Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024),
Výluky, akce, bulvárek, ...
Zima konečně dorazila Po letošních jarně zimních měsících dorazila letošní zima až v druhé polovině ledna, kdy Plzeň zasypala sněhová nadílka.
Pár vozů muselo být brzo odstaveno se závadami, když se sníh či zejména slaná břečka z neuklizených zastávek dostaly tam, kam neměly. V provozu se tak objevují i nezvykle spojené soupravy a to v době když už je i tak nedostatek provozních souprav. Od 25. 1. 2007 tak vyjíždí souprava 204+270, která je zajímavá tím, že přední vůz je již vybaven informačními panely BUSE, zatím co zadní vůz má dosud cedule. O den později se objevuje další netypická souprava 262+198. Přesto, že sníh brzy slezl, zprovoznění několika odstavených vozů ještě nějakou dobu trvalo. Kromě nezvyklých výše uvedených souprav 204+270 a 262+198 se krátce objevují také sólo vozy 196 a 276, či i souprava 196+276.
Vykolejení vozu 296 u Plzeňky V pondělí 12. 2. 2007 kolem třinácté hodiny došlo k vykolejení vozu KT8D5 č. 296 u zastávky Plzeňka. Vůz jedoucí z Košutky vykolejil svým čtvrtým podvozkem, který nejprve jel značnou dobu při kolejích a až před zastávkou se zřejmě i díky brždění stočil tak, že se poslední článek vozu dostal na protisměrnou kolej, kde se o podchod zastavil. Štěstím v neštěstí bylo, že proti nejela žádná tramvaj. Z fotografií je patrné, že nejblíže byl právě vůz KT8D5 č. 290, který zde byl na jedné z prvních zkušebních jízd po VP.
Po dobu odstraňování nehody byly tramvaje linky č. 4 odkloněny do Bolevce a od Lékařské Fakulty na Košutku pokračovaly autobusy náhradní dopravy. Vzhledem k tomu že se nehoda stala na počátku dopravní špičky, kdy je na lince č. 4 až tříminutový interval, chodilo dost lidí i pěšky, když se nevešli do autobusů. Mnoho cestujících si s přestupy nelámalo hlavu (a také byla malá informovanost ze strany pracovníků DP) a u Lékařské fakulty přecházeli v davech po trávě mimo přechody pro chodce. Hodně pěších se pohybovalo také v kolejišti až do zastávky Pod Záhorskem. Jako zajímavá posila ještě pendloval vůz KT8D5 č. 291 mezi zastávkami Severka a Lékařská fakulta, Karlovarská. Po nehodě totiž zůstal tento obousměrný vůz poslední v koloně tramvají a tak mohl zpět vyjet. Cestou do centra jezdil tedy v protisměru. Mezi tím byla u Plzeňky nehoda šetřena nehoda pracovníky Drážní inspekce i Policie. Po nakolejní vozu pomocí jeřábu byl normální provoz tramvají obnoven po půl třetí. Článek o nehodě s fotografiemi se objevil i na severu iDNES.
Rekonstrukce okolí náměstí Generála Píky Několik rekonstrukcí probíhá postupně na Slovanech již přibližně od podzimu 2005. V té době se na kruhovém objezdu, jak jsem již psal, objevily první provizorní sloupy s betonovými patkami v souvislosti s překládkami inženýrských sítí. Také se rovněž rekonstruovala Částkova ulice směrem k Sušické a brzy přišla nařadu Francouzská třída. Tramvajové provozu se dotýkala zejména rekonstrukce trati na Slovanské aleji probíjací na jaře a v létě 2006 a nyní se tramvají týká přesun zastávek v souvislosti s celkovou rekonstrukcí kruhového objezdu a okolí na náměstí Generála Píky. Nová zastávka vyrostla před budouvou radnice ÚMO Plzeň 2, tedy přesně v místě, kde již zastávka Krejčíkova bývala do roku 2000 (foto vpravo). Tehdy se díky nepravidelnému rozmístění zastávek na Koterovské třídě však jednalo pouze o zastávku ve směru na Světovar. Situaci přesouvání zastávek znázorňuje následující jednoduché schéma. První část obrázku ukazuje původní nepárované rozmístění zastávek od zahájení provozu světovarské trati až do roku 2000. Při rekonstrukci vozovky na Koterovské třídě a pro snadnější přístup k tehdy plánovanému obchodnímu domu (z jehož stavby následně sešlo), byla zastávka Krejčíkova přiblížena ke kruhovému objezdu. Došlo tak k zajímavé situaci, kdy tak na jednom místě byla zastávka v každém směru jinak pojmenována (ve směru na Světovar Krejčíkova, ve směru do centra Nám. generála Píky). Nyní v roce 2007 pak v souvislosti s rekonstrukcí kruhového objezdu, přilehlých ulic a se stavbou obchodního centra dochází ke zřízení obousměrné zastávky Krejčíkova před radnici ÚMO 2, kde bude i vchod do právě rostoucího obchodně administrativního komplexu. Zastávka Náměstí generála Píky bude obousměrně zřízena na druhé straně od kruhového objezdu.
Naposledy byly obsluhovány zastávky dle situace na prostředním schématu v neděli 11. 3. 2007. Od pondělí jsou obě přesunuty před radnici ÚMO 2 a výstavba nových zastávek Nám. generála Píky zatím probíhá. Prozatím zůstává zachováno i původní pojmenování, kdy zastávka v každém směru nese jiný název. Následuje pár fotografií zachycujících "přestavbu" okolí náměstí Generála Píky a přemisťování zastávek.
V neděli 25. 3. 2007 bylo možné ve Skvrňanech vidět pracovníky DP se svojí "hračkou" na měření profilu kolejnic.
Tiché výročí
4. 4. 2007 uplynulo dvacet let od ukončení provozu tramvají typu T1. Bohužel nebyla pro veřejnost připravena žádáná akce k tomuto výročí. Připomeneme si jej alespoň při dni otevřených dveří. Jedinou akcí k tomuto výročí tak zatím byla jen komerční jízda vozu T1, kterou si objednal KŽC pouze pro své zahraniční zákazníky. Více o vozech T1, včetně dalších fotografií historického vozu č. 121 najdete ZDE. Nedostatek tramvají V souvislosti s montáží informačních systémů do vozů T3 se projevuje opět kritický nedostatek provozuschopných souprav. Běžně je tak v posledních dnech vypravováno 4 - 5 sólo vozů místo souprav dvou vozů. Zpravidla se sóla objevují na lince č. 1, v případě nutné výměny vadného vozu na lince, se však mohou objevit i jinde. Tak tomu bylo i 24. 4. 2007 kdy se sólo T3M č. 247 objevilo opět i na nejvytíženější lince č. 4 (foto vlevo). Podrobnější info o konci cedulových tramvají najdete ZDE. Křižík opět kroužil
Téměř v utajení vyjela o víkendu 5. a 6. 5. 2007 při letošních oslavách osvobození osmnáctka na své obvyklé kolečko. Nikde totiž předem o jízdě nebyly informace (ani na webu PMDP, ani na zastávkách). Příčinou možná byla špatná předpověď počasí, podle které mělo celý víkend pršet (a nebylo tedy jisté zda vyjede), ale nakonec jen párkrát poprchávalo a Křižík si i bez propagace nemohl na nezájem cestujících stěžovat. Nezvyklé byly i nástupní zastávky. V sobotu byla možnost nástupu U Zvonu i U Synagogy,Palackého, v neděli pak na náměstí Republiky. Letos budou mít zájemci pravděpodobně možnost se svézt ještě při dni otevřených dveří, který by dle zatím neoficiálních informací měl být 9. 6. 2007. Nedostatek tramvají trvá + nehody
S pauzami již několik měsíců trvající nedostatek provozních tramvají se v posledních dnech ještě prohloubil, díky dvěma nehodám na konečných v jednom týdnu. Při první došlo ke srážce souprav 281+280 a 217+218 na konečné Bory (info případně foto uvítám) a cca týden po té došlo k nárazu vozu 312 do soupravy 282+283 na Košutce (viz níže). Sólo vozy se tak objevují nejen na lince č. 1, ale již i na dvojce, či čtyřce. Při tom v pracovní dny, kromě večerních hodin, bychom se s nimi dle současného jízdního řádu neměli setkávat vůbec. Díky nedostatku tramvají se však v provozu objevuje běžně 5 - 6 sólo vozů místo stejného počtu dvouvozových souprav. V pátek 11. 5. 2007 na konečné Košutka došlo před sedmnáctou hodinu k nárazu vozu K3R-NT č. 312 do již stojící soupravy T3P č. 282+283. Při nehodě byly do sebe sraženy v rámci soupravy i vozy 282 a 283, jejichž spřáhla náraz nevydržela a poškozen byl také sběrač zadního vozu soupravy. Vůz K3R-NT č. 312 při nárazu vykolejil první nápravou.
Souprava 282+283 byla rozpojena a její skřívaná spřáhla odmontována. Vůz 282 odjel vlastní silou do vozovny, narozdíl od vozu 283, který patrně pro technickou závadu nebyl schopen jízdy (i přes opravu pantografu na místě). Po nakolejení vozu K3R-NT č. 312 pomocí jeřábu, byl pak tímto vozem odtlačen. Po dobu odstraňování nehody se vozy linky č. 4 otáčely po vnitřním oblouku smyčky a provoz byl přerušen jen po dobu vypnutí trolejového vedení smyčky Košutka při nakolejování vozu K3R-NT jeřábem. Nehoda byla kompletně odstraněna v 18:40. V následujícím týdnu je tak v ulicích ještě více sólo vozů na místo souprav. Smutný rekord padl asi v pondělní odpolední špičce 14. 5. 2007, kdy je místo devíti dvouvozových souprav v ulicích devět sólo vozů (na lince č. 4 čtyři sóla a na lince č. 1 pět sólo vozů). Dá se říci, že se v ulicích objevuje vše pojízdné, co má kola a tak občas zaskočí místo soupravy také Astra. V druhé polovině se již situace zlepšuje, neboť vyjely další dvě soupravy T3 po montáží informačního systému. Některá sóla jsou tak opět spojovány do souprav a to včetně předních vozů "pozůstalých" po nehodách (viz výše). Objevuje se tak od 16. 5. 2007 nezvyklá souprava 282+217. Náměstí generála Píky Od úterý 15. 5. 2007 zastavují tramvaje konečně i v nové zastávce Náměstí generála Píky ve směru do centra. Nová nástupiště s přístřešky již byly dokončeny několik týdnů, avška se zprovozněním se příliš nepospíchalo. Na snímku vpravo je zachycena situace o měsíc dříve. Tramvaje zastavovaly pouze ve směru na Světovar (zde bývala zastávka i dříve). Na zastavování ve směru do centra si cestující museli ještě měsíc počkat. Bomba zastavila i tramvaje V úterý 10. 7. 2007 kolem jedenácté hodiny dopoledne byla při výkopových pracech na staveništi hotelu na rohu ulic U Prazdoje a Nádražní nalazena nevybuchlá bomba z druhé světové války. Podle informací z médií se jednalo o ostrou americkou leteckou pumu o hmotnosti 250 kg. Policie uzavřela a evakuovala okolí a zastavena byla i doprava včetně provozu tramvají. Linky č. 1 a 2 se otáčely v obratišti U Zvonu a dál na Slovany a Světovar vyjely autobusy náhradní dopravy operativně stažené z různých linek. Autobusy jely odklonem přes Anglické nábřeží a po Americké třídě, neboť již most U Jána a přiléhlé silnice včetně průtahu na Prahu, byly uzavřeny. Po třinácté hodině, kdy byla již pyrotechniky deaktivovaná bomba odvezena, se doprava vrátila do obvyklých kolejí.
Úprava zastávek Plaská Jak je patrné i z fotografií, jsou již od jara upravovány zastávky tramvají i autobusů Plaská. Tramvajové zastávky, jejichž nová podoba se již dokončuje jsou zkráceny, mají nový povrch, zábradlí a konečně také přístřešek pro cestující. Bohužel, jako při většině plzeňských staveb, se s tím stavbaři "babrají" už dost dlouho. Při výběrových řízení na zhotovitele se obvykle vybírá zejména podle ceny a tak se pak mnohé plzeňské dopravní staby či opravy dělají velmi zvolna. Po zahájení zastavování u nových zvýšených nástupišť se objevuje ještě drobný problém s vozy 246 a 247 respektive s jejich výklopnými dveřmi. V zastávce směrem do Bolevce údajně občas dochází ke jejich drhnutí o nástupní ostrůvek. Zřejmě záleží na tom, kde tramvaj přesně zastaví, neboť kolejiště je zde dost zvlněné. Problém se ještě prohloubí, až vozy budou mít více ojetá kola (247 má nyní poměrně nová). Fungující "preference" na Světovaru" Na vjezdu a výjezdu z konečné Světovar (linka č. 2) byla instalovaná nová světelná signalizace s preferencí pro tramvaje. Standartně je na semaforu pro automobily stále zelená. Pokud se však z jakéhokoliv směru přiblíží tramvaj (sepne trolejový kontakt) semafor zastaví automobily a umožní tramvaji plynulý průjezd. Světelná signalizace funguje přibližně od začátku července. Historické vozy opět na objednané jízdě V pátek 13. 7. 2007 se v podvečerních hodinách objevila ve městě historická Té jednička při objednané jízdě. Na snímcích vlevo je zachycena na Severním předměstí. V odpoledních hodinách dne 17. 7. 2007 vyjel na objednanou jízdu také historický vůz č.18.
Nehoda dvou automobilů "Na Belánce" V neděli 15. 7. 2007 v odpoledních hodinách došlo v křižovatce Na Belánce ke zle vypadající nehodě dvou automobilů. Nikomu se naštěstí nic nestalo, avšak provoz tramvají na Bory byl zastaven přibližně hodinu. Po tu dobu byly ze sadů Pětatřicátníků nasazeny autobusy náhradní dopravy. Vyšetřování nehody také zřejmě stížil fakt, že osádku jednoho auta tvořily Vietnamci a druhého Poláci.
Výměna kolejnic na Karlovarské O víkendu 25. a 26. 8. 2007 probíhala výluka na tramvajových linkách č. 1 a 4 z důvodu opravy tramvajové trati na Karlovarské třídě. Již týden před tím se zde objevila připravená nová kolejnice (foto vlevo). V tomto táhlém oblouku byla pak při výluce vyměněna na koleji ve směru do centra vnější kolejnice, tedy ta v oblouku více namáhaná (vyhlodaná). Tramvajovou dopravu na Košutku a do Bolevce nahradily autobusy a tramvaje označené linkou 1/4 zajišťovaly dopravu v úseku Bory - Slovany. Autobusy se otáčely přes náměstí Republiky. Přestupy tak byly v sadech Pětatřicátníků, na náměstí Republiky a v Solní ulici. Na autobusové čtyřce bylo nasazeno všech pět kloubových autobusů Solaris Urbino 18, na jedničce pak jezdily Citybusy. Na tramvajové lince 1/4 byly nasazeny soupravy T a dva vozy K3R-NT.
"Auta stojí, tramvaje jedou!" :o) V první polovině září byla konečně spuštěna světelná signalizace preferující tramvaje při průjezdem přes kruhový objezd na náměstí Generála Píky. V základním stavu mají auta volno. Pokud přijíždí tramvaj, dá sepnutím trolejového kontaktu povel řadiči světelné signalizace a ten dá autům stůj. Signalizace je na vjezdu i na výjezdu z kruhového objezdu a zdá se docela dobře seřízená, neboť bere ohled i na stanicující tramvaj z centra a zároveň ve směru do centra nutí řidiče tramvaje alespoň přibrzdit a tím jim neumožní místem nebezpečně prolítnout.
Polámaný sběrač zastavil tramvaje v ranní špičce V pátek 14. 9. 2007 v ranní špičce před osmou hodinou byl asi na půl hodiny zastaven tramvajový provoz na Slovany a Světovar. Tramvaje linky č. 2 jedoucí od Skvrňany projížděly Palackého ulicí a přes sady Pětatřicátníků se otáčely zpět do Skvrňan. Spoje linky č. 1 z Bolevce pokračovaly ze sadů Pětatřicátníků rovně na Bory. V Prešovské ulici již totiž stálo v koloně několik souprav. Důvodem bylo vypnuté trolejové vedení, neboť v Pražské ulici stála Astra č. 304 s rozlámaným sběračem a probíhala jeho demontáž. Tramvaje od Slovan se tak štosovaly V Pražské ulici. Provoz byl postupně obnovován po odtlačení Astry 304 vozem KT8D5 č. 295 před půl devátou.
Předprodejní terminály Od 1. 10. 2007 se na několika místech Plzně objevují předprodejní automaty. Pomocí platební karty si může každý nahrát na svojí Plzeňskou kartu předplatné či převést peníze do elektronické peněženky. V odpoledních hodinách první dne jsem navštívil dva tyto přístroje a oba byly "zamrzlé". Snad se ale daří mouchy vychytávat, neboť poslední dobou je již vídám funkční.
Pilsner Fest 2007 V rámci letošního Pilsner Festu, který se letos konal i mimo areál pivovaru (další scény na náměstí Republiky a na stadionu ve Štruncových sadech), byla vypravena také zvláštní tramvajová linka "PF". Vypraven na ní byl samozřejmě vůz KT8D5-RN2P č. 297 s reklamou Pilsner Urquell. Linka PF jezdila od pátečního (5. 10. 2007) do nedělního (7. 10. 2007) odpoledne v úseku Světovar - sady Pětatřicátníků a v této tramvaji se jezdilo zdarma.
Oslavy 28. října V rámci oslav 28. října bylo uspořádáno slavnostní shromáždění na Masarykově náměstí. Odtud následoval lampiónový průvod na Anglické nábřeží. Individuální automobilová doprava byla ve směru do centra odkláněna. Tramvajový provoz na lince č. 4 byl zastavena asi na 20 minut, než přešel průvod úsekem Masaryokovo náměstí - U Práce. Větší odklony probíhaly na trolejbusových linkách, neboť průvod pokračoval Americkou třídou a na Anglickém nábřeží byl zakončen ohňostrojem.
Spuštění poptávkového otevírání dveří V sobotu 17. 11. 2007 začali po informační kampani cestující používat poptávkové (samobslužné) otevírání dveří. A jak to vypadalo první den? Většině cestujících, pokud zůstali stát před zavřenými dveřmi, velmi rychle došlo, že mají stisknout tlačítko, jen se hned neuvědomili, že je již systém v provozu. Samozřejmě se našlo pár lidí, kteří se po neotevření nejbližších dveří vydali k jiným otevřeným. Po nástupu do vozidla pak již cestou většinou pochopil každý. U tramvají je to o to jednodušší, že jsou na madlech pouze tlačítka na otevírání dveří a to v jednotném provedení, narozdíl od autobusů a trolejbusů, kde jsou i tlačítka STOP pro zastávky na znamení.
Srážka tramvají v sadech Pětatřicátníků V pondělí 19. 11. 2007 cca v 15:15, tedy v době odpolední dopravní špičky, došlo k vážně vypadající nehodě dvou tramvají. Souprava T3M č. 241+242 odjíždějící ze zastávky Sady Pětatřicátníků směrem na Košutku místo jízdy rovně začala odbočovat vlevo (směr Skvrňany). Při tom se střetla s proti jedoucí soupravou T3 č. 204+194. Příčinou nehody byla chybně přestavená vyhybka. Ta se zřejmě přehodila při příjezdu této tramvaje, když řidič měl přepínač dálkového ovládání vyhybky ve špatné poloze a nevšiml si, že se tato před ním přehodila. Po střetu obou tramvají byl protijedoucí vůz č. 204 vykolejen a nakloněn. Při této nepěkně vypadající nehodě došlo naštěstí jen ke dvěma lehčím zraněním. Nehoda se sice stala na nejfrekventovanějším tramvajovém uzlu v Plzni, avšak z provozního hlediska ještě na poměrně dobrém místě, neboť bylo možné tramvajové linky odklánět přes Palackého náměstí, či kolem Zvonu. Místy se však tvořily kolony tramvají, neboť u Výstaviště, či na výjezdu z Palackého ulice nejsou upravené cykly světelných křižovatek pro tak velký provoz tramvají. Také bylo nutné při nakolejování vozů pomocí jeřábu několikrát vypnout napájení trolejí, takže se v centru tramvaje několikrát zastavily úplně. Nejprve byl složen rozlámaný sběrač vozu 204. Pak vycouvala nabouraná souprava 241+242 zpět přes Sady Pětatřicátníků k synagoze a vlastní silou odjela do vozovny. Po té byla rozpojena souprava 204+194. Vůz 194 odcouval před křižovatku a přes Palackého náměstí a Palackého ulicí to objel k synagoze. Odbočil směrem na Bory a po té přicouval zpět do sadů Pětatřicátníků, aby mohl po nakolejení poškozený vůz č. 204 odtáhnout do vozovny. Stalo se tak po osmnácté hodině, kdy tato nezvyklá souprava 194+204 odjela do vozovny. Po té byl provoz tramvají obnoven v normálních trasách. Jaký bude další osud nabouraných tramvají? Pravděpodobně budou opraveny. U vozu č. 204 se vzhledem k jeho stáří uvažovalo rovnou o náhradě nové (LF) skříně, ale vůz bude zřejmě ještě opraven. V dalších dnech se tramvaj č. 242 (zadní ze soupravy 241+242) objevuje sólo na lince č. 1. Zadní vůz 194 (ze soupravy 204+194) vyjíždí prozatím v nezvyklé soupravě 183+194.
Opravy tratí Do konce roku je zřejmě potřeba ještě utratit zbylý peníz určený na údržbu tratí pro tento rok a tak se s drobnými opravami setkáváme nyní. V polovině listopadu byla vymněněna sjízdná vyhybka na konečné Bory a u Lékařské fakulty. Na Koterovské třídě zase budou nově zalité spáry mezi BKV panely - nyní tam probíhá odstraňování staré zálivky. Začátkem prosince byla také vymněněna sjízdná vyhybka na konečné Bolevec. Práce probíhaly pouze v nočních hodinách, takže do provozu tramvají téměř nezasáhly.
Další jízda STOP AIDS!
Další tramvaj STOP AIDS vypravila krajská hygienická stanice 29. 11. 2007. Vůz T3M č. 242 s tradičními nápisy a
studentkami zdravotní školy vyrazil v poledne do ulic rozdávat informační materiály. Pohyboval se opakovaně
v centru města a na borské trati do cca patnácti hodin.
Sobotní výluka - výměna vyhybky v Solní V sobotu 8. 12. 2007 od 11:00 do ukončení tramvajové provozu probíhala výluka na trati v úseku Sady Pětatřicátníků - Anglické nábřeží. Důvodem byla výměna vyhybky na výjezdu ze Solní ulice. Tato vyhybka jako jediná nebyla totiž vyměněna při rekonstrukci sadů Pětatřicátníků, neboť tehdy byla poměrně nová.Do jedenácti hodin byl provoz normálně v plném rozsahu, přes to, že se již v kolejišti pracovalo. Od jedenácti hodin pak byly tramvaje linky č. 1 a 2 ukončeny od Slovan a Světovaru v zastávce Anglické nábřeží, Pražská, kde si cestující přestupovali na autobus náhradní dopravy. Tramvaje se otáčely couváním na trojúhelníku U Zvonu. Autobus (nasazen kloubový Solaris č. 513) kroužil odsud do sadů Pětatřicátníků, kde stanicoval nezvykle proti synagoze (z důvodu neprůjezdnosti Solní ulice jezdil přes Kopeckého a Smetanovy sady) a pak Prešovskou ulicí a přes náměstí Republiky zpět Ke Zvonu.
Pokračování najdete na další stránce:
© Jan Šlehofer |