Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy











Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5,
současné typy: T3M, T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, Vario LF2/2 IN

Jednosměrné vozy přezdívané Trabuko

Motorový vůz z roku 1938 - ilustrace z časopisu ABC

Trabuko č. 60 U zvonu, autor neznámý Zajímavým typem vozů, vyrobeným speciálně pro Plzeň byly jednosměrné dvounápravové vozy přezdívané Trabuko. Šlo o první jednosměrné vozy v Plzni, neboť až v roce 1937 vznikly na konečných Bory a Slovany smyčky a odpadlo tak zdlouhavé obracení s přepřaháním vleků.

Trabuko u nádraží Trabuko č. 58 ve vozovně Slovany. 
Foto: sbírka M. Plzák První čtyři vozy č. 56 - 59 dodala firma Ringhoffer-Tatra v roce 1938 a další čtyři v jednodušším provedení pak za války v roce 1942 (č. 60 - 63). Elegantní a velkoprostorová skříň seděla na podvozku z ocelových profilů o velkém rozvoru 3800mm. Kromě prostorného interiéru vynikala tramvaj také výrazně sníženou podlahou a Trabuko č. 58, v Cukrovarské ulici, autor neznámý Trabuko č. 56 ve vozovně Slovany 18. 2. 1958. 
Foto: sbírka M. Plzák narozdíl od ostatních oplechovaných vozů byly na bocích teakové palubky. Vůz poháněly dva motory Škoda o výkonu 55kW, které byly ovládané vačkovým kontrolerem s dvacetiosmi jízdními a devatenácti brzdovými stupni. Dveře i sklápěcí schůdky u dveří byly ovládány elektropneumaticky a kompresor sloužil také pro účely vzduchové brzdy. Trabuko č. 56 ve vozovně Slovany 17. 8. 1964 
Foto: sbírka M. Plzák Na čele vozu byl skleněný prosvětlený transparent, který řidič přetáčel z vnitřku kabiny. Ta byla oddělená a elektricky vytápěná. Na zadním čele byl pomocný kontroler pro manipulační couvání.

Trabuko na pohlednici zachycené na Slovanech Již vyřazený vůz Trabuko č. 58 ve vozovně Slovany v roce 1964. 
Foto: sbírka M. Plzák První čtyři vozy (č. 56-59) byly dodány ještě pro levo stranný provoz. V prvních dnech okupace Plzně během II. světové války byl provoz změněn na pravostranný a tak musely být tyto vozy přestavěny. Krátce po válce bylo objednáno a v roce 1947 dodáno osm vlečných vozů (č. 64-71). Trabuko č. 60, autor neznámý, patrně tovární snímek Souprava Trabuk na Klatovské u bufetu Adria na staré pohednici Tím vznikly na tehdejší dobu velmi kapacitní soupravy. V roce 1948 se uvažovalo o dodání dalších čtyř motorových i vlečných vozů, avšak v té době se již pracovalo na vývoji tramvaje typu T1 a tak k nákupu již nedošlo.

Trabuka pravděpodobně při likvidaci v nové hale vozovny Slovany v roce 1964
Foto: sbírka M. Plzák Vlečňák trabuko na jedné ze zahrad v Olomouci v Neředíne v roce 2003 Bohužel se žádný z těchto vozů nedochoval do dnešních dnů. Trabuka byla všechna vyřazena v roce 1963, kdy se Plzeň stala prvním městem v ČSSR, kde skončil provoz dvounápravových tramvají a v provozu zůstaly jen moderní tramvaje řady T. Osm vlečných vozů "trabuko" bylo odprodáno do Olomouce, kde jezdily s čísly 91 - 98. Na snímku vpravo je v roce 2003 zachycen jeden z nich na zahradě v Olomouci, kde slouží jako kůlna.

Pokud by Plzeň (nebo nějaký bohatý mecenáš) někdy náhodou uvažovala o pořízení repliky nějakého dvounápravového vozu, mělo by to být určitě Trabuko, neboť se jednalo o vozy, které ve stejné podobě nikde jinde nejezdily (vyjma zmiňovaných vlečňáků prodaných do Olomouce), narozdíl od klasických vozů Ringhofer (tzv. Terezky), které jsou přeci jen v Praze dochované.

Podobné stránky:
Křižíkovy tramvaje
Historické pohlednice zejména s Křižíkovými vozy
Oslavy 60 let tramvají v Plzni
Zajímavé rekonstrukce tratí v osmdesátých letech
Fotografie z oslav 100. let MHD v Plzni a z dalších jízd při Historických víkendech

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5,
současné typy: T3M, T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, Vario LF2/2 IN

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer, použité zdroje: časopis ABC, publikace 100. let MHD v Plzni


NAVRCHOLU.cz