Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024), Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Rozebírání druhé poloviny mostu U Jána

Hned po Novém roce v pondělí, tedy 2. 1. 2006 začali stavbaři s rozebíráním druhé poloviny mostu u Jána. Bagry s hydraulickými nůžkami celkem rychle rozstříhávají železobetonovou desku mostu. Chodník pro pěší již byl přesunut na novou část mostu.

Bagry s hydraulickými nůžkami začínají rozebírat druhou polovinu mostu U Jána 2. 1. 2006 
Foto: Zdeněk Sláma Rozebírání druhé poloviny mostu U Jána 3. 1. 2006 
Foto: Štěpán Esterle Rozebírání druhé poloviny mostu U Jána 3. 1. 2006
Foto: Zdeněk Sláma Rozebírání druhé poloviny mostu U jána probíhá i ve večerních hodinách 3. 1. 2006

Během týdne druhá polovina mostu prakticky zmizela.

Pohled na polovinu mostu U jána od Pražské ulice 8. 1. 2006 Souprava 284+285 na mostě U Jána 8. 1. 2006 Astry jedoucí přes most U Jána 8. 1. 2006 Astra 309 nad bagrem zápasícím v řece 8. 1. 2006


Sólo vůz č. 266 na náměstí Milady Horákové 15. 1. 2006 Sólo vůz č. 266 na náměstí Republiky 14. 1. 2006 Od soboty 14. 1. 2006 se v provozu objevuje opět sólo vůz T3. Tentokrát jde o vůz č. 266, než bude odeslán také na modernizaci na K3R-NT. Se samostatnými sólo vozy se setkáváme méně často, obvykle jen v době kdy je pro poruchu či před modernizací odstaven zadní vůz ze stálé soupravy. Několik fotografií sólo vozů T3 je zde: 183, 187, 200, 217, 258, 239, 260, 266, 266, 268


Tzv. protikuřácký zákon

Samolepky informující o zákazu kouření na zastávkách MHD Od 1. 1. 2006 platí zákon č. 379/2005 Sb. ze dne 19.8.2005 o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami. Ten mimo jiné zakazuje kouření nejen v prostředcích veřejné dopravy, ale i na zastávkách MHD. V tisku se již objevily spekulace nad nedokonalostí zákona, kdy některá ustanovení nelze zcela jednoznačně vyložit. V souvislostí s platností tohoto zákona se i v Plzni začátkem ledna začaly Samolepky informující o zákazu kouření na tramvajích v Liberci Samolepky informující o zákazu kouření na zastávkových označnících 11. 3. 2006 objevovat nové samolepky upozorňující na zákaz kouřené na zastávkách MHD. V únoru podobná upozornění najdeme již i na některých zastávkových označnících. Ještě dále jsou v Liberci, kde se na tramvajích objevují u vstupních dveří na můj vkus až příliš nápadné oznámení o zákazu kouření ve vozech.


Nehoda vozů 298 a 300 na Borech 18. 1. 2006

Ve středu 18. 1. 2006 došlo před dvacátou hodinou k nehodě vozů KT8D5 č. 298 a Astry č. 300 ve smyčce Bory. Vůz KT8D5 z dosud nezjištěných příčin narazil do již stojícího vozu č. 300 a předním povozkem vykolejil. V jeden okamžik začala ve značně zdeformovaném zadním čele Astry doutnat část kabelů, což přešlo v menší požár, který byl ihned uhašen za pomocí hasícího přístroje. Po odpojení elektřiny začalo nakolejování podvozku zmíněného vozu KT8D5 s pomocí jeřábu. Po dobu incidentu jezdily ostatní tramvaje po vnitřní koleji obratiště. Příčina nehody je v šetření.

Nabouraná Astra č. 300 vozem KT8D5 č. 298 na konečné Bory - 18. 1. 2006 
Foto: J. Šplíchal Nabouraná Astra č. 300 vozem KT8D5 č. 298 na konečné Bory likvidace požáru - 18. 1. 2006 
Foto: J. Šplíchal Vůz KT8D5 č. 298 na konečné Bory po nehodě - 18. 1. 2006 
Foto: J. Šplíchal Nabouraná Astra č. 300 vozem KT8D5 č. 298 na konečné Bory - 18. 1. 2006 
Foto: Zdeněk Sláma Nakolejování vozu KT8D5 č. 298 po nehodě na konečné Bory - 18. 1. 2006 
Foto: J. Šplíchal


Nezvykle mnoho starých vozů na lince č. 4

Souprava 200+179 na Košutce 19. 2. 2006 Od soboty 18. 2. 2006 jsme se pod dobu čtrnácti dnů mohli setkat na lince č. 4 nezvykle s mnoha starými vozy T3. Cestující asi příliš nepostřehnou, že se zde objevují i netypické nejstarší soupravy, které se zde objevují jen zřídka (174+178, 180+181, 190+191, 200+179, 204+194, 205+195, ...), ale možná si někteří mohli všimnout, že až na drobné vyjímky na této lince jiné než nemodernizované vozy nebyly. Příčinou jsou opět pokusy se sledováním spotřeby jednotlivých typů vozů. A tak byly na linku č. 4 vypravovány téměř jen vozy s odporovou regulací.

Souprava 190+191 přijíždí na Košutku 18. 2. 2006 Souprava 231+232 stoupá po Karlovarské třídě 18. 2. 2006 Souprava 205+195 MIMO PROVOZ jedoucí z linky č. 4 sjíždí po Karlovarské třídě 19. 2. 2006 Souprava 187+188 v sadech Pětatřicátníků 20. 2. 2006


Nehody

Měsíčně se stávají desítky drobných nehod, což je nepříjemné nejen pro účastníky, Autobus náhradní dopravy v zastávce Sady Pětatřicátníků se zajímavou linkovou orientací nyní již neexistující zastávky U Synagogy 6. 3. 2006 ale i pro ostatní cestující, neboť to narušuje pravidelnost provozu. Tento týden několik nehod narušilo dopravu ve špičce. V pondělí 6. 3 .2006 kolem šestnácté hodiny skončil osobní automobil v kolejišti u zastávky Výstaviště. Do Skvrňan musela být vypravena náhradní autobusová doprava.

Souprava 235+236 zatahující do vozovny přes sady Pětatřicátníků 8. 3. 2006 Ve středu 8. 3. 2006 v ranní špičce po sedmé hodině došlo ke střetu automobilu s tramvají soupravy 235+236 v křižovatce u zastávky Severka. Tramvaj to odnesla rozbitým světlem a někteří cestující opožděnými spoji.

Souprava 200+179 po střetu s chodcem v zastávce Výstaviště 8. 3. 2006 Kolona tramvají na Palackého náměstí po nehodě v zastávce výstaviště 8. 3. 2006 V zastávce Výstaviště došlo ve čtvrtek 9. 3. 2006 ráno po sedmé hodině ke střetu tramvaje T3 č. 200+179 s chodcem. Na místě kromě záchranné služby zasahovali i hasiči.


Stavba bednění pro druhou polovinu mostu U Jána

 T3M č. 229 jedoucí po okraji nového msotu U Jána 15. 1. 2006 Vůz T3M se zrcadlí v řece - před začátkem stavby druhé poloviny nového mostu U Jána 13. 1. 2006 Jak je psáno výše, druhá polovina starého mostu zmizela prakticky v prvním lednovém týdnu. Tramvaje tak jezdily zajímavě na okraji nového mostu. Následovala sanace a zpevnění pilířů mostu a nábřeží.

Zamrzlá řeka s mostem U Jána a jeřáb dopravující materiál 28. 1. 2006 Astra najíždí na most U Jána při zvýšené hladině řeky 18. 2. 2006 Další fotografie pořízené z odstupem několika týdnů (viz popisky) dokumentují postupující práce při výstavbě bednění pro druhou polovinu mostu. Během jeho stavby se také 18. 2. a zejména 11. 3. zvýšila hladina řeky, díky prudkému tání sněhu. Rozmary počasí také dokumentují dva dolní snímky vpravo pořízené s odstupem jednoho dne.

vůz KT8D5 projíždí po polovině nového mostu u Jána, vedle stavby podpěr bednění pro druhou polovinu mostu 27. 2. 2006 Vůz KT8D5 č. 299 na mostě U Jána při stavbě bednění pro druhou polovinu mostu v době zvýšené hladiny řeky 11. 3. 2006 Vůz T3P č. 282 na mostě U Jána 11. 3. 2006 Souprava 180+181 na mostě u Jána 12. 3. 2006


Rekonstrukce kolejiště na Slovanské aleji

Vůz KT8D5 č. 297 na Slovanské aleji v její původní podobě krátce před jejím rozkopáním 7. 3. 2006 Astra č. 303 na Slovanské aleji krátce po zahájení rekonstrukce - 11. 3. 2006 V úterý 7. 3. 2006 byla oficiálně zahájena rekonstrukce tramvajové trati na Slovanské aleji. Celý prostor by měl být do léta změněn k nepoznání. Kolejiště bude pokryto moderním zatravněným svrškem se samozavlažováním. Na fotografii vlevo zatahuje vůz KT8D5 č. 297 do vozovny krátce před rozkopáním Slovanské aleje. Vpravo je pak situace v prvním týdnu s Astrou č. 303.

Vektra přijíždí po Slovanské aleji k vozovně 18. 6. 2005 Souprava T3M 219+220 vyjíždějící z vozovny na odpolední špičku spolu s autobusy linky č. 30 na Slovanské alejileji 18. 11. 2005 Na následujích fotografiích je zachycena Slovanská alej jak vypadala dosud. I nyní zde byla podivná varianta zatravněného svršku, či spíše udusané hlíny. Po manipulační trati k vozovně se čas od času mohli při výlukách svézt i cestující. Naposledy tomu bylo 3. 12. 2005.
Další některé fotografie Slovanské aleje před rekonstrukcí jsou zde:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14,


Betonování druhé poloviny mostu U Jána

Souprava 264+265 na mostě U Jána 19. 3. 2006 Astra č. 305 projíždí kolem právě betonované návodní  poloviny mostu U Jána 26. 3. 2006 Po dokončení bednění a drátových výztuží v předchozích dnech (foto vlevo), proběhlo v neděli 26. 3. 2005 betonování druhé poloviny mostu U Jána. Z betonovaním se začalo v ranních hodinách a do večera byla návodní polovina mostu hotová. Stejně jako při první polovině se používaly dvě pumpy, které chrlily beton na most z přistavovaných automíchaček.

Betonování mostu U Jána 26. 3. 2006 Souprava 268+269 projíždí přes most u Jána při betonování druhé poloviny mostu 26. 3. 2006 Celkový pohled na most U Jána s provizorní tramvajovou tratí v den betonování druhé poloviny mostu 26. 3. 2006 Astra č. 305 projíždí kolem dokončované druhé poloviny mostu U Jána 26. 3. 2006

Všude samá reklama ...

Plastové držáky, respektive další nosiče reklamy Od pondělí 27. 3. 2006 se již i v tramvajích začaly objevovat nová plastová držadla. V Autobusech a trolejbusech se s nimi můžeme setkat již několik týdnů. Více než cestujícím (kteří se o ně budou spíše bouchat), poslouží jako další reklamní médium.


Nehoda tramvají u nádraží

Vůz KT8D5 č. 288 po nárazu do soupravy T3GM č. 274+275 - 30. 3. 2006
Foto Vlastimil Leška, Plzeňský deník Autobus projíždí kolem vozu KT8D5 č. 288, který narazil do soupravy T3GM č. 274+275 - 30. 3. 2006
Foto Vlastimil Leška, Plzeňský deník Ve čtvrtek 30. 3. 2006 došlo v odpoledních hodinách k nehodě tramvají mezi viadukty u Hlavního nádraží. Řidič vozu KT8D5 č. 288 narazil do před ním stojící soupravy T3GM č. 274+275. Kromě škody je na této nehodě nepříjemné to, že bude z provozu v současné době odstaven již druhý vůz KT8D5. Tyto obousměrné vozy budou potřeba pro zajištění tramvajového provozu na Slovanech při výluce přes most U Jána v příštím týdnu.


Výluka na Slovanské aleji

Souprava 262+263 linky X-výluka (zachycena na křižovatce Sladkovského, Koterovská) zatahuje do vozovny pře Světovar. 30. 3. 2006 Z části vytrhané koleje na Slovanské aleji 30. 3. 2006 Od čtvrtka 30. 3. 2006 probíhá výluka na manipulační tramvajové trati na Slovanské aleji. Vlaky vyjíždějící tento den ráno na linky a zatahující z ranních šejdrů ještě mohly využít trať na Slovanské aleji a jely tedy přes Slovany, ale po té cca od 9:00 byla trať uzavřena. Nyní jsou veškeré výjezdy i návraty do vozovny vedeny přes Světovar. Zatahující vlaky z linky č. 4 jsou označeny "X-výluka" a cestující jsou i upozorňováni hlášením, že souprava jede na Světovar. Po trase linky č. 2 normálně odbavují na všech zastávkách. Na Slovanské aleji jsou již vytrhávány koleje.

Slovanská alej po vytrhání kolejí s vyjíždějící soupravou na Světovar 31. 3. 2006 Souprava 260+261 linky č. 1 zatahuje do vozovny přes Světovar 31. 3. 2006 Vůz KT8D5 po výměně z důvodu závady vyjíždí přes Světovar na linku č. 4 dne 2. 4. 2006 Slovanská alej po vytrhání kolejí - 2. 4. 2006


Týdenní Výluka přes most U Jána

Souprava 248+249 v sadech Pětatřicátníků míří na náměstí Republiky  3. 4. 2006 Astra č. 305 celonízkopodlažní linky č. 1 se otáčí U Zvonu 4. 4. 2006 V pondělí 3. 4. 2006 krátce po deváté hodině začala plánovaná týdenní výluka tramvajové dopravy přes most U Jána, jehož dvě poloviny byly spojeny v jeden celek. Tramvajová doprava však byla rozdělena podobně jako po povodních v roce 2002 na dva tramvajové Autobus náhradní dopravy označený linkou 1/2 na náměstí Republiky  3. 4. 2006 Velká cedule v sadech Pětatřicátníků  informující o výluce 3. 4. 2006 ostrovní provozy. Linky č. 1 a 2 ze Skvrňan a Bolevce, jsou ukončeny U Zvonu, respektive na náměstí Republiky. Zde si cestující přestupují na autobusy náhradní dopravy označené linkou 1/2. Ze zastávky Náměstí Republiky, Dřevěná pendlují autobusy do zastávky Hlavní nádraží ČD, Americká.

Cestující vystupující z KT8D5 č. 294 na konečné Hlavní nádraží ČD, Sirková 8. 4. 2006 KT8D5 č. 290 a 297 na dočasné konečné Hlavní nádraží ČD, Sirková 3. 4. 2006 Druhou část tramvajových linek č. 1 a 2 ze zastávky Hlavní nádraží ČD, Sirková na Slovany (linka č.1) a Světovar (linka č. 2) obsluhují obousměrné vozy KT8D5. Ty končí úvratí na povrchové vyhybce "kalifornien" nainstalované již i pro potřeby jednokolejky přes most U Jána. Vůz KT8D5 č. 288 na Koterovské třídě směr Hlavní nádraží ČD 6. 4. 2006 Ve vozech je perfektně hlášeno upozornění na výluku včetně informací o přestupu, na zastávkách jsou cedule i výlukové jízdní řády, avšak v první den výluky jsou někteří cestující z nepříjemného přestupování trochu zmatení.

Astra č. 307 s Astrou č. 310 v Bolevci 3. 4. 2006 Záložní vozy odstavené v obratišti Mozartova 3. 4. 2006 Z provozního hlediska přinesla tato výluka několik zajímavostí. Protože jsou vozy odstavovány takto na konečných a musí vyjíždět v pořadí v jakém stojí, není po dobu výluky možné vypravovat na určité pořadí nízkopodlažní spoje, ani různě kapacitní vozy v rámci jedné linky. Proto byla pro vozy Astra vyhrazena linka č. 1 a na linkách 2 a 4 jsou nasazeny výhradně soupravy 2xT.

Tramvaje po špičce odstavené na Košutce 3. 4. 2006 Astra č. 305 projíždí vedle odstavené Astry č. 310 v Bolevci 3. 4. 2006 V od vozovny odřízlém provozu "za řekou" je vypravováno 28 souprav a sedm nízkopodlažních vozů Astra. Ty jsou nasazovány všechny na linku č. 1 v úseku Bolevec - Náměstí Republiky a jedná se tedy v Plzni poprvé o celonízkopodlažní tramvajovou linku. V záloze v obratišti Mozartova je připravena ještě jedna Astra a pět dalších náhradních souprav. Protože není umožněn tramvajím návrat do vozovny Souprava 280+281 projíždí kolem odstavených vozů u hotelu CD 8. 4. 2006 Tramvaje po špičce odstavené na konečné Bory 4. 4. 2006 přes most U Jána, jsou ostatní během dne provozované tramvaje po skončení špičky a v nočních hodinách odstavovány na konečných Košutka, Bory, Skvrňany a Malesická a odstavná kolej u hotelu CD, kde vozy hlídá bezpečnostní agentura.

Díky menší víkendové vypravenosti bylo možné o víkendu vidět v obratištích odstavené vozy během celého dne.

Odstavená souprava 235+236 spolu se sopravou 206+207 linky č. 2 na konenčé Skvrňany 8. 4. 2006 Odstavené vozy v obratišti Malesická  8. 4. 2006 Souprava 219+220 zajíždějící do obratiště Mozartova 7. 4. 2006 Astra 310 zatahuje s poruchou do obratiště Mozartova (5 Aster na jedné fotografii na lince č. 1) 4. 4. 2006 
Foto: FV

V neděli 9. 4. 2006 večer po devatenácté hodině byla provizorní trať přes most U Jána zkontrolována pracovníky DP a po po dvacáté hodině tudy již do vozovny zatahovaly vozy ze Smyček Malesická a Mozartova.


Přestupní uzel Vřesová

Z důvodu rekonstrukce Francouzské ulice je od 12. 4. 2006 trasa autobusové linky č. 30 přeložena Částkovou ulicí a Slovanskou třídou. Místo náměstí Milady Horákové se tak přestupním uzlem této "okružní" linky a tramvajové linky č. 1 stala zastávka Vřesová. Na plzeňské poměry se jedná o zastávku zajímavou, neboť je jediná, kde se u jednoho nástupiště střídají tramvaje i autobusy.

Přestupní uzel v zastávce Vřesová s Karosou č. 414 - 13. 4. 2006 Přestupní uzel v zastávce Vřesová s Citelisem č. 491 - 20. 4. 2006 Přestupní uzel v zastávce Vřesová se Solarisem č. 482 a soupravou 235+236 - 20. 4. 2006 Přestupní uzel v zastávce Vřesová se Solarisem č. 485 a vozem T3 č. 250 - 23. 4. 2006


Oprava kolejiště ve Skvrňanech

Souprava 204+194 odjíždí ze Skvrňan 13. 4. 2006 Souprava 190+191 přijíždí do Skvrňan 17. 4. 2006 Poslední rovinku před konečnou Skvrňany, která jako jediná ze skvrňanské trati neprošla generální rekonstrukcí v devadesátých letech, čeká výměna kolejnic. Svršek byl již částečně odkryt 13. 4. 2006 jak dokládá fotografie vlevo, ale od té doby se zde situace příliš nezměnila.


Rekonstrukce manipulační trati na Slovanské aleji

Příprava podloží pro nové koljiště na Slovanské aleji 6. 4. 2006 Vybagrované kolejiště s udusaným podložím na Slovanské aleji 17. 4. 2006 První dubnový týden bylo podloží tramvajové trati na Slovanské aleji důkladně vybagrováno a po té na chvíli stavební ruch zdánlivě ustal. Pouze se zde objevily nové úzké dělící ostrůvky (chodníčky pro fotografy), mezi vozovkou a budoucím trávníkem. Menší zdržení patrně zapříčinily napájecí kabely.

Podloží bylo zpevněno a jak dokládají postupně pořízené fotografie štěrkové lože pro stavbu kolejiště bylo dokončené kolem 23. 4. 2004. Třetí odbočující kolej směrem na Světovar bude pouze v délce dvou tramvajových souprav před křižovatkou u vozovny. Zbytek manipulační trati s moderním zatravněným svrškem bude dvoukolejný (původní stav zachycen na fotografiích před zahájením rekonstrukce).

Nové podloží s izolační vrstvou - Slovanská alej 20. 4. 2006 Štěrkové lože na Slovanské aleji 23. 4. 2006 Připravené pražce a kolejnice na Slovanské aleji 24. 4. 2006 Skládání pražců na Slovanské aleji 24. 4. 2006

Stavba kolejiště na Slovanské aleji 25. 4. 2006 Stavba kolejiště na Slovanské aleji 25. 4. 2006 V pondělí 24. 4. 2006 se pak na místě objevily první pražce a kolejnice a od té doby roste nová trať jako z vody. Po první koleji se již v úterý prohání "bagrojeřáb" s kolejovým adaptérem a ukládá pražce pro druhou kolej. Poněkud zvláštně pak působí v budoucnu nevyužitá třetí trolej zavěšená nad staveništěm.

Do konce týdne bylo položeno kolejiště v celé délce Slovanské aleje až před křižovatku s Francouzskou ulicí. Zde je již i vyhybka s předjízdnou kolejí pro odbočku na Světovar. Od soboty 29. 4. 2006 je pak automobilový provoz veden obousměrně pouze po pravé polovině z pohledu od Slovan, díky čemuž je možné rozkopat kolejiště i dál v křižovatce před vozovnou. Francouzská ulice je díky rekonstrukci totiž také uzavřena.

Napojení nové trati na Slovanské aleji 28. 4. 2006 Vyhybka s budoucí odbočnou kolejí směr Světovar 28. 4. 2006 Kolejové rozvětvení na Slovanské aleji - odbočka na Světovar 30. 4. 2006 Pohled od vozovny na Slovanskou alej 30. 4. 2006


Nehoda zájezdového autobusu s tramvají T3 205+195

Autobus po střetu s tramvají T3 č. 205+195 - 5. 5. 2006 T3 č. 205+195 po střetu s autobusem u CAN - 5. 5. 2006 V pátek 5. 5. 2006 kolem osmnácté hodiny došlo na křižovatce před centrálním autobusovým nádražím ke střetu zájezdového autobusu se soupravou tramvají T3 č. 205+195. Řidič autobusu vezoucí turisty do Francie nedal při odbočování přednost tramvaji. Ta odhodila autobus a pokračovala ještě cca 60 metrů.

Autobus, ze kterého si cestující vykládají bagáž, po střetu s tramvají T3 č. 205+195 u CAN 5. 5. 2006 Nehoda autobusu s tramvají T3 č. 205+195 před CAN 5. 5. 2006 Na místě zasahovala tři vozidla záchranné služby a vozidlo hasičů. Kromě policie byl přítomen i pracovník drážní inspekce. Dle serveru iDNES se dvě ženy z autobusu a jedna cestující z tramvaje při nehodě zranily. Záchranka je převezla do nemocnice na chirurgii.

Autobus Solaris č. 494 - náhradní doprava na lince č. 2 v době odstraňování nehody 5. 5. 2006 Tramvajová doprava ze sadů Pětatřicátníků do Skvrňan byla na dvě hodiny nahrazena autobusy náhradní dopravy. Tramvaje jezdily pouze v úseku Sady Pětatřicátníků - Světovar.

Tramvaj nebyla sice vykolejená, ale byl vysazen čep z podvozku. Bylo nutné ji tedy nadzvednout jeřábem. Přesně po dvou hodinách od nehody, však souprava odjela vlastní silou (zadní vůz tlačil přední) a provoz byl obnoven.

T3 č. 205+195 po střetu s autobusem 5. 5. 2006 T3 č. 205+195 po střetu s autobusem 5. 5. 2006 Zvedání T3 č. 205+195 po střetu s autobusem 5. 5. 2006 Zvedání T3 č. 205+195 po střetu s autobusem 5. 5. 2006

Nezvyklá souprava 250+195 již zatahuje do vozovny 9. 5. 2006 Nezvyklá souprava 250+195 linky č. 1 zatahuje přes Světovar do vozovny - Sady Pětatřicátníků 9. 5. 2006 Následující první pracovní den, tedy v úterý 9. 5. 2006 se v provozu objevuje zadní vůz výše zmiňované nabourané soupravy ve spojení s vozem 250, jehož zadní vůz již prochází velkou prohlídkou v dílnách DP. Nezvyklá souprava 250+195 se objevila poprvé na šejdru linky č. 1.


Osmnáctka na svém obvyklém kolečku

Stejně jako v loňském roce vyjel v době oslav osvobození i Křižíkův vůz č. 18 na své obvyklé kolečko. Křižíkův vůz č. 18 na provizorní jednokolejce v Pražské ulici 6. 5. 2006 Křižíkův vůz č. 18 jedoucí do vozovny přes Světovar 6. 5. 2006 V sobotu 6. 5. 2006 od 10:00 do cca 16:15 povozil zájemce od Zvonu přes náměstí Republiky, Palackého náměstí, Palackého ulicí a zpět k náměstí Republiky a ke Zvonu. Oproti obvyklým jízdám bylo letos možné Křižíka vidět či si vyfotit na dvou nezvyklých místech. Prvním je jednokolejná provizorní trať přes most U Jána. Druhým pak nezvyklá trasa do vozovny, kdy se z důvodu oprav kolejiště na Slovanské aleji muselo jet přes Světovar.


Jarní náladové fotografie

Podobně jako jsem přinesl sérii podzimních a zimních fotografií nyní přidávám pár jarních "rozkvetlých" snímků s tramvajemi. Nejkrásnějším místem, kde bylo možná si tramvaje vyfotit s rozkvetlými stromy bylo jako obvykle náměstí Milady Horákové.

T3M č. 230 na náměstí Milady Horákové 1. 5. 2006 T3M č. 242 na náměstí Milady Horákové 7. 5. 2006 Souprava 270+271 přijíždí na náměstí Milady Horákové 5. 5. 2006 T3M č. 225 na náměstí Milady Horákové 7. 5. 2006
T3M č. 225 na náměstí Milady Horákové 7. 5. 2006 T3P č. 281 projíždí Pražskou ulicí 14. 5. 2006 T3M č. 225 u Lékařské fakulty 7. 5. 2006 Astra č. 310 přijíždí do zastávky Lékařská fakulta, Lidická 7. 5. 2006


Výměna kolejí ve Skvrňanech

Souprava 200+179 před konečnou Skvrňany po opravě trati 21. 5. 2006 Souprava 206+207 před konečnou Skvrňany po výměně kolejnic 14. 5. 2006 Jak jsem již dříve informoval, od poloviny dubna začali pracovníci DP s postupným odkrýváním starého kolejiště před konečnou Skvrňany. V prvních dvou květnových týdnech pak byly v nočních hodinách vyměněny postupně po částech koleje v obou směrech. Kolejnice jsou našrobovány do úchytů v původním betonovém podloží a zasypány novým štěrkem.


Další nové zálivky mezi BKV panely

Vůz KT8D5 č. 291 na mostě Generála Pattona 25. 5. 2006 Souprava 252+253 na mostě Generála Pattona 25. 5. 2006 Podobně jako nedávno ve Skvrňanech či v centru města, probíhá odstraňování původní zálivky ve spárách mezi BKV panely na mostě Generála Pattona a následně budou spáry znovu zality novou zálivkou.


Definitivní trať přes most U Jána

Práce na mostě pokročily kupředu a tak začátkem měsíce května byly vkládány dilatace a následně upravován povrch mostu. V polovině měsíce května byla zahájena stavba definitivní tramvajové trati. Stejně jako v sadech Pětatřicátníků jsou zde použity podkladové panely, na které jsou připevňovány kolejnice. Následující postupně pořízené fotografie zachycují stavbu tramvajové trati.

Příprava podloží před mostem pro definitivní trať přes most U Jána 18. 5. 2006 Souprava 208+245 projíždí kolem podkladových panelů definitvní trati na mostě U Jána 23. 5. 2006 Astra č. 309 jedoucí po provizorní trati kolem rozestavěné definitivní trati na mostě U Jána 25. 5. 2006 Souprava 243+244 ještě na provizorní trati v době asfaltování nového kolejiště 6. 6. 2006


Předvolební tramvaje

Hudba vyhrávající v předvolební tramvaji Balbínovi poetické strany 26. 5. 2006 Vůz T3M č. 242 při objednané jízdě - Balbínova poetická strana 26. 5. 2006 V pátek 26. 5. 2006 se mohli plzeňané ve městě setkat s předvolební tramvají Balbínovi poetické strany. Tramvaj stavěla jen příležitostně a na některých stanicích byli voliči za pomoci nezávislého listu Hlas Balbínův, ale spíše zejména díky Fernetu, přesvědčováni o kvalitách této strany. Uvnitř tramvaje hrávala živá hudba. Na jízdu byl nasazen vůz T3M č. 242.

Křižikova osmnáctka při objednané jízdě v rámci předvolební kampaně ODS 27. 5. 2006 Křižíkova osmnáctka na náměstí Republiky při objednané jízdě  v rámci předvolební kampaně 27. 5. 2006 V sobotu 27. 5. 2006 cca od 10:30 do 13:00 jezdila Křižíkova osmnáctka zdarma v rámci předvolební kampaně. Nástupní místo bylo opět U Zvonu a jezdilo se kolečko přes náměstí Republiky a Sady Pětatřicátníků, tedy kratší než obvyklé přes Palackého náměstí. Tramvaj si pro svojí kampaň objednala ODS, tedy paradoxně strana, která dle mého názoru právě nepodporuje příliš MHD.


Pokračující rekonstrukce Slovanské aleje

Jak již bylo uvedeno výše, poslední dubnový týden bylo položeno kolejiště na Slovanské aleji s vyjímkou křižovatky před vozovnou. Zde práce začala 29. 4. 2006. Začátkem května začaly pracovníci Staveb silnic a železnic s podbíjením a rovnáním kolejiště v celé délce.

Začátek podbíjení tramvajové tratě na Slovanské aleji 5. 5. 2006 Podbíjení tramvajové trati na Slovanské aleji 7. 5. 2006 Vybagrované podloží pod tratí před vozovnou v prostoru křižovatky Slovanská alej - Francozská 7. 5. 2006 Napojování nové trati na výjezd z vozovny, v pozadí souprava tramvají zatahující ze Světovaru 19. 5. 2006

Současně pokračovaly práce i na křižovatce před vozovnou tak, že od soboty 27. 5. 2006 vyjíždí tramvaje linek č. 1 a 4 již normálně po Slovanské aleji.

Křižíkova osmnáctka při komerční předvolební jízdě vyjíždí po nové trati na Slovanské aleji 27. 5. 2006 Souprava 233+234 linky č. 2 vyjíždí na Světovar 28. 5. 2006 Vůz KT8D5 č. 291 vyjíždí z vozovny po novém kolejišti na Slovasnké aleji 28. 5. 2006 Souprava T3M č. 209+210 vyjíždí po novém kolejišti na Slovanské aleji 28. 5. 2006

Další etapou rekonstrukce Slovanské aleje je výměna vyhybek na výjezdu z vozovny pro směr Slovany či Světovar. KT8D5 č. 292 zatahuje do vozovny běžně nevyužívanými vraty 9. 6. 2006 Souprava 248+249 zacouvává do vozovny nepoužívaným vjezdem 9. 6. 2006 Od pátku 9. 6. 2006 od šestnácti hodin do neděle 11. 6. 2006 do 20,00 hod probíhá výluka vjezdu do vozovny. Tramvaje mohou zatahovat a vyjíždět pouze jednokolejně nepoužívanými vraty a tedy pouze přes Slovany. V praxi to znamenalo, že už všechny páteční šejdry ze všech linek zatahovaly do vozovny couváním ze Slovan po koleji pro opačný směr.

Souprava 248+249 zatahující couváním do vozovny běžně nepoužívanými vraty a vedle pracovníci horního vedení opravující trolej strženou bagrem 9. 6. 2006 Souprava 260+261 couvá ze Slovan do vozovny 9. 6. 2006 KT8D5 č. 296 jedoucí do vozovny ze Slovan po protisměrné koleji 9. 6. 2006 Rekonstruovaný výjezd z vozovny - 11 6. 2006


Výměna kolejí u hotelu CD

Astra č. 303 na Karlovarské třídě projíždí úsek s vyměněnými kolejnicemi u hotelu CD 4. 6. 2006 Vůz KT8D5 č. 288 na Karlovarské třídě u hotelu CD 4. 6. 2006 Podobně jako před konečnou ve Skvrňanech byly koncem května vyměněny kolejnice v délce cca 100m také na Karlovarské třídě před rozjízdnou vyhybkou odstavné koleje u hotelu Cizinecky Dům. Kolejnice byly postupně vyměněny v nočních hodinách, takže provoz tramvají nebyl přerušen. I zde jsou kolejnice přišroubovány do původního podloží.


U Jána jezdíme opět po druhé koleji

V neděli 11. 6. 2006 po dvaadvacáté hodině začala tramvajová výluka v úseku U Zvonu - Slovany (Světovar) z důvodu přeložení povrchových vyhybek "kalifornien". Dopravu do ukončení provozu zajišťovaly autobusy náhradní dopravy. Několik tramvají Souprava 200+179 na mostě U Jána jedoucí již po jedné z definitvních kolejí nové trati. Vlevo je již rozebírané provizorium.  12. 6. 2006 Souprava 284+285 přijíždí k mostu U Jána 12. 6. 2006 tak muselo přenocovat na konečných. Od pondělí 12. 6. 2006 se tramvajový provoz obousměrně přesunul z provizorní trati na definitivní kolej pro směr z centra. Již v pondělí bylo odstraněno z provizorní trati trolejové vedení a následně byla rozebrána. Nyní bude dokončována druhá polovina mostu, po které nyní vedlo kolejové provizorium.

Souprava 239+240 projíždí kolem rozebíráné provizorní trati na mostě U Jána 13. 6. 2006 (ráno) Souprava 264+265 projíždí kolem rozebírané provizorní trati přes most U Jána 13. 6. 2006 (ráno) Souprava 231+232 jedoucí přes most U Jána po rozebrání provizorní trati 13. 6. 2006 (odpoledne)


Tramvaje kolabovaly z horka

Ve středu 14. 6. 2006 se z důvodu nedostatku provozuschopných vozů objevily v odpolední špičce místo souprav 3 sólo vozy. Sólo T3GM č. 274 na lince č. 2 (!) v sadech Pětatřicátníků 14 . 6. 2006 Vůz KT8D5 sune vadnou T3M č. 229 vypravenou ten den z důvodu nedostatku souprav na linku č. 4 - 14. 6. 2006 Příčinou velké poruchovosti byly zřejmě i vysoké odpolední teploty (kolem 30°C) a odpoledne "padala" jedna souprava za druhou, jak to komentovali střídající řidiči v sadech. Na lince č. 2 se objevily sólo T3GM č. 274, T3M č. 230 a jeden "sóláč" (T3M č. 229) se objevil dokonce i na čtyřce. Jak dokazuje fotografie vpravo, ani ten zde nedojezdil a musel být odtlačen vozem KT8D5. Sóla na lince č. 2 byla postupně opět vyměněna za soupravy, jak se po skončení špičky některé soupravy vracely do vozovny.


Na Slovanské aleji se již objevuje trávníček

Vůz K3R-NT č. 312 zatahuje po Slovanské aleji do vozovny 30. 6. 2006 Slovanská alej se zatravěným kolejištěm 1. 7. 2006. Za povšimnutí stojí i třetí trolej nad trávníkem :o) Koncem června byl v první části Slovanské aleje instalován zatravněný svršek. Trávníkový koberec byl složen z dovezených předpěstěných drnů. Kolejiště je tak esteticky velmi pěkné a pozvedne celou podobu Slovanské aleje. Jak je patrné z fotografií je v provozu již i automatické zavlažování.

Souprava 278+279 vyjíždí po čerstvě zatravněném kolejišti na Slovanské aleji 2. 7. 2006 Zavlažovače v činnosti 3. 7. 2006 Zavlažovače zavlažují aneb jediná plzeňská tramvajová myčka v akci 3. 7. 2006

Rekonstrukce kolejového trojúhelníku před vozovnou 1. 7. 2006 Souprava 286+287 linky č. 2 vyjíždí po Slovanské aleji přes Slovany 2. 7. 2006 V současné době rekonstrukce pokračuje také na kolejišti před vozovnou, konkrétně na zbylých dvou ramenech trojúhelníku, tedy vozovna Světovar a Slovany - Světovar. Z tohoto důvody od 1. 7. 2006 vozy linky č. 2 vyjíždějí a zatahují do vozovny přes Slovany.

Rekonstrukce kolejového trojúhelníku před vozovnou - trať ve směru Slovany - Světovar 9. 7. 2006 Slovanská alej - vyhybka odbočující koleje od Slovan na Světovar 9. 7. 2006 Jak ukazují tyto dvě fotografie, ještě stále není celá Slovanská alej hotova, jak by se mohlo zdát z horních snímků. Zbývá zrekonstruovat oblouk od Světovaru do vozovny, dokončit zatravněný svršek na trati z vozovny na Slovany a později přijde na řadu také rekonstrukce vozovek.


KT8D5 č. 288 v zastávce Ulice Boženy Němcové 10. 7. 2006 Během června 2006 probíhaly stavební práce v okolí tramvajové zastávky Ulice Boženy Němcové na lince č. 4. Byly zde upraveny přechody pro chodce včetně doplnění nové světelné signalizace, vyměněna některá zábradlí a při příležitosti stavebních prací také instalovány nové zastávkové označníky. Ty se nyní nově objevují i na dalších několika zastávkách linky č. 4 na košutecké trati.


Nepříjemnosti v provozu 16. 7. 2006

Souprava 262+263 neobvykle směrovaná v Pražské ulici 16. 7. 2006 Astra 305 s vycouvávající z jednokolejky T3P č. 262+263 U Zvonu 16. 7. 2006 V neděli 16. 7. 2006 se na jednokolejce U Jána již po několikáté setkaly tramvaje. Souprava 262+263 pak vycouvávala ke Zvonu. Záměr otočit soupravu přes trojúhelník U Zvonu a zpět přes kaliforňan se nezdařil, neboť se nepodařilo přehodit vyhybku na fotografii vlevo. Souprava 262+263 tedy couvala přes celé centrum až do sadů Pětatřicátnků a zpět a pak se opět přes kaliforňan vrátila do správného směru.

Astra č. 307 s polámaným sběračem před hotelem U Zvonu 16. 7. 2006 T3M č. 247 tlačí Astru č. 307 s polámaným sběračem 16. 7. 2006 Druhou nepříjemností, která se tento den stala jen o pár desítek minut později a pár desítek metrů dál, bylo polámání sběrače Astry 307. Stalo se tak před hotelem U Zvonu a byla odtud odtlačena vozem T3M č. 247.


Další letní opravy kolejiště

Souprava 262+263 odbočuje ze Sladkovského do Radyňské ulice 13. 7. 2006 Během letních prázdnin probíhají opět opravy kolejiště. V nočních hodinách z 12. na 13. 7. 2006 byl vyměněn oblouk ze Sladkovského do Radyňské ulice. Kolejnice byly připevněny na původní pražce.

Astra 309 na výjezdu z konečné Bolevec 18. 7. 2006 již vyměněný oblouk na výjezdu z obratiště Bolevec  25. 7. 2006 Další vyhlodaný oblouk byl vyměněn na výjezdu z konečné v Bolevci. Zde po dobu oprav kolejiště jezdily tramvaje z běžně nepoužívaného druhého nástupiště.


Na Slovanské aleji se finišuje

Rekonstrukce nepoužívaného výjezdu z vozovny (odstavné koleje pro Vektru) 25. 7. 2006 Oblouky z vozovny na Světovar 25. 7. 2006 Koncem července je již dokončeno kolejiště v křižovatce před vozovnou i ve směru Slovany - Světovar. Vyjímkou jsou už jen oblouky vozovna - Světovar, na kterých se ještě pracuje. Rovněž se ještě pracuje na nepoužívaném výjezdu z vozovny.

Souprava 196+198 zatahuje po Slovanské aleji do vozovny 25. 7. 2006 Hlína mezi protihlukovou bočnicí a kolejnicí je na mnohých místech Slovanské aleje 25. 7. 2006 Trávník s automatickým zavlažováním je již položen v celé délce Slovanské aleje. Ta tak vypadá z estetického hlediska velmi pěkně. Bohužel není všechno zlato co se třpytí. Prohlédneme-li si detailně protihlukového obložení kolejnic v rovných úsecích, kde nebylo lepené, zjistíme, že na některých místech je zemina i mezi kolejnicí a bokovnicemi obložení. Pak bohužel obložení nebude mít takový účinek, jaký by mělo mít.

Vůz č. 293 vyjíždí po Slovanské aleji 10. 8. 2006 T3M č. 213+214 vyjíždí z vozovny na linku č. 2 - 10. 8. 2006 Poslední dokončovací práce probíhají v první polovině srpna. Na fotografiích zachycujích výjezd šejdrů dne 10. 8. 2006 je patrný i již dokončený výjezd směr Světovar.


Přes most U Jána dvoukolejně

Během druhé poloviny června a celý červenec probíhalo dokončování povrchu povodní poloviny mostu, chodníku i napojení druhé koleje. Zdánlivě tudy po druhé koleji mohly jezdit tramvaje již nejméně o měsíc dříve, protože s kolejištěm se již nic nedělalo. Pracovalo se jen vedle kolejí. Koncem srpna byly vztyčeny nové sloupy trolejového vedení na okrajích mostu a na ně převěšeno trojevé vedení.

T3M č. 225+226 na mostě U Jána 23. 7. 2006 KT8D5 č. 292 jedoucí kolem právě afaltované vozovky u mostu U Jána 26. 7. 2006 Vztyčování nových sloupů trolejového vedení u mostu U Jána 27. 7. 2006 Souprava 196+198 projíždí kolem právě vztyčovaného sloupu trolejového vedení 27. 7. 2006

Souprava 221+222 na mostě U Jána 7. 8. 2006 Dvoukolejně se přes most U Jána jezdí od 7. 8. 2006 a od té doby je i opět obsluhována zastávka Anglické nábřeží, Pražská. Výtku bych měl k napojení nového kolejiště, které mohlo být uděláno lépe, Souprava 221+222 na mostě U Jána 7. 8. 2006 stejně tak některé úseky kolejí v zastávce Anglické nábřeží, Pražská nejsou zrovna v dobrém stavu. Rekonstrukce mostu je téměř u konce. Zbývá dokončit některá zábradlí, doplnit dopravní značení a snad od září se na most vrátí i trolejbusy, jak dokazují právě natažené trolejbusové troleje na fotografii vpravo z 10. 8. 2006.


Zahájení rekonstrukce kolejiště na Mikulášském náměstí

Od pondělí 14. 8. 2006 bude po dobu cca šesti týdnů probíhat rekonstrukce kolejí ve směru Slovany na Mikulášském náměstí. Staré propadající se BKV panely budou nahrazeny novými, včetně podloží. Cestující tak týden po ukončení nepříjemného zdržování na jednokolejce U Jána, čeká podobné, avšak snad menší zdržování na jednokolejce na Mikulášském náměstí. Již koncem týdne se začaly objevovat první stopy nadcházející výluky.

Vůz č. 307 na Slovanské třídě u instalované povrchové vyhybky 12. 8. 2006 Souprava č. 225+226 na Slovanské třídě u instalované povrchové vyhybky 12. 8. 2006 Od noci z pátku 11. 8. na sobotu 12. 8. byla již Slovanská třída uzavřena pro automobilovou dopravu a v místě budoucího povrchové vyhybky s přejezdem přes celou Slovanskou třídu byl vyfrézován asfalt a instalována část povrchové vyhybky. Během sobotního dopoledne Budoucí dočasná zastávka Mikulášské náměstí ve Sladkovského ulici 12. 8. 2006 Vůz č. 231 na Slovanské třídě u instalované povrchové vyhybky 12. 8. 2006 přibyl také mobilní sloup s výložníkem. Ve Sladkovského ulici byl zřízen z panelů ostrůvek dočasně sem přesunuté zastávky Mikulášské náměstí pro linku č. 2.

Pohled na jednokolejný provoz na Mikulášském náměstí 14. 8. 2006 Souprava T3M č. 225+226 následována 219+220 na povrchové vyhybce na Mikulášském náměstí 14. 8. 2006 Jednokolejný provoz se začátkem rekonstrukce kolejiště vypuknul v pondělí 14. 8. 2006. Ještě ráno byl na jednokolejce provoz řízen dispečersky. Během dopoledne byla pak dokončena a s puštěna světelná signalizace.

Ve směru od centra je povrchová vyhybka umístěna na rovince mezi Mikulášskou a Slovanskou třídou. Dále tramvaje musí přejet proti hrotům obvykle jen sjízdnou vyhybku napojující se tratě linky č. 2 z Radyňské ulice a dále jedou po levé straně Slovanské třídy (tramvajové koleje jsou po zde po stranách vozovky). Před křižovatkou se Sladkovského ulicí je pak umístěn druhý "kaliforňan" křižující pro automobily uzavřenou Slovanskou třídu. Zastávky Mikulášské náměstí jsou posunuty výše za křižovatku se Sladkovského ulicií (pro linku č. 2 směr Světovar ve Sladkovského ulici). Mnozí cestující však nečtou cedule a stojí v nepoužívaných zastávkách.

282+283 na povrchovém přejezdu přes Slovanskou třídu 14. 8. 2006 Souprava 239+240 čeká na průjezd soupravy 227+228 na Slovanské třídě 14. 8. 2006 Souprava 248+249 následována Astrou č. 307 na Slovanské třídě 14. 8. 2006 Souprava 268+269 v zastávce Mikulášské náměstí dočasně umístěné ve Sladkovského ulici - 13. 8. 2006


Zatěžkávací zkouška mostu U Jána

V neděli 20. 8. 2006 od cca 5:00 do 13:00 probíhala výluka na tramvajových linkách č. 1 a 2 v úsecích U Zvonu - Slovany a U Zvonu - Světovar. Důvodem bylo probíhání zatěžkávacích zkoušek na mostě U Jána. Ve zmiňovaném úseku nahradily tramvaje autobusy náhradní dopravy. Vzájemný přestup probíhal jako obvykle U Zvonu. V zastávce Anglické nábřeží, Pražská stál záložní vůz KT8D5 č. 291. Na mostě probíhala měření bez a se zatěžkáním osmi naložených nákladních vozů Tatra. Zatěžkávací zkoušky tak zřejmě udělaly tečku za rekonstrukcí mostu U Jána.

Citelis č. 495 a T3P č. 252 U Zvonu při výluce 20. 8. 2006 Záložní vůz KT8D5 č. 291 odstavený v zastávce Anglické nábřeží, Pražská při výluce 20. 8. 2006 Naložené tatry při zatěžkávací zkoušce mostu U Jána 20. 8. 2006 Naložené tatry při zatěžkávací zkoušce mostu U Jána 20. 8. 2006

Astra č. 304 na mostě U Jána s výstavkou fotografií o rekonstrukci mostu v pozadí 4. 9. 2006 V dopoledních hodinách dne 31. 8. 2006 proběhlo za účasti zástupců města a stavebních firem slavnostní otevření mostu U Jána. Ten byl po čtyřech letech opět otevřen i pro automobilovou dopravu a také se sem od 1. 9. 2006 vrátily opět trolejbusy. Na zábradlí byla po dobu cca jednoho týdne instalována výstavka fotografií dokumentující rekonstrukci mostu.


Plný provoz

Tak jako každé prázdniny byl i letos prázdninový provoz oslaben a letos dost výrazně. Souprava 231+195 na mostě U Jána 4. 9. 2006 Za to se cestující téměř nesetkávali s nemodernizovanými vozy. Ze zrychlovačových vozů býval v provozu zejména vůz č. 231. S prvním školním dnem, tedy od pondělí 4. 9. 2006 vyjely tramvaje opět v plném rozsahu. Z důvodu nedostatku souprav (zapříčiněným i vybavování některých souprav T3 informačním systémem) vyjela i nezvyklá souprava 231+195.

Rekonstrukce kolejiště na Mikulášském náměstí

Zejména začátek rekonstrukce kolejiště na Mikulášském náměstí postupoval hlemýždím tempem. Rekonstrukci provádělo postupně několik firem a např. rozebírání tratě probíhalo zpočátku trochu zvláštně (kdy se nejprve začalo s rozbíjením BKV zbíječkami v určitých úsecích a až po několika dnech byly z panelů vyndány kolejnice a panely rozebrány).

Astra 307 projíždí po jednokolejném úseku na Mikulášském náměstí vedle rozebírané druhé koleje - 16.8. 2006 T3P č. 217+218 na Mikulášském náměstí jede vedle rozebraného kolejiště pro opačný směr - 23. 8. 2006 Vytrhané kolejiště a příprava kabelů pro novou světelnou signalizaci 10. 9. 2006 K3R-NT č. 312 projíždí přes provizorní přejezd na Slovanské třídě 10. 9. 2006

Následovaly úpravy obrubníků z důvodu přesunu tramvajové zastávky Mikulášské náměstí. Ta bude ve směru na Slovany a Světovar nyní až před křižovatkou do Sladkovského ulice. Připravována byla rovněž kabeláž pro světelnou signalizace. Semafory se nově objevují i na křižovatce u výjezdu z parkoviště na Mikulášském náměstí a současně na přilehlém přechodu pro chodce. V polovině září pak nové kolejiště konečně začalo viditelně růst, jak je patrné z fotografií postupně pořízených. Na asfaltové podloží byly usazeny nové BKV panely. Podle nich byly naohýbány kolejnice, ty byly následně svařeny a vloženy do panelů.

Pokládka kolejí na Slovanské třídě 18. 9. 2006 Souprava 200+179 přejíždí přes kaliforńan, v popředí připravené kolejnice na ohýbání - 18. 9. 2006 T3M č. 227+228 projíždí přes provizorní přejezd, vlevo jsou již usazeny nové BKV panely - 18. 9. 2006 Souprava 260+261 a pracovníci firmy Viamont brousící svařené kolejnice nové trati - 20. 9. 2006

Zatlačovačka v akci sunutá bagrem - Mikulášské náměstí 23. 9. 2006 Pak se již na scéně objevila zatlačovačka, která vmáčkla vedle kolejnic gumové pásy a upevnila tak kolejnice do panelů. Stejně jako minule byla při své činnosti tlačena bagrem, neboť má vadnou převodovku.

Rekonstrukce kolejiště před vyhybkou do Sladkovského 23. 9. 2006 V sobotu 23. 9. 2006 pak probíhala výluka tramvají, při které byly jednak odstraněny povrchové vyhybky, ale hlavně byla ještě provedena vyměna kolejiště před vyhybkou do Sladkovského. Zde byly nové koleje uloženy na dřevěné pražce z důvodu bezproblémového fungování kolejových obvodů souvisejících s dálkovým ovládáním přehazování vyhybky.

Sólo T3P č. 253 U Zvonu při výluce 23. 9. 2006 Autobus č. 374 na mostě U Jána při výluce 23. 9. 2006 Během výluky se tramvaje lnek č. 1 a 2 otáčely jako obvykle v obratišti U Zvonu a odtud na Slovany a Světovar pokračovaly autobusy náhradní dopravy.

KT8D5 č. 296 na Mikulášském náměstí projíždí místem, kdy před rekonstrukcí bývala zastávka - 25. 9. 2006 Od neděle 24. 9. 2006 již tramvaje jezdí ve směru na Slovany/Světovar po své koleji. Stanicují však stále na odsunutých dočasných zastávkách, protože chodníky včetně nového stálého nástupiště ještě nejsou dokončeny, stejně jako vozovka.


Další oprava kolejiště

KT8D5 č. 293 před novou jednojazykovou vyhybkou na Karlovarské třídě u hotelu CD - 28. 9. 2006 Nová jednojazyková vyhbyka na Karlovarské třídě u hotelu CD - 28. 9. 2006 V druhé polovině září byla provedena výměna vyhybek na odstavnou kolej u hotelu CD na Karlovarské třídě. Provoz tramvají nebyl omezen, protože práce probíhaly v nočních hodinách. Nové vyhybky jsou pouze jednojazykové, neboť na odstavnou kolej, tedy směrem do oblouku se zde jezdí jen minimálně. Horní vyhybka tak navazuje na část kolejiště vyměněného v červnu - viz výše.


Historické vozy na objednaných jízdách

Během září 2006 se v ulicích města objevily dvakrát historické vozy č. 18 a 121 na komerčních jízdách pro zahraniční návštěvníky zajímající se o naší městskou, zejméma tramvajovou dopravu. Poprvé v sobotu 16. 9. 2006, po druhé pak o dva týdny později, tedy 30. 9. 2006. V tento den přijela do Plzně skupina cca 30-ti němců. Oběma historickými vozy se svezli do Bolevce a pak na exkurzi do vozovny Slovany. Po ní ještě následovala projížďka vozem K3R-NT č. 312 do centra města.

Historické vozy č. 18 a 121 při objednané jízdě v zastávce Hlavní nádraží ČD, Sirková 30. 9. 2006
Foto: F.V. Historický vůz T1 121 při objednané jízdě v Bolevci 30. 9. 2006
Foto: F.V. Historické vozy č. 18 a 121 jedoucí z Bolevce při objednané jízdě 30. 9. 2006
Foto: F.V. Křižíkova osmnáctka v Pražské ulici při objednané jízdě 30. 9. 2006
Foto: F.V.


Podzimní náladovky

Tak jako loňský podzim přidávám několik nejen mých tramvajových podzimně laděných snímků. Za ty loňské jsem obdržel několik pochval. Podívat se na ně můžete samozřemě také a to zde

T3P č. 268+269 na náměstí Míru 22. 10. 2006 T3P č. 262+263 na Klatovské třídě 22. 10. 2006 Astra č. 308 ve Vejprnické ulici 22. 10. 2006 T3M č. 247 u boleveckého hřbitova 21. 10. 2006
T3P č. 252 na Mikulášském náměstí 21. 10. 2006 Podzimní náměstí Milady Horákové 18. 10. 2006
Foto:  L. Weishäupl Astra 307 v podzimních sadech 18. 10. 2006
Foto: L. Weishäupl K3R-NT č. 312 na Mikulášském náměstí 21. 10. 2006


Další opravy kolejiště

Odkryté kolejiště U Zvonu - 18. 10. 2006
Foto: Pavel2 T3M č. 225+226 projíždí po již vyměněném oblouku Karlovarská Lidická, zatím co na druhém se pracuje 24. 10. 2006 Začátkem měsíce řijna 2006 proběhla výměna oblouku v křižovatce Karlovarská - Lidická ve směru do Bolevce. Provoz tramvají nebyl omezen, neboť práce probíhaly v nočních hodinách. Oblouk byl měněn po polovinách, při čemž provoz automobilů byl po několik dnů sveden pouze do jednoho pruhu a ve špičce se zde tvořily kolony. Následovala výměna oblouku v Pražské ulici před hotelem U Zvonu. I zde nebyl provoz tramvají omezen. Po krátké pauze se stavební ruch vrátil opět do křižovatky Karlovarská - Lidická konkrétně na druhý oblouk, tedy ve směru z Bolevce do centra. Ten byl vyměněn v posledním říjnovém týdnu.


Vyprošťování osoby z pod tramvaje

V neděli 29. 10. 2006 v osm hodin ráno začalo cvičení Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje. Předmětem cvičení bylo T3 č. 231 během cvičení hasičů v Palackého ulici 29. 10. 2006 vyprošťování člověka uvíznutého pod tramvají. Figurína přezdívána Lojza, byla umístěna před prvním podvozkem vozu T3SUCS č. 231 a úkolem hasičů bylo tramvaj zvednout a figurínu vyprostit. Tramvaj byla zvedána postupně dvěma způsoby. Zásah postupně vyzkoušely dvě skupiny hasičů. Podle mého laického pozorování, si asi lépe počínala druhá skupina, která např. nezapomněla po příjezdu třeba i odpojit baterie tramvaje, či pod kola umístit klíny. Cvičení skončilo cca v 9:30 a Lojza čtyřnásobné uvíznutí pod tramvají přežil bez úhony. Zajímavostí bylo i použití vozu T3SUCS č. 231 pro toto cvičení, neboť to byla jeho poslední jízda před cestou do dílen, kde projde velkou prohlídkou.

Figurína zaklíněná pod tramvají T3SUCS č. 231 v Palackého ulici před příjezdem hasičů 29. 10. 2006 Cvičení vyprošťování osoby z pod tramvaje T3SUCS č. 231 v Palackého ulici 29. 10. 2006 Cvičení vyprošťování osoby z pod tramvaje T3SUCS č. 231 v Palackého ulici 29. 10. 2006 Lojza po vyproštění z pod tramvaje 29. 10. 2006


Svět se zbláznil? Sóla na čtyřce?

Sólo T3P č. 253 na lince č. 4 jedoucí ze Sadů Pětatřicátníků na Bory 24. 11. 2006 Sólo T3P č. 280 na lince č. 4 v zastávce U Práce, Klatovská 24. 11. 2006 V těchto dnech, se můžeme v pracovní dny nezvykle setkat se sólo vozy vypravenými místo souprav. Na vině není snaha ušetřit, ale nedostatek pojízdných tramvají. Zatím rekordně bylo sólo vozů místo souprav vypraveno v pátek 24. 11. 2006, kdy se objevily na čtyřech pořadích linky č. 4, a po jednom voze ještě na linkách č. 1 a 2.

Důvodů, proč chybí vozy, je několik. V současné době probíhá vybavování starých vozů T3 informačními systémy (financováno dotacemi z EU), probíhají VP vozů KT8D5 či T3, některé vozy jsou po nehodě a v neposlední řadě je to nepojíznost nízkopodlažních vozů Astra (v pátek 24. 11. 2006 v provozu pouze dva z jedenácti). Nepojízdné Astry převážně čekají (a některé již dlouhodobě) na náhradní díly od výrobce.


Přestavba zastávky Severka

V létě 2006 byla zahájena rekonstrukce křižovatky a tramvajových zastávek Severka. Tramvajová zastávka ve směru na Košutku je přesunuta za křižovatku a jsou zde upraveny jízdní pruhy. Rekonstrukce souvisí i s otevřením hypermarketu Globus v Chotíkově.

Souprava 243+244 projíždí místem, kde bude nová zastávka Severka směr Košutka 8. 8. 2006 KT8D5 č. 294 v rekonstruované zastávce Severka směr centrum 28. 9. 2006 T3M č. 219+220 stanicuje v provizorní zastávce Severka v místě kde zastávka bývala i před rekonstrukcí 5. 10. 2006 Dočasně přesunutá zastávka Severka směrem do centra se soupravou 217+218 - 12. 11. 2006

Nové zastávky jsou vybaveny přístřešky s lavičkou. Vedou k nim přechody pro chodce a to nejen ze strany křižovatky, ale i na druhé straně nástupního ostrůvku, přičemž vždy i ten směrem před křižovatkou je opatřen světelnou signalizací. Celkově mám však z rekonstrukce smíšené pocity. Motoristé mají sice možná další odbočovací pruh a cestující mají na zastávkách přístřešky, ale umístění zastávek za křižovatku není šťastné řešení. I kdyby na světelné signalizaci fungovala správně preference pro tramvaje, tak řidič tramvaje stejně musí před křižovatkou kolem v opačném směru stanicující soupravy jet velmi zvolna, kdyby tam vyběhl chodec. Za křižovatkou pak zastavuje v zastávce. Takže pro tramvaje je takovéto řešení opět zpomalením.

208+245 projíždí místem bývalé zastávky Severka. Vlevo autobus odkloněné linky č. 30 - 26. 11. 2006 Astra č. 308 projíždí právě asflatovanou křižovatku u Severky. Za povšimnutí stojí i stav kolejiště v kontrastu s novou vozovkou a zastávkami 26. 11. 2006 V neděli 26. 11. 2006 probíhalo asfaltování křižovatky. Z fotografií je patrný i špatný stav tramvajové tratě na Košutku v kontrastu s novými zastávkami.


Další jízda "STOP AIDS!"

T3M č. 247 při propagační jízdě STOP AIDS v zastávce U Práce, Klatovská- 30. 11. 2006 T3M č. 247 při propagační jízdě STOP AIDS v zastávce U Práce, Klatovská- 30. 11. 2006 Ve čtvrtek 30. 11. 2006 se v ulicích objevila další, již tradiční tramvaj "STOP AIDS" vypravená hygienickou stanicí. Letos byl vypraven vůz T3M č. 247. Studentky zdravotnické školy pak na zastávkách rozdávaly opět informační materiály o prevenci a pohlavně přenosných onemocněních.
Foto z některých minulých jízd: 18. 5. 2000, 30. 11. 2000, 1. 12. 2005,


Noční tramvaje

Čas od času přidávám pár náladových fotografií dle ročních období. Zima stále ještě nedorazila a zimních fotek s tramvajemi z předchozích let je zde již dostatek, tak přidávám pro změnu nějaké noční snímky.

T3 č. 284+285 v zastávce Habrmanova 21. 11. 2006 T3M č. 237+238 na náměstí Republiky krátce před rozsvícením vánočního stromečku 27. 11. 2006 K3R-NT č. 312 v zastávce U Práce, Klatovská 2. 12. 2006 T3M č. 241+242 v zastávce Náměstí Republiky v Pražské ulici 2. 12. 2006
T3P č. 280 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská 2. 12. 2006 K3R-NT č. 311 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská 2. 12. 2006 T3M č. 225+226 v sadech Pětatřicátníků 2. 12. 2006 Astra č. 309 v sadech Pětatřicátníků 2. 12. 2006

T3P č. 252 - první tramvaj v roce 2007 na náměstí Republiky 1. 1. 2007 Na fotografii vpravo je pak zachycena první tramvaj, která so objevila na náměstí Republiky v roce 2007. Šlo o noční sólo vůz č. 252 vracející se z Košutky v 0:49. Z fotografie je také patrný nepořádek po Silvestrovské oslavě.

  

Pokračování najdete na další stránce:

(2007)

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer