Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024), Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Sněhová nadílka

V neděli 6. 1. 2008 přikryl Plzeň první letošní sníh a vlastně i první sníh tuto zimu. Není ho sice příliš, ale nafocení pár zimních fotografií jsem neodolal. Krátké video je ZDE.

K3R-NT č. 313 v zastávce Macháčkova 6. 1. 2008 T3G č. 239 projíždí centrem města - Křižíkovy sady 6. 1. 2008 Astra č. 305 v Pražské ulici 6. 1. 2008 Souprava 276+277 v Solní ulici 6. 1. 2008
KT8D5-RN2 č. 293 na Karlovarské třídě 6. 1. 2008 Souprava 205+195 na Košutce 6. 1. 2008 K3R-NT č. 312 na Košutce 6. 1. 2008 K3R-NT č. 312 na Karlovarské třídě 6. 1. 2008


Pietní akt u synagogy zastavil provoz

Policisté v Prešovské ulici - 19. 1. 2008 Na sobotu 19. 1. 2008 byl ohlášen pochod centrem města, kterého se měli dle médií účastnit pravicoví extrémisté. Trasa pochodu měla být od autobusového nádraží Husovou třídou, kolem židovské synagogy a Prešovskou ulicí na náměstí Republiky. Pár dní před tím byl sice pochod zakázán, ale očekávalo se, že extrémisté i tak dorazí a tak Plzeň byla od rána plná policistů. V odpoledních hodinách probíhal u synagogy pietní akt jako připomínka osudu plzeňských Židů za druhé světové války a začátku jejich transportu do Terezína v roce 1942. Klatovská je uzavřena a policisté vytváří kordon, jak je patrné, není zde tolik lidí, aby minimálně provoz linek č. 1 a 2 nemohl být zachován 19. 1. 2008 Tramvaj KT8D5 č. 296 uvízla u divadla - 19. 1. 2008 Ve čtrnáct hodin byla uzavřena doprava v sadech Pětatřicátníků, včetně tramvají. Zastavila se nejen linka č. 4 na Bory, ale i ostatní dvě linky a řekl bych že až zbytečně. Ve srovnání s jinými akcemi (např. při oslavách osvobození) bývá tramvajový provoz udržován i když bývá na místě podstatně více lidí. Působilo to na mě tak, že když už na místě bylo tolik policistů, bylo je potřeba využít a tak z obou stran vytvořily kordony, zřejmě kdyby se přeci jen objevila odněkud skupina extrémistů. Stačilo o pár kroků ustoupit a provoz linek č. 1 a 2 mohl být zachován - 19. 1. 2008 Mezi oběma kordony před synagogou probíhal pietní akt - 19. 1. 2008 Jak je patrné i s fotografie vlevo, pokud by si policisté stoupli o dva metry dál, mohl být zachován provoz linek č. 1 a 2 ze Sadů Pětatřicátníků směrem na náměstí Republiky a nemusela by být ochromena celá tramvajová doprava.

Souprava 208+245 původně linky č. 2 jede z Bolevce do Skvrňan při zastavení provozu před synagogou 19. 1. 2008 Souprava 180+181 linky č. 4 odbočuje na Palackého náměstí a míří do Skvrňan 19. 1. 2008 Souprava 278+279 linky č. 2 míří do Bolevce 19. 1. 2008 K3R-NT č. 313 odbočuje od Skvrňan směrem na Košutku 19. 1. 2008

Vůz č. 234 nezvykle stanicuje na trávníku na Palackého náměstí (míří ze Skvrňan do Bolevce)  - 19. 1. 2008 Tramvaje od Košutky a Bolevce pokračovaly do Skvrňan a naopak. Čtyřky od Bor se zastavily U Práce a byly zde nasazeny autobusy náhradní dopravy. Tramvaje od Slovan a Světovaru se pravděpodobně otáčely U Zvonu. Provoz tramvají ve svých normálních trasách byl obnovován po patnácté hodině.


Se zvýšenými nástupišti mohou být problémy

Jak už bylo uvedeno výše, byly při rekonstrukci zastávek Plaská, respektive Okounová mírně zvýšeny nástupiště. Vůz T3M č. 247 v zastávce Okounová 4. 2. 2008, 
foto: J. Trnka Dveře vozu T3m č. 247 v zastávce Okounová 4. 2. 2008,
foto: J. Trnka Problém však nastává s vozy s výklopnými dveřmi (T3M č. 246 a 247). Vůz č. 247, který má nyní nově osoustružená kola, zde byl na zkušební jízdě 4. 2. 2008. Bohužel bylo zjištěno, že dveře již nejdou otevřít tak, aby zde vůz mohl být nasazován v běžném provozu. Je ale možné, že na vině není úplně výška nástupiště, ale kvalita kolejiště. Kolej v místě stanicování prvního vozu se zdá být propadlá. Podobná nástupiště se zřejmě mají objevit na dalších zastávkách při rekonstrukcích Lidické či Karlovarské třídy. Kam budou tedy vypravovány vozy T3M č. 246 a 247 je tak nejisté.


Pochod a související demonstrace 1. 3. 2008

Po nejprve povoleném a následně primátorem zakázaném pochodu 19. 1. 2008 a po pozdějším rozhodnutí soudu, že pochod by zakázán protiprávně, byl pochod za svobodu slova ohlášen na 1. 3. 2008 se shodnou trasou. Dle médií na něj dorazilo cca 200 pravicových extrémistů.

Astra č. 308 projíždí od aut krásně vyčištěnou Prešovskou ulicí 1. 3. 2008 KT8D5 č. 296 před synagogou krátce před přerušením provozu 1. 3. 2008 V tento den, byly ulice v trase pochodu opět vyklizeny. Bylo tedy možné pořídit i zajímavé snímky ulic v centru města bez aut. Již před druhou hodinou se před synagogou scházeli lidé, vyjadřující nesouhlas s pochodem. Na protější straně pod divadlem se později sešla početná skupina levicových radikálů. Astra č. 308 je již zastavena před úsekovým děličem na mostě Generála Pattona 1. 3. 2008 Astra č. 308 je již zastavena před úsekovým děličem na mostě Generála Pattona 1. 3. 2008 Tramvajová doprava byla zastavena v 15 hodin, kdy bylo v centru vypnuto trolejové vedení. Vozy od Košutky a Bolevce zůstaly stát před děličem na mostě Generála Pattona, od Bor před křižovatkou U Práce. Skvrňanské tramvaje byly v nedohlednu a jedinými Souprava 270+271 končí U Zvonu, či v zastávce Anglické nábřeží, Pražská 1. 3. 2008 Souprava 278+279 se couváním otáčí ma trojúhelníku U Zvonu 1. 3. 2008 úseky na kterých byl tramvajový provoz zachován, byly U Zvonu - Světovar a U Zvonu - Slovany. Náhradní autobusová doprava v omezeném rozsahu byla pravděpodobně zajišťována v úsecích Rondel - Bolevec, Rondel - Košutka, CAN - Skvrňany, Bory - U Práce (?).

Souprava 248+249 zůstala při zastavení provozu před křižovatkou U Práce 1. 3. 2008, foto: Martin_100 Mezi tím cca v 15:15 až 15:30 přijely k synagoze další posily policistů. Vznikly vozové hradby a spolu s těžkooděnci byly vytvořeny kordony podél obou stran Klatovské třídy, aby byl umožněn průchod účastníkům pochodu a bylo zamezeno střetům pravicových i levicových extremistů. Připravena byla i vodní děla a asi čtyři obrněné transportéry. Mezi velmi početně zastoupenými policisty procházela kolem synagogy těsně před šestnáctou hodinou v tomto davu nevýrazná skupinka dle médiií cca 200 pravicových extremistů.

Před Synagogu přijíždějí posily policistů 1. 3. 2008 Pochod radikálů přichází k synagoze 1. 3. 2008 Průvod prochízí za dozoru policie kolem synagogy 1. 3. 2008 Průvod pokračuje na náměstí Republiky 1. 3. 2008

Akce pravice byla ukončena na náměstí Republiky. Centrum města bylo v té době zcela uzavřené, aby se na náměstí nemohli dostat levicoví radikálové. Policie uzavřela všechny ulice vedoucí na náměstí již v sadovém okruhu města a ze severní strany byla hranicí Veleslavínova ulice. Cestující, kteří např. směřovali ze Slovan do Dav autobusy Škoda 21Ab odvezli část účastníků pochodu z náměstí Republiky na nádraží - zde projíždějí kolem Zvonu 1. 3. 2008 Uzavřená Pražská ulice 1. 3. 2008 Bolevce, museli vystoupit U Zvonu a vydat se pěšky kolem hotelu Diplomat, Veleslavínovou ulicí a pak na Rondel, odkud mohli využít autobusy. Zatím co levicovi extrémisté obléhali centrum města, část pravicových radikálů byla odvezena autobusy na nádraží a část se vydala za doprovodu policie zpět k autobusovému nádraží. Doprava včetně tramvajové byla přes sady Pětatřicátníků spuštěna kolem sedmnácté hodiny, tedy po dvou hodinách.


Krátká ranní výluka (výměna vyhybky) 30. 3. 2008

Nová vyhybka v Malesické 30. 3. 2008 Solaris č. 515 nasazen při výluce na lince č. 2 - Sady Pětatřicátníků, Palackého 30. 3. 2008. 
Foto: K. Šimána V neděli 30. 3. 2008 v ranních hodinách proběhla krátká výluka na trati do Skvrňan na tramvajové lince č. 2. Tramvaje jezdily v úseku Světovar - Sady Pětatřicátníků a do Skvrňan pokračovaly autobusy náhradní dopravy. Nasazeny zde byly kloubové Solarisy. Důvodem výluky byla výměna sjízdné vyhybky z obratiště Malesická. Souprava T3P č. 282+283 přejíždí přes novou vyhybku v Malesické 30. 3. 2008 Solaris č. 511 při ukončnování výluky pokračuje dál jako linka č. 2 na Světovar. Zde je zachycen ve Sladkovského ulici 30. 3. 2008. 
Foto: K. Šimána Ta probíhala již v nočních hodinách a tak výluka byla ukončena dříve. Plánována byla od zahájení provozu do devíti hodin ráno, avšak již kolem osmé hodiny vyjížděly tramvaje do Skvrňan a kloubové Solarisy jedoucí ze Skvrňan pokračovaly dál na Světovar, aby na lince nezůstala mezera.


Pokus se skřípnutím kočárku do dveří tramvaje

Před nedávnem vyšlo v tisku několik článků, ve kterých si cestující stěžuje, jak se tramvaj rozjela se skřípnutým kočárkem ve dveřích. Jeden z článků je ZDE. Ukázka zabezpečení tramvají proti jízdě s otevřenými dveřmi 4. 4. 2008 
Foto Vlastimil Leška, Plzeňský deník Ukázka zabezpečení tramvají proti jízdě s otevřenými dveřmi 4. 4. 2008 
Foto Vlastimil Leška, Plzeňský deník Dopravní podnik proto uspořádal 4. 4. 2008 pro novináře ve vozovně Slovany ukázku zajištění tramvaje proti podobným případům. Na novináři náhodně vybrané tramvaji, bylo prezentováno, že tramvaj se nemůže rozjet s otevřenými dveřmi. Incident se měl odehrát se soupravou 284+285, tedy tramvají typu T3. Tento typ sice není vybaven ochranou proti sevření, kdy se dveře znovu otevírají v případě překážky ve dveřích, ale tak jako všechny drážní vozidla má systém automatického blokování rozjezdu s otevřenými dveřmi. Dle vyjádření PMDP byla souprava po ohlášení incidentu zkontrolována a žádný problém nebyl nalezen, ani u řidiče nebyl zjištěn alkohol.


Další výměna vyhybky 5. 4. 2008

Souprava T3 č. 187+188 se otáčí manipulačním obloukem Sladkovského - Radyňská 5. 4. 2008 Autobus Škoda 21Ab č. 468 v Radyňské ulici při výluce 5. 4. 2008 V sobotu 5. 4. 2008 probíhala opět krátká výluka na tramvajové lince č. 2. Tentokrát byla měněna vyhybka na Světovaru a to sjízdná z manipulační trati ze Slovanské aleje od vozovny. Tramvajový provoz byl od 19:12 od Skvrňan ukončován na Mikulášském náměstí a dál na Světovar pokračovaly autobusy náhradní dopravy. Tramvaje se tak otáčely manipulačním obloukem Sladkovského - Radyňská.

I přes doplněný zákaz zastavení se na manipulačním oblouku objevilo zaparkované auto. KT8D5 č. 295 však majitele z nedalekého krámku rychle vyzvonila a jelo se dál 5. 4. 2008 KT8D5-RN2P č. 294 v zastávce Mikulášské náměstí 5. 4. 2008 Citybus v zastávce Krejčíkova nasazený místo tramvaje při výluce 5. 4. 2008 Výměna sjízdné vyhybky z manipulační trati z vozovny na Světovaru 5. 4. 2008


Rekonstrukce vozovek na Plaské a Lidické třídě

Souprava 315+286 přijíždí do částečně rozkopané zastávky Majakovského 25. 4. 2008 Astra č. 304 v rekonstruované zastávce Majakovského 25. 4. 2008 Na jaře 2008 se rozběhla úprava vozovek a celkového uspořádání Plaské a Lidické třídy. Součástí je i úprava přechodů pro chodce a tramvajových zastávek. Ty budou také konečně vybaveny přístřešky pro cestující.


Slavnosti Svobody 2008

Součástí letošních oslav osvobození bylo také setkání skautů z celé ČR i ze zahraničí. V sobotu na náměstí Republiky probíhaly ukázky skautských her a dovedností a soutěže pro děti. Pro posílení dopravy z Bor, kde v Českém údolí skauti tábořili, byly na objednávku vypravovány ráno i odpoledne tři posilové vozy KT8D5. Označeny byly smajlíkem a v trase Bory - Náměstí Republiky udělaly tři kola ráno a tři kola odpoledne. Vozy zastavovaly na všech zastávkách a odbavovaly i běžné cestující.

KT8D5 č. 298 na posilové lince v sadech Pětatřicátníků 
3. 5. 2008 KT8D5 č. 290 na posilové lince v sadech Pětatřicátníků 
3. 5. 2008 KT8D5 č. 298 na posilové lince v Pražské ulici 
3. 5. 2008 KT8D5 č. 296 na posilové lince na Chodském náměstí 
3. 5. 2008

Zatím, co v sobotu byla doprava posílena, v neděli z důvodu průjezdu Atra č. 302 se otáčí couváním U Zvonu 4. 5. 2008 K3R-NT č. 413 krátce před zastavením provozu v sadech Pětatřicátníků 4. 5. 2008 konvoje historických vozidel byl naopak provoz tramvají v době cca od 11:00 do 12:30 zcela přerušen. Jedinými úseky s provozem zůstaly opět jen slovanské větve. Tramvaje linek 1 a 2 se v té době od Slovan a Světovaru otáčely couváním na trojúhelníku U Zvonu. Náhradní doprava autobusy byla zajištěna pouze v úsecích Skvrňany - Can a Rondel - Košutka a Rondel - Bolevec. Autobus náhradní dopravy se při obnovování provozu objevil i na náměstí Republiky 4. 5. 2008 Konvoj vojenských vozidel projížděl jako obvykle z Bor po Klatovské třídě a v sadech Pětatřicátníků pokračoval k Peklu. Část vozů se později přesunula na náměstí Republiky. Krátce po obnovení provozu tramvají při narovnávání jízdních řádů se autobusy objevovaly i v úsecích již s provozem tramvají.

Nezvyklý pohled na sady Pětatřicátníků při průjezdu konvoje vojenských vozidel 4. 5. 2008 Konvoj vojenských vozů přes sady Pětatřicátníků 4. 5. 2008 Konvoj vojenských vozů přes sady Pětatřicátníků 4. 5. 2008 Astra č. 308 krátce po obnovení provozu projíždí kolem vystavené vojenské techniky na náměstí Republiky 4. 5. 2008


Pár jarních snímků

Pár letošních náladových, možná až kýčovitých jarních snímků přináším níže. Podobné z jara před dvěma lety najdete ZDE .

Souprava 316+287 na náměstí Milady Horákové 2. 5. 2008 Astra č. 302 v zastávce Olšová 4. 5. 2008 KT8D5-RN2P č. 294 přijíždí na náměstí Generála Píky 4. 5. 2008 Astra č. 304 a souprava T3CS 284+285 na rozkvetlém náměstí Milady Horákové 2. 5. 2008


Výměna kolejiště na přejezdu u Severky

Tramvajová trať na Košutku je již delší dobu zralá na konstrukci. Ta se sice připravuje a začít by mohla ve své dolní části již letošní, nebo příští rok. Vzhledem k náročnosti a délce stavby bude však rozložena do několika let. Trať je místy ve velmi špatném technickém stavu i když byly na některých místech měněny kolejnice. Rekonstruována však bude muset být celá včetně podloží. I tak jsou nejhorší místa vzhledem k velkému zatížení dále opravována.

Rekonstrukce kolejiště v křižovatce Severka 17. 5. 2008 Tramvaj KT8D5 č. 296 v sadech Pětatřicátníků s netypickým cílem 17. 5. 2008 O víkendu 17 a 18. 5. proběhla (a pokračovat se bude 24. a 25. 5. 2008) výměna kolejiště na přejezdu v křižovatce u Severky. Kolejiště se mění včetně podloží po polovinách, z důvodu nutnosti zachování provozu ostatní dopravy na křižovatce.

Tramvajová doprava na lince č. 4 byla tak rozdělena na dva úseky. Ve směru z Bor byla ukončena již v zastávce Severka, před kterou byla umístěna povrchová vratná vyhybka (tzv. kaliforňan). Z tohoto důvodu nasazené výhradně obousměrné tramvaje (KT8D5 a KT8D5-RN2P) již tak před zastávkou přejely na protisměrnou kolej a zastavily tak před křižovatkou ve společné výstupní i nástupní zastávce Severka. Úvratí se tedy po své koleji vracely zpět na Bory.

KT8D5-RN2P č. 292 přejíždí přes povrchovou vyhbyku u Severky 17. 5. 2008 KT8D5 č. 298 přijíždí přes tzv. kaliforňan k Severce. Fotografie je focena s velkým zoomem a působí tak zajímavě - 17. 5. 2008 KT8D5 č. 288 v zastávce Plzeňka. V pozadí rekonstrukce koljiště a za křižovatkou vůz KT8D5-RN2P č. 297 pendlující mezi Severkou a Košutkou 17. 5. 2008 KT8D5 č. 296 odjíždí přes tzv. kaliforňan do centra - 17. 5. 2008

KT8D5-RN2P č. 297 pendlující mezi Košutkou a Severkou po příjezdu do zastávky Severka - 17. 5. 2008 KT8D5-RN2P č. 297 pendlující mezi Košutkou a Severkou příjíždí po protisměrné koleji do zastávky Plzeňka - 17. 5. 2008 Ze zastávky Severka za křižovatkou pak pendloval jeden obousměrný vůz na Košutku a zpět. Jezdil tedy obusměrně po koleji pro směr Košutka. Na tomto pendlu byl nasazen vůz KT8D5-RN2P č. 297 a na Košutce byl odstaven záložní vůz KT8D5-RN2P č. 293. Zajímavostí může být, že tento pendl jel za den více než 130x tam a zpět.

Rekonstrukce kolejiště v křižovatce Severka 17. 5. 2008 Nové kolejiště je podobného typu jako v sadech Pětatřicátníků. Na štěrkovém podloží jsou uloženy podkladové panely a na ně přišroubovány kolejnice. Krytem jsou však v části panely, přejezd pak bude pravděpodobně zaasfaltován.

Rekonstrukce kolejiště v křižovatce Severka 17. 5. 2008 O víkendu 24. a 25. 5. 2008 probíhala výluka se stejnou organizací dopravy a pokračovalo se v rekonstrukci kolejiště v druhé polovině křižovatky. Tentokrát byl vzhledem k větší části rekonstruovaného kolejiště částečně z některých směrů omezen i provoz křižovatkou.

KT8D5 č. 295 v zastávce Severka při výluce 25. 5. 2008 Pendlující KT8D5-RN2P č. 292 jedoucí právě po protisměrné koleji v zastávce Plzeňka 25. 5. 2008 Na pendlu mezi Severkou a Plzeňkou byla dnes nasazena tramvaj KT8D5-RN2P č. 293 a na Košutce jako záloha stála tramvaj stejného typu č. 292.


Narozeninová jízda

T1 č. 121 při objednané jízdě míjí na Chodském náměstí KT8D5 č. 298 s (díky výluce) netypicky zvednutými oběma sběrači - 24. 5. 2008 T1 č. 121 míří Křimickou ulicí do Skvrňan - 24. 5. 2008 V sobotu 24. 5. 2008 se v ulicích objevil vůz T1 na objednané jízdě. Jednalo se o fotojízdu spojenou s oslavou narozenin autora webu Plzeňské tramvaje. Reportáž s více fotografiemi na zvláštní stránce.


Oprava tramvajové trati na náměstí Míru

O víkendu 7. a 8. 6. 2008 probíhala výměna několika BKV panelů včetně podloží v křižovatce na náměstí Míru. Tramvajový provoz byl díky dvěma povrchovým vyhybkám v daném úseku jednokolejný. Vzhledem k nutonosti instalovat během noci dvě povrchové vyhybky tzv. kaliforňany, byla ještě v sobotu ráno plánovaná výluka. V té době tramvaje linky č. 4 jezdily pouze v úseku Košutka - Sady Pětatřicátníků, respektive Zvon. Na Bory tak do osmé hodiny jezdily autobusy náhradní dopravy. Vyhybky se sice podařilo nainstalovat během noci, ale výluka již byl naplánovaná a tak proběhla.

Souprava 223+224 na náměstí Míru 7. 6. 2008 K3R-NT č. 312 přejíždí přes povrchovou vyhybku na Klatovské třídě 7. 6. 2008 T3M č. 219+220 projíždí kolem opravované kolejiště na náměstí Míru 7. 6. 2008 Souprava 223+224 projíždí po protisměrné koleji na náměstí Míru kolem rekonstruovaného místa a kolem odstavené zatlačovačky 7. 6. 2008

Souprava 256+257 na náměstí Míru 8. 6. 2008 KT8D5 č. 289 jedoucí po protisměrné koleji na náměstí Míru 8. 6. 2008 Během soboty a neděle se pak od zastávky náměstí Míru přes křižovatku a až na rovinku před zastávkou Dvořákova jezdilo jednokolejně. Pro bezproblémové křižování byla nainstalována i světelná signalizace. Jednokolejně se jezdilo i v neděli, i když se na místě již většinu dne nic nedělo.


Stávka odborářů zastavila také v Plzni tramvaje

Cedule na zastávkách informující o stávce 24. 6. 2008 Odborové organizace uspořádaly dnes proti vládním reformám výstražnou stávku. Ta probíhala v mnoha odvětvích v celé zemi a připojily se k ní i odborové organizace PMDP. Jelikož řidiči tramvají, trolejbusů a autobusů mají rozdílné odborové organizace, byla délka stávky rozdílná. Trolejbusy a autobusy jejichž řidiči podporovali stávku, se zastavily po třinácté hodině na patnáct minut. Tramvaje se pak zastavily na hodinu.

Autobus náhradní dopravy objíždí v zastávce Habrmanova soupravu 206+207 při stávce odborářů 24. 6. 2008 Autobus náhradní dopravy na lince č. 2 míří do Skvrňan 
24. 6. 2008 Na linky č. 2 a 4 bylo nasazeno několik velkokapacitních autobusů náhradní dopravy. Tramvaje vysadily cestující a byly odstaveny tak, aby nebránily další dopravě. Největší kolona se vytvořila poblíž stanice Pod Záhorskem, či na některých konečných stanicích. Prázdné zůstaly úzké ulice centra města, či Klatovská třída, aby byl umožně případný průjezd sanitek po kolejích.

Autobusy samozřejmě neměly šanci nápor zvládat a tak si řidiči vyslechli od cestujících i pár nepříjemných slov. Mnozí totiž o stávce nevěděli, přes to, že se o ní v médiích hovořilo již několik týdnů předem a čerstvé informace o rozsahu stávky v Plzni se objevovaly v médiích v předchozích dnech. Od pondělí se objevovalo hlášení i ve vozech MHD.

Souprava 286+287 odstavená během stávky na mostě Generála Pattona 24. 6. 2008 Vozy v čele s Astrou č. 305 odstavené na Slovanské třídě při stávce odborů 24. 6. 2008 Tramvaje v zastávce Krejčíkova při stávce 24. 6. 2008 Solaris č. 503 jako stávkokaz nasazený na lince č. 2 přijel na Světovar 24. 6. 2008
Souprava 256+257 zastavila a začala stávkovat v zastávce Výstaviště 24. 6. 2008 Největší kolona tramvají (aby nepřekážely sanitkám na Klatovské třídě) se vytvořila poblíž zastávky Pod Záhorskem 24. 6. 2008 Kolona osmi tramvajových vlaků Pod Záhorskem 24. 6. 2008 Souprava 262+263 odjíždí jako první po ukončení stávky ze Slovan 24. 6. 2008

Přes to, že tramvaje teoreticky měly stát jedno kolo (což zhruba odpovídá jedné hodině), tak po čtrnácté hodině ještě nějakou dobu trvalo, než se srovnaly do svých jízdních řádů. Ještě necelou další hodinu vypomáhaly i některé autobusy.


Objednané jízdy

Vůz T3R.PLF tzv. Wana při objednané jízdě v Bolevci 21. 6. 2008, foto: F.V. V zimním období nejčastěji využívají možnost objednat si tramvaj maturanti pro odvoz z maturitního plesu (obvykle z Bor od Parkhotelu). Občas využijí zvláštní tramvaj i svatebčané, či případně další zájemci u příležitosti různých oslav. V posledních týdnech se v ulicích objevily hned dvě objednané jízdy. V sobotu 21. 6. 2008 se jednalo o vůz Křižíkova osmnáctka při objedné jízdě projíždí náměstím Generála Píky 5. 7. 2008.
Foto: Lucie Šplíchalová T3R.PLF č. 318 směřující ze Slovan do Bolevce a zpět. O dva týdny později byla na objednávku vypravena Křižíkova osmnáctka. Ta směřovala ze Světovaru také do Bolevce a zpět. Obě jízdy byly u příležitosti různých oslav a tak je možné, že inspirace pochází odtud. :o)

Osmnáctka při objednané jízdě ve Sladkovského ulici 5. 7. 2008 Astra č. 305 a Křižíkova osmnáctka při objednané jízdě v Bolevci 5. 7. 2008 Osmnáctka při objednané jízdě míří z Bolevce do centra 5. 7. 2008 Astra č. 308 míjí Křižíkovu osmnáctku při objednané jízdě 5. 7. 2008


Výluka do Skvrňan 12. - 15. 7 2008

Solaris č. 504 ve Skvrňanech 12. 7. 2008 Od soboty 12. 7. 2008 do úterý 15. 7. 2008 probíhala na tramvajové lince č. 2 v úseku Sady Pětatřicátníků - Skvrňany nepřetržitá výluka. Náhradní dopravu zajišťovaly autobusy. Nasazeny byly sice převážně velkokapacitní Solarisy, avšak v intervalech stejných jako pro dvojnásobně kapacitní tramvajové soupravy a tak jezdily velmi často plné.

Souprava 317+233 obrací v sadech Pětatřicátníků zpět na Světovar při výluce 12. 7. 2008 Solaris č. 514 při výluce na lince č. 2 v náhradní zastávce CAN, Skvrňanská 12. 7. 2008 Solaris č. 504 v Palackého ulici 12. 7. 2008 Rekonstrukce kolejiště u III. brány 12. 7. 2008

Výměna kolejí na vjezdu do smyčky Skvrňany 12. 7. 2008 Výměna trolejí v ulici Terezie Brzkové 12. 7. 2008 Hlavním důvodem výluky je rekonstrukce kolejiště včetně podloží v křižovatce u III. brány. Kromě toho však využil dopravní podnik výluky i k další údržbě tratí a tak ve Skvrňanech proběhla výměna kolejnic v obloucích na vjezdu do smyčky a např. v sobotu dopoledne pracovnící horního vedení měnily troleje v oblouku v ulici Terezie Brzkové.

Rekonstrukce koljiště u III. brány 13. 7. 2008 U třetí brány postupovaly práce docela rychle. Během soboty byly vytrhány koleje, vybagrováno podloží a v části již začala pokládka nového podloží. Největší zdržování tak bylo s izolací (?) podchodu. Již v neděli však byly v polovině oblouku položeny koleje, podbity a s části zabetonovány (foto vpravo).

Solaris č 514 v nedělní podvečer v zastávce Ulice Karla Steinera 13. 7. 2008 Citelis č. 528 projíždí kolem rekonstruovaného kolejiště u III. brány 13. 7. 2008 Rekonstrukce koljiště u III. brány 15. 7. 2008 Kloubový autobus se proplétá mezi chybně parkujícími auty v Palackého ulici 15. 7. 2008

Kloubový Silaris č. 525 přijíždí na Palackého náměstí 15. 7. 2008 Solaris č. 482 v zastávce Slovanské údolí. I když přes obludné reklamy není do vozů vidět, dle stojích lidí ve dveřích a vedle řidiče je poznat, že autobus je narvaný.
 15. 7. 2008 I přes dezinformace v některých médiích, pokračovala výluka dle plánu i v pondělí a úterý. Autobusy sice pobíraly, ale o nějaké kvalitě cestování již nemohla být ani řeč. Snad si alespoň skvrňanští po těchto několika dnech budou chvíli více tramvají vážit.


Rekonstrukce zastávek na Lidické

Astra č. 310 přijíždí do zastávky Majakovského (zatím bude stanicovat ještě v původní polovině, avška již je dokončena půlka nového nástupiště) 15. 6. 2008 Jak zde už dříve bylo zmíněno, pokračuje v současné době rekonstrukce vozovek na Lidické třídě. Silnice jsou při té příležitosti upravovány dle současných norem a zároveň jsou rekonstruovány také tramvajové zastávky. Jsou rozšiřovány nástupní ostrůvky, jsou zkracovány z délky čtyř K3R-NT č. 311 v již téměř dokončené zastávce Studentská 6. 8. 2008 Astra č. 302 v zastávce Studentská 6. 8. 2008 vozů T na tři a jsou zde instalovány konečně také přístřešky pro cestující. Na většině zastávek jsou zřizovány kromě přechodů pro chodce na jednom konci nástupiště, také místa pro přecházení na konci druhém. V současné době (srpen) jsou již dokončeny, nebo se Astra č. 302 v zastávce Mozartova při rekonstrukci vozovek a zastávek 6. 8. 2008 Souprava T3 206+207 v zastávce U Gery, Lidická 6. 8. 2008 dokončují zastávky Studentská a Majakovského. V těchto místech jsou již i nové vozovky. Práce se pak přesouvají k zastávkám Mozartova a U Gery, Lidická. Rekonstrukce probíhá od dubna a má být dokončena do prosince 2008.


Foto jízda

Účastníci zvláštní jízdy s vozem T3 č. 192 v obratišti Mozartova 
13. 9. 2008 T3 č. 192 na Klatovské třídě 
13. 9. 2008 V sobotu 13. 9. 2008 uspořádal web plzensketramvaje.cz projížďku či fotojízdu s historickým vozem T3 č. 192. Vůz tak svezl poprvé cestující od jeho odstavení z provozu po nehodě soupravy 202+192, která se stala 23. 2. 2004. Podrobnější info na zvláštní stránce.


Modely plzeňských tramvají v německém Plavně

Modelové kolejiště Traditionsverein der Plauener Straßenbahn e.V. na výstavě Vorea 27. 9. 2008 V sobotu 27. 9. 2008 jsme navštívili výstavu Vorea v německém Plavně. Zde se v Pavilónu č. 6 prezentoval klub Traditionsverein der Plauener Straßenbahn e.V.
Na precizním modelovém kolejišti bylo možné spatřit velké množství tramvají různých typů z mnoha evropských měst. A protože plauenští nadšenci mají velmi rádi vozy KT8D5 Modely plzeňských vozů KT8D5 na modelovém kolejišti v Plauen 27. 9. 2008 Model plzeňského vozu KT8D5 s reklamou Vailant na modelovém kolejišti v Plauen 27. 9. 2008 (jak jsme se již při jejich návštěve v Plzni přesvědčili), nechyběly i modely plzeňských vozů. Věrně byl zpracován např. vůz č. 298 s nedávnou reklamou Vailant (drobnou odchylkou je pouze to, že tato reklama byla ve skutečnosti na voze 297). Po kolejišti se kromě plzeňských proháněly také KT8D5 z Ostravy, Brna či Štrausberku, či pražská RT6N. Krajina a město jsou v měřítku H0, avšak jedná se úzkorozchodný provoz a tak koleje i vozy jezdí na TT. Jedná se tedy vlastně o vozy KT8D5 provozované na metrovém rozchodu. Velké pozornosti návštěvníků se také těšil velký model vozu KT4D v měřítku 1:10.

Štrausberský a brněnský vůz KT8D5 na modelovém kolejišti v Plauen 27. 9. 2008 Další modely nejen plzeňských vozů na výstavě v Plauen 27. 9. 2008 Liberecká T2 na modelovém kolejišti na výstavě v Plauen 27. 9. 2008 Velký model vozu KT4D v měřítku 1:10 prezentovaný klubem Traditionsverein der Plauener Straßenbahn na výstavě Vorea v Plauen 27. 9. 2008


Rekonstrukce Koterovské v okolí zastávky Habrmannova

Pracovníci horního vedení upravují troleje při zřizování jednokolejky na Koterovské třídě 4. 10. 2008, foto: Vladimír_B Citybus č. 459 nasazený na lince č. 2 v zastávce Náměstí generála Píky v době výluky z důvodu instalace povrchových vyhybek 4. 10. 2008, foto: Vladimír_B V sobotu 4. 10. 2008 od deváté hodiny večerní do ukončení provozu probíhala výluka na tramvajové trati na Světovar. Tramvaje linky č. 2 v úseku Mikulášské náměstí - Světovar nahradily autobusy. Důvodem byla instalace povrchových přejezdů tzv. kaliforňanů na Koterovské třídě.

KT8D5 č. 288 na kaliforňanu nedaleko  Duhy - 5. 10. 2008 319+254 projíždí zrušenou zastávkou Habrmannova - 5. 10. 2008 Od neděle 5. 10. 2008 je v poměrně dlouhém úseku Koterovské třídy jednokolejný provoz řízen světelnou signalizací. První vyhybka se nachází za zastávkou Sladkovského, U Duhy. Zastávka Habrmannova byla dočasně posunuta o cca 150m blíže k nám. gen. Píky k provizorně vybudovaným nástupištím. Zde je instalována také druhá vyhybka.

KT8D5-RN2P č. 299 jede po protisměrné koleji na Koterovské třídě - 5. 10. 2008 274+275 projíždí po protisměrné koleji zrušenou zastávkou Habrmannova  - 5. 10. 2008 274+275 na kaliforňanu u náměstí Generála Píky - 5. 10. 2008 299 a 274+275 v provizorní zastávce Habrmannova - 5. 10. 2008

Souprava 321+263 přejíždí přes povrchovou vyhybku tzv. kaliforňan u zastávky Habrmannova 7. 10. 2008 Souprava 260+265 projíždí kolem dočasně přesunuté zastávky Habrmannova 7. 10. 2008 V následujícíh dnech dojde k zahájení rekonstrukce vozovek na Koterovské třídě a přesunutí zastávek Habrmannova vždy za křižovatku. Vybudována budou nová široká nástupiště, přístřešky, zábradlí. Zdánlivě nevýhodné umístění zastávek za křižovatkou by měla vyvážit světelná signalizace s dynamickým řízením, tedy preferující tramvaje. Část tramvajové trati bude rovněž zrekonstruována.


Předvolební tramvaj

Podobně jako před dvěma lety i letos vyrazila na plzeňské koleje předvolební tramvaj Balbínovy poetické strany. Letos byl na jízdu nasazen vůz T3R.PLF č. 321. Vyzdobená tramvaj stavěla příležistostně, ale svezla i náhodné cestující. Nechyběla v ní opět živá muzika a fernetová agitace.

Předvolební fernet Balbínovi poetické strany v sadech Pětatřicátníků 10. 10. 2008 Předvolební tramvaj Balbínovi poetické strany přijíždí do sadů Pětatřicátníků 10. 10. 2008 Dobrá nálada v předvolební tramvaji Balbínovi poetické strany 10. 10. 2008, foto: J. Rieger Dobrá nálada v předvolební tramvaji Balbínovi poetické strany 10. 10. 2008, foto: J. Rieger


Podzimní "kýče"

Tak jako v předchozích letech přidávám pár "echt gold" podzimních barevných obrázků. Snímky z předchozích let jsou také tady a tady.

KT8D5-RN2P č. 299 projíždí po protisměrné koleji dočasně zrušenou zastávkou Habrmannova 5. 10. 2008 Souprava 317+234 v zastávce Macháčkova 11. 10. 2008 KT8D5-RN2P č. 294 ve Vejprnické ulici 12. 10. 2008 KT8D5 č. 288 na náměstí Generála Píky 5. 10. 2008 Souprava 315+286 na Mikulášském náměstí 11. 10. 2008 Souprava 235+236 na křižovatce Vejprnická - Terezie Brzkové 12. 10. 2008 KT8D5 č. 290 v ulici Terezie Brzkové 12. 10. 2008 Souprava 315+286 ve Vejprnické ulici 12. 10. 2008

Průvod světel pozdržel tramvaje

Stejně jako v předchozích letech probíhalo 28. 10. 2008 u příležitosti oslav vzniku republiky na náměstí T. G. Masaryka u památníků slavnostní shromáždění. V 17:45 se pak vydal lampiónový průvod po Klatovské třídě směrem na Tramvaj K3R-NT č. 312 čeká v Prešovské ulici než přejde průvod z ulice Bedřicha Smetany 28. 10. 2008 Souprava T3 č. 187+188 na Klatovské třídě 28. 10. 2008 náměstí Republiky. Cestou mírně pozdržel tramvaje na Klatovské třídě, ale zejména pak v Prešovské ulici při příchodu z ulice Bedřicha Smetany na náměstí. Zde se doprava zastavila asi na dvacet minut a v koloně se nashromáždily tři tramvajové vlaky a dva autobusy. Po skončení ohňostroje tramvaje poměrně rychle odvezly davy lidí i bez posil.


Pokračující rekonstrukce křižovatky
Koterovská - Habrmannova

Souprava 318+234 projíždí křižovatkou Koterovská Habrmannova 19. 10. 2008 KT8D5 č. 298 na Koterovské třídě v místě zrušeného nástupiště zastávky Habrmannova 19. 10. 2008 Během října došlo k vybagrování vozovek, rozebrání koleje pro směr Světovar včetně podloží a zcela zmizel nástupní ostrůvek zastávky ve směru na Světovar. Brzy byly ve vytrhaném úseku na nové podloží s asfaltovou vrstvou položeny nové BKV panely osově mírně posunuté oproti předchozí koleji.

Montáž kolejnic do BKV panelů (zatlačování gumy a kolejnic do žlabů v panelech) na Koterovské třídě 30. 10. 2008, 
foto: J. Rieger Montáž kolejnic do BKV panelů (zatlačování gumy a kolejnic do žlabů v panelech) na Koterovské třídě 30. 10. 2008, 
foto: J. Rieger Do panelů byly postupně položeny a svařeny kolejnice. Finální montáž proběhla 30. 10. 2008, kdy byly kolejnice v panelech utěsněny gumou. Tentokrát nebyla použita naše "plzeňská "gumotlačka", ale byl použit stroj z Mostu.

KT8D5-RN2P č. 292 na Mikulášském náměstí, kde probíhal přestup na autobus při výluce  1. 11. 2008 Souprava 317+233 se otáčí Sladkovského a Radyňskou ulicí 1. 11. 2008 V sobotu 1. 11. 2008 od odpoledních do nočních hodin probíhala opět výluka na tramvajové trati na Světovar a to z důvodu výměny kaliforňanů a převedení tramvajového provozu na druhou kolej. Tramvaje linky č. 2 od čtrnácté hodiny do ukončení provozu končily Souprava 316+287 se otáčí Sladkovského a Radyňskou ulicí 1. 11. 2008 Autobus č. 477 při výluce v Radyňské ulici 1. 11. 2008 na Mikulášském náměstí, kde se otáčely Sladkovského a Radyňskou ulicí zpět do centra a do Skvrňan. Autobusy náhradní dopravy nemohly z důvodu neprůjezdnosti rekonstruované úseku jet v trase tramvaje a tak pokračovaly po objízdné trase Mikulášské náměstí – Sladkovského – Lobezská – Částkova – Koterovská – Světovar.

Citelys č. 498 ve Sladkosvkého ulici 1. 11. 2008 Úklid kaliforňanu na Koterovské třídě 1. 11. 2008 Pracovníci horního vedení převěšují troleje pro provoz na druhé koleji na Koterovské třídě 1. 11. 2008 Instalace kaliforňanu na Koterovské třídě u Duhy 1. 11. 2008

Souprava 316+287 na kaliforňanu na Koterovské třídě 2. 11. 2008 Od neděle 2. 11. 2008 jezdí tedy tramvaje obousměrně po koleji směr Světovar a začne se s rekonstrukcí kolejiště pro směr do centra. Na staveništi je již patrné umístění nové zastávky směrem na Světovar, která bude za křižovatkou. V těchto místech bylo také posunuto několik sloupu trakčního vedení, aby mohla být posunuta vozovka.


Havárie vodovodu v Solní 6. 11. 2008

KT8D5-RN2P č. 294 na výlukové lince 1/2 v zastávce Mozartova 6. 11. 2008, foto: Karel Růžička Poslední projíždějící tramvají Solní ulicí při havárii vodovodu byla Astra č. 302, foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník Ve čtvrtek 6. 11. 2008 v podvečerních hodinách došlo k havárii vodovodního řadu v Solní ulici. Ta se nejprve proměnila v řeku, kterou tramvaje nějakou dobu zdolávaly, ale později byl provoz přerušen. Linky č. 1 a 2 se od Slovan a Světovaru otáčely na trojúhelníku U Zvonu a byla zavedena linka 1/2 v trase Skrňany - Bolevec.

Protože voda z prasklého potrubí podemlela částečně i trať a nebylo jasné jak dlouho oprava potrvá, zůstaly tramvaje přes noc na konečných, pro provoz v dalších dnech (z důvodu neprůjeznosti trati z vozovny).

Souprava 235+236 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská 6. 11. 2008 Uzavřená Solní ulice po havárii vodovodního řadu 6. 11. 2008 Vozy odstavené v obratišti Mozartova 6. 11. 2008 Uzavřená Solní ulice po havárii vodovodního řadu 6. 11. 2008

Páteční ranní provoz je stále ve znamení výluky. Zejména v ranní špičce jsou cestující docela zmatení, neboť na zastávkách chybí informace. Až na přestupních místech v centru jsou cedule, případně pracovníci PMDP informují o provozu. Linka 1/2 i nadále jezdí ve směru ze Skvrňan do Bolevce přes Palackého náměstí. Zde před sadama Pětatřicátníků chybí zastávka a tak cestující vystupují na úzký pruh trávy před křižovatkou. V tramvajově vyloučeném úseku mezi sadama Pětatřicátníků a Anglickým nábřeží krouží objízdnou trasou i autobusy náhradní dopravy.

Astra č. 302 stanicuje mimo stanici na Palackého náměstí. Proč se nejezdí Palackého ulicí a přes sady Pětatřicátníků? 7. 11. 2008 KT8D5-RN2P č. 292 stanicuje mimo stanici na Palackého náměstí. Proč se nejezdí Palackého ulicí a přes sady Pětatřicátníků? 7. 11. 2008 Souprava 318+234 na lince 1/2 v sadech Pětatřicátníků 7. 11. 2008 Autobusy náhradní dopravy kroužily v trase sady Pětatřicátníků - U Zvonu 7. 11. 2008, 
foto: J. Rieger

Astra č. 308 na lince 1/2 odbočuje z Palackého ulice do sadů Pětatřicátníků 7. 11. 2008 Souprava 217+218 na lince 1/2 v sadech Pětatřicátníků 7. 11. 2008 Kolem poledne byl provoz linky 1/2 konečně převeden do Palackého ulice, takže již cestující nemuseli "skákat" na Palackého náměstí pod auta.

Místo havárie vodovodu v Solní ulici 7. 11. 2008 Oprava vodovodu v Solní ulici 7. 11. 2008, foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník Pracovníci vodárny již během noci odkryly místo poruchy a během dopoledne byla provedena oprava. V poledne již byl výkop zasypáván a krátce před šestnáctou byl Solní ulicí obnoven i tramvajový provoz. Na místě havárie je omezena rychlost dočasně na 10km/hod. Pravděpodobně bude však v nejbližší době nutná oprava kolejiště z důvodu vyplavení podloží.


Co nového v Habrmannovce?

KT8D5-RN2P č. 294 projíždí jednokolejkou staveništěm v okolí zastávky Habrmanova 17. 11. 2008 Souprava 317+233 projíždí jednokolejkou v okolí zastávky Habrmanova 8. 11. 2008 Jak už zaznělo výše, byl od 2. 11. 2008 převeden obousměrně jednokolejný provoz na kolej pro směr Světovar. Druhá kolej pro směr do centra byla v přibližně stejně dlouhém úseku vytrhána. V následujích dnech se opět upravují inženýrské sítě a podloží a koncem listopadu se pokládá nové kolejiště. To je opět trochu posunuté. Souprava 321+322 projíždí jednokolejkou vedle právě pokládaných panelů druhé koleje 24. 11. 2008,
foto: Vladimír_B Zatlačování gumy a kolejnic do BKV panelů na Koterovské třídě 27. 11. 2008,
foto: Vladimír_B Zatím co původní oblouk byl pozvolný a plynulý, nyní zde vznikl v oblouku rovný úsek i v místech budoucího nástupiště pro směr do centra. Oblouky jsou však i nyní mírné a tak to naštěstí na jízdním komfortu není patrné.

KT8D5-RN2P č. 294 projíždí na Koterovské již po své koleji 29. 11. 2008 V noci z 28. na 29. 11. 2008 jsou vyjmuty povrchové vyhybky a provoz je již vrácen na obě koleje. I nadále se zatím stanicuje u provizorních panelových nástupišť, neboť nové ještě nejsou dokončeny.


Vykolejení na náměstí Milady Horákové

Vykolejený vůz T3M č. 238 na náměstí Milady Horákové 
3. 12. 2008, foto: F.V. Ve středu 3. 12. 2008 došlo kolem druhé hodiny odpoledení k vykolejení zadního vozu soupravy T3M č. 237+238. Ten vykolejil předním podvozkem na náměstí Milady Horákové na vyhybce oddělující obratiště linky č. 1 a minupulační Nakolejování vozu T3M č. 238 na náměstí Milady Horákové 
3. 12. 2008, foto: F.V. trať dovozovny. Linka č. 1 byla po nehodě ve směru z centra odkloněna na Světovar. Odtud tramvaje linky č. 1 pokračovaly po manipulační trati Slovanskou alejí na náměstí Milady Horákové a dále po své trase zpět do centra. Mezi tím souprava 237+238 byla rozpojena a vůz 238 za pomoci jeřábu nakolejen. Po necelé hodině byl provoz obnoven v plném rozsahu.


Srážka nákladního vozu s tramvají

Vůz č. 231 po té co jí do cesty vjel nákladní vůz na křižovatce Dobrovského, Klatovská 
18. 12. 2008, foto: M. Kratochvíl Autobus náhradní dopravy projíždí kolem místa nehody na křižovatce Dobrovského, Klatovská 
18. 12. 2008, foto: M. Kratochvíl Ráno 18. 12. 2008 po sedmé hodině, tedy v době ranní špičky, došlo k nehodě na křižovatce Klatovská - Dobrovského. Řidič nákladního vozu s polskou značkou jedoucí původně v pravém jízdním pruhu se rozhodl na poslední chvíli odbočit vlevo. Přehlédl ale právě projíždějící soupravu č. 231+232 a střetl se s ní v křižovatce. Vůz č. 231 po té co jí do cesty vjel nákladní vůz na křižovatce Dobrovského, Klatovská 
18. 12. 2008, foto: M. Kratochvíl Při nehodě byl naštěstí zraněn jen řidič nákladního vozu. Nehoda však téměř na hodinu zastavila tramvaje na nejvytíženější tramvajové lince v její nejvytíženější dobu, kdy na Bory dojíždí davy žáků do mnoha středních škol. Tramvaje linky č. 4 se otáčely v sadech Pětatřicátníků respektive kolem Zvonu a na Bory bylo nasazeno několik autobusů náhradní dopravy.

  

Pokračování najdete na další stránce:

(2009)

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer