Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ...
Nehody Drobných nehod s tramvajemi je určitě několik měsíčně, ale začátkem roku jich bylo opravdu dost. Kromě aktuálního plzeňského fenoménu automobilů v nezakrytém kolejišti, to bylo často nedání přednosti v jízdě. Zejména na výjezdu z Dominikánské ulice bylo od začátku roku již nehod s tramvají několik.
Zahájení Evropského hlavního města kultury 2015
Zkoušky programu vrcholí v pátek 16. 1. 2015, kdy již od osmnácté hodiny probíhá přes náměstí Republiky tramvajová výluka. Tramvaje od Slovan a Světovaru se otáčí U Zvonu, avšak poslední zastávkou pro cestující je Hlavní nádraží. Odtud ze zastávky Pařížská navazuje autobusová linka 1/2 do sadů Pětatřicátníků a zpět kolem centra k nádraží. Linka č. 1 z Bolevce a linky č. 2 ze Skvrňan se pak otáčí v sadech Pětatřicátníků přes Palackého ulici. Ačkoliv výluka byla dlouhodobě plánovaná, když obratištěm U Zvonu projížděla první tramvaj Vario LF 2/2 IN, musel řidič zastavit a odstranit několik dlažebních kostek ležících na staveništi v průjezdném profilu tramvaje. V den "D", tedy v sobotu 17. 1. 2015 je posílen provoz na tramvajových linkách 1 a 2 tím, že místo sólo vozů vyjíždějí soupravy (a velkokapacitní vozy). Od dvanácti hodin je z organizačních důvodů uzavíráno náměstí Republiky. Tramvaje tudy projíždějí, avšak zastávka je obousměrně zrušena. Zatím, co po dvanácté hodině jsou i pěší vykazováni pouze ze samotného náměstí Republiky, kolem čtrnácté hodiny jsou již zavřeny i všechny přístupové ulice do vzdálenosti jednoho bloku. Informace o uzavření náměstí i okolních ulic proběhly médii a byly i v tiskovinách s programem zahájení EHMK s informacemi, že na samotné náměstí Republiky budou mít přednost účastníci průvodů přicházející ze čtyř stran a symbolizující čtyři plzeňské řeky. V sadovém okruhu a v ulicích Františkánská a Bedřicha Smetany jsou pak umístěny velkoplošné obrazovky, na které je přenášen program z náměstí Republiky pro další diváky. Tramvajový provoz přes náměstí Republiky je zastaven v 16:00. Doprava je organizována stejně jako při páteční výluce. V době průchodu průvodu přes most U Jána, jsou tramvaje linek č. 1 a 2 ukončeny již na přejezdu u zastávky Hlavní nádraží (jsou zde nasazené obousměrné vozy KT8D5-RN2P). Po průchodu průvodu se však jezdí otáčet opět až do obratiště U Zvonu. V průvodech kromě andělů, kejklířů, či divadelníků byly také nesené loďky různě vyzdobené žáky základních škol. A jedna z nich byla také v podobě tramvaje Vario. Loďky byly následně vystavené zavěšené nad řekou Radbuzou před muzeem. Průvody téměř zaplnily náměstí a tak okolní ulice zůstaly uzavřené a další diváci se již museli spokojit se sledováním na velkoplošných obrazovkách. O samotném programu s názvem Syfonie zvonů již nebudu podrobně psát, v médiích se toho objevilo hodně. Jen se zmíním, že zatím co, média psala většinou pozitivně, mezi obyčejnými lidmi se častěji objevovaly také rozporuplné dojmy. Televizní záznam je ZDE. Po samotném programu slavnostního zahájení, byl po kratší pauze znovu spuštěn v ulicích na obrazovkách záznam ze slavnostního zahájení včetně videomappingu na náměstí Republiky. Tramvajový provoz linek č. 1 a 2 přes náměstí Republiky byly obnoven ve dvacet hodin a tak následuje i pár snímků s tramvajemi s videomappingem v pozadí. Rovněž v neděli po setmění běžel na náměstí znovu jen videomapping. V té době již na místě nebyla část pódií a techniky.
Astra 306 zastavila provoz tramvají
Nakonec byla Astra následující soupravou dosmýkána tažením zpět do obratiště U Zvonu, aby mohl být obnoven tramvajový provoz. Později večer byla za pomoci pracovníků údržby odtlačena do vozovny.
Co nového U Zvonu? Postupně jsou v lednu dlážděny chodníky podél domů v Pražské ulici. Pomalu se také již objevují obrubníky na straně u BCB. Práce však probíhají velmi pomalu, zřejmě podle hodně volného harmonogramu. Některé dny na stavbě nepracuje nikdo, nebo jen pár lidí. Vlevo je Vario projíždějící místem budoucí zastávky. Patrná je nevhodně umístěná lampa poblíž prostředních dveří. Pokud by tramvaj zastavila jen o kousek dříve, nemusí být právě pohodlný výstup pro vozíčkáře, či rodiče s kočárkem. Ke konci února a začátkem března je také již konečně dlážděn chodník a zastávka ve směru k nádraží.
V Sirkové ulici se začalo 24. 2. pracovat na vyjmutí výhybek kolejové spojky, která byla využívána při výlukách v loňském roce. Práce by měly být dokončeny do tří týdnů. V prvních dnech je odstraňováno asfaltové zakrytí. Samotné vyjmutí výhybek proběhlo postupně v nočních hodinách, tedy bez přerušení tramvajového provozu. První byla vyjmuta v noci ze středy 11. na čtvrtek 12. 3. a druhá v noci z 12. na 13. 3. 2015. K zakrývání kolejiště docházelo postupně i následující týden.
Prezident nám opět brzdil tramvaje Ve středu 4. 3. 2015 zahájil prezident republiky Miloš Zeman návštěvu Plzeňského kraje. Odpoledne zavítal také na plzeňskou radnici na náměstí Republiky a před jeho odjezdem odtud, byl na několik minut zastaven provoz tramvají.
Zahájena rekonstrukce ulice Terezie Brzkové Od pondělí 9. 3. 2015 byla zahájena rekonstrukce v ulici Terezie Brzkové ve Skvrňanech. Ulice byla uzavřena pro automobilovou dopravu. V provozu zůstávají pouze tramvaje a autobusové linky, které projíždějí po tramvajovém pásu. V prvním týdnu byly již vyfrézované vozovky i chodníky, včetně před pár lety nově položeného chodníku od zastávky Macháčkova kolem škol. Staveniště je i oplocené, v některých místech byly před ploty zřízené provizorní chodníky ze štěrku. Pracovat se má i na vodovodním řadu a dalších sítích, veřejném osvětlení, proběhne rekonstrukce tramvajového kolejiště i zastávek, povrchů chodníků a vozovek.
Výluka tramvají je plánována od 23. května do 23. srpna 2015, kdy se linka č. 2 bude otáčet již v obratišti Malesická. Dále do Skvrňan pak pojedou autobusy náhradním dopravy. Tramvaje mají po celém místě stavby omezenou rychlost na 10 km/hod. Míjení tramvají s autobusy linek č. 24 a 37 je v těchto místech těsné, mnohdy jde o centimetry.
U Zvonu se finišuje Celá rekonstrukce prostoru U Zvonu má být dokončena do 24. 4. 2015. V průběhu března se tak stavební tempo zvyšuje. Pracuje se zejména na pokládání dlažby kolem obratiště a dokončují se povrchy chodníků a vozovek v okolí hotelu U Zvonu. 24. března je pak doasfaltována vozovka i kolejiště směrem od centra. Ve stejný den mne překvapí také svařování srdcovky jedné z nových výhybek, což může ukazovat na nedobrou kvalitu použitých kolejových konstrukcí. V pátek 27. 3. jsou namontovány také již nové zastávkové označníky dočasně zrušené zastávky Anglické nábřeží. Tramvaje zde pak konečně zastavují od středy 1. 4. 2015.
Nehoda v sadech Pětatřicátníků V pondělí 30. 3. 2015 došlo přibližně ve 14:15 k nehodě dvou souprav tramvají v sadech Pětatřicátníků. Souprava T3R.P č. 208+245 nedobrzdila při zastavování v zastávce a narazila do soupravy vozů Vario LFR.S č. 364+365. Při nehodě naštěstí nedošlo k žádnému zranění. Nehoda se stala v době začátku odpolední dopravní špičky a tak se vytvořily brzy dlouhé kolony tramvají. Tramvajové linky byly odkloněny přes Palackého náměstí a Palackého ulici. Vyšetřování a odstraňování nehody trvalo přibližně hodinu.
Odklon linky č. 1 na Košutku V sobotu 4. 4. 2015 od cca 6.30 hod. do cca 18. hod. probíhala plánovaná výluka tramvajové trati do Bolevce. Důvodem výluky byla výměna kolejového křížení u obratiště Mozartova. Linka č. 1 tedy nemohla využít ani toto obratiště a musela být odkloněna na Košutku. Cestující do Bolevce pak ze zastávky Zoologická zahrada pokračovali autobusem náhradní dopravy. Na Košutce se tak při této výluce dnes po delší době objevily sólo vozy, které se zde pravidelně nevyskytují.
Po osmnácté hodině tramvaje již projížděly přes vyměněnou část kolejiště. Na snímku z nedělního dopoledne tudy projíždí "progress" č. 286 přes ještě odkryté kolejiště.
Rekonstrukce kolejiště u zastávky Okounová od 11. 4. 2015 do 26. 4. 2015 probíhá v Bolevci další výluka tramvajové dopravy na lince č. 1. Tramvaje jsou nyní ukončeny v obratišti Mozartova, respektive cestující přestupují na navazující autobusy náhradní dopravy v zastávce U Gery.
Důvodem výluky je rekonstrukce přejezdu a kolejiště v okolí zastávky Okounová. Kolejiště zde mělo poruchy geometrie a díky jeho zvlnění zde tramvaje Vario s výklopnými dveřmi měly někdy problémy dveře otevřít. Opraveno tak bude kolejiště v délce cca 200 metrů, tedy od křižovatky na obě strany přibližně v délce nástupišť.
Objednaná jízda vozu T2 V pátek 17. 4. 2015 vyjela na objednanou jízdu historická tramvaj T2 č. 133. Objednavatelem byla realitní kancelář HIT reality, která tuto jízdu pojala jako reklamní akci. Na oknech vozu byly reklamní polepy a uvnitř pracovníci firmy rozdávaly propagační materiály a drobné občerstvení. Tramvaj postupně během odpoledne projela celou plzeňskou tramvajovou síť (s vyjímkou Bolevce, kde probíhá výluka).
Jak postupuje rekonstrukce v Okounové? V prvních dnech je rozebráno kolejiště na obou stranách od křižovatky. Na přejezdu až do víkendu koleje zůstávají, zřejmě pro lepší přístup techniky po staveništi. V prostoru zastávek je rychle připraveno štěrkové podloží, na které jsou pokládány nové betonové pražce.
O víkendu již pracuje na krajních úsecích podbíječka (Minima Barborka) a je také rozebíráno kolejiště v křižovatce. Zde je následně vybagrováno podloží. Kolejiště zde bude na nové betonové desce a povrch přejezdu zakryje asfalt.
Současnou výluku do Bolevce využil dopravní podnik také k dalším opravám. Před konečnou v Bolevci byly vyměněny kolejnice v několika obloucích. V celém obratišti pak byla také vyměněna trolej. V polovině druhého týdne je kolejiště přejezdu zalité betonem. V sobotu se pak již pokládají zákrytové panely v prostoru zastávek.
V neděli zbývá také posunout zpět na své místo trolejové vedení a následně se zde v podvečer na zkušební jízdě objevuje pracovní vůz č. 175. Od pondělí 27. 4. je pak provoz linky č. 1 obnoven v plném rozsahu až do Bolevce.
Dopravní konference Ve dnech 21. - 22. 4. 2015 proběhl pod taktovkou PMDP třetí ročník mezinárodní konference s názvem Chytrá a zdravá městská veřejná doprava. V Parkhotelu se sešlo na 300 účastníků z 15 států, kteří měli možnost sledovat 21 prezentací, prohlédnout si vystavená vozidla, vyzkoušet trenažéry autobusu a trolejbusu zapůjčené z českobudějovického dopravního podniku a navázat nové kontakty s kolegy z oboru veřejné dopravy. Doprovodným programem pro účastníky konference byly také jízdy historickými vozy PMDP.
Majálesový průvod Také součástí letošního Majálesu byl tradiční průvod. Odstaroval na náměstí Republiky a směřoval do areálu bývalého Výstaviště, kde probíhala Volba Krále Majáles 2015 a další doprovodný program. Tramvajovou dopravu tak průvod procházející z centra města pouze na pár minut přibrzdil.
Rekonstrukce prostoru U Zvonu dokončena 28. 4. 2015 došlo konečně k oficiálnímu ukončení rekonstrukce prostoru U Zvonu. V odpoledních hodinách byla také zrušena omezená rychlost pro tramvaje v celém úseku.
Slavnosti Svobody Na letošní rok připadá sedmdesáté výročí od ukončení druhé světové války a současně je Plzeň letos Evropským hlavním městem kultury. Oslavy jsou tak o to honosnější. Po celý prodloužený víkend je posílena tramvajová doprava, když na lince č. 1 jsou místo obvyklých krátkých sólo vozů nasazeny Astry a Inky (vozy kapacity 1,5T) a na lince č. 2 dokonce soupravy, či dlouhé vozy (kapacity 2xT). Samozřejmě mnohé části oslav zasahují také do tramvajového provozu. První omezení tramvajové dopravy přišlo již v pátek 1. 5. 2015, kdy bylo v době od 9:45 do 11:00 uzavřeno náměstí Republiky, z důvodu Historické rekonstrukce příjezdu amerických tanků na náměstí Republiky. Linky č. 1 a 2 se od Slovan a Světovaru otáčely v obratišti U Zvonu, které se tak poprvé využilo po celkovém dokončení rekonstrukce tohoto prostoru. Na nových kolejnicích v obloucích tramvaje velmi nepříjemně vrzaly a je škoda, že zde nebyly při rekonstrukci instalovány mazníky. Z trolejbusové zastávky Anglické nábřeží kroužil kolem centra do sadů Pětatřicátník autobus náhradní dopravy označený linkou 1/2A. Ze sadů Pětatřicátníků, kde se tramvaje linek 1 a 2 otáčely Palackého ulicí, pak jely linky 1 a 2 ve zbytu svých tras, tedy do Bolevce a Skvrňan.
Jízdy historických vozů
V letošním roce poprvé vyrazily historické vozy na jízdy pro veřejnost 2. 5. 2014, tedy v sobotu při květnových oslavách osvobození. Z tramvají byly vypraveny Křižíkova osmnáctka a T1 č. 121. Počáteční stanice byla tradičně v Palackého ulici. Osmnáctka kroužila na svém obvyklém kolečku kolem centra města. Poprvé se tak projela nejen po rekonstruovaném kolejišti U Zvonu, ale také po zadlážděné trati v Pražské ulici a na náměstí Republiky. Před rekonstrukcí zde byly všude BKV panely.
Té jednička směřovala na Bory. V sadech Pětatřicátníků tak míjela nový, možná až kontroverzní památník Generálu Pattonovi. Po cestě zpět z Bor ještě její trasa vedla přes náměstí Republiky na Mikulášské náměstí a zpět. Kromě tramvají vyjel také historický autobus 706 RTO. Z nástupní zastávky Muzem vyjížděl na Bílou Horu a zpět. Ze stejného místa vyjížděl také trolejbus 9Tr do Skvrňan a zpět. Novinkou a velkým lákadlem byl kloubový trolejbus 15Tr č. 414, jehož renovace byla nedávno dokončena a představil se tak poprvé veřejnosti. Jedná se o vůz vyrobený v roce 1987. Jde o třetí prototyp, který v Plzni jezdil s cestujícími v letech 1988 - 2000 a jedná se o nejstarší zachovaný trolejbus 15Tr vůbec. Jeho trasa vedla ze zastávky Muzeum přes Doudlevce na Bory a zpět. Při zpáteční cestě jel přes most Milenia a Mikulášské náměstí.
Convoy of Liberty Tradiční konvoj historické i současné vojenské techniky projel městem v neděli 3. 5. 2015. Již od časného rána byly uzavřeny Sady Pětatřicátníků a část Klatovské třídy pro automobilovou dopravu. Tramvajový provoz v centru města byl zastaven cca v 10:10. V provozu tak v té době zůstávají pouze části linek 1 a 2 ze Slovan a Světovaru do zastávky Anglické nábřeží. Tramvaje se otáčely v nově opraveném obratišti U Zvonu.
Z Košutky a Bolevce jely autobusy náhradní dopravy na Rondel. Dál do centra již cestující případně musely po svých. Náhradní autobusy od Skvrňan pak jely po trase tramvaje až na Palackého náměstí a odtud po průtahu do zastávky Hlavní nádraží. Doprava na Bory byla zrušena bez náhrady. Konvoj skončil ve 12:30, ale tramvajová doprava se rozjížděla jen velmi pozvolna. Linka č. 4 vyjela dříve, ale tramvajový provoz přes náměstí Republiky byl dle naplánovaných výlukových jízdních řádů obnoven až ve čtrnáct hodin.
Objednaná jízda pro filmování Přibližně v době od 19 do 21 hodin dne 4. 5. 2015 kroužila centrem města historická tramvaj T3 č. 192. Objednal si jí štáb ČT a natáčel v ní záběry pro upoutávku nějakého tanečního pořadu. Při průjezdu přes náměstí Republiky bylo patrné, jak ve voze vždy před radnicí tančí tanečnice. Na náměstí a v Solní ulici svítily na tramvaj a tím i do ní, dva silné reflektory.
Auto v kolejišti V pondělí 11. 5. 2015 krátce po deváté hodině večer, vjel mladý řidič osobního automobilu do kolejiště. Chybně odbočil ze sadů Pětatřicátníků a s autem uvízl na otevřeném kolejovém svršku u manipulační zastávky Jízdecká. Hasiči krátce po příjezdu automobil vytlačili a tak byl provoz obnoven již asi po dvaceti minutách.
Výlukový víkend V sobotu 16. 5. 2015 v době cca od 6:30 do 18:30 probíhala krátkodobá výluka na tramvajové trati do Skvrňan. Důvodem byla probíhající výměna výhybky na odbočce do obratiště Malesická v Předních Skvrňanech. Tramvaje linky č. 2 tak byly v provozu pouze v úseku Světovar - Sady Pětatřicátníků. Odtud, respektive z Palackého ulice, pokračovali do Skvrňan autobusy náhradní dopravy. Nasazeny byly kloubové autobusy SU18. Intervalu byl prodloužen na 10 minut, místo obvyklých 7,5 a mezi sady Pětatřicátníů a Světovarem byly nasazeny Astry a Inky (tedy vozy s kapacitou 1,5T).
V neděli probíhala pro změnu výluka na druhé polovině trasy a nejen linky č. 2. V době od 6:00 do cca 15:00 probíhala výluka v od Zvonu na Slovany a Světovar. Tramvaje tak byly v provozu v úsecích Bolevec - Náměstí Republiky a Skvrňany - Náměstí Republiky. Zde si cestující přestoupili na autobusy náhradní dopravy označené 1A a 2A směrem na Slovany, či Světovar. Důvodem výluky byly průzkumné práce před plánovanou rekonstrukcí železničních mostů u Hlavního nádraží. U severního mostu a pod ním, byly vrtány sondážní vrty. Dopravní podnik také využil plánované výluky a pracovníci horního vedení vyměnili některá trolejová křížení v křižovatce u pivovaru.
Na výlukové náhradní linky 1A a 2A byly nasazeny opět kloubové atobusy SU 18. Na tramvajovou část linky č. 1 byly nasazeny Astry a Inky, tedy vozy kapacity 1,5T a na dvojce pak dvouvozové soupravy. Výlukový interval byl prodloužen také na 10 minut, místo obvyklých 7,5 minut. Z důvodu odříznutí provozu od vozovny, stálo několik záložních tramvajových souprav během dne také v obratišti Mozartova.
Nehoda U Zvonu S nehodou mohla souviset i předchozí kolona tramvají, kterou v úterý 19. 5. 2015 cca v 15:30 způsobila vadná Astra č. 307 v sadech Pětatřicátníků. Za cca 20 minut než byla odtlačena, se vytvořila v odpolední špičce dlouhá kolona tramvají. Následně pak U Zvonu cca v 16:30 došlo k nehodě vozu 296 se čtyřmi automobily. Dle neověřených informací měl řidič vozu KT8D5-RN2P č. 296 chybně přehozenou výhybku do obratiště. Když si toho všimnul, začal s tramvají couvat a při tom naboural do za ním již stojících automobilů. Neznám však podrobnosti o příčinách, zda např. chybné postavení výhybky souviselo n ějak s manipulačním otáčením vozů zde ve smyčce z důvodu předchozího zdržení v sadech Pětatřicátníků. Krátce po nehodě byl vůz č. 296 odstaven do obratiště U Zvonu a automobily odstaveny stranou, aby mohl být obnoven provoz. Kolona tramvají však byla dlouhá, protože zde byly právě i tramvaje opožděné při předchozím zastavení provozu v sadech Pětatřicátníků.
Výluka do Skvrňan začala Od soboty 23. 5. 2015 začala tramvajová výluka do Skvrňan, která byl měla trvat tři měsíce, tedy do 23. 8. 2015. Tramvaje linky č. 2 jsou ukončeny již v obratišti Malesická. Odtud do Skvrňan pak pokračují autobusy náhradní dopravy označené 2A.
Bohužel trasování náhradní autobusové dopravy, spolu s organizací provozu, je dost nešťastně protizákaznické. Autobusy totiž jedou jednosměrně každým směrem jinudy, ale i přes to jsou na konečné ve Skvrňanech ukončeny. Velmi nepříjemné je to nejen např. pro cestující z ulic Waltrova či Pecháčkova, ale vlastně i z okolí tramvajové trati v ulici Terezie Brzkové. Pokud chtějí jet do centra, musí buď jít pěšky na autobus až k Internátům, nebo mohou sice nastoupit v odsunuté zastávce Macháčkova, či Terezie Brzkové na autobus směrem Skvrňany, ale na konečné musí vystoupit a přestoupit obvykle do jiného autobusu, který jede Lábkovou ulicí směrem k Malesické. Přestupující ve Skvrňanech tak zde často čekají na autobus znovu. Místní při tom vzpomínají na některé výluky v devadesátých letech, kdy v zastávce Macháčkova byl umístěn kaliforňan a obousměrné tramvaje jezdily až sem, nebo při jiné výluce, kdy jezdil autobus okružně podobně jako dnes, avšak konečnou Skvrňany přímo projížděl, jen jako běžnou zastávkou. Těžko tak lze argumentovat, že to z nějakých důvodů nejde, když to tenkrát šlo. Nepopulární je také prodloužený víkendový interval, kdy místo obvyklých 7,5 minut, jezdí nyní náhradní autobusy i tramvajová linka č. 2 v intervalu 10 minut. Krátce po začátku výluky, tedy od úterý 26. 5. je trasa autobusu náhradní dopravy linky 2A mírně přeložena. Ve směru do centra za zastávkou Zadní Skvrňany odbočí autobus ulicí Karla Steinera a přijede tak ke stejnojmenné zastávce, ve které již odbavuje. Konečná je stále neprůjezdná, ale mnoha lidem se alespoň zkrátila docházková vzdálenost, oproti výše uvedenému stavu.
A co se ve Skvrňanech při výluce děje? Již během prvního víkendu je téměř rozebráno kolejiště z BKV panelů v celém rekonstruovaném úseku tj. od křižovatky s Macháčkovou ulicí až k oblouku za zastávkou Terezie Brzkové. Nevyužívaný podchod před základní školou je zalit betonem.
Následně je také rozbíjeno a vybagrováno původní betonové kolejové podloží. Odváženy jsou postupně i původní sloupy trolejového vedení.
Astra 303 zastavila provoz Ve středu 10. 6. 2015 krátce po osmé hodině zastavila tramvajový provoz na Karlovarské třídě porouchaná Astra č. 303, když zůstala stát před výhybkou u Lékařské fakulty. Než se podařilo Astru odtlačit následující soupravou, uplynulo cca 20 minut a vytvořila se poměrně dlouho kolona tramvají.
Historický víkend Městská akce Historický víkend, současně s oslavami 720 let města Plzně, probíhaly o víkendu 13. - 14. 6. 2015. Při této příležitosti vyrazila do ulic i historická vozidla PMDP. Po oba dny kroužila na svém obvyklém kolečku Křižíkova osmnáctka.
Další vozy se pak v různé dny lišily. V sobotu byly vypraveny tramvaj Tatra T2 č. 133, dále trolejbus Škoda 9Tr č. 323 a autobus Škoda 706 RTO č. 51. V neděli pak pro změnu tramvaj Tatra T3 č. 192, kloubový trolejbus Škoda 15Tr č. 414 a autobus Karosa B731 č. 348. Tramvajová linka vyjížděla z Palackého ulice, obkroužila historické centrum a následně pokračovala do obratiště Mozartova a zpět. Trolejbusová linka vyjížděla od Muzea, směřovala na Centrální autobusové nádraží, odtud na Petrohrad a přes Anglické nábřeží zpět k Muzeu. Atobusová linka pak vedla od Muzea do Bolevce a zpět.
Objednané jízdy Kromě historických vozů se čas od času na objednaných jízdách objeví také moderní tramvaje. Zde jsou snímky ze dvou z nich z poslední doby. Jako narozeninové překvapení objednali rodiče tramvaj Vario LF plus č. 336 dopravnímu fotografovi Adamovi a pozvali i několik jeho přátel. Při této "VIP jízdě" s občerstvením se tak v sobotu 13. 6. slavilo na kolejích. Na objednanou jízdu pro jazykovou školu vyjelo také žluté Vario č. 364 a to dne 26. 6. 2015.
Odklon linky č. 1 na Košutku V sobotu 20. 6. 2015 probíhala od cca 6.30 hod. do cca 18. hod. krátkodobá výluka tramvajové dopravy na lince č. 1 v úseku Lékařská fakulta - Bolevec. Důvodem byly stavební práce na křižovatce Lidická - Mozartova, konkrétně šlo o výměnu sjezdové výhybky. Náhradní doprava byla organizována stejně jako při výluce na jaře. Tramvaje linky č. 1 byly odkloněny na Košutku a cestující si mohli v zastávce Zoologická zahrada přestoupit na autobus náhradní dopravy linky 1A směřující do Bolevce.
Co nového při rekonstrukci ve Skvrňanech?
Zastaví boule před uvíznutím v kolejišti?
Výměna výhybky s odklonem linek přes Bory Tramvaje linek č. 1 a 2 na odklonové trase odbavovaly na všech zastávkách. Ideální způsob pro cestující směřujíci od Bolevce na Slovany byl tedy v zastávce U Práce přestup na spoj téže linky jedoucí již opačným směrem od Bor. Ne každého cestujícího však toto napadlo, či ne vždy jim toto bylo řidičem doporučeno a tak někteří ze sadů Pětatřicátnků směřovali pěšky na náměstí Republiky. Na Klatovské třídě se při odklonu objevovaly nezvyklé kombinace vozů. Astry a Inky se zde objevují jen vyjímečně, tím spíše ne linka č. 2, stejně jako sólo vozy linky č. 1. Také souběh všech tří plzeňských linek v tak dlouhém úseku je velmi neobvyklý.
Výluka byla plánována původně do cca 18:30, avšak práce na výměně výhybky skončily dříve a provoz v běžných trasách byl obnoven již kolem 15:30. Na snímku vlevo je zachycena souprav linky č. 4 projíždějící ještě kolem měněné výhybky, vpravo je pak již Vario č. 350 projíždějící po nové výhybce.
Oprava malého oblouku na Košutce
Co nového při rekonstrukci ve Skvrňanech? Začátkem srpna je pak již kolejiště pokrýváno vrchní asfaltovou vrstvou a pracuje se na vozovkách, cyklostezce a chodnících. Nedaleko zastávky Macháčkova pak přibudou na úkor zeleného pásu další parkovací místa se šikmým stáním.
Zatopená zastávka Anglické nábřeží Nejméně tři vozy dnešní přívalový déšť bez závady nevydržely a musely být vyměněny, některé dokonce musely být odtlačeny. Voda natekla zřejmě tam, kam neměla a příčinou může být právě i průjezd hlubokou louží v prostoru U Zvonu, ještě před zastavením provozu. Právě dvě Astry z linky č. 2 a jednou Vario z linky č. 1 totiž musely být nahrazovány.
Ve Skvrňanech se finišuje
V pátek 21. 8. 2015 po deváté hodině se uskutečnily v ulici Terezie Brzkové zkušební jízdy s vozy KT8D5-RN2P č. 299 a 298. Nejprve jedna tramvaj projela celým úsekem pro kontrolu průjezdného profilu u nástupišť a zároveň zda sběrač všude vpořádku dosáhne na troleje. Následně oba vozy projížděly souběžně vedle sebe celým úsekem. Zejména v oblouku u Penny bylo potřeby vyzkoušet míjení vozů proti sobě.
Rekonstrukce dvou úseků na Klatovské třídě
Tramvajová trať na Klatovské třídě byla v devadesátých letech rekonstruována za použití technologie BKV panelů. Mnohé úseky nejsou v dobrém stavu a ty nejhorší jsou opět stejnou technologií rekonstruovány. V roce 2013 šlo např. o úsek na Chodském náměstí či na mostě u nádraží Jižní předměstí. V letošním roce se pracuje v úseku od křižovatky U Práce ke křižovatce s Havlíčkovou ulicí a druhým místem je táhlý oblouk v křižovatce na náměstí Míru.
Už během víkendu je rozebráno původní kolejiště. V polovině týdne je pak již položen nový asfalt a probíhá pokládka nových BKV panelů. Mezi koleje jsou do středového pásu pokládány původní panely.
Provoz do Skvrňan obnoven Tramvajové zastávky mají široké nástupiště se zábradlím a vedou na ně přechody pro chodce vždy se zpomalovacím prahem, který je součástí prvního přechodu daného směru. Autobusové zastávky jsou pak po stranách tzv. zátkového typu, tedy automobily je nemohou při zastavení objíždět. Kromě nových chodníků je zde i oddělená cyklostezka. Někteří starousedlíci nejsou však z nového uspořádání úplně nadšení (celá ulice se rozšířila, přibyla i parkovací místa a to vše na úkor zelených ploch). Naštěstí je zde však zeleně v okolí dostatek. V zadní části ulice Terezie Brzkové se ještě pracuje.
Srážka tramvají u nádraží
Přesná příčina nehody není ještě známa a je předmětem šetření. Může se jednat o technickou závadu, či chybu řidiče. Při nehodě byly údajně lehce zraněni dva cestující. Po dobu odstraňování nehody se vozy linek č. 1 a 2 otáčely U Zvonu a na Světovar a Slovany vyjely autobusy náhradní dopravy.
Při nehodě byla poškozena nejen čela střetlých vozů, ale sraženy byly do sebe i vozy v rámci obou souprav, jejichž spřáhla byla přelámána či z ohýbána. Šetření a zdokumentování nehody trvalo poměrně dlouho. Po svolení policie byly vozy postupně vyprošťovány a provoz byl tak obnoven až po desáté hodině.
Nejprve byla rozpojena první souprava a vozy 326 a 198 odjely vlastní silou s otočením přes Zvon na Slovany do vozovny. Souprava Varií 360+343 pak byla také rozpojena, ale vozy neodjely vlastní silou. Z centra sem z obratiště od Zvonu přijel v protisměru obousměrný vůz KT8D5-RN2P č. 298. Byl spojen s vozem č. 360 a odtáhl jej přes obratiště u Zvonu do vozovny. Zadní vůz soupravy (Vario LFR.S č. 343) byl odtlačen následující soupravou Varií 352+353. Toto "trojče" Varií jelo opět do obratiště U Zvonu a pak na Slovany.
Na Bory jezdí opět tramvaje
Loutky omezily provoz MHD Poprvé byla část loutek vystavena v pátek 28. 8. 2015 v pivovaru. Odtud se pak průvod vydal v 17:00 do centra města. Tramvajová doprava od Slovan a Světovaru tak byla na cca hodinu zastavena. Spoje od Skvrňan a Světovaru se otáčely v sadech Pětatřicátníků.
Všechny tři večery pak probíhala představení, při kterých byl téměř na hodinu zastaven nejen provoz tramvají, ale také veškerý provoz na Americké třídě, tedy včetně odklonění všech trolejbusových linek. Představení začínala vždy od 20:30 na náměstí Republiky a v tu dobu tudy přestaly již projíždět tramvajové spoje. Linky č. 1 a 2 ze Skvrňan a Bolevce byly spojeny v jednu a prvoz tak byl zachován v trase Skvrňany - Sady Pětatřicýtníků - Bolevec a zpět. Z opačné strany od Slovan a Světovaru byl provoz zastaven na Anglickém nábřeží, kde se vytvořily kolony zbylých tramvají. Před jednadvacátou hodinou byl pak veškerý provoz zastaven také na Americké třídě, neboť se část představení obřích loutek odehrávala v průvodu směrem do Depa 2015 a pak v tomto areálu. Davy lidí se tak přibližně hodinu ještě přeskupovaly mezi náměstím a Depem 2015 v Preslově ulici. Veškeré trolejbusové linky, na kterých byly nasazeny výhradně vozy s náhradním dieselovými agregáty, tak byly odkloněny přes sady Pětatřicátníků a kolem Rychtářky. Vidět tak trolejbusy linek 11, 12, 15, 16 v sadech Pětatřicátníků bylo velmi nezvyklé. Zvláštní byla také odklonová trasa linky č. 13, která ze Slovan jela po Slovanské třídě až k nádraží, tedy v trase tramvajové linky č. 1, kterou v té době zároveň nahrazovala.
Pro ilustraci níže ještě přikládám pár snímků z představení obřích loutek v Depu 2015.
Máte Hromadu Důvodů Podrobnosti o kampni, včetně dalších motivů a videí najdete přímo na webu PMDP: ZDE.
"Bombový" odklon Po důkladné kontrole objektu policisty byl provoz obnoven cca v 17:15. Vozy linek č. 1 a 2 však byly pomíchané a tak se nepravidelnosti v provozu objevovaly ještě cca dalších půl hodiny. Žádná výbušnina nebyla nalezena a dle informací z médií půjde patrně o stejného pachatele, který oznámil o den dříve bombu také na vlakovém a autobusovém nádraží.
Ve Skvrňanech se finišuje
Astru vytlačilo z kolejí popelářské auto
S Astrou byla spojena následující souprava, která jí zatáhla zpět do kolejí. Pohyb vykolejeného podvozku byl usměrňován kovovými pláty. Přibližně v osmnáct hodin odjela nakolejená Astra č. 301 vlastní silou do vozovny. Bohužel krátce po první nehodě došlo ještě ke druhé. Tentokrát se střetly na Slovanské třídě dva autobusy. Autobus náhradní linky 1A jel po kolejovém pásu, zatím co autobus linky 29 najížděl na Slovanskou z Jasanové ulice. Mířil k zastávce Vřesová, kde má odkloněná linka 29 zastávku.
Plzeňský půlmaraton Historické centrum bylo zcela uzavřeno pro automobilovou dopravu a hromadná doprava byla odkloněna. Tramvajové linky č. 1 a 2 byly cca od 12:50 rozpůleny. Spoje od Bolevce a Skvrňan byly ukončeny v sadech Pětatřicátníků. Z druhé strany od Slovan a Světovaru se tramvaje otáčely U Zvonu. Mezi zastávkami Sady Pětatřicátníků a Pařížská pak kroužily kolem centra dva autobusy náhradní linky 1/2. Běžný provoz je pak obnoven kolem šestnácté hodiny. Centrum města tak bylo alespoň na pár hodin zcela bez automobilové dopravy.
Výpadky napájení Další výpadek postihl Bolevec a Košutku v neděli odpoledne 11. 10. 2015 cca v 15:30. Výpadek se týkal jen bolevecké měnírny, která však napájí koncové úseky linek 1 i 4. Bez dodávek elektřiny bylo krátce i sídliště, tedy vina byla patrně na straně dodavatele. Tramvaje linky č. 1 se otáčely v obratišti Mozartova a do Bolevce vyjely i autobusy náhradní dopravy. Provoz byl však obnoven, když sem na místo přijely. Výpadek se týkal i Košutky a tak byly spoje linky č. 4 přesměrovány také do Mozartovy. Stihnul se zde nakonec otočit asi jen jeden vůz KT8D5-RN2P linky č. 4, neboť napájení bylo obnoveno cca v 16:00.
Podzimní obrázky
Polámaný sběrač
Natáčení filmu Decibely lásky
Přibudou další inteligentní zastávky
Oslavy vzniku republiky
Po slavnostním shromáždění na Masarykově náměstí vyrazil v osmnáct hodin odtud Průvod světel. Tramvajový provoz linky č. 4 na Bory byl v té době zastaven. Vozy linky č. 4 se otáčely již v sadech Pětatřicátníků a provoz na Bory byl obnoven až po průchodu průvodu (asi po 20 minutách). Oproti předchozím letům, kdy se tramvaje linek č. 1 a 2 zastavily obvykle jen krátce při příchodu průvodu na náměstí, letos byl provoz na náměstí zastaven zcela asi na třicet minut. Od Slovan a Světovaru se tramvaje otáčely již U Zvonu a v opačném směru pak v sadech Pětatřicátníků. Náhradní doprava nebyla v této době zavedena.
Oprava přejezdů na křižovatce Karlovarská - Lidická V tisku bývá zmiňováno, že živičný povrch bude mít delší životnost, ale tím bych si nebyl tak jist a možná je to jen taková uklidňující fráze. Dlažba, či beton se právě používá na zatěžovaných místech (viz. zastávky MHD) právě pro lepší vlastnosti a delší životnost než asfalt. Možná tedy nebyla dlažba ideálně položena, nebo mohl být problém v podloží, ale nebyl bych si moc jist tím, že asfatt vydrží výrazně déle než 6 let. No uvidíme. Každopádně práce na opravě přejezdů velmi komplikovaly automobilovou dopravu v Plzni. Provoz aut v křižovatce byl postupně v některých směrech omezován a ve špičce se tvořily dlouhé kolony. V době, kdy měly automobily zákázán vjezd od Gery dolů po Lidické, tudy projížděly pouze autobusy linek 33 a 40, které pak od rekonstruvaných přejezdů jely po tramvajové trati. Provoz tramvají nebyl při opravách výrazně omezován.
Průvod fanoušků zastavil tramvaje
Den be zdluhů
Rozsvícení vánočního stromečku Bohužel dost pohodlných lidí přijelo autem až do centra města a pak po skončení akce jako obvykle ucpali ulice a tím brzdili i tramvajovou dopravu. Automobily vždy po ukončení nějaké větší kulturní akce nestíhají vyjíždět výjezdem z Veleslavínovy ulice a kolony se táhnou přes Sedláčkovu a Solní ulici až na náměstí Republiky a v kolonách zde stojí také tramvaje.
Další jízda STOP AIDS! Některé fotografie z předchozích jízd: 18. 5. 2000, 30. 11. 2000, 1. 12. 2005, 30. 11. 2006, 29. 11. 2007, 1. 12. 2014,
Mikulášská tramvaj
Auto uvízlé v kolejišti
Omezení rychlosti pod rondelem na Karlovarské
Nové přístřešky na zastávce Přední Skvrňany
Vánoční a silvestrovský provoz
Bohužel technika však selhala a možná díky vyššímu náporu spadl elektronický systém jizdních řádů. Minimálně v době cca mezi 18:30 - 20:30 nebyly dostupné jízdní řády na webu PMDP a to ani on-linové vyhledávání, ani zastávkové jízdní řády. Nefunkční byla také aplikace mobilních telefonů a zamrzlé byly i údaje zobrazované na panelech inteligentních zastávek. Zde se zobrazovalo sice pěkné PéeFko, ale střídavě s nesmyslnými neobnovovanými údaji o odjezdech. Podobně byly nefunkční jízdní řády také na Silvestra 2014.
Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |