Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ... Sady Pětatřicátníků - ostuda města Zima 2001/2002 však velmi zhoršila, už tak mizerný, stav kolejí v sadech Pětatřicátníků. Podél kolejí se vyboulil vlivem mrazu asfalt a některé vozy místy dřely. Tyto problémy trvaly přibližně měsíc. Zajímavá reportáž o této situaci proběhla také ve vysílání ZAK-TV. Tramvaje začaly drhnout kolem vánoc a až když přestalo mrznout, začal se 21. 1. 2002 vyboulený asfalt odvrtávat. V té době bylo odstaveno již několik vozů pro poruchy způsobené dřením. Příkladem budiž vůz č. 199, který již nevyjede. Měl být asi za rok vyřazen a již se nebude investovat do jeho opravy. Nepěkně také dřely nízkopodlažní vozy v oblouku u pošty. V současné době je sice drhnoucí asfalt odstraněn, ale kolejiště připomíná tankodrom. Dne 19. 2. 2002 došlo po páté hodině raní k vykolejení vozu T3M č. 226 v prostoru těsně za zastávkou u Hlavní pošty v Sadech Pětatřicátníků. Zadní podvozek se ocitl asi v polovině jízdního pruhu pro automobily. Naštěstí se nikomu nic nestalo ale provoz byl přerušen asi na hodinu. Důvodem vykolejení byl zřejmě spadlý nákolek a samozřejmě také stav kolejí v těchto místech. Rekonstrukce sadů Pětatřicátníků je ale díky péči města zatím stále dost vzdálená. V noci z 21. na 22. února byla vyměněná jedna kolejnice o délce cca 3-4m v místech vykolejení. Vykolejení Astry 300 na Borech 28. 2. 2002 Dne 28. 2. 2002 odpoledne, někdy po patnácté hodině, došlo k vykolejení Astry č. 300 ve smyčce Bory. Stalo se tak ve velkém oblouku kousek za rozjezdovou vyhybkou, tedy přibližně na stejném místě jako 16. května 2001. Tentokrát však řidič vykolejení zpozoroval zřejmě později, neboť dojel dál (zadním podvozkem již po štěrku), než minule. Následně za ním jel další vůz a to KT8D5 č. 292. Řidič si zřejmě nevšiml štěrku, který předchozí vykolejená Astra nahrnula do kolejí a vykolejil také. Díky tomu byl krátce zastaven provoz tramvají, než přijel jeřáb a vypadlou "Kačenu" nandal zpět. Po té byl provoz tramvají obnoven vnitřním obloukem obratiště a než přešla silná sněhová přeháňka aby následně vylezlo sluníčko, se čekalo než přivezou z vozovny potřebnou techniku k nakolejení Astry. Nejprve byl pomocí speciálních svorek zajištěn kloub proti otáčení a po té byla Astra jeřábem ze zadu nadzvednuta. Na několikátý pokus byla úspěšně nasazena do kolejí a vlastní silou odjela do vozovny cca v 17:30.Vykolejení Astry 307 U Zvonu 12. 3. 2002 Nepíšu o tom příliš rád, neb popularitě tramvají to jistě příliš nepřidá, ale stalo se a někdo by se konečně měl vzpamatovat, než se stane ještě něco vážnějšího. Nejen v sadech Pětatřicátníků jsou koleje v mizerném stavu. Okolí manipulačního obratiště U Zvonu patří v současné době také k místům s nejstarším kolejištěm a jeho stav tomu odpovídá. Konkrétně na tuhle vyhybku jsme už předem slyšeli několik stížností od řidičů a tak mnohé vykolejení zde ani nepřekvapilo.
Tak tedy:
Dne 18. 3. 2002 se na šejdru linky č. 1 objevila staronová souprava T3M 213+214. Do nedávna jezdily oba vozy sólo, ale zřejmě zdůvodu nedostatku souprav byly opět spojeny. Jednou z příčin jejich nedostatku je zřejmě i velké množství probíhajících a ještě nedokončených modernizací. Nutné opravy v podobě neustálého svařování kolejí probíhají v Sadech Pětatřicátníků dost často, aby se podařilo udržet kolejiště alespoň trochu pohromadě. Stále častěji se však objevují problémy. Deštivé ráno 20. 3. 2002 se nějaký vyskytl s rozjízdnou vyhybkou u synagogy, která zřejmě nešla přehazovat a tak se zde vytvořila menší (vzhledem ke 2 minutém intervalu jen na lince č. 4) kolona tramvají. Od pátečního odpoledne 5. 4. 2002 je v provozu opět jedna žlutošedá souprava vozů T3M. Došlo totiž opět ke spojení vozů 237 a 238, které byly od července 2001 rozpojeny pro provoz na lince č. 1. Nyní se souprava střídá na všech linkách. Dokonce se objevila i na čtyřce. Začátkem druhého dubnového týdne bylo instalováno nové zábradlí v zastávkách Křimická a Malesická. Jeho spodní část je z betonových prvků, které by měly zabránit případnému najetí automobilů na cestující stojící na nástupním ostrůvku, jako se tomu stalo při loňské tragické nehodě U Práce, kdy vletěl opilý řidič přímo do skupinky čekajících lidí a tři z nich zabil. Dny Alternativní dopravy Ve dnech 22. 4. 2002 - 26. 4. 2002 probíhaly v Plzni Dny alternativní dopravy. Akce uspořádalo šest občanských sdružení a to zejména Děti země a Společnost pro veřejnou dopravu. Na jednotlivé dny byly připraveny různé propagační akce. Od pondělí do pátku stál ve Smetanových sadech stan s tématickou výstavou fotografií. Mezi nimi byly např. i zajímavé snímky kolejiště v sadech Pětatřicátníků. Ty si prohlédli i někteří členové vládní delegace, která se v pondělí pohybovala v Plzni. V úterý byla uspořádána jízda pro cyklisty, ve středu jezdil historický motoráček M131 po okolí Plzně a zastavoval i v místech dlouho slibovaných budoucích zastávek. Ve čtvrtek se pak konaly jízdy trolejbusem na Borská pole. Zvláště o tu poslední v 17 hodin byl obrovský zájem. Více se snad brzy objeví na stránkách Tykadláci v Plzni.
V pondělí 29. 4. 2002 stála U Zvonu objednaná tramvaj T3M č. 230 pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, která zde u příležitosti svých desátých narozenin pořádala propagační akci. O víkendu 4. a 5. května probíhaly v Plzni v centru města jízdy historických tramvají. Osmnáctka kroužila na svém obvyklém kolečku a Té jednička jezdila na Bory, či na Sladkovského. Znovu historické vozy vyjely v červnu při Historickém víkendu. Co nového v Sadech Pětatřicátníků? Stav kolejiště v sadech Pětatřicátníků je už pořádnou ostudou. Často můžeme vidět pracovníky údržby při svařování kolejí na různých místech. Některá místa, kde byl v zimě k vůli drhnutí vozů stržen vyboulený asfalt, byla nyní opět zaasfaltována. Nejhorší situace je asi v okolí zastávky U Hlavní pošty. Pokud ještě začne pršet, je kolejiště zaplavené vodou a bahnem. Cestující pak musí překonávat tyto nástrahy, což vzhledem k tomu, že se jedná o jednu z nejfrekventovanějších zastávek, je docela náročné.
Přibližně od poloviny týdne před plánovanou víkendovou výlukou je kolejiště v okolí vyhybek postupně odkryto.
V pátek jsou odpálené dokonce i odbočující koleje z vyhybek.
Na víkend 8. a 9. 6. 2002 je naplánovaná výluka z důvodu opravy kolejiště - výměny třech vyhybek právě u zastávky U Hlavní pošty. Ráno skutečně výluka probíhá. Tramvaje označené linkou "X" jezdí v trase Slovany - Bory a na Košutku a do Bolevce jezdí z náměstí Republiky autobusy náhradní dopravy.
Zřejmě díky nočnímu a i nadále neustávajícími dešti se ale v kolejišti (které je částečně pod vodou) nic neděje. Výluka ale nemůže být zrušena ihned, neboť se pracuje i na opravě Rondelu. Také zřejmě nějakou dobu trvá, než se seženou nějací řidiči tramvají na neplánovanou šichtu. Po patnácté hodině vyjíždějí tramvaje za dozoru přihlížejících dispečerů na neopravené kolejiště. Řidička první tramvaje, která na tento úsek vjíždí se modlí a skřípe zubama, když z pod kol létají jiskry od štěrku, který mezi tím mírně napadal do žlábků. Provoz se zdánlivě vrací k normálu, ale je vidět, že řidiči přes zmiňovaný úsek jezdí velmi opatrně. Paradoxně přestalo pršet a po zbytek víkendu je relativně slušné počasí. Otázkou zůstává, jak dlouho kolejiště v takovémto stavu vydrží. Srážka tramvají na Karlovarské třídě
18. června cca ve 14:45 došlo ke srážce tří tramvajových souprav nedaleko kruhového objezdu na Lochotíně. Na Košutku a do Bolevce vyjelo několik autobusů náhradní dopravy, avšak nápor dopravní špičky nemohly zvládnout a tak se mnozí obyvatelé Bolevce či Košutky při cestě z práce prošli pěšky. Postupně došlo k popotažení vozů od sebe. Souprava T3 196+198 odjela vlastní silou do smyčky Mozartova a KT8D5 č. 296 byla odtlačena za ní stojícím vozem T3M č. 230 a Astrou 307 na stejné místo. K obnovení tramvajového provozu došlo asi kolem osmnácté hodiny. V obratišti Mozartova došlo k přepojení souprav tak, aby poškozené vozy vždy táhla souprava 2xT3 (či 2xT3M). Odsud se tedy po devatenácté hodině vydaly přes město do vozovny vlaky v následujícím složení: 107+108+196+198 a 211+212+296 Odkazy na články o nehodě: Bomba v hotelu 20. 6. 2002 kolem osmnácté hodiny policice uzavřela Zbrojnickou ulici i pro tramvaje. Důvodem bylo oznámení o uložení bomby v hotelu Continental. Tramvaje postupně zaplnily náměstí Republiky a Prešovskou ulici. Po té byla linka č. 1 přesměrována na Bory. Od Slovan a Světovaru se linky otáčely U Zvonu. Skvrňany zůstaly bez tramvají a tak sem vyjely autobusy náhradní dopravy. Od Lochotína v současné době tramvaje do Skrňan nemohou odbočovat. O víkendu bude totiž probíhat na křižovatce u pošty výměna vyhybek a koleje do odbočky, po kterých se v pravidelném provozu nejezdí, jsou již odřezané. Na linkách tak zůstalo mnoho vozů, které po skončení špičky už měly být ve vozovně, ale neměly se tam kudy dostat. Přes náměstí se tramvaje rozjely až před jednadvacátou hodinou. Dle informací z tisku byl v hotelu nalezen balíček s polystyrénem gumou a teleskopickou anténou. Výluka 22. a 23. 6. 2002 - výměna vyhybek v S35 Ovíkendu 22 a 23. 6. 2002 došlo konečně na výměnu tří výhybek v Sadech Pětatřicátníků v prostoru u zastávky U Hlavní pošty. Zde je v kolejiště již v tak katastrofálním stavu, že nelze čekat na rekonstrukci sadů Pětatřicátníků, neboť i drážní úřad hrozí sankcemi. Provoz byl zajištěn stejně jako před dvěma týdny, tedy tramvajovou linkou v trase Slovany - Bory a autobusy náhradní dopravy jezdily z náměstí Republiky na Košutku i do Bolevce. V neděli už asi v 10:30 přes nové kolejiště projížděla první zkušební souprava tramvají, která projela postupně všechny směry. Po dvanácté hodině se pak objevily na Košutce už cvičné jízdy, které ten den jezdily a pravidelný provoz s cestujícícmi se na tratě na Lochotín vrátil někdy po dvanácté hodině. Vykolejení Astry č. 305 u výstaviště V noci z pátku 28. 6. 2002 na sobotu byla po skončení tramvajového provozu vyměněna vyhybka za zastávkou Výstaviště. Instalována zde byla opět jednojazyková vyhybka, což asi nebylo zrovna šťastné řešení. Zde se jezdí právě do odbočky a tak Astry dají jednomu jazyku rychle zabrat. Jezdím tudy denně a všiml jsem si, že zde přes tuto vyhybku jezdí řidiči spíše pomaleji, než před její výměnou!V sobotu 6. července 2002 cca v 11:15 vykolejila Astra č. 305 právě na zmiňované nové jednojazykové vyhybce za zastávkou Výstaviště. Přední podvozek spadl z kolejí a najel do asfaltu na konci otevřeného svršku. Podvozek směřoval přesně do středu mezi oba směry vedoucí z vyhybky. Do Skvrňan ihned vyjely autobusy náhradní dopravy a tramvaje se u Hlavní pošty otáčely zpět na Světovar. Brzy přijel jeřáb a po obvyklém zpevnění kloubů proti otáčení, Astru celkem rychle nasadil. Ještě před tím také vše zdokumentovala policie. Normální provoz byl obnoven asi po hodině. Nabízí se opět otázka, zda by nebylo vhodnější místo levných jednojazykových vyhybek, instalovat kvalitnější. Použití jednojazykových vyhybek v sadech Pětatřicátníků, lze chápat jako dočasné provizorum, když se příští rok bude celé kolejiště rekonstruovat. Dále mohou být jednojazykové vyhybky vhodné na konečné jako sjízdné, ale jejich použití na frekventované trati, tím spíš kde se jezdí do odbočky (jako je tomu u výstaviště a také na náměstí Milady Horákové) je diskutabilní. Možnost je i taková, že i na těchto místech se jedná o provizorium, ale v případě náměstí Milady Horákové to zřejmě bude na dost dlouho.V sobotu 20. 7. 2002 dopoledne respektive brzy ráno byla vyměněna rozjízdná vyhybka ze Slovanské do Sladkovského ulice. Tramvaje z Bolevce a ze Skvrňan se tak otáčely U Zvonu a dál na Slovany a Světovar jezdily autobusy náhradní dopravy. Výluka byla ukončena už kolem jedenácté hodiny. Rekonstrukce kolejiště u Družby V polovině července bylo odkryto kolejiště v táhlém oblouku U Družby, což předznamenávalo výměnu kolejí. V tomto úseku bylo kolejiště asi nejhorší z celé trati na Košutku, která už však začíná být zralá na kompletní rekonstrukci.
Od středy 24. 7. 2002 pak začala rekonstrukce zmiňovaného úseku. Provoz je díky povrchým výhybkám (tzv. Kaliforňan) zachován po jedné koleji a řízen světelnou signalizací, zatím co druhá kolej se vyměňuje. Zastávka U Družby je dočasně zrušena. V první fázy se rekonstruovala kolej ve směru na Košutku. V úterý 30. 7. 2002, kdy již byla první kolej vyměněna, byly vyhybky odinstalovány a jezdilo se normálně po obou kolejích. Pouze tramvaje nezastavovaly v zastávce U družby. O den později, tedy 31. 7. 2002 se začalo s rekonstrukcí druhé koleje a provoz byl obousměrně převeden na již vyměněnou první kolej (tedy kolej směr Košutka). Nové koleje jsou přichyceny na původní podloží (zřejmě betonové pražce zalité v betonu).
Od pondělí 22. 7. 2002 zastavují tramvaje v zastávce Internáty u provizorních panelových nástupních ostrůvků. Ty jsou umístěny v obou směrech za normální zastávkou. Současné nástupní ostrůvky se mírně rozšiřují a zřízují se zde bezbariérové přechody s integrovanými zpomalovacími prahy. Zřejmě se objeví i betonové prvky proti najetí na ostrůvek. Velká voda 2002 Povodně, které zasáhly naší republiku se tentokráte nevyhnuly ani Plzni a samozřejmě zasáhly i do provozu MHD. Již ve čtvrtek 8. 8. 2002 byly rozvodněné řeky, zejména Úslava. Zasáhla však jen okrajové čtvrti např. Koterov a MHD se dotkla jen okrajově (např. autobusová linka č. 51 se brodila u Koterova). Následující týden vše již dopadlo hůře.V úterý 13. 8. 2002 kolem páté hodiny ranní dosáhla hladina Radbuzy na Anglickém nábřeží jen několik desítek centimetrů pod okraj. Hasiči začínají stavět valy z pytlů písku po okrajích nábřeží. Byl také uzavřen starý most U Jána, po kterém jezdí tramvaje. Několik tramvají zůstalo od Slovan stát před mostem a během dne pak odcouvaly zpět do vozovny.
Tramvaje se nyní ve směru od Skvrňan a Bolevce otáčely U Zvonu. Odtud pokračovaly autobusy náhradní dopravy přes Anglické nábřeží a po Americké třídě dál na Slovany a Světovar.
Pod vodou je velká část čtvrti Roudná. Rovněž pod rondelem je veliké jezero, které by již tramvaje také nezdolaly. Ostatní doprava je odkláněna horem přes kruhový objezd. Již nejezdí ani trolejbusy, neboť jsou zřejmě problémy s vodou i v měnírně Hydro. Náhradní dopravu zajišťují místo tramvají a trolejbusů autobusy náhradní dopravy. Většina mostů je však uzavřena a tak vše jezdí přes monstrum (ulicí U trati). Úplně odřízlá je Doubravka, kam jezdí jen autobusy MHD přes jediný jen pro ně otevřený most v Těšínské ulici. MHD je do odvolání zdarma. Naštěstí většina plzeňanů v úterý uposlechla výzev a do centra se nepokoušela autem dostat, nebo je tam policie prostě nepustila. V úterý odpoledne, když přestalo pršet, bylo možné vidět v centru, na okrajích postižených oblastí, velké množství zvědavých pěších a zejména cyklistů, v Plzni normálně nevídaných. A jaký byl v centru krásný klid bez aut. Narozdíl od středy, kdy bylo město přeplněné kolonami aut a uzavřeny byly již jen nejpostiženější oblasti. Ve středu 14. 8. 2002 voda značně poklesla. Zaplavena však zůstává stále část Pražské ulice, neboť hodně vody nyní protéká pro změnu řekou Mže a voda nemá příliš kam odtéci. Nemůže být zprovozněna ani tramvajová linka č. 4, neboť je stále voda pod rondelem. Teoreticky by tedy byly průjezdné větve do Skvrňan a na Bory, ale není je kde v centru otočit, neboť U Zvonu je stále ještě voda a možnost odbočení z Bor do Skvrňan není. Místo tramvají jezdí autobusy, ale v intervalech dosahujících až 20 minut. Jsou tak plné už po prvních několika stanicích. Mnoho lidí jdoucích pěšky do Skvrňan či na Košutku lze vidět při tratích. Více autobusů však zřejmě není, neboť zaskakují i na trolejbusových linkách. Pouze na lince č. 12 jezdí trolejbusy 21TrACI, které v centru, kde není v trolejích napětí jezdí na pomocný agregát a na krajních větvích jezdí na elektriku. Dnes se již bohužel vydalo mnoho lidí do města autem a je to vidět. Na Klatovské třídě se celý den táhne kolona od rondelu až na Bory. Bezohlední řidiči blokují křižovatky a tak mají problémy je příčně přejíždět i autobusy MHD v sadech Pětatřicátníků a i u Práce. Ucpaná je také Goethova ulice. Ale zpět k tramvajím. 