


Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
|
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, V roce 2023, po dodávkách nových vozů 40T, dochází k dalšímu většímu vyřazování vozů T3R.P. Vozy vyřazené předchozích letech byly odprodávány nejvyšší cenové nabídce. Ceny posledních prodávaných vozů se v praxi pohybovaly v řádu nižších desítek tisíc Kč a mnohé tak končily také na zahradách soukromých majitelů. Bohužel se tak zatím žádné neobjevily v provozu v jiném městě. Skupinu pěti vozů nakoupila v roce 2021 také firma TRAM FOR ENVI s.r.o. s vidinou přeprodání do zahraničí, ale to se následně nepodařilo a další osud vozů je nejistý. Z bývalých plzeňských tramvají tak dosud jsou v provozu pouze tramvaje T3M, které se přes prostředníka dostaly v roce 2015 do ukrajinského města Mykolajiv.
Než se v Charkově plzeňské vozy objeví v provozu, může trvat i několik měsíců a není vyloučené, že některé mohou být použité i jen jako zdroje náhradních dílů. V Plzni vozy dojezdily veškeré kilometry umožňující jejich provoz a před dalším provozem by musely projít dílnami a vyšším stupněm údržby. Ačkoliv na Ukrajině platí jiné předpisy, než se vozy vydají do provozu, musí projít jistě místními technickými prohlídkami a po posouzení stavu možná i různými opravami. Nutná je pak zejména změna rozchodu kol (u nás je rozchod kolejí 1435mm, na Ukrajině 1524mm). V Charkově však podobné vozy již provozovali i provozují a plzeňské vozy mohou např. dostat podvozky od vozů zničených během ostřelování. Z podobných vozů jsou v Charkově provozovány tramvaje T3A z Rigy, či různé verze T3 původně provozované v Bratislavě, Ostravě, či Praze. Osobně jsem město Charkov navštívil v roce 2018. Obrázky a stručný popis provozu je v rubrice Jiná města ZDE. Tramvajový provoz ve městě Charkov byl během napadení Ukrajiny velmi zasažen. Jedna ze dvou zdejších tramvajových vozoven dostala v únoru 2022 mnoho zásahů ruskými raketami a je prakticky zničená. Tramvajový provoz byl obnovovám pomalu, postupně v různých úsecích a dodnes zůstalo v Charkově mnoho tratí bez obnoveného tramvajového provozu. Plzeňské tramvaje darované do Charkova v srpnu 2023: 196, 208, 261, 262, 263, 264, 269, 276 a 277
Po dojetí posledních kilometrů byl tramvajím vymontován odbavovací systém vč. palubního počítače a radiostanice, jinak odcházely tak jak dojezdily. Krátce před odvozem byly ještě odmontovány sběrače a spřáhla, aby se naložený náklad vešel do potřebných rozměrových limitů. Obojí bylo uloženo uvnitř vozů. Dle veřejně dostupné darovací smlouvy si dopravu zajišťovala ukrajinská strana.
Odvoz 2023
První várka tramvají (262, 263, 264 a 269) dorazila do Charkova v pondělí 16. 10. 2023. Dalších pět vozů (196, 208, 261, 276 a 277) pak byla v Charkově skládána ve středu 18. 10. 2023. Přejeme tak bývalým plzeňským tramvajím ještě hodně dalších kilometrů a těšíme se na fotografie z nového působiště.
Odvoz 2024
Odvoz 2025
Poslední tři darované vozy T3R.P opouštějí Plzeň 26. 8. 2025. Jde o "digitální" progressy 256 a 257 a jeden "analogový" č. 260. Nakládka probíhá v dopoledních hodinách, ale areál naložené vozy opouští až večer.
Podobné stránky:
některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra, © Jan Šlehofer
|