Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ...
Začátkem ledna 2022 se ve vypravení tramvají viditelně projevuje nedostatek provozuschopných vozů. Z důvodu odstavení většího množství vozů se závadami a po nehodách se od 3. 1. 2022 objevují v provozu opět soupravy dvou vozů T3R.P, tedy oba vozy "vysoké". Je to poprvé od června 2021, kdy do provozu nejsou vypravovány výhradně nízkopodlažní spoje.
Nejprve je to jen souprava 257+281, ale brzy jí následují i další. Nasazovány jsou na šejdrové spoje linky č. 4, mezi kterými jsou stále 3 pořadí bez garance nízkopodlažních vozů (21, 22, 23). Maximálně se tak mohou objevit v provozu tři tyto soupravy a během ledna jsou často opravdu tři vysoké soupravy vypraveny. Není to však jediné omezení. Na šejdrech linky č. 2 se objevují místo souprav až tři vozy EVO2 a na šejdrech linky jedna dva sólo vozy Vario místo vozů EVO2. V provozu se také setkáme s nezvyklými soupravami spojením ze zbylých funkčních vozů např. 350+340. Hlavním z důvodů odstavení většího množství vozů jsou uvolněné motory zjištěné při kontrolách po nehodě v prosinci 2021. Problém se týká vozů T3R.PLF a Vario LFR.S, tedy podvozků "komfort" se stejnosměrnými motory. Během ledna stojí dost těchto vozů v obratišti Mozartova. Vyřešení není zřejmě úplně jednoduché a řešení je o to složitější, že se musí sladit mezi třemi subjekty (PMDP, externí údržba a výrobce vozů). Připomínám, že stále také probíhá rekonstrukce vozovny a tak i opravy vozů se dělají v provizorních podmínkách. Současně se objevuje další komplikace a tou je již nevyhovující profil kol u několika vozů EVO2 pro trať s bezžlábkovými kolejnicemi v Bolevci. A protože soustruh tramvajových kol není v rekonstruované vozovně ještě funkční, mohou první vozy EVO2 být vypravovány jen na jiné linky. Jsou tak vypravovány právě na šejdry linky č. 2. Situace se zlepšuje kolem jarních prázdnin. Během nich je omezený prázdninový provoz a po nich již vyjíždí 14. 2. 2022 některé opravené vozy a výprava je tak opět výhradně nízkopodlažní.
O víkendu 19. a 20. 2. 2022 dochází výluce na tramvajových linkách a sice k odklonu ze sadů Pětatřicátníků ve směru Bory, Slovany a Světovar. Linky zastávku objíždějí přes Palackého náměstí a Palackého ulici, kde stanicují v zastávce U Synagogy. Dále pak pokračují na své trasy.
Důvodem výluky je úprava zadní části nástupiště zastávky (posunutí obrubníků) pro bezkolizní průjezd nových tramvají Škoda 40T ve směru od Skvrňan. Vůz 40T se díky rozložení svých podvozků chová v obloucích nezvykle. První článek má obvyklý jeden otočný podvozek, ale další dva nejsou umístěné pod klouby jako u vozu KT8D5, ale až dále pod druhým článkem. Když pak vůz projíždí koncem oblouku, druhý článek díky svému převisu před podvozkem přetočí první článek více, než je osa kolejí a až později dojde k jeho narovnání.Patrné je to ze snímku U Zvonu, kde však narozdíl od zastávky nejsou obrubníky, tak to nevadí. V sadech Pětatřicátníků by vůz při přetočení prvního článku dřel o obrubníky.
Velmi nezvyklá událost se stala 3. 3. 2022 v odpoledních hodinách. Vozu 288 se ulomilo kolo z osy vozu. Druhé kolo prvního podvozku zůstalo naštěstí opřené z vnitřní strany o plenty vozu. Vůz zůstal stát nad zastávkou U Práce směrem do centra. Tramvaje linky č. 4 od Košutky se obracely zpět v sadech Pětatřicátníků a na borské větvy se objevily autobusy náhradní dopravy. Po příjezdu servisní organizace Bammer Trade (údržbu vozů zajišťuje externí firma) se s tramvají mírně couvlo, aby došlo k uvolnění kola. Kolo bylo naloženo do auta a tramvaj se pomalou rychlostí vydala bez jednoho kola do sadů Pětatřicátníků.
V sadech Pětatřicátníků ve stanici pak čekala do noci na ukončení tramvajového provozu (aby případné vykolejní cestou do vozovny ještě více nezablkokovalo dopravu). Linka č. 4 tak ve směru od Bor na Košutku objíždí odstavenou tramvaje přes náměstí Republiky, Zvon k Hlavní poště a dále na Košutku.
Ukrajinská vlajka vlaje od středy 23. února 2022 na plzeňské radnici na náměstí Republiky. Vyvěšením radnice vyjadřuje solidaritu s Ukrajinou, symbolickým gestem chce podpořit její suverenitu a celistvost. Paradoxně o den později, tedy 24. 2. 2022 vypukla invaze ruských vojsk na území Ukrajiny. Ukrajinské vlajky se tak objevují na mnoha budovách, někde spolu s českou vlajkou. V následujích dnech se zvedá mezi lidmi obrovská vlna solidarity a v mnoha sbírkách jsou vybírány rekordní částky pro Ukrajinu. Také do ČR, včetně Plzně, míří z Ukrajiny váleční uprchlíci. Do odvolání mají občané Ukrajiny v plzeňské MHD dopravu zdarma. Pro mne je sledování válečných událostí dost emotivní záležitostí, když jsem mnoho těch měst v minulosti navštívil a znám i některé místní dopravní kolegy. Ukrajinské tramvajové provozy jsou v rubrice Jiná města na snímcích zachyceny ZDE.
V úterý 22. 3. 2022 došlo na náměstí Míru ke střetu dvou osobních vozů. Údajný vyník z místa utekl a ponechal na místě auto stát na tramvajových kolejích. Po dobu vyšetřování a odstraňování nehody byl provoz linky č. 4 zastaven. Zdržení nakonec bylo delší, než by se při podobné nehodě očekávalo a tramvaje zde stály cca hodinu a půl. Na Borech se tak objevily i autobusy náhradní dopravy.
Další hrozivě vypadající nehoda se stala ve stejný den na náměstí Generála Píka cca v 15:30. Řidička osobního vozu jedoucím po kruhovém objezdu zde nerespektovala červený světelný signál a vjela do cesty soupravě Vario LFR.S č. 338+339. Její řidič již bohužel nedokázal zastavit a došlo k nepěknému střetu. Naštěstí nedošlo k žádnému vážnějšímu zranění. Tramvaje linky č. 2 byly ve směru na Světovar odkloněny Slovanskou třídou přes Slovany. Provoz tramvají byl obnoven za necelou hodinu. A do třetice v posledních dnech došlo ke střetu osobního vozu a tramvaje KT8D5-RN2P č. 288 na křižovatce ulic Karlovarská a Na Chmelnicích cca ve 12:30 dne 25. 3. 2022. Účastník nehody, tramvaj KT8D5-RN2P 288 směřující na Košutku, mohla s křižovatky brzy odjet, ale také ona skončila ještě v koloně vozů před touto nehodou ve směru od Košutky, neboť osobní automobil zde stál na kolejích do jeho odvozu až cca do 14:00. Po dobu odstraňování nehody se tramvaje od Univerzity otáčely v sadech pětatřicátníků přes Palackého ulici a na Košutku vyjely i autobusy náhradní dopravy. Při nehodách s tramvají to bývá minimálně, ale viníkem tentokrát patrně je řidič tramvaje :(
V Bolevci probíhá v termínu 11. - 15. 4. 2022 tramvajová výluka. Linka č. 1 je ukončena U Gery, respektive v obratišti Mozartova. Cestující do Bolevce pokračují autobusy náhradní dopravy ze zastávky U Gery, stejně jako při loňské výluce během rekonstrukci trati. Důvodem výluky jsou plánované dokončovací práce na loni rekonstruovaném úseku. V prvních dnech zde pracuje podbíječka a upravuje geometrii kolejiště.
Následuje doplnění protihlukových obložení kolejnic a příprava pro "ozelenění" trati. Práce pokračují i v dalších dnech i při provozu tramvají. Postup prací je však poměrně pomalý. Na závěr dojde k výsadbě suchomilných rostlin - rozchodníků.
Také letošní jaro přidávám pár aktuálních obrázků s rozkvetlým pozadím.
Po loňské a předloňské přestávce způsobené COVIDovou situací, byly letos městem uspořádané opět Slavnosti svobody. V rámci oslav v sobotu vyjela také historická vozidla PMDP. Vzhledem k rekonstrukci vozovny to z tramvají byla pouze T3 č. 192. V pátek se objevila ve městě na zkušební jízdě a v sobotu pak na okruhu mezi Zvonem, Mikulášským náměstím a Palackého ulicí. Zájem veřejnosti byl veliký. Vůz byl dost plný a i dle řidičů byl o jízdy mimořádný zájem. Důvodem bude jednak to, že při oslavách osvobození je vždy centrum města plné lidí a zájem o historické jízdy bývá vždy vysoký a pak také z důvodu rekonstrukce vozovny se historické tramvaje loni ve městě neobjevovaly a tedy lidem již chyběly. Kromě vozu 192 vyjely na své krouhy také trolejbus 9Tr a autobus ŠM11. Hlavní akcí Slavností svobody byl nedělní konvoj vojenské historické techniky. Od jedenácti hodin vyjel po obvyklé trase z náměstí Míru do sadů Pětatřicátníků a část vozidel pak na náměstí Republiky. Tramvajová doprava tak byla omezována již od desáté hodiny. V tu dobu se zcela zastavila linka č. 4. Z Košutky na Rondel, stejně jako z Bolevce na Rondel, vyjely autobusy náhradní dopravy. Tramvaje linky č. 1 od Slovan a linky č. 2 od Světovaru byly ukončeny v zastávce Anglické nábřeží a otáčely se v obratišti U Zvonu.
Spoje linky č. 2 od Skvrňan byly ukončeny v zastávce Palackého náměstí. Následně se tramvaje otáčely na trojúhleníku. Odbočily do Palackého ulice a zpětným pohybem se dostaly před nové divadlo na Palackého náměstí. Protisměrný oblouk s křížením zde projížděly velmi pomalu za dohledu pracovníků drážní cesty. Zřejmě zdejší kolejiště není v úplně top stavu pro protisměrné projíždění. Dokonce zde stál zřejmě pro jistotu autojeřáb. Po projetí konvoje, cca kolem dvanácté hodiny, byl obnoven provoz na lince č. 4 v celém úseku. Linky č. 1 a 2 zůstaly ještě stále rozdělené a výluka pokračovala mezi sady Pětatřicátníků a Anglickým nábřežím. Tedy dvojka od Skvrňan přijela palackého ulicí a přes sady Pětatřicátníků se vracel zpět do Skvrňan. Jednička od Bolevce zamířila vpravo na Palackého náměstí a Palackého ulicí se přes sady Pětatřicátníků vracela zpět do Bolevce. Provoz úsekem přes náměstí Republiky byl obnoven až po čtrnácté hodině.
Jak už zde bylo dříve uvedeno, na Koterovské třídě je kolejiště v havarijním stavu a na mnohých místech jsou zde omezené rychlosti. Dle stavu kolejiště jsou zde omezení na různých místech 30, 20, 15 a v jednom úseku i 10 km/hod. Tato výrazná rychlostní omezení jsou zde od srpna 2021. Tramvaje se zde viditelně plazí, narostly jízdní doby a i nepříjemné je to i pro auta, které chtějí najet na Koterovskou třídu z bočních ulic. Od 1. 6. 2022 začala výluka na tramvajové lince č. 2 a to právě konečně z důvodu rekonstrukce trati na Koterovské třídě mezi náměstím Generála Píky a Světovarem. Součásně bude provedena celoplošná oprava vozovek v celém úseku včetně rekonstrukce zpomalovacích prahů při zastávce Radnice Slovany. Tramvajová linka č. 2 je na náměstí Generála Píky ukončena úvraťovou výhybkou. Instalován zde byl povrchový kolejový přejezd tzv. Kaliforňan.
Ačkoliv v Plzni máme dohromady 18 obousměrných vozů (12xKT8, 4xIN, 2x40T), provozních je v prvních dnech výluky (patrně díky externí údržbě) pouze 9 vozů. V praxi je na 8 celodenních pořadích nasazeno osm obousměrných vozů a na šejdrové spoje vyjíždění ve špičce 4 jednosměrné soupravy, které jsou však již ukončeny na Mikulášském náměstí.
Náhradní doprava mezi náměstím Generála Píky a Světovarem není zavedena. Linka č. 1 je však prodloužena ze Slovan po Slovanské aleji až na Světovar. Obsluhuje tak také zastávku Vozovna Slovany, která je jedinou tramvajovou zastávkou v režimu "na znamení".
Jak již bylo slibováno výše, došlo v druhé polovině května k "ozelenění" tramvajové trati na Plaské třídě. V celém úseku od Bolevecké návsi do Bolevce, byly na otevřeném svršku položeny oddělující gumové koberce, následně textilní vrstva pro nasáknutí vody a pak vrstva substrátu, na kterou byly položeny předpěstované drny suchomilných rozchodníků.
Tramvajová trať se tak příjemně zazelenala s drobnými žlutými kvítky. Barva rozchodníků se bude během roku patrně měnit. Rostliny by však měly být bezúdržbové, jsou suchomilné a není je potřeba sekat. Pokud se takový povrch osvědčí, mohl by se objevit v budoucnu i na dalších místech města, např. na Přemyslově třídě a Palackého náměstí. V polovině června rozchodníky více pěkně rozkvetly drobnými žlutými kvítky a trať je tak výrazně žlutá. V průběhu roku bude měnit barvu. Minimálně opět na zelenou a přes zimu pravděpodobně půjde do vínově načervenalé barvy.
V sobotu 11. 6. 2022 probíhala krátkodobá výluka v sadech Pětatřicátníků. Linka č. 4 ve směru z Bor byla odkloněna přes náměstí Republiky a Zvon. V opačném směru byly všechny linky odkloněny přes Palackého ulici, kde obsluhovaly zastávku U Synagogy. Důvodem výluky byla výměna kolejnic v krátkém úseku za sjízdnou výhybkou od Skvrňan.
Po COVIDové pauze se letos konala městská akce Historický víkend. Také historické tramvajové vozy měly pauzu, když od ledna 2021 byly během rekonstrukce vozovny odstaveny v provizorní hale. V loňském roce tak vůbec nevyjely. Až nyní v sobotu 11. 6. 2022 se tak objevují konečně v ulicích vozy T1 č. 121 a T2 č. 133. Z obratiště U Zvonu vyjíždějí na Slovany a do Mozartovy ulice.
Od 1. 7. 2022 probíhá výluka na tramvajové trati na Bory. Tramvaje linky č. 4 se obracejí přes Palackého ulici v sadech Pětatřicátníků a cestující na Bory musí využít autobusy náhradní dopravy označené linkou č. 4A. Důvodem výluky jsou opravy trati na několika místech. Rekonstrukcí projde úsek od sadů Pětatřicátníků, který měl být rekonstruován již v loňském roce. Původní BKV panely nahradí tzv. pevná jízdní dráha a kolejiště v asfaltu. Druhým rekonstruovaným úsekem má být úsek mezi Dobrovského a Alešovou ulicí. Lokální opravy, tedy tzv. repanelizace, proběhnou ještě za křižovatkou Belánka a na náměstí Míru. Výluka bude do konce srpna.
V křižovatce U Práce a kratším návazném úseku se již objevují koleje. Kolejiště roste na původní betonové desce starého kolejiště. Na ní byla při minulé rekonstrukci položena asfaltová deska a následně BKV panely s nízkými kolejnicemi. Nyní při právě probíhající rekonstrukci byly BKV panely rozebrány, asfalt vyfrézován a nové kolejiště je pokládáno na původní podkladovou betonovou desku. Kolejnice drží jen malé rozchodnice, které jsou pomocí několika šroubů nastavené do správné výšky. Na kolejnicích jsou nalepené pryžové bočnice a následně je kolejiště zalité betonem. Betonování prvního úseku mezi křižovatkou U Práce a divadlem probíhá ve středu 13. 7. 2022. Brzy následuje i asfaltování kolejiště v křižovatce a následujícím úseku. Pracovníci PMDP také osazují novou světelnou signalizaci. Křižovatka má být nejen pro trolejbusové a autobusové linky v provozu již od 23. 7. 2022. Od stejného dne bude naopak uzavřena křižovatka s Tylovou ulicí, aby bylo možné pokračovat s budováním kolejiště směrem k sadům Pětatřicátníků. Dalším místem na Klatovské kde se pracuje, je kolej ve směru na Bory nad křižovatkou u Belánky. Zde bylo pro tramvaje dlouhodobé omezení rychlosti. Trať je zde opravována formou repanelizace. Původní trať z BKV panelů byla rozebrána, byl vyfrézován spodní asfalt, dále položena nová podkladová asfaltová vrstva a nové BKV panely. Další nové BKV panely se objevují v krátkém úseku v obou směrech na náměstí Míru. Zde však byla důvodem zřejmě oprava sítí, neboť zde byl pod tratí několik dní hluboký výkop. A před výlukou v těcho místech na trati nebylo žádné rychlostní omezení.
V druhé polovině července se začíná s rozebíráním dalšího úseku trati, který bude rekonstruován. Mezi křižovatkami Klatovské s ulicemi Dobrovského a Alešova bude místo BKV panelů vybudována trať s pevnou jízdní dráhou.
Rekonstrukce vozovny Slovany dále pokročila. Zbývající koleje v nové odstavné hale jsou zprovozněny a se změnou jízdních řádů od 19. 7. 2022 již nocují všechny tramvaje ve vozovně. V noci na 18. 7. 2022 tak naposledy nocují tramvaje na konečných Bolevec, Skvrňany a Košutka. Dochází tak ke zrušení velmi brzkých ranních tramvajových spojů okolo 4:00 z konečných Bolevec, Skvrňany a Košutka do centra. Provoz se tak vrací do původního stavu před rekonstrukcí vozovny Slovany, kdy z těchto konečných odjíždí první ranní spoje do centra po 4:30. Více podrobností o rekonstrukci vozovny ZDE.
Rozjezd prací v červnu zde byl dost pozvolný, zejména s ohledem na to, jaké komplikace v dopravě uzavření Koterovské přináší. Trať Z BKV panelů byla rozebrána byla vyfrézována asfaltová vrstva až na původní betonovou desku, na které byla trať ještě před položením BKV panelů. Následně zde začaly probíhat místy výkopové práce a byla opravována kanalizace a místy i další sítě. Pokud by byla rekonstruována pouze tramvajová trať, rekonstrukce by proběhla výrazně rychleji. Montáž první části nového kolejiště začala až v polovině července. Technologie je stejná jako na Klatovské. Kolejnice jsou pomoci malých rozchodnic usazené do správné polohy, jsou ně nalepené protihlukové bokovnice a následně bude kolejiště zalité betonem. Povrchová vrstva pak bude asfaltová. Následují fotografie z jednoho dne (21. 7. 2022), ze kterých je vidět stav postupujících prací v celém rekonstruovaném úseku.
V polovině srpna sice již leží kolejnice v různých fázích stavby téměř po celé délce, pomalu však začíná být jasné, že hotovo do konce srpna nebude :(
Na rekonstrukci Klatovské se pokračuje jak v dolní části u sadů Pětatřicátníků, tak i v dalším úseku nad křižovatkou Dobrovského. Kolej ve směru z Bor do sadů Pětatřicátníků byla zrekonstruovaná v delší části a to až k výhybce směr Prešovská ulice. Zůstaly zde podkladové VUIS panely a nové kolejiště je také zalito betonem. Během současné rekonstrukce je zde plynulejší rozšíření vzdáleností mezi kolejemi (které jsou v sadech Pětatřicátníků dál od sebe). V úseku mezi Alešovou a Dobrovského ulicí probíhá rovněž rekonstrukce kolejiště technologií pevné jízdní dráhy. Od 13. do 31. 8. 2022 jsou odkloněny trolejbusové a autobusové linky z Dobrovského ulice, aby mohl být zrekonstruované také kolejiště v křižovatce.
Od 1. 9. 2022 začíná školní rok a s ním plný provoz. Výluka na lince č. 2 ještě pokračuje, neboť rekonstrukce Koterovské se prodlužuje až do 5. 9. 2022. I tak vyjíždí 1. 9. 2022 ve špičkách 50 tramvajových vlaků. Na lince č. 1 je to 10 celodenních pořadí a 5 šejdrů, na lince č. 2 je to 9 celodenních pořadí v trase Skvrňany - Nám. Generála Píky a 4 šejdry v trase Skvrňany - Mikulášské náměstí. A na lince č. 4 je to 14 celodeních pořadích a osm šejdrů, z nichž na třech mohou být "vysoké" soupravy (na 24, 26, 28). V provozu se tak opět objeví i vozy, které nebyly delší dobu vypravovány.
Kromě obnovení provozu na lince č. 4 v celé trase, je od 1. 9. 2022 také otevřen nový výjezd z vozovny Slovany a tramvaje již tak nemusí vycouvávat vjezdem na Slovanskou alej. Více na stránce o rekonstrukci vozovny ZDE.
V úterý 5. 9. 2022 probíhala v dopoledních hodinách zkušební jízda na rekonstruované tramvajové trati na Koterovské třídě. Vyrazil na ní vůz 40T č. 386. Od úterý 6. 9. 2022 pak vyjíždí linka č. 2 v celé své trase Skvrňany - Světovar. Linka č. 1 je zkrácena na svou běžnou trasu, tedy Bolevec - Slovany.
Na lince č. 1 je vypraveno 9 celodenních pořadí a 5 šejdrů. Na lince č. 2 je vypraveno 10 celodenních pořadí a 5 šejdrů. Na lince č. 4 je to pak 14 celodenních pořadí a 8 šejdrů. Celkem tak v pracovních dnech vyjíždí nyní 51 tramvajových vlaků.
O víkendu se nám také vrací interval 7,5 minut alespoň na odpoledne. Dopoledne zůstává interval 10 minut, který byl zaveden v rámci covidové úspory. Na lince č. 1 jsou o víkendu nasazovány sólo vozy, na dvojce pak po skončení výluky středněkapacitní vozy a na čtyřce soupravy.
V sobotu 24. 9. 2022 probíhaly mezi 10. a 16. hodinou oslavy výročí zprovoznění tramvajové trati na Světovar. Z obratiště U Zvonu vyjížděly na okružní jízdy historické tramvaje T1, T2 a historické autobusy RTO a ŠM. Trasa vedla po Koterovské třídě na Světovar, následně po Slovanské aleji na Slovany a odtud do centra po Slovanské. Střídavě pak také opačně, tedy některé spoje z centra na Slovany, odtud na Světovar a do centra po Koterovské. V obratišti U Zvonu pak stál stánek PMDP, kde byly k dostání drobné dárky.
O víkendu 24. a 25. 9. 2022 probíhala v Plzni opět akce Víkend otevřených ateliérů. Po městě jezdila objednaná tramvaj EVO2 č. 383, ve které posádka informovala cestující o akci a zvala je na konkrétní místa.
V sobotu 1. 10. 2022 probíhá na linkách 1 a 2 výluka tramvajové dopravy ze sadů Pětatřicátníků na Slovany a Světovar. Důvodem je výměna sjezdové výhybky v obratišti U Zvonu. Tramvaje linek 1 a 2 jsou v provozu pouze v úseku Bolevec - Sady Pětatřicátníků a Skvrňany - Sady Pětatřicátníků. Ze sadů Pětatřicátníků je pak vedena linka 1/2A po Koterovské na Světovar, odtud na Slovany a po Slovanské zpět do centra až do sadů Pětatřicátníků.
A máme tu podzim a zbarvené padající listí. Je sice krásně barevné a fotogenické, ale jako obvykle po opadání a rozježdění na kolejnicích tramvajím úplně nesvědčí. A tak se občas nepěkně sklouzneme.
V rámci oslav vzniku samostatného československého státu připravilo město Plzeň již tradiční bohatý kulturní program. Mnoho kulturních institucí bylo možné navštívit za zvýhodněné vstupné, či zdarma a také vyjela historická vozidla PMDP. Původně avízované vozy T1, 9Tr a RTO nakonec doplnila také Křižíkova osmnáctka. Obě historické tramvaje vyjížděly ze zastávky U Synagogy v Palackého ulici. T1 č. 121 odtud směřovala přes Bory až na konečnou Univerzita a zpět. A osmnáctka kroužila na svém obvyklém kolečku kolem centra, tedy přes náměstí Republiky ke Zvonu a zpět. Jízdné v T1 č. 121 stálo 28,- Kč, v Křižíkovi pak 40,- Kč. O jízdy byl veliký zájem a oba vozy jezdily plné.
Po vzpomínkovém aktu, vyšel již tradičně lampionový průvod z náměstí T. G. Masaryka směřující na náměstí Republiky, kde byl zakončen ohňostrojem. Letos však došlo k většímu omezením v dopravě, než v předchozch letech. Od cca 17:55 do cca 18:30 byl přerušen provoz tramvajové dopravy na lince 4 v úseku Univerzita/Bory – Sady Pětatřicátníků bez náhrady. Tramvaje linky č. 4 se tak otáčely v sadech Pětatřicátníků. Od cca 18:15 do cca 19:00 byl přerušen provoz linek 1 a 2 přes náměstí Republiky. Linka č. 1 zůstala v provozu pouze v úseku Slovany – Anglické nábřeží, linka 2 podobně v úseku Světovar – Anglické nábřeží. Provoz linek 1 od Bolevce a 2 od Skvrňan byl sloučen linkou 1/2 v trase Bolevec – Skvrňany.
Od pondělí 31. 10. 2022 do pátku 4. 11. 2022 probíhá výluka na tramvajové trati do Skvrňan. Důvodem je oprava tramvajové trati v křižovatce Vejprnická - Křimická, kde probíhá repanelizace trati tvořené BKV panely. Tramvaje linky č. 2 jsou vedeny ze Světovaru do zastávky Jízdecká a zpět kolem synagogy na Světovar. Cestující do Skvrňan pak musí využít autobusy náhradní dopravy označené linkou 2A.
V sobotu 5. 11. 2022 proběhla zvláštní fotojízda u příležitosti desátého výročí od ukončení odporových či zrychlovačových vozů v Plzni. Zájemci z řad veřejnosti se s předem zakoupenou jízdenkou svezli vozem T3 č. 187. Podrobněji na zvláštní stránce ZDE.
Marně čekáte na tramvaj? Obvykle za to mohou dopravní nehody a to jak cizí, bez účasti tramvají, tak občas i ty s tramvají. V obou případech však dochází ke zdržení, minimálně po dobu zdokumentování nehody. Zde příklad dvou nehod během odpoledne 23. 11. 2022. Kolem šestnácté hodiny došlo k cizí nehodě dvou automobilů ve Sladkovského ulici. Tramvaje linky č. 2 tudy tak nemohou projíždět. Na místo vyjíždí dispečer PMDP, aby účastníkům pomohl s případným řešením a postaral se o co nejrychlejší uvolnění trati. Mezi tím je linka č. 2 odkloněna na Světovar přes Slovany. Než se trať ve Sladkovského ulici podaří uvolnit, jedou odklonem asi dvě soupravy. Krátce na to, cca kolem 17:30, je na Slovanské aleji na trávníku uvízlé auto v kolejišti. Paradoxně jde zřejmě o automobil pracovníků provádějících zde údržbu trávníku. Protože se již v té době vracejí zatahující šejdry do vozovny, i zde se brzy vytvoří kolona tramvají. Automobil je nakonec vyproštěn silnějším vozem. Některé dny jsou klidnější, ale některá odpoledne bývá ve městě nehod omezující tramvajový provoz i několik. A řekl bych, že zejména v tomto období, kdy se stmívá již v období dopravní špičky, se stává mimořádných událostí více.
Od pondělí 28. 11. 2022 je vánoční tramvaj nasazena na běžných linkách. V pracovní dny na třetím pořadí linky 1, v sobotu na čtvrtém pořadí linky č. 4 a v neděli na sedmém pořadí linky č. 2. Nasazení se pak mění během vánočních svátků a prázdnin. Více obrázků a informací ZDE.
Tramvaj Vario LFR.S č. 339 byla ve čtvrtek 1. 12. 2022 odpoledne nasazena na propagační jízdě STOP AIDS. Podobně jako každý rok (s vyjímkou předchozích dvou covidových let) zdarma projížděla po všech trasách a cestující uvnitř dostávali informace o této nemoci a preventivní balíčky.
Je zima a v zimě občas sněží! 🙂 V Plzni jako obvykle je sněhová vrstva spíše symbolická, takže tramvajová doprava neměla zatím žádné problémy. Jinak na tom byli kolegové v Ostravě, Olomouci, či Brně. Sněžilo tam velmi hustě a problémy byly jak s výhybkami, kterým nedoléhaly jazyky, ale např. v Ostravě bylo i tolik sněhu, že vozy těžko zvládaly jej před sebou hrnout při rozjezdech ze zastávek.
Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích |