Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024), Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Tříkrálová tramvaj

Historický vůz T1 č. 121 2017 Historický vůz T1 č. 121 2017 V pátek 6. 1. 2017 vyjela Tříkrálová tramvaj. Historický vůz T1 č. 121 projížděl cca mezi 9:00 - 17:30 ulicemi Plzně. Uvnitř se střídali různí hudebníci a nechyběli samozřejmě koledníci. Jízdu uspořádali PMDP, a.s. ve spolupráci s Diecézní charitou Plzeň. Cestující tak měli možnost přispět na pomoc lidem v nouzi.

Historický vůz T1 č. 121 2017 Tramvaj měla také dvě delší pauzy. Od 10:45 do 11:30 stála U Zvonu, kam také zavítali představitelé města a kraje v rolích tří králů a odpoledne pak stála také mezi 13:30 a 14:15 v Palackého ulici.

Historický vůz T1 č. 121 2017 Historický vůz T1 č. 121 2017 Historický vůz T1 č. 121 2017 Historický vůz T1 č. 121 2017

Tramvaj nejčastěji jezdila mezi Košutkou a Bory, ale jela i do Skvrňan a Světovar. Za povšimnutí jistě stojí, že pro roli Tříkrálové tramvaje byla vyměněna hvězda na čele.


Nehoda pod Rondelem

Nehoda pod Rondelem 16. 1. 2017¨, foto: KRIMI-PLZEŇ Nehoda pod Rondelem 16. 1. 2017¨, foto: KRIMI-PLZEŇ V pondělí 16. 1. 2017 došlo krátce před devátou hodinou ranní k nehodě. Řidička automobilu jedoucího směrem do centra, nezvládla svůj vůz a vjela na tramvajové koleje, kde se střetla s protijedoucí tramvají K3R-NT č. 314 jedoucí směrem na Košutku. Brzy se vytvořily kolony tramvají z obou stran a cestující se z nich vydávali po kolejích pěšky. Tramvajový provoz v obou směrech byl tak zastaven téměř na hodinu. Po dobu vyšetřování a odstraňování nehody se linky 1 a 4 ve směru z Bor a Slovan otáčely v sadech Pětatřicátníků. Odtud pak na Košutku a do Bolevce vyjely autobusy náhradní dopravy. Provoz byl obnoven po odtažení auta mimo koleje cca v 9:45.

Nehoda pod Rondelem 16. 1. 2017¨, foto: KRIMI-PLZEŇ Nehoda pod Rondelem 16. 1. 2017¨, foto: KRIMI-PLZEŇ Nehoda pod Rondelem 16. 1. 2017¨, foto: KRIMI-PLZEŇ Nehoda pod Rondelem 16. 1. 2017¨, foto: KRIMI-PLZEŇ


Zima

Jak už je z výše uvedených fotografií patrné, letošní leden se v Plzni drží souvislá sněhová pokrývka již několik týdnů. V některých částech republiky je sněhu podstatně více, ale na plzeňské poměry je ho dost i zde.

Astra č. 304 přijíždí do zastávky Majakovského 17. 1. 2017 Čerstvá sněhová nadílka v zastávce Majakovského 17. 1. 2017 Čerstvá sněhová nadílka v zastávce Mozartova 17. 1. 2017 Souprava Vario LFR.S č. 350+351 míří na Košutku 19. 1. 2017

Sněhový pluh odhrnuje kolejiště v sadech Pětatřicátníků 17. 1. 2017 Sněhový pluh odhrnuje kolejiště v sadech Pětatřicátníků 17. 1. 2017 V Plzni nemáme tramvajový sněhový pluh, protože by neměl moc práce. Když však náhodou více sněhu napadne, odhrnuje tratě silniční pluh.


Nehoda s chodcem zastavila tramvaje na Bory

Nehoda nad křižovatkou U Práce 19. 1. 2017 Nehoda nad křižovatkou U Práce 19. 1. 2017 Ve čtvrtek 19. 1. 2017 krátce po devaté hodině došlo nad tramvajovou zastávkou U Práce k vážné nehodě. Hasičské auto jedoucí k případu, srazilo chodce, který údajně při přecházení mimo přechod vběhl přímo před houkající auto.

Nehoda nad křižovatkou U Práce 19. 1. 2017 I přes okamžité zahájení resuscitace hasiči se bohužel chodce již nepodařli zachránit a zraněním na místě podlehl.

Tramvajová doprava byla zastavena po celou dobu vyšetřování nehody. Spoje od Košutky byly ukončeny v sadech Pětatřicátníků a otáčely se přes Zvon. Směrem na Bory pak byly nasazeny autobusy náhradní dopravy. Provoz tramvají na Bory byl obnoven až v 11:30.

Souprava Vario LFR.S č. 350+351 míří z Košutky pouze do sadů Pětatřicátníků krátce po nehodě U Práce 19. 1. 2017 Zastavený provoz v době nehody u křižovatky U Práce 19. 1. 2017 Zastavený provoz v době nehody u křižovatky U Práce 19. 1. 2017 Autobus náhradní dopravy v zastávce masarykovo náměstí 19. 1. 2017


Ještě trochu fotek na sněhu

Vario LFR.S č. 353 - Bolevecká náves 21. 1. 2017 KT8D5-RN2P č. 293 na Košutce 21. 1. 2017 Díky mrazům sněhová pokrývka drží. Silnice jsou většinou suché a mnohé tratě v úrovi vozovky, díky výše zachyceném prohrnutí, také. Tam kde sníh zůstal, je často špinavý a tak než se dá vyfotit tramvaj na sněhu, musí se místo vybírat. Než však sníh sleze bylo potřeba jet nějaké fotky vyfotit.

Souprava 324+249 přijíždí k Plzeňce 21. 1. 2017 Vario LFR.S č. 347 na konečné Skvrňany 22. 1. 2017 Vario LFR.S č. 344 na konečné Skvrňany 22. 1. 2017 K3R-NT č. 311 klesá k Družbě 22. 1. 2017


Poškození trolejového vedení U Jána

V pondělí 30. 1. 2017 došlo odpoledne cca v 15:35 k poškození trolejového vedení na křižovatce Pražské a Anglického nábřeží. Projíždějícímu trolejbusu 21TrACI č. 494 vypadly sběrače a při tom zřejmě došlo k přetržení převěsu, který držel křížení tramvajového a trolejbusového vedení. Než řidič trolejbusu stačil závadu ohlásit, přijela Astra 310, jejíž řidička si ničeho neobvyklého nevšimla, až do doby, než se na střeše ozvaly rány a sběrač se na ní rozlámal.

Astra č. 310 s rozlámaným sběračem 30. 1. 2017, foto: FV Astra č. 310 s rozlámaným sběračem 30. 1. 2017, foto: FV Poškozené uchycení trolejového vedení 30. 1. 2017, foto: FV Zastavený tramvajový provoz na mostě U Jána 30. 1. 2017, foto: FV

Opravy trolejového vedení U Jána 30. 1. 2017, foto: FV Opravy trolejového vedení U Jána 30. 1. 2017, foto: FV Napájení bylo vypnuté a tramvajový provoz byl tak zastaven v obou směrech. Brzy se na místě objevili pracovníci horního vedení a začali s opravami. Tramvaje linek č. 1 a 2 se ve směru od centra otáčely U Zvonu a na Slovany a Světovar vyjely autobusy náhradní dopravy. Trolejbusy projížděly kolem pouze ty s alternativním pohonem. Provoz byl obnoven po dokončení oprav asi v 15:45.

Astra č. 310 s rozlámaným sběračem v Pražské ulici U Jána 30. 1. 2017, foto: FV Zastavený tramvajový provoz v Sirkové ulici 30. 1. 2017, foto: FV Souprava 352+353 se otáčí U Zvonu 30. 1. 2017, foto: FV Autobusy náhradní dopravy U Zvonu 30. 1. 2017, foto: FV


Filmování u synagogy

V neděli 5. 2. 2017 probíhalo od dopoledne do cca 14 hodin filmování před Velkou synagogou. Filmaři zde natáčeli scénu odehrávající se Natáčení seriálu Genius před plzeňskou synagogou 5. 2. 2017 ve 20. - 30. letech v Americe, do do seriálu Genius o Albertu Einsteinovi. Silnice před synagogou směrem na Bory byla uzavřena. Autobusové linky městské dopravy tudy projížděly po kolejovém pásu. Tramvají se natáčení dotklo pouze na nezbytné minutové zdržení, při natáčení některých scén. V té době byl obvykle zastavován i automobilový provoz ve směru z Bor. Řízení tramvajové a autobusové dopravy na místě asistoval dispečer PMDP.

Kolem místa filmování před synagogou projíždí souprava 330+263 - 5. 2. 2017 K3R-NT č. 314 projíždí kolem místa filmování  před synagogou 5. 2. 2017 Solaris urbino 18 na lince č. 41 projíždí po tramvajovém pásu kolem místa filmování u synagogy 5. 2. 2017 KT8D5-RN2P č. 294 přijíždí kolem místa filmování do sadů Pětatřicátníků 5. 2. 2017


Auto v kolejišti v Bolevci

Auto v kolejiši u Bolevecké návsi 8. 2. 2017 A máme tu letos první, ale určitě ne poslední auto v kolejišti. Řidička Fiatu Punto skončila ve středu 8. 2. 2017 cca v 19:40 v kolejišti u Bolevecké návsi. Vzhledem k tomu, že šlo o lehčí auto, trvalo hasičům vyproštění jen chvíli a cca za dvacet minut mohl být provoz tramvají obnoven.

Auto v kolejiši u Bolevecké návsi 8. 2. 2017 Auto v kolejiši u Bolevecké návsi 8. 2. 2017 Zastavený tramvajový provoz z důvodu auta v kolejiši u Bolevecké návsi 8. 2. 2017 Zastavený tramvajový provoz z důvodu auta v kolejiši u Bolevecké návsi 8. 2. 2017


Rekonstrukce nádraží, stavba nových mostů

Již několik let probíhá postupná rekonstrukce Hlavního nádraží. Nyní přicházejí na řadu také železniční mosty nad Mikulášskou třídou. Nové mosty mají být širší a vozovky včetně tramvajové trati budou položeny o 80 cm níže. Tyto snímky byly pořízené poslední víkend před uzavření dopravy před nádražím.

Vario LFR.S č. 351 pod jižním mostem nádraží 22. 1. 2017 Vario LFR.S č. 347 před nádražím 22. 1. 2017 Přednádražní prostor 22. 1. 2017

Staveništěm kolem nádraží projíždějí pouze tramvaje 25. 1. 2017 Od pondělí 23. 1. 2017 byla pod mosty uzavřena veškerá doprava, kromě tramvají. Také trolejbusová linka č. 12 byla odkloněna na most přes nádraží. Prostor pod severním mostem je uzavřen i pro chodce, kteří k příchodu na nádraží využívají podchod ze Šumavské ulice.

Astra č. 301 mezi mosty u nádraží, kde probíhá odbagrovávání svahu pro rozšíření komunikace 28. 1. 2017 Vario LFR.S č. 357 mezi mosty u nádraží, kde probíhá odbagrovávání svahu pro rozšíření komunikace 28. 1. 2017 Hned v prvním týdnu mizí veškerá zábradlí a obrubníky, i billboardy a rozbíhají se i práce na rozšiřování komunikace. Mezi mosty je odbagrovávána stráň.

T3R.P č. 261 vyjíždí ze staveniště u nádraží 5. 2. 2017 5. 2. 2017 Vario LFR.S č. 352 projíždí staveništěm u nádraží 5. 2. 2017 Vario LFR.S č. 349 pod jižním mostem nádraží 5. 2. 2017


2 auta v kolejišti najednou na různých místech

Auto v kolejiši u Bolevecké návsi 18. 2. 2017, foto: KRIMI PLZEŇ Na stejném místě, jako před deseti dny u Bolevecké návsi (viz výše), skončilo v sobotu 18. 2. 2017 cca v 18:48 opět auto v kolejišti. Duchapřítomným tramvajákům se podařilo jej během pár minut vytáhnout pomocí tažného lana a tramvaje Vario LF 2/2 IN č. 361.

Auto v kolejiši u Plzeňky 18. 2. 2017, foto: FV Auto v kolejiši u Plzeňky 18. 2. 2017, foto: FV Jen o pár minut dříve v cca 18:43 uvízlo druhé auto na nedávno rekonstruované trati na Gerské u zastávky Plzeňka. Ještě trochu dokážu pochopit, že při odbočování ze Studentské vlevo na Plaskou, pokud jsou horší světelné podmínky a pokud tam oslňují auta od Boleváku stojící před křižovatkou, tak že se tam občas někomu do kolejiště povede špatně odbočit. Ale tady zřejmě najel špatně na křižovatce u Plzeňky, musel projet ještě po panelech kolem zastávek a měl tedy šanci vycouvat. Že tedy pokračoval do otevřeného svršku mi přijde zvláštní.

Po dobu vyprošťování byl tramvajový provoz zastaven a vyjely i autobusy náhradní dopravy. Vozidlo vyprostili hasiči pomoci navijáku a tramvajový provoz byl obnoven až po cca 50 minutách.

Auto v kolejiši u Plzeňky 8. 2. 2017, foto: J. Klimeš Auto v kolejiši u Plzeňky 8. 2. 2017, foto: J. Klimeš Autobus náhradní dopravy vdobě uvíznutí auta v kolejišti u Plzeňky 8. 2. 2017, foto: J. Klimeš Zastavený provoz v době uvíznutí auta v kolejišti u Plzeňky 8. 2. 2017, foto: J. Klimeš


Výluka kolem nádraží

Kolem nádraží neprojedou ani tramvaje 1. 3. 2017 Postupující rekonstrukce nádraží a také příprava na další práce, vyvolaly desetidenní tramvajovou výluku. Od 1. do 10. 3. 2017 tak kolem nádraží tramvaje neprojedou. Tramvajové spoje ze Slovan označené 1X a ze Světovaru označené 2X, jsou ukončeny na Mikulášském náměstí. Info o výluce z webu PMDP Tady, či v případě cesty od Světovaru již v zastávce U Duhy, si cestující přestoupí na náhradní autobusovou linku 1/2A směřující přes most nad nádražím až na náměstí Republiky. Odtud již pokračují tramvaje linek 1 a 2 do Bolevce či Skvrňan. Provoz na lince č. 4 je beze změn (s vyjímkou nezatahování vozů do vozovny Slovany).

SU 18 č. 561 na výlukové lince 1/2A U Jána 4. 3. 2017 SU 18 č. 530 na výlukové lince 1/2A nad nádražím 4. 3. 2017 SU 18 č. 546 na výlukové lince 1/2A v Pražské ulici 4. 3. 2017 Vario LF 2/2 IN č. 363 na kolejové spojce na Mikulášském náměstí 4. 3. 2017

KT8D5-RN2P č. 290 na Mikulášském náměstí 1. 3. 2017 Vario LF 2/2 IN č. 366 na kolejové spojce na Mikulášském náměstí 1. 3. 2017 Na Mikulášském náměstí vozy linek 1x a 2X obrací pomoci nainstalované povrchové úvraťové výhybky. Na každé lince jsou nasazovány 4 obousměrné vozy. Na dvojce jsou to dlouhé tramvaje KT8D5-RN2P a na jedničce obvykle VARIO LF 2/2 IN, případě také KT8D5-RN2P.

Přestup z tramvaje na autobus na náměstí Republiky 1. 3. 2017 Přestup z tramvaje na autobus na náměstí Republiky 1. 3. 2017 Astra č. 302 se otáčí U Zvonu 1. 3. 2017 Rozebírání kolejiště na Mikulášské třídě 1. 3. 2017

Tramvaje odstavené na třetí koleji u hotelu CD na Karlovarské třídě 4. 3. 2017 Díky vyloučené trati kolem nádraží se tramvaje z centra nedostanou na noc do vozovny. Po skončení provozu jsou tak odstavené na konečných Bory, Košutka, Skvrňany, U Zvonu a na odstavné koleji u hotelu CD na Karlovarské třídě. Zde probíhá i jejich úklid či drobné opravy. Pro vážnější opravy je k dispozici montážní jáma v Bolevci, viz. info ZDE. Další záložní vozy jsou také odstaveny v obratištích Malesická a Mozartova.

Tramvaje odstavené na Borech 4. 3. 2017 Tramvaje odstavené na Košutce 4. 3. 2017 Astry odstavené U Zvonu 4. 3. 2017 Tramvaje odstavené v obratišti Mozartova 4. 3. 2017

V úterý 2. 3. 2017 se během dopoledne objevuje zkušebně postupně na linkách 1X a 2X souprava T3R.P PX č. 276+277, tedy ve spojení zády k sobě. Tato nezvyklá souprava, která může svézt cestující vždy pouze v předním voze, by měla být nasazována pouze v případě nedostatku obousměrných vozů. V provozu jsme se těmito soupravami mohli setkat např. v roce 2003 při rekonstrukci sadů Pětatřicátníků, viz. ZDE. V dalším týdnu se souprava PX objevuje při cvičných jízdách. V právě probíhajícím kurzu si tak noví řidiči zajezdili s nezvyklou soupravou.

Souprava T3R.P PX 276+277 na Mikulášské 2. 3. 2017 Souprava T3R.P PX 276+277 na Mikulášské 2. 3. 2017 Souprava T3R.P PX 276+277 na Mikulášské 2. 3. 2017 Souprava T3R.P PX 276+277 na Mikulášské 2. 3. 2017

Instalace dvojité kolejové spojky na Mikulášské třídě 5. 3. 2017 Ná následujcíh snímcích jsou zachyceny důvody výluky. Kromě instalace dvojité kolejové spojky na Mikulášské třídě, je nedaleko od ní tramvajová trať přerušena výkopem pro plynové potrubí a u severního mostu se pod přerušenou tratí pracuje také na sítích včetně kanalizace.

Přerušení trati na Mikulášské třídě 4. 3. 2017 Práce na sítích u severního mostu 4. 3. 2017 Instalace dvojité kolejové spojky na Mikulášské třídě 5. 3. 2017 Mikulášská třídě 5. 3. 2017

Astra č. 306 projíždí staveništěm před nádražím 11. 3. 2017 Souprava Varií před dvojitou kolejovou spojkou na Mikulášské třídě 11. 3. 2017 Od soboty 11. 3. 2017 opět projíždějí tramvaje i kolem nádraží a tak je obnoven standartní tramvajový provoz na všech linkách. Další podobné výluky však budou brzy následovat.

Souprava 324+249 projíždí po odkrytém kolejišti v Sirkové ulici 11. 3. 2017 V Sirkové ulici proběhly již některé přípravné práce (posunutí obrubníků, odkrytí kolejiště) v místech, kde budou také instalovány výhybky při další výluce.

 


Druhá výluka kolem nádraží

Info o výluce z webu PMDP Od středy 22.3. do úterý 28. 3. 2017 probíhá opět výluka u nádraží. Provoz je organizován stejným způsobem, jako při předchozí výluce, viz. výše. Drobnou změnou je to, že tramvaje linek 1X a 2X od Slovan a Světovaru končící na Mikulášském náměstí, jezdí bez cestujících na kolejovou spojku Vario LF 2/2IN č. 366 na kolejové spojce na Mikulášské třídě 24. 3. 2017 KT8D5-RN2P č. 292 na kolejové spojce na Mikulášské třídě 26. 3. 2017 až na Mikulášskou třídu (tedy nemusel být na Mikulášském náměstí nainstalován "kaliforňan" jako při předchozí výluce).

A jaké jsou důvody výluky? V Sirkové ulici jsou instalovány kolejové spojky. Narozdíl od Mikulášské třídy, kde je instalována "propletená" dvojitá kolejová spojka, zde budou dvě spojky za sebou. Spojky umožní dle aktuální potřeby organizovat jednokolejný provoz přes staveniště. Ten bude v určitých etapách organizován obousměrně jen po západní, nebo jen po východní koleji.

Práce na kolejišti v Sirkové ulici 22. 3. 2017 Práce na kolejišti v Sirkové ulici 23. 3. 2017 Práce na kolejišti v Sirkové ulici 26. 3. 2017 Práce na kolejišti v Sirkové ulici 26. 3. 2017

Práce na kanalizaci mezi mosty u nádraží 24. 3. 2017 Práce na kanalizaci mezi mosty u nádraží 24. 3. 2017 Současně při výluce probíhaji další práce pod kolejištěm, konkrétně se buduje kanalizace mezi mosty u nádraží.

 

Tramvaje provozované na linkách 1 a 2 (s trasami Bolevec - U Zvonu a Skvrňany - U Zvonu) a také na bezvýlukové lince č. 4 (Bory - Košutka) jsou jako při minulé výluce vypravovány z konečných, kde pak také nocují. Využívány jsou i manipulační obratiště Mozartova a Malesická a odstavná kolej u hotelu CD na Karlovarské třídě.

Souprava 322+236 U Zvonu 26. 3. 2017 Astry odstavené U Zvonu 26. 3. 2017 tramvaje v čele s K3R-NT č. 311 odstavené na Karlovarské třídě u hotelu CD 26. 3. 2017 Tramvaje odstavené v malém oblouku na konečné Košutka 26. 3. 2017


Jednokolejný provoz staveništěm u nádraží

KT8D5-RN2P č. 288 na kolejové spojce v Sirkové ulici 29. 3. 2017 Souprava 280+281 v Sirkové ulici 29. 3. 2017 Po skončení výluky je od 29. 3. 2017 veden provoz kolem nádraží jednokolejně. Začátek jednokolejky je ihned za zastávkou Hlavní nádraží v Sirkové ulici, kde tramvaje přejedou po nové spojce na prostisměrnou kolej. Pokračují pod mosty u nádraží až na Mikulášskou třídu, kde se přes kolejovou spojku dostanou zpět na svojí kolej. V první den je provoz na jednokolejném úseku řízen ještě dispečery pomocí vysílaček. Ve čtvrtek již funguje dynamicky řízená světelná signalizace.

Astra č. 304 v Sirkové ulici 29. 3. 2017 Astra č. 303 podjela právě severní nádražní most 30. 3. 2017 Světelná signalizace, spolupracující s vysílači pro ovládání výhybek Vetra, funguje spolehlivě a pouští vozy efektivně. Tramvaj se po příjezdu k semaforu sama přihlásí systému prostřednictvím vysílače Vetra a pokud je jednokolejný úsek volný, systém ji do jednokolejného úseku pustí signálem "volno". Po průjezdu kolem návěstidla se návěst ihned změní na "stůj". Pokud se blíží další vůz ze stejného směru, tak je opět přihlášen Astra č. 302 se blíží k jižnímu nádražnímu mostu 30. 3. 2017 Vario LFR.S č. 357 přejíždí kolejovou spojkou na Mikulášské třídě 1. 4. 2017 a systém dá opět "volno". Z jednoho směru pustí za sebou maximálně tři soupravy. Pokud se nepřihlásí další vůz ze stejného směru a ani z druhé strany, zůstane tak úsek uzavřen z obou stran až do doby, než se z některého směru tramvaj přihlásí. Ta která se přihlásí dříve je pak ihned vpuštěna do jednokolejného úseku.

KT8D5-RN2P č. 292 na staveništi mezi mosty u nádraží 31. 3. 2017 Vario LF 2/2 IN č. 362 právě podjela severní most u nádraží 29. 3. 2017 Práce na staveništi se nyní z intenzivnily. Pod severním mostem a v jeho okolí se pracuje nejen ještě na sítích. Rozebrána byla také nyní nepoužívaná (západní) tramvajová kolej. Upravuje se také výstup z podchodu u severního mostu.

KT8D5-RN2P č. 289 na staveništi před severním mostěm nádraží 31. 3. 2017 Souprava 322+236 na staveništi před severním mostem nádraží 31. 3. 2017 Vario LFR.S č. 360 na staveništi před severním mostem nádraží 1. 4. 2017 Vario LFR.S č. 349 na staveništi před severním mostem nádraží 1. 4. 2017

V termínu 14. - 24. dubna bude na trati kolem nádraží opět výluka, při které bude již snášen severní most.


Menší víkendové výluky 8. a 9. 4. 2017

Vario LFR.S č. 364 odbočuje ze Sladkovského do Radyňské ulice 8. 4. 2017 Autobus náhradní dopravy a tramvaj linky č. 1 přijíždí do zastávky Mikulášské náměstí 8. 4. 2017 V sobotu 8. 4. 2017 cca v době 6:15 - 18 hod probíhala plánovaná tramvajová výluka na Slovanech. Linka č. 1 jezdila pouze v úseku Bolevec - Mikulášské náměstí, kde se otáčela přes manipulační spojku ze Sladkovského do Radyňské ulice. Z Mikulášského náměstí na Slovany pak cestující pokračovali autobusem náhradní dopravy označeným 1A.

Solaris urbino č. 589 v Radyňské ulici 8. 4. 2017 Výměna výhybky na Slovanech 9. 4. 2017 Důvodem výluky byla výměna rozjezdové výhybky na konečné Slovany. Výhybku jako obvykle měnili pracovníci PMDP ve spolupráci s firmou Elektroline, která pracovala zejména na jejím ovládání.

Instalace povrchové výměny před mostem Generála Pattona 9. 4. 2017 Autobus náhradní dopravy na lince 4A v sadech Pětatřicátníků 9. 4. 2017 V neděli 9. 4. 2017 pak probíhala v podvečer výluka na linkách 1 a 4 ze sadů Pětatřicátníků směrem na Košutku a do Bolevce. Důvodem bylo zahájení montáže povrchových výhybek tzv. kaliforňanů na obě strany mostu Generála Pattona. Z důvodu rekonstrukce mostu bude od pondělí provoz přes něj veden pouze po jedné koleji.

Vario LFR.S č. 349 přijíždí ze Solní ulice do sadů Pětatřicátníků 9. 4. 2017 K3R-NT č. 311 v sadech Pětatřicátníků 9. 4. 2017 Tramvaje linek 1 a 4 tak od 18:00 končily v sadech Pětatřicátníků. Jednička ze Solní ulice odbočila do sadů Pětatřicátníků a zpět na Slovany. Čtyřky ve směru z Bor končily v zastávce Sady Pětatřicátníkům o obracely se odbočením vlevo přes Palackého náměstí a Palackého ulici. Nástup směrem na Bory tak byl v Palackého ulici. Na Košutku a do Bolevce vyjely autobusy náhradní dopravy.


Rekonstrukce mostu Generála Pattona

Rekonstrukce mostu Generála Pattona byla oficiálně zahájena již 8. 3. 2017. Prakticky se však větší práce rozběhly až do pondělí 10. 4. 2017. Souprava 280+281 na mostě Generála Pattona 10. 4. 2017 Po nedělní montáži povrchových výhybek tzv. kaliforňanů (viz. info výše) je přes most provoz střídavě veden po jedné koleji. Jde o západní kolej, nebo-li kolej pro směr do centra. V pondělí ráno byl provoz řízen ještě dispečery, neboť nebyla ještě funkční světelná signalizace. Během dopoledne se pak začíná s rozebíráním tramvajové trati.

Souprava Vario LFR.S č. 346+347 přejíždí přes kaliforňan 10. 4. 2017 KT8D5-RN2P č. 292 přejíždí přes kaliforňan 10. 4. 2017 Astra č. 306 přejíždí přes kaliforňan 10. 4. 2017 T3R.P č. 282+283 jede po protisměrné koleji na mostě Generála Pattona 10. 4. 2017

Souprava 352+353 v Palackého ulici 10. 4. 2017 Od 10. 4. 2017 došlo také ke změně na lince č. 2. Ve směru od Skvrňan byla přesměrována na svojí historicky starou trasu přes Palackého ulici. Důvodem je uvolnění kapacity v centrální zastávce v sadech Pětatřicátníků. Z jednokolejného úseku od mostu Generála Pattona sem může přijet i několik souprav najednou, tak aby nedocházelo k dalšímu zdržování při postupném odbavování a průjezdy přes světelně řízenou křižovatku.

Souprava 331+260 přejíždí přes kaliforňan 14. 4. 2017 Souprava 325+196 přejíždí přes kaliforňan 14. 4. 2017 Astra č. 303 na mostě Generála Pattona 14. 4. 2017 Souprava 344+345 na mostě Generála Pattona 14. 4. 2017


Průjezd čtyřčat městem

Souprava 331-260-326-198 - Přemyslova - 13. 4. 2017 Souprava 329+262+330+263 - Vejprnická - 13. 4. 2017 ve čtvrtek 13. 4. 2017 projely v podvečer Plzní zajímavé čtyřvozové tramvajové vlaky. Soupravy 329+262+330+263 a 331+260+326+198 jely po devatenácté hodině z vozovny Slovany do obratiště Malesická. Všechny vozy v soupravě byly spojené kabely mnočleného řízení a tedy šlo o plně trakční soupravy. Důvodem spojení vždy dvou dvouvozových souprav byla úspora řidičů při přesunu většího množství vozů do obratiště Malesická. Zde jsou odstavené záložní soupravy po dobu současné desetidenní výluky kolem nádraží a tedy odříznutí zbytku tramvajové sítě od vozovny.


Třetí výluka kolem nádraží, rozebírání mostu

Ukončení železničních kolejí před severním mostem 9. 4. 2017 Info o výluce z webu PMDP Od pátku 14. dubna, tedy od prodlouženého velikonočního víkendu, až do 24. 4. 2017 probíhá další výluka na tramvajové trati kolem nádraží. Důvodem je tentokrát již rozebírání severního mostu před nádražím. Již v předchozích týdnech byl ze severního mostu odkloněn železniční provoz, rozebráno trolejové vedení i železniční trať.

KT8D5-RN2P č. 293 v zastávce Brojova 15. 4. 2017 Vario LF 2/2 IN č. 363 na Koterovské třídě 15. 4. 2017 Provoz MHD je organizován jako při předchozích výlukách. Linky 1 a 2 od Bolevce opět končí na náměstí Republiky, odkud cestující pokračují na Mikulášské náměstí náhradní autobusovou linkou 1/2A. Z Mikulášského náměstí pak opět jezdí tramvaje 1X a na Světovar 2X.

Vario LF 2/2 IN č. 363 na Mikulášském náměstí 20. 4. 2017 Zatím, co při předchozích výlukách bývala na lince 1X nasazena Varia LF 2/2 IN a na lince 2X KT8D5-RN2P, tak nyní jsou vozové jízdní řády vytvořeny tak, že vozy střídavě přejíždějí z linky 1X na 2X a naopak. Díky těmto přejezdům vychází vhodněji bezpečnostní přestávky a je tak zapotřebí méně řidičů. Oba typy vozů se však objevují na obou linkách.

Rozebírání severního mostu 14. 4. 2017 Rozebírání severního mostu 14. 4. 2017 Tramvajové trolejové vedení pod mostem bylo sneseno již po skončení provozu v noci na pátek. Samotný most je v pátek pomocí obřích nůžek nastříhán na několik dílů a pomocí velkého jeřábu je postupně snášen před nádražní budovu. V průběhu soboty jsou zde díly rozpalovány na kusy a odváženy do šrotu. V sobotu se na místě pak objevuje i druhý jeřáb a jeden z dílů je zvedán oběma jeřáby současně.

Rozebírání severního mostu 15. 4. 2017 Rozebírání severního mostu 15. 4. 2017 Rozebírání severního mostu 15. 4. 2017 Rozebírání severního mostu 15. 4. 2017 Rozebírání severního mostu 15. 4. 2017 Rozebírání severního mostu 15. 4. 2017 Rozebírání severního mostu 15. 4. 2017 Rozebírání severního mostu 15. 4. 2017

Zbytky severního mostu 20. 4. 2017 Většina mostu je tak snesena již v sobotu. V následujících dnech pak jsou jeho díly na místě rozpalovány a odváženy do šrotu. Až do úterý však zůstává poslední díl mostu na svém místě uvázaný na jeřábu. Na úterý je totiž naplánována tisková konference o rekonstrukci nádraží a poslední díl mostu je tak snesen až před přítomnými novináři. Do konce týdne je prostor vyklizen a bagry pracují na bagrování za opěrnými zdmi. Bourání mostu určitě nebylo jednoduché, ale dle činností na místě je vidět, že výluka tramvají mohla být o několik dní kratší.

Stavba provizorního trolejového vedení v místě bývalého severního mostu před nádražím 22. 4. 2017 Provizorní trolejové vedení v místě bývalého severního mostu před nádražím 23. 4. 2017 Během víkendu je pak postaveno provizorní trolejové vedení a trať je tak již zdánlivě průjezdná. Výluka tramvají však podle původních plánů ještě trvá i v pondělí.

Souprava 322+236 projíždí manipulačně kolem nádraží do vozovny 24. 4. 2017 Astra č. 302 projíždí manipulačně kolem nádraží do vozovny 24. 4. 2017 V pondělí 24. 4. 2017 kolem 13. hodiny proběhla zkušební jízda kolem nádraží a po osmnácté hodině již tudy zatahovaly záložní soupravy dosud odstavené na Mozartově či Malesické. Také vozy zatahující z linek již zajížděly večer do vozovny.

Astra č. 306 projíždí kolem nádraží 25. 4. 2017 K3R-NT č. 314 projíždí kolem nádraží 25. 4. 2017 Od úterý 25. 4. 2017 je tak opět na linkách č. 1 a 2 obnoven plný provoz, byť kolem nádraží opět jen jednokolejně.

 


Výluka na Slovany 29. 4. 2017

Výměna výhybky na Slovanech 29. 4. 2017, foto: K. Šimána V sobotu 29. 4. 2017 probíhala na lince č. 1 na Slovany krátkodobá výluka od 6:30 do 18:00. Důvodem výluky byla tentokrát výměna sjezdové výhybky (od vozovny) na náměstí Milady Horákové.

Provoz byl organizován stejně jako při výluce 8. 4. 2017. Tramvaje linky č. 1 od Bolevce končily již na Mikulášském náměstí, kde se otočily přes Sladkovského a Radyňskou ulici. Na Slovany pak cestující odtud pokračovali autobusem náhradní dopravy.

Astra č. 301 přijíždí na Mikulášské náměstí 29. 4. 2017, foto: K. Šimána Vario LFR.S č. 359 odbořuje ze Sladkosvkého do Radyňské 29. 4. 2017, foto: K. Šimána Autobus náhradní dopravy Solaris Urbino 18 č. 543 na Slovanské třídě 29. 4. 2017 Autobus náhradní dopravy Solaris Urbino 18 č. 543 na Slovanech 29. 4. 2017


Slavnosti svobody

Souprava Varií 346+356 ve Skvrňanech 7. 5. 2017 O prodlouženém svátečním víkendu, kdy v centru města probíhaly četné akce v rámci oslav osvobození, byl posílen tramvajový provoz nasazením vozů Astra a Vario LF 2/2 IN na linku č. 1 a také souprav na lince č. 2 místo sólo vozů.

V neděli 7. 5. 2016 byl uspořádán od jedenácti hodin tradiční konvoj historické vojenské techniky jedoucí z Bor po Klatovské třídě do centra. Tramvajový provoz byl letos zastaven poměrně brzy. Poslední spoje projížděly přes sady Pětatřicátníků přibližně v 10:10.

KT8D5-RN2P č. 299 v sadech Pětatřicátníků krátce před konvojem historické vojenské techniky 7. 5. 2017 Průjezd konvoje historické vojenské techniky v sadech Pětatřicátníků 7. 5. 2017 Zastavený tramvajový provoz v době průjezdu konvoje historické vojenské techniky - Košutka 7. 5. 2017 Zastavený tramvajový provoz v době průjezdu konvoje historické vojenské techniky - Bolevec 7. 5. 2017

Souprava 354+355 v obratišti U Zvonu 7. 5. 2017 Solaris Urbino 18 č. 524 projíždí kolem parkovacího domu Rychtářka 7. 5. 2017 Po té zůstal tramvajový provoz zachován pouze v úsecích Slovany - Anglické nábřeží a Světovar- Anglické nábřeží. Zde se tramvaje otáčely v obratišti U Zvonu. Autobusy náhradní dopravy pak zajišťovaly dopravu v úsecích Košutka - Rondel (4A) , Bolevec - Rondel (1A) a Skvrňany - Hlavní nádraží (2A). Linka 2A objížděla centrum po průtahu, kolem parkovacího domu Rychtářka. Po průjezdu konvoje byl tramvajový provoz obnoven přibližně ve 12:30.

V sobotu a v neděli odpoledne vyjely opět historické vozy PMDP. Z tramvají tentokrát vozy T1 a T2. Aby nebyla jejich trasa stejná, letos vedla z obratiště U Zvonu do Skvrňan a zpět. Vozy odtud odjížděly přibližně po 24 minutách.

T1 č. 121 v obratišti U Zvonu 7. 5. 2017 T2 č. 133 U Zvonu 6. 5. 2017, foto: K. Šimána T1 č. 121 v Pražské ulici 7. 5. 2017 T2 č. 133 na náměstí Republiky 6. 5. 2017, foto: K. Šimána


Nehoda sanitky

Nehoda sanitky u mostu Generála Pattona 9. 5. 2017, foto: Martin Janda V úterý 9. 5. 2017 krátce po dvanácté hodině došlo k nehodě, při které sanitka zdravotnické záchranné služby uvízla v kolejišti před mostem Generála Pattona. Řidič sanitky chtěl projet místem, kde je nainstalována povrchová výhybka tzv. kaliforňan (z důvodu jednokolejného provozu přes rekonstruovaný most). V místě uchycení pevného a provizorního kolejiště jsou však hluboké prohlubně, které se staly pro projíždějící sanitku pastí. Vůz záchranné služby převážel pacienta, který musel být přeložen do dalšího vozu. Po zakreslení místa nehody byl vůz vytlačen přítomnými hasiči. Ti měli na místě již i jeřáb, který však nakonec nemusel být použit. Tramvajový provoz byl obnoven asi po dvaceti minutách.

Nehoda sanitky u mostu Generála Pattona 9. 5. 2017, foto: Martin Janda Nehoda sanitky u mostu Generála Pattona 9. 5. 2017, foto: Martin Janda Nehoda sanitky u mostu Generála Pattona 9. 5. 2017, foto: Martin Janda Nehoda sanitky u mostu Generála Pattona 9. 5. 2017, foto: Martin Janda


Co nového u nádraží?

Během května byly vybourány podpěry starého mostu i vybagrovány části náspů, protože průjezd pod novým mostem bude širší. Na stavbě probíhají Tramvaje (v čele Astra č. 302) projíždí stavbou u nádraží 11. 5. 2017 Astra č. 301 projíždí stavbou u nádraží kolem budoucí provizorní trati 12. 5. 2017 další práce na kanalizaci a cca 10. 5. 2017 jsou patrné první stopy budoucí provizorní tramvajové trati, na kterou bude provoz převeden během června a kudy tramvaje pojedou během stavby nového mostu. Také se již v té době pracuje na základech podpěr nového mostu.

Souprava 334+335 projíždí stavbou u nádraží 16. 5. 2017 Vario LF 2/2 IN č. 366 projíždí stavbou u nádraží 16. 5. 2017 Astra 301 projíždí stavbou u nádraží 23. 5. 2017 Souprava 350+351 projíždí stavbou u nádraží 28. 5. 2017


Nehoda u Vinic

V pondělí 29. 5. 2017 došlo těsně před osmou hodinou na křižovatce Karlovarská - Na Chmelnicích ke srážce tramvaje a osobního vozu Mercedes. Řidič osobního vozu se údajně na této světelně řízené křižovatce chtěl otočit a skřížil tramvaji cestu. Osobní vůz po střetu skončil na střeše. Lehce zraněného řidiče - seniora, odvezla sanitka a tramvajový provozu byl zastaven na cca 35 minut. Spoje linky č. 4 od Bor byly dočasně odkloněny do obratiště Mozartova.

Nehoda u Vinic 29. 5. 2017 Nehoda u Vinic 29. 5. 2017 Nehoda u Vinic 29. 5. 2017 Nehoda u Vinic 29. 5. 2017

Nehoda u Vinic 29. 5. 2017 Nehoda u Vinic 29. 5. 2017 Od Košutky se pak vytvořila brzy dlouhá kolona tramvají. Po zdokumentování nehody hasiči odsunuli automobil z kolejí a tramvaje se rozjely již v 8:30. Jak je patrné ze snímku vlevo, tramvaji T3R.PLF č. 316 se při nehodě mnoho nestalo.


Historický víkend

Souprava 347+357 ve Vejprnické ulici 10. 6.  2017 Souprava 349+359 ve Skvrňanech v ulici Terezie Brzkové 10. 6. 2017 Tradiční městská akce Historický víkend aneb Strašidla a mumraje plzeňské probíhala o víkendu 9. - 11. 6. 2017 v centru města. Současně také probíhala vystoupení zahraničních folklorních souborů, hostů Mezinárodního folklorního festivalu. Vzhledem k zvýšeném pohybu lidí tak byla po oba víkendové dny posílena tramvajová doprava a to nasazením souprav či dlouhých vozů (místo o víkendu obvyklých krátkých sólo vozů) i na linkách č. 1 a 2.

Folklorní průvod 10. 6. 2017 Folklorní průvod 10. 6. 2017 Průvod  strašidel 10. 6. 2017 Průvod  strašidel zastavil provoz v Prešovské 10. 6. 2017

KT8D5-RN2p č. 289 při ohňostroji na náměsrtí Republiky 10. 6. 2017 Kulturní akce, zejména průvody, také párkrát narušily pravidelnost tramvajové dopravy. Odpoledne to byl velký historický a folklorní průvod směřující od Ježíška na náměstí Republiky a večer pak tradiční Vejšlap plzeňských strašidel. Provoz tramvají byl zastaven vždy jen na nezbytně nutnou dobu v době křížení průvodu s tramvajovou tratí.

Po oba dva dny také vyjely historické vozy PMDP. Fotografie z jejich jízd najdete na zvláštní stránce ZDE.


Nehoda změnila výluku

18. 6. 2017 Z důvodu stavebních prací na tramvajové trati v blízkosti zastávky Sokolovská probíhala v sobotu 18. 6. 2017 od cca 6:00 do cca 11:30 výluka tramvajové dopravy na lince 4. Tramvaje linky č. 4 jedily v trase Bory - Mozartova a v zastávce Lékařská Fakulta bylo možné přestoupit na autobusy náhradní dopravy směřující na Košutku.

18. 6. 2017 18. 6. 2017 Důvodem výluky byly dokončovací práce na nedávno rekonstruované trati na Gerské třídě. Mezi zastávkami Plzeňka a Severka pracovala podbíječka. Také bylo znovu odkryto napojení rekonstruovaného úseku s původním za zastávkou Sokolovská směrem na Košutku a kolejiště bylo zřejmě také podbito.

18. 6. 2017 18. 6. 2017 18. 6. 2017 18. 6. 2017

Nehoda osobního vozu pod Rondelem 18. 6. 2017 Nehoda osobního vozu pod Rondelem 18. 6. 2017 Již ráno kolem 7:30 došlo k nehodě na Karlovarské třídě pod Rondelem, při které řidička po nárazu do sloupu skončila i s osobním vozem na tramvajové trati. Tramvajový provoz tak tudy musel být zastaven. Autobusy náhradní dopravy, které původně jezdily jen z Košutky k Lékařské fakultě tak pokračovaly až do sadů Pětatřicátníků. Autobusy se také objevily na jedničce. Zdokumentování nehody trvalo policistům téměř 2 hodiny. Následně hasiči naložili vrak vozu a tramvajový provoz mohl být obnoven cca v 9:20.

Nehoda osobního vozu pod Rondelem 18. 6. 2017 Nehoda osobního vozu pod Rondelem 18. 6. 2017 Nehoda osobního vozu pod Rondelem 18. 6. 2017 Nehoda osobního vozu pod Rondelem 18. 6. 2017


Co nového u nádraží?

KT8D5-RN2P č. 299 jedoucí pod jižním mostem na stavbě u nádraží 5. 6. 2017 Koncem května a začátkem června 2017 byla postavena nová provizorní trať, po které bude veden obousměrně provoz po dobu stavby nového severního mostu. Do poslední chvíle v místech nové provizorní trati u jižního mostu předcházelo budování kanalizace. Přímo v místě stavby nového severního mostu je trať z bezpečnostních důvodů zastřešena. Následující fotografie ukazují různé fáze výstavby provizorní trati a jejího zastřešení.

Souprava 344+345 projíždí stavbou u nádraží 5. 6. 2017 Souprava 350+351 projíždí staveništěm u nádraží u nádraží 8. 6. 2017 Souprava 256+257 projíždí staveništěm u nádraží u nádraží 8. 6. 2017 Souprava 338+339 projíždí staveništěm u nádraží u nádraží 9. 6. 2017

Provoz tramvají byl na novou trať převeden 13. 6. 2017 a původní trať je ihned vybagrována. Na jejím místě totiž brzy začne vyrůstat středový pilíř nového mostu. Krajní podpěry již mezi tím vyrostly po obou stranách.

Astra č. 306 projíždí po nové provizorní trati staveništěm u nádraží 13. 6. 2017 Souprava 252+253 projíždí po nové provizorní trati u nádraží, původní trať je již zrušena 15. 6. 2017 K3R-NT č. 313 projíždí po nové provizorní trati u nádraží, původní trať je již zrušena 15. 6. 2017 K3R-NT č. 313 projíždí po nové provizorní trati u nádraží, původní trať je již zrušena 15. 6. 2017 Vario 353 projíždí zastřešeným úsekem provizorní trati 15. 6. 2017
Vario LFR.S č. 347 projíždí staveništěm u nádraží 24. 6. 2017 KT8D5-RN2P č. 289 projíždí staveništěm u nádraží 24. 6. 2017 Souprava vozů Vario LFR.S č. 350+351 projíždí na staveništěm u nádraží 24. 6. 2017 Vario LFR.S č. 357 projíždí na staveništěm u nádraží 24. 6. 2017 Vario 342 projíždí zastřešeným úsekem provizorní trati 24. 6. 2017


Výluka na Světovar

Souprava 344+345 na Mikulášském náměstí 24. 6. 2017 V sobotu 24. 6. 2017 od cca 6:30 do cca 18:00 probíhala výluka tramvajové dopravy na lince č. 2 na Světovar. Důvodem byla výměna části kolejiště na křižovatce Koterovská - Slovanská alej. Tramvajová linka č. 2 byla ukončena již na Mikulášském náměstí, odkud pak cestující směrem na Světovar mohli pokračovat autobusem náhradní dopravy označené 2A.

Výměna části výhybky na Světovaru 24. 6. 2017 Autobus náhradní dopravy na Koterovské  24. 6. 2017 Vyměněná část kolejiště na Světovaru 24. 6. 2017 Vario LF plus č. 336 projíždí po částečně vyměněné výhybce na Světovaru 24. 6. 2017


Oprava přejezdu u Gery

Souprava 347+357 v křižovatce u Gery 11. 7. 2017 Odkrytá část kolejiště v křižovatce u Gery 13. 7. 2017 Od pondělí 10. 7. 2017 probíhají postupné práce na opravě přejezdu tramvajové trati v křižovatce Lidická x alej Svobody. Nejedná se o výměnu kolejnic, ale povrchu přejezdu. Na původní kolejnice jsou lepeny protihlukové bokovnice a přejezd bude zřejmě zasafaltován. Inka č. 361 v křižovatce u Gery 2. 8. 2017 Souprava 326+198 v křižovatce u Gery 2. 8. 2017 Pracuje se po polovinách a tak provoz na křižovatce, kudy projíždí také autobusové linky, není přerušen, pouze omezen na polovinu. Práce mají trvat cca měsíc.


Výluka tramvají na Severní předměstí

Autobus náhradní dopravy projíždí kolem místa výměna výhybky 15. 7. 2017 Vyměněná výhybka v sadech Pětatřicátníků 15. 7. 2017 Výluka - mapka z webu PMDP - 15. 7. 2017 V sobotu 15. 7. 2017 probíhá v době od cca 6:30 do cca 15:00 výluka tramvajové dopravy na linkách 1 a 4. Důvodem jsou práce na tramvajové trati, konkrétně jde o výměnu výhybky v sadech Pětatřicátníků.

Autobus náhradní dopravy v sadech Pětatřicátníků 15. 7. 2017 T3R.P č. 286 odbočuje ze Solní ulice do sadů Pětatřicátníků při výluce 15. 7. 2017 Tramvaje od Borů i od Slovan jsou tak ukončeny v sadech Pětatřicátníků a cestující směřující do Bolevece, či na Košutku, musí využít náhradních autobusových linek 1A či 4A odjíždějících ze Solní ulice.

K3R-NT č. 312 linky č. 4 obrací v sadech Pětatřicátníků přes Palackého náměstí a Palackého ulici 15. 7. 2017 KT8D5-RN2P č. 292 linky č. 4 v Palackého ulici 15. 7. 2017 KT8D5-RN2P č. 292 linky č. 4 odbočuje z Palackého ulice směrem na Bory 15. 7. 2017 K3R-NT č. 313 linky č. 4 odbočuje z Palackého ulice směrem na Bory 15. 7. 2017


Výluka - rozpůlení linky č. 2

Míjející se vozy linky č. 2 v sadech Pětatřicátníků při výluce 23. 7. 2017, foto: J. Klimeš Vario LFR.S č. 333 v sadech Pětatřicátníků při výluce 23. 7. 2017, foto: J. Klimeš V neděli 23. 7. 2017 probíhala cca od 6:30 do 17:30 nezvyklá výluka na tramvajové lince č. 2. Ta musela být rozdělena na dvě poloviny, i když na obou jejích polovinách jezdily tramvaje. Důvodem této komplikace byla oprava kolejiště v sadech Pětatřicátníků, při kterých nebylo možné projíždět ze Solní ulice přímým směrem do Skvrňan.

Míjející se vozy linky č. 2 v sadech Pětatřicátníků při výluce 23. 7. 2017, foto: A Šťastný Vario LFR.S č. 338 v sadech Pětatřicátníků při výluce 23. 7. 2017, foto: A Šťastný Dvojky od Světovaru tak odbočily ze Solní ulice do sadů Pětatřicátníků a vracely se zpět na Světovar. Cestující směřující do Skvrňan si přestoupili do tramvaje, která sem přijela od Skvrňan z Palackého ulice a odtud se vracela zpět do Skvrňan. Podobně si museli přestupovat tedy i cestující jedoucí ze Skvrňan směrem na Světovar.


Vedro na dvojce

Zastavený provoz v době vyhnutí kolejnice u III. brány 1. 8. 2017 V úterý 1. 8. 2017, kdy se odpolední teploty pohybovaly kolem 38°C, se objevily dvakrát problémy na lince č. 2. Údajně již po poledni byly od řidičů linky č. 2 hlášeny první zprávy o vyhnuté kolejnici na trati za obloukem u III. brány ve směru do centra. Přibližně ve 14:40 byl pak zde provoz tramvají zastaven. Zatím co na místě pracovníci PMDP trať opravovali, tramvaje ve Skvrňanech stály a musely vypomoci autobusy náhradní dopravy (bohužel s velkými intervaly, že cestující chodili i pěšky).

1. 8. 2017 1. 8. 2017 1. 8. 2017 Autobus náhradní dopravy u III. brány 1. 8. 2017, foto: J. Klimeš

Od Světovaru se tramvaje otáčely z Palackého náměstí přes Palackého ulici. Po dokončení opravy byl provoz tramvají do Skvrňan obnoven cca v 15:50.

Souprava 348+358 zastavila provoz v Solní ulici 1. 8. 2017 Kolona tramvají na náměstí Republiky 1. 8. 2017 Po druhé pak zastavila provoz na dvojce vadná souprava Varií č. 348+358 v Solní ulici a to kolem 16:30 na cca 15 minut. Vzhledem k tomu, že se tak stalo v době odpolední špičky a vzhledem k předchozím nepravidelnostem v provozu se vytvořila rychle dlouhá kolona tramvají.


Opravy tramvajové trati na Klatovské třídě

Od soboty 5. 8. 2017 na lince č. 4, na tramvajové trati na Bory, probíhá výluka. Linka č. 4 je ukončena již v sadech Pětatřicátníků, kde se otáčí přes Palackého náměstí a Palackého ulicí. Cestující jedoucí na Bory v sadech Pětatřicátníků musí přestoupit na autobusy náhradní dopravy.

KT8D5-RN2P č. 292 v zastávce Jízdecká při výluce 5. 8. 2017 KT8D5-RN2P č. 296 v sadech Pětatřicátníků při výluce 5. 8. 2017 K3R-NT č. 313 v sadech Pětatřicátníků při výluce 12. 8. 2017 Autobus SU 18 č. 565 na lince 41 a č. 562 na výlukové lince č. 4A v sadech Pětatřicátníků 12. 8. 2017

Rozebírání trati na Klatovské třídě  5. 8. 2017 Rozebírání trati na Klatovské třídě  5. 8. 2017 Důvodem výluky jsou opravy tramvajové trati v okolí Chodského náměstí. Kratší úsek pod ním a větší nad Chodským náměstím. Jde úseky, kde již byla omezená rychlost pro špatný stav kolejí. Tramvajová trať z BKV panelů je rozebírána, bude položena nová podkladová asfaltová vrstva a položeny nové BKV panely.

Rozebírání trati na Klatovské třídě  5. 8. 2017 Opravy trati pak probíhají také v oblouku před konečnou Bory. V místech kde je to možné, jezdí autobusy náhradní dopravy po středním kolejovém pásu, který je značkami vyznačen jako pruh pro autobusy. V posledních letech tomu tak nebylo, neboť po nehodě dvou autobusů na Slovanské třídě, se objevily nejednoznačné výklady dopravních předpisů o jízdě po tramvajovém pásu a při dalších výlukách proto autobusy náhradní dopravy po kolejišti již nejezdily.

Opravy kolejiště na konečné Bory 5. 8. 2017 Autobus náhradní dopravy přijíždí do zastávky U Práce 5. 8. 2017 Autobus náhradní dopravy v sadech Pětatřicátníků 5. 8. 2017 Opravy kolejiště na konečné Bory 6. 8. 2017

Rekonstrukce kolejiště probíhá rychlým tempem. V poměrně dlouhých úsecích je potřeba položit novou podkladovou asfaltovou vrstvu, poskládat nové BKV panely a do nich položit a zatlačit kolejnice a to vše za devět dní. Na staveništi je tedy živo.

Opravy kolejiště na Klatovské třídě - podkladová asfaltová vrstva pod BKV panely 8. 8. 2017 Opravy kolejiště na Klatovské třídě - pokládka nových BKV panelů 8. 8. 2017 Opravy kolejiště na Klatovské třídě - nové BKV panely na Klatovské třídě 8. 8. 2017 Opravy kolejiště na Klatovské třídě - nové kolejnice do BKV panelů na Chodském náměstí 8. 8. 2017

Zatím, co jsou pokládány nové panely, v prostoru zastávky Chodské náměstí jsou připravovány (svařovány) nové kolejnice. Rekonstrukce kolejniště v zastávce Chodské náměstí proběhla s dalšími úseky v roce 2013, viz. ZDE, další problémové úseky se opravovaly také v roce 2015, viz. ZDE.

V pátek 11. 8. 2017 odpoledne na místo přijíždí zatlačovačka a během soboty 12. 8. 2017 na Klatovské s ní četa PMDP pracuje. Poblíž zastávky Dobrovského jsou ještě dovařovány poslední kolejnice. Mezi tím je také betonován středový pás mezi kolejemi a doasfaltovávány okraje vedle kolejiště.

BKV panely bez kovových žlabů 12. 8. 2017 Opravy kolejiště na Klatovské třídě - u zastávky Dobrovského 11. 8. 2017 Zatlačovačka na Klatovské třídě 12. 8. 2017 Zatlačovačka na Klatovské třídě 12. 8. 2017


Jak pokračuje stavba nového mostu u nádraží?

Vůz č. 324 projíždí stavbou nvého severního mostu v době stavby středových pilířů - 5. 8. 2017 Nový severní most u nádraží již začíná být patrný. Během června a července jsou vybetonovány krajní podpěry. Začátkem srpna pak vyrůstají také nové středové pilíře. Pak již roste lešení pod celým mostem, aby mohla být odlita také betonová deska mostu. Tramvaj tak již neprojíždí "garáží", ale spíše "tunelem".

K3R-NT č. 314 projíždí stavbou u nádraží 15. 8. 2017 KT8D5-RN2p č. 294 projíždí stavbou u nádraží 15. 8. 2017 Souprava 349+359  projíždí stavbou u nádraží 18. 8. 2017 Astra č. 302 projíždí stavbou u nádraží 18. 8. 2017


Další fáze rekonstrukce mostu Generála Pattona

Souprava Varií LFR.S č. 338+339 na mostě Generála Pattona 17. 8. 2017 V polovině srpna, je automobilový provoz ve směru na Severní předměstí převeden na již opravenou krajní část mostu. Práce na opravě desky mostu se nyní přesouvají pod jízdní pruh blíže středu mostu a pod místo pro tramvajovou kolej směr Severní předměstí. Tramvajový provoz i nadála zůstává veden střídavě po koleji pro směr do centra.

Astra č. 305 při cvičné jízdě na mostě Generála Pattona 17. 8. 2017 KT8D8-RN2P č. 296 na mostě Generála Pattona 17. 8. 2017 Práce na rekonstrukci mostu Generála Pattona 18. 8. 2017 Práce na rekonstrukci mostu Generála Pattona 18. 8. 2017 Souprava 350+351 na mostě Generála Pattona 18. 8. 2017 KT8D5-RN2P č. 299 na mostě Generála Pattona 18. 8. 2017 Astra č. 306 na mostě Generála Pattona 18. 8. 2017 KT8D5-RN2P č. 298 na mostě Generála Pattona 18. 8. 2017


Anonym narušuje také tramvajovou dopravu

Uzavřená Prešovská ulice 24. 8. 2017 Soupravy obracející se U zvonu při mimořádné BOMBOVÉ výluce 24. 8. 2017 Anonymní ohlášení bomby komplikovalo také tramvajovou dopravu. Již ve středu 23. 8. 2017 odpoledne byla hlášená bomba v Prešovské ulici. Banka a několik obchodů bylo policií prohledáno bez nálezu. Ve čtvrtek 24. 8. 2017 pak ve stejnou dobu probíhaly policejní manévry opět v Prešovské ulici. Ta byla uzavřena také pro tramvajovou dopravu. Linky č. 1 a 2 tak od Skvrňan a Bolevce byly cca mezi 15:30 a 16:00 ukončeny již v sadech Pětatřicátníků, od Slovan a Světovaru končily U Zvonu.

Uzavřenou Solní ulicí projíždí (ale nestanicují zde) tramvaje 24. 8. 2017 Uzavřenou Solní ulicí projíždí (ale nestanicují zde) tramvaje 24. 8. 2017 Krátce po obnovení provozu pak policie uzavírá Solní ulici. Tramvaje tudy projíždí, ale nezastavují v zastávce. Bomba je hledána v budově pošty. Zde je provoz zastávky obnoven asi po 20 minutách.


Dění kolem internátů ve Skvrňanech

Začátkem srpna 2017 probíhaly opravy zpomalovacích prahů u přechodů na nástupiště zastávky Internáty. Jako první se opravoval ten přes vozovku ve směru Oprava zpomalovacích prahů u zastávky internáty 4. 8. 2017 KT8D5-RN2P č. 295 přijíždí do zastávky Internáty 4. 8. 2017 do centra. Průjezd automobilů byl tudy zcela zakázán. Údajně z důvodu horšího stavu BKV panelů nebylo umožněno jejich objíždění po kolejích. Pouze autobusy tak mohly využívat obousměrně vždy jízdní pruh pro opačný směr, než který se rekonstruoval. V době oprav zpomalovacích prahů byl i internátů masivně porušován zákaz vjezdu 4. 8. 2017 Opravené zpomalovací prahy u zastávky internáty 3. 9. 2017 Pokud zde právě nehlídkovali policisté, byl zde zákaz vjezdu masivně porušován a řidiči automobilů zde projížděli po kolejích. Objízdná trasa přes Novou Hospodu, nebo přes Křimice totiž nebyla právě krátká.

Od 1. 9. 2017 byla zastávka Internáty přejmenována na Sportovní gymnázium. Osobně nemám z této změny radost. Název Internáty byl lety zažitý, nebyl důvod KT8D5-RN2P č. 289 v zastávce Sportovní gymnázium 3. 9. 2017 KT8D5-RN2P č. 289 v zastávce Sportovní gymnázium 3. 9. 2017 jej měnit a byl obecný. Nový název odporuje i některým pravidlům, dle kterých se pojmenovávaly zastávky při hromadném přejmenovávání zastávek v roce 2013. V té době nebyly doporučovány názvy dle konkrétních firem, prodejců, ale naopak spíše obecné názvy (zmizel název SPŠD, na Doubravce nebyla schválena zastávka Gymnázium Luďka Pika). Ve školním areálu ve Vejprnické ulici mají tradici učiliště. Dokonce je Elektrotechnické učiliště zastávce blíže, než Sportovní gymnázium. Říká se však, že za názvem Sportovní gymnázium stojí údajně osobně hejtman, což by pak mnohé vysvětlovalo.


Cyklozávody

3. 9. 2017 3. 9. 2017 v sobotu 2. 9. 2017 startovaly z náměstí Republiky postupně dva cyklistické závody. Vždy v době odjezdu závodníků z náměstí Republiky tak byl krátce zastaven tramvajový provoz. V obou případech šlo o zdržení je několik málo minut.


Krátkodobé výluky na Světovar

Vario LF plus č. 336 v Pražské ulici 26. 8. 2017, foto: Adam Šťastný K3R-NT č. 311 přijíždí na Mikulášské náměstí 26. 8. 2017, foto: Adam Šťastný Z důvodu stavebních prací na tramvajové trati na Koterovské ulici a v obratišti Světovar probíhaly o sobotách 26. 8. a 9. 9. 2017 od cca 6:30 do cca 15:00 výluky tramvajové dopravy na lince č. 2. Tramvaje linky č. 2 od Skvrňan byly v uvedeném období ukončeny na Mikulášském náměstí.

Vario LF.RS. č. 352 odbočuje ze Sladkovského do Radyňské ulice 9. 9. 2017, foto: J. Klimeš Sor č. 601 ve Sladkovského ulici 9. 9. 2017, foto: J. Klimeš K3R-NT č. 311 přijíždí na Světovar krátce po zkončení výluky 9. 9. 2017, foto: J. Klimeš Cestující směřující dále směrem na Světovar si zde museli přestoupit na autobusy náhradní dopravy.


Rozpadající se rondel

K3R-NT č. 312 klesá po Karlovarské třídě po rondel 23. 9. 2017 Astra č. 303 pod mostem rondelu blíže k centru 23. 9. 2017 Již v první polovině září se objevily omezení rychlosti tramvají po rondelem na Karlovarské třídě. Důvodů k omezení rychlosti je více. Probíhaly tam opravy trati, kdy zejména na koleji ve směru do centra došlo k přizvednutí několika propadlých panelů a zřejmě ještě nějaké dokončovací práce zbývají.

Odlupující se beton kolem pilířů mostu rondelu 24. 9. 2017 Astra č. 309 pod severnějším mostem rondelu 23. 9. 2017 Horší je však druhý důvod. Přímo pod oběma mosty je omezena rychlost na 10 km/hod (jsou tam zavěšené rychlostníky). A může za to špatný stav mostů, kdy je i vidět přímo nad tramvajovou tratí, jak se drolí z okolí pilířů z mostů beton. Omezení rychlosti zde tak může být bohužel zřejmě delší dobu. Již v loňském roce se v tisku objevily informace, že mosty rondelu jsou ve špatném stavu a v budoucnu bude potřeba buď důkladná oprava, nebo jejich zbourání a stavba nových.
Doplnění: cca od začátku října 2017 je pod mosty rondelu omezení rychlosti 30 km/hod.


Výluka kolem nádraží, betonování mostu

Astra č. 309 na náměstí Republiky 23. 9. 2017 Autobus náhradní dopravy na náměstí Republiky 23. 9. 2017 Z důvodu stavebních prací na železničních mostech v Mikulášské ulici probíhá ve dnech 22. – 25. 9. 2017 výluka tramvajové dopravy na linkách 1 a 2 v úseku náměstí Republiky – Mikulášské náměstí. Organizace dopravy je podobná jako při výlukách na jaře. Autobus náhradní v Pražské ulici přijíždí k zastávce Anglicklé nábřeží 23. 9. 2017 Autobus výlukové linky 1/2A v Šumavské ulicie 23. 9. 2017 Cestující linek č. 1 a 2 od Bolevce a Skvrňan si tak musí na náměstí Republiky přestoupit na autobusy náhradní dopravy linky 1/2A. Tramvaje se přes obratiště U Zvonu vrací zpět.

Autobus výlukové linky 1/2A nad nádražím 23. 9. 2017 Obousměrný vůz Vario LF 2/2IN na Mikulášském náměstí 23. 9. 2017 Autobus jede k nádraží, dále Šumavskou ulicí, přes most na nádražím a železniční ulici na Mikulášské náměstí, kde si cestující opět přestoupí na tramvajové linky 1X či 2X.

Obousměrný KT8D5-RN2P č. 295 na Mikulášském náměstí 23. 9. 2017 Obousměrný vůz Vario LF 2/2IN na koterovské třídě 24. 9. 2017 Od Světovaru a Slovan sem jezdí obousměrné vozy KT8D5-RN2P a Vario LF 2/2 IN, které využívají ke změně směru jízdy kolejový přejezd na Mikulášské třídě, tedy až před nádražím.

Důvodem výluky je betonování poloviny mostu. V předchozích dnech, či týdnech, bylo dokončeno bednění nového mostu, včetně kovových armatur. V sobotu 23. 9. 2017 pak již na stavbu najíždí s betonem jeden domíchávač za druhým a na místě pracují tři pumpy na beton.

Betonování severního mostu u nádraží 23. 9. 2017 Betonování severního mostu u nádraží 23. 9. 2017 Betonování severního mostu u nádraží 23. 9. 2017 Betonování severního mostu u nádraží 23. 9. 2017

Vozy na odstavné koleji u hotelu CD 24. 9. 2017 Vozy odstavené na vnitřní koleji konečné Košutka 24. 9. 2017 Po dobu výluky u nádraží byl zbytek tramvajové sítě opět odříznut od vozovny. Tramvaje tak nocovaly na konečných. O víkendu pak stály vozy pro šejdrová pořadí na vnitřních kolejích obratiště Košutka a Bory i na odstavné koleji u hotelu CD na Karlovarské třídě.

Vozy na odstavné koleji u hotelu CD 24. 9. 2017 Vozy na odstavné v obratišti Mozartova 23. 9. 2017 Dvě Astry pro linku č. 1 stály o víkendu také v obratišti U Zvonu. Záložní soupravy parkovaly v obratištích Mozartova a Malesická.

V úterý 3. 10. 2017, zřejmě až v odpoledních hodinách, začali stavbaři s betonováním druhé poloviny severního železničního mostu u nádraží. Beton přivážený domícháviči na most ženou tři betonové pumpy. Vedle mostu na straně u nádraží stojí jedna a na straně k centru města pak další dvě. Tramvajový provoz tentokrát není přerušen.

Betonování druhé poloviny severního mostu u nádraží 3. 10. 2017 Betonování druhé poloviny severního mostu u nádraží 3. 10. 2017 Betonování druhé poloviny severního mostu u nádraží 3. 10. 2017 Betonování druhé poloviny severního mostu u nádraží 3. 10. 2017

Babí léto

Když se na podzim vyjasní, láká babí léto k nafocení nějakých barevných fotek. Přidávám tedy pár obrázků, byť ale díky nedostatku času nejsou úplně dle mých představ.

K3R-NT č. 314 na Koterovské třídě 30. 9. 2017 Vario LFR.S č. 344 v ulici Terezie Brzkové 30. 9. 2017 Vario LFR.S č. 348 vyjíždí ze Zbrojnické ulici 30. 9. 2017 Vario LFR.S č. 334 na Mikulášském náměstí 30. 9. 2017
30. 9. 2017 Vůz č. 233 jedoucí z Bolevce 8. 10. 2017 KT8D5-RN2P č. 292 na Karlovarské třídě 14. 10. 2017 Souprava 235+236 na Karlovarské třídě 14. 10. 2017


Výměna výhybky v Bolevci

V sobotu 14. 10. 2017 na lince č. 1 probíhala od 6:30 do cca 15:00 krátkodobá výluka na tramvajové trati do Bolevce. Tramvaje linky č. 1 se otáčely v obratišti Mozartova a cestující směřující do Bolevce využívali náhradní autobusou dopravu linky 1A.

Vario LFR.S č. 346 v obratišti Mozartova 14. 10. 2017 Vario LFR.S č. 352 v obratišti Mozartova 14. 10. 2017 T3R.PLF č. 323 vyjíždí z Mozartovy ulice 14. 10. 2017 SOR NB 12 č. 585 na výlukové lince 1A jedoucí z Bolevce 14. 10. 2017

Důvodem výluky byla výměna sjezdové výhybky na konečné v Bolevci. Na posledním snímku již kolem ní projíždí vůz č. 248 krátce po skončení výluky po patnácté hodině.

Výměna sjezdové výhybky v Bolevci 14. 10. 2017 Výměna sjezdové výhybky v Bolevci 14. 10. 2017 SOR NB 12 č. 549 na výlukové lince 1A jedoucí z Bolevce 14. 10. 2017 T3R.P č. 248 projíždí kolem vyměněné výhybky krátce po skončení výluky 14. 10. 2017


Výměna výhybky na Mikulášském náměstí

Ve čtvrtek 19. 10. 2017 probíhala ve večerních hodinách krátkodobá výluka na Mikulášském náměstí Výměna výhybky na Mikulášském náměstí 19. 9. 2017 Výměna výhybky na Mikulášském náměstí 19. 9. 2017 na koleji ve směru do centra. Zatahující vozy do vozovny tak místem mohly projíždět, ale jinak tramvaje linek č. 1 a č. 2 od Bolevec a Skvrňan končily na náměstí Republiky, respektive se obracely přes Zvon.

Autobus náhradní dopravy linky 1/2A na Slovanech 19. 9. 2017 Schéma polookružní výlukové linky 1A z webu PMDP - 19. 9. 2017 Z náměstí Republiky pak pokračovala náhradní polookružní autobusová linka 1/2A, která nádraží objížděla podobně jako při předchozích výlukách přes most nad nádražím a Železniční ulicí, ale následně z Mikulášského náměstí pokračovala po Slovanské dále na Slovany, odtud na Světovar a zpět pak Koterovskou ulicí do centra.


Jak postupují práce na mostě Generála Pattona?

Následující obrázky ukazují další část postupující rekonstrukce mostu Generála Pattona. Původní deska mostu byla zesílena další vrstvou betonu. Na tu jsou položeny izolační vrstvy a brzy se začne se stavbou nové koleje pro směr z centra.

Pokračující rekonstrukce mostu Generála Pattona 8. 9. 2017 Pokračující rekonstrukce mostu Generála Pattona 8. 9. 2017 Pokračující rekonstrukce mostu Generála Pattona 24. 9. 2017 Pokračující rekonstrukce mostu Generála Pattona 24. 9. 2017

Během října 2017 pak již roste nové kolejiště na obou stranách mostu, tedy před ním a za ním.

KT8D5-RN2P č. 295 u mostu Generála Pattona 21. 10. 2017 Vario LF plus č. 337 před mostem Generála Pattona 21. 10. 2017 K3R-NT č. 313 před mostem Generála Pattona 21. 10. 2017 Pokračující rekonstrukce mostu Generála Pattona 21. 10. 2017 Pokračující rekonstrukce mostu Generála Pattona 21. 10. 2017 Pokračující rekonstrukce mostu Generála Pattona 21. 10. 2017 K3R-NT č. 314 za mostem Generála Pattona 21. 10. 2017 Vario LFR.S č. 345 na jednokolejce na mostu Generála Pattona 21. 10. 2017


Oslavy vzniku republiky 28. 10.

Historický vůz 9Tr č. 323 na Americké třídě 28. 10. 2017 Historický vůz T1 č. 121 na Palackého náměstí u divadla 28. 10. 2017 V Plzni se již stalo tradicí, že v den oslav vzniku samostatného Československa se za zvýhodněnou cenu 28,- Kč, nebo zdarma, otevírají historické památky, muzea a další zajímavá místa. Do města také vyjíždí historická vozidla PMDP. Na okruhy centrem města tak byly vypraveny autobus Škoda 706 RTO č. 51, trolejbus Škoda 9Tr č. 323 a z tramvají Tatra T1 č. 121.

Historický vůz T1 č. 121 v obratišti U Zvonu 28. 10. 2017 Historický vůz T1 č. 121 na Mikulášském náměstí 28. 10. 2017 Tramvaj T1 vyjížděla z obratiště U Zvonu. Její trasa vedla nejprve kolem nádraží na Mikulášské náměstí, pak zpět, dále přes náměstí Republiky do Palackého ulice a zpět ke Zvonu.

Historický vůz T1 č. 121 u nádraží 28. 10. 2017 Projížděla tak i stavbou u nádraží. Protože fotografií v centru již mám za předchozí roky dostatek a počasí nebylo ideální na nějaké pohlednicové obrázky, zaměřil jsem se při focení na průjezdy staveništěm, neboť takové snímky jsou v budoucnu neopakovatelné.

Historický vůz T1 č. 121 projíždí kolem nádraží 28. 10. 2017 Historický vůz T1 č. 121 projíždí kolem nádraží 28. 10. 2017 Historický vůz T1 č. 121 projíždí kolem nádraží 28. 10. 2017 Historický vůz T1 č. 121 projíždí kolem nádraží 28. 10. 2017

Průvod zastavil tramvaje na Klatovské třídě 28. 10. 2017 Průvod zastavil tramvaje na Klatovské třídě 28. 10. 2017 Po osmnácté hodině vycházel z Masarykova náměstí tradiční průvod směřující po Klatovské třídě k divadlu a přes Smetanovy sady na náměstí Republiky. Zde byl zakončen ohňostrojem. Průvod si vyžádal drobná omezení v tramvajové dopravě. Nejprve byl v době průchodu průvodu krátce zastaven provoz na Průvod zastavil tramvaje na Klatovské třídě 28. 10. 2017 Ohňostroj zachycený od zastávky Anglické nábřeží 28. 10. 2017 Klatovské třídě a po dobu asi 30 minut byl zastavan provoz tramvají přes náměstí Republiky v době kolem konání ohňostroje. Vozy od Slovan a Světovaru byly obraceny U Zvonu a spoje linky č. 1 od Bolevce byly přesměrovány do Skvrňan a dvojky ze Skvrňan naopak do Bolevce.


Výluka kolem nádraží, rozebírání bednění mostu

Další výluka pod železničními mosty v Mikulášské ulici probíhá od 3. 11. do 6. 11. 2017. Důvodem je tentokrát rozebírání bednění a lešení nad tramvajovou tratí u již nového severního mostu. Převěsy trolejové vedení zde byly přichyceny právě přímo ke konstrukci lešení, tedy nyní také musí být přidány další provizorní sloupky.

Rozebírání bednění severního mostu u nádraží 3. 11. 2017 Rozebírání bednění severního mostu u nádraží 4. 11. 2017 Montáž trolejového vedení pod novým severním mostem u nádraží 5. 11. 2017

Souprava 333+360 na náměstí Republiky 4. 11. 2017 Astra č. 301 U Zvonu 4. 11. 2017 Provoz během výluky je organizován stejně jako při předchozích zdejších výlukách. Tramvajové linky č. 1 a 2 z Bolevce a Skvrňan jsou ukončeny na náměstí Republiky, tramvaje se obrací U Zvonu. Cestující si na náměstí Republiky přestoupí na autobusy linky 1/2A směřující po mostě přes nádraží a Železniční ulicí na Mikulášské náměstí. KT8D5-RN2P č. 290 na kolejové spojce na Mikulášské třídě 4. 11. 2017 Inka č. 363 linky 2X ve Sladkovského ulici míří na Světovar 4. 11. 2017 Zde si cestující musí opět přestoupit na tramvajové linky 1X a 2X na Slovany či Světovar. Obousměrné vozy jsou zde ukončeny díky kolejové spojce na Mikulášské.

Odstavené soupravy na konečné Bory 5. 11. 2017 Po dobu výluky je odříznutá vozovna na Slovanech od části sítě a tramvaje tak po skončení špičky, či v noci zůstávají odstavené na konečných, na odstavné koleji u hotelu CD, v obratišti U Zvonu a záložní soupravy také v Mozartově ulici.

Od 7. 11. 20017 je provoz tramvají pod železničním mostem obnoven a jak je patrné již i z předešlých fotografií, tak na mostě je již budováno železniční kolejiště.

Vůz T3R.P č. 236 pod novým severním železničním mostem u nádraží 11. 11. 2017 Vario LFR.S č. 333 pod novým severním železničním mostem u nádraží 11. 11. 2017 Stavba železničního kolejiště na novém severním mostě 11. 11. 2017 Stavba železničního kolejiště na novém severním mostě 11. 11. 2017


Přes most Generála Pattona znovu dvoukolejně

Poslení dny jednokolejného provozu na mostě generálůa Pattona 11. 11. 2017 Astra č. 306 na nové koleji na mostě Generála Pattona 14. 11. 2017 Vario LFR.S č. 348+358 na nové koleji na mostě Generála Pattona 14. 11. 2017 Ještě během víkendu probíhá asfaltování vozovky a změna dopravního značení. Od pondělí 13. 11. 2017 se pak také tramvajový provoz vrací na obě koleje. K3R-NT č. 314 na mostě Generála Pattona 19. 11. 2017 Vario LFR.S č. 358 a č. 350 na mostě Generála Pattona 19. 11. 2017 Ve směru do centra tedy jezdíme po původní koleji a ve směru z centra po nové koleji, která je nyní položena mírně výše. Takto bude provoz zachován až do jara, kdy se začne opravovat druhá polovina mostu pro směr do centra.


Výměna oblouku ze Solní ulice

Výměna kolejí v oblouku ze Solní ulice 16. 11. 2017 Od čtvrtka 16. 11. do neděle 19. 11. 2017 probíhá výměna kolejí v oblouku ze Solní ulice směrem k mostu Generála Pattona. Výměna probíhá po částech, aby mohl být zachován provoz automobilů alespoň jedním pruhem.

Tramvaje linky č. 1 jezdí tak nezvyklým odklonem. Ze Solní ulice směřují rovně na Palackého náměstí, Vario LF 2/2 IN č. 361 na odklonové trase linky č. 1 v sadech Pětatřicátníků 16. 11. 2017 zde pak odbočí vlevo do Palackého ulice a dalšími levými oblouky až do Sadů Pětatřicátníků do zastávky linky č. 4 směr Košutka. Zde jednička v zastávce znovu odbaví cestující a pak již pokračuje rovně na most Generála Pattona a do Bolevce.

Astra č. 301 na odklonové trase na Palackého náměstí 16. 11. 2017 Vario LF 2/2 IN č. 361 na odklonové trase v Palackého ulici 17. 11. 2017 Astra č. 309 v sadech Pětatřicátníků 16. 11. 2017 Vario LFR.S č. 335 v sadech Pětatřicátníků 17. 11. 2017


Tramvaj proti AIDS

Preventivní tramvaj STOP AIDS 1. 12. 2017 Tak jako v mnoha předchozích letech i letos u příležitosti Světového dne boje proti AIDS vyjela speciální preventivní tramvaj. Letos byl vyzdoben vůz Vario LFR.S č. 342. Studenti medicíny v něm opět informovali o způsobech nákazy HIV, rozdávali informační materiály a kondomy. Tramvaj městem projížděla v době od 14:00 do 17:00, přičemž projela prakticky celou tramvajovou síť.

Preventivní tramvaj STOP AIDS 1. 12. 2017 Preventivní tramvaj STOP AIDS 1. 12. 2017 Preventivní tramvaj STOP AIDS 1. 12. 2017 Preventivní tramvaj STOP AIDS 1. 12. 2017

Některé fotografie z předchozích jízd:
18. 5. 2000, 30. 11. 2000, 1. 12. 2005, 30. 11. 2006, 29. 11. 2007, 1. 12. 2014, 1. 12. 2015, 1. 12. 2016,


Mikulášská tramvaj

Mikulášská tramvaj 4. 12. 2016 Mikulášská tramvaj 4. 12. 2016 I v letošním roce vyjela Mikulášská tramvaj vypravená PMDP ve spolupráci se Společnostní pro veřejnou dopravu. Změnou letos bylo to, že poprvé šlo o vůz KT8D5-RN2P. Více informací a fotografií najdete na zvláštní stránce Mikulášské tramvaje.


Změna provozní koleje u nádraží

Souprava 338+339 na nové definitivní koleji projela pod novým severním mostem -  13. 12. 2017 Od středy 13. 12. 2017 je tramvajový provoz převeden obousměrně na definitivní kolej trati pro směr do centra. Definitivní trať je to alespoň v úseku pod novým severním mostem a až do Sirkové ulice. Mezi oběma mosty před nádražím je pak krátké provizorium.

Ihned ve středu je sneseno trolejové vedení nad provizorní tratí, na které byl dosud veden provoz a trať je v nejblížších dnech rozebrána. Místy totiž ležela v poloze budoucí definitivní koleje pro směr z centra, která bude nyní budována.

Souprava 322+236 projíždí křižovatkou Sirkova - Americká - Šumavská po protisměrné koleji 16. 12. 2017 Souprava 336+337 projíždí po definitivní koleji pod novým severním mostem u nádraží 16. 12. 2017 Souprava 340+341 pod novým severním mostem u nádraží 16. 12. 2017 Souprava 329-233-1 pod novým severním mostem u nádraží 16. 12. 2017

Souprava 334+335 pod starým jižním mostem 9. 12. 2017 Souprava 350+351 pod starým jižním mostem u nádraží 16. 12. 2017 Vlaky v současné době využívají oba železniční mosty. Bourání starého jižního mostu by však mělo začít v únoru 2018 a cca do srpna by měl být nahrazen rovněž novým širším mostem.


Další auta v kolejišti

Auto v kolejišti 21. 12. 2017, foto: KRIMI PLZEŇ Dva dny za sebou se za tramvajovou zastávkou Plzeňka objevilo opět auto v kolejišti. První případ byl ve čtvrtek 21. 12. 2017 cca v 16:30 a vyproštění trvalo cca 40 minut.

V pátek 22. 12. 2017 zde pak cca v 17:20 uvízla Felicia a z této nehody jsou fotografie níže. Vzhledem ke stejnému místu se nabízí otázka, zda na tom místě nění něco špatně. Ale když už řidič na křižovatce chybně odbočí do kolejí, musí zde projet ještě v délce celé zastávky po zakrytém kolejišti, než začíná otevřený svršek. Tedy má hodně času si uvědomit, že jede špatně. A v tomto případě pak dojel hodně daleko i po otevřeném kolejišti, než uvíznul. Tahačem zpět byla za asistence hasičů souprava T3R.P č. 217+218 a provoz obnoven po půl hodině.

Auto v kolejišti u Plzeňky 22. 12. 2017 Auto v kolejišti u Plzeňky 22. 12. 2017 Zastavený provoz v době uvíznutí auta v kolejišti u Plzeňky 22. 12. 2017 Auto v kolejišti u Plzeňky 22. 12. 2017

Pokračování najdete na další stránce:

(2018)

 

 


 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích