Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023),(2024) Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Rekonstrukce další části Koterovské se blíží

Blíží se další etapa rekonstrukce Koterovské třídy. Provozně jistě nebude během ní situace ideální, ale tramvajová trať už je v žalostném stavu, o čemž svědčí i četná omezení rychlosti v některých místech a to na 30 či 20 km/hod. Rekonstruována bude v úseku U Duhy - Náměstí Generála Píky nejen trať, ale do hloubky celá ulice včetně inženýrských sítí.

Následující snímky ukazují Koterovskou třídu v únoru 2024, tedy krátce před zahájením výluky. Snímky využívají více zoom, aby vynikla zvlněná trať.

347+341 - 19. 2. 2024 347+341 - 19. 2. 2024 390 - 19. 2. 2024 344+345 - 19. 2. 2024 394 - 19. 2. 2024 344+345 - 19. 2. 2024 334+335 - 19. 2. 2024 EVO2 č. 372 na náměstí generála Píky 3. 3. 2024


Výluka na Koterovské začala

Mapa provozu během výluky Koterovské v roce 2024 - z webu PMDP 379 odbočuje ze Sladkovského do Radyňské ulice 6. 3. 2024 Rekonstrukci předchází krátká výluka dne 3. 3. 2024 od 20:00, kdy je u zastávky Radnice Slovany instalována povrchová úvraťová výhybka, tzv. "kaliforňan". Samotná dlouhodobá výluka pak probíhá od 4. 3. 2024. Během ní je linka č. 1 od Bolevce ukončena již na Mikulášském náměstí.

KT8D5-RN2P č. 297 přejíždí přes úvraťovou výhybku 4. 3. 2024 40T č. 390 přejíždí přes úvraťovou výhybku 4. 3. 2024 Trasa linky č. 2 je pak vedena z Mikulášského náměstí rovně po Slovanské na Slovany, následně kolem vozovny na Světovar a po průjezdu smyčkou po Koterovské třídě až do zastávky Radnice Slovany.

40T č. 396 přejíždí přes úvraťovou výhybku 5. 3. 2024 Tady je linka ukončena a zde nasazené obousměrné vozy využívají již výše zmiňovanou povrchovou úvraťovou vyhybku. Některé večerní spoje jsou ukončeny již na Světovaru.

Rozebírání trati v zastávce Náměstí Generála Píky 4. 3. 2024 EVO2 č. 379 na Mikulášském náměstí 6. 3. 2024 Ačkoliv informace o výluce jsou na všech zastávkách i na webech, jsou v první dny cestující hodně zmatení. Také spoje linky č. 2 jezdí poměrně plné. Využívají je totiž cestující obou slovanských linek. Situace by však měla být vyhodnocována a v případě potřeby by mělo dojít k posílení.


Neopatrné chodkyně dvakrát zastavily tramvaje

Vario LFR.S č. 342 po střetu s chodkyní na náměstí Míru 11. 3. 2024 V pondělí 11. 3. 2024 krátce před čtrnáctou hodinou, tedy v době odpolední dopravní špičky, došlo na náměstí Míru ke střetu chodkyně s tramvají. Údajně z hloučku chodců náhle vstoupila žena přímo před přijíždějící tramvaj. Tramvaj ženu porazila a krátce hrnula před sebou. Na místě zasahovaly všechny složky IZS a zraněná byla odvezena do nemocnice.

SU18 č. 618 jako náhradní doprava za tramvaj 11. 3. 2024 SU18 č. 590 jako náhradní doprava za tramvaj 11. 3. 2024 Po dobu vyšetřování a dokumentování nehody (čekalo se také na "dronaře") byla linka č. 4 od Košutky ukonečna již v sadech Pětatřicátníků, respektive tramvaje se obracely přes náměstí Republiky a Zvon. Na Bory pak vyjely autobusy náhradní dopravy. Těch však v podobných případech bývá méně (obvykle kromě několika záloh musí být staženy z některých linek, kde pak zase chybí). Hodně cestujících tak bylo vidět jak chodí po Klatovské pěšky.

Kolona tramvají při zastavení provozu po nehodě 11. 3. 2024 Kolona tramvají při zastavení provozu po nehodě 11. 3. 2024 Doprava na tramvajové lince č. 4 na Bory a k Univerzitě byla zastavena více než hodinu. Zdánlivě drobná nepozornost tak nejen že může stát chodce život, či zdraví, ale v daný čas také zkomplikuje cestování tisícům lidí.

Vario LFR.S č. 342 po střetu s chodkyní v zastávce Plzeňka 16. 3. 2024 Jen pár dní po té a sice v sobotu 16. 3. 2024, došlo kolem jedenácté hodiny dopoledne ke střetu druhé chodkyně s tramvají v zastávce Plzeňka. Podle svědků se údajně zřejmě opilá žena pokusila otevřít si dveře a nastoupit do již rozjíždějící se tramvaje. Při tom došlo k pádu mezi vozy rozjíždějící se soupravy. Tramvajový provoz byl zastaven po dobu vyprošťování a vyšetřování cca hodinu, během které byla linka č. 4 odkloněna do obratiště Mozartova.


Jak to jde na Koterovské?

Hned v prvních dnech byly sneseny troleje a také odmontováno veřejné osvětlení z většiny sloupů. Dále probíhá rozebírání trati, vozovky byly také vyfrézovány. V prvním týdnu však tyto práce proběhly pouze v úseku náměstí Generála Píky - Bazén Slovany. Sice se tedy na místě pracuje, ale je vidět, že podobné rekonstrukce se soutěží hlavně se zaměřením na co nejnižšší cenu a v termínech je hodně "vaty". Kdyby město chtělo a bylo za to ochotné zaplatit, při nasazení většího množství pracovníků i techniky by se podobné rekonstrukce daly dělat podstatně rychleji.

Rozebírání trati u zastávky Bazén Slovany 10. 3. 2024 Náměstí Generála Píky 15. 3. 2024 Rezebraná trať u zastávky náměstí Generála Píky 19. 3. 2024 Koterovská 19. 3. 2024

V dalším týdnu se pokračuje již i v navazujícím úseku od bazénu k Duze. Postupně po rozebrání kolejiště z BKV panelů je rozbíjena také podkladová deska.

Níže ještě pár obrázků z linky č. 2, kam jsou tak nyní nasazovány výhradně obousměrné tramvaje.

KT8D5-RN2P č. 288 na náměstí Milady Horákové 13. 3. 2024 KT8D5-RN2P č. 296 na Slovanské aleji 19. 3. 2024 40T č. 391 na Slovanské aleji 19. 3. 2024 40T č. 396 ve Vejprnické ulici 19. 3. 2024


Slavnosti Svobody

Ve dnech 3. - 6. května probíhají v Plzni Slavnosti svobody. V sobotu 4. 5. 2023 vyjely také historické vozy. Křižíkova osmnáctka kroužila na svém obvyklém kolečku od Zvonu kolem centra města. Ze stejného místa také vyjížděl vůz T1 směřující na Slovany, kde projel skrze haly vozovny Slovany a pak pokračoval zpět.

V neděli 5. května je pak uspořádán tradiční Convoy of Liberty. Mezi 11:00 a 12:30 projížděla historická vojenská vozidla po Klatovské a dále na náměstí Republiky. Sady Pětatřicátníků jsou pro automobilovou dopravu uzavřeny již od 9:00. Tramvaje tudy projíždí ještě do 10:10. Provoz tramvají přes sady Pětatřicátníků byl obnoven po 12:00, přes náměstí Republiky pak cca ve 14:00. Po dobu uzavření centra jsou v provozu tramvaje pouze v úsecích Skvrňany - Palackého náměstí (s obracením na trojúhelníku na Palackého náměstí a v úseku Radnice Slovany - Světovar - Slovany - Anglické nábřeží s otáčením obratištěm U Zvonu. Mezi cca 10:10 - 12:00 zavedena náhradní autobusová linky 4A s trasou Košutka - Rondel.

Máte-li nějaké zajímavé chybějící snímky tramvajového provozu k výše uvedenému textu, prosím zašlete mi je na mail a mohou být s uvedení autora zde uveřejněny.


Příprava na výluku ve Zbrojnické

SU18 č. 618 jako náhradní doprava za tramvaj 11. 3. 2024 40T č. 391 na palackého náměstí 15. 5. 2024 Dlouhodobé výluce z důvodu rekonstrukce Zbrojnické ulice, předchází ještě dvě kratší, během kterých jsou instalovány kolejové spojky pro jednokolejný provoz Solní ulicí. První výluka probíhá na trati do Skvrňan o víkendu 11. a 12. 5. 2024. Během ní je kolejová spojka instalována na Palackého náměstí. Kolejová spojka bude používána během rekonstrukce Zbrojnické ulice k návratu tramvají z linek 1/2 a 4 do vozovny. Tudy se dostanou na protisměrnou kolej a následně pojedou Solní ulicí, přes náměstí Republiky až ke Zvonu, kde se přes druhou kolejovou spojku dostanou na svou kolej a budou pokračovat na Slovany.

Stavba spojky 17. 5. 2024 Stavba spojky 19. 5. 2024 Druhá výluka pak probíhá v termínu 16. - 20. 5. 2024. V té době probíhá stavba spojky U Zvonu, přes kterou se budou vozy jedoucí jednokolejkou od Solní ulice vracet na kolej směr Slovany. V tomto termínu tak je již provozována linka 1/2 ze Skvrňan do Bolevce a zpět. Na Slovany a Světovar pak ze sadů Pětatřicátníků pokračují autobusy náhradní dopravy. Linka č. 4 pak jede ve své běžné trase.

Mapa výlukového provozu z webu PMDP Odstavené tramvaje na konečné Bolevec 19. 5. 2024 Vozy linky č. 4 a 1/2 se však nemohou během této krátkodobé výluky vracet na noc do vozovny a tak jsou odstavovány na konečných. Během víkendu zde stojí také vozy pro hustější provoz v pracovních dnech a v obratišti Mozartova stojí také 4 záložní vozy.

Budování dočasné zastávky v Solní ulici 17. 5. 2024 Během výluky je také připravována provizorní zastávka v Solní ulici. Zde bude během dlouhodobé výluky od 21. 5. 2024 ukončena linka č. 2 od konečné Radnice Slovany.

 


Výluka ve Zbrojnické

Rekonstrukce Zbrojnické 21. 5. 2024 Rekonstrukce Zbrojnické a jižní části náměstí Republiky 21. 5. 2024 V úterý 21. 5. 2024 začíná dlouhodobá výluka z důvodu rekonstrukce Zbrojnické ulice a trati na jižní části náměstí Republiky. Na náměstí Republiky proběhne pouze rekonstrukce tramvajové trati, ale ve Zbrojnické ulici to bude hloubková rekonstrukce celé ulice, tedy včetně inženýrských sítí. V prvních dnech je rozebírána trať v celé délce rekonstruovaného úseku a ve Zbrojnické ulici také dlažba v celé šířce ulice.

Schéma provozu při výluce Zbrojnické ulice EVO2 č. 373 linky 1/2 odbočuje od Bolvce do Skvrňan 10. 6. 2024 Tramvaje jsou provozovány v tomto rozsahu: Linka č. 4 jede v celé své trase. Linka 1/2 je provozována ze Skvrňan do Bolevce. A protože současně probíhá také rekonstrukce Koterovské ulice, jsou Slovany obslouženy linkou č. 2 v trase Radnice Slovany - Světovar - Slovany - Hlavní pošta.

40T č. 393 v provizorní zastávce Hlavní pošta 2. 6. 2024 40T č. 396 projíždí v protisměru na náměstí Republiky 12. 6. 2024 Z Anglického nábřeží k Hlavní poště se tak nyní jezdí jednokolejně a nasazeny jsou zde výhradně obousměrné vozy. V zastávce Hlavní pošta je spoj ukončen. Pro rychlejší výměnu cestujících jsou zde provizorní nástupiště na obou stranách vozu. Následně řidič přejde do druhé kabiny, přestartuje vůz a jede zpět, tedy v protisměru až ke Zvonu, kde se po nově vybudované spojce vrátí na kolej pro směr Slovany.

40T č. 393 projíždí v protisměru na náměstí Republiky 21. 5. 2024 40T č. 393 projíždí přes náměstí Republiky 2. 6. 2024 KT8D5-RN2P č. 298 na náměstí Republiky 25. 5. 2024 40T č. 393 projíždí Pražskou ulicí 2. 6. 2024
KT8D5-RN2P č. 297 projíždí Pražskou ulicí opačným směrem, než obvykle 21. 5. 2024 40T č. 391 V Pražské ulici 12. 6. 2024 KT8D5-RN2P č. 295 v Pražské ulici 12. 6. 2024 40T č. 395 projíždí v protisměru v Pražské ulici 12. 6. 2024

40T č. 385 na provizorní spojce U Zvonu 25. 5. 2024 Šejdrové pořadí se míjí na Anglickém nábřeží 10. 6. 2024 Interval na lince č. 2 je osm minut. V dopravních špičkách zde však posilují šejdry v trase Anglické nábřeží - Světovar (některé až k radnici Slovany), takže v tomto úseku je špičkový interval 4 minuty.

K3R-NT č. 311 v sadech Pětatřicátníků 10. 6. 2024 Jak už bylo výše při předchozí výluce uvedeno, tramvaje z linek 1/2 a 4 se směrem do vozovny vracejí díky kolejové spojce u zastávky Jízdecká. Zatahující vozy z linky č. 4 tak musí nejprve manipulačně do Malesické a pak zpět na Palackého náměstí na kolejovou spojku.

Souprava 354+355 v sadech Pětatřicátníků projíždí do Solní ulice, tedy opačným směrem, než obvykle 21. 5. 2024 Souprava 334+335 v Solní ulici projede protisměrem ke Zvonu 21. 5. 2024 Následně zamíří do Solní ulice a tedy také po jednokolejce (tedy protisměrem) přes náměstí Republiky ke Zvonu, dále zde přes další dočasnou kolejovou spojku a již po koleji pro svůj směr dále na Slovany. Tyto zátahy šejdrů začínají v pracovních dnech po osmnácté hodině. Mezi nimi se samozřejmě musí protáhnout i pendlující spoje linky č. 2 k Hlavní poště.

EVO2 č. 379 na náměstí Republiky projíždí protisměrem ke Zvonu 21. 5. 2024 K3R-NT č. 312 v Pražské ulici projíždí, tedy opačným směrem, než obvykle 11. 6. 2024 EVO2 č. 375 v Pražské ulici projíždí, tedy opačným směrem, než obvykle 11. 6. 2024 40T č. 378 v Pražské ulici projíždí opačným směrem, než obvykle 21. 5. 2024

Během sedla pracovních dní zůstávají šejdrové vozy odstavené na konečných Skvrňany, Košutka a Univerzita a do vozovny tak zatahují až po odpolední špičce, tedy po jednokolejce po osmnácté hodině, viz. výše.


Opravy vozovky na Plaské a Lidické

EVO2 č. 372 na Plaské 11. 6. 2024 V Bolevci probíhá oprava vozovky na Plaské. Od křižovatky se Studentskou až na okraj města je nyní vyfrézován asfalt v obou pruzích ve směru z centra. Provoz automobilů je tak převeden obousměrně do pásu blíže k sídlišti, tedy na pruhy běžně určené pro směr do centra. Tramvajového provozu se tato rekonstrukce naštěstí dotýká jen minimálně a to v podobě změn fungování světelně řízených křižovatek. Právě vyloučený úsek by měl být hotov do konce června, avšak během prázdnin by se měl asfalt měnit také na navazující Lidické v úseku od křižovatky se Studenstou až ke Karlovarské. Opačný směr, tedy pruhy pro směr do centra, by pak měly být opravovány během dubna - srpna roku 2025.


Výročí 125 let městské hromadné dopravy v Plzni

O víkendu 15. a 16. 6. 2024 proběhly oslavy výročí 125 let MHD v Plzni. V sobotu to byly dny otevřených dvěří ve vozovnách, večerní konvoj autobusů a v neděli to byl konvoj všech historických i současných typů tramvají. Více o těchto oslavách najdete na zvláštní stránce ZDE.


Vykolejení na Košutce

Vykolejený vůz 323 na Košutce, 29. 6. 2024, foto: FV V sobotu 29. 6. 2024 došlo v podvečer k vykolejení předního vozu soupravy T3R.PLF č. 323+329 v oblouku z Gerské ulice do tramvajového obratiště Košutka. Oblouk je již delší dobu "vyhlodaný" a tedy ne v ideálním stavu a objevily se také informace o lomu kolejnice vlivem horka. Po vykolejení vozu byla linka č. 4 odkloněna do obratiště Mozartova a ze zastávky Lékařská fakulta na Košutku vyjely také autobusy náhradní dopravy. Na místo přijel autojeřáb a vykolejený vůz byl zpět nasazen na koleje. Provoz byl obnoven cca po 140 minutách a v oblouku, kde k vykolejení došlo, byla omezena rychlost.

Vykolejený vůz 323 na Košutce, 29. 6. 2024, foto: FV Vykolejený vůz 323 na Košutce, 29. 6. 2024, foto: FV Vykolejený vůz 323 na Košutce, 29. 6. 2024, foto: FV Vykolejený vůz 323 na Košutce, 29. 6. 2024, foto: FV


Jak se pokračuje na náměstí?

Náměstí Republiky a vodní kanál 2. 6. 2024 Zatím, co se ve Zbrojnické ulici pracuje v místy v hlubokých výkopech, na jižní straně náměstí Republiky probíhá rekonstrukce pouze kolejiště. Během června byla vybetonována podkladová vana a obložena protivibračními rohožemi. Následně byla do betonové vany nainstalována konstrukce kolejiště, která bude brzy zalitá betonem.

Betonová vana pro tramvajovou trať na náměstí Republiky 19. 6. 2024 Betonová vana pro tramvajovou trať na náměstí Republiky 19. 6. 2024 Protivibrační obložené betonové vany a betonové pražce pro tramvajovou trať 21. 6. 2024 Protivibrační obložené betonové vany a betonové pražce pro tramvajovou trať 21. 6. 2024

Konstrukce tramvajové trati před zabetonováním 26. 6. 2024 Od začátku července jsou odkloněné autobusové linky z Františkánské ulice, aby mohlo dojít také k rekonstrukci kolejiště na křižovatce náměstí Republiky a právě Františkánské ulice.

Konstrukce tramvajové trati před zabetonováním 14. 7. 2024 Konstrukce tramvajové trati před zabetonováním 14. 7. 2024 Brzy je již základ konstrukce kolejiště zalitý betonem a probíhají povrchové úpravy v podobě pokládky dlažby. Následně se zde však bohužel několik týdnů prakticky nic neděje. Práce na kanalizacích probíhají sice ve Zbrojnické ulici, ale povrchové úpravy na náměstí mohly být již dávno dokončené, kdyby se zde něco dělalo.


Výluka při výluce (Severní Předměstí)

Schéma výluky z webu PMDP Odkryté koljiště v sadech Pětatřicátníků 18. 7. 2024 O víkendu 20. a 21. 7. 2024 probíhá výluka na tramvajových tratí na Košutku a do Bolevce. Důvodem je výměna kolejí na výjezdu ze sadů Pětatřicátníků směrem k mostu Generála Pattona. Již v předchozích dnech bylo pracovníky vrchní stavby kolejiště odkryté.

O víkendu je provoz linky č. 4 tramvají zajišťován pouze v úseku Univerzita - Sady Pětatřicátníků a linka 1/2 jede pouze ze Skvrňan do Sadů Pětatřicátníků. Na Košutku a do Bolevce pak pokračují autobusy náhradní dopravy.

Souprava 318+326 linky č. 4 během výluky 20. 7. 2024 Souprava 342+343 linky č. 4 během výluky 20. 7. 2024 Souprava 342+343 linky č. 4 během výluky 20. 7. 2024 EVO2 č. 381 linky 1/2 během výluky 20. 7. 2024

Autobusy náhradní dopravy během výluky 20. 7. 2024 Ačkoliv informace jsou předem na webu PMDP, na sociálních sítích i na zastávkách, mnoho cestujících je velmi zmatených. Přijde mi, že mnoho lidí přestává rozumět psanému textu a při výlukách by měly být nejen současné stejné obecné informace na všech zastávkách, ale na přestupních uzlech by to chtělo ještě doplňující jednoduché cedule s cílem a šipkami, zkrátka více "pro blbce". Nyní mnoho lidí nechápe, kam má na svůj spoj jít.


Opravy vozovky na Klatovské

297 projíždí kolem divadla J. K. Tyla 18. 7. 2024 Během letních prázdnin se ŘSD rozhodlo pro výměnu asfaltového povrchu na Klatovské třídě od sadů Pětatřicátníků až k Sukově ulici (ve směru z centra). Opravy jsou rozděleny do několika etap, postupně od centra města. Vozovky jsou tak vyfrézovány, opraveny jsou kanálové vpusti a následně je položen nový asfaltový koberec. Tramvajovým fotografům se tak objevuje příležitost ke snazšímu zachycení tramvají např. s divadlem, bez rušivého, jindy hustého, automobilového provozu.

Souprava 349+359 v rozšířené zastávce Masarykovo náměstí 4. 8. 2024 Souprava 364+365 v rozšířené zastávce Masarykovo náměstí 4. 8. 2024 Úprav se dočkalo také nástupiště zastávky Masarykovo náměstí směrem na Bory. Dne 3. 8. 2024 zde došlo k postavení zřejmě dlouhodobého provizoria, kdy mezi betonové citybloky se zábradlím byl vybetonováním nástupní ostrůvek rozšířen. Automobilistům se možná nebude líbit zabrání jednoho jízdního pruhu. Prakticky by však ke snížení kapacity ulice nemělo dojít, protože i dříve byl provoz veden pouze jedním pruhem. Níže u zastávky U Práce je pouze jeden pruh, dále byl pravý pruh často zneužíván při zásobování a výše je pak již levý pruh jako odbočovací do ulice U Trati, tedy provoz směrem rovně byl veden v celém úseku pouze tím jedním pruhem. Snad tedy současné řešení povede k větší bezpečnosti.

Souprava 320+256 na Chodském náměstí 9. 8. 2024 Souprava 315+257 se blíží k Chodskému náměstí 9. 8. 2024 Opravy vozovek se postupně posouvají výše k Borům a současně s nimi probíhá také výměna semaforů v křižovatce "Belánka". Na tramvajovou dopravu mají naštěstí práce jen minimální vliv v podobě případného krátkodobého zdržení během prací v těsné blízkosti kolejiště.

Úpravy zastávky na Chodském náměstí 17. 8. 2024 Úpravy zastávky na Chodském náměstí 17. 8. 2024 Podobně jako zastávka Masarykovo náměstí je o dva týdny upravena také zastávka Chodské náměstí směrem na Bory. V sobotu 17. 8. 2024 tramvaje zastávku pouze projíždějí a nástupní ostrůvek je také rozšířen na úkor jízdní pruhu. I zde je toto nástupiště za křižovatkou a předchozím odbočujícím pruhem, takže na kapacitu silnice by úprava měla mít jen minimální vliv.


Pokračující práce na rekonstrukci Koterovské

Rekonstrukce Koterovské a nové sloupy trolejového vedení 18. 4. 2024 Dlouho se práce na Koterovské soustřeďují zejména na opravy kanalizace a dalších sítí. Již na jaře se také objevují nové sloupy pro trolejové vedení, na které pak samozřejmě bude namontováno i veřejné osvětlení.

2024 2024 2024 V červnu se pak objevuje první nové kolejiště v krátkém úseku mezi Táborskou ulicí a bazénem. Do betoné vany je uložena protivibrační vrstva a na ní je položeno kolejiště v konstrukci tzv pevné jízdní dráhy a je zalité betonem. Kolejnice jsou polepené také protivibračními a protihlukovými bokovnicemi.

2024 2024 Na ostatních místech stavby probíhají spíše ještě opravy sítí. Zejména v dolní části Koterovské, tedy v prostoru zastávky U Duhy.

V srpnu to pak konečně vypadá, že se rozbíhají práce na výstavbě kolejiště na dalších místech. Mezi náměstím Generála Píky a bazénem je to nejprve zpevňování podloží a brzy jsou to pak základy betonového žlabu.

2024 2024 2024 Rekonstrukce Koterovské v prostoru u bazénu 11. 8. 2024


Odložené zavazadlo zastavilo tramvaje

Uzavřené Sady Pětatřicátníků 30. 8. 2024 V pátek 30.8. cca ve 12:15 došlo k postupnému uzavírání sadů Pětatřicátníků z důvodu nálezu podezřelého zavazadla před synagogou. Nejprve byl uzavřen chodník, chvíli po té vozovka a nakonec zůstaly stát i tramvaje. První informace hovořily o tom, že linka č. 4 se má od Košutky obracet přes Palackého ulici, ale tu policie krátce na to také uzavřela a vzhledem k výlukám tím tak byla paralizována tramvajové doprava na linikách 1/2 i 4. Jen dvojky od Hlavní pošty na Slovany zůstaly v provozu. Na místě před synagogou zasahoval psovod a čekalo se na příjezd pyrotechnika. Po druhé hodině je snaha tramvajový provoz částečně obnovit střídavým provozem přes jednokolejku, ale naštěstí je cca ve 14:30 provoz policií přes sady Ptětařicátníků uvolněn a všechny vozy se vrací na své trasy. V zavazadle byly zřejmě osobní věci nějakého bezdomovce.

Uzavřené Sady Pětatřicátníků 30. 8. 2024 Uzavřené Sady Pětatřicátníků 30. 8. 2024 Uzavřené Sady Pětatřicátníků 30. 8. 2024 Uzavřené Sady Pětatřicátníků 30. 8. 2024


Jak se pokračuje ve Zbrojnické

Rekonstrukce Zbrojnické 14. 7. 2024 Rekonstrukce Zbrojnické 23. 8. 2024 Během prázdnin probíhají ještě práce na sítích. V ulici jsou i hluboké výkopy, kde dělníci pracují na kanalizaci. Hluboké výkopy se postupně posunují od spodní části Zbrojnické ulice směrem k náměstí Republiky.

Rekonstrukce Zbrojnické 30. 9. 2024 Rekonstrukce Zbrojnické 9. 10. 2024 V druhé půlce září se ve Zbrojnické ulici konečně objevují první koleje. Trať je však budována postupně, jak je ukončována práce na sítích. Kolejiště tvoří opět tzv. pevná jízdní dráha, pouze kousek směrem ke Zvonu jsou kolejnice na dřevěných pražcích, zřejmě stejně, jako na navazujícím úseku. Povrch v celém úseku bude zakryt dlažbou.

Až v průběhu října se pokračuje na části trati spojující esíčkem náměstí Republiky se Zbrojnickou ulicí. Předpokládané obnovení tramvajového provozu zde je 9. 11. 2024.

Rekonstrukce trati z náměstí Republiky do Zbrojnické ulice 9. 10. 2024 Rekonstrukce trati z náměstí Republiky do Zbrojnické ulice 15. 10. 2024 Rekonstrukce Zbrojnické 15. 10. 2024 Rekonstrukce Zbrojnické 15. 10. 2024

 


Auto v kolejišti

K3R-NT č. 313 odkloněné linky č. 4 v zastávce Lékařská fakulta 8. 10. 2024, foto: J. Kříž Poslední dobou byl delší dobu klid, ale zřejmě s přicházejícím podzimem a dřívějším stmíváním se nám v auta v kolejišti budou opět vyskytovat častěji. Na snímcích je zachyceno vozidlo nepozorného řidiče, který svou jízdou do kolejiště zastavil tramvajový provoz 8. 10. 2024. Vozidlo se nedařilo snadno vytáhnout a tak byly na místo zavolání také hasiči. Linka č. 4 byla z centra dokloněna do obratiště Mozartova. Tramvaje na Košutky tak nejely cca 45 minut.

Auto v kolejišti u Plzeňky 8. 10. 2024 Auto v kolejišti u Plzeňky 8. 10. 2024 Auto v kolejišti u Plzeňky 8. 10. 2024 Auto v kolejišti u Plzeňky 8. 10. 2024


Pokračující práce na rekonstrukci Koterovské

Rekonstrukce Koterovské a betonování kolejiště u zastávky Bazén Slovany 26. 8. 2024 Rekonstrukce Koterovské u zastávky Bazén Slovany 30. 8. 2024 Na rekonstruovanou Koterovskou je hned hezčí pohled, když zde již roste kolejiště. Během srpna a září 2024 je v různém stádiu rozpracovanosti trať mezi náměstím Generála Píky a křižovatkou s Táborskou ulicí. Stavba kolejiště tak zde jde konečně rychle.

Rekonstrukce Koterovské u zastávky Bazén Slovany 8. 9. 2024 Rekonstrukce Koterovské 15. 9. 2024 Rekonstrukce Koterovské 15. 9. 2024 Rekonstrukce Koterovské na náměstí Generála Píky 30. 9. 2024

Rekonstrukce Koterovské 31. 10. 2024

Rekonstrukce Koterovské 31. 10. 2024 Za povšimnutí stojí také lampy veřejného osvětlení, na Plzeň nezvykle zavěšené na převěsech. Kolejiště je jako obvykle nejprve usazené do definitivní polohy, pak je zalité betonem a nakonec je na povrchu zakryté asfaltovou vrstvou.

Rekonstrukce Koterovské 31. 10. 2024 Rekonstrukce Koterovské 31. 10. 2024 V úseku od Táborské ulice k Duze se tak výrazně déle pracuje na sítích pod ulicí. Kolejiště je pak dodělávano později po kratších úsecích.

 

Výměna kolejnic v oblouku u Duhy 20. 10. 2024 Výměna kolejnic v oblouku u Duhy 31. 10. 2024 Až během rekonstrukce Koterovské bylo rozhodnuto také o výměně kolejnic v oblouku u Duhy. Kolejnice budou měněny na původním podloží. Není to totiž zase tak dávno, kdy rekonstrukce oblouku proběhla.

Předpokládaná termín obnovení provozu tramvají na Koterovské je 2. 12. 2024.


Ve Zbrojnické ulici se finišuje

Rekonstrukce Zbrojnické 6. 11. 2024 Tak jako je to obvyklé u mnoha dopravních staveb, se pracovní aktivita vždy nejvíce zvyšuje v závěru stavby. Začátkem listopadu se ve Zbrojnické dláždí ještě nejen vozovka, ale také chodníky. Zajímavostí může být, že na chodnících ve Zbrojnické ulici není použita původní typická plzeňská dlažba, Rekonstrukce Zbrojnické 6. 11. 2024 Rekonstrukce Zbrojnické 6. 11. 2024 jako tomu u rekonstrukcí v centru dosud bývalo, ale novější kamenné desky. Jsou velké podobných rozměrů, ale díky ostrým hranám nejsou mezi nimi tak velké mezery. Na přiložených snímcích ze 6. 11. 2024 je zachycené právě probíhající závěrečné broušení povrchu kolejnic.

Zkušební jízda na náměstí Republiky a ve Zbrojnické ulici 7. 11. 2024 Ve čtvrtek 7. 11. 2024 zde probíhají první zkušební jízdy tramvaje. Vůz 40T č. 392 nejprve projede po trati zkušebně kolem 7:30 a následně na 8:30 jsou pozváni novináři a zastupitelé města (před jejich zasedáním na radnici). Po krátkých proslovech nastoupí do tramvaje a ta je odveze před radnici. Tramvaj se pak vrací na náměstí Republiky, kde proběhne ještě několik jízd vyšší rychlostí a oficiální kolaudační jízda pro drážní úřad.

Zkušební jízda na náměstí Republiky a ve Zbrojnické ulici 7. 11. 2024 Zkušební jízda na náměstí Republiky a ve Zbrojnické ulici 7. 11. 2024 Zkušební jízda na náměstí Republiky a ve Zbrojnické ulici 7. 11. 2024 Zkušební jízda na náměstí Republiky a ve Zbrojnické ulici 7. 11. 2024

T3R.PLF č. 318 ve Zbrojnické ulici 9. 11. 2024 Vario LFR.S č. 357 na Mikulášském náměstí 10. 11. 2024 Provoz pravidelných linek se do Zbrojnické konečně vrací od soboty 9. 11. 2024. Protože rekonstrukce Koterovské ještě pokračuje, linka č. 1 je vedena ve zkrácené trase Bolevec - Mikulášské náměstí. Po dlouhé době jsou tak na linku č. 1 o víkendu nasazeny opět pouze sólo vozy. Linka č. 2 s velkokapacitními obousměrnými vozy pak pokračuje přes Slovany na Světovar a Radnici Slovany.

Demontáž kolejového přejezdu u zastávky Jízdecká 9. 11. 2024 Demontáž kolejového přejezdu u zastávky Jízdecká 10. 11. 2024 O víkendu 9. a 10. 11. probíhá ještě krátkodobá výluka do Skvrňan, během které je demontována kolejová spojka na Palackého náměstí u zastávky Jízdecká (přes kterou se vracející tramvaje do vozovny dostávaly na jednokolejku do protisměru).

KT8D5-RN2P č. 294 v sadech Pětatřicátníků 9. 11. 2024 Linka č. 2 se od Slovan obrací přes sady Pětatřicátníků zpět a mezi náměstím Republiky a Skvrňany jsou nasazeny autobusy náhradní dopravy označené linkou 2A. Od pondělí 11. 11. 2024 je trasa linka č. 2 ze Skvrňan přes Slovany a Světovar až do úvraťové konečné Radnice Slovany.

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích