Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ...
Od 1. ledna 2013 převzala údržbu vozů PMDP firma Bammer Trade a.s. Prakticky firma Bammer Trade a.s. převzala zaměstnance údržby PMDP a v pronajatých prostorech provádí údržbu podobně jako PMDP dosud. Jak se bude situace vyvíjet dále, jak bude údržba vozů fungovat, jaká bude její kvalita a zejména cena, ukáže až čas. Tramvaje nám zatím naštěstí jezdí, byť určité první komplikace např. spojené s opravami vozů po nehodách se již objevily a některé vozy tak stojí po nehodě déle, než by tomu bylo dříve.
Zima
V polovině ledna zasypala i Plzeň sněhová pokrývka. Díky teplotám pod nulou se udržela několik týdnů, ale zároveň Plzeň po celou dobu trápila inverzní mlha a zatažená obloha a tak jsou fotografie jen šedivé.
V únoru pak sníh ještě několikrát střídavě napadl a zase brzy roztál. A občas se přeci jen ukázalo i sluníčko.
Největší sněhová nadílka pak přišla o víkendu 23. - 24. 2. 2013. Vydatné sněžení přišlo již v noci z pátku na sobotu a během sobotního dopoledne. Fotky díky vytrvalému sněžení nejsou úplně "pohlednicové", ale tím spíše ukazují zimní atmosféru ve městě.
Dalších několik centimetrů sněhu pak připadalo v noci ze soboty na neděli. V Plzni tak leží kolem patnácti centimetrů. Během neděle pak sníh začíná pomalu tát.
Snad letos už naposledy se souvislá sněhová pokrývka objevila ještě v polovině března a v těchto mrazivých dnech se konečně občas ukázalo i sluníčko.
Opravy kolejiště U Zvonu
V sobotu 30. 3. 2013 pak probíhá plánovaná tramvajová výluka, při které je měněna rozjezdová vyhybka obratiště U Zvonu. Tramvaje linek č. 1 a 2 jsou tak v provozu pouze v úsecích Bolevec - Sady Pětatřicátníků a Skvrňany - Sady Pětatřicátníků. V centru se tak tramvajové linky otáčí Palackého ulicí a přes Palackého náměstí a přestup na autobusy náhradní dopravy je v centrální zastáce V Sadech Pětatřicátníků. Ze sadů na Slovany či Světovar pokračují autobusy linek 1A a 2A. Interval na obou částích linek je místo obvyklých víkendových 7,5 minut prodloužen na 10 minut. Na lince č. 1 jsou nasazeny sólo Varia a na lince č. 2 pak neobvykle Astry. Na autobusových linkách jsou pak na lince č. 1 krátké vozy a na lince č. 2 delší patnáctimetrové, či kloubové (18m) Solarisy. Musím říci, že prodloužený interval na linkách 1 a 2 byl poznat. Ať už nepříjemnějším delším čekáním na zastávkách, tak i na obsazenosti spojů. Od léta 2008 (kdy přibývají i jiné nízkopodlažní vozy) se s Astrami na lince č. 2 pravidelně nesetkáváme. Objeví se zde nějaká jen nepravidelně o víkendu, zpravidla jako náhrada za vadný sólo vůz. Tato sobota, kdy sem byly v delším intervalu nasazeny jen Astry, je tedy vyjímečná a níže přikládám pár snímků Aster ze dvojky.
Pokud bychom nasazení Varií na linku č. 1 a Aster na linku č. 2 vzali jako pomyslnou soutěž ve spolehlivosti, pak to vyhrála Varia. Ta si po počátečních problémech poslední dobou ve spolehlivosti zlepšují reputaci. Astry během sobotního dopoledne musely být dvě vyměněny. Vadné 309 a 301 byly odstaveny v obratišty Mozartova a místo nich vyjely náhradní (ve směru z vozovny do města byla trať přes Světovar průjezdná). Varia přežila všechna. Současně při výluce probíhaly práce také na trolejovém vedení na Slovanech. Došlo k výměně křížení tramvajových a trolejbusových trolejí. Měněny byly i další "sekce" na Slovanské třídě a rozjezdová trolejbusová vyhybka na Slovanech.
Plzeň jede s Evropou Výstava pořádaná Společností pro veřejnou dopravu a jejími partnery v mázhausu plzeňské radnice probíhá v termínu 30.3. - 19. 4. 2013. Na výstavě je Plzeň srovnávána s ostatním vyspělým světem v oblasti dopravy (MHD, cyklodoprava, příměstská železniční, automobilová a pěší doprava). Vernisáž výstavy se uskutečnila 2. 4. 2013 a jak praví jeden zápis v knize návštěv, měl by jí vidět každý plzeňák. Další informace také na serveru Plzeňsko na kole.
Jako jedna z doprovodných akcí byl v sobotu 6. 4. 2013 Plzeňskými dopravními podniky uspořádán den otevřených dveří na dopravním dispečinku. Mezi desátou a patnáctou hodinou se mohli návštěvníci po skupinách (v intervalu 20 - 30 minut) podívat na dispečink a vyslechnout výklad o fungování dispečinku. Po celý den byl o akci značný zájem. O dispečinku více ZDE.
Konference Plzeňské městské dopravní podniky uspořádaly ve dnech 9. - 10. 4. 2013 v Plzni druhý ročník mezinárodní konference Chytrá a zdravá městská veřejná doprava. Ve dvou dnech zaznělo 24 přednášek ve 4 tematických blocích a přijelo více než 300 účastníků z 10 států. Konference probíhala v borském Parkhotelu. Mezi doprovodný program patřily pro účastníky i jízdy historickými vozy. Tramvaje T1 a T2 odvážely účastníky konference z Bor k Hlavnímu nádraží, odkud účastníci pokračovali do restaurace Na Spilce. Následující den 10. 4. 2013 svezl své první cestující čerstvě renovovaný městský autobus Škoda 706 RTO.
Výměna křížů u synagogy
Linek č. 1 a 2 se výměna křížů nedotkla a tramvaje těchto linek projížděly těsně kolem měněných křížů. Většina prací, tedy demontáž starých křížů a instalace nových, proběhla již v sobotu. V neděli pak probíhaly drobné dokončovací práce jako lepení protihlukového obložení.
Velká jarní plzeňská cyklojízda
Další opravy kolejiště v sadech Pětatřicátníků
Výluka pokračuje ještě v pondělí 22. 4. 2013 v době cca 8-12hod. V té době je opravené kolejiště zaasfaltováno.
A další opravy kolejiště U Zvonu
Nehoda na Slovanské třídě
Květnové oslavy
Z Goethovy ulice pak vyjíždí historický trolejbus Škoda 9Tr a vůbec poprvé také historický autobus Škoda 706 RTO. Nejen o tuto novinku, ale o všechna historická vozidla je i přes proměnlivé počasí velký zájem. V centru probíhají jako obvykle mnohé další akce k oslavám osvobození a tak je zde hodně lidí.
A jak už to bývá, některé akce narušovaly i plynulost tramvajového provozu. V sobotu například po patnácté hodině byl zastaven tramvajový provoz na dvacet minut před náměstím Republiky. V Pražské ulici tak stálo 5 Varií a 1 Astra na běžných spojích, obě historické tramvaje a uvíznul zde i historický autobus RTO. Několik tramvají stálo samozřejmě i na druhé straně v Prešovské ulici. Důvodem bylo kroužení vozů Harley Davidson Clubu a Mustang Riders Clubu kolem náměstí. Zatím, co v sobotu byly nasazena na linkách č. 1 a 2 jen obvyklá sóla, v neděli jsou tyto linky posíleny a vyjíždí tak na dvojce soupravy (a KT8D5-RN2P) a na jedničce Astry (a KT8D5-RN2P). V neděli, tak jako každý rok, je uspořádán konvoj vojenských historických vozidel projíždějící z Borů po Klatovské třídě. Tramvajový provoz byl tak po dobu průjezdu opět zastaven, s vyjímkou části linek 1 a 2 od Zvonu na Slovany a Světovar. Na pořadích, které zajišťovaky tento zbylý provoz, byly nasazeny obousměrné vozy KT8D5-RN2P, pro snadnější otáčení na trojúhelníku U Zvonu. Ze Severního předměstí jely na Rondel autobusy náhradní dopravy, stejně jako ze Skvrňan na Centrální autobusové nádraží. Doprava na Bory byla zrušena bez náhrady. Letos byl však tramvajový provoz takto zastaven nezvykle dříve, již v 10:20. V předchozích letech (ne loni, to byl průvod mimořádně až odpoledne) tramvaje běžně jezdily až do 10:45 a do poslední chvíle přivážely další návštěvníky do centra (i v době, kdy již byly sady Pětatřicátníků pro auta uzavřené, např. i čtyřky jezdívaly od Košutky ještě ke Zvonu, když už nemohly na Bory). Dnes proudily ještě před zahájením např. davy lidí od Rondelu pěšky od autobusů, které před tím mnohdy stály v koloně aut na Karlovarské (ostatní automobilový provoz byl veden na ucpaný Roosevaltův most). Letos také všechny tramvaje zůstaly stát již na konečných, zatím co v předchozích letech od Severního předměstí či Skvrňan zůstávaly stát až v centru před uzavírkami a mohly tak ještě přivést stovky lidí do centra na akci. Na fotografiích níže je zachycena osiřelá borská trať, případně s konvojem historické vojenské techniky.
Františkova narozeninová jízda
Výměna další výhybky v sadech Pětatřicátníků
Večerní jízda T2
Výměna velkého oblouku na Světovaru Od pondělí 20. 5. 2013 probíhají práce na konečné Světovar, kde jsou měněny koleje velkého oblouku. Veškerý tramvajový provoz je tak veden malým obloukem. Práce na Světovaru probíhají dost pomalu, zřejmě aby byla výměna co nejlevnější. Paradoxně v roce 2000 byly měněny oba oblouky i s oběma vyhybkami a bylo hotovo za prodloužený víkend (viz. ZDE), zatím co letos se tam pracuje na jednom oblouku již přes dva týdny.
Velká voda 2013
Do tramvajového provozu velká voda naštěstí zatím nezasáhla, pouze změnila trasy několika autobusových linek do okrajových částí Plzně. Jak situace vypadala když do Plzně přišla velká voda v roce 2002, se můžete podívat ZDE.
Vyboulení kolejnice na Klatovské
Historický víkend 15. - 16. 6. 2013
Ze stejného místa vyjížděla také Té jednička z roku 1956 a směřovala na Bory, pak zpět do centra a ještě na Mikulášské náměstí a zpět do Palackého ulice. Ze zastávky Muzeum vyjížděl historický trolejbus Škoda 9Tr. Jeho trasa vedla do Skvrňan (k sedmé bráně), zpět do centra. Pak ještě obloukem po Americké, Šumavskou ulicí k pivovaru, ulicí U Prazdoje a přes Anglické nábřeží zpět k muzeu. Odtud také vyjížděl historický autobus RTO na Bílou Horu a zpět. Během víkendu na několika místech v centru města probíhal bohatý kulturní program. Kromě samotného historického víkendu bylo možné vidět i vystoupení souborů v rámci Mezinárodního folklórního festivalu. Procházející odpolední průvod souborů folklórního festivalu, či večerní průvod strašidel, na několik minut pozdržely některé tramvajové spoje, ale k vážnějším dopravním komplikacím nedošlo. Na lince č. 2 byl po oba dny mírně posílen provoz, když na polovinu spojů byly místo obvyklých krátkých vozů nasazeny Astry.
Výměna výhybek v Solní ulici
Následně byly na jejich místo nainstalovány nové, ovládané novějším systémem Vetra. První vyhybka byla v sobotu téměř hotová a druhá sem byla pokládána v neděli. Tramvaje linek č. 1 a 2 z Bolevce a ze Skvrňan se otáčely v sadech Pětatřicátníků blokově přes Palackého ulici, stejně jako při výluce 30. 3. 2013. Na lince č. 1 byla nasazena obvyklá sóla a na dvojce výhradně Astry. Autobusy náhradní dopravy však tentokrát nemohly projíždět Solní ulicí a tak ve směru od Slovan a Světovaru do centra jely od nádraží odklonem po Americké třídě. V sadech Pětatřicátníků pak byla stanice zřízena pod divadlem.
Dvě neplánované výluky z důvodu nehod
Krátce po poledni pak došlo k druhé nehodě, tentokrát přímo s tramvají. Na křižovatce u autobusového nádraží nedal odbočující osobní vůz přednost souběžně jedoucí tramvaji a ta jej kus před sebou tlačila. Jednalo se o tramvaj Vario LFR.S č. 340. Odstraňování nehody trvalo nezvykle dlouho, neboť se čekalo na tu "správnou" odtahovou službu, se kterou má zřejmě pojišťovna účastníka smlouvu. Provoz tramvají do Skvrňan byl tak obnoven až po dvou hodinách. Do té doby byla linka č. 2 od Světovaru ukončena v sadech Pětatřicátníků a do Skvrňan jezdily autobusy náhradní dopravy. Po obnovení provozu se ještě dlouho pak tramvaje srovnávaly a ještě kolem šestnácté hodiny bylo vidět vůz linky č. 2 otáčející se v sadech Pětatřicátníků.
Výměna velkého oblouku ve Skvrňanech Podobně jako se v květnu měnil velký oblouk na konečné Světovar, v červenci se mění koleje velkého oblouku ve Skvrňanech. Po dobu prací se tedy využívá malý oblouk, jak je vidět na prvním snímku s vozem Škoda 26T pro Miskolc. Další snímky ukazují již obnovený provoz na velkému oblouku koncem července 2013.
Výměna výhybky na Světovaru
Důvodem výluky je výměna sjezdové výhybky na Světovaru. Nabízí se tedy otázka, proč tramvaje od Skvrňan nejedou až na Miklulášské náměstí, když úsekem ze sadů Pětatřicátníků na Mikulášské náměstí tramvaje linky č. 1 normálně projíždí a na kolejišti se pracuje až na Světovaru.
Na tramvajové části linky č. 2 jsou nasazeny Astry v intervalu 10 minut a na navazující autobusovbé lince 2A pak ve stejném intervalu kloubové Solarisy. Z Aster jsem vybral více snímků s novou zelenou reklamou na voze č. 303. Na zajímavém posledním snímku je pak zachyceno sunutí vadného vozu č. 301 vozem č. 309 přes sady Pětatřicátníků do vozovny. O tomto parném víkendu je zřejmě i tramvajím horko.
Posunutí obrubníku v Mozartovce
Aby bylo obratiště Mozartova průjezdné pro všechny typy vozů a dalo se bez problémově používat i při nečekaných událostech, byl obrubník v oblouku v červenci posunut.
Velké letní rekonstrukce tratí (Prešovská, Klatovská)
Tramvajový provoz je zachován následovně: linka č. 1 ze Slovan a linka č. 2 ze Světovaru jsou ukončeny v zastávce Anglické nábřeží a tramvaje se otáči couváním na trojúhelníku U Zvonu. Na lince č. 1 jsou nasazeny Astry, na lince č. 2 KT8D5-RN2P, případně K3R-NT. Opačné větve těchto linek jsou spojeny a tramvaje označené linkou 1/2 jezdí v trase Bolevec - Skvrňany. V tomto směru odbavují v manipulační zastávce Jízdecká (u sadů Pětatřicátníků) a v opačném směru projíždí Palackého ulicí a přes sady Pětatřicátníků. Během prvního dne jsou na lince č. 1/2 nasazeny soupravy Varií a KT8D5-RN2P. V týdnu však ještě další soupravy přibudou a také se mohou zamíchat se soupravami linky č. 4. V neděli se zde objevuje i souprava 2xT3R.PLF 329+330.
Linka č. 4 jezdí z Košutky jen do sadů Pětatřicátníků s otočením přes Palackého ulici. Vypravena je sem směska všech typů souprav, převážně ty s vozem T3R.PLF vpředu. Náhradní autobusová linka označená 4A jedoucí z Bor po Klatovské třídě do sadů Pětatřicátníků pokračuje po průtahu kolem parkovacího domu Rychtářka na Anglické nábřeží. Odtud se vrací přes náměstí Republiky, Solní ulici do sadů Pětatřicátníků a pokračuje zpět na Bory. Zajišťuje tedy zároveň spojení vyloučeného úseku linek č. 1 a 2. Nasazeny jsou zde kloubové autobusy Solaris.
Tramvaje linek 1/2 a č. 4 se z důvodu rekonstrukce trati v Prešovské ulici nemohou na noc vracet do vozovny a tak nocují na konečných Košutka a Skvrňany. V případě nutné potřeby návratu některé soupravy do vozovny, bude toto zajištěno v nočních hodinách couváním ze sadů Pětatřicátníků Solní a Pražskou ulicí. A co je tedy důvodem těchto výluk? Jak už zanělo, je to rekonstrukce kolejiště v Prešovské ulici. Již v předchozích dnech zde teplárna pokládala horkovod a nyní přichází na řadu i tramvajová trať. Trať je zde postavena technologií z BKV panelů a bohužel tady tato technologie bude i nadále. Rekonstrukcí prochází úsek od sjízdné vyhybky na začátku Prešovské ulice, až za esíčko na náměstí Republiky.
Stejnou technologií byla v devadesátých letech postupně rekonstruována i Klatovská třída a tato trať se místy již také rozpadá. Nyní se rekonstrukce dotýká jen některých úseků. Konkrétně na mostě přes železniční trať u nádraží Jižní předměstí a přes křižovatku Klatovská - U Trati. Dalším rekonstruovaným místem je kolejiště v zastávce Chodské náměstí. Zde byla trať výrazně podmáčená, panely se houpaly a bahno z pod nich při houpání panelů při rychlém příjezdu tramvaje do zastávky stříkalo až na cestující stojící na zastávce. Důsledkem toho bylo po několika stížnostech dokonce omezení rychlosti tramvají. Proto je zde při rekonstrukci budováno i nové odvodnění pomocí drenážních hadic. A posledním rekonstruovaným úsekem je vjezd na konečnou Bory. Zde kromě vytrhaných BKV panelů je rozbíjena i podkladová betoná deska, neboť zde bude použita jiná technologie.
Po týdnu od začátku rekonstrukce je již patrné, že konstrukce kolejiště esíčka před výstupní zastávkou konečné Bory bude uložena na VÚIS panelech. V rovince ve výstupní zastávce budou pak kolejnice na betonových pražcích.
Na ostatních rekonstruovaných úsecích je zatím vyfrézována stará podkladová asfaltová vrstva a položena nová. Na ní jsou pak již pokládány nové BKV panely.
Přibyly nám také tři další krátká místa, kde výměna několika BKV panelů proběhne. První je nad křižovatkou Klatovské s Plachého ulicí. Druhé je těsně nad Chodským náměstím nedaleko provizorní autobusové zastávky, která byla ještě o pár metrů posunuta výše směrem na Bory. Třetí místo, kde se pár panelů vymění, je před křižovatkou na náměstí Míru. Zatím co na Klatovské se tedy intenzivně pracuje na několika místech, v Prešovské se toho zdánlivě mnoho neděje. Pokračují zde zatím práce na přípojkách tepla.
Dopravní podnik také využil výluky a měnil další kolejový kříž v sadech Pětatřicátníků. Z toho důvodu musel být v křižovatce uzavřen jeden jízdní pruh pro automobily, díky čemuž se zejména v pracovní dny tvořily dlouhé kolony automobilů od Severního předměstí. Ve středu 14. 8. a ve čtvrtek 15. 8. pracovala na Klatovské třídě zatlačovačka. Ta utěsňuje vmáčklou gumou kolejnice položené do BKV panelů. Jak už zaznělo výše, tramvaje linek 1/2 a 4 jsou po skončení provozu odstavované na konečných, neboť díky rekonstruované trati v Prešovské jsou dřízlé od vozovny. Ne však úplně. V případě potřeby vyměnit některé soupravy z důvodu údržby, je možné se v nočních hodinách couváním centrem města po protisměrné koleji do vozovny dostat. Druhá taková výměna za dobu výluky proběhla v noci na 16. 8. 2013.
Již předchozího dne přijely čtyři "čerstvé" soupravy z vozovny a "jeté" soupravy čekající na návrat stály odstavené v obratišti Mozartova. Po půlnoci se pak vydaly do centra a
za doprovodu policie couvaly ze sadů Pětatřicátníků, Solní ulicí, přes náměstí Republiky, Pražskou ulicí až ke Zvonu.
Zde přecouvaly přes vyhybku trojúhelníku a odtud mohly pokračovat již po své koleji běžným způsobem do vozovny.
Na trati se ještě koncem týdne intenzivně pracuje. Asfaltuje se zejména na Borech, ale již v pátek 16. 8. 2013 vyjíždí v dopoledních hodinách na Bory první tramvaj na zkušební jízdu.
Během soboty ještě probíhají poslední dolaďovací práce a provoz linky č. 4 na Bory je obnoven od neděle 18. 8. 2013. Výluka v Prešovské však ještě pokračuje a tak dopravu mezi Sady Pětatřicátníků a Zvonem zajišťuje autobusová linka 1/2A. V Prešovské ulici byla mezi tím v předchozích dnech do vyfrézovaného podloží položena nová asfaltová vrstva a na ní naskládány nové panely. Během víkendu již byly svařeny kolejnice a uloženy do panelů. V pondělí 19. 8. 2013 pak v Prešovské pracovala zatlačovačka.
Začátkem týdne byly kolejnice ještě přebroušené a probíhaly další dokončovací práce, jako zalévání spár mezi panely. Začalo se také s obnovou okolní dlažby. Pravidelný tramvajový provoz Prešovskou ulicí je zahájen 22. 8. 2013. Jak je patrné i z fotografie, zbývá ještě dodláždění ulice kolem kolejí. Všechny tři tramvajové linky však již jezdí ve svých trasách.
Výpadek napájení
V sobotu 24. 8. 2013 došlo krátce před polednem k výpadku napájení bolevecké měnírny a zastavily se tak tramvaje na Košutce a v Bolevci. Košutecká větev se krátce na to rozjela (patrně bylo napájení obnoveno z měnírny Lochotín), ale Bolevec zůstal nadále bez elektřiny. Tramvaje linky č. 1 se tak otáčely v obratišti Mozartova a do Bolevce odtud pokračovaly dva autobusy náhradní dopravy. Výpadek trval necelou hodinu a po té se tramvaje opět rozjely na celé trase.
Pochod extremistů
V sobotu 24. 8. 2013 byly v několika městech pořádány protiromské pochody. V Plzni se extremisté a jejich příznivci sešli před patnáctou hodinou na náměstí Republiky. Jejich odpůrci již v té době pořádali shromáždění na nábřeží před Komeční bankou. Centrum města tak hlídalo několik stovek policistů, kteří se snažili oba tábory od sebe oddělovat. Pochod je popsán např. na webu Plzeňského deníku. Níže se tedy zaměřím jen na vzniklé komplikace v tramvajové dopravě. Pochod byl policisty zastaven asi na patnáct minut na začátku Prešovské ulice, takže tak zastavil tramvajovou dopravu na náměstí Republiky. Následně bylo umožněno účastníkům popojít o kus dál, aby provozu nebránili, ale nějakou dobu ve Františkánské ulici ještě zůstali stát, zřejmě z důvodu oddálení setkání s odpůrci, kteří v té době blokovali jeho trasu na místě u bývalého domu kultury.
Po druhé byl tramvajový provoz zastaven asi na deset minut u nádraží, než tudy pochod prošel. Jeho směr pak vedl vlevo do Železniční ulice a dál Koterovskou třídou. Na snímku vpravo právě přichází s dohlížejícím primátorem na náměstí Generála Píky. Linka č. 2 byla tedy odkloněna na Slovanskou třídu a na své trase jí nahradilo i pár autobusů náhradní dopravy. Pochod směřoval dále Francouzskou ulicí a Slovanskou alejí na náměstí Milady Horákové, kde byl ukončen.
Velký zmatek byl během dne také na trolejbusových linkách. I přes to, že se o pochodu i protiakcích psalo předem v médiích, hodně plzeńáků o nich nevědělo a byli problémy v dopravě zaskočeni. Troufnul bych si i říci, že jich mohlo být více, než účastníků na obou stranách, protože zejména na trolejbusových linkách byl díky přerušenému provozu zmatek v dopravě značný a vysvětlujte člověku spěchajícímu na vlak, že se přes policejní kordony nedostane ani pěšky. Mnohdy byla ale také doprava zastavována se zbytečně velkým předstihem.
Rekonstrukce Slovanské aleje u Světovaru
Během prvního záříjového týdne je kolejiště ve směru od vozovny na Světovar postupně rozebíráno. Rozebírání probíhá pomaleji, než je obvyklé, zřejmě proto, aby nedošlo ke zbytečnému poškození podloží. To se tady totiž nebude měnit a nové kolejiště bude usazeno na původní betonovou desku.
Výměna výhybky v Radyňské
V sobotu 7. 9. 2013 probíhala na lince č. 2 od cca 6.00 do cca 19.30 hod krátkodobá výluka v úseku U Zvonu - Světovar. Místo tramvají tak již z náměstí Republiky dopravu nahrazovaly autobusy označené 2A. Důvodem výluky byla výměna sjezdové výhybky v Radyňské ulici. Na tramvajové lince byly nasazeny Astry a na náhradní lince 2A kloubové Solarisy.
Bomba zastavila provoz U Práce
Atrapa bomby zastavila provoz nejen tramvají v křižovatce U Práce. Krátce po šestnácté hodině 11. 9. 2013 byl na policii nahlášen podezřelý balíček umístěný na pomníku Díky, Ameriko! Následně byl veškerý provoz na Klatovské i Americké třídě zastaven a okolí vyklizeno policií. Zastavila se tak i tramvajová linka č. 4. Tramvaje jedoucí z Košutky odbočily v sadech na náměstí Republiky, otáčely se přes Zvon a ze Solní ulice jely zpět na Košutku. Ze sadů Pětatřicátníků vyjely na Bory i autobusy náhradní dopravy, jedoucí odklonem Koperníkovou ulicí.
Tramvaje uvízlé na Borech zůstaly stát na Klatovské třídě. Odkloněny musely být také trolejbusové a autobusové linky. Po kontrole a odstranění atrapy bomby pyrotechnikem byl pár minut před půl sedmou večerní obnoven běžný provoz.
Dny vědy a techniky
Ve dnech 9. - 14. 9. 2013 probíhala v Plzni populárně naučná akce Dny vědy a techniky. Počátkem týdne probíhaly akce na univerzitě a dalších místech a v pátek a v sobotu pak v centru města. Na náměstí Republiky a v jeho okolí stálo několik stanů, kde bylo možné vidět praktické ukázky z různých technických oborů, různé pokusy, či si vyzkoušet zajímavé technické hračky (na fotografiích vybrány některé dopravní prostředky). Velkým lákadlem byla také vzducholoď ZČU, která se však díky větru vznesla jen párkrát. V sobotu 14.9. byly součástí akce také jízdy historických vozidel PMDP. Křižíkova osmnáctka kroužila své obvyklé kolečko z Palackého ulice a Té jednička odtud vyjížděla na Bory, odtud zpět přes náměstí Republiky na Mikulášské náměstí a zpět do Palackého ulice. Od muzea pak vyjížděl také historický trolejbus Škoda 9Tr. Na náměstí Republiky byl také vystaven historický autobus Škoda RTO společně s novým hybridbusem H12 Škody Electric.
Srážka tramvají na Karlovarské
Ve středu 18. 9. 2013 došlo po čtvrt na dvanáct ke srážce tramvaji na Karlovarské třídě kousek za lochotínským rondelem, tedy na stejném místě jako v roce 2002. Pravděpodobně stejně jako tehdy, narazila tramvaj do předchozí tramvaje stojící na neobvyklém místě. Dle neoficiálních informací totiž dnes nehodě předcházel výpadek napájení. Astra č. 305 jedoucí směrem na Lochotín zastavila tam, kam dojela setrvačností. Následný vůz KT8D5-RN2P č. 299 byl rozjetý více a jeho řidič se věnoval diagnostice, proč mu to "pípá". Když se pak podíval před sebe, na bezpečné zastavení bylo již pozdě. Tomu nasvědčují i informace z tisku, kde se drážní inspekce vyjádřila v tom smyslu, že mají proběhnout prohlídky obou tramvají, včetně vyhodnocení záznamů z tachografů, avšak dle známých skutečností je pravděpodobnou příčinou nehody selhání lidského faktoru.
Předchozí vážnější nehoda, která se stala na stejném místě v roce 2002, je zaznamenána ZDE.
Výměna kříže na Slovanské
V sobotu 21. 9. 2013 od cca 6.00 do cca 19.30 hod probíhala další krátkodobá výluka na linkách č. 1 a 2. Z náměstí Republiky na Slovany a Světovar byly tramvaje nahrazeny náhradními autobusy. Důvodem výluky byla výměna kříže na Slovanské třídě v místě odbočení linky č. 2 do Sladkovského ulice. Na lince č. 1 v úseku Bolevec - náměstí Republiky byly nasazeny výhradně Astry a na lince č. 2 ze Skvrňan na náměstí Republiky pak Soupravy. Interval byl totiž prodloužen na deset minut, místo obvyklých víkendových 7,5 minut. Výluka byla také využita na další práce na tramvajové trati. V Mikulášské ulici bylo opravováno odvodnění trati a zalévány spáry mezi BKV panely. Evropský den trolejbusů
Ve stejný den připomínají PMDP na náměstí Republiky Evropský den trolejbusů. Ve stanu je možné si prohlédnout tematickou výstavu, poslechnout si přednášku o trolejbusech, zůčastnit se kvízu a hlasovat ve fotografické soutěži. Od muzea pak po půl hodině vyjíždí historický trolejbus Škoda 9Tr.
Natáčení filmu Hany
Po několik nocí se v centru Plzně natáčel český film Hany. Má se jednat o film natáčený nezvyklým způsobem dlouhých záběrů bez střihu. A v tomto filmu hraje i plzeňský historický vůz T2 č. 133. Natáčení s tramvají probíhalo v noci na neděli 22. 9. 2013. Tramvaj stála od půlnoci připravena v Palackého ulici, ale filmaři ji využili až po druhé hodině. Na dlouhém záběru herci přicházející Františkánskou ulicí od kavárny Anděl v Bezručově ulici. Na náměstí Repuliky nastoupí do tramvaje, která je popoveze do sadů pod hotelem Continental. Tady vystoupí (na pro filmování zřízené zastávce) a pokračují do nasvícených a romanticky osvětlených sadů směrem k muzeu. Kameraman před herci jede na speciálním vozidle připomínajícím golfové vozítko, pak snimi nastupuje do tramvaje, kde jsou již další herci, či kompars a po výstupu pak pokračují dál k muzeu. Tramvaj T2 dostala pro účely filmování cedule s označením linky č. 8 a cíl Krematorium. Natáčí se až do ranních hodin, kdy již tudy projíždí i pravidené spoje, kterým musí T2 uhýbat.
Pokračování rekonstrukce Slovanské aleje
Nové kolejiště na Slovanské aleji vyrůstá na původní betonové desce, avšak kolejnice nejsou šroubovány přímo do původních úchytů. Použitému upevnění se ve slengu říká "upevnění typu metro". Kolejnice, na kterých byly zespodu přichyceny podkladnice, jsou posazené na desce a zajištěny ve správné geometrické poloze. Zbylý prostor pod podkladnicemi je podbetonován speciální směsí a díky dřevěnými ohrádkám vznikají "hrobečky" podobné pražcům. Po vytuhnutí "hrobečků" jsou šrouby kolejnic zakryté plastovými krytkami a kolejiště je zakryté vrstvou betonu. Zcela vrchní vrstva je pak asfaltová.
Od pátku 27. 9. 2013 je manipulační trať na Slovanské aleji opět využívána pro nájezdy na linku č. 2 a zátahy z ní do vozovny. Na lince č. 2 je tak obnoven plný provoz jako před prázdninami (po dobu reknstrukce některé spoje na Světovar již nedojely, když zatahovaly do vozovny přes Slovany označené linkou 2X).
Výměna výhybky v Bolevci
V sobotu 5. 10. 2013 cca od 6:30 do 18:30 probíhala krátkodobá výluka na tramvajové trati do Bolevce. Tramvaje linky č. 1 se tak otáčely již v Mozartově ulici a z Lidické do Bolevce pokračovaly autobusy náhradní dopravy označené 1A.
Důvodem výluky byla výměna rozjízdné výhybky na konečné v Bolevci. Na náhradní dopravu byly nasazeny jen krátké autobusy SOR, které o víkendu v tomto úseku byly dostačující. Naopak po celý den byl provoz na tramvajových linkách posílen vypravením Aster, či souprav (místo o víkendu obvyklých sólo vozů) a to z důvodu konání Pilsner Festu.
Podzimní náladovky
Tak jako každý podzim, nám příroda i letos připravila barevné a když vyleze sluníčko, tak až kýčovité scénérie. Pěkná místa občas můžeme najít i ve městě. Mezi již téměř zimními dlouhými stíny se fotí hůře, ale kdo hledá najde a tak opět přídávám pár barevných podzimních snímků s tramvajemi.
Opravy přejezdů na Přemyslově a Skvrňanské
O prodlouženém víkendu 26. - 28. 10. 2013 probíhá výluka na skvrňanské větvi linky č. 2. Důvodem je rekonstrukce kolejiště a celých přejezdů tramvajové trati a to na dvou místech. Prvním je křižovatka Přemyslova - Kalikova - Kotkova. Zde je vybagrováno do hloubky i podloží. Kolejnice v křižovatce jsou namontovány na podkladové VÚIS panely. Před a za křižovatkou přibylo i několik nových betonových pražců. Současně je měněna také vnější kolejnice navazujícího oblouku před křižovatkou Přemyslova - Kotkova - Kalikova, kde byla přibližně po dobu dvou měsíců omezená rychlost na 15km/hod. Druhým rekonstruovaným přejezdem je Skvrňanská - Centrální autobusové nádraží. Zde jsou nové kolejnice na nových betonových pražcích a při rekonstrukci se nešlo tak hluboko jako na předchozí křižovatce. Po dobu výluky je tramvajová linka č. 2 v provozu pouze v úseku Světovar - V sadech Pětatřicátníků. Odtud do Skvrňan pokračují autobusy náhradní dopravy označené 2A. Linka není ve Skvrňanech ukončena na tramvajové konečné, ale v obratišti Zadni Skvrňany u železniční zastávky, kde je konečná linky č. 24. Důvodem je neprůjezdnost komunikací v zadní části sídliště v souvislosti se stavbou přivaděče západního okruhu.
Objednané jízdy
Kdokoliv si může objednat zvláštní jízdu historickou tramvají a plzeňané toho občas při různých příležitostech využívají. Nyní již však méně, než před zdražením těchto jízd. Hned dvě objednané jízdy však vyjely tento víkend. V sobotu 26. 10. 2013 to byla Křižíkova osmnáctka, která jela ze Slovan na Bory a zpět. V neděli se pak na Košutce a na Borech objevila historická T3 č. 192.
Vykolejení Astry 306 na Slovanech
V neděli 27. 10. 2013 došlo kolem 13:45 k vykolejení Astry č. 306 na Slovanech na náměstí Milady Horákové. K vykolejení došlo již někde před tímto místem, ale vůz dojel až sem. Po dobu nakolejování pomocí hydraulických zvedáků, projížděly ostatní vozy linky č. 1 kolem a otáčely se až ve vozovně. Tramvaj se podařilo nakolejit a odvést do vozovny až kolem 16:30.
Oslavy vzniku republiky
Již se stalo tradici, že o svátku 28. 10. připravilo město Plzeň prohlídky mnoha památek a městských zařízení mimořádně za symbolické vstupné 28 korun nebo zdarma. Pravidelně také jezdí historická tramvaj. Jedná se o objednanou jízdu, kterou platí Plzeň a tak jízdné pro cestující je zdarma. Tomu pak odpovídá i zájem cestujících. Vzhledem k tomu, že se jedná o vzácnou technickou památku, je požadováno a dodržováno pravidlo, že nesmí být přetěžována. Je tak určena pouze pro přepravu sedících cestujících. Mnozí si tak museli vystát na svezení dlouhou frontu a při nástupu se to neobešlo i bez emocí. Osobně je mi někdy Křižíka pro tyto masové jízdy až líto. Při letošním svátku mimořádně přálo počasí a centrum města bylo nebývale zaplněné lidmi. Večer pak z Masarykova náměstí prochází Průvod světel a i ten a následně ohňostroj na náměstí Republiky přilákal mnoho lidí. Letos tak díky hojné účasti průvod krátce zastavil i tramvaje na Klatovské třídě a k drobným zdržením pak docházelo i na náměstí Republiky. Zde bylo letos tolik lidí, že chvílemi bránili i průjezdu tramvají.
Po skončení ohňostroje odjíždí z centra plné spoje. Zatím co linka č. 1 byla celý dnešní den posílena nasazením Aster či souprav místo sólo vozů, ne zrovna ideální je situace na výlukové lince č. 2A, kde jsou nasazeny autobusy ve výlukovém prodlouženém intervalu 10 minut. A podle toho jsou po ohňostroji také plné.
Výpadek napájení
V pátek 1. 11. 2013 kolem 14:40 došlo k výpadku napájení v centru města. Tramvaje i trolejbusy se tak zastavily na cca 15 minut. Protože výpadek byl pouze na části sítě a to zejména v centru,
během chvíle se sem sjelo mnoho tramvají. Po obnovení napájení se pak provoz postupně vracel do normálu.
Další auto v kolejišti
V neděli 10. 11. 2013 kolem 18:45 zastavil asi na dvacet minut provoz tramvají linky č. 2 v křižovatce Přemyslova - Kotkova - Kalikova automobil uvízlý v kolejišti. Po příjezdu hasičů byl vytlačen a provoz poměrně rychle obnoven.
Výměna výhybky v sadech Pětatřicátníků
V sobotu 16. 11. 2013 probíhala od cca 6. do cca 19. hodin výluka tramvajové dopravy linek č. 1 a 4 ze sadů Pětatřicátníků do Bolevce a na Košutku. Důvodem výluky byla výměna další výhybky v sadech Pětatřicátníků. Šlo o sjezdovou výhybku napojující trať ze Solní ulice směrem na Lochotín.
Na Košutku i do Bolevce vyjely autobusy náhradní dopravy, které se v centru otáčely přes náměstí Republiky. Tramvaje linky č. 1 se od Slovan otáčely v sadech Pětatřicátníků a čtyřky od Bor se otáčely U Zvonu. Přestupy mezi linkami tak probíhaly v Solní, v sadech Pětatřicátníků, případně na náměstí Republiky.
Zdržení dopravy před fotbalovými zápasy
Při fotbalových zápasech Evropské ligy se sjíždí do Plzně velké množství fanoušků hostujícíh týmů, kteří obvykle odpoledne před zápasam tráví v centru Plzně a v jeho restauracích. V ulicicích je tak mnoho policejních hlídek a při rizikovějších zápasech také těžkooděnců, jízdních hlídek a nad Plzni helikoptéra. Kromě menších skupinek fanoušků se pak obvykle někde pohybuje i nějaká větší, která se pak před zápasem přesouvá hromadně z náměstí Republiky na stadion za doprovodu policie. Tak tomu bylo např. při zápase s Bayernem Mnichov, nebo nyní s CSKA Moskva. Policie zajišťuje průchod fanoušků a při tom je obvykle na 10-20 minut zastavena i tramvajová doprava. V případě průchodu moskevských fanoušků 10. 12. 2013 byla doprava zastavena cca od 19:37 do 19:43 v prostoru Pražské ulice u Anglického nábřeží a mostu U Jána.
Změny názvů zastávek
Od 15. 12. 2013 (ve stejném termínu jak platnost nových celostátních jízdních řádů) bylo přejmenováno značné množství zastávek městské dopravy na území města Plzně. Původně jsem se k tomu zde na webu příliš nechtěl vyjadřovat, ale ať už na webových diskuzích, či dle negativních reakcí cestujících na hlášení upozorňující na změny je vidět, že mnoho lidí k tomuto stále nemá dostatek informací. Hned na začátek je asi vhodné říci, že většina zastávek byla pojmenována v době, kdy se vůbec nepočítalo s tím, že někdy ve vozech MHD bude nějaké akustické hlášení zastávek, vyhledávání spojení na internetu, či dokonce v mobilních telefonech. Důvodů změn názvů je tedy několik. Mění se názvy zastávek se jmény dle již neexistujícíh objektů, sjednocují se názvy zastávek v rámci přestupních uzlů, ze starých názvů se odstraňují nevhodné zkratky, dodatky BUS, či slovo ulice z názvu. Zkrátka se názvy co nejvíce zjednodušují. Nové názvy si nevymyslel jen tak někdo od stolu, jak se občas cestující domnívají, když tak např. komentují hlášené upozornění na nová jména v prostředcích MHD. Ve skutečnosti byla pro nová jména nejprve vytvořena určitá pravidla a dle nich se nové názvy vytvořily. Bohužel ne vždy se však těchto pravidel bylo možné držet. K novým názvům se totiž vyjadřovaly také městské obvody, které si prosadily některé změny nezapadající úplně do původně stanovených pravidel. Bylo také přidáno i několik dalších názvů dle významných městských či turistických cílů (Radnice Slovany, Bazén Slovany, Zoologická zahrada, ...). Každopádně schvalování některých názvu předcházela četná jednání a jde tak i o kompromisy. A samozřejmě ne všechny názvy jsou tak ideální, či ne všem se všechny nové názvy musí líbit (např. z mediků jsou nyní zvířátka). Celkově si však myslím, že se jedná o změny k lepšímu a že si na ně cestující brzy zvyknou. Níže přikládám tabulku změn u tramvajových linek, kterých není zase tak mnoho a většinou jde o drobnosti:
Se změnou názvů zastávek bylo potřeba přelepit mnoho označníků, nahrát nová hlášení, změnit jízdní řády, změnit licence linek a další. Chvíli ještě potrvá, než se vše usadí a lidé si zvyknou.
Nová cesta od tramvaje na nádraží
V listopadu 2013 se v souvislosti s budováním nového podchodu z Hlavního nádraží do Šumavské ulice začaly stavět také nové přechody pro chodce. Kromě přechodu v Šumavské ulici s dělícím ostrůvkem pak také cesta s dalším přechodem na tramvajovou zastávku v Sirkové ulici. Samotný podchod z Hlavního nádraží do šumavské ulice je otevřen od nedělního večera 15. 12. 2013. Dokončovací práce potrvají však ještě do jara 2014, kdy bude již také otevřen výstup do Železniční ulice.
Po nehodě zůstalo auto v kolejišti
V pátek 20. 12. 2013 došlo v ranních hodinách ke dvěma nehodám. Při té první v brzkých ranních hodinách vjel opilý řidič na tramvajovou zastávku Dobrovského, při čemž zranil dvě ženy. Naštěstí jej zastavilo zábradlí a čekárna. Jak zastávka vypadala následující den vidíte na snímcích. Ke druhé nehodě došlo cca v 8:15 nedaleko zastávky Palackého náměstí. Před obchodním domem Plaza zde při ní skončilo auto v kolejišti a zastavilo tak tramvajovou linku č. 2. Osobní vůz byl pravděpodobně ze silnice vytlačen nákladním vozem. Tramvaje jedoucí od Skvrňan tak rychle vytvořily kolonu až ke křižovatce s Kotkovou ulicí. Spoje od Světovaru se otáčely v sadech Pětatřicátníků zpět na Světovar a do Skvrňan vyjely autobusy náhradní dopravy.
Předvánoční posily
A když už je řeč o vánocích, tak ještě pár snímků vyzdobené předvánoční Plzně.
Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |