Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, Konec typicky červených tramvají v Plzni Jak ubíhá čas, některé nejstarší vozy jsou již vyřazeny, další postupně prochází modernizacemi, či velkými prohlídkami přiblížila se doba, kdy z plzeňských ulic mizí poslední tramvaje v klasickém červenokrémovém nátěru. Ty u nás stejně jako v ostatních českých a slovenských městech jezdily v tomto kabátě desítky let. Zatím, co v mnohých českých městech dostávají vozidla MHD jednotný nátěr nezávisle na trakci, v Plzni bylo v devadesátých letech nápaditě rozhodnuto, že vozy MHD dostanou různý nátěr podle barev plzeňského znaku. Zatím co např. v Ostravě tedy uvidíme stejně modrobílé tramvaje, trolejbusy i autobusy, v Plzni byla tramvajím přidělená barva žlutá, trolejbusům zelená a autobusům červená. První jiné, nečervené tramvaje se objevily s příchodem celovozových reklam v roce 1990. Zřejmě když opadlo prvotní nadšení a domněnky, že reklamy budou na všech vozech, přišly na řadu i nové nátěry. Nejprve se objevuje fialovobílé zpracování na vozech T3M modernizovaných v plzeňské Škodovce od roku 1995. V roce 1997 pak dostává vůz č. 192 první nátěr v žlutobílé kombinaci. Následuje několik dalších vozů (další v pořadí je 217+218). Konečná verze městského nátěru se však později ustálila na současné pěkné žlutošedé kombinaci, poprvé použité na voze 181. Žlutošedý nátěr tak postupně dostávají všechny tramvaje procházející modernizacemi a velkými prohlídkami včetně vozů KT8D5 (od roku 2000). Samozřejmostí je shodný nátěr i na nových Astrách. Vyjímkou tak zůstávají vozy s celoplošnou reklamou, která může být tvořená buď polepem fóliemi, nebo právě přímo nátěrem. Červené vozy mizí postupně, ale dá se říci, že hromadnější konec posledních čevených vozů přichází v druhé polovině roku 2003. To odchází nejstarší vozy, přesněji řečeno největší vraky, na velkou prohlídku, jejíž součástí je i nový žlutošedý lak. Už začátkem roku vyjíždí po velké prohlídce souprava 109+110, která před tím již dlouho stála odstavená ve vozovně a jejíž osud byl značně nejistý. Stejné prodložení životnosti potkává i soupravu 187+188. Když je její zadní vůz (č. 188) odvezen k prvním pracem do areálu firmy Datatechnik v Třemošné, objevuje se přední vůz (č. 187) sólo na lince č. 1. Je to zřejmě poprvé od roku 1988, tedy od doby, kdy skončil víkendový provoz sólo vozů na lince č. 2, kdy je vypravena sólo červená Tétrojka. Když v létě roku 2000, začaly být znovu vypravovány sólo vozy na linku č. 1, jednalo se vždy o vozy T3M, či vyjímečně o vozy T3, ale vždy s celovozovou reklamou. Jako další prochází omlazovací kůrou vozy 183+182, 206+207 a 174+178. Poslední jmenovaná souprava již však byla v žlutobílém nátěru. Velmi krátce, asi jen tři dny se objevuje v provozu i sólo červená T3 č. 206. Vozy dostávají kromě nového vnitřního obložení také nové osvětlení, shodné s modernizovanými vozy T3P. Trošku nečekané je však nevypolstrování původních laminátových sedaček, což bylo samozřejmostí u VP předcházejích vozů. Poslední červená souprava č. 190+191 jezdila až do konce července 2004. Tato souprava měla již však značně neoriginální světlejší kabátek, který obdržela při velké prohlídce v Šumperku v roce 1997. Krátce před odeslání do DP Most na velkou prohlídku, měla ještě drobnou nehodu s automobilem ve Sladkovského ulici. Poškození nebylo však vážné a tak ještě několik dní po nehodě byla v provozu. Po velké prohlídce, jejíž součástí byl samozřejmě i žlutošedý nátěr, vyjela do pravidelného provozu koncem října 2004. V té době nezbývalo než doufat, že se někdy v budoucnu setkáme s nějakým historickým vozem, či soupravou T3 v pro ně tak dlouho typickém čeveném nátěru. A opravdu se tak stalo a od roku 2011 se opět můžeme setkat v Plzni s červeným s historickým vozem T3 (č. 192).
Další podobné stránky:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|