Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Obousměrné tříčlánkové tramvaje vznikly modernizací původních vozů KT8D5. V Plzni je dosud v provozu všech dvanáct vozů s původními čísly 288 - 299.
Po Brně, Ostravě a Praze se také v Plzni můžeme svézt tramvají KT8D5 se středním nízkopodlažním článkem.
Dodavatelem modernizovaného vozu je firma ČKD Pragoimex ve spolupráci s Krnovskými opravnami a strojírnami.
První tramvají, která modernizací prošla, byl vůz č. 297. Ten byl do Krnova odeslán v říjnu 2006 (na fotografii vpravo krátce při jedné z posledních jízd ve své původní podobě).
První modernizovaný vůz KT8D5.RN2P byl do Plzně přepravován po jednotlivých článcích a ve vozovně Slovany byl skládán ráno 24. 4. 2007.
V Krnově prošel celkovou generální opravou a jeho střední článek byl nahrazen novým nízkopodlažním. Trakční výzbroj TV3 byla
vyměněna za novou modernější TV Progress od firmy Cegelec. Vůz byl vybaven také novými polopantografy. Opraven byl i interiér,
včetně nového uspořádání sedaček (AIR ČENKOV) stejného typu, jako je známe již z jiných modernizovaných tramvají.
Velkým plusem oproti původním vozům, jsou přidané stropní větrací klapky. Nové ovládací pulty řidiče jsou podobné
jako u ostatních vozů s výzbrojí Progress a k řízení se používá již také ruční řadič. První tramvaj byla dodána v tmavě žlutém nátěru,
neboť na ní bude realizován celovozový reklamní polep. Jak je patrné z fotografie interiéru, reklama nebude pouze vnější, ale s
reklamními prvky se setkáme i v interiéru. Ten je právě velmi vkusně barevně sladěn do barev inzerenta, kterým je Pilsner
Urquell.
Po oživení se vůz č. 297 podíval krátce i na zkušební jízdy do města. Ještě bez vnějšího reklamního polepu se na zkušební jízdě objevil 26. 4. 2007. Po té byl před zraky veřejnosti ukryt až do oficiálního představení.
Přeci jen se již po polepení reklamou vůz ještě jednou na zkušební jízdu podíval. V pondělí 4. 6. 2007 se krátce objevil na zkušební jízdě na Košutce a ve Skvrňanech.
Ve středu 6. června byl vůz KT8D5-RN2P č. 297 přistaven kolem osmé hodiny na nezatrolejovanou kolej torza
obratiště U Zvonu. Od deváté hodiny pak proběhlo křtění vozu, za účasti generálního ředitele Plzeňského Prazdroje Mike Shorta,
primátora města Plzně Pavla Rödla, předsedy představenstva Plzeňských městských dopravních podniků Petra Štrunce a Dopravně provozního ředitele PMDP
Václava Zikmunda.
Kromě již výše uvedených informací o rekonstrukci vozidla zaznělo mimo jiné i to, že tato tramvaj
s exteriérem i interiérem v barvách a znacích Plzeňského Prazdroje bude v této podobě provozována
po dobu pěti let. Nechybělo i pár obvyklých "polopravd" konkrétně o jedinečnosti, ačkoliv např. reklama na konkurenční pivovar v interiéru i exteriéru
již před několika lety jezdila na nízkopodlažní tramvaji Astra v Ostravě a také na několika trolejbusech v dalších městech.
Po tiskové konferenci se její účastníci svezli vozem od hotelu U Zvonu na Bory a zpět. Následně tramvaj
vyrazila do běžného provozu jako vložené pořadí. Nejprve na lince č. 4 Bory - Košutka, kolem poledne odbočovala u pošty od Košutky na Skvrňany, ze Skvrňan
jela jako 2 na Světovar. Ze Světovaru přes Slovanskou alej, Slovanskou třídou a centrum na Bory jako linka 4. Na čtyřce pak jezdila
do 15:30, kdy zatahovala do vozovny.
V následujících dnech se s vozem č. 297 můžeme setkávat již v běžném provozu na všech linkách. Zpočátku vyjížděl pouze na šejdry (posily v době špičky).
Druhý modernizovaný vůz s číslem 294 dorazil do Plzně 29. 8. 2007. Vnější nátěr i interiér je již ve standardních plzeňských
barvách. Na zkušební jízdy poprvé vyjel již 4. 9. 2007.
Poprvé do pravidelného provozu vyrazil vůz č. 294 v pondělí 24. 9. 2007, avšak pro závadu nedojezdil do konce a do vozovny musel být přitlačen. O týden později již však jezdí bez problémů.
Třetím a letos zatím posledním modernizovaným vozem KT8D5 respektive KT8D5-RN2P je vůz č. 293. Do Plzně
dorazil ve večerních hodinách v pondělí 8. 10. 2007 a v ulicích jsme jej mohli poprvé vidět na zkušební jízdě následující pondělí 15. 10. 2007.
Vůz byl tehdy v jednobarevném žlutém nátěru, neboť dostane celovozovou reklamu Gambrinus.
Slavnostní představení spojené s křtem tramvaje proběhlo 30. 10. 2007 opět na nezatrolejované koleji U Zvonu. Tramvaj s reklamou
představující fotbalovou hospodu U proměněné desítky pokřtili zástupci radnice spolu s fotbalisty.
Stejně jako u vozu č. 297 s reklamou Pilsner Urquell tvoří reklamu vozu 293 nejen vnější polep, ale je i v interiéru vozu a je velmi pěkně propracována.
Vnitřní obležení bočnic je v imitaci dřeva, madla jsou měděná. Kabina řidiče představuje pivní bar, bedny od pískovačů představují basy s pivem, na oknech jsou vypískována loga Gambrinus a nechybí schéma
tramvajových linek s vyznačenými restauracemi kde čepují Gambrinus.
Zajímavou technickou lahůdkou jsou pak sedačky. Jsou ve dvou
barvách (červené a šedivé) a označené nápisy "Domácí" a "Hosté". V sedačkách jsou spínače a panel nad
kloubem vozu ukazuje aktuální skóre sedících cestujících respektive "Domácích" a "Hostů".
Po slavnostním křtu tramvaje cca ve 13:45 byla tramvaj odtažena pod trolej a odjela do pravidelného provozu.
První její cesta vedla do Skvrňan, ale pak se střídavě objevovala na všech linkách až do cca 20 hodin.
Tramvají procházely hostesky, nabízely časopis s fotbalovou tematikou a za zodpovězení otázek mohli
cestující vyhrát i další propagační předměty s logem Gambrinus.
I přes to, že osobně pivo nepiju, ani fotbalu nefandím, musím uznat, že tramvaj se povedla.
Brzy jsou obě pivovarské tramvaje, i žlutošedá "kachna" 294 nasazovány střídavě na všechny linky.
Objevují se spolu s tramvajemi K3R-NT i na garantovaných nízkopodlažních pořadích linek č. 2 a 4.
Jejich jedinou nevýhodou oproti ostatním typům nízkopodlažních vozů je absence elektricky ovládané plošiny pro vozíčkáře.
V plzeňských vozech KT8D5-RN2P je totiž pouze ručně vyklápěcí.
Čtvrtou dodanou modernizovanou tramvají KT8D5 je vůz KT8D5-RN2P č. 292. Přivezen respektive skládán z návěsů byl v ranních hodinách dne 28. 2. 2008.
Je opět ve standartním žlutošedém nátěru.
Na první zkušební jízdě se vůz 292 objevil patrně 5. 3. 2008. Další zkušební jízda probíhala např. 21. 3. 2008 (foto vpravo). V provozu s cestujícími je od soboty 22. 3. 2008. Vyjel o víkendu rovnou na "tůry" (celodenní směny),
což je trochu nezvyklé, neboť nové vozy se zpravidla objevují nejprve v pracovní dny na šejdrech (špičkových krátkých pořadích).
Pátý vůz KT8D5-RN2P s číslem 299 dorazil do Plzně 15 a 16. 6. 2008, skládán byl na koleje pak 17. 6. 2008. V pravidelném provozu se objevuje od 3. 7. 2008.
Na rok 2009 jsou plánovány modernizace dalších tří vozů. V říjnu 2008 odchází vůz 288, v lednu 2009 pak 298.
Již šestého února je po modernizaci přivezen šestý vůz KT8D5-RN2P č. 288 a do Krnova odjíždí 290. V provozu tak v současné době zůstávají již pouze 4 vozy KT8D5.
Sedmý modernizovaný vůz nosící číslo 298 byl přivezen 15. dubna 2009. V provozu s cestujícími se poprvé
objevuje 22. 5. 2009 a to hned na celodenním pořadí linky č. 1. Krátce na to se na něm v polovině června
objevuje reklama na divadlo J. K. Tyla.
Vůz č. 297 vyhořel 11. 5. 2009 viz. info na stránce Z provozu. Následně
byl proto 26. 5. 2009 odvezen na opravu k dodavateli. Po opravě se vrátil zpět 20. 7. 2009 v bílém nátěru. Do pravidelného
provozu vyjel 31. 8. 2009 a to ještě v bílém kabátě. S novým reklamním polepem vyjíždí do provozu 18. 9. 2009.
Podoba reklamy je z každé strany jiná a tak se může zdát, že se jedná o dva různé vozy.
Posledním letošním dodaným modernizovaným vozem měl být vůz č. 290. Ten byl přivezen 3. 6. 2009 a v
pravidelném provozu se objevuje 31. 8. 2009 a to již v bílém kabátě s reklamou na HC Plzeň.
Protože však sešlo z nákupu nových vozů, které měly nahradit Astry,
byly peníze na ně určené přesunuty na modernizaci dalších vozů KT8D5. Do konce roku 2009 budou
tedy dodány zbývající čtyři vozy KT8D5-RN2P.
Další vůz KT8D5-RN2P č. 295 (dodán 9. 10. 2009) dostal před svým výjezdem do pravidelného provozu reklamu propagující
kandidaturu města Plzně na Evropské hlavní město kultury 2015. Vůz v převážně bílém kabátku je v provozu od 30. 10. 2009.
Téměř půl roku po té, se opravený vůz č. 297 po požáru vrátil do provozu, se na něm od 27. 3. 2010 objevuje také celovozová reklama v interiéru.
Polep je mimo obvyklých míst dokonce i na linových návalcích v kloubech. Reklama je kromě pivovaru také na pivovarské muzeum a
historické podzemí. Právě kloubový přechod v "kamenném" provedení je zajímavý.
Níže přikládám výběr fotografií ukazující výhody obousměrných vozů. Díky povrchové úvraťové vyhybce kaliforňan, lze tak linku s nasazením obousměrných vozů ukončit prakticky kdekoliv.
Více také na stránce o původních vozech KT8D5, či v rubrice Z provozu, kde jsou konkrétní výluky popsány podrobně.
Samozřejmě i vozy KT8D5-RN2P procházejí postupně dalším kolem velkých prohlídek. Vůz je celkově opravován a dostává nový lak. Žádné další výraznější změny
se však neobjevují. Velké prohlídky "Kačen" dělá v Třemošné firma Datatechnik plus.
2011: 293, 294, 2012: 288, 292, 298, 299, 2013: 290, 291, 295, 297 2014: 296
Velká prohlídka posledního vozu KT8D5-RN2P (č. 289) probíhá v roce 2014 v dílnách v Cukrovarské ulici.
Je to první VP vozu KT8, která se v Cukrovarské dělala (z prostorových důvodů se všechny dělaly vždy externě)
a zároveň je to vůbec poslední tramvaj, která se v těchto dílnách dělala před jejich uzavřením.
Dílny opustila 20. 8. 2014. Na snímku vlevo je však zachycena již na Slovanech. Na zkušební jízdě se objevila např. 5. 10. 2014 (foto vpravo) a znovu je v pravidelném provozu od 15. 10. 2014.
Od konce června do poloviny listopadu 2014 probíhá výluka při rekonstrukci tratí v Pražské ulici a U zvonu, při které jsou linky 1 a 2 od Slovany a Světovaru ukončeny na
konci jednokolejky v Prešovské ulici. Nasazeny jsou tak zde výhradně obousměrné vozy a tak je po delší době v praxi použita jejich obousměrnost.
První vozy KT8D5-RN2P dostaly konečně klimatizace kabiny řidiče. Poprvé v provozu s nimi se objevily vozy 290 a 292 dne 21. 7. 2015. Oba vozy mají klimatizace na obou kabinách. Další vozy
postupně následovaly a dnes mají kabiny klimatizované všechny tyto vozy.
Vozy KT8D5-RN2P jsou poměrně spolehlivé a oblíbené mezi řidiči. Samozřejmě tak díky najetým kilometrům i v dalších letech probíhají další VP.
Pracuje se na nich na Karlově, ale také opět v původním areálu firmy Datatechnik v Třemošné. Poslední VP ukazuje seznam níže:
V jednu chvíli to vypadalo, že budoucnost v Plzni tyto vozy nemají už příliš růžovou. Uvažovalo se o jejich prodeji po dodávkách zvažovaných dlouhých vozů (40m) pro linku č. 4. Zájem o odkoupení plzeňských vozů KT8 projevoval pražský dopravní podnik (info se objevilo i v tisku), který je podobně nakoupil již z Miskolce či Strausbergu a po generálních opravách jsou postupně zařazovány v provozu v Praze. Pokud by se tyto vozy měly skutečně prodávat, osobně bych je raději viděl jinde, např. v Sofii, kde by pravděpodobně jezdily v původní plzeňské podobě, narozdíl od Prahy, kde je po generálce již od ostatních nerozeznáme.
Nakonec ale zakázka na dlouhé vozy do Plzně byla zrušena a vozy KT8D5 procházejí dalšími vyššími stupni prohlídek. V nejbližších letech se tak o odprodeji neuvažuje.
Během své tzv. velké prohlídky v roce 2023 dostal vůz č. 297 v dílnách na Karlově původní červenokrémový nátěr, v jakém byly vozy do Plzně dodávány. Na první zkušební jízdu po ní vyjel 6. 12. 2023. Důvodem je blížící se výročí 125 let MHD v Plzni, které má tento vůz od jara propagovat.
Ještě před tím však vůz 297 v červeném "retro" nátěru posloužil jako náhradní "Vánočka" po vážné nehodě vánočně vyzdobeného vozu 40T. Více obrázků náhradní "Vánočky "např. ZDE.
Na jaře na voze 297 přibyly decentní polepy a propaguje tak nadcházející oslavy výročí 125 let MHD v Plzni. Kromě nápisu "stodvacetpět" jsou zde vyobrazené nad dveřmi různé typy tramvají spolu s letopočtem, kdy vyjely do provozu. Více o oslavách výročí je na zvláštní stránce ZDE.
Od jara do podzimu 2024 byla obousměrnost vozů KT8D5-RN2P opět využívána spolu s již novými vozy 40T při dlohodobých výlukách ve Zbrojnické a na Koterovské třídě. Nasazovány tak byly na výlukové lince č. 2 v trase Radnice Slovany - Světovar - Slovany - Hlavní pošta. Obě konečné byly tvořené tzv. úvratí, tedy bez smyčky.
Na následujícím videu je vůz č. 297 ještě s původní reklamou Pilsner Urquell v ulicích Plzně.