Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, Sedačky v plzeňských tramvajích Ať chceme, nebo ne, historie se opakuje a to i u takových běžných věcí, jako jsou sedačky v tramvajích. První Křižíkovo tramvaje měly sedačky, nebo spíše lavice dřevěné. Podobné byly i v dalších dvounápravových vozech. Čalouněné polstrované lavice s textilním potahem se objevují již ve vozech Trabuko ve čtyřicátých letech. V padesátých letech následují polstrované koženkové sedačky ve vozech T1 a T2. Na dlouhou dobu pak přichází vozy T3 a jejich tvrdé laminátové sedačky. Nejsou však špatně tvarované a pokud funguje v zimě topení, tak příjemně hřejí. V roce 1989 přichází obousměrné vozy KT8D5 s koženkovými sedačkami (později potažené textilním potahem). Vozů je však jen dvanáct a tak v provozu dominují stále vozy T3 s laminátovými sedačkami. V několika vozech se v devadesátých letech objevuje pokus o vylepšení. Sedačky jsou polepené kobercem Jekor. Pokud nefunguje topení, tak sedačky v zimě tak nestudí, ale to je asi jediná jejich výhoda. Jinak jsou brzy špinavé a tak se tato úprava moc nerozšiřuje. V pozdějších letech se pak objevuje textilní potah laminátových sedaček s polstrováním (foto vpravo). Na některých vozech jsou takto upravené některé sedačky až do konce jejich provozu. Zatím co některým cestujícím vyhovují, že jsou měkčí či nestudí, někteří si raději sednou na viditelně čistější laminát bez potahu. V některých vozech T3 jsou totiž oba typy těchto sedaček. Poslední vozy s laminátovými sedačkami končí v Plzni v provozu v roce 2012. Když se začínají v devadesátých letech modernizovat tramvaje, objevují se i první moderní polstrované sedačky. Ve vozech T3M se jedná o sedačky výrobce AIR ČENKOV. Stejné jsou v té době i v nově dodávaných Astrách (kromě 301). Když se pak v roce 2002 objevuje první série modernizovaných tramvají s výzbrojí Progress, mají jiný typ sedaček od výrobce C.I.E.B Kahovec (stejně tak Astra 301). Dle mého se (zřejmě díky svému tvaru) jedná o nejpohodlnější sedačky, které se kdy v plzeňských vozech objevily (foto vpravo). Bohužel se tento typ ale přestává brzy vyrábět. V pozdějších letech jsou pak bohužel sedačky v těchto několika málo vozech vyměněny. Další vozy tedy dostávají opět sedačky výrobce AIR ČENKOV. Stejné dostávají při svých modernizacích také obousměrné vozy KT8D5 (tedy nyní KT8D5-RN2P), K3R-NT i T3R.PLF. Sedačky se objevují postupně s různými potahy sedáků, ale jsou ve všech vozech univerzální. Bohužel údržba polstrovaných sedaček je náročnější (nebo by se musela hlavně nějaká dělat) a tak mnohé nepůsobí nejčistějším dojmem. Sedačky jsou propocené a bohužel zřejmě i promočené a někteří cestující si na ně neradi sedají, když neví, do čeho si sedají. Pro dopravce je nejjednoduším řešením jejich výměna za bezúdržbové. V době, kdy je v provozu již jen posledních pár vozů s nepolstrovanými sedačkami (posledních pár vozů T3 s laminátovými sedačkami) se tak obrazně řečeno vracíme zpět o více než sto let a do vozů Astra jsou montovány dřevěné sedačky. Kromě toho, že jsou tvrdé a nejsou tedy pohodlné na delší posed, tak jejich další velkou nevýhodou je to, že jsou hladké a cestující na nich za jízdy kloužou. V zimě pak studí. Sedačky se v Astrách objevují při velkých prohlídkách (tedy kdy vůz prochází rozsáhlejší údržbou), ale i jen tak mimo ně. Zajímavě pak působí, když se tyto nové dřevěné sedačky objeví v jinak zanedbaných ošuntělých vozech. Posledním typem sedaček, který se nyní objevuje v nových vozech VARIO jsou sedačky plastové. Jsou tedy také tvrdé a v dolní části jsou potažené vrstvou textilu připomínající výše uvedený koberec Jekor. Dá se tedy říci, že spojují nevýhody dřevěných i polstrovaných. Jsou totiž tvrdé a zároveň si u nich cestující opět nemohou být jisti, do čeho si sedají. Alespoň ale nekloužou a jejich tvar také není úplně špatný. Každému může vyhovovat něco jiného, ale současný stav (2010) na mne spíše působí spíše tak, že dopravce vzdal svůj boj s vandaly, usnadňuje si práci s údržbou sedaček a na pohodlí cestujících nebere příliš ohled.
Další podobné stránky:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|