Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

VarioLF Plus

VarioLFplus - nákres Štěpán Esterle & Ostravské tramvaje

V úterý 15. 6. 2010 byl na ostravské výstavě Czech Raildays představen prototyp vozu VarioLF Plus. Výrobcem vozu jsou firmy PRAGOIMEX, Krnovské Prototyp tramvaje Vario LF plus PL představený na Czech Raildays 15. 6. 2010, foto: Absolut Prototyp tramvaje Vario LF plus PL představený na Czech Raildays 15. 6. 2010, foto: Absolut opravny a strojírny, VKV Praha a Plzeňské městské dopravní podniky. Novináři, patrně dle výrobcem připravených tiskových zpráv, představili tramvaj jako úplnou novinku. Kdo se však o tramvaje v ČR alespoň trochu zajímá, tomu musí být jasné, že jde jen o další vůz z rodiny tramvají typu Vario a tedy o další novější typ tzv. wany. Design čel je stejný jako u již provozovaných vozů Vario LFR.E v Ostravě, Brně, či Olomouci. Navrhl jej František Pelikán a mezi fandy (či odbornou veřejností) získala tato čela přezdívku "bulwa". V Plzni se však objevuje "bulwa" poprvé a tak bude vůz v ulicích budit velkou pozornost.

Rozdílem oproti předchozím jmenovaným vozům, jsou nové typy podvozků KOMFORT plus, které umožňují snížit výšku podlahy i právě nad podvozky. Prototyp tramvaje Vario LF plus PL představený na Czech Raildays 15. 6. 2010, foto: Absolut Ani tyto podvozky však úplnou novinkou také nejsou, neboť poprvé byly použity na dvoučlánkovém voze VARIO LF2 plus, jehož prototyp byl na Czech Raildays představen v roce 2009 a je již provozován v Ostravě. Krátká "solo" tramvaj je však tato opravdu první. Vůz má u krajních dveří tedy pouze jeden schod a z této výšky uličky jsou pak po stranách sedačky na podestách (tedy na druhém schodu) podobně jako to bývá u některých autobusů. Tramvaj je tak sice zdánlivě více nízkopodlažní, ale jeji interiér je tak členitější a druhý schod tak cestující musí zdolávat později po nástupu, třeba i až za jízdy, což pro starší cestující může být složitější.

Vůz má novou asynchronní výzbrojí od Škody Electric. Tím že se jedná zatím o jediný asynchronní vůz (Astry nechme stranou), nelze jej zatím s ničím spřahovat. Prototyp je stejně jako tomu bylo u ostravského Varia LF2+ ve stříbrno zlatém nátěru. Pohled na ovládací panel řidiče - Vario LF plus 25. 6. 2010 Sedačky - Vario LF plus 26. 6. 2010 Doufejme, že jen tento první vůz z důvodu prezentace na veletrhu. Vůz je vybaven plzeňským informačním i odbavovacím systémem. Rozporuplné dojmy budou ze sedaček. Bývá uváděno, že zejména z hygienických důvodů se místo polstrovaných sedaček ve vozech MHD začínají objevovat plastové, či dokonce dřevěné sedačky. Tyto plastové sedačky jsou docela dobře tvarované a tak posezení na nich je vcelku příjemné. Při delší cestě však již tlačí. Osobně však nejsem moc nadšen možností umísťování reklam do opěradel sedaček. Ve voze se tak objevuje další reklamní médium a občas to bude asi až přeplácaná strakatina.

Varia mají lepená okna, což jsme u plzeňských tramvají dosud (s vyjímkou Aster) neměli. Lepená okna působí modernějším dojmem a lépe sa na ně lepí vnější celovozové reklamy. Z hlediska údržby jsou však méně vhodná, neboť jejich případná výměna je zdlouhavější. Proto např. někteří němečtí dopravci požadují okna v gumě a výrobce tramvají Bombardier jim v případě tohoto požadavku vychází vstříc i u nových nízkopodlažních vozů. U Varií jsou zajímavostí šoupací otevírací okénka. Právě zatím všechny vyrobené vozy Vario s novým designem v ČR a lepenými okny měly dosud jen malá vyklápěcí okénka (jako v Plzni známe z Aster). Plzeňské vozy Vario mají naštěstí okna posuvná (podobně jako vozy T3), takže by větrání mělo být účinější.

Prototyp tramvaje Vario LF plus PL představený novinářům v Plzni na Slovanské aleji 25. 6. 2010 Skládací spřáhla jsou schovány za krytem. Na pohled i z hlediska bezpečnosti v případě nehod, je zakryté spřáhlo určitě vhodnější. Kdo ze zdejších čtenářů si ještě vůbec pamatuje, že Astry také mají skládací spřáhla a že v Plzni někdy jezdily zakrytované? Z důvodu jednodušší manipulace (v případě odtahů vadných vozů) jezdí již několik let bez krytů s vystrčenými spřáhly. U nových vozů by k tomu ale nemělo docházet, neboť rozložená spřáhla nemají žádnou aretaci a tak budou muset být složená.

Vario LF plus 26. 6. 2010 Vario LF plus 26. 6. 2010 Prototyp byl v Plzni složen 21. 6. 2010 a je postupně oživován. Následovat bude zkušební provoz bez cestujících, aby mohl být později typově schválen. Nějakou dobu bude tedy ještě osamocen. Po dobu zkušebních jízd je vůz označen dočasným evidenčním číslem 116. Tedy dalším číslem v pořadím, pro testované vozy výrobců, které nejsou v majetku PMDP.

Prototyp tramvaje Vario LF plus PL představený novinářům v Plzni na Slovanské aleji 25. 6. 2010 Prototyp tramvaje Vario LF plus PL představený novinářům v Plzni na Slovanské aleji 25. 6. 2010 Vůz byl v Plzni novinářům představen za účasti zástupců výrobce, včetně zástupců PMDP v pátek 25. 6. 2010. Krátká tisková konference proběhla na Slovanské aleji, kde bylo možné si tramvaj prohlédnout a následovala jízda na Světovar a zpět do vozovny. Na pohled vůz působí velmi moderním dojmem a až čas ukáže jak se osvědčí v pravidelném provozu. V budoucnu by mělo následovat několik dalších kousků. Ty se mají stavět v plzeňských dílnách a plánuje se, že pak tyto vozy budou jezdit spolu v soupravách.

Mezi fandy se zejména zpočátku poměrně rychle rozšířila přezdívka Vuvuzela. Důvodem je monotóní zvuk výzbroje. Tón se při rozjedu, ani při brždění vůbec nemění, ale zní pořád stejně, při delší jízdě až nepříjemně.

Prototyp tramvaje Vario LF plus při zkušební jízdě na Karlovarské třídě 17. 8. 2010 Prototyp tramvaje Vario LF plus při zkušební jízdě v sadech Pětatřicátníků 16. 8. 2010, foto: Jan Janda Vůz musí prodělat různé zkoušky, aby mohl být typově schválen. Některé zkoušky probíhají ve vozovně, některé ve městě, zpočátku zejména v nočních hodinách. V polovině července dochází k nehodě, při které vůz narazil ve vozovně při couvání do zdi a je poškozeno zadní čelo. Po opravě se však brzy pokračuje ve zkouškách. V polovině srpna začíná vůz intenzivně najíždět kilometry a tak je vidět ve městě výrazně častěji.

Vario LF plus č. 116 spolu s novým Variem (jehož přesné označení není ještě jisté) č. 333 na Slovanské aleji 18. 8. 2010, foto: Jiří Trnka Do Plzně jsou mezi tím dodávány i další "wany". Nová Varia LFR.S mají stejnosměrnou výzbroj Škoda. Jsou rovněž s novým designem "Pelikán" (v standartním žlutošedém nátěru), ale nejsou ve verzi "Plus". Nemají tedy sníženou podlahu nad podvozky, ale jen ve středu vozu, podobně jako "wany" T3R.PLF.

Prototyp tramvaje Vario LF plus v sadech Pětatřicátníků v první den zkušebního provozu s cestujícími 1. 9. 2010 Prototyp tramvaje Vario LF plus č. 116 v zastávce Studentská  2. 9. 2010 Vario LF plus vyjíždí do zkušebního provozu s cestujícími 1. 9. 2010. Tramvaj je zatím stále označena dočasným evidenčním číslem 116. V provozu by měla být v době cca od 6 - 22 hodin a objevuje se na všech linkách. Jezdí mimo jízdní řád, tedy jako spoj na víc. Řidiči během dne i přejíždí mezi linkami. Děje se tak vždy přes Světovar (tramvaj jede jako Xka na Světovar a odtud zase vyjíždí kamkoliv jinam).

Vario LF plus č. 116 na náměstí Republiky 4. 9. 2010 Vario LF plus č. 116  na Košutce 4. 9. 2010 KT8D5-RN2P č. 295 a Vario LF plus č. 116  na Košutce 4. 9. 2010 Prototyp tramvaje Vario LF plus před slovanskou radnicí 4. 9. 2010 Vario LF plus před plzeňskou radnicí 11. 9. 2010 Vario LF plus na konečné Bory 11. 9. 2010 Vario LF plus přijíždí do zastávky Studentská 11. 9. 2010 Vario LF plus v Sirkové ulici 11. 9. 2010

Zhruba po pěti týdnech jsou potřebné kilometry najety a vůz poměrně dlouho čeká patrně na vyhotovení potřebných dokladů. V té době ještě stále není v majetku PMDP a není zřejmě vyřešeno kdy a za jakých podmínek vyjede do běžného provozu. Vzhledem k tomu, že je také zatím sám, není jej ani kam vypravovat (sólo vozy jsou vypravovány pouze o víkendech, nebo ve večerních hodinách).

Vario LF plus č. 336 v Pražské ulici 3. 4. 2011 Vario LF plus č. 336 na Slovanech 24. 4. 2011 Až v únoru 2011 je vůz přeznačen na běžné číslo 336. Do pravidelného provozu s cestujícími pak vyjíždí 1. března na večerní jedničku. Od té doby se zde objevuje pravidelně a můžeme se s ním setkávat také o víkendech.

Vario LF plus č. 337 v zastávce Macháčkova 11. 9. 2011 Druhé asynchronní Vario, tedy stejné a dokonce opět v atypickém stříbrnozlatém nátěru, aby byly do soupravy, je dodáno přibližně po roce. Na dalším ročníku Czech Raildays je v červnu 2011 vystavena souprava vozů 336+337 a následně je i vůz č. 337 dodán do Plzně. Do pravidelného provozu vyjíždí poprvé až 9. 9. 2011.

Vario LF plus č. 336+337 přijíždí do zastávky Studentská 
4. 9. 2011 Vario LF plus č. 336+337 na mostě Generála Pattona 5. 8. 2012 V soupravě se pak spolu Varia LF plus 336+337 poprvé objevují v provozu s cestujícími 26. 9. 2011. Zpočátku je souprava nasazována zejména na lince č. 1, později pak spíše na lince č. 4, ale objevit se může kdekoliv.

Vario LF plus č. 336+337 před radnicí na náměstí Republiky 1. 7. 2012 Ko konci roku 2012 je do výzbroje obou vozů nahrán nový SW, díky kterému vůz již nemá tak výrazný zvuk jako startující helikoptéra (viz. video níže). Nyní je trochu tižší, i když stále je souprava již z dálky po zvuku rozeznatelná.

Těžko říci, zda je verze Vario LF plus lepší, než standartní Vario. Vůz má sice i v krajních částech o jeden schod méně, ale sedačky v interiéru "pluska" jsou na dalším schodu a interirér je tak členitější. Nové podvozky jsou pro údržbu složitější, kola jsou nepřístupná a i jen případné odstranění větších ploch na kolech vyžaduje vyvázání podvozku a práce je s tím jak při jeho "velké prohlídce".

Vario LF plus č. 354 ve vozovně Slovany 3. 1. 2013 Vario LF plus č. 354 v zastávce Karla Steinera 23. 2. 2013 Třetí Vario LF plus budoucího čísla 354 bylo ve vozovně Slovany složeno z návěsu 5. 12. 2012. Bohužel je opět v atypickém stříbrnozlatém nátěru, stejně jako 336 a 337. Další vůz k němu do soupravy (patrně s číslem 355) by měl být dodán začátkem roku 2013. Dodavatel vozů je stejný, avšak vozy byly kompletovány tentokrát v dílnách DP Most.

Poprvé do provozu vyjíždí vůz č. 354 na večerní jedničku 7. 2. 2013. Vzhledem k tomu, že je zatím sám, je možné vypravování v pracovní dny pouze na večerní spoje linky č. 1 a pak o víkendech na linku č. 1 a 2. Následující víkend je již také vypraven.

Vario LF plus č. 354 na Lidické - 9. 2. 2013 Vario LF plus č. 354 v Pražské ulici - 9. 2. 2013 Vario LF plus č. 354 přijíždí na Slovany 10. 2. 2013 Vario LF plus č. 354 v Sirkové ulici - 10. 2. 2013

Vůz 354 má již také novější verzi SW pohonu a jeho výzbroj není tak hlučná, jako zpočátku souprava 336+337 (viz. video níže).

Vario LF plus č. 355 v Mozartově ulici 22. 3. 2013 Vario LF plus č. 355 na náměstí Milady Horákové 4. 5. 2013 2013 Vario LF plus č. 355 u nádraží 4. 5. 2013 2013 Zatím poslední vůz s číslem 355 byl dodán 27. 2. 2013 a v pravidelného provozu je od 16. 4. 2013. Vůz má jako první plzeňské Vario umístěné na čele mezi světly logo TWT a evidenční číslo tedy níže. O víkendech jezdí zpravidla sólo, v pracovní dny je pak nasazována souprava 354+355.

Vario LF plus č. 354+355 před budovou slovanské radnice 5. 6. 2013, foto: K. Šimána Vario LF plus č. 354+355 přijíždí na Světovar 5. 6. 2013, foto: K. Šimána Od 3. 6. 2013 jsou v provozu vozy 354 a 355 s reklamním polepem na Plzeňskou kartu a Plzeňskou vstupenku. Je tak na těchto vozech schován atypický stříbrnozlatý nátěr. V té době ještě zbývá na soupravě 336+337.

Vario LF plus č. 355 na Mikulášské náměstí 14. 7. 2013 Vario LF plus č. 354 na náměstí Republiky 14. 7. 2013 Vario LF plus č. 354 v Malesické Vario LF plus č. 355 v Pražské ulici Vario LF plus č. 355 na Vejprnické 22. 2. 2014

Vario LF plus č. 336+337 na náměstí Republiky 10. 6. 2014 Vario LF plus č. 336 v sadech Pětatřicátníků 27. 8. 2014 Vozy soupravy 336+337 však v létě 2017 dostávají také celovozové reklamy a tak nestadardní stříbrnozlatý nátěr mizí. Nejprve v červnu 2017 vyjíždí vůz č. 337 s reklamou Dinaparku a ke konci srpna 2017 pak také vůz č. 336 s reklamou na ZOO.

Po zrušení výběrového řízení na vozy o délce 20m na jaře 2017 bylo rozhodnuto, že bude ještě uplatněna opce z předchozí zakázky a jsou objednány další dva vozy Vario LF plus. Do konce roku 2017 by tak měly být dodány vozy budoucích čísel 367 a 368.

Přehled vozů VARIO LF plus
složení v Plzni ev. č. (foto) výrobní č. s cestujícími od souprava
21. 6. 2010 336 107/2010 1. 9. 2010 336+337
xx. 6. 2011 337 132/2011 9. 9. 2011 336+337
5. 12. 2012 354 175/2012 7. 2. 2013 354+355
27. 2. 2013 355 181/2013 16. 4. 2013 354+355
xx. 12. 2017 367 x x 367+368
xx. 12. 2017 368 x x 367+368

 


Video zachycující Vario LF plus v ulicích Plzně ještě před jeho mírným ztlumením.

Jak o prvním novém voze informovala média:
ČT 24
Busportál
Ostravské tramvaje

Podobné stránky:
T3R.PLF - první verze plzeňských "wan"
Plzeňské "wany" druhé generace? - rozebrání článků z února 2010

 

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz