Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, Fialovobílý nátěr na vozech T3M končí! První plzeňské vozy modernizované v plzeňské škodovce obdržely i nový nátěr v bílé barvě v kombinaci s bordó odstínem použitým v dolní části skříně a kolem oken. Dveře dostaly žlutý lak a výrazný žlutý pruh se objevil i mezi světly. Setkávat v ulicích jsme se s nimi mohli postupně od roku 1995, kdy vyjel první vůz. Celkem se tento nátěr objevil na dvaceti vozech, tedy všech vozech T3M kromě poslední šestikusé série z roku 1999. Ta již byla opatřena žlutošedým městským nátěrem. Tento fialovobílý nátěr byl prvním jiným unifikovaným nátěrem na tramvajích. Do roku 1990 byly totiž všechny vozy v klasickém červeném nátěru. Později se přešlo přes etapu žlutobílého do současného žlutošedého barevné schématu. Se soupravami vozů T3M ve fialovobílém nátěru jsme se mohli setkávat zpočátku zejména na linkách č. 1 a 2. Od července 2000 pak došlo k rozpojení mnohých vozů T3M pro provoz sólo vozů na lince č. 1 (do té doby byla obsluhována rovněž soupravami). Domácí linkou vozů T3M se stala tedy linka č. 1, i když se i nadále objevovaly i na lince č. 2. Změna nastala až při rekonstrukci sadů Pětatřicátníků, při které díky okružním linkám jezdily různé typy vozů po všech tratích. Po rekonstrukci sadů (2003) se soupravy vozů T3M paradoxně objevují zejména na lince č.4, která pro ně byla dlouhá léta tabu. V závěru roku 2004 se začaly objevovat v provozu první vozy T3M po velké prohlídce, při které obdržely v dílnách dopravního podniku i již tradiční žlutošedý nátěr. Poslední pravidelně spojené soupravy ve fialovobílém nátěru dojezdily v létě 2005 a paradoxně se objevovaly poslední týdny po dlouhé době i na lince č. 2. Posledními třemi soupravami, které téměř shodně dojezdily v srpnu 2005 byly 215+216, 225+226 a 241+242. Poslední jmenovaná však dojezdila díky nehodě, při které byl vážně poškozen zadní vůz. Fialovobílý nátěr jsem tak mohli spatřit již jen na několika málo sólo vozech, což jsou právě přední vozy výše zmiňovaných posledních souprav (241, 215, 247 a 225), při čemž do konce roku pravděpodobně zmizí úplně, s vyjímkou vozu 241. Ten má najeto méně kilometrů a pravděpodobně jako jediný ještě nějakou dobu zůstane v provozu ve své současné podobě. Z důvodu nedostatku souprav byly 20. 9. 2005 spojeny vozy č. 241 a 215 a vytvořily nezvyklou soupravu. V provozu se na krátko objevila opět souprava ve fialovobílém nátěru. Začátkem října jsou však vozy č. 215 a 247 odeslány na velkou prohlídku a tak ve fialovobílém nátěru zbývá v provozu již pouze vůz č. 241. Ten již však také dojezdil. V pracovních dnech jezdíval v soupravě s 241+216 a o víkendech býval nasazen i sólo na lince č. 1. Zde byl naposledy vypraven v neděli 2. 4. 2006 (foto z pozdního odpoledne po bouřce vpravo) a v následujícím týdnu poznamenaném výlukou byl již rozebírán a odeslán k velké prohlídce do dílen.
Další podobné stránky:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|