širokého rozchodu (1524mm) a dosazovány jsou místní sběrače (pantografy).
Z vozů zmizely plzeňské městské znaky a plzeňská evidenční čísla. Lak byl opraven, ale vozy zůstavají ve žlutošedém barevném schématu. Na levém boku pak přibyl nápis "Mykolajiv 2015" a na pravém zdejší znak města. Tramvaje T3M zde dostávají čísla od 1111. První vůz č. 1111 se objevil poprvé na lince pravděpodobně 21. 10. 2015. Z Plzně odešlo 11 vozů, ale od svého dodavatele měl již Mykolajiv nasmlouváno vozů 12. Mezi vozy dodanými do Mykolajiva se tak objevuje vůz č. 1114, který je původně T3A z Rigy (č. 51079). Prošel však dílnami v ukrajinském Záporoží, kde dostal také žlutošedý (plzeňský) nátěr. Místní tramvajové tratě patří k těm v horším stavu v rámci Ukrajiny a tak zde vozy v provozu nedosahují velkých rychlostí. Zejména přes výhybky a křížení musí vozy projíždět doslova krokem. Byť je město Mykolajiv větší než Plzeň, hodně tratí působí vesnickým dojmem. Dodané vozy se nejprve objevovaly v provozu s nefunkčním orientačními panely, tedy používaly se cedule. Na snímcích na internetu se tak objevují v provozu i s nápisy "Kovošrot", se kterými na orientačních panelech odcházely z Plzně. Tato zastávka z databáze plzeňských zastávek tam byla nastavena spolu s číslem vozu při demontáží palubních počítačů před prodejem vozů. V tu chvíli nebylo zcela jisté, zda se vozy ještě někde v provozu objeví a nastavený cíl tak zároveń označoval vyřazené vozy.
Později jsou však vozy v Mykolajivě vystrojovány místním palubním počítačem informačního systému, vozům začínají tabla fungovat a také hlásí zastávky. Město Mykolajiv jsme s přáteli navštívili v červenci 2016 a v té době více než polovina vozů měla již funkční informační systém. Některé pak měly ještě linkové cedule a bylo možné nafotit také i panely s nápisem "Kovošrot", jejichž cíle byly nastavené ještě v Plzni před vymontováním počítače informačního systému.
Krátce jsme také navštívili zdejší vozovnu. V tento den, zde byly pouze čtyři vozy T3M a všechny ostatní byly vypraveny na linky. Z těch čtyř jsme pak hned příští den viděli další jeden vůz v ulicích. Přejme tedy našim bývalým vozům ve svém novém působišti ještě mnoho ujetých kilometrů.
Spolu s bývalými plzeňskými vozy jsou v Mykolajivě provozovány také tramvaje Tatra-Yug T6B5, K1 a ještě staré ruské vozy KTM-5 a KTM-8 (71-605 a 71-608K) z Usť-Katavského vagonstrojitělného zavodu.
Více informací o tomto provozu v rubrice Jiná města (Mykolajiv).
Přehled "žlutošedých" vozů v Mykolajivě:
Druhá návštěva v srpnu 2019 Po třech letech jsem tak znovu navštívil toto ukrajinské město a podíval se znovu na bývalé plzeňské tramvaje. Z jedenácti sem dodaných vozů jsem během dvou dní v provozu zaznamenal osm vozů. Dva (1122 ex 222 a 1115 ex 228) jsou dlouhodobě odstavené a nebyly v provozu ani při naší návštěvě v roce 2016. V létě 2019 u nich probíhá výměna elektrovýzbroje Škoda za moldavskou elektroniku. Třetím vozem, který jsem v provozu neviděl byl 1117 ex. 216. Mohl však procházet nějakou údržbou. Ostatních osm vozů bylo vypravováno do provozu. Oproti předchozí návštěvě mají všechny funkční BUSE transparenty. Vozy jsou v dobrém stavu a mykolajevané se o ně v rámci možností pěkně starají. Z boku u nápisu Mykolajiv zmizel nápis 2015 (tedy rok dodání) a městské znaky jsou vybledlé. Některé sedačky jsou hodně prosedělé či špinavé, ale celkově jsem spíše pozitivně překvapen, jak vozy vypadají pěkně a jak je s omezenými prostředky a špatnou dostupností náhradních dílů udržují v provozu.
Více informací celkově o tomto tramvajové provozu v rubrice Jiná města (Mykolajiv).
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|