Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, Tramvaje T3R.PLF ("wany" se starým designem)
"Vznik vozů" Plzeň se stala až několikátým městem, které provozuje tramvaje koncepce známé pod přezdívkou "Wana". Impuls na stavbu tramvaje této koncepce pochází z Liberce. Nové cca o metr delší skříně VarCB3LF s nízkopodlažní střední částí vyrábí Krnovské opravny a strojírny a první tramvaj v ČR byla s touto skříní zkompletována v dílnách DPO v Ostravě. V provozu s cestujícími je v Ostravě od roku 2005, další vozy následovaly, v roce 2008 jich zde jezdí již třináct. Do Liberce byly první vozy této koncepce dodány v listopadu 2005 a celkem jich je zde dvanáct. Postupně se podobné vozy kompletované v různých dílnách objevily také v Olomouci, Praze a Brně. Plzeň je tak předposledním tramvajovým provozem v ČR, kde se podobné vozy objevily. Vozy v různých městech se však velmi liší. Zatím co do Ostravy, Olomouce a Brna byly dodávány hned "Varia", tedy vozy s novými čely "Pelikán" a lepenými okny, tak Liberec, Praha a Plzeň vsadila na osvědčený design "Kardaus" s okny v gumě. Významným rozdílem jsou také elektrické výzbroje. Ostrava, Olomouc a Brno instaluje do svých vozů asynchronní výzbroj Europuls, zatím co Liberec, Praha a Plzeň osvědčenou výzbroj Progress od výrobce Cegelec. Ostrava a Olomouc používá výklopné dveře, narozdíl od ostatních provozovatelů, kteří zůstávají u skládacích dveří. Samozřejmě mají vozy různou podobu interiéru a uspořádání sedaček podle požadavků provozovatelů. Pražské "Wany" také jako jediné mají pantografy, v ostatních provozech jsou polopantografy.
A jak tedy vypadají plzeňské "Wany"? Z předchozích typů se nejvíce přibližují liberecké verzi. Mají shodná čela se starými vozy, neboť se počítá se spřahováním s nimi do souprav. Vozy jsou vybaveny osvědčenou elektrickou výzbroj Progress (Cegelec) s digitální regulací, polopantografem, ručním řadičem. V prostředních dveřích, tedy v místě s nízkopodlažní částí, je umístěna elektricky ovládaná výsuvná plošina usnadňující nástup vozíčkářům. Interiér odpovídá podobným plzeňským vozům (T3P, K3R-NT). Přes to, že tramvaj je v podstatě vyrobena celá znovu, jedná se legislativně o modernizaci původních vozů T3. První dva vozy jsou postaveny na doklady vozů soupravy č. 183+182. Dalšími kandidáty na tuto "modernizaci" jsou vozy ze souprav 174+178, 180+181 a 200+179. Osm těchto vozů by mělo být dodáváno v přibližně měsíčním cyklu v první polovině roku 2008. Celkem by se jich v Plzni v následujících letech mělo objevit osmnáct. Následující fotografie pořízené koncem ledna 2008 zachycují první dva rozpracované vozy budoucích číslel 315 a 316 v Krnovských opravnách a strojírnách. První tramvaj Vario LF s novou skříní VarCB3LF byla od krnovského výrobce vypravena na podvalníku v poledne dne 6. 3. 2008 a v pozdních večerních hodinách dorazila do vozovny Slovany. Skládání pak probíhalo v dopoledních hodinách následujícího dne, tedy 7. 3. 2008. Podvozky Komfort byly repasovány v dílnách DP hl. m. Prahy odkud byly také přivezeny. Dodavatelem vozů je firma Pragoimex a.s.
Přesné označení dodávaných vozů je T3R.PLF a první vůz č. 315 má výrobní číslo 052. Vůz je vybaven výzbrojí progress s digitální regulací, avšak do souprav bude spřahován s vozy s analogovou regulací. Ovládací panel řidiče je v maximální míře unifikovaný s ostatními vozy s výzbrojí progress (včetně K3R-NT, KT8D5-RN2P). Na první zkušební jízdu do města se první plzeňská Wana vydala ve středu 12. 3. 2008. Z fotografie jsou již patrné standartní žluté dveře, narozdíl od nezvykle šedých při dodání.
Oficiální představení vozu T3R.PLF v Plzni Ačkoliv je Plzeň předposledním tramvajovým provozem v ČR, kde se částečně nízkopodlažní tramvaje této koncepce objevují, jedná se o novinku a tak bylo opět uspořádáno oficiální představení vozu. To proběhlo ve čtvrtek 27. 3. 2008 za účasti představitelů města, dopravního podniku, výrobce vozidla a vozíčkářů. Na nezatrolejované koleji U Zvonu byla přistavena souprava 315+264 od jedenácti hodin. Kolem půl dvanácté proběhla krátká tisková konference, při které primátor města Plzně odhalil na čele vozu nový symbol se smajlíkem, kterým budou pro zvýraznění opatřovány tyto nízkopodlažní tramvaje.
Následně byla souprava tahačem zatažena pod trolej a s hosty se vydala na krátké kolečko centrem města. Trasa vedla od Zvonu do sadů Pětatřicátníků a zpět. Hosté si vystoupili v zastávce Anglické nábřeží a wana pak svezla cestou na Světovar první pravidelné cestující. Po té se postupně vystřídala na všech linkách jako vložené pořadí. V následujích dnech by se souprava již pozvolna měla objevovat v pravidelném provozu. Vzhledem k tomu, že se však jedná o nový typ, je nejprve potřeba zaškolit řidiče. Proto se patrně bude objevovat nejprve na šejdrech (špičkových spojích).
Druhý vůz T3R.PLF (č. 316) byl do Plzně přivezen 31. 3. 2008 ve večerních hodinách a dopoledne 1. 4. 2008 byl skládán na plzeňské koleje. Zajímavá souprava se objevila na zkušebních jízdách odpoledne 9. 4. 2008, kdy byly spojeny oba dva první vozy T3R.PLF. Nejdříve projížděly městem ve spojení 316+315, později v opačném spojení, tedy 315+316. O provozování souprav ve spojení 2xT3R.PLF se však zatím neuvažuje. Důvodem spojení bylo ověření funkčnosti spřahování vozů a potřeba najít a vychytat drobné závady u obou nových vozů.
Po odstranění všech drobných závad dodavatelem vozů, vyrazily "Wany" do pravidelného provozu ve čtvrtek 24. 4. 2008. Spojeny byly s vozy z původní soupravy 286+287, které právě prošly velkou prohlídkou. První dny jsou soupravy 315+286 a 316+287 nasazeny na šejdrová pořadí linky č. 1, ale v budoucnu by se měly objevovat na všech linkách.
Třetí "wana" přišla do Plzně v pondělí 28. 4. 2008 a již 30. 4. 2008 se objevila na zkušební jízdě. V soupravě pak byla zkoušena 7. 5. 2008 s vozem 233, který je právě po VP a pravděpodobně již spolu v soupravě zůstanou. Koncem května se objevují "wany" v provozu také sólo. Nasazovány bývají na garantovaných nízkopodlažních spojích místo Aster a to i na lince č. 2. Toto sólové nasazení místo Aster by však mělo být jen dočasné. Důvodem je patrně snaha ušetřit kilometry místo na víc ujetých, kdy místo Aster byly nasazovány "dlouhé" nízkopodlažní vozy (K3R-NT, KT8D5-RN2P). 29. 5. 2008 byla na koleje slovanské vozovny složena další, v pořadí již čtvrtá tramvaj T3R.PLF. Sólo na zkušební jízdě se objevila 2. 6. 2008 a následující den v soupravě s vozem č. 255. Tato souprava však není definitivní, pouze bylo potřeba vyzkoušet oba vozy. Zatím, co fandové i vozovenští přijali poměrně rychle dle ostatních měst přezdívku "wana", běžní cestující mluví o tomto voze jako o smajlíkové tramvaji, dle samolepky na čele.
O tom jak postupně přicházely další vozy vypovídá tabulka na konci stránky. Nad dodávání dalších vozů tohoto typu do Plzně byly a stále trochu jsou otazníky. Další vozy od roku 2009 měly mít výzbroj Škoda (Ganz), ale nakonec jsou dodávány dále vozy s výzbrojí Progress od firmy Cegelec. O prototypu s novou výzbrojí Škoda Ganz, který již byl pod dočasným číslem 202 testován od srpna 2008 na plzeňských kolejích, se dočtete ZDE. Zajímavostí vozu č. 325 je to, že se jedná o dvěstěpadesátý vůz z dílen Pragoimexu. Protože k vozům č. 323, 324 a 325 dlouho nebyly vhodné zadní vozy do souprav, objevovaly se v případě potřeby v soupravách spolu i v pravidelném provozu (323+324 či 324+325).
Od září 2009 se další "wany" postupně objevují v provozu s "ostravskými digitálními progressy", které nyní již prošly velkými prohlídkami. Spřaženy byly soupravy: 323+252, 324+253, 325+243, 326+244, 327+256, 328+257
Poslední čtyři vozy z dodávky nasmlouvaných osmnácti vozů zbývají pro rok 2010. Vozy jsou postaveny na doklady vozů 190+191, 240 a první T3M č. 246. V provozu se objevují začátkem února (329+280 a 330+281) a v polovině března (331+260 a 332+265). Tím jsou dodávky těchto vozů ukončeny. Dále se totiž počítá s novější verzí, viz. stránka Plzeňské "wany" druhé generace, či později vzniklá stránka o dodávaných vozech Vario.
Osmnáct vozů T3R.PLF, díky nimž vzniklo osmnáct částečně nízkopodlažních souprav, je již v provozu poznat. Vozy jsou v celku spolehlivé a jediným neduhem je jejich "hádání" se s druhým vozem v soupravě. Při rozjezdu se tak cestující setkávají s nepříjemným cukáním, které se projevuje u některých souprav.
Díky poměrně vysoké spolehlivosti mají vozy T3R.PLF brzy naježděno množství kilometrů a nárok na "velkou prohlídku". První vozy podstupují "VP" tak již v roce 2011. Po návratu však již nedostávají na čele samolepku se smajlíkem. Zpočátku jsem osobně ze smajlíka nebyl moc nadšen, ale pravdou je, že veřejnost, zejména maminky s kočárky, se naučily dle smajlíka lépe tramvaj s nízkopodlažním středem rozeznávat již z dálky, což původní účel byl. Nyní to vypadá, že to byla jen šaškárna pro politiky a novináře v době představení tramvaje (viz výše). V červenci 2011 dochází ke změně složení dvou souprav. Důvodem je hádání se vozů v rámci soupravy (škubání při rozjezech a brždění). Za "wany" ze souprav 327+256 a 328+257 jsou spřaženy vozy soupravy 268+269 a vznikají tak soupravy 327+268 a 328+269. Jejich původní zadní vozy jsou pak spojeny zpět do soupravy 256+257. Začátkem roku 2012 dostává několik vozů T3R.PLF klimatizaci kabiny řidiče. Vozy byly pro umístění klimatizace připravené již z výroby (prostor nad kabinou, dimenzování napájení). Vybaveny jsou vozy, které již prošly VP (č. 315-320). Další by měly následovat později. Po dlouhé době se v provozu objevila souprava dvou vozů T3R.PLF, ale jen dočasně. Vozy 317+319 dojížděly spolu kilometry, aby měly stějně jako jejich běžné zadní vozy. Ty právě před tím, po dobu montáže klimatizací na 317 a 319, jezdily také dočasně spolu v soupravě 233+254.
I v roce 2013 probíhají další velké prohlídky vozů T3R.PLF a při nich se opět trochu mění soupravy. Po velkých prohlídkách se v létě objevují nově spřažené soupravy 326+198 a 325+196. Před velkými prohlídkami se od poloviny července 2013 v provozu také objevuje souprava 329+330. Koncem roku 2013 probíhají montáže klimatizací na kabinách řidiče na zbývající vozy T3R.PLF (od 321 do 332). V únoru 2014 tak již mají všechny vozy klimatizace a to včetně posledních vozů, které ještě neprošly velkou prohlídkou. V únoru 2014 ještě jezdí poslední tramvaj (332) se smajlíkem na čele. Jde tedy o poslední vůz který ještě neprošel VP (foto vlevo). Na snímku vpravo na konečné Skvrňany pak 329 čerstvě po VP.
Od 21. 1. 2015 je v provozu dočasně souprava dvou vozů T3R.PLF 315+316. Nezvyklá souprava byla zachycena na konečné Bory. Vozy T3R.PLF za ta léta celkem bezproblémově slouží a při jejich provozu nebylo mnoho výrazných novinek, které by zde bylo nutné zmiňovat. Postupně prochází dalším kolem údržby vyššího stupňě, tedy tzv. velkými prohlídkami, které probíhají v dílnách na Karlově. Zajímavá provozní změna nastává až v roce 2023. Po dodávkách nových vozů 40T jsou ve větším tempu vyřazovány vozy T3R.P, tedy vozy, které jezdily s T3R.PLF v soupravách. Od září 2023 jsou tak nasazovány do provozu soupravy dvou vozů T3R.PLF. První dvě soupravy jsou ve složení 321+322 a 315+316. Zrovna tyhle dvě soupravy se již v tomto spojení v minulosti krátkodobě objevily. S dalším vyřazováním "vysokých progressů" budou soupravy dvou "wan" postupně přibývat. Třetí souprava T3R.PLF ve složení 323+331 se objevuje v polovině září 2023. Začátkem října pak vyjíždí čvrtá souprava s vozy 320+329. Řazení vozů v soupravách může být dočasné a více ustálit by se mohlo až po vyřazení zbývajícíh vozů T3R.P.
Video zachycující provoz T3R.PLF v ulicích Plzně:
Další příbuzné stránky:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|