Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Jaké budou nové tramvaje v Plzni? V roce 2014 se obnova vozového parku tramvají zastavila. Dopravní podnik pak pokračoval jen v nákupu trolejbusů a autobusů. Poslední nové tramvaje nakoupené do Plzně byly čtyři vozy VARIO LF2/2 IN v letech 2013 - 2014. Jim předcházelo 30 krátkých vozů VARIO LFR.S či VARIO LF plus v letech 2010 - 2014. V roce 2017 se pak konečně připravují výběrová řízení na nákupy nových tramvají. K jejich financování by měly být částečně použity fondy Evropské unie, neboť toto dotační období je finacování tramvají více nakloněno. Protože se vypsání zakázek trochu zdrželo, byla ještě využita opce ze starší zakázky a objednány dva vozy VARIO LF plus, které byly dodány do konce roku 2017 (č. 367+368).
Středněkapacitní vozy
Co lze vyčíst ze zadávací dokumentace?
Tyto nové tramvaje postupně nahradí Astry, kterým skončí smlouva na jejich údržbu a pro své pevné podvozky nejsou příliš šetrné ke kolejišti. Musely by také projít vyšším stupněm údržby a zřejmě výhledově i změnou elektrické výzbroje, neboť začíná být problém s dostupností náhradních dílů elektrovýzbroje Elin. Dle informací uveřejněných ve VĚSTNÍKu VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK 22. 11. 2017 jediným přihlášeným uchazečem na dodávku středněkapacitních nízkopodlažních tramvají byla firma Krnovské opravny a strojírny s.r.o. Tento uchazeč se tak stal také vybraným dodavatelem. Dle zadávací dokumentace by nabídnuté vozy mohly být podobné liberecké tramvaji EVO2. Fotografii však berme pouze jen jako ilustrační. Nové vozy mohou mít např. jiné čelo a samozřejmě budou v plzeňském žlutém laku. Na dotaz zaslaný následně PMDP odpověděl 22. 11. 2017 tiskový mluvčí René Vávro: "V uplynulých dnech byla podepsána smlouva se společnosti Krnovské opravny a strojírny s.r.o. na dodávku až 16 tramvají typově označených EVO2. Cena jedné tramvaje je 32,75 mil. Kč (bez DPH). Tramvaje budou nízkopodlažní v celé své délce, budou mimo jiné vybaveny plnohodnotnou celovozovou klimatizací a zajímavou novinkou bude možnost celotýdenní přepravy jízdních kol ve vyhrazeném prostoru."
Výše ještě několik fotografií libereckého vozu EVO2, ale jak jsem již uvedl, vozy nebudou zcela totožné. Doufám v trochu jiné čelo (jde o vozy příbuzné s našimi Inkami), minimálně budou v obvyklém žlutošedém plzeňském laku a samozřejmě interiér bude vybaven dle požadavků PMDP.
Vozy EVO2 jsou dodávány od léta 2019, stránka o nich ZDE.
Velkokapacitní vozy
Co lze vyčíst ze zadávací dokumentace?
Jaké vozy by tedy mohly splňovat výše uvedené požadavky? Uvedu vozy, které by dle mého názoru splňovaly podmínky, avšak nevíme, zda se jejich výrobci zúčastní výběrového řízení. Evo3 (pracovní název), tedy obdoba výše uvedených vozů Aliance TW Team v delším, tříčlánkovém provedení. Tento typ tramvaje zatím není nikde provozován, pouze jeho kratší varianta EVO2, viz. výše. Škoda FORCITY SMART, či vozidlo podobné tramvajím Arctic Helsinky. Jde o nízkopodlažní článkovou tramvaj vyráběnou původně finskou firmou Transtech, kterou Škoda Transportation zakoupila a nyní pod svou značkou vyrábí. V případě Helsinek jde sice o jednosměrné vozidlo na rozchodu 1000mm, ale dle webu výrobce jej lze dodat na rozchody 950 – 1 524 mm a v jedno i obousměrném provedení. Samozřejmě není vyloučené, že Škoda Transportation nepodá nabídku jiného vlastního nového vozidla. INEKON 04 SUPERIOR - zatím byl postaven pouze prototyp, který výrobce testuje v Ostravě. Společnost INEKON GROUP však dříve dodávala do Ostravy tramvaje Trio a tedy se domnívám, že by podmínky výběrového řízení také mohla splnit. Pesa Twist, či vůz z něj vycházející. S touto tramvají jsem měl možnost se svést v polském městě Czestochowa a udělala na mne dobrý dojem. Později byly dodány také do katovické aglomerace a vychází z nich také dlouhý vůz PESA 2014N "Krakowiak". Samozřejmě se mohou přihlásit i další zahraniční výrobci. Do Frankfurtu mají být např. dodávány zobrazené tramvaje Alstom Citadis, které by dle rozložení článků a podvozků rovněž mohly vyhovět zadání. Do Tallinu dodává vozy s otočnými podvozky CAF a podobné vozy by měl umět také Bombardier, či Stadler. Přeji tedy PMDP hladký průběh při výběrovém řízení.
Nové tramvaje dodá ŠKODA TRANSPORTATION V té době ještě není přímo zveřejněno jaké tramvaje budou dodány, ale dle v zadání požadovaných vlastností, by mělo jít o vozy podobné FORCITY SMART, provozované ve finských Helsinkách a známé také pod názvem Arctic. Fotografie berte prosím pouze jako ilustrační(!), neboť vůz bude v plzeňských barvách a třeba i s jinými čely. V Helsinkách jde o jednosměrné vozy na rozchodu 1000mm. Konečně 9. 10. 2018 je vydána tisková zpráva, ve které PMDP spolu s výrobcem představují nové tramvaje ForCity Smart pro Plzeň. Níže tedy přikládám vizualizace výrobce.
Někteří cestující mohou být trochu zaskočeni uspořádáním interiéru. Vzhledem k tomu, že má jít o zcela nízkopodlažní vůz a protože otočné podvozky se musí někam vejít, dalo se očekávat, že mnoho sedaček bude na různých podestách a průchozí ulička nebude nejširší. U nízkopodlažních vozů bude interiér vždy hůře rozložen, než u vozů vysokopodlažních, protože někde ta kola zkrátka být musí. Osobně jsem však za tuto koncepci s otočnými podvozky nesmírně rád, neboť vůz by měl mít dobré chodové vlastnosti. Ještě lepší by pak bylo jednosměrné provedení, třeba se ho někdy v budoucnu také dočkáme.
Oficiální tisková zpráva ZDE. Stránku o dnes již provozovaných tramvajích 40T najdete ZDE.
Co nás čeká v tramvajové dopravě?
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|