Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024), Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Tramvaje na sněhu

Letošní zimu napadl sníh i v Plzni, což nebývá tak často a tak je zde pár fotek tramvají na sněhu. Tramvajový pluh už v ulicích neuvidíme a tak jsem vyfotil alespoň sypače DP, jak sype zastávku Macháčkova ve Skvrňanech.


V provozu se od 6. 1. krátce objevil i sólo vůz T3 183 (vlevo), který zůstal po výše uvedené nehodě sám. Později (spatřen 13.1.) byl spojen do soupravy s vozem č. 195, jehož přední vůz byl pravděpodobně převezen do dílen.


Překvapující sněhová nadílka dorazila do Plzně 22. 1. 2001. Od rána celý den hustě sněžilo a tak to podle toho také odpoledne ve městě vypadalo. Na Klatovské třídě stál jeden dlouhý štrůdl aut, jen tramvaje jezdily bez problémů. Jen si musely prozvonit cestu. Zde je několik fotografií focených v době odpolední špičky po šestnácté hodině.



Měnírna Zátiší

V pondělí 5. února 2001 v brzských ranních hodinách (cca 5:00) došlo k výpadku měnírny Zátiší, která kromě trolejbusové trati na Novou Hospodu napájí také tramvajovou trať do Skvrňan. Důvodem byla voda nateklá děravou střechou do měnírny. Několik tramvajových souprav, které po ránu vyjely na trať, zůstalo ve Skvrňanech stát. Tramvajový provoz tak zůstal zajištěn je v úseku Světovar - sady Pětatřicátníků a do Skvrňan jezdily autobusy náhradní dopravy. Samozřejmě ranní špičku něměly šanci zvládnout. Během dopoledne (asi po deváté hodině) došlo k obnovení tramvajového provozu na celé lince. Fotografie pochází ze sadů Pětatřicátníků v osm hodin.


16. února kolem 16:30 došlo k drobné nehodě autobusu 419 jedoucí na lince T s gumokálem. Stalo se tak na křižovatce Sirková U Prazdroje přímo na kolejích, takže došlo k zastavení tramvají. Během chvilky se tak vytvořily štrůdly tramvají a trolejbusů.


Tramvaj pro Portland (USA)

Převoz tramvaje 10T0 (Astry pro Portland) do vozovny Slovany 26. 2. 2001 byla převezena ze škodovky do plzeňské vozovny Slovany jedna z pěti Aster (10T0) určených pro americké město Portland. Na plzeňských tratích byla údajně poprvé spatřena v noci z 1. na 2. února 2001. Necelý měsíc probíhalo její testování, při kterém projížděla všechny tratě. Naposledy byla v provozu v pondělí 27. 3. 2001 a pravděpodobně v úterý byla odvezena zpět do škodovky. Více informací najdete ZDE.


KT8D5 297 po malé modernizaci připravená pro reklamu KT8D5 297 po modernizaci s reklamou na Vaillant 6. 3. 2001 vyjela v pravidelném provozu další (již čtvrtá) KT8D5 po malé modernizaci. Tato však není v unifikovaném žlutošedém nátěru, ale prvních pár dnů jezdila jen takto bílá, připravená pro celovozovou reklamu a jak vypadá teď s reklamou, můžete vidět na fotografii vpravo.


T3M 210 při cvičné jízdě jede do Skvrňan KT8D5 298 při cvičné jízdě ve Skvrňanech V březnu, bylo možné spatřit tramvaje označené "L" či "cvičná jízda" velmi často. Vždy v určitém období, když probíhá kurs pro nové řidiče tramvají, lze vidět některé typy vozů i na těch tratích, kde běžně nasazovány nejsou. Zejména do Skvrňan nejezdí v normálním provozu vozy KT8D5 ani sólo vozy T3M.


Zatracení gumokoláci

Chebský gumokolák parkující na kolejích Klatovský gumokolák zasahuje do průjezdného profilu tramvaje

Častým nešvarem automobilistů v centru Plzně, bývá špatné parkování v průjezdném profilu tramvají. Zejména u jednokolejných tratí. Nejproblémovějším místem je Palackého ulice, kde jsou tyto problémy neustále a nejen s mimoplzeňskými řidiči.


Uvízlá Astra 310 na křížení trolejí

V březnu letošního roku byla přeložena kvůli výstavbě přemostění hlavního nádraží trolejbusová trať ze Šumavské ulice do ulice Sirkové. Došlo tak k poměrně nešťastnému překřížení tramvajového a trolejbusového vedení v prostoru velice frekventované křižovatky U Prazdroje - Sirková. Křížení obou trolejbusových stop s tramvajovým vedením je poměrně od sebe dost blízko a ještě s nevhodnou vzdáleností od sebe. Nenapájené úseky se díky tomu staly už mnohokrát pastí pro tramvaje. Astra 310 uvízlá na křížení tramvajové troleje s trolejbusovou Uvízlou Astru 310 se snaží vytlačit 206+207 jejíž přední vůz je však na druhém křížení trolejí Soupravy se z pasti většinou ještě dostanou, ale pro sólo vozy a Astry je zastavení v křižovatce osudné. Vinu za to většinou nesou gumokolisté, kteří se do křižovatky před tramvaj vecpou na poslední chvíli a ta pak díky zabrzdění na nevhodném místě již neodjede.

Pak nezbývá než následujícím vozem "mrtvolku" trochu popostrčit. Uvízlou Astru 310 se snaží vytlačit 206+207 jejíž přední vůz je však na druhém křížení trolejí Jako se to stalo 18. dubna v odpolední dopravní špičce. Astra č. 310 uvízla na křížení a soupravě T3 206+207 se podařilo až na třetí pokus ji pod trakci dostrčit. Jak by ne. Vždyť se musel snažit pouze zadní vůz č. 207, neboť 206 již byl v neutrálním poli druhého křížení. Neobešlo se to bez řádných zvukových, pachových a vizuálních efektů.

Trejsina 481 objíždí zácpu napájená agregátem Kolona tramvají již po obnovení provozu Jak je na obrázcích vidět, čtvrthodinové extempóre na jedné z hlavních plzeňských křižovatek udělalo s dopravou velký kotrmelec. Bez problému to zvládla jen jedna z nových Trejsin (481) na lince 16, která díky svéhu dieselagregátu zácpu elegantně objela.


Čajíček na své poslední tůře v tomto kabátě - stanice Anglické nábřeží Čajíček na své poslední tůře v tomto kabátě - konečná Skvrňany Tak nám oloupali Čajíček. Poslední jeho túra byla 18. 4. 2001 na lince dva. Podrobnější info o čajíčku je zde.



T3 174+178 s reklamou na Majáles T3 174+178 s reklamou na Majáles Letos opět vyjela tramvaj s reklamou na studentský Majáles. Tentokrát to byla souprava T3 174+178.


Chcíplou 278+279 tlačí KT8D5 č. 293 Chcíplou 278+279 tlačí KT8D5 č. 293 Už dlouho jsem nepřidal na stránky žádnou "chcíplotinu", tak tady je jedna pěkná soupravička. Soupravu 278+279 musela 24. 4. 2001 odtlačit KT8D5 č. 293.


Progress 282+283 v první den provozu s cestujícími - Bory Souprava spojených vozů T3P 282+283 se zkoušela v pondělí 30. dubna a v provozu s cestujícími se objevila poprvé ve středu 2. května 2001 na odpoledním šejdru linky č. 4. Více o této soupravě najdete zde.


Závod Míru 16. 5. 2001

Astra 302 linky č. 2 odkloněné do Bolevce 16. 5. 2001 z důvodu ukončení závodu Míru na nám. Republiky T3M 238 linky č. 1 odkloněné do Skvrňan z důvodu ukončení závodu Míru na nám. Republiky 16. května 2001 končila jedna z etap cyklistického závodu Míru na plzeňském náměstí Republiky. O tom, že díky tomu budou omezení v dopravě v podobě zavřeného náměstí a to i pro MHD se však obyvatelé Plzně mohli dovědět až z novin či rádií v tento den. Mnozí tak o tom nevěděli vůbec a tak byl v sadech Pětatřicátníků v odpolední špičce docela zmatek, když tramvaje linky č. 2 ze Skvrňan jely do Bolevce a naopak vozy linky č. 1 zatáčely do Skvrňan. Od Slovan a Světovaru se vozy otáčely U Zvonu.

Díky zavřenému náměstí se 16. 5. 2001 i ve Skvrňanech objevily sólo vozy T3M. 199+189 s cedulí 1 - SLOVANY jede do Skvrňan 16. 5. 2001. Na obou stanicích se snažil situaci vysvětlovat dispečer. Vozy, které mají digitální orientaci měly na sobě správné cíle, ale jak je vidět na fotografiích obyčejné "Té trojky" jezdily i s cedulema jiné linky. Jen při mimořádných událostech (bylo tomu už při požáru měnírny v Bolevci v listopadu 2000) je možné vidět sólo vozy T3M na lince č. 2 v provozu s cestujícími.


První vykolejení Astry v Plzni

Vykolejená Astra 304, i když na této fotografii to tak ani nevypadá Detail podvozku vykolejené Astry 304 Ve středu 16. května po deváté hodině večer vykolejila ve smyčce Bory Astra č. 304. Jak je patrné z fotografií, zadní podvozek se projel po štěrku. Provoz linky č. 4 nebyl přerušen, protože ostatní vozy používaly vnitřní kolej smyčky. K nakolejení došlo až po půlnoci po ukončení provozu tažením vozu zpět po kovových pásech, až podvozek zapadl zpět do kolejí. Příčiny nejsou známé, neboť koleje jsou zde teprve půl roku, jsou vpořádku a i kola Astry byly údajně vpořádku.

Vykolejená Astra 304 - Bory 16. 5. 2001 Vykolejená Astra 304 - Bory 16. 5. 2001 - foto: M. Janda Vykolejená Astra 304 - Bory 16. 5. 2001 - foto: M. Janda Vykolejená Astra 304 - Bory 16. 5. 2001 - foto: M. Janda

Souprava T3M 246+247 U Gery 7. 5. 2001 Sólo T3M 247 na náměstí Mildy Horákové 20. 5. 2001 18. 5. 2001 vyjel na linku č. 1. sólo vůz T3M 247. Tedy měsíc po znovu zprovoznění první modernizované soupravy (246+247), došlo k jejímu rozpojení.


Dráteníci při výměně trolejí ve Skvrňanech 239+240 ve smyčce Malesická V sobotu 19. května probíhala v dopoledních hodinách na lince č. 2 výluka. Ze smyčky Malesická do Skvrňan jezdily autobusy náhradní dopravy. Důvodem tentokrát byly práce na trolejovém vedení mezi zastávkou Terezie Brzskové a konečnou ve Skvrňanech.


262+263 na odstavné koleji u hotelu CD čeká na skončení koncertu Lucie 29. 5. 2001 byl tradičně na lochotínském amfiteátru koncert skupiny Lucie. I letos byly posílené tramvaje o přímé spoje od Lékařské fakulty do Skvrňan, na Světovar a na Slovany. No abych to nepřeháněl, do každého zmíněného směru jela jedna souprava a k tomu ještě asi dvě mimořádné čtyřky na Bory. Všichni samozřejmě neměli šanci se vejít. Kolona aut se pro změnu táhla ze sadů Pětatřicátníků až k benzínce Pod Záhorskem, takže město bylo tímto směrem ucpané více než v odpolední špičce. Na fotografii je jedna z připravených posil na odstavné koleji u hotelu CD.


V neděli 27. 5. 2001 byla opět tramvajová výluka na náměstí Republiky. Tramvaje od Slovan se otáčely U Zvonu a ze Skvrňan do Bolevce jezdila linka 1/2. Do Skvrňan tak opět jezdily i sólo vozy T3M. Důvodem výluky tentokrát bylo natáčení několika scén filmu Druhá šance. Fotografie z výluky zde bohužel žádné nejsou, protože ani já, ani žádný z přispívajících "tramvajofilů" nebyl zrovna v Plzni.


žlutošedé čtyřče 270+271+204+194 - první souprava táhne druhou Vozy linky dva jedoucí ze směru od Lochotína Ve čtvrtek 31. května došlo v brzských raních hodinách k blíže nezjištěnému stržení trolejí někde v okolí výstaviště. Přibližně do osmi hodin jezdily do Skvrňan autobusy náhradní dopravy. Souprava 204+194 byla do toho stržní zřejmě nějakým způsobem zapletená, neboť jí táhla od Skvrňan 270+271.


"Okružní" výluka na Slovanech

T3M 213 projíždí kolem vozovny T3M 227 odjíždí ze Světovaru směrem na Slovany V sobotu 2. 6. 2001 byla od rána do cca 13 hodin další výluka. Tentokrát díky opravě kolejí (výměně propadlého BKV panelu) na Slovanské třídě. Spoje linky č. 1. jely z centra po trase linky č. 2 na Světovar a odtud přes smyčku po manipulační trati na Slovany. Oprava trati na Slovanské třídě Vmačkávačka Odtud pak pokračovaly do centra po normální trase, tedy po Slovanské třídě. Na prvních dvou fotografiích jsou vozy T3M právě na manipulační trati, tedy v místech kde se běžně cestující nesvezou. Na fotografii vpravo pak je "gumotlačka", tedy stroj na zatlačování gumy do BKV panelů.

Během dopoledne pak prasklo potrubí na náměstí Milady Horákové a z ulice byla rázem řeka. Tramvaje jí odvážně přejížděly, i když se koleje dost rychle zanášely bahnem.

Trolejbus 14TrM 432 objíždí místo, odkud vytékala voda Autobus 469 projíždí potopou Astra 305 projíždí potopou a v ní řidič v zácviku (bílá cedulka vlevo) T3M 230 - první vůz, který jel po skončení výluky už po své normální trase - ale taky přes potopu


T3M 225 u kruhového objezdu na nám. Generála Píky Zatlačovačka gumy na Slovanské třídě Následující sobotu, tedy 9. června byla opět výluka ze stejného důvodu. Linka č. 1 ve směru z centra jela zase přes Světovar, protože se opět opravavovala část trati na Slovanské třídě. Cedule informující o výluce oznamovaly, že ta potrvá cca do 14 hodin, ale už někdy po desáté hodině byl obnoven normální provoz.


Křižíkova osmnáctka a Astra 310 v sadech Pětatřicátníků 13. 6. 2001 Křižíkovu osmnáctku, nejstarší to tramvaj v republice, nevidíme v ulicích příliš často. Zpravidla jen jednou do roka, případně ještě při objednaných jízdách, kterých ale bývá po skromnu. S blížícím se historickým víkendem vyjela ve středu 13. 6. 2001 zřejmě na cvičnou jízdu.


Křižíkova osmnáctka U Zvonu Křižíkova osmnáctka a T1 121 U Zvonu O víkendu 17 a 18. 6. 2001 se konal na náměstí Republiky a v jeho okolí opět historický víkend a při této příležitosti vyjely stejně jako loni i historické tramvaje. Další fotografie jsou zde.


T3 č. 200 při objednané jízdě T3 č. 200 při objednané jízdě 4. července bylo možné po Plzni spatřit sólo vůz T3 č. 200, tedy přední vůz "Fernet expresu". Bylo to díky objednané jízdě. Osazenstvo tvořily samí mladí lidé a zdánlivě to vypadalo jako třídní sraz. Uvnitř vozu se i ledacos konzumovalo. Kolega Míra K. od té doby uvažuje, při jaké příležitosti si objednat tramvaj. :)


V úterý 31. 7. 2001 vykolejil na odbočce ze Slovanské třídy do ulice Sladkovského zadní vůz soupravy 107+108. Bohužel jsem nebyl v této době v Plzni a ani žádný z přispívajících kolegů nevlastní fotografie. Pokud by někdo mohl poskytnout fotografii této nehody na tyto stránky, ozvěte se mi prosím na E-mail. Podrobnosti o události jsou např. ZDE.


Výluka přes náměstí Republiky 18. a 19. 8. 2001

Křížení na náměstí Republiky - poslední stopa po manipulační trati do Doudlevec, na náměstí Republiky 270+271 na lince 1/2 zatáčí od Bolevce do Skvrňan Důvodem víkendové výluky byla tentokrát výměna kolejí na nám. Republiky, konkrétně esíček na jižní straně náměstí, které dosud nebyly v BKV panelech. Tím také došlo k vyndání kolejového křížení na rohu náměstí a Františkánské ulice (na levé fotografii). To bylo ještě pozůstatkem nesmyslně zrušené manipulační trati do dílen v Doudlevcích, kam se nyní tramvaje vozí na tahači. V sobotu a v neděli byl provoz zajištěn linkou 1/2 v trase Skvrňany - Bolevec a od Slovan a Světovaru na obratiště U Zvonu.

Již v pátek večer po dvaadvacáté hodině (po skončení folkového festivalu Struny na ulici) došlo k uzavření příslušných ulic kolem náměstí a zřejme již v noci se začalo s vytrhávánímím kolejí. Vozy odstavené na Palackého náměstí v noci ze 17. na 18. 8. 2001 Vozy odstavené na Košutce v noci z 17. na 18. 8. 2001 Aby během víkendu byla zajištěna tramvajová doprava, musely zůstat již od pátku odstavené vozy na konečných, když pak linky zůstaly odříznuté od vozovny na Slovanech. Soupravy T3 tak v noci stály na Borech, Košutce, v Bolevci i Skvrňanech. Na Palackého náměstí pak byly k dispozici ještě tři záložní soupravy.

T3 101+102 na lince 1/2 během výluky 18. 8. 2001. Za povšimnutí stojí stav kolejového svršku v sadech Pětatřicátníků T3M 219+220 měla dopoledne číslo linky 12 na místo 1/2 Přesto, že informace o výluce proběhla plzeňskými médii a informační cedule na zastávkách byly už od středy, hodně cestujících bylo typicky zmatených. Zajímavé číslo linky se v provozu objevilo na soupravě T3M 219+220 (ten víkend jediné T3M v provozu). Dopoledne bylo na BUSE panelu označení linky "12" na místo "1/2". Až později byl zřejmě řidič poučen o správném nastavení.

258+259 na výstupní zastávce U Zvonu (jen v sobotu dopoledne) 243+244 na výstupní i nástupní zastávce U Zvonu Na dočasné konečné U Zvonu byla nejprve dopoledne výstupní zastávka před točnou, tedy vystupovalo se do vozovky a až později byla zastávka posunuta přímo do smyčky, do míst, kde bývá stanice při historických víkendech.

V 11:53 došlo U synagogy při odbočování od Skvrňan do Bolevce k vykolejení prvního podvozku prvního vozu soupravy 260+261. Jelikož jsem byl uvnitř tohoto prvního vozu, mohu potvrdit, že řidič jel velmi pomalu. Dokonce pouštěl chodce na přechodu. Podvozek vyjel v místě křížení z kolejí na Bory a projel se kus rovně po asfaltu. Jak nedávno psali v novinách o vykolejení ve Sladkovského, že lidé slyšeli hluk, tak tady nebylo vůbec znát, že jedeme mimo koleje, tedy po asfaltu. Až když jsme si všimli, že jedeme nějak daleko od protistojící soupravy jedoucí na Bory, bylo nám jasné, že jsme mimo koleje.

260+261 těsně po vykolejení v sadech Pětatřicátníků. Ještě má zdvižený sběrač, který vyskočil mimo trolej. Vykolejená 260+261 v sadech Pětatřicátníků. Špatný stav kolejí je patrný i z fotografie Vykolejená 260+261 v sadech Pětatřicátníků. Vykolejená 260+261 v sadech Pětatřicátníků.

V době neprůjezdnosti sadů Pětatřicátníků musely i čtyřky do Skvrňan Linka 1/2 začala tedy jezdit od výstaviště rovně přes Palackého nám. rovnou k poště. Odtud nejprve odjely odstavené vozy. Čtyřky od Košutky zatáčely do Skvrňan a na Bory musely vyjet autobusy náhradní dopravy. Tramvaje od Bor to objet přes náměstí nemohly, když tam zrovna tou dobou byly vytrhané koleje. Přijela nehodovka a co jsem tak zaslechl, tak vyšetřující policistka to dávala za vinu řidiči. Někdo z cestujících se ho zastal, že jel skutečně pomalu, ale byl umlčen, že ona se nyní baví s řidičem. Zaznělo tam i něco o tom, že jsou ty koleje skutečně v hrozném stavu a že se měly rekonstruovat už v roce 1998.

Jeřáb nasazující vykolejený vůz 260 Jeřáb nasazující vykolejený vůz 260 Když se to řádně zdokumentovalo, přijel jeřáb, souprava byla rozpojena, zadní vůz odcouval zpět před křižovatku a přední byl pomocí jeřábu nakolejen. Po té odjel, zřejmě na některou z konečných, když do vozovny se přes náměstí nedostane.

Nasazování vozu 261 tedy druhého (!) vykolejeného vozu! Zadní vůz, který stál nyní před křižovatkou, se vydal po stejné koleji přes ní. A hle, i když jel velmi pomalu, za dozoru mnoha lidí od DP, vykolejil i před očima vyšetřujících policistů, zadním podvozkem na stejném místě. A tak ho jeřáb opět nasadil. Tohle zřejmě pomůže řidiči vykolejeného předního vozu, neboť je jasné, že koleje zde jsou v katastrofálním stavu a že tedy řidič za to skutečně nemohl. Ještě jedna souprava stihla dojet do zastávky U synagogy, dříve než byl provoz 1/2 veden od výstaviště rovně. DP zřejmě nechtěl riskovat další vykolejení a tak tato souprava odjela nyní z Palackého ulice vpravo - tedy na Bory.

I když v normálním provozu tímto obloukem nejezdí žádná linka (jen kolejový brus a cvičné jízdy), v obdobném stavu jsou koleje v celých sadech Pětatřicátníků a tak zůstává otázka, proč ještě neproběhla jejich rekonstrukce, když už se odsunuje od roku 1998 a i začátkem roku se o ní mluvilo na letošní prázdniny. Tato otázka není namířena na DP, který o rekonstrukci zřejmě usiluje, ale spíše na magistrát. Kolik tramvají ještě bude muset vykolejit?

270+271 na lince 1/2 na Palackého náměstí Po zbytek výluky, tedy v sobotu odpoledne i v neděli jezdila linka 1/2 od výstaviště rovně přes Palackého náměstí přímo k poště. Možná to tak bylo i lepší, alespoň lidi jedoucí od Skvrňan, kteří nečtou cedule na zastávkách, hned viděli, že jedou jinam.

Výměna kolejí na náměstí (bagrování kratšího úseku do Zbrojnické ulice) Asfaltování podkladu pod BKV panely 18. 8. 2001 Na obou esíčkách na náměstí byly v sobotu vytrhány koleje i dlažba a do prohlubně byla položena asfaltová vrstva jako podklad pod BKV panely.


Odstavené vozy 260+261 a 101+102 na konečné v Bolevci v noci z 18. na 19. 8. 2001 (tzv. vozovna Bolevec :-) ) V noci ze soboty na neděli stály tramvaje opět na konečných. Zálohy, které původně stály na Palackého náměstí, nyní stály ve smyčce Malesická, když se přes Palackého náměstí přes den jezdilo.

Pokládání BKV panelů Postupně se začaly do panelů pokládat i koleje a někdy kolem sedmnácté hodiny již bylo možno vidět v akci "gumotlačku (zatlačovačku či také vmačkávačku)" - stroj na utěsnění kolejnic gumou do BKV panelů . Nejprve na esíčku z Pražské ulice. Když zde bylo hotovo, přejela na druhé esíčko do Zbrojnické ulice přes sady Pětatřicátníků.

Svařování kolejnic Pokládání kolejnic do BKV panelů Gumotlačka utěsňuje gumou kolejnice do BKV panelů Gumotlačka přejíždí přes sady Pětatřicátníků ke druhému esíčku do Zbrojnické ulice

Provoz přes náměstí byl v neděli obnoven po 21:30. První soupravou, která projela oba opravené úseky byla 256+257.


Červený Opel se svezl na kuple T3 217 Červený Opel se svezl na kuple T3 217 23. 8. 2001 odpoledne se červený Opel svezl na kuple T3 217, když jí nedal přednost při vyjíždění ze Sedláčkovi ulice do Solní. Tramvaj to odnesla jen rozbitým světlem.


Plzeňská Křižíkova osmnáctka u vozovny v Mostu Plzeňská Křižíkova osmnáctka byla hvězdou oslav 100. let městské hromadné dopravy na Mostecku, které proběhly 21. - 22. září 2001. Fotografie z této akce jsou na stránce o Mostu v rubrice Jiná města.


Další podzimní výluky:

T3M 222 projíždí kolem vozovny při své cestě ze Světovaru na Slovany Výměna vyhybky na náměstí milady Horákové V pátek 28. 9. (státní svátek) byla od ranní výpravy výluka na lince jedna. Ta jezdila na Slovany opět okruhem přes Světovar a odtud do centra normální trasou po Slovanské třídě. Důvodem byla tentokrát výměna rozjízdné vyhybky na náměstí Milady Horákové, tedy vyhybky rozdělující obratiště a manipulační trať k vozovně. Velkým překvapením bylo to, že se zde byla instalována jednojazyková vyhybka (rozjízdná!). Jednojazyková vyhybka na nám M. H. T3M 246 projíždí kolem vozovny To bylo překvapením nejen pro mnohé fandy, ale i pro některé odborníky. Vzhledem k tomu, že se jedná o značně frekventované místo, odhadují někteří její žívotnost zde, jen na několik měsíců a to je zde ještě i větší pravděpodobnost vykolejení. Další zajímavostí této vyhybky je to, že se přehazuje otáčecím klíčem, narozdíl od všech vyhybek v Plzni (když opomenu nedávno vyměněné sjízdné vyhybky, které se nepřestavují). V současné době ještě nefunguje ani její elektrické přestavování.

Astra 302 při jízdě ze Slovan na Světovar Astra 302 při jízdě ze Slovan na Světovar Následující den, tedy v sobotu, probíhala výměna sjízdné vyhybky. Ta je stejné konstrukce, tedy opět jednojazyková. Linka číslo jedna tak jezdila opačně než předchozí den, tj. na Slovany normálně po Slovanské třídě, ale pokračovala (přes novou výše zmíněnou vyhybku) po manipulační trati kolem vozovny na Světovar a odtud po trase linky dvě po Koterovské třídě do centra a dál do Bolevce.


Autobusy RTO a 21Ab ve smyčce Čehurov V sobotu 6. října uspořádal časopis Městská doprava ve spolupráci s PMDP, firmou Lekov a Živnostenskou bankou akci pro zájemce z řad fandů MHD. Reportáž z ní je ZDE.


Nové jednojazykové vyhybky U Zvonu Renault - Angora č. 459 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská Další víkend, tedy v sobotu 13. 10. 2001 probíhala další výluka. Tentokrát díky výměně vyhybek U Zvonu. Zde byly vyměněny obě vyhybky sjízdná i rozjízdná na koleji směrem k náměstí. Opět se jedná o jednojazykové výměny. Autobus Škoda 21Ab č. 468 na lince 1X v zastávce Hlavní nádraží ČD, Sirková T3 190+191 v zastávce U hlavní pošty na lince 1/2 Doprava na linkách 1 a 2 byla zajištěna náhradní tramvajovou linkou 1/2 s trasou Bolevec - Skvrňany a od Hlavní pošty na Slovany a Světovar jezdily autobusy. Výluka byla naplánována i na neděli, ale práce byly ukončeny dříve, takže v neděli již vyjely tramvaje normálně.


231+265 U zvonu Výměna vyhybek u Bílého nároží Aby toho nebylo ještě málo, tak následující víkend 20 a 21. 10. se měnily obě sjízdné vyhybky ze sadů Pětatřicátníků do Prešovské ulice. I zde se jedná o jednojazykové vyhybky. Doprava byla zachována již obvyklým způsobem a to opět linkou 1/2 Bolevec - Skvrňany a dále U Zvonu - Slovany a U Zvonu - Světovar. Doprava přes náměstí byla zrušena bez náhrady.


298 projíždí kolem Mozartovky 298 v Bolevci V sobotu 27. 10. 2001 byla díky výměně výměny v Bolevci zajímavá výluka. Linka číslo jedna byla ukončena již ve smyčce Mozartova. Mezi zastávkou U Gery a Bolevcem pak pendloval jeden vůz KT8D5 (konkrétně č. 298) a to obousměrně na koleji pro směr do Bolevce.

 

KT8D5 ve stanici Plaská, jedoucí po koleji pro opačný směr T3M 238 ve smyčce Mozartova Vzájemný přestup byl ve stanici U Gery. Každá druhá tramvaj ze Slovan měla přípoj na pendlující Kačenu, takže v horším případě bylo nutné na tento přípoj počkat cca sedm minut.


Vyprošťování výtahu z trolejí Vyprošťování výtahu z trolejí Dne 2. 11. 2001 těsně po dvanácté hodině došlo ke kuriózní nehodě v sadech Pětatřicátníků. Avie převážela na korbě pracovní výtah a s tímto nákladem se nevešla pod trolejové vedení. Údajně se výtah zachytil kladkou za trolejové vedení a zůstal na něm viset, zatím co vůz pokračoval dál. Štrůdl tramvají od Lochotína Tento výtah se zachytil za trolejové vedení a zůstal na něm viset Já jsem na místo dorazil v době kdy docházelo k vyprošťování tohoto monstra z trolejí, za pomocí jeřábu. Ten zřejmě jel náhodou kolem, jinak by tu stěží byl tak brzy. Provoz na všech třech tramvajových linkách byl zastaven, neboť kromě překážky na trati muselo být i vypnuto trolejové vední v době vyprošťování. Největší kolona tramvají stála směrem k Oprava poškozené troleje Lochotínu a to až pod mosty k Rondelu. Kolony stály ale i v Solní ulici, další vozy v zastávkách U synagogy a U Práce i u výstaviště. Tramvajový provoz byl přerušen asi na čtyřicet minut. Trolejové vedení bylo naštěstí poškozeno jen mírně v jednom místě (kolej směr Bory), takže brzy po napnutí bylo možné tramvaje pustit.


KT8D5 296 U Zvonu V pátek 2. 11. 2001 byla od 20:00 do ukončení provozu výluka trati na Bory. Tramvaje linky č. 4 jezdily jen z Košutky k hlavní poště a odtud se otáčet ke Zvonu. Na fotografii je KT8D5 296, tedy čerstvě po modernizaci. Od hlavní pošty na Bory jezdily autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky byla oprava propadlého BKV panelu na náměstí Míru.


Výměna křížení a vyhybek u smyčky Mozartova Náhradní autobusová doprava jezdila ze stanice Lékařská fakulta, Karlovarská O víkendu 10 a 11. 11. 2001 probíhala další výluka. Tentokrát bylo možné spatřit v Plzni linku 1/4 a to díky výměně vyhybek a křížení na odbočce do smyčky Mozartova. Tramvajový provoz byl tedy zajištěn v úseku Slovany - Košutka a dále byla v úseku Lékařská fakulta, Karlovarská - Bolevec zajištěna náhradní autobusová doprava.

T3M 238 se míjí s T3M 228 u Severky T3M linky č. 1 odjíždí z Košutky Na Košutce se tak objevily sólo vozy T3M, které sem normálně nejezdí. Na fotografii vlevo odjíždí T3M 228 z konečné Košutka a vpravo se pak míjí dva vozy T3M u Severky.


Pracovní vůz táhne T3M 246 do vozovny Vůz T3M 246, tedy první plzeňská modernizace, prošla opět lehkou modernizací. Plátěný přetáčecí transparent byl nahrazen elektronickým BUSE panelem. Drobné úpravy zasáhly údajně i el. výzbroj. Zřejmě na první zkušební jízdu vyjel tento vůz 10. 12. 2001, ale do vozovny musel být zpět přitažen a to zrovna náhodou pracovním vozem (kolejovým brusem).


Oprava stržených trolejí nadměrným nákladem u nádraží 11. 12. 2001 kolem 18:30 strhl projíždějící kamión trakční vedení tramvají u nádraží přesněji u mostu nazývaného "monstrum". Kamión jel od Slovan a měl naložený druhý tahač. Zřejmě když zjistil, že se pod most u nádraží nevejde, chtěl zatočit vlevo do ulice U trati, ale ani zde se již nevešel pod trolejové vedení a vzal je s sebou. Díky tomu byla asi na hodinku přerušena tramvajová doprava.


Zima 2001/2002

Konečná Skvrňany 30. 12. 2001 s vozy 200+179 a 307 Astra 307 ve stanici Macháčkova Letošní zimu se sněhová nadílka nevyhnula ani Plzni. Trocha sněhu napadla už před vánocemi, ten krátce po vánocích roztál a vydatná sněhová nadílka pak dorazila v noci z 29 na 30. 12. 2001.

Astra 304 v sadech Pětatřicátníků T3M 230 ve stanici Pod Záhorskem Nejednalo se o žádnou kalamitní situaci, jaké tou dobou byly podle zpráv na mnohých místech ČR, ale v Plzni tolik sněhu už pár let také nebylo. První dvě fotografie jsou pořízené 30. 12. 2001 hned ráno po sněhové nadílce, další rovněž ve stejný den, ale až později, když vylezlo sluníčko.

Astra 310 v sadech Pětatřicátníků 200+179 (Citrónek) ve Skvrňanech T3M 228 v zastávce Majakovského Astra 304 nedaleko konečné Skvrňany

Pokračování najdete na další stránce:

(2002)

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer