Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...
Hned po Novém roce v pondělí, tedy 2. 1. 2006 začali stavbaři s rozebíráním druhé poloviny mostu u Jána.
Bagry s hydraulickými nůžkami celkem rychle rozstříhávají železobetonovou desku mostu.
Chodník pro pěší již byl přesunut na novou část mostu.
Během týdne druhá polovina mostu prakticky zmizela.
Od soboty 14. 1. 2006 se v provozu objevuje opět sólo vůz T3. Tentokrát jde o vůz č. 266, než bude odeslán také na modernizaci na K3R-NT.
Se samostatnými sólo vozy se setkáváme méně často, obvykle jen v době kdy je pro poruchu či před modernizací odstaven zadní vůz ze stálé soupravy.
Několik fotografií sólo vozů T3 je zde:
183,
187,
200,
217,
258,
239,
260,
266,
266,
268
Tzv. protikuřácký zákon
Od 1. 1. 2006 platí zákon č. 379/2005 Sb. ze dne 19.8.2005 o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými
návykovými látkami. Ten mimo jiné zakazuje kouření nejen v prostředcích veřejné dopravy, ale i na zastávkách MHD. V tisku se již objevily spekulace
nad nedokonalostí zákona, kdy některá ustanovení nelze zcela jednoznačně vyložit. V souvislostí s platností tohoto zákona se i v Plzni začátkem ledna začaly
objevovat nové samolepky upozorňující na zákaz kouřené na zastávkách MHD. V únoru podobná upozornění najdeme již i na některých zastávkových označnících. Ještě dále jsou v Liberci, kde se na tramvajích
objevují u vstupních dveří na můj vkus až příliš nápadné oznámení o zákazu kouření ve vozech.
Nehoda vozů 298 a 300 na Borech 18. 1. 2006
Ve středu 18. 1. 2006 došlo před dvacátou hodinou k nehodě vozů KT8D5 č. 298 a Astry č. 300 ve smyčce Bory. Vůz KT8D5 z dosud nezjištěných příčin narazil do již stojícího vozu č. 300 a předním povozkem vykolejil.
V jeden okamžik začala ve značně zdeformovaném zadním čele Astry doutnat část kabelů, což přešlo v menší požár,
který byl ihned uhašen za pomocí hasícího přístroje. Po odpojení elektřiny začalo nakolejování podvozku zmíněného vozu KT8D5 s pomocí jeřábu. Po dobu incidentu jezdily ostatní tramvaje po vnitřní koleji obratiště. Příčina nehody je v šetření.
Nezvykle mnoho starých vozů na lince č. 4
Od soboty 18. 2. 2006 jsme se pod dobu čtrnácti dnů mohli setkat na lince č. 4 nezvykle s mnoha starými vozy T3. Cestující asi příliš nepostřehnou,
že se zde objevují i netypické nejstarší soupravy, které se zde objevují jen zřídka (174+178, 180+181, 190+191, 200+179, 204+194, 205+195, ...),
ale možná si někteří mohli všimnout, že až na drobné vyjímky na této lince jiné než nemodernizované vozy nebyly. Příčinou jsou
opět pokusy se sledováním spotřeby jednotlivých typů vozů. A tak byly na linku č. 4 vypravovány téměř jen vozy s odporovou
regulací.
Nehody
Měsíčně se stávají desítky drobných nehod, což je nepříjemné nejen pro účastníky,
ale i pro ostatní cestující, neboť to narušuje pravidelnost provozu.
Tento týden několik nehod narušilo dopravu ve špičce. V pondělí 6. 3 .2006 kolem šestnácté hodiny skončil osobní automobil v kolejišti u zastávky Výstaviště. Do Skvrňan musela být vypravena náhradní autobusová doprava.
Ve středu 8. 3. 2006 v ranní špičce po sedmé hodině došlo ke střetu automobilu s tramvají soupravy 235+236 v křižovatce u zastávky Severka. Tramvaj to odnesla rozbitým světlem a někteří cestující opožděnými spoji.
V zastávce Výstaviště došlo ve čtvrtek 9. 3. 2006 ráno po sedmé hodině ke střetu tramvaje T3 č. 200+179 s chodcem. Na místě kromě záchranné služby zasahovali i hasiči.
Stavba bednění pro druhou polovinu mostu U Jána
Jak je psáno výše, druhá polovina starého mostu zmizela prakticky v prvním lednovém týdnu. Tramvaje tak jezdily zajímavě na okraji nového mostu. Následovala sanace a zpevnění pilířů mostu a nábřeží.
Další fotografie pořízené z odstupem několika týdnů (viz popisky) dokumentují postupující práce při výstavbě bednění pro druhou polovinu mostu. Během jeho stavby se také 18. 2. a zejména 11. 3. zvýšila hladina řeky, díky prudkému tání sněhu. Rozmary počasí také dokumentují dva dolní snímky vpravo pořízené s odstupem jednoho dne.
Rekonstrukce kolejiště na Slovanské aleji
V úterý 7. 3. 2006 byla oficiálně zahájena rekonstrukce tramvajové trati na Slovanské aleji. Celý prostor by měl být do léta
změněn k nepoznání. Kolejiště bude pokryto moderním zatravněným svrškem se samozavlažováním. Na fotografii vlevo zatahuje vůz
KT8D5 č. 297 do vozovny krátce před rozkopáním Slovanské aleje. Vpravo je pak situace v prvním týdnu s Astrou č. 303.
Na následujích fotografiích je zachycena Slovanská alej jak vypadala dosud. I nyní zde byla podivná varianta zatravněného svršku, či spíše udusané hlíny. Po manipulační trati k vozovně se čas od času mohli při výlukách svézt i cestující. Naposledy tomu bylo 3. 12. 2005.
Další některé fotografie Slovanské aleje před rekonstrukcí jsou zde: 1, 2, 3, 4,
5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,
12, 13, 14,
Betonování druhé poloviny mostu U Jána
Po dokončení bednění a drátových výztuží v předchozích dnech (foto vlevo), proběhlo v neděli 26. 3. 2005 betonování druhé
poloviny mostu U Jána. Z betonovaním se začalo v ranních hodinách a do večera byla návodní polovina mostu hotová. Stejně jako při první polovině se používaly dvě pumpy, které chrlily beton na most z
přistavovaných automíchaček.
Všude samá reklama ...
Od pondělí 27. 3. 2006 se již i v tramvajích začaly objevovat nová plastová držadla. V Autobusech a trolejbusech se s nimi
můžeme setkat již několik týdnů. Více než cestujícím (kteří se o ně budou spíše bouchat), poslouží jako další reklamní médium.
Nehoda tramvají u nádraží
Ve čtvrtek 30. 3. 2006 došlo v odpoledních hodinách k nehodě tramvají mezi viadukty u Hlavního nádraží.
Řidič vozu KT8D5 č. 288 narazil do před ním stojící soupravy T3GM č. 274+275. Kromě škody je na této nehodě
nepříjemné to, že bude z provozu v současné době odstaven již druhý vůz KT8D5. Tyto obousměrné vozy budou potřeba
pro zajištění tramvajového provozu na Slovanech při výluce přes most U Jána v příštím týdnu.
Výluka na Slovanské aleji
Od čtvrtka 30. 3. 2006 probíhá výluka na manipulační tramvajové trati na Slovanské aleji. Vlaky vyjíždějící tento den ráno
na linky a zatahující z ranních šejdrů ještě mohly využít trať na Slovanské aleji a jely tedy přes Slovany, ale po té cca od 9:00
byla trať uzavřena. Nyní jsou veškeré výjezdy i návraty do vozovny vedeny přes Světovar. Zatahující vlaky z linky č. 4 jsou
označeny "X-výluka" a cestující jsou i upozorňováni hlášením, že souprava jede na Světovar. Po trase linky č. 2 normálně odbavují
na všech zastávkách. Na Slovanské aleji jsou již vytrhávány koleje.
Týdenní Výluka přes most U Jána
V pondělí 3. 4. 2006 krátce po deváté hodině začala plánovaná týdenní výluka tramvajové dopravy přes most U Jána, jehož dvě poloviny
byly spojeny v jeden celek. Tramvajová doprava však byla rozdělena podobně jako po povodních v roce 2002 na dva tramvajové
ostrovní provozy. Linky č. 1 a 2 ze Skvrňan a Bolevce, jsou ukončeny U Zvonu, respektive na náměstí Republiky. Zde si cestující
přestupují na autobusy náhradní dopravy označené linkou 1/2. Ze zastávky Náměstí Republiky, Dřevěná pendlují autobusy do zastávky
Hlavní nádraží ČD, Americká.
Druhou část tramvajových linek č. 1 a 2 ze zastávky Hlavní nádraží ČD, Sirková na Slovany (linka č.1) a Světovar
(linka č. 2) obsluhují obousměrné vozy KT8D5. Ty končí úvratí na povrchové vyhybce "kalifornien" nainstalované již i pro potřeby
jednokolejky přes most U Jána.
Ve vozech je perfektně hlášeno upozornění na výluku včetně informací o přestupu, na zastávkách jsou cedule i výlukové jízdní
řády, avšak v první den výluky jsou někteří cestující z nepříjemného přestupování trochu zmatení.
Z provozního hlediska přinesla tato výluka několik zajímavostí.
Protože jsou vozy odstavovány takto na konečných a musí vyjíždět v pořadí v jakém stojí, není po dobu výluky možné vypravovat
na určité pořadí nízkopodlažní spoje, ani různě kapacitní vozy v rámci jedné linky. Proto byla pro vozy Astra vyhrazena linka
č. 1 a na linkách 2 a 4 jsou nasazeny výhradně soupravy 2xT.
V od vozovny odřízlém provozu "za řekou" je vypravováno 28 souprav a sedm nízkopodlažních vozů Astra. Ty jsou nasazovány
všechny na linku č. 1 v úseku Bolevec - Náměstí Republiky a jedná se tedy v Plzni poprvé o celonízkopodlažní tramvajovou linku. V záloze v
obratišti Mozartova je připravena ještě jedna Astra a pět dalších náhradních souprav. Protože není umožněn tramvajím návrat do vozovny
přes most U Jána, jsou ostatní během dne provozované tramvaje po skončení špičky a v nočních hodinách odstavovány na konečných
Košutka, Bory, Skvrňany a Malesická a odstavná kolej u hotelu CD, kde vozy hlídá bezpečnostní agentura.
Díky menší víkendové vypravenosti bylo možné o víkendu vidět v obratištích odstavené vozy během celého dne.
V neděli 9. 4. 2006 večer po devatenácté hodině byla provizorní trať přes most U Jána zkontrolována pracovníky DP a po po dvacáté hodině tudy již do vozovny zatahovaly vozy ze Smyček Malesická a Mozartova.
Přestupní uzel Vřesová
Z důvodu rekonstrukce Francouzské ulice je od 12. 4. 2006 trasa autobusové linky č. 30 přeložena Částkovou ulicí a Slovanskou třídou. Místo
náměstí Milady Horákové se tak přestupním uzlem této "okružní" linky a tramvajové linky č. 1 stala zastávka Vřesová.
Na plzeňské poměry se jedná o zastávku zajímavou, neboť je jediná, kde se u jednoho nástupiště střídají tramvaje i autobusy.
Oprava kolejiště ve Skvrňanech
Poslední rovinku před konečnou Skvrňany, která jako jediná ze skvrňanské trati neprošla generální rekonstrukcí v devadesátých letech,
čeká výměna kolejnic. Svršek byl již částečně odkryt 13. 4. 2006 jak dokládá fotografie vlevo, ale od té doby se zde situace
příliš nezměnila.
Rekonstrukce manipulační trati na Slovanské aleji
První dubnový týden bylo podloží tramvajové trati na Slovanské aleji důkladně vybagrováno a po té na chvíli stavební ruch
zdánlivě ustal. Pouze se zde objevily nové úzké dělící ostrůvky (chodníčky pro fotografy), mezi vozovkou a budoucím trávníkem.
Menší zdržení patrně zapříčinily napájecí kabely.
Podloží bylo zpevněno a jak dokládají postupně pořízené fotografie štěrkové lože pro stavbu kolejiště bylo dokončené kolem 23. 4. 2004.
Třetí odbočující kolej směrem na Světovar bude pouze v délce dvou tramvajových souprav před křižovatkou u vozovny.
Zbytek manipulační trati s moderním zatravněným svrškem bude dvoukolejný (původní stav zachycen na fotografiích před zahájením rekonstrukce).
V pondělí 24. 4. 2006 se pak na místě objevily první pražce a kolejnice a od té doby roste nová trať jako z vody. Po první
koleji se již v úterý prohání "bagrojeřáb" s kolejovým adaptérem a ukládá pražce pro druhou kolej. Poněkud zvláštně pak
působí v budoucnu nevyužitá třetí trolej zavěšená nad staveništěm.
Do konce týdne bylo položeno kolejiště v celé délce Slovanské aleje až před křižovatku s Francouzskou ulicí. Zde je již i
vyhybka s předjízdnou kolejí pro odbočku na Světovar. Od soboty 29. 4. 2006 je pak automobilový provoz veden obousměrně
pouze po pravé polovině z pohledu od Slovan, díky čemuž je možné rozkopat kolejiště i dál v křižovatce před vozovnou.
Francouzská ulice je díky rekonstrukci totiž také uzavřena.
Nehoda zájezdového autobusu s tramvají T3 205+195
V pátek 5. 5. 2006 kolem osmnácté hodiny došlo na křižovatce před centrálním autobusovým nádražím ke střetu zájezdového
autobusu se soupravou tramvají T3 č. 205+195. Řidič autobusu vezoucí turisty do Francie nedal při odbočování přednost tramvaji. Ta odhodila autobus a pokračovala ještě cca 60 metrů.
Na místě zasahovala tři vozidla záchranné služby a vozidlo hasičů. Kromě policie byl přítomen i pracovník drážní inspekce.
Dle serveru iDNES se dvě ženy z autobusu a jedna cestující z tramvaje při nehodě zranily. Záchranka je převezla do nemocnice
na chirurgii.
Tramvajová doprava ze sadů Pětatřicátníků do Skvrňan byla na dvě hodiny nahrazena autobusy náhradní dopravy.
Tramvaje jezdily pouze v úseku Sady Pětatřicátníků - Světovar.
Tramvaj nebyla sice vykolejená, ale byl vysazen čep z podvozku. Bylo nutné ji tedy nadzvednout jeřábem. Přesně po dvou hodinách od nehody, však souprava odjela vlastní silou (zadní vůz tlačil přední) a provoz byl obnoven.
Následující první pracovní den, tedy v úterý 9. 5. 2006 se v provozu objevuje zadní vůz výše zmiňované nabourané soupravy ve spojení s vozem 250, jehož zadní vůz již prochází velkou prohlídkou v dílnách DP.
Nezvyklá souprava 250+195 se objevila poprvé na šejdru linky č. 1.
Osmnáctka na svém obvyklém kolečku
Stejně jako v loňském roce vyjel v době oslav osvobození i Křižíkův vůz č. 18 na své obvyklé kolečko.
V sobotu 6. 5. 2006 od 10:00 do cca 16:15 povozil zájemce od Zvonu přes náměstí Republiky, Palackého náměstí, Palackého ulicí
a zpět k náměstí Republiky a ke Zvonu. Oproti obvyklým jízdám bylo letos možné Křižíka vidět či si vyfotit
na dvou nezvyklých místech. Prvním je jednokolejná provizorní trať přes most U Jána. Druhým pak nezvyklá trasa do
vozovny, kdy se z důvodu oprav kolejiště na Slovanské aleji muselo jet přes Světovar.
Jarní náladové fotografie
Podobně jako jsem přinesl sérii podzimních a zimních fotografií nyní přidávám pár jarních "rozkvetlých" snímků s tramvajemi.
Nejkrásnějším místem, kde bylo možná si tramvaje vyfotit s rozkvetlými stromy bylo jako obvykle náměstí Milady Horákové.
Výměna kolejí ve Skvrňanech
Jak jsem již dříve informoval, od poloviny dubna začali pracovníci DP s postupným odkrýváním starého kolejiště před konečnou Skvrňany. V prvních dvou květnových týdnech pak byly v nočních hodinách vyměněny postupně po částech koleje v obou směrech. Kolejnice jsou našrobovány do úchytů v původním betonovém podloží a zasypány novým štěrkem.
Další nové zálivky mezi BKV panely
Podobně jako nedávno ve Skvrňanech či v centru města, probíhá odstraňování původní zálivky ve spárách mezi BKV panely na mostě Generála Pattona a následně budou spáry znovu zality novou zálivkou.
Definitivní trať přes most U Jána
Práce na mostě pokročily kupředu a tak začátkem měsíce května byly vkládány dilatace a následně upravován povrch mostu.
V polovině měsíce května byla zahájena stavba definitivní tramvajové trati. Stejně jako v sadech Pětatřicátníků
jsou zde použity podkladové panely, na které jsou připevňovány kolejnice. Následující postupně pořízené fotografie
zachycují stavbu tramvajové trati.
Předvolební tramvaje
V pátek 26. 5. 2006 se mohli plzeňané ve městě setkat s předvolební tramvají Balbínovi poetické strany. Tramvaj stavěla jen
příležitostně a na některých stanicích byli voliči za pomoci nezávislého listu Hlas Balbínův, ale spíše zejména díky Fernetu, přesvědčováni
o kvalitách této strany. Uvnitř tramvaje hrávala živá hudba. Na jízdu byl nasazen vůz T3M č. 242.
V sobotu 27. 5. 2006 cca od 10:30 do 13:00 jezdila Křižíkova osmnáctka zdarma v rámci předvolební kampaně. Nástupní místo
bylo opět U Zvonu a jezdilo se kolečko přes náměstí Republiky a Sady Pětatřicátníků, tedy kratší než obvyklé přes Palackého náměstí.
Tramvaj si pro svojí kampaň objednala ODS, tedy paradoxně strana, která dle mého názoru právě nepodporuje příliš MHD.
Pokračující rekonstrukce Slovanské aleje
Jak již bylo uvedeno výše, poslední dubnový týden bylo položeno kolejiště na Slovanské aleji s vyjímkou křižovatky
před vozovnou. Zde práce začala 29. 4. 2006. Začátkem května začaly pracovníci Staveb silnic a železnic s
podbíjením a rovnáním kolejiště v celé délce.
Současně pokračovaly práce i na křižovatce před vozovnou tak, že od soboty 27. 5. 2006 vyjíždí tramvaje
linek č. 1 a 4 již normálně po Slovanské aleji.
Další etapou rekonstrukce Slovanské aleje je výměna vyhybek na výjezdu z vozovny pro směr Slovany či Světovar.
Od pátku 9. 6. 2006 od šestnácti hodin do neděle 11. 6. 2006 do 20,00 hod probíhá výluka vjezdu do vozovny.
Tramvaje mohou zatahovat a vyjíždět pouze jednokolejně nepoužívanými vraty a tedy pouze přes Slovany. V praxi to znamenalo,
že už všechny páteční šejdry ze všech linek zatahovaly do vozovny couváním ze Slovan po koleji pro opačný směr.
Výměna kolejí u hotelu CD
Podobně jako před konečnou ve Skvrňanech byly koncem května vyměněny kolejnice v délce cca 100m také na Karlovarské třídě
před rozjízdnou vyhybkou odstavné koleje u hotelu Cizinecky Dům. Kolejnice byly postupně vyměněny v nočních hodinách,
takže provoz tramvají nebyl přerušen. I zde jsou kolejnice přišroubovány do původního podloží.
U Jána jezdíme opět po druhé koleji
V neděli 11. 6. 2006 po dvaadvacáté hodině začala tramvajová výluka v úseku U Zvonu - Slovany (Světovar) z důvodu přeložení
povrchových vyhybek "kalifornien". Dopravu do ukončení provozu zajišťovaly autobusy náhradní dopravy. Několik tramvají
tak muselo přenocovat na konečných. Od pondělí 12. 6. 2006 se tramvajový provoz obousměrně přesunul z provizorní trati na definitivní
kolej pro směr z centra. Již v pondělí bylo odstraněno z provizorní trati trolejové vedení a následně byla rozebrána.
Nyní bude dokončována druhá polovina mostu, po které nyní vedlo kolejové provizorium.
Tramvaje kolabovaly z horka
Ve středu 14. 6. 2006 se z důvodu nedostatku provozuschopných vozů objevily v odpolední špičce místo souprav 3 sólo vozy.
Příčinou velké poruchovosti byly zřejmě i vysoké odpolední teploty (kolem 30°C) a odpoledne "padala" jedna souprava za
druhou, jak to komentovali střídající řidiči v sadech. Na lince č. 2 se objevily sólo T3GM č. 274, T3M č. 230 a jeden "sóláč" (T3M č. 229) se objevil dokonce i na čtyřce. Jak dokazuje
fotografie vpravo, ani ten zde nedojezdil a musel být odtlačen vozem KT8D5. Sóla na lince č. 2 byla postupně opět vyměněna za soupravy, jak se po skončení špičky
některé soupravy vracely do vozovny.
Na Slovanské aleji se již objevuje trávníček
Koncem června byl v první části Slovanské aleje instalován zatravněný svršek. Trávníkový koberec byl složen z dovezených
předpěstěných drnů. Kolejiště je tak esteticky velmi pěkné a pozvedne celou podobu Slovanské aleje. Jak je patrné z fotografií je v provozu již i automatické zavlažování.
V současné době rekonstrukce pokračuje také na kolejišti před vozovnou, konkrétně na zbylých dvou ramenech trojúhelníku,
tedy vozovna Světovar a Slovany - Světovar. Z tohoto důvody od 1. 7. 2006 vozy linky č. 2 vyjíždějí a zatahují do vozovny
přes Slovany.
Jak ukazují tyto dvě fotografie, ještě stále není celá Slovanská alej hotova, jak by se mohlo zdát z horních snímků. Zbývá
zrekonstruovat oblouk od Světovaru do vozovny, dokončit zatravněný svršek na trati z vozovny na Slovany a později přijde na
řadu také rekonstrukce vozovek.
Během června 2006 probíhaly stavební práce v okolí tramvajové zastávky Ulice Boženy Němcové na lince č. 4. Byly zde upraveny
přechody pro chodce včetně doplnění nové světelné signalizace, vyměněna některá zábradlí a při příležitosti stavebních prací
také instalovány nové zastávkové označníky. Ty se nyní nově objevují i na dalších několika zastávkách linky č. 4 na košutecké trati.
Nepříjemnosti v provozu 16. 7. 2006
V neděli 16. 7. 2006 se na jednokolejce U Jána již po několikáté setkaly tramvaje. Souprava 262+263 pak vycouvávala ke Zvonu. Záměr otočit soupravu
přes trojúhelník U Zvonu a zpět přes kaliforňan se nezdařil, neboť se nepodařilo přehodit vyhybku na fotografii vlevo. Souprava 262+263 tedy couvala přes
celé centrum až do sadů Pětatřicátnků a zpět a pak se opět přes kaliforňan vrátila do správného směru.
Druhou nepříjemností, která se tento den stala jen o pár desítek minut později a pár desítek metrů dál, bylo polámání sběrače
Astry 307. Stalo se tak před hotelem U Zvonu a byla odtud odtlačena vozem T3M č. 247.
Další letní opravy kolejiště
Během letních prázdnin probíhají opět opravy kolejiště. V nočních hodinách z 12. na 13. 7. 2006 byl vyměněn oblouk ze Sladkovského do
Radyňské ulice. Kolejnice byly připevněny na původní pražce.
Další vyhlodaný oblouk byl vyměněn na výjezdu z konečné v Bolevci. Zde po dobu oprav kolejiště jezdily tramvaje z běžně nepoužívaného druhého nástupiště.
Na Slovanské aleji se finišuje
Koncem července je již dokončeno kolejiště v křižovatce před vozovnou i ve směru Slovany - Světovar. Vyjímkou jsou už
jen oblouky vozovna - Světovar, na kterých se ještě pracuje. Rovněž se ještě pracuje na nepoužívaném výjezdu z vozovny.
Trávník s automatickým zavlažováním je již položen v celé délce Slovanské aleje. Ta tak vypadá z estetického hlediska velmi pěkně.
Bohužel není všechno zlato co se třpytí. Prohlédneme-li si detailně protihlukového obložení kolejnic v rovných úsecích, kde nebylo lepené,
zjistíme, že na některých místech je zemina i mezi kolejnicí a bokovnicemi obložení. Pak bohužel obložení nebude mít takový
účinek, jaký by mělo mít.
Poslední dokončovací práce probíhají v první polovině srpna. Na fotografiích zachycujích výjezd šejdrů dne 10. 8. 2006 je patrný i již dokončený výjezd směr Světovar.
Přes most U Jána dvoukolejně
Během druhé poloviny června a celý červenec probíhalo dokončování povrchu povodní poloviny mostu, chodníku i napojení
druhé koleje. Zdánlivě tudy po druhé koleji mohly jezdit tramvaje již nejméně o měsíc dříve, protože s kolejištěm se již
nic nedělalo. Pracovalo se jen vedle kolejí. Koncem srpna byly vztyčeny nové sloupy trolejového vedení na okrajích mostu a
na ně převěšeno trojevé vedení.
Dvoukolejně se přes most U Jána jezdí od 7. 8. 2006 a od té doby je i opět obsluhována
zastávka Anglické nábřeží, Pražská. Výtku bych měl k napojení nového kolejiště, které mohlo být uděláno lépe,
stejně tak některé úseky kolejí v zastávce Anglické nábřeží, Pražská nejsou zrovna v dobrém stavu.
Rekonstrukce mostu je téměř u konce. Zbývá dokončit některá zábradlí, doplnit dopravní značení
a snad od září se na most vrátí i trolejbusy, jak dokazují právě natažené trolejbusové troleje
na fotografii vpravo z 10. 8. 2006.
Zahájení rekonstrukce kolejiště na Mikulášském náměstí
Od pondělí 14. 8. 2006 bude po dobu cca šesti týdnů probíhat rekonstrukce kolejí ve směru Slovany na Mikulášském náměstí.
Staré propadající se BKV panely budou nahrazeny novými, včetně podloží. Cestující tak týden po ukončení nepříjemného zdržování na jednokolejce U Jána, čeká
podobné, avšak snad menší zdržování na jednokolejce na Mikulášském náměstí. Již koncem týdne se začaly objevovat první stopy
nadcházející výluky.
Od noci z pátku 11. 8. na sobotu 12. 8. byla již Slovanská třída uzavřena pro automobilovou dopravu a v
místě budoucího povrchové vyhybky s přejezdem přes celou Slovanskou třídu byl vyfrézován asfalt a instalována část povrchové vyhybky. Během sobotního dopoledne
přibyl také mobilní sloup s výložníkem. Ve Sladkovského ulici byl zřízen z panelů ostrůvek dočasně sem přesunuté zastávky Mikulášské náměstí pro
linku č. 2.
Jednokolejný provoz se začátkem rekonstrukce kolejiště vypuknul v pondělí 14. 8. 2006. Ještě ráno byl na jednokolejce provoz řízen dispečersky. Během dopoledne byla pak dokončena a s puštěna světelná signalizace.
Ve směru od centra je povrchová vyhybka umístěna na rovince mezi Mikulášskou a Slovanskou třídou. Dále tramvaje musí
přejet proti hrotům obvykle jen sjízdnou vyhybku napojující se tratě linky č. 2 z Radyňské ulice a dále jedou po levé straně Slovanské třídy (tramvajové koleje jsou po zde po stranách vozovky).
Před křižovatkou se Sladkovského ulicí je pak umístěn druhý "kaliforňan" křižující pro automobily uzavřenou Slovanskou třídu. Zastávky Mikulášské náměstí jsou
posunuty výše za křižovatku se Sladkovského ulicií (pro linku č. 2 směr Světovar ve Sladkovského ulici). Mnozí cestující však nečtou cedule a stojí v nepoužívaných zastávkách.
Zatěžkávací zkouška mostu U Jána
V neděli 20. 8. 2006 od cca 5:00 do 13:00 probíhala výluka na tramvajových linkách č. 1 a 2 v úsecích
U Zvonu - Slovany a U Zvonu - Světovar. Důvodem bylo probíhání zatěžkávacích zkoušek na mostě U Jána.
Ve zmiňovaném úseku nahradily tramvaje autobusy náhradní dopravy. Vzájemný přestup probíhal jako obvykle U Zvonu.
V zastávce Anglické nábřeží, Pražská stál záložní vůz KT8D5 č. 291. Na mostě probíhala měření bez a se zatěžkáním
osmi naložených nákladních vozů Tatra. Zatěžkávací zkoušky tak zřejmě udělaly tečku za rekonstrukcí mostu U Jána.
V dopoledních hodinách dne 31. 8. 2006 proběhlo za účasti zástupců města a stavebních firem slavnostní otevření mostu U Jána.
Ten byl po čtyřech letech opět otevřen i pro automobilovou dopravu a také se sem od 1. 9. 2006 vrátily opět trolejbusy.
Na zábradlí byla po dobu cca jednoho týdne instalována výstavka fotografií dokumentující rekonstrukci mostu.
Plný provoz
Tak jako každé prázdniny byl i letos prázdninový provoz oslaben a letos dost výrazně.
Za to se cestující téměř nesetkávali s nemodernizovanými vozy. Ze zrychlovačových vozů býval v provozu zejména vůz č. 231.
S prvním školním dnem, tedy od pondělí 4. 9. 2006 vyjely tramvaje opět v plném rozsahu. Z důvodu nedostatku souprav
(zapříčiněným i vybavování některých souprav T3 informačním systémem) vyjela i nezvyklá souprava 231+195.
Rekonstrukce kolejiště na Mikulášském náměstí
Zejména začátek rekonstrukce kolejiště na Mikulášském náměstí postupoval hlemýždím tempem. Rekonstrukci provádělo postupně
několik firem a např. rozebírání tratě probíhalo zpočátku trochu zvláštně (kdy se nejprve začalo s rozbíjením BKV zbíječkami
v určitých úsecích a až po několika dnech byly z panelů vyndány kolejnice a panely rozebrány).
Následovaly úpravy obrubníků z důvodu přesunu tramvajové zastávky Mikulášské náměstí. Ta bude ve směru na Slovany a Světovar
nyní až před křižovatkou do Sladkovského ulice. Připravována byla rovněž kabeláž pro světelnou signalizace.
Semafory se nově objevují i na křižovatce u výjezdu z parkoviště na Mikulášském náměstí a současně na přilehlém
přechodu pro chodce. V polovině září pak nové kolejiště konečně začalo viditelně růst, jak je patrné z fotografií postupně pořízených.
Na asfaltové podloží byly usazeny nové BKV panely. Podle nich byly naohýbány kolejnice, ty byly následně svařeny a vloženy do panelů.
Pak se již na scéně objevila zatlačovačka, která vmáčkla vedle kolejnic gumové pásy a upevnila tak kolejnice do panelů.
Stejně jako minule byla při své činnosti tlačena bagrem, neboť má vadnou převodovku.
V sobotu 23. 9. 2006 pak probíhala výluka tramvají, při které byly jednak odstraněny povrchové vyhybky, ale hlavně byla
ještě provedena vyměna kolejiště před vyhybkou do Sladkovského. Zde byly nové koleje uloženy na dřevěné pražce z důvodu
bezproblémového fungování kolejových obvodů souvisejících s dálkovým ovládáním přehazování vyhybky.
Během výluky se tramvaje lnek č. 1 a 2 otáčely jako obvykle v obratišti U Zvonu a odtud na Slovany a Světovar pokračovaly autobusy náhradní dopravy.
Od neděle 24. 9. 2006 již tramvaje jezdí ve směru na Slovany/Světovar po své koleji. Stanicují však stále na odsunutých
dočasných zastávkách, protože chodníky včetně nového stálého nástupiště ještě nejsou dokončeny, stejně jako vozovka.
Další oprava kolejiště
V druhé polovině září byla provedena výměna vyhybek na odstavnou kolej u hotelu CD na Karlovarské třídě. Provoz tramvají nebyl omezen, protože práce probíhaly v nočních hodinách.
Nové vyhybky jsou pouze jednojazykové, neboť na odstavnou kolej, tedy směrem do oblouku se zde jezdí jen minimálně. Horní vyhybka tak navazuje na část kolejiště vyměněného v červnu - viz výše.
Historické vozy na objednaných jízdách
Během září 2006 se v ulicích města objevily dvakrát historické vozy č. 18 a 121 na komerčních jízdách pro zahraniční návštěvníky zajímající se o naší městskou, zejméma tramvajovou dopravu. Poprvé v sobotu 16. 9. 2006, po druhé pak o dva týdny později,
tedy 30. 9. 2006. V tento den přijela do Plzně skupina cca 30-ti němců. Oběma historickými vozy se svezli do Bolevce
a pak na exkurzi do vozovny Slovany. Po ní ještě následovala projížďka vozem K3R-NT č. 312 do centra města.
Podzimní náladovky
Tak jako loňský podzim přidávám několik nejen mých tramvajových podzimně laděných snímků. Za ty loňské jsem obdržel několik pochval. Podívat se na ně můžete samozřemě také a to zde
Další opravy kolejiště
Začátkem měsíce řijna 2006 proběhla výměna oblouku v křižovatce Karlovarská - Lidická ve směru do Bolevce.
Provoz tramvají nebyl omezen, neboť práce probíhaly v nočních hodinách. Oblouk byl měněn po polovinách, při čemž
provoz automobilů byl po několik dnů sveden pouze do jednoho pruhu a ve špičce se zde tvořily kolony.
Následovala výměna oblouku v Pražské ulici před hotelem U Zvonu. I zde nebyl provoz tramvají omezen.
Po krátké pauze se stavební ruch vrátil opět do křižovatky Karlovarská - Lidická konkrétně na druhý oblouk, tedy
ve směru z Bolevce do centra. Ten byl vyměněn v posledním říjnovém týdnu.
Vyprošťování osoby z pod tramvaje
V neděli 29. 10. 2006 v osm hodin ráno začalo cvičení Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje. Předmětem cvičení bylo
vyprošťování člověka uvíznutého pod tramvají. Figurína přezdívána Lojza, byla umístěna před prvním podvozkem vozu T3SUCS č. 231
a úkolem hasičů bylo tramvaj zvednout a figurínu vyprostit. Tramvaj byla zvedána postupně dvěma způsoby. Zásah postupně
vyzkoušely dvě skupiny hasičů. Podle mého laického pozorování, si asi lépe počínala druhá skupina, která např. nezapomněla po příjezdu
třeba i odpojit baterie tramvaje, či pod kola umístit klíny. Cvičení skončilo cca v 9:30 a Lojza čtyřnásobné uvíznutí
pod tramvají přežil bez úhony. Zajímavostí bylo i použití vozu T3SUCS č. 231 pro toto cvičení, neboť to byla jeho poslední
jízda před cestou do dílen, kde projde velkou prohlídkou.
Svět se zbláznil? Sóla na čtyřce?
V těchto dnech, se můžeme v pracovní dny nezvykle setkat se sólo vozy vypravenými místo souprav.
Na vině není snaha ušetřit, ale nedostatek pojízdných tramvají. Zatím rekordně bylo sólo vozů místo souprav vypraveno v
pátek 24. 11. 2006, kdy se objevily na čtyřech pořadích linky č. 4, a po jednom voze ještě na linkách č. 1 a 2.
Důvodů, proč chybí vozy, je několik. V současné době probíhá vybavování starých vozů T3 informačními systémy (financováno
dotacemi z EU), probíhají VP vozů KT8D5 či T3, některé vozy jsou po nehodě a v neposlední řadě je to nepojíznost nízkopodlažních
vozů Astra (v pátek 24. 11. 2006 v provozu pouze dva z jedenácti). Nepojízdné Astry převážně čekají (a některé již dlouhodobě) na náhradní díly
od výrobce.
Přestavba zastávky Severka
V létě 2006 byla zahájena rekonstrukce křižovatky a tramvajových zastávek Severka. Tramvajová zastávka ve směru na Košutku je
přesunuta za křižovatku a jsou zde upraveny jízdní pruhy. Rekonstrukce souvisí i s otevřením hypermarketu Globus v Chotíkově.
Nové zastávky jsou vybaveny přístřešky s lavičkou. Vedou k nim přechody pro chodce a to nejen ze strany křižovatky, ale i
na druhé straně nástupního ostrůvku, přičemž vždy i ten směrem před křižovatkou je opatřen světelnou signalizací.
Celkově mám však z rekonstrukce smíšené pocity. Motoristé mají sice možná další odbočovací pruh a cestující mají
na zastávkách přístřešky, ale umístění zastávek za křižovatku není šťastné řešení. I kdyby na světelné signalizaci
fungovala správně preference pro tramvaje, tak řidič tramvaje stejně musí před křižovatkou kolem v opačném směru
stanicující soupravy jet velmi zvolna, kdyby tam vyběhl chodec. Za křižovatkou pak zastavuje v zastávce.
Takže pro tramvaje je takovéto řešení opět zpomalením.
V neděli 26. 11. 2006 probíhalo asfaltování křižovatky. Z fotografií je patrný i špatný stav tramvajové tratě na Košutku v
kontrastu s novými zastávkami.
Další jízda "STOP AIDS!"
Ve čtvrtek 30. 11. 2006 se v ulicích objevila další, již tradiční tramvaj "STOP AIDS" vypravená hygienickou stanicí.
Letos byl vypraven vůz T3M č. 247. Studentky zdravotnické školy pak na zastávkách rozdávaly opět informační materiály
o prevenci a pohlavně přenosných onemocněních. Foto z některých minulých jízd:
18. 5. 2000, 30. 11. 2000, 1. 12. 2005,
Noční tramvaje
Čas od času přidávám pár náladových fotografií dle ročních období. Zima stále ještě
nedorazila a zimních fotek s tramvajemi z předchozích let je zde již dostatek, tak přidávám pro změnu nějaké noční snímky.
Na fotografii vpravo je pak zachycena první tramvaj, která so objevila na náměstí Republiky v roce 2007. Šlo o noční sólo vůz č. 252 vracející se z Košutky v 0:49. Z fotografie je také patrný nepořádek po Silvestrovské oslavě.