14. 8. 2002 tedy ještě tramvaje vůbec nejezdily. Zatím také není jisté, zda je vpořádku tramvajový most U Jána. Údajně mohlo dojít k jeho poškození, což by mohlo mít za následky dlouhodobé komplikace. Dost tramvají naštěstí zůstalo od úterý ve městě, takže v případě tohoto odříznutí od vozovny, může být na zbylých úsecích provoz obnoven. Nyní jsou vozy odstavené na konečných Skvrňany, Košutka, Bolevec a Malesická. Přesto, že jsou hlídány, neušly některé tramvaje řádění vandalů, tato dokonce s tématem záplav. Do města však tato takto ozdobená nevyjela, ještě v Bolevci byla umytá. Ve čtvrtek 15. 8. 2002 voda již výrazně klesla. Zmizela i z celé Pražské ulice. Uzavřeny však zůstavají kromě postižených oblastí i mnohé mosty. Z dolíku pod rondelem hasiči odčerpávají vodu a ve 14:16 tudy již projíždí první tramvaj (202+192). Obnoven je provoz linky č. 4 v celé trase Bory - Košutka a dále linka 1/2 v trase Bolevec - Svrňany. Ze sadů Pětatřicátníků na Slovany a Světovar pokračují autobusy náhradní dopravy. Tramvaje však jezdí jen v omezeném počtu, protože ještě není v provozu měnírna Hydro. V pátek 16. 8. vyjíždějí tramvaje normálně. V provozu je již i zmiňovaná měnírna a dokonce se jezdí i přes most U Jána. Tramvaje však nezastavují v zastávce Anglické nábřeží, Pražská, neboť tato oblast je stále uzavřena a probíhají zde práce na odstraňování škod způsobených záplavami. Trolejbusová doprava je obnovena rovněž v plném rozsahu, s vyjímkou linek 13 a 10 které nejezdí po Anglickém nábřeží, ale kolem nádraží Americkou třídou.
Fotografie zaplavené Plzně najdete zde: Už to vypadalo, že problémy způsobené velkou vodou mají plzeňské tramvaje za sebou, ale obrat k horšímu nastal opět v neděli 18. 8. 2002. Krátce po poledni byl zastaven provoz tramvají U Zvonu, neboť otřesy ohrožovaly zdejší podmáčený dům. Provoz byl tedy opět zajištěn linkou 1/2 v úseku Skvrňany - Bolevec a dál vyjely autobusy náhradní dopravy. I do Skvrňan tentokrát jezdily sólo vozy T3M z odřízlé linky č. 1. V pondělí byla za zastávku Hlavní nádraží vložena povrchová úvraťová vyhybka (tzv. kaliforňan) a ze Světovaru a Slovan zajišťují provoz vozy KT8D5. Na každé lince jezdí 3 vozy. Autobus náhradní dopravy sem pak zajíždějí od Hlavní pošty. Na zastávkách se objevily kromě obvyklých cedulí i tyto mapky. Provoz na lince č. 4 je v plném rozsahu. Vozy odřízlé od vozovny musely být opět odstavovány na konečných Skvrňany, Malesická, Bory, Košutka a Bolevec. Později k nim ještě přibývá smyčka Mozartova, kde jsou zpravidla porouchané vozy a dvě soupravy stojí také na koleji u hotelu CD. Do konce srpna byla naplánována ještě jedna oprava trati na Košutku a to v oblouku ve směru na Košutku mezi zastávkami Lékařské Fakulta, Karlovarská a Ulice Boženy Němcové. Tedy ve stejném úseku, jako se v loňském roce měnila kolej ve směru do centra. Protože jeden "Kaliforňan" je však umístěn u nádraží a zde jsou zapotřebí oba, musel být třetí zapůjčen z Brna. Od 23. 8. do ??? se tedy v tomto úseku jezdilo jednokolejně a druhá kolej se měnila. Foto se snad od některého z kolegů objeví časem. 30. 8. 2002 byl krátce po deváté hodině odstřelen podmáčený dům U Zvonu. Stalo se tak po rozhodnutí radnice i přes protesty památkářů. Někteří občané města nemají z tohoto rozhodnutí městských zastupitelů velkou radost.
Teď už jen zbývá doufat, že se zde objeví alespoň slibovaný park a ne třeba parkoviště, které se objevilo místo parku např. na Mikulášském náměstí. Během víkendu je znovu namontováno trolejové vedení, které do té doby bylo zavěšeno i na zbouraném domu. Část byla přidělána na výložníky a část byla uchycena na tři mobilní sloupy v betonové patce zapůjčené DP města Brna. V neděli večer po zkušebních jízdách se již mohly tramvaje odstavené na konečných vrátit do vozovny a od pondělí 2. září jezdí tramvaje v plném rozsahu. Reportáž o MHD v Plzni během povodní s některými výše umístěnými fotografiemi vyšla v dvouměsíčníku Dopravním magazín č. 5/2002. V sobotu 14. 9. 2002 probíhalo přepojování trolejbusové trati do Šumavské ulice. To si vyžádalo i úpravy křížení trolejí trolejbusových s tramvajovými. Z tohoto důvodu jezdily ze Slovan a Světovaru k Hlavní poště autobusy a tramvaje linky 1/2 jezdily opět ze Skvrňan do Bolevce.
Den bez aut
Problémy s měnírnou 30. 9. 2002 Ve čtvrtek 31. 10. 2002 jezdila na vloženém třicátém pořadí linky č. 4. T3M č. 229 v rámci předvolební kampaně KDU-ČSL. Ta navrhuje zavedení MHD v Plzni zdarma. Nevím, jaké na to má názory veřejnost, ale mezi příznivci těchto stránek panuje spíše názor, že by to nebylo dobré, neboť by to mohlo být na úkor kvality. Vzhledem k nutným vysokým provozním dotacím, by již nemusel být dostatek prostředků na nové vozy, či jejich údržbu. Dále by se MHD mohla stát snáze útočištěm bezdomovců a podobných živlů. V pátek 8. 11. 2002 se na odpoledním šejdru linky č. 2. objevil v pravidelném provozu vůz KT8D5. Jednalo se o vůz č. 293 a je to zřejmě vůbec poprvé, kdy k tomuto došlo bez jakékoliv výluky, či mimořádnosti v provozu. O víkendu 16. a 17. 11. 2002 probíhala výluka v Pražské ulici. V oblouku pod bývalou vodárenskou věží již byly koleje příliš vyhlodané zejména od Aster a tak musely být vyměněny. Do stávajících BKV panelů byly naohýbány a vloženy nové kolejnice. Provoz tramvají v trase Bolevec - Skvrňany byl zajištěn linkou 1/2. Od Hlavní pošty do obratiště U Zvonu pokračoval autobus označený rovněž linkou 1/2. Odtud pak již pokračovaly tramvaje na Slovany a Světovar. Protože však po zbourání domu U Zvonu nebyla zatrolejována kolej umožňující obracení tramvají od Slovan, musely se zde vozy otáčet couváním po kratším oblouku pro otáčení z opačného směru. Na lince č. 2 byly proto nasazeny nezvykle vozy KT8D5. Na lince č. 1. zůstaly bežně nasazované sólo vozy T3M, u kterých lze dobře couvat ze zadní plošiny z tzv. krabičky. Práce byly téměř dokončeny v sobotu, ale v neděli dopoledne byla ještě výluka také. Ve čtvrtek 19. 12. 2002 došlo v podvečerních hodinách k (již několikátému) vykolejení na vyhybce na křižovatce ulic Sladkovského a Slovanská. Zadní vůz soupravy T3M 215+216 vyjel z kolejí předním podvozkem. Souprava byla následně rozpojena, první vůz odjel z křižovatky, aby příliš nebránil v provozu a zadní vůz byl asi po třičtvrtě hodině nakolejen pomocí jeřábu. Mezi tím se tramvaje ve směru od centra otáčely U Zvonu a na Slovany a Světovar vyjely autobusy náhradní dopravy. Podobný scénář se opakoval i 24. 12. kolem jedenácté hodiny dopolední. Tentokrát byla v hlavní roli souprava 223+224 respektive její zadní vůz. Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer |