Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

T3R.SLF
"zkušební prototyp"

Dodavatelem tramvaje T3R.ŠLF či T3R.SLF (záleží jak bude nakonec uvedeno na dokladech od drážního úřadu) Vůz T3R.SLF č. 202 při zkušební jízdě v sadech Pětatřicátníků 23. 9. 2008 je (stejně jako u vozů T3R.PLF) firma Pragoimex. Říká se, že snad původně politické rozhodnutí je příčinou toho, že plzeňské "wany" (modernizované vozy T3 s novou částečně nízkopodlažní skříní) budou mít výzbroj od místního výrobce. Ten však neměl v té době pro tyto vozy vhodnou výzbroj připravenou. Aby nedošlo ke zdržení celé zakázky, byla do první várky montována osvědčená výzbroj TV Progress, jejímž výrobcem je Cegellec. Dodáno tak v roce 2008 bylo osm vozů T3R.PLF.

Vůz T3R.SLF č. 202 při zkušební jízdě u III. brány 9. 11.  2008 Vůz T3R.SLF č. 202 při zkušební jízdě ve Vejprnické ulici 9. 11. 2008 Od září 2008 probíhá testování prvního vozu s výzbrojí Škoda. Ta pochází od maďarského výrobce Ganz, kterého Škoda před lety koupila. Pokud budou testy úspěšné, dostanou pravděpodobně tramvaje z dodávky od příštího roku tuto výzbroj. Mají být spřahovatelné také do souprav s vozy T3M (modernizovanými před lety v plzeňské Škodovce).

Vůz T3R.SLF č. 202 při zkušební jízdě na Klatovské třídě 9. 11. 2008 Prototyp s novou výzbrojí byl na plzeňské koleje složen 29. 8. 2008 a brzy dostal číslo 114. Toto číslo je dalším v pořadí pro vozy testované, které nejsou majetkem PMDP. První jízdy a ladění probíhalo v areálu vozovny. Než opustil její brány, byl zřejmě z legislativních důvodů opatřen číslem 202 (po voze T3 vyřazeném po nehodě). Toto číslo také není poslední, které se na tomto voze objevuje. Můžeme předpokládat, že po úspěšném složení všech předepsaných testů a schválení typu, bude tento vůz prvním dodaným z vozů pro příští rok.

Vůz T3R.SLF při zkušební jízdě u obratiště Malesická 22. 9. 2008 Vůz T3R.SLF při zkušební jízdě čeká v obratišti Malesická, než projede poslední tramvaj do Skvrňan 22. 9. 2008 Vůz T3R.SLF při zkušební jízdě ve Vejprnické ulici 23. 9. 2008 Naložená zátěž - pytle s pískem Vůz T3R.SLF č. 202 - 22. 9. 2008

Tramvaj musí složit spoustu náročných zkoušek. Některé zkoušky probíhají i v nočních hodinách, jak se objevilo s omluvou za případné noční rušení na webu PMDP. Předchozí fotografie pochází z brzdných zkoušek se zátěží, které probíhaly po ukončení tramvajového provozu v noci z 22. na 23. 9. 2008 na Vejprnické třídě.

Vůz T3R.SLF při zkušební jízdě na Košutce 9. 11. 2008 Vůz T3R.SLF při zkušební jízdě na mostě Generála Pattona 9. 11. 2008 Vůz T3R.SLF při zkušební jízdě u divadla J. K. Tyla 9. 11. 2008 Vůz T3R.SLF se Škodovkou v pozadí v zastávce Macháčkova 9. 11. 2008

Souprava vozu T3R.SLF č. 202 + T3M č. 223 při zkušební jízdě 21. 10. 2008,
foto: Vladimír_B T3R.SLF č. 202 ve Skvrňanech 9. 11. 2008 V úterý 21. 10. 2008 se objevuje vůz T3R.SLF poprvé ve spojení v soupravě a to s vozem T3M č. 223. Můžeme tedy předpokládat v budoucnu i další zkušební provoz v soupravě, zatím ještě stále bez cestujících. Pokud půjde vše hladce, cestující by se mohli v rámci zkušební provozu s cestujícími svézt již za pár týdnů. V listopadu jezdí vůz č. 202 zkušební jízdy non-stop, tedy i v nočních hodinách a zejména v soupravě s vozem T3M č. 214.

Vůz T3R.SLF 202 + T3M 214 na zkušební jízdě na Košutce 11. 11. 2008 Vůz T3R.SLF 202 + T3M č. 214 na zkušební jízdě ve Vejprnické ulici 11. 11. 2008 Soupravy 282+283 a 202+214 na konečné Skvrňany
22. 11. 2008, foto: L. Bis Panel vozu T3R.SLF č. 202, foto: J. Rieger

Souprava vozu T3R.SLF č. 202 + T3M č. 214 v první den provozu s cestujícími přijíždí do zastávky Macháčkova - 5. 1. 2009, foto: J. Rieger Souprava vozu T3R.SLF č. 202 + T3M č. 214 - 5. 1. 2009, foto: J. Rieger V pondělí 5. 1. 2009 vyjíždí poprvé do provozu s cestujícími vůz T3R.SLF č. 202 v soupravě s vozem T3M č. 214. Zatím se jedná i nadále o zkušební provoz, který potrvá pravděpodobně ještě několik měsíců. Až po úspěšném najetí stanoveného počtu kilometrů (tentokrát již s cestujícími), by vůz měl být typově schválen. Protože se jedná o nový typ, musí mít řidiči na něj zácvik. Než se tedy zacvičí dostatečný počet řidičů, bude vůz vypravován pouze na šejdrová (nestřídaná) pořadí.

Soupravy 322+236 a 202+214 na konečné Skvrňany 10. 1. 2009 Souprava 202+214 na zkušební jízdě v Palackého ulici 10. 1. 2009 Po skončení předepsaného zkušební provozu a schválení typu drážním úřadem bude vůz č. 202 přečíslován na další volné číslo v pořadí, 32x. Přes to, že to původně vypadalo, že již budou dodávány v roce 2009 vozy T3R.ŠLF, zpočátku se bude jednat určitě ještě o vozy T3R.PLF.

Vůz T3R.SLF 202 na zkušební jízdě na Chodském náměstí 30. 5. 2009 Vůz T3R.SLF 202 na zkušební jízdě projíždí kolem nehody u zastávky Výstaviště 6. 5. 2009 Zkušební provoz s cestujícími netrval dlouho. Po pár dnech byl funkční vůz T3R.ŠLF odstaven a stál několik měsíců. Kolem celé věci je trochu "dusno", neboť patrně došlo k nějaké administrativní chybě a část zkoušek bude muset být vykonána znovu. Po několika měsíční pauze se vůz od dubna 2009 objevuje znovu na zkušebních jízdách bez cestujících.

Vůz T3R.SLF 202 na zkušební jízdě v sadech Pětatřicátníků 31. 5. 2009 V původně slibně se rozvíjejícím projektu, přichází však náhlý obrat. V polovině června 2009 se na voze objevují technické problémy a vůz se přestává objevovat v ulicích. Poslední osudy vozu, jehož označení mělo být T3R.SLF se odvíjí 16. července 2009, kdy byl naložen na podvalník a opouští Plzeň. Jeho "střeva" budou vyměněny a vůz se vrátí jako standartní T3R.PLF, tedy s výzbrojí TV Progress.

Souprava 328+257 ve vozovně Slovany (tedy ex vůz 202 již s výzbrojí Progress) 29. 8. 2009 Z pohledu plzeňského dopravního podniku bude pro údržbu spíše lepší, když zde nebudeme mít další rozdílný typ vozu. Zklamán patrně ale je liberecký dopravní podnik, který od počátku sledoval se zájmem vývoj, neboť by rád další "wany" provozoval v soupravě se škodováckými T3M a tato výzbroj to měla umožňovat. Původní vůz č. 202 je přivezen zpět do Plzně s výzbrojí Progress a dostává další běžné evidenční číslo, které je na řadě, tedy č. 328.

  

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

  

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a kolegové uvedení na fotografiích

NAVRCHOLU.cz