Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Druhá generace plzeňských "wan" ?

Začátkem února 2010 se v tisku objevilo několik článků o nových tramvajích, které se mají od letošního roku objevit v ulicích. Jeden článek přikládám a zkusíme si jej níže blíže rozebrat.

Omladí plzeňské tramvaje
Datum: 8.2.2010 Autor: (ČTK) Zdroj: Mladá fronta DNES Rubrika: Kraj Plzeňský
Po modernizaci za stovky milionů budou mít cestující k dispozici také víc nízkopodlažních vozů
Plzeň – Plzeňské městské dopravní podniky vyhlásily veřejnou soutěž na modernizaci až 25 tramvají za 375 milionů korun.
Zakázka, která částečně spoléhá na evropské peníze, je rozprostřena do pěti let. „Letos bychom koupili první tři vozy, záleží ale na termínu podpisu smlouvy s dodavatelem,“ konstatoval výrobně technický ředitel dopravních podniků Luboš Pašek. Za dobu existence podniku se bude jednat o největší objednávku generální rekonstrukce tramvají. Firmy předloží nabídky do 23. března a o dva dny později se otevřou obálky.
Dopravní podniky chtějí dvouletou garanci, ale po dodavateli požadují po celou dobu životnosti vozu, tedy po 25 let, provozuschopnost vozů minimálně 95 procent. Výrobce tak musí zajistit, aby bylo odstaveno jen pět procent vozů a servisu se bude věnovat podstatně víc.
„Na šest tramvají jsme požádali o peníze z evropského programu ROP a tento měsíc by mělo být rozhodnuto,“ připomněl Pašek. Zbytek uhradí firma ze svého. Z evropských peněz chce ještě nakoupit trolejbusy.
Životnost? Jako u nových?
Podnik objednal rekonstrukci 25 sólo tramvají na nízkopodlažní, ale dodavatel musí zachovat možnost jejich spřažení po dvou. Letos by přepravce odebral tři tramvaje, v letech 2011 až 2013 po šesti vozech a v roce 2014 zbytek. „Vozy by měly mít nový facelift, tedy nové čelo a nový zadek. Nová bude částečně elektrická výzbroj,“ vysvětlil Pašek. Životnost až 25 let bude téměř shodná s novými tramvajemi. „Modernizace takového rozsahu se dělá včetně rámu vozidla, který bude de facto nový,“ vysvětlil ředitel. Plzeňské městské dopravní podniky dosud objednaly nejvíce 16 modernizovaných tramvají, z nichž letos doběhnou poslední dvě. Jednalo se zatím vždy o rekonstrukce vozů T3 do klasické podoby, tedy bez nového designu vozu. Tramvají T3 má podnik tři čtvrtiny ze všech 120 vozů, nejstarší jsou z roku 1963. Všechny už prošly nějakým stupněm modernizace. Podnik má dále 12 dlouhých typů KT8 od Krnovských opraven a strojíren, deset je vozů Astra ze Škody Transportation, čtyři jsou „superdlouhé“ tramvaje T3 z dílny šumperské firmy Pars nova a zbytek vozy T3, nejrozšířenější československé tramvaje, vyráběné od začátku 60. let do konce 90. let 20. století podnikem Tatra Smíchov.

A nyní se na informace v článku uvedené podíváme podrobněji. Ačkoliv článek vyznívá senzačně pozitivně, lze z článku vyčíst, že půjde opět o vozy Vůz č. 318 v první den provozu s cestujícími na lince č. 1 v sadech Pětatřicátníků 20. 6. 2008 podobné vozům T3R.PLF (tzv. Wany), tedy běžným cestujícím známé tramvaje se smajlíkem. Tempo dodávek se rovněž nemění, tedy šest vozů za rok. Když za 25 tramvají bude zaplaceno 375 miliónů, získáváme jednoduchým dělením cenu jednoho vozu 15 miliónů korun. Cena současných vozů T3R.PLF je dle předchozích podobných článků o cca o milion levnější. Nové vozy mají mít nový facelit. S největší pravděpodobností tedy půjde o nová čela "Pelikán", přezdívaná také "Bulwa". S vozy s těmito čely se můžeme setkat např. v Ostravě, Olomouci či v Brně. Fotografie nutno brát jako ilustrační, neboť vozy budou jistě v plzeňském žlutém provedení. Tramvaj působí moderněji díky svému novému designu čel, Ostravská první WANA - T3RN.EV č. 1311 v Zábřehu 1. 6. 2005 Souprava dvou ostravských Wan 1318+1319 přijíždí do zastávky Muglinovská 1. 9. 2007 což je patrně záměr. Blíží se totiž volby a politici se u nových tramvají rádi nechají vyfotit. To je totiž patrně hlavní důvod, který mě napadá, proč najednou ta změna. K negativům pak patří například to, že z vozu s novým čelem je mírně horší výhled pro řidiče a jistě bude i náročnější na údržbu. Budou muset být pro něj na skladě další náhraní díly odlišné od současných vozů. Otázkou zůstává, jaká budou mít vozy okna. Mám však obavy, že stejně jako u zmiňovaných ostravských wan to budou již okna lepená a jen s malými otevíracími výklopnými okénky. Jejich případná výměna bude tedy také složitější.

Za zajímavou, ale až znepokojující považuji i informaci, že "nová bude částečně elektrická výzbroj". Trošku to opět smrdí vnucením místního plzeňského výrobce, se kterým však v Plzni nejsou právě dobré zkušenosti. Naposledy skončil fiaskem projekt vozu T3R.SLF, což měla být právě standartní wana s novou elektrovýzbrojí Škoda-Ganz. Za naopak kladně zajímavé považuji zmínky o požadavku na pozáruční servis. Pokud budou VarioLF2plus v Ostravě u zastávky Josefa Kotase 8. 5. 2010 Interiér vysokopodlažní části VariaLF2plus 8. 5. 2010 smlouvy dobře postavené, mohly by se tím eliminovat problémy s dodávkami atypických náhradních dílů. Ještě se nabízí jedna otázka a to, zda půjde o klasické VarioLF, či zda se již nebude jednat o verzi "plus", tedy s nižší odstupňovanou podlahou i nad podvozky, podobně jako má ostravský prototyp Vario LF2 plus.

Celkově je tedy určitě dobře, že se bude pokračovat v obnově tramvajového vozového parku a na skutečné hodnocení nových vozů si budeme muset ještě počkat. Chtěl jsem si pouze zaspekulovat nad výše uvedeným článkem a budu doufat, že některé mé obavy jsou zbytečné.


V současné době se již s těmito vozy můžeme setkat a info o nich je na stránce VARIO LFR.S.

 

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